Saab-overname
Trollhättan (S)
●
Het bijna einde en de redding van Saab
●
Achtergronden en historie van het merk
●
Ontwikkelingen van de laatste maanden
●
Analyse van de toekomst
●
Foto-overzicht van alle Saab-modellen
januari 2010, aanvullingen t/m maart 2010
De streep wordt
weer uitgegumd
Ze
stonden op het wensenlijstje: bezoeken aan de Saab-fabriek en het -museum in
Trollhättan in Zweden. Op 18 december 2009 gaat er een streep doorheen. Saab
houdt op te bestaan, maakt moeder General Motors wereldkundig. Alle
onderhandelingen over een overname zijn mislukt. Direct na die bekendmaking
worden ze echter hervat, terwijl GM de ontmanteling van start laat gaan. Weken
van onduidelijkheid volgen. De Nederlandse autobouwer Spyker verklaart keer op
keer geïnteresseerd te zijn in een overname.
In december 2009 lijkt het leven van Saab na 62 jaar voorbij, maar op dinsdag 26
januari 2010 om 19.15 uur kondigen GM en Spyker in een persbericht een nieuwe
levensfase aan. De Amerikaanse reus verkoopt de Zweedse dochter aan de kleine
Nederlandse sportwagenfabrikant. De streep op het wensenlijstje wordt uitgegumd.
Voor alle liefhebbers is er nieuwe hoop, al blijft de toekomst vol onzekerheden.

Najaar 2009 presenteert Saab een geheel nieuwe 9-5.
Eindelijk weer een auto met een eigen identiteit en gezicht. De auto zal in 2010 in productie gaan
en moet de start vormen van een nieuw begin. De Zweden willen
kommervolle jaren achter zich laten. Dat Saab moeilijke tijden
heeft doormaakte, is geen geheim. Afgelopen jaren nam de interesse voor het merk
wereldwijd af. Liefhebbers haakten af en nieuwe klanten kwamen er niet of
nauwelijks bij. Het modellenaanbod was verouderd en te
weinig onderscheidend. De twee traditionele pijlers onder het merk, veiligheid en innovatie,
zijn niet onderhouden. Er kwamen geen nieuwe voor in de plaats. Veiligheid is
vandaag de dag een vanzelfsprekendheid geworden. Ook
Volvo en Mercedes-Benz ervaren dat. Veel noviteiten konden de Zweden de laatste
jaren ook niet presenteren. Ooit waren ze koploper met verrassende nieuwigheden:
veiligheidsriemen, hoofdsteunen, koplampwissers, stoelverwarming, schokabsorberende bumpers,
versterkingsbalken in de deuren
en natuurlijk niet te vergeten de turbomotoren. Het zijn allemaal geen
aandachttrekkers meer.

Zelfstandig
De neergang begint al jaren geleden. Als kleine onderneming kan Saab
niet zelfstandig voortbestaan. Eerst wordt een oplossing gezocht door de fusie
met vrachtwagenfabrikant Scania. Dat is in 1969. De samenwerking brengt niet
echt uitkomst. In 1989
kondigt General Motors aan de helft van de aandelen over te nemen. In 2000 wordt
het bedrijf volledig eigenaar. Net als Ford is GM bezig een conglomeraat van
merken te bouwen om daarmee de positie als wereldleider verder te versterken. De
strategie blijkt niet te werken. GM gaat de Amerikaanse bevolking achterna en
wordt zwaarlijvig. (Ford ondergaat hetzelfde lot. Het bedrijf dijt uit en koopt
Volvo, Land-Rover, Jaguar en Aston Martin. De laatste drie zijn al verkocht en
de Chinezen hebben grote interesse voor Volvo.)
Een noodzakelijke afslanking om gezond te blijven, kan niet uitblijven. GM komt
in de gevarenzone, gaat zelfs failliet en maakt een doorstart. Het aantal merken
wordt drastisch ingekrompen. Eerder was al besloten te stoppen met Oldsmobile.
Pontiac en Saturn volgen. Hummer wordt verkocht. Opel blijft op het allerlaatste
moment toch eigendom van de Amerikanen. Maar voor Saab is geen toekomst meer.

Gevechtsvliegtuig
De geschiedenis van Saab begint in 1939. Zweden heeft behoefte aan een eigen
gevechtsvliegtuig. De Svenska Aeroplan Aktiebolaget wordt opgericht,
afgekort SAAB. In 1944 gaat het bedrijf naast militaire vliegtuigen ook
burgertoestellen maken. SAAB AB bestaat nog altijd, biedt werk aan meer dan
13000 mensen en heeft vestigingen in Europa, Amerika, Australië en Zuid-Afrika.
Er is echter geen band
meer met de autodivisie, anders dan de gemeenschappelijke historie. Die laat
zien dat de vliegtuigfabriek eind jaren veertig in auto's gaat om de basis van
de onderneming te verbreden. Men kiest voor de ontwikkeling en productie van een kleine, goedkope auto.
In 1947 verschijnt het prototype. De fabriek neemt dit moment als het startpunt
van Saab als autofabrikant.
In 1949 presenteert Saab de 92. De auto heeft een 750 cc tweetaktmotor en een
zeer aerodynamische carrosserie. De ervaringen bij het bouwen van vliegtuigen
worden vertaald naar de autoproductie. Het model evolueert, maar blijft in
oervorm jarenlang in productie. Uit de 92 ontstaat het type 93 en later de 96.
Vanaf 1959 is er ook een stationcarvariant, de Saab 95. In de jaren zestig
schakelt Saab over van twee- op viertakt en gebruikt daarvoor een Ford V4-motor.
In 1980 loopt de laatste 96 van de band. De teller staat dan op 730.607 stuks.
In de tussentijd experimenteert het merk met een kleine sportwagen, de Sonett.
In kleine series komen er drie modellen van.

Zustermodel
Naast de 95/96 lanceert Saab in 1967 een geheel nieuw model: de 99. Net als
het zustermodel blijft de auto lang in productie. Eerst is er alleen een
tweedeurs, later volgt de vierdeursversie en een variant met grote achterklep:
de Combi-Coupé. De 99 wordt steeds aangepast en verbeterd en evolueert in 1979
tot de 900, een langere versie met een aangepaste voor- en achterkant. De
fabrikant maakt dan al lang eigen motoren en steelt in 1978 de publiciteit met
de turbomotor.
In 1985 komt Saab met een derde modelreeks: de 9000 en betreedt daarmee de markt
van de duurdere modellen. Het koetswerk is ontworpen door Giugiaro en ontstaat
in samenwerking met Fiat, Lancia en Alfa Romeo. (Het middendeel van de
carrosserie van de Fiat Croma, Lancia Thema en Saab 9000 is identiek.) Ook dit
model kent weer een lang leven: veertien jaar.

Probleem
In de jaren negentig zet het verval in. De oorspronkelijke 900 krijgt
opvolgers die minder karakteristiek zijn en een belangrijk stuk eigenheid
verliezen. De 9000 wordt in 1997 afgelost door de 9-5 en de 900 wordt dan
omgedoopt tot 9-3. De verkopen halen niet het niveau waarop een onderneming
winstgevend kan opereren. General Motor investeert te weinig in vernieuwing. Het
bedrijf heeft wereldwijd problemen en veel
ruimte voor ontwikkeling van Saab is er dus niet. Technisch wordt samengewerkt met
Opel, wat de originaliteit niet ten goede komt. In Amerika is het nog erger.
Daar krijgen een Chevrolet en een Subaru met aangepaste voorkanten de
merkplaatjes Saab opgeplakt.
De laatste jaren lijkt de
neergaande trend gekeerd te kunnen worden. Op internationale
autotentoonstellingen presenteren de Zweden verschillende interessante
conceptcars, waarbij ook nieuwe, milieuvriendelijke aandrijftechnieken een
rol spelen. Op de afgelopen RAI in Amsterdam stond de 9-4X, een auto die het
merk weer een eigen gezicht gaf. De 9-5 moest als nieuw topmodel de keer ten
goede onderstrepen.

Gestrand
Terwijl de website van het merk die nieuwe auto in alle glorie voorstelt en
het wachten is op de eerste rij-indrukken, besluit de top in Amerika op 19
december 2009 dat het over is voor Saab. De mondiale autowereld kent al jaren
een overproductie en de vraag is door de kredietcrisis ingestort. Het Zweedse
merk voegt te weinig toe om te laten voortbestaan binnen het nieuwe GM. Pogingen om
het bedrijf te verkopen zijn gestrand. Lange tijd is de hoop gevestigd op de
kleine Zweedse sportwagenbouwer Koenigsegg. De deal ketst echter af. De
financiering komt niet rond.. Het Nederlandse Spyker springt in het ontstane
gat. Maar ook dit mondt niet uit in een contract. Intussen neemt de Chinese
autofabrikant Beijing Automotive Industry Holdings Co. Ltd. (BAIC) de machines
en rechten voor het maken van de oude 9-3 en 9-5 over. Met dat geld kan GM de
productie in Zweden afbouwen. Van een faillissement is geen sprake, aldus het
Amerikaanse hoofdkantoor. Alle lopende orders worden keurig afgewerkt; alle
rekeningen betaald. De serviceverlening en onderdelenvoorziening komen niet in
gevaar. De situatie is bizar: na de kerstvakantie start de fabriek in januari
met het maken van de gloednieuwe 9-5. Er zijn immers auto's besteld. Nieuwe
orders komen echter niet. Er gaan geruchten dat de machines en gereedschappen
naar Amerika of China zullen worden gebracht om de auto als Buick op de markt te
brengen.

Nieuw bod
De situatie wordt daarna met de dag onduidelijker. Daags na de mededeling van GM
kondigt Spyker een nieuw bod aan. Dat zou tegemoet komen aan de bezwaren van GM
tegen eerdere voorstellen. Die bezwaren zouden te maken hebben met de Russische
geldschieter van de Nederlandse sportwagenbouwer. Aanvankelijk hanteert Spyker een deadline van maandag
21 december 17.00 uur Nederlandse tijd. Vlak voor het verstrijken ervan, wordt
deze door Spyker verschoven tot een later, niet nader genoemd moment. GM wil
meer tijd om te reageren en laat weten dat er nog andere potentiële kopers zijn.
Op 7 januari 2010 moet er duidelijkheid zijn. Die dag meldt het bedrijf dat het
verder gaat met de ontmanteling. "GM today confirmed it has selected
AlixPartners to supervise the orderly wind down of Saab, and has requested
approval of the selection by the appropriate authority in Sweden". In
hetzelfde persbericht meldt de autobouwer dat de onderhandelingen met een
eventuele koper nog niet tot een conclusie hebben geleid. "GM also confirmed
that it has received several proposals for Saab and is continuing to evaluate
these proposals". De
onzekerheid voor de 3400 werknemers van Saab duurt voort.
 |
 |
Een fabriek met daarop trots het
logo van de vier letters. De redding kwam op het nippertje.
Geruchten
Topman Muller van Spyker
laat inmiddels keer op keer weten nog altijd interesse te hebben. Het
geruchtencircuit zwelt aan in het weekend van 23 en 24 januari. Er wordt op hoog
niveau onderhandeld in Stockholm, melden de kranten. De Zweedse regering zou in
spoedberaad bijeen zijn. Op maandag 25 januari komt Spyker met een kort
persbericht waarin de gesprekken worden herbevestigd. Binnenkort volgt
uitsluitsel, zegt Muller. Die dag schiet de koers van het aandeel Spyker op de
Amsterdamse beurs omhoog. Voor analisten is het kennelijk goed nieuws. In de
loop van dinsdagmiddag 26 januari laat de Autoriteit Financiële Markten de
handel in het aandeel stilleggen. Om kwart over zeven 's avonds maken General
Motors en Spyker in een gezamenlijk persbericht bekend dat ze eruit zijn. Spyker
wordt de nieuwe eigenaar van het Zweedse merk. Tenzij overheden nog bezwaar
maken zal de overeenkomst medio februari formeel beklonken kunnen worden.
Direct na het bericht komen vele vragen naar boven. Zijn er voldoende potentiële
klanten voor een automerk dat publicitair zoveel schade heeft geleden? Muller
heeft bewezen een automerk op de kaart te kunnen zetten, maar kan hij een
fabriek voor massaproductie managen? Is hij in staat met Saab winst te maken
terwijl hem dat met Spyker nog nooit is gelukt? Is het aanbod van Saab straks
niet veel te schraal, met eigenlijk maar één modern model? Houdt het merk op
termijn ook stand? Hoe voorkomt Muller een situatie als bij Rover dat vijf jaar
na de verkoop door BMW alsnog ter ziele ging? Komende tijd zullen de antwoorden
moeten volgen. Voordat het wensenlijstje in vervulling gaat, koesteren we de
foto’s uit het archief.
►
reisverslag naar Saab-museum in 2011
Bijeenkomst van Saab-medewerkers
bij het museum als Victor Muller ze toespreekt. (foto's: Saab Newsroom)
Victor Muller wordt als een held
bejubeld door de werknemers. (foto's: Saab Newsroom)
Analyse: de toekomst van Saab |
Erop of eronder?
In 1961 is BMW op sterven na dood.
Op het allerlaatste moment redt een liefhebber het merk en voorkomt overname
door Daimler-Benz. Het zelfstandige BMW ontwikkelt zich tot één van de meest bewonderde en succesvolle merken ter wereld.
In 1980 is Bentley op sterven na dood. De auto is identiek aan de Rolls-Royce en minder dan 5% van de klanten kiest voor de
variant van Bentley. Wat is de ratio door te gaan met deze B-variant? Het merk
blijft echter overeind, is nu
groter dan Rolls-Royce, maakt geslaagde eigen modellen en bloeit als nooit
tevoren.
In 2000 is Rover op sterven na dood. Enthousiaste managers kopen het bedrijf van
BMW om er als zelfstandig MG Rover weer wat van te maken. Het lukt echter niet.
Vijf jaar later komt alsnog de klap. Fabrieken sluiten, de machines verdwijnen
richting China.
In 2009 is Saab op sterven na dood. General Motors is de verliezen zat, zoekt
een koper, maar vindt die niet en start de ontmanteling. Op het allerlaatste
moment is Spyker de redder in de nood.
Het kan verkeren met automerken op het randje van de afgrond. Is het erop of
eronder? Die vraag gaat ook op voor Saab.
De overname door Spyker is een huzarenstukje geweest. De tomeloze inzet van Victor Muller leidde tot
stopzetting van de ontmanteling en resulteerde uiteindelijk in een overname.
Het gevaar is geweken. Maar is dat werkelijk zo? Volgt Saab inderdaad BMW en
Bentley? Of is het Rover-scenario realistischer? De toekomst brengt uitkomst.
Maar over de kansen is wel wat te zeggen. Die lijken niet heel erg groot.
Eén belangrijke vraag blijft
terugkomen zonder dat iemand er een goed antwoord op geeft, ook Muller niet. Wie zijn de klanten van 100.000 Saabs per jaar, een
aantal dat nodig is om een winstgevende onderneming te hebben?
Aan wie denkt Muller de auto's te gaan verkopen? Voor een commerciële
onderneming toch niet zo’n gekke vraag. Die kun je niet beantwoorden met vage
verwijzingen naar het unieke Saab-gevoel, naar enthousiastelingen die optochten
organiseren om hun merk te eren. Die optochten zijn er ook van Trabant-fanaten,
zonder die merken met elkaar te willen vergelijken.
De kring van huidige liefhebbers en eigenaren is veel te klein. Klanten moeten
bij andere merken worden weggesleept. Maar waarom zouden klanten van BMW, Mercedes, Volvo of
Audi overstappen? Dat deden ze afgelopen jaren ook niet. En feitelijk is de
situatie niet veel veranderd nu Muller het voor het zeggen heeft. Ook zijn Saabs
zijn de komende
jaren niet eigenzinnig, innovatief of bijzonder genoeg. Het gloednieuwe paradepaardje
9-5 deelt veel techniek met de Opel Insignia, de komende 9-4X met een Cadillac.
Pas ver na 2013 is het GM-dna naar de achtergrond gedrongen. Muller spreekt over
een sensationele kleine Saab, maar meer dan een idee en een schetsje is het nog
niet.
De komende tijd zal het Zweedse merk het moeten hebben van de zakelijke markt.
Daarvoor is Saab vooralsnog niet aantrekkelijk. Afschrijving
speelt een voorname rol. Voordat Saab op hetzelfde niveau komt als Mercedes
en BMW moet er veel gebeuren.
Natuurlijk is het knap werk, Saab overnemen van GM. Maar met een mooi verhaal
kom je er niet. En Muller heeft helaas in het verleden te veel mooie verhalen
verteld. Hij mengt fantasieën en argumenten moeiteloos met elkaar. Voor Spyker
is het mooi dat er zoveel verkooppunten bijkomen, verklaarde hij. Maar de pijn
bij Spyker zit elders, in het daadwerkelijk omzetten van ideeën in concrete
producten. Verschillende geïnteresseerden hebben al jaren geleden een
aanbetaling gedaan op hun Spyker SUV. Een auto hebben ze (nog) niet gezien. En
sprak Muller niet ooit over een fabriek annex museum in Zeewolde, waar
liefhebbers het bekijken van de productie konden combineren met een blik op de
klassiekers? Het gebouw zou de vorm krijgen van het Spyker-logo. Maar
klassiekers heeft hij niet (op twee na zijn ze eigendom van collectioneur Evert
Louwman) en de productie wordt inmiddels uit Zeewolde weggehaald en verplaatst
naar Coventry in Engeland.
Wie hoopt niet voor de 3400 Saab-medewerkers in Zweden dat de overname een succes wordt?
In de geschiedenis is het echter vaker voorgekomen dat een bewierookte redder na
verloop van tijd zijn handen emotieloos van een onderneming aftrok. De
oud-werknemers van Fokker kunnen zich de ontroerende woorden van Jürgen Schrempp
bij de overname nog herinneren, maar zijn love baby is al lang historie.
Erop of eronder? De kans op het laatste is veel groter dan vijftig procent, in
weerwil van Mullers enthousiasme. ■
Bijlage: verklaring van dinsdag 26 januari 2010 |
Dinsdagavond 26 januari 19.15 uur
Nederlandse tijd bracht General Motors het volgende persbericht naar buiten:
DETROIT – General Motors and Spyker
Cars NV today confirmed that they have reached a binding agreement on the
purchase of Saab Automobile AB. "Today’s announcement is great news for Saab
employees, dealers and suppliers, great news for millions of Saab customers and
fans worldwide, and great news for GM,” said John Smith, GM vice president for
corporate planning and alliances.
“General Motors, Spyker Cars, and the Swedish government worked very hard and
creatively for a deal that would secure a sustainable future for this unique and
iconic brand, and we're all happy for the positive outcome,” Smith said.
As part of the agreement, Spyker intends to form a new company, Saab Spyker
Automobiles, which will carry the Saab brand forward. The sale will be subject
to customary closing conditions, including receipt of applicable regulatory,
governmental and court approvals. Other terms and conditions specific to the
sale will be disclosed in due time.
The Swedish government is at present reviewing the transaction and the related
request for guarantees of a Saab Automobile loan that has been requested from
the European Investment Bank. Assuming quick action, the transaction is expected
to close in mid-February, and previously announced wind down activities at Saab
will be immediately suspended, pending the close of the transaction.
“Throughout the negotiations, GM has always had the hope to find a solution for
Saab that would avoid a wind down of the brand,” added Nick Reilly, president,
GM Europe. “We’ve worked with many parties over the past year, including
governments and investors, and I’m very pleased that we could come to such a
good conclusion, one that preserves jobs in Sweden and elsewhere. GM will
continue to support Saab and Spyker on their way forward.”
 |
 |
De overeenkomst tussen GM en
Spyker werd via een persbericht op de website wereldkundig gemaakt.
De ontwikkelingen vanaf 18 december in krantenkoppen |
Het nieuws op zaterdag 19
december en maandag 21 december 2009 in Telegraaf en Financieele Dagblad.
Vervolg op 22 december (links: Financieele Dagblad, Trouw en de Volkskrant)
en 24 december (rechts: Trouw).
GM voert de druk op (links), De
Telegraaf 7 januari. Volop speculaties (Trouw, FD en Telegraaf) op 8 januari.
Links: 12/13 januari: de
onzekerheid blijft. Rechts: zelden was er zoveel aandacht voor een automerk (14
januari).
De protestrit van Saab-rijders op
zondag 17 januari haalde vrijwel iedere krant van de dag erna.
De kranten van 26 januari
speculeren over een op handen zijnde overeenkomst tussen GM en Spyker.
Op 27 januari is Saab wéér goed
voor de voorpagina's en voor analyses elders in de kranten.
Meer aandacht voor een automerk
of economische reddingsactie is nauwelijks mogelijk.
NRC Handelsblad kiest als
middagkrant op 27 januari een analyserender aanpak.
Donderdag 28 januari schrijven de
kranten over de hooggespannen verwachtingen.
Naast mooie verhalen over Saabs
toekomst zijn er ook kritische verhalen over de overeenkomst.
Vrijdag 29 januari 2010: de
euforie is verdwenen, de vraagtekens krijgen de overhand, maar Saab blijft een
hype.
De aandacht verlegt zich op 30
januari en 1 februari op Victor Muller, met zowel bewondering als kritiek.
Saab is een hype geworden met
paginagroot aandacht in het Financieele Dagblad en veel aandacht in De
Telegraaf.
2 en 3 februari: Muller blijft
optimisme uitstralen en kijkt naar de toekomst, terwijl analisten kritisch
blijven over Spyker.
Elk bericht van Spyker of Saab is
nieuws, zoals blijkt op 6 en 9 februari. Goed nieuws in dit geval.
Op 13 februari bericht het FD
over het vertrek van de Amsterdamse beurs, op de 18 haalt Muller de voorpagina
van De Telegraaf.
Even lijkt het of de omstreden
positie van Antonov nog een rol speelt, maar op 24 februari is het rond: Saab is
van Spyker.
Op 23 maart meldt De Telegraaf in
de krant de herstart van de productie en plaatst op de website de bijbehorende
foto.
De 9-5 is spiksplinternieuw en
moet onder de Spykervlag nieuwe klanten gaan trekken.
De 9-5 moet Saab een herstart
geven en terugbrengen in de wereld van exclusievere hogere
middenklassers.
Persfoto's van de 9-5 in
actie. Het leken de laatste te zijn, tot de plotselinge ommekeer.
Saab fotoarchief: historische modellen |
De Oer-Saab van 1947 met
aerodynamische carrosserie en een tweetaktmotor.
Uit het prototype werd het eerste
seriemodel ontwikkeld (rechts), de 92.
Productie van de 92 (links) en de
1000e, gemaakt in 1950.
De vormgeving van de Saab was
ingegeven door de ervaringen bij de vliegtuigproductie.
De 92 evolueerde tot 93; bij de
latere series (de 93F) scharnierden de deuren aan de voorzijde.
Als opvolger voor de 93 was er de
96. De oervorm was nog altijd herkenbaar.
De 95 was de stationcarvariant.
Ook hier veranderingen met behoud van de oorspronkelijke lijnen.
Prototype van de 95 met
deurscharnieren aan de B-stijl. In de serieproductie zaten ze vóór.
Saab experimenteerde met een
kleine sportwagen, de Sonett.
De tweede en derde generatie van
de Sonett waren coupés.
Links een 99 in vroege
Amerikaanse uitvoering (dubbele lampen), rechts een latere vierdeurs met dikkere
bumpers.
Naast de 2- en 4-deurs kwam de
Combi-Coupé. Technisch spraakmakend was de 99 Turbo (rechts).
De 99 kreeg op het laatst de
achterkant van de 900 Sedan en werd omgedoopt tot Saab 90.
Uit de 99 ontstond de 900,
aanvankelijk alleen met grote achterklep.
Aan de drie- en vijfdeurs 900
werd later de vierdeurs toegevoegd. Rechts de Amerikaanse uitvoering met andere
koplampen.
Links de 900 turbo, rechts de
succesvolle 900 cabriolet in een latere uitvoering met nieuwe voorzijde.
De derde modelserie was de 9000.
Als eerste was er de vijfdeurs, later kwam de sedan er bij.
Ook de 9000 bleef lang in
productie en veranderde in de loop der tijd.
De volgende generaties 900 werden
minder onderscheidend van de rest van de autowereld.
De 9-5 volgde de 9000 op. In de
topklasse bleef het altijd een kleine speler.
De modellen 9-3 en 9-5 van de
jaargang 2009.
De 9-2X was een aangepaste Subaru
en de 9-7X een Chevrolet met Saab-neus.
In 1985 ontwikkelde Saab de EV-1
als conceptcar en toekomstmodel.
In 2001 zag Saabs visie op de
toekomst er zo uit: de 9X.
Saab 9-3X, een nieuw studiemodel dat
in 2002 werd getoond.
De Aero X van 2006 trok op
tentoonstellingen veel belangstelling.
De deur-dakconstructie was
bijzonder.
De 9-4X was onder meer te zien op de RAI in 2009.
Met de 9-X Cabriolet werd
aangesloten op het succes van weleer.
Saab 9-X BioHybrid, gericht op de
toekomst. Zal het model er ooit komen?
( Foto's: General Motors / Saab )
Saab website 19 december 2009 |
De voorpagina op de Saab-website
suggereert dat er nog niets aan de hand is.
Lezers van de nieuwspagina weten
inmiddels beter: de aankondiging van het einde.
Het forum geeft kort en krachtig
de emotie van betrokkenen: Verdrietig; wij geloofden hier in. GM echter niet!
Saab website 26 januari 2010 |
Direct na het
bekend worden van de GM-mededeling verandert de website.
28 januari:
beelden van de toespraak van Victor Muller.
|