|
Toekomst
van Detroit
Rasende Ruinen, wie Detroit sich neu erfindet -
Katja
Kullman
●
Verslag van een kennismaking met
de stad
●
Beschrijving van Detroit van nu
●
Nieuwe initiatieven om
leefbaarheid te vergroten
●
Creatieven als hart van een
beweging
januari 2013
|
Detroit onder de oppervlakte
Beelden
en beschrijvingen van de Amerikaanse stad Detroit zijn altijd negatief. Logisch:
de stad is een opeenstapeling van maatschappelijke, economische en culturele
problemen. De Duitse schrijfster Katja Kullmann wil zich echter een eigen beeld
vormen en te weten komen wat er zich onder de oppervlakte afspeelt. Ze verblijft
er een maand en spreekt met velen, met name over de toekomst van de stad. Haar
ervaringen heeft ze samengevat in een uiterst lezenswaardig boek.
Zou het ooit nog goed komen met deze
stad? Met die vraag verlieten we Detroit in 2010 na een bezoek van enkele dagen,
aan het slot van een vakantiereis.
(►zie reisverlag). Ooit rijk en bloeiend, nu naargeestig, crimineel en verloederd. Het was
eigenlijk geen vraag, want we gaven tegelijkertijd het antwoord: nee. Het komt
nooit meer goed met deze stad. Een werkloosheidspercentage van 50% onder de
zwarte bevolking (85% van de inwoners); de hoogste criminaliteit binnen Amerika,
een analfabetisme van 30%, een schuld die net zo groot is als die van heel
Griekenland, 60.000 leegstaande woningen, verlaten wijken en getto’s: hoe krijg
je een ontspoorde samenleving als deze ooit weer op de rails? En toch wonen er
700.000 mensen die op een of andere wijze wat van hun leven moeten maken. Die
geen kans hebben een toekomst elders op te bouwen. Die niet net als de
vakantiegangers na een week de stad de stad laten op weg naar een welvarender
omgeving.
 |
Projectontwikkelaars willen Detroit
een nieuwe toekomst geven door jonge mensen aan te trekken.
Lichtpuntjes
In de boekenkast staan inmiddels verschillende boeken met als onderwerp Detroit.
Het bezoek heeft indruk gemaakt en galmt nog steeds na. Hoe kon het zover komen?
Hoe is het te leven in een dergelijke stad? Hoe kan de toekomst er uitzien? Want
naast alle ellende ontmoetten ook wij mensen die hoop putten uit de kleine
lichtpuntjes die her en der te ontwaren zijn. Er komt weer iets aan
bedrijvigheid. Idealisten met een goed salaris zijn bereid in de buurt van het
centrum te gaan wonen om het zo weer leefbaarder te maken. Bovendien heeft de
stad nog enkele prachtige restanten van het rijke verleden weten te behouden,
zoals het schitterende kunstmuseum.
Niet ver van het centrum probeert
een nieuwe middenklasse zich thuis te voelen in Detroit.
No go area
Voor de meeste Amerikanen is Detroit echter een no go area, zoals de
slechtste wijken van de Bijlmer dat voor Nederlanders zijn, alleen dan honderd
keer erger. Als je met Amerikanen spreekt over je bezoek, vragen ze zich af wat
je er in hemelsnaam zocht. Kon je voor een vakantie in Amerika geen betere
bestemming vinden? De interesse in de wortels van de mondiale
automobielindustrie is voor hen een afdoende, maar niettemin nauwelijks te
bevatten antwoord. Wie over Detroit leest in kranten en tijdschriften, ontmoet
steeds hetzelfde beeld. De youtube-filmpjes zijn de wereld rond gegaan. De stad
is de Derde Wereld binnen de Verenigde Staten. Een toonbeeld van hopeloosheid
zonder uitzicht op verbetering, bevolkt met mensen die dezelfde nationaliteit
hebben, maar verder in sociaal-economisch en maatschappelijk opzicht van een
andere wereld zijn dan de burgers elders in Amerika.
Braakliggende terreinen midden in de
stad. Ze zullen nooit meer als woongebied ontwikkeld worden.
Beweging
Volgens de optimisten is de toekomst van de stad gelegen in een nieuwe beweging
die een opwaartse druk zal bewerkstelligen. Detroit moet de broedplaats worden
van creativiteit, waar jonge mensen zich thuis gaan voelen.
Stedenbouwdeskundigen zien hierin de eerste stap naar verdere ontwikkeling.
Onderdeel van de nieuwe samenleving is het relativeren van het marktdenken, van
de consumentenmaatschappij. Andere waarden overheersen. Cultuur als motor van de
nieuwe stad. De nieuwe generatie bewoners en werkers hebben afscheid genomen van
het superindividualisme en vinden gemeenschapszin weer belangrijk. Er is letterlijk
ruimte genoeg in de stad om de nieuwe creatieven aan te trekken en bij elkaar te
zetten om zo de dynamiek van verbetering te bevorderen. Zij kunnen nieuwe
producten ontwikkelen die economisch van belang zijn om het maatschappelijk
leven weer op orde te krijgen.
Ooit was Detroit toevluchtsoord voor
vele buitenlanders die er een goede boterham verdienden.
Tegenpolen
Met als achtergrond de tegenstellingen tussen de maatschappelijke tegenpolen in
haar eigen hoofdstad Berlijn – de projectontwikkelaars versus de
maatschappijcritici – en de vraag of de stad wat kan leren van de ervaringen in
Detroit, reist schrijfster/journaliste Katja Kullmann af naar Amerika. Haar boek
is een journalistiek verslag van haar voorbereidingen, het verblijf van een
maand, haar bevindingen, ontmoetingen en gedachten.
Bij het lezen van haar beschrijvingen komen onze eigen herinneringen boven. Een
stad die overdag op straat vrijwel dood is. Er is geen mens te bekennen, want je
hebt er niets te zoeken. “Het enige dat beweegt op de kade langs het water zijn
enkele plastic tassen die worden weggeblazen door de wind”. Ze vertelt over
prestigeprojecten als de People Mover, een tram hoog boven de stad die een rondje maakt
door het centrum maar waar vrijwel niemand gebruik van maakt. Ze beschrijft de
verlaten wijken, de niet meer gebruikte huizen en kantoren, de gebieden waar je
maar beter niet kunt komen. Tegelijkertijd ervaart ze ook in de contacten met
mensen dat de onveiligheid van de stad wordt overtrokken. Het is niet zo dat je
ieder moment van de dag voor je leven moet vrezen. Gewone mensen in Detroit zijn
net als overal ter wereld aardige mensen.
 |
De People Mover, een prestigieus
project dat weinig opbracht voor de stad.
Slaapkamer
Een prachtige sfeertekening is een ontmoeting met iemand die ergens voor een
gebouw op straat muziek staat te maken. Een creatieve geest. Een aardige vent.
Ze raken in gesprek. Op enig moment vraagt Kullmann waar de man in de stad
woont. “Zonder dat ik antwoord kreeg, kon ik uit zijn gezichtsuitdrukking
opmaken dat we op dit moment in zijn slaapkamer stonden”, beschrijft ze.
Nadrukkelijk wil ze dieper graven dan het oppervlakkige beeld van ellende dat
iedereen kent. Ze ontmoet bevlogen mensen. In haar speurtocht naar het andere
Detroit komt ze in aanraking met het initiatief om voor kanslozen letterlijk een
huis op te knappen en in te richten met de spullen waarop de rijken in de steden
buiten de stad na een paar jaar zijn uitgekeken. De organisatie drijft op de
krachten van vrijwilligers en donaties van bedrijven. Zo ontstaan meer
alternatieve economieën buiten de gevestigde orde om, waarbij wederzijdse hulp
het ruilmiddel is in plaats van geld. Er is een alternatieve groentemarkt met
alleen maar producten die verbouwd worden op de braakliggende stukken grond in
de voormalige woonwijken. Hier kunnen de kansarmen groenten vinden die zo
noodzakelijk zijn voor hun gezondheid en die ze op een andere manier niet kunnen
krijgen, eenvoudigweg omdat er geen supermarkten meer zijn. De markt is een
grandioos succes.
 |
Detroit heeft ook een historie als
broedplaats voor jong talent, getuige de Motown-muziek.
Rampgebieden
Een jonge onderneemster van 22 jaar, opgeleid als industrieel ontwerpster, heeft
een zaak opgezet om haar idee te realiseren: jassen die tegelijkertijd slaapzak
zijn. Ze zijn onder meer bedoeld voor hulpverlening in rampgebieden. Met de
inkomsten kan ze haar activiteiten verder uitbreiden: mensen aan het werk zetten
en ze een basisbestaan aanbieden. Niet het maximeren van de winst is de primaire
doelstelling, maar verbetering van de levensomstandigheden in de stad. Ze wil
haar opleiding inzetten voor wat nuttigers dan het tekenen van de vijfduizendste
deurknop voor de bestaande industrieën.
Berlijn kent ook wijken waar
kunstenaars leven, afgezonderd van de rest van de stad.
Berlijn
Kan Berlijn wat leren van Detroit, is de centrale vraag. Kullmann beantwoordt
die positief: laat de gevestigde maatschappelijke orde en de creatieven uit hun
eigen werelden komen om gemeenschappelijk te bouwen aan de samenleving van de
toekomst, om het afglijden te voorkomen dat in Detroit zo pijnlijk zichtbaar en
voelbaar is. Rasende Ruinen is een dun boekje met een tot nadenken
stemmende boodschap. Wie door Detroit heeft rondgelopen en zich verdiept heeft
in de historie van de stad, weet hoe een welvarende samenleving kan eindigen in
de goot. Je hoeft geen fanatieke aanhanger van de Occupy-beweging te zijn
om te beseffen dat evenwichtigheid voor een samenleving van levensbelang is. ■
 |
Rasende Ruinen, wie Detroit sich neu
erfindet
Katja Kullman
Edition
Suhrkamp - Berlin
2012
ISBN: 978-3518062180
“Detroit, das sind die USA in
nackt und ohne Make-up. Reich und Arm stecken ihre Lebensräume neu ab, und im
Augenblick ist ziemlich unklar, wer gerade wen von wo genau vertreibt. Eine
strauchelnde Gesellschaft ringt um einen Ort, der keine Mitte mehr hat – ganz
wie sie selbst.”
Leere, Armut, Gewalt: Detroit gilt als die gefährlichste und traurigste
Großstadt der USA. Hunderttausende sind geflüchtet, geblieben sind allein die
Verlierer. Doch nun ziehen junge, kreative Leute mit wenig Geld, aber vielen
Ideen ins Zentrum der Asphaltwüste, eröffnen Ateliers und Cafés. Investoren und
Stadtplaner schwärmen bereits: »Detroit wird das Berlin der USA.« Katja Kullmann
hat Detroit im Herbst 2011 besucht. Mit obdachlosen Jazz-Musikern, jungen
Designern, autonomen Farmern und wütenden Techno-Aktivisten sprach sie über
deren Detroit – und über die brutalen Realitäten einer Gesellschaft, die
verzweifelt um ihre Mitte ringt.
|
|
|