Auto-RAI
2015
Amsterdam (NL)
●
Terug van weggeweest
●
Nieuwe opzet
●
Weinig primeurs
●
Exclusieve modellen
april 2015 - laatste aanvulling augustus
2015
|
Een hele chique showroom
Na vier jaar is er weer een Auto-RAI.
De editie 2013 kwam te vervallen omdat er bij de leden van de RAI-Vereniging (de
importeurs van nieuwe auto's in ons land) onvoldoende draagvlak was voor een
dergelijke manifestatie. De gezamenlijke importeurs hebben echter gemeend dat er
dit jaar weer ruimte is voor een grote landelijke presentatie
van wat er op de automarkt in Nederland te koop is. De RAI is terug, maar de
toekomst is allerminst zeker.
 |
Als de personenauto-RAI in 2013 was
doorgegaan, zou het huidige bezoek een persoonlijk jubileum zijn geweest. In
1967 kwam ik voor het eerst naar Amsterdam om 's lands nationale autoshow mee te
maken. Daarna iedere keer weer. Het zou mijn 25e RAI zijn geweest. Maar 2013
ging niet door. De malaise in de auto-industrie vertaalde zich in het afblazen
van de manifestatie bij gebrek aan voldoende deelname. In 2009 dreigde dat ook
al. Toen werd gekozen voor een zeer kostenbesparende show, met containers als
standopbouw en een presentatie van auto's soort bij soort. Geen merkpaviljoens,
maar een thematische aanpak. Dat beviel niet. Noch de exposanten, noch het
publiek waren enthousiast.
Hoewel de crisis in de sector geenszins bezworen is, heeft de RAI dit jaar toch
weer tien dagen lang het vaderlandse auto-aanbod onder zijn dak. Alle
volumemerken zijn er, behalve de Fiat-groep die om een weinig geloofwaardige
reden afhaakte. De show zou niet 'premium' genoeg zijn.
 |
Deze Renault zul je niet in de showroom tegenkomen. Elementen van het
studiemodel wellicht wel bij nieuwe modellen.
Verkopen
Het vertrekpunt is weinig positief. Het gaat
niet best met de autoverkopen
in ons land. Waar andere landen een licht herstel laten zien, is het eerste
kwartaal van 2015 slecht afgesloten. Dat betekent aan de ene kant dat je meer moet investeren in
promotie en reclame om potentiële klanten over de streep te trekken, maar
anderzijds dat er geen geld is voor dure campagnes en shows. De Personenauto-RAI 2015 speelt
in op beide waarheden. De beurs ziet er anders uit dan
voorheen. De stands zijn eenvoudiger van opzet en volgens een standaardformule
opgebouwd. Het aantal vierkante meters dat een bedrijf kan huren, is gemaximeerd
op 880. Dat wil zeggen dat er ruimte is voor zo'n vijftien auto's. Merken kunnen
niet meer tegen elkaar opbieden in omvang en aankleding van hun eigen
expositieruimte. Bedrijven mogen hun stand niet meer inrichten met eigen
materiaal, maar uitsluitend gebruik maken van wat de RAI aanbiedt. Verdiepingen
zijn niet toegestaan, eigen verlichting evenmin. Videowanden mogen slechts een
beperkte oppervlakte hebben. Dat alles betekent niet dat deze economische
versobering - de standinrichting kost ongeveer de helft van wat in vroegere
jaren gebruikelijk was - leidt tot een armoedige uitstraling. Integendeel zelfs.
Het aanzien van de beursvloer als geheel is chiquer dan ooit. De rode loper
heeft meer dan een symbolische betekenis. Opmerkelijk zijn de grote verticale
hangende scheidingswanden tussen looppaden en stands. Ze geven de beurs een
intiemer karakter.
 |
 |
Ook al mocht alleen gebruik gemaakt worden van standaard standbouw, het geheel
is chique en smaakvol.
De hangende wanden scheiden de stands van elkaar en van de looppaden. Ze geven
de mogelijkheid voor merkidentiteit.
Primeurs
Veel echte primeurs zijn er niet. Er is zegge en schrijve één wereldprimeur, de
Opel Adam Rocks S. Dat is bepaald niet iets waarmee je als beurs in
internationaal verband de blits maakt. Al jaren realiseert de organisator zich dat op
mondiaal en Europees niveau de personenauto-RAI op het tweede plan staat. Tokio,
Detroit, Frankfurt en Genève spelen in de eredivisie en al gauw zal een Chinese
beurs zich bij dat rijtje voegen. Niettemin is de RAI voor Nederland een mooie showroom van het
vrijwel totale aanbod. Verschillende
importeurs presenteren modellen die niet eerder te zien waren in ons land. De
belangstelling daarvoor is groot. Bezoekers bekijken en bevoelen de auto's
van binnen en van buiten.
De beperkter opzet heeft wel een gat geslagen in de aanwezigheid van conceptcars.
Er zijn er minder dan in eerdere jaren. Logisch, bij een beperkt vloeroppervlak toon je als fabrikant toch liever wat de klanten nu kunnen bestellen.
 |
Geen grote internationale primeurs, maar wel nationale premières, zoals de
nieuwe Superb van Škoda.
Peugeot toonde de conceptauto Exalt en ook het 'nieuwe merk' DS kwam met een
studiemodel.
Dure merken
Opmerkelijk is de aanwezigheid van veel dure merken. Ze
hebben het voor de verkoop niet nodig om hier aanwezig te zijn. Maar het
onbereikbare wordt pas interessant als velen ook zien dat het onbereikbaar is.
Zo'n Bugatti
Veyron bijvoorbeeld staat er vooral om te pronken. De auto wordt al niet meer gemaakt en vorig jaar zijn er zonder
autotentoonstelling twee op Nederlands kenteken gezet. De kopers hebben de Nederlandse
schatkist daarmee trouwens een grote dienst bewezen. Het aantal Rolls-Royces op de
beursvloer is ongeveer de helft van de verkoopaantallen in een heel jaar (15 in
2014). Importeur CITO uit Eindhoven pakt groots uit, net als Louwman Exclusive
en de specialist voor bijzondere sportwagenmerken Van der Kooi uit Houten. Als vanouds trekken de stands van Ferrari en Porsche veel aandacht.
Nergens worden zoveel foto's gemaakt als hier. Voor de beursorganisatie zijn dergelijke merken belangrijke
trekpleisters. Andere activiteiten om mensen te verlokken naar Amsterdam te
reizen zijn een overdekte racebaan en de presentatie van een fors aantal
klassiekers. Ze roepen bij de oudere beursgangers nostalgische gevoelens op.
Particuliere verzamelaars van oude politie-Porsches hebben hun auto's naar
Amsterdam gereden, waar oud-politiemensen aan geïnteresseerden graag hun verhaal
erbij vertellen. (Premier Rutte had twee dagen ervoor de tentoonstelling geopend
door in een politie-Porsche aan te komen.) Toch hebben de meeste bezoekers vooral aandacht voor de nieuwe modellen. Per
slot van rekening is dat ook de levensader van de manifestatie. Het draait
uiteindelijk om de consument. Daar moeten de exposanten het van hebben.
 |
De aanwezigheid van Ferrari is voor velen reden naar de RAI te komen.
Ook een Rolls-Royce Wraith zie je niet elke dag.
De 'kleine' Rolls-Royce is nog altijd indrukwekkend van formaat.
Volkswagen-importeur Pon nam een serie Bentleys en een Bugatti Veyron mee.
Laatste RAI
Zoals eerder gezegd, twee jaar geleden ging onze nationale autotentoonstelling niet door. Pessimisten
die zeiden dat de show van 2011 de laatste was geweest, hebben ongelijk gekregen.
Na vier jaar is het autofeestje terug van weggeweest. Het hangt vooral van het
aantal bezoekers af of de tentoonstelling een toekomst heeft. In 2011 kwam een
teleurstellend aantal van 270.000 mensen langs de kassa. In de succesjaren waren
dat er zo'n 450.000. Hoewel de organisatoren geen getal noemen, is het doel duidelijk. "Pas bij 300.000
bezoekers zijn we tevreden", aldus voorzitter Steven van Eijck van de
RAI-Vereniging in 'Go!', het relatiemagazine van de vereniging. Als de score dit jaar achterblijft bij die van 2011, is de
kans groot dat de editie van 2015 de allerlaatste is. Als het streefaantal wordt
bereikt -
de organisatie hoopt op slecht weer, dat helpt namelijk - zal de RAI-Vereniging weer met de
importeurs om de tafel gaan om een besluit te nemen over de toekomst. Elke
reclame-euro kan immers maar één keer worden uitgegeven. Hoe het besluit ook
uitvalt, voor 2015 kan men tevreden zijn over het concept. In deze opzet is de
RAI is een hele chique en ook nog eens betaalbare showroom. Het wordt spannend:
zou mijn jubileum er in 2017 dan toch komen?
■
 |
De Renault Kadjar beleeft zijn Nederlandse primeur.
Ook de nieuwe Espace is voor het eerst in ons land te zien.
Honda toont de HR-V en de Jazz.
Toyota bracht de nieuwe Avensis naar Amsterdam.
Suzuki richt de aandacht op de nieuwe Vitara, naar de laatste mode leverbaar in
twee-kleuren-uitvoering.
Nederlandse primeurs bij Audi: de open TT en nieuwe Q7.
De Indiase baas geeft de Britten de ruimte voor nieuwe modellen: Jaguar XE en
Land-Rover Discovery Sport.
Iedereen wil wel even achter het stuur van de nieuwe Jag, die de BMW- en Audi-rijders
op het oog heeft.
Hyundai presenteert een serieproduct met brandstofcel, maar zal meer verdienen
aan de nieuwe Tucson.
Veel elektra: Nissan presenteert louter zijn elektrische auto's, Mercedes komt
met een S-klasse plug-in hybrid.
De Ford Edge komt - dat is meteen te zien - uit de Amerikaanse stal van het
bedrijf.
Ook de Mustang maakt de oversteek vanaf de andere kant van de oceaan.
Voor een groter publiek: de vernieuwde C-max en geheel nieuwe S-Max.
De S-Max staat later dit jaar in de showroom.
De Volvo XC90 plug-in hybride (in opmerkelijk mat-blauw) en de SsangYong Tivoli:
voor het eerst in Nederland.
De opvolger van een icoon: de nieuwe generatie Mazda MX-5.
En profil is de auto nog steeds te herkennen.
Behalve de MX-5 waren alle Mazda's op de stand in het rood, zoals de CX-3 en 2.
Opel verwacht veel van de nieuwe Karl die de Agila opvolgt.
Kia presenteert onder meer de Sorento en een toekomststudie, Sportspace gedoopt.
Mercedes-Benz vult elk gaatje in de markt en komt met de CLA Shooting Brake en GLE
Coupé.
DS is nu een zelfstandig merk en presenteert de gefacelifte DS5.
Ze bestaan nog steeds: de Amerikaanse benzineslurpende reuzen van de weg. Dit is
de Cadillac Escalade.
Van de scherp gelijnde Lexus-modellen moet je houden.
Ooit waren distinctie en stijl de kenmerken van een Lexus. Dat is nu écht anders.
Infinity komt met een crossover, maar laat slechts een schaalmodel zien.
Van der Kooi heeft een grote stand voor zijn bijzondere sportwagenmerken, zoals
de afgebeelde Lotus.
Retro in optima forma: de Morgan driewieler, met daarachter de normale Morgan.
Klassieke lijnen en moderne techniek: Morgan blijft zijn gamma aanpassen, maar
je moet kenner zijn om het te zien.
Nog zo'n model waarbij de tijd lijkt stil te hebben gestaan: de Caterham baseert
zich op de Lotus Seven van weleer.
Porsche zet naast de nieuwste Targa een model van jaren geleden, in dezelfde
kleur.
Voor wie veel geld over heeft voor een exclusieve sportwagen: de McLaren.
Ook exclusief: de Zenos en Noble. Waar kom je die elders nou tegen?
Als je de Noble dan al tegenkomt, zie je 'm meestal zo, van achteren.
Twee blikvangers van de bovenste plank: een vierdeurs Aston Martin en een
studiemodel.
Ferrari pakte met drie modellen en veel standruimte flink uit.
Niet nieuw, maar nog altijd stelen ze de show: de Maserati Ghibli en
Quattroporte.
Opel Monza Concept en Renault DeZir: gaan onze auto's er straks zo uitzien?
Klassieke Politie-Porsches, waaronder de unieke 924 Targa.
De Nederlandse Burton, op basis van de 2CV, speelt nog altijd zijn (bescheiden)
partijtje mee.
Een klassieke Mazda R130 met rotatiemotor.
Misschien wel veel mooier dan al die nieuwe modellen, zo'n klassieke Ferrari 212
Inter uit 1952, door Ghia gebouwd.
BMW Neue Klasse en Jensen FF: beroemde modellen uit de na-oorlogse
autohistorie.
Opel experimenteerde ooit met raketaandrijving.
De Pionier Automobiel Club showt een Rolls-Royce Silver Ghost.
Lancia Aurelia met daarachter een
Jaguar Mark II. Op de foto een oude grote Ford Consul.
Ook échte oudjes waren present, maar trokken toch minder bekijks.
Een schitterende Renault Type D uit 1901.
Door de jaren heen. Op naar 2017?
26 APRIL 2015
Direct na afloop van de tentoonstelling maakte de organisatie bekend dat het
aantal (betalende) bezoekers is uitgekomen op 291.717, acht procent (21.369
personen) meer dan vier jaar geleden, terwijl de RAI dit keer een dag korter duurde. De
grens van 300.000 is dus niet gehaald, maar het aantal bezoekers is duidelijk
hoger dan vorige keer. In de komende tijd zal duidelijk worden of de editie 2017
doorgang zal vinden.
31 AUGUSTUS 2015
RAI Vereniging en RAI Gebouw laten weten dat de AutoRAI 2017 definitief niet
doorgaat. Al in een vroeg stadium heeft een te groot aantal importeurs
aangegeven niet te zullen deelnemen, waarna de organisatoren hebben besloten de
knoop door te hakken.
|