Auto-RAI 2015


Amsterdam (NL)



 

●  Terug van weggeweest

●  Nieuwe opzet
●  Weinig primeurs
●  Exclusieve modellen


                   

april 2015 - laatste aanvulling augustus 2015


 

  



Een hele chique showroom

 

Na vier jaar is er weer een Auto-RAI. De editie 2013 kwam te vervallen omdat er bij de leden van de RAI-Vereniging (de importeurs van nieuwe auto's in ons land) onvoldoende draagvlak was voor een dergelijke manifestatie. De gezamenlijke importeurs hebben echter gemeend dat er dit jaar weer ruimte is voor een grote landelijke presentatie van wat er op de automarkt in Nederland te koop is. De RAI is terug, maar de toekomst is allerminst zeker.
 

 


 

Als de personenauto-RAI in 2013 was doorgegaan, zou het huidige bezoek een persoonlijk jubileum zijn geweest. In 1967 kwam ik voor het eerst naar Amsterdam om 's lands nationale autoshow mee te maken. Daarna iedere keer weer. Het zou mijn 25e RAI zijn geweest. Maar 2013 ging niet door. De malaise in de auto-industrie vertaalde zich in het afblazen van de manifestatie bij gebrek aan voldoende deelname. In 2009 dreigde dat ook al. Toen werd gekozen voor een zeer kostenbesparende show, met containers als standopbouw en een presentatie van auto's soort bij soort. Geen merkpaviljoens, maar een thematische aanpak. Dat beviel niet. Noch de exposanten, noch het publiek waren enthousiast.
Hoewel de crisis in de sector geenszins bezworen is, heeft de RAI dit jaar toch weer tien dagen lang het vaderlandse auto-aanbod onder zijn dak. Alle volumemerken zijn er, behalve de Fiat-groep die om een weinig geloofwaardige reden afhaakte. De show zou niet 'premium' genoeg zijn.
 

 


Deze Renault zul je niet in de showroom tegenkomen. Elementen van het studiemodel wellicht wel bij nieuwe modellen.

 

Verkopen   

Het vertrekpunt is weinig positief. Het gaat niet best met de autoverkopen in ons land. Waar andere landen een licht herstel laten zien, is het eerste kwartaal van 2015 slecht afgesloten. Dat betekent aan de ene kant dat je meer moet investeren in promotie en reclame om potentiële klanten over de streep te trekken, maar anderzijds dat er geen geld is voor dure campagnes en shows. De Personenauto-RAI 2015 speelt in op beide waarheden. De beurs ziet er anders uit dan voorheen. De stands zijn eenvoudiger van opzet en volgens een standaardformule opgebouwd. Het aantal vierkante meters dat een bedrijf kan huren, is gemaximeerd op 880. Dat wil zeggen dat er ruimte is voor zo'n vijftien auto's. Merken kunnen niet meer tegen elkaar opbieden in omvang en aankleding van hun eigen expositieruimte. Bedrijven mogen hun stand niet meer inrichten met eigen materiaal, maar uitsluitend gebruik maken van wat de RAI aanbiedt. Verdiepingen zijn niet toegestaan, eigen verlichting evenmin. Videowanden mogen slechts een beperkte oppervlakte hebben. Dat alles betekent niet dat deze economische versobering - de standinrichting kost ongeveer de helft van wat in vroegere jaren gebruikelijk was - leidt tot een armoedige uitstraling. Integendeel zelfs. Het aanzien van de beursvloer als geheel is chiquer dan ooit. De rode loper heeft meer dan een symbolische betekenis. Opmerkelijk zijn de grote verticale hangende scheidingswanden tussen looppaden en stands. Ze geven de beurs een intiemer karakter.
 

 


Ook al mocht alleen gebruik gemaakt worden van standaard standbouw, het geheel is chique en smaakvol. 
 


De hangende wanden scheiden de stands van elkaar en van de looppaden. Ze geven de mogelijkheid voor merkidentiteit.  


Primeurs
Veel echte primeurs zijn er niet. Er is zegge en schrijve één wereldprimeur, de Opel Adam Rocks S. Dat is bepaald niet iets waarmee je als beurs in internationaal verband de blits maakt. Al jaren realiseert de organisator zich dat op mondiaal en Europees niveau de personenauto-RAI op het tweede plan staat. Tokio, Detroit, Frankfurt en Genève spelen in de eredivisie en al gauw zal een Chinese beurs zich bij dat rijtje voegen. Niettemin is de RAI voor Nederland een mooie showroom van het vrijwel totale aanbod. Verschillende importeurs presenteren modellen die niet eerder te zien waren in ons land. De belangstelling daarvoor is groot. Bezoekers bekijken en bevoelen de auto's van binnen en van buiten.
De beperkter opzet heeft wel een gat geslagen in de aanwezigheid van conceptcars. Er zijn er minder dan in eerdere jaren. Logisch, bij een beperkt vloeroppervlak toon je als fabrikant toch liever wat de klanten nu kunnen bestellen.
 

 


Geen grote internationale primeurs, maar wel nationale premières, zoals de nieuwe Superb van Škoda. 
 


Peugeot toonde de conceptauto Exalt en ook het 'nieuwe merk' DS kwam met een studiemodel.
  

Dure merken
Opmerkelijk is de aanwezigheid van veel dure merken. Ze hebben het voor de verkoop niet nodig om hier aanwezig te zijn. Maar het onbereikbare wordt pas interessant als velen ook zien dat het onbereikbaar is. Zo'n Bugatti Veyron bijvoorbeeld staat er vooral om te pronken. De auto wordt al niet meer gemaakt en vorig jaar zijn er zonder autotentoonstelling twee op Nederlands kenteken gezet. De kopers hebben de Nederlandse schatkist daarmee trouwens een grote dienst bewezen. Het aantal Rolls-Royces op de beursvloer is ongeveer de helft van de verkoopaantallen in een heel jaar (15 in 2014). Importeur CITO uit Eindhoven pakt groots uit, net als Louwman Exclusive en de specialist voor bijzondere sportwagenmerken Van der Kooi uit Houten. Als vanouds trekken de stands van Ferrari en Porsche veel aandacht. Nergens worden zoveel foto's gemaakt als hier. Voor de beursorganisatie zijn dergelijke merken belangrijke trekpleisters. Andere activiteiten om mensen te verlokken naar Amsterdam te reizen zijn een overdekte racebaan en de presentatie van een fors aantal klassiekers. Ze roepen bij de oudere beursgangers nostalgische gevoelens op. Particuliere verzamelaars van oude politie-Porsches hebben hun auto's naar Amsterdam gereden, waar oud-politiemensen aan geïnteresseerden graag hun verhaal erbij vertellen. (Premier Rutte had twee dagen ervoor de tentoonstelling geopend door in een politie-Porsche aan te komen.) Toch hebben de meeste bezoekers vooral aandacht voor de nieuwe modellen. Per slot van rekening is dat ook de levensader van de manifestatie. Het draait uiteindelijk om de consument. Daar moeten de exposanten het van hebben.


 


De aanwezigheid van Ferrari is voor velen reden naar de RAI te komen.

 


Ook een Rolls-Royce Wraith zie je niet elke dag.
 


De 'kleine' Rolls-Royce is nog altijd indrukwekkend van formaat.

 


Volkswagen-importeur Pon nam een serie Bentleys en een Bugatti Veyron mee.

 

Laatste RAI
Zoals eerder gezegd, twee jaar geleden ging onze nationale autotentoonstelling niet door. Pessimisten die zeiden dat de show van 2011 de laatste was geweest, hebben ongelijk gekregen. Na vier jaar is het autofeestje terug van weggeweest. Het hangt vooral van het aantal bezoekers af of de tentoonstelling een toekomst heeft. In 2011 kwam een teleurstellend aantal van 270.000 mensen langs de kassa. In de succesjaren waren dat er zo'n 450.000. Hoewel de organisatoren geen getal noemen, is het doel duidelijk. "Pas bij 300.000 bezoekers zijn we tevreden", aldus voorzitter Steven van Eijck van de RAI-Vereniging in 'Go!', het relatiemagazine van de vereniging. Als de score dit jaar achterblijft bij die van 2011, is de kans groot dat de editie van 2015 de allerlaatste is. Als het streefaantal wordt bereikt - de organisatie hoopt op slecht weer, dat helpt namelijk - zal de RAI-Vereniging weer met de importeurs om de tafel gaan om een besluit te nemen over de toekomst. Elke reclame-euro kan immers maar één keer worden uitgegeven. Hoe het besluit ook uitvalt, voor 2015 kan men tevreden zijn over het concept. In deze opzet is de RAI is een hele chique en ook nog eens betaalbare showroom. Het wordt spannend: zou mijn jubileum er in 2017 dan toch komen? 

 

 


De Renault Kadjar beleeft zijn Nederlandse primeur. 

 


Ook de nieuwe Espace is voor het eerst in ons land te zien.

 


Honda toont de HR-V en de Jazz.

 


Toyota bracht de nieuwe Avensis naar Amsterdam.   

 


Suzuki richt de aandacht op de nieuwe Vitara, naar de laatste mode leverbaar in twee-kleuren-uitvoering.

 


Nederlandse primeurs bij Audi: de open TT en nieuwe Q7. 

 


De Indiase baas geeft de Britten de ruimte voor nieuwe modellen: Jaguar XE en Land-Rover Discovery Sport. 

 


Iedereen wil wel even achter het stuur van de nieuwe Jag, die de BMW- en Audi-rijders op het oog heeft. 

 


Hyundai presenteert een serieproduct met brandstofcel, maar zal meer verdienen aan de nieuwe Tucson.

 


Veel elektra: Nissan presenteert louter zijn elektrische auto's, Mercedes komt met een S-klasse plug-in hybrid. 

 


De Ford Edge komt - dat is meteen te zien - uit de Amerikaanse stal van het bedrijf.

 


Ook de Mustang maakt de oversteek vanaf de andere kant van de oceaan.  

 


Voor een groter publiek: de vernieuwde C-max en geheel nieuwe S-Max. 

 


De S-Max staat later dit jaar in de showroom.  

 


De Volvo XC90 plug-in hybride (in opmerkelijk mat-blauw) en de SsangYong Tivoli: voor het eerst in Nederland.

 


De opvolger van een icoon: de nieuwe generatie Mazda MX-5.

 


En profil is de auto nog steeds te herkennen. 

 


Behalve de MX-5 waren alle Mazda's op de stand in het rood, zoals de CX-3 en 2. 

 


Opel verwacht veel van de nieuwe Karl die de Agila opvolgt.  

 


Kia presenteert onder meer de Sorento en een toekomststudie, Sportspace gedoopt.  

 


Mercedes-Benz vult elk gaatje in de markt en komt met de CLA Shooting Brake en GLE Coupé.  

 


DS is nu een zelfstandig merk en presenteert de gefacelifte DS5.  

 


Ze bestaan nog steeds: de Amerikaanse benzineslurpende reuzen van de weg. Dit is de Cadillac Escalade.

 


Van de scherp gelijnde Lexus-modellen moet je houden. 


Ooit waren distinctie en stijl de kenmerken van een Lexus. Dat is nu écht anders.  

 


Infinity komt met een crossover, maar laat slechts een schaalmodel zien.  

 


Van der Kooi heeft een grote stand voor zijn bijzondere sportwagenmerken, zoals de afgebeelde Lotus. 

 


Retro in optima forma: de Morgan driewieler, met daarachter de normale Morgan.

 


Klassieke lijnen en moderne techniek: Morgan blijft zijn gamma aanpassen, maar je moet kenner zijn om het te zien.  

 


Nog zo'n model waarbij de tijd lijkt stil te hebben gestaan: de Caterham baseert zich op de Lotus Seven van weleer. 

 


Porsche zet naast de nieuwste Targa een model van jaren geleden, in dezelfde kleur.

 


Voor wie veel geld over heeft voor een exclusieve sportwagen: de McLaren.

 


Ook exclusief: de Zenos en Noble. Waar kom je die elders nou tegen?  

 


Als je de Noble dan al tegenkomt, zie je 'm meestal zo, van achteren.  

 


Twee blikvangers van de bovenste plank: een vierdeurs Aston Martin en een studiemodel.  

 


Ferrari pakte met drie modellen en veel standruimte flink uit.

  


Niet nieuw, maar nog altijd stelen ze de show: de Maserati Ghibli en Quattroporte.

 


Opel Monza Concept en Renault DeZir: gaan onze auto's er straks zo uitzien? 

 


Klassieke Politie-Porsches, waaronder de unieke 924 Targa. 

 


De Nederlandse Burton, op basis van de 2CV, speelt nog altijd zijn (bescheiden) partijtje mee. 

 


Een klassieke Mazda R130 met rotatiemotor.
 


Misschien wel veel mooier dan al die nieuwe modellen, zo'n klassieke Ferrari 212 Inter uit 1952, door Ghia gebouwd.  
 


BMW Neue Klasse en Jensen FF: beroemde modellen uit de na-oorlogse autohistorie. 

 


Opel experimenteerde ooit met raketaandrijving.  

 


De Pionier Automobiel Club showt een Rolls-Royce Silver Ghost.
 


Lancia Aurelia met daarachter een Jaguar Mark II. Op de foto een oude grote Ford Consul.
 


Ook échte oudjes waren present, maar trokken toch minder bekijks.   
 


Een schitterende Renault Type D uit 1901.
 


Door de jaren heen. Op naar 2017?


 

  Aanvullingen

 

26 APRIL 2015
Direct na afloop van de tentoonstelling maakte de organisatie bekend dat het aantal (betalende) bezoekers is uitgekomen op 291.717, acht procent (21.369 personen) meer dan vier jaar geleden, terwijl de RAI dit keer een dag korter duurde. De grens van 300.000 is dus niet gehaald, maar het aantal bezoekers is duidelijk hoger dan vorige keer. In de komende tijd zal duidelijk worden of de editie 2017 doorgang zal vinden.

 

31 AUGUSTUS 2015
RAI Vereniging en RAI Gebouw laten weten dat de AutoRAI 2017 definitief niet doorgaat. Al in een vroeg stadium heeft een te groot aantal importeurs aangegeven niet te zullen deelnemen, waarna de organisatoren hebben besloten de knoop door te hakken.