|
Zo’n 400.000 bezoekers bezochten de Auto-RAI 2007. Voor de organisatoren is dat aantal een teleurstelling. Er was gerekend op een half miljoen, zeker omdat de tentoonstelling ook tijdens de Paasdagen open was en een dag langer duurde dan in het verleden. Ongetwijfeld klinkt de vraag of het een wijs besluit is geweest om ons nationaal autofestijn later in het jaar te houden, eind maart in plaats van begin februari. Toch getuigt het van realiteitszin om na de autoshow van Genève te gaan zitten. Er waren weliswaar nooit eerder zo weinig primeurs, maar tegelijkertijd was er nog nooit zoveel nieuws.
De lijst met noviteiten was langer dan
ooit, met volumemodellen als de Ford Mondeo, Fiat Bravo, Renault Twingo en Skoda
Fabia. Stuk voor stuk bepalen ze binnenkort het straatbeeld. Hoewel de
verkoopaantallen van de nóg weer betere C-klasse van Mercedes, de nieuwe BMW X5
en Audi’s wonderschone A5 bescheidener zullen zijn, illustreren ze wel waartoe
de Duitse topmerken in staat zijn. Volvo’s nieuwe V70, de oogverblindende
Maserati GT, een handvol Amerikanen en een half dozijn Koreanen en Japanners
vulden de lijst aan. De beide Nederlandse fabrikanten Spyker en Donkervoort
showden het vaderlandse publiek voor het eerst hun weer verder uitgebreide
programmaserie. Het sinds kort winstgevende Spyker zette de Zagato in de
schijnwerper en Donkervoort de eerste auto uit de geschiedenis van het merk met
een vaste kap.
Facelifts Wie nieuwe varianten, gewijzigde uitvoeringen en facelifts meetelt, komt aan een lijst met tientallen nieuwtjes. Dat was de laatste paar keren wel anders. Toen moesten de importeurs zich verontschuldigen voor het besluit van het hoofdkantoor de nieuwste modellen niet in Amsterdam te presenteren. In de internationale autowe-reld is de tentoonstelling in ons land in de loop der jaren duidelijk op het tweede plan komen te staan. Het enige echte wereldprimeurtje, een snelle AMG-versie van Mercedes, werd spoorslags van de show gehaald voor een reis over de oceaan. Stuttgart vond het beter de wereld in New York met de nieuweling kennis te laten maken. Het studiemodel waarmee Jaguar ons een blik in de toekomst gunde, verdween na enkele dagen letterlijk van het ronddraaiend toneel. De RAI is niets meer – maar ook niets minder – dan een nationaal evenement.
Glinsterend blik Snoeven Het was snoeven en aftroeven met topsnelheden, vermogens en exorbitante prijzen. Een Rolls-Royce van een half miljoen of een Porsche die 250 kilometer per uur kan, verbleekt bij de Bugatti Veyron van 1,8 miljoen waarmee de eigenaar waarschijnlijk de top van 400 kilometer per uur nooit zal halen maar er wel over kan opscheppen. Teleurstelling was er over het ontbreken van Ferrari. De donkergroene 456GT van wijlen prins Bernhard was voor de liefhebbers slechts een schrale troost. De auto maakte deel uit van een deeltentoonstelling met bijzondere klassiekers, waaronder twee zeer exclusieve Rolls-Royces, een Talbot Lago met een opvallend gestroomlijnd koetswerk van Saoutchik, een antieke Spyker uit 1907 die binnenkort een rit van Peking naar Parijs gaat volbrengen en twee lange limousines voor staatshoofden: een Mercedes-Benz 600 en Volvo 960. Liefhebbers van nog meer oud rollend materieel konden bij Saab het allereerste model bewonderen. Het valt op hoe klein auto’s vroeger waren.
Vrouwen Overmorgen
In
de showroom om de hoek is het beslist rustiger. Maar daar staan niet de modellen
van morgen en zeker niet die van overmorgen. Geen Citroën C-Métisse die zo laag
is dat je er bijna in moet liggen, geen grote zwarte Peugeot-limousine met de
motor achterin (!), geen Saab zonder voorruitstijlen en deuren, geen Ford, Volvo
en Toyota als vingeroefening van de designafdelingen. En de liefhebber krijgt
normaal gesproken niet de kans om oog in oog te staan met bijzondere sportwagens
als Noble, TVR, Morgan of Wiesmann. Laten we de Nederlandse Burton tot slot niet vergeten. Het bedrijf heeft twee jaar terug een ondernemersprijs gewonnen.
Dat is vast te danken aan de bedrijfsvoering en niet aan de auto. Het bouwpakket
op basis van een Lelijke Eend zorgt zeker voor een glimlach, maar zal het hart
van de autoliefhebber niet sneller doen kloppen. En vaders die op zoek waren
naar een praktische middenklasser sloegen de stand ook over. Zij keken liever
rond bij Suzuki, Mazda, Opel of één van de vele andere merken. De folder en
prijslijst gingen mee naar huis. Daar zagen zij dat er wéér meer moet worden
neergeteld voor de opvolger van hun auto. De prijzen van nieuwe auto’s stijgen
harder dan het gemiddelde van alle producten. Auto’s worden luxer, veiliger en
uitgebreider maar daardoor ook duurder, ondanks de moordende concurrentie. De
productiecapaciteit is groter dan de vraag. Voor de aanbieders is iedere klant
welkom. Daarom zorgen zij met elkaar elke twee jaar voor het spektakel dat
Auto-RAI heet. Een kermis met een serieus hart.
■ |