Musée et Pub Renault
Parijs (F)
●
Verdwenen museum
●
Restaurant annex klein museum
●
Foto's van de tentoongestelde modellen
1980
|
Het verdwenen Renault-museumpje
Tussen 1963 en 1999 was er in het hartje van
Parijs, aan de Champs-Elysées op nummer 49-53, een klein museum van Renault. Op de
eerste verdieping, boven de showroom, stonden achter lage glazen afscheidingen
precies vier handen vol spraakmakende modellen uit de historie van het merk. Nog
een halve verdieping hoger was er de Pub Renault, een café-restaurant geheel in
de stijl van koetsen en antieke auto’s. Het pand was nog aangekocht door Louis
Renault zelf.
Het museum is ten offer gevallen aan
vernieuwers. Ze vonden dat zo’n A-locatie niet
benut mag worden om het verleden te accentueren, maar
een uitstalkast moet zijn van wat een merk vandaag de dag vermag bij te dragen
aan de automobiele wereld. Het museum en de donkerbruine kroeg werden vervangen
door een avantgardistisch aangekleed restaurant en een showruimte met
beeldschermen, spotlights, aandachttrekkende auto's en een winkeltje voor de
merchandising. Koffie kun je er nog altijd krijgen. Nou ja, krijgen... De
horecatarieven op de terrassen van de Franse hoofdstraat zijn berucht en Renault
past zich soepel aan de omgeving aan.
Vanuit marketing- en promotie-oogpunt zullen de veranderaars wel
gelijk hebben. Voor de liefhebber is het jammer. Die
moderne Renaults kun je in ieder showroom bekijken. De klassiekers zijn een
zeldzaamheid, zeker als je het hebt over de allereerste modellen, nog van de
voor-vorige eeuw. Het is een toevalstreffer als je ze eens tegenkomt bij een
expositie of manifestatie. Want Renault stelt, anders dan rivaal Peugeot, de historische collectie
niet meer tentoon. Een reis naar de Franse hoofdstad hoeft om die
reden dan ook niet ondernomen te worden.
Wat rest van het museum is een kleine brochure met fotootjes van de collectie.
De afdeling public relations stelde het destijds desgevraagd graag ter
beschikking. Samen met de herinneringen zullen we het ermee moeten doen. ■
 |
 |
Voiturettes 1898 en 1901.
Twee modellen uit 1902.
Reislimousine 1907 en
tweezits Torpédo 1913.
Taxi de la Marne
1914 en Torpédo Sport 1921.
Conduite intérieure 2/3 places en
Torpédo 3/4 places 1923.
Conduite intérieure-modellen,
1927 en 1930.
Coupé Nervasport 1932 en Reinastella
1934.
Celtaquatre Coupé 1935 en Juvaquatre 1937.
Primaquatre 1938 en 4CV (1947-1961).
Etoile Filante 1956 en Renault-Alpine
1966.
|