Auto's Portugese presidenten
Porto (P)
●
Beperkte expositie
●
Auto's van presidenten door de jaren heen
●
De mooiste ontbreken
mei 2017
Een half uurtje aandacht voor presidentieel vervoer
Het Museu dos Transportes e
Comunicações in de Portugese havenstad Porto heeft een expositie ingericht over
presidentiële voertuigen door de jaren heen. De beschrijving op de website is
uitgebreid en uitnodigend. Reden om er tijd voor uit te trekken. De virtuele wereld is
echter mooier dan de werkelijke, is de
conclusie na een kort bezoek. De presidentiële geschiedenis wordt uitgebreid uit
de doeken gedaan, maar de auto's zijn weinig bijzonder.
We zijn net te laat voor de tentoonstelling over de geschiedenis van de auto,
meldt de man aan de kassa. De expositie staat nog wel vermeld op de plattegrond
achter hem, maar is eerder dit voorjaar opgeheven. De auto's van een groot
aantal Portugese presidenten staan er nog wel, op de eerste verdieping. Voor
verschillende deeltentoonstellingen gelden uiteenlopende toegangsprijzen. Voor
louter de auto's mag je voor drie euro naar binnen. Dat willen we wel. Je
verwacht dan een kaartje te krijgen. In plaats daarvan haalt de man een
ouderwets rekeningenboekje tevoorschijn, legt het carbonblaadje op de juiste
pagina en schrijft ons toegangsbewijs uit. Een curieuze gewaarwording. Het is de
tweede dag in dit land, maar dit past toch niet bij het beeld dat we ons tot nu
toe hebben gevormd. Er rijden weliswaar hele oude trams door het centrum van
Porto, maar als toeristische attractie. Waarbij je je ogen uitkijkt, trouwens.
Een bestuurder die bij het eindpunt de stroomverbinding van de ene kant van de
tram naar de andere moet brengen (de tram keert niet om; de voorkant wordt
achterkant en andersom) en het houten bestuurdersstoeltje moet meenemen omdat er
maar één is, is ook hier een bezienswaardigheid. Voor gewoon vervoer zijn er
hypermoderne wagenstellen. Maar laten we teruggaan naar de auto's.

Een handgeschreven nota als
toegangsbewijs.
Oude trams worden in ere gehouden,
juist ook voor de toeristen.
De bestuurder (m/v) moet het
stoeltje meenemen bij het eindpunt als de tram de andere kant op gaat rijden.
In Porto kijkt niemand van zo'n
trammetje op (foto: Mark Stuart Jobling - wikipedia).
Foto's verboden
Met het handgeschreven toegangsbewijs op zak gaan we naar binnen, de trap op.
Via een lange, hoge, nauwelijks verlichte en ongezellige gang komen we uit bij
een zaal. Met houten schotten is getracht van een wat sfeervoller
expositieruimte te creëren. Het is matig gelukt. Er staat een oud houten
tafeltje, waarachter een man zit die de orde moet bewaken en de kaartjes
controleert. Hij vraagt waar we vandaan komen en overhandigt vier
geplastificeerde Engelstalige informatiebladen. De teksten van de expositie zijn
namelijk in het Portugees. Hij verontschuldigt zich meteen. De lettertjes zijn
zo klein dat zelfs een malafide verzekeringsmaatschappij ze niet zou durven
gebruiken. Het is een beschrijving van de Portugese politieke historie, alle
objecten in de vitrines en de voertuigen. Foto's maken is verboden, wordt ons te
verstaan gegeven. Omdat er overal bewakingscamera's hangen, houden we ons daar
aan. Met tegenzin. Kennelijk wil men het presidentiële erfgoed niet via het
wereldwijde web laten rondslingeren. De reden ontgaat ons. Een auto geeft toch
geen staatsgeheimen prijs? Hoewel... in Amerika komen de auto's van de president
tegenwoordig niet eens meer in een museum. Als ze zijn afgeschreven, worden ze
verschroot. De geheime dienst wil niet dat iemand ze van dichtbij kan bekijken.
Alleen de oudere modellen zijn te bewonderen, zoals in het Henry Ford Museum in
Dearborn (►
zie
foto's).
De bijgaande plaatjes zijn van de website van het museum zelf.
 |
 |
Via lange, ongezellige gangen kom je
bij de tentoonstelling (foto's: website Museu dos Transportes e Comunicaçõe).
De serie vervoermiddelen begint met
een aantal koetsen
(foto's: website Museu dos Transportes e Comunicaçõe).
Packard
De opstelling is sober, de expositie beperkt. Er staat een auto of tien. De
historie begint met drie koetsen om daarna over te springen naar een Packard van
de jaren veertig. In de keuze voor dit merk stond de Portugese president niet
alleen. De Amerikaanse president Roosevelt had er ook één. De Sovjet-dictator
Stalin liet zijn Russische staatslimousine naar het Amerikaanse voorbeeld namaken.
Dat het om een presidentieel voertuig gaat, is te zien aan het nummerbord (PR
met daartussen het monogram van de president) en de vlag midden op de neus als
een soort radiatormascotte. Later verhuisde de vlag naar de zijkanten. De
Packard is zwart, net als de meeste andere auto's. De inrichters
van de tentoonstelling hebben spotlights naast de auto's gezet, zodat het
interieur goed te bekijken is. Dat is mooi gedaan. De schijnwerpers laten tegelijkertijd ook zien
dat op alle auto's een flinke laag stof ligt. Daardoor lijkt het geheel wat
onverzorgd, terwijl er toch veel werk is gemaakt van de verschillende vitrines.
Voor geïnteresseerden in de Portugese politieke geschiedenis die de taal kunnen
lezen, is het vast boeiend studiemateriaal.
 |
 |
De Packard van Roosevelt in het
Toyota-museum in Japan en een Russische kopie in het technisch museum van Praag.
Rolls-Royce
Naast de Packard staat een Rolls-Royce Phantom V, de statigste auto in de zaal.
De bij het merk passende luxe houten afwerking geeft het interieur de uitstraling die
je mag verwachten, hoewel het naar huidige maatstaven nog best sober is. Om de
privacy van de inzittenden te beschermen, zijn er gordijntjes bij de achterruit. Achterin staan de borrelglaasjes klaar, hun pootjes ingeklemd
tussen twee lagen 'vloerbedekking' zodat ze stevig staan en tijdens het rijden
niet kunnen omvallen. Onwillekeurig denk je: zou onze koning zoiets ook aan
boord hebben in zijn Audi? En wat zou er dan in zitten: whisky, sherry of jenever?
Waarschijnlijk gewoon water.
De ruimte achterin de Rolls Royce lijkt riant, maar het beeld vertekent. De
strapontins zijn opgeklapt. Met vier personen achterin wordt het toch minder ruim
dan het lijkt. Aanvankelijk was de Phantom er voor dagelijks gebruik. Later kwam
hij alleen bij bijzondere gelegenheden uit de garage. Tot midden jaren negentig
bleef de auto in gebruik.
.
Overzicht van de expositie en rechts
de Rolls-Royce Phantom V
(foto's: website Museu dos Transportes e Comunicaçõe).
Mercedes en Austin
Enkele jaren na de Phantom verscheen de Duitse tegenhanger in de hoogste
Portugese regeringskringen, de Mercedes-Benz 600. Het is de verlengde Pullman in
de uitvoering met zes deuren. Alleen al vanwege de lengte maakt de wagen indruk. Het is een
typische staatsieauto. Op foto's en filmbeelden is te zien welke gasten de eer
hadden een ritje te mogen maken. De auto staat er niet helemaal jofel bij; hij
is aan de rechterkant door de luchtvering gezakt. Ook hier opklapbare zitjes
voor de meerijders en natuurlijk een scheidingsruit tussen chauffeur en
passagiers.
Hoewel de Britse Austin Vanden Plas Princess jonger is dan de Mercedes, ziet ze
er ouder uit. De lijnvoering stamt nog uit een vorig tijdperk, met de typerende
voorspatborden en koplampen.
Opvallend is het dashboard met de centrale snelheidsmeter. Je ziet het vaker bij
Britse auto's omdat dan versies
met links en rechts stuur gebouwd kunnen worden zonder het dashboard aan te
passen. Bij een Mini of Morris Minor kun je daar nog begrip voor opbrengen, maar
bij een wagen in deze klasse staat het potsierlijk en goedkoop, ondanks het luxe
hout dat de meter omgeeft.
 |
Uit het archief: publiciteitsfoto
van de Austin A135 Vanden Plas Princess.
Citroën CX
De extreme en dure auto's werden in de loop der jaren vervangen door luxe
versies van 'gewone' modellen, waarbij de S-klasse van Mercedes - in verlengde
versie - veelal de voorkeur had. We zien een 450 SEL en S600 met V12-motor. Tijdens de regeerperiode van president Eanes,
tweede helft jaren zeventig, werd de relatief eenvoudige Citroën CX Prestige
aangeschaft, naar het voorbeeld van de Franse president. De tijdgeest vroeg om
een zekere mate van soberheid. De naam doet anders vermoeden, maar te midden van
de andere voertuigen heeft deze Prestige het minste aanzien. Eigenlijk zijn alle auto's
na de Princess tamelijk gewoon. Dat maakt de expositie als geheel voor de
autoliefhebber maar matig interessant. Dat geldt des te meer omdat een aantal
wél spraakmakende presidentsvoertuigen ontbreken. Die staan in het automuseum van Caramulo: een
Chrysler, open Rolls-Royce Phantom III,
naoorlogse Cadillac en Mercedes-Benz 770 (►
zie
verslag).
Met
hun aanwezigheid was deze tentoonstelling een stuk boeiender geweest. Al binnen
een half uur staan we weer buiten. Een topexpositie is het niet. Gelukkig heeft
Porto nog zoveel ander boeiends te bieden.
■
 |
 |
De Rolls-Royce en Cadilllac in het
museum van Caramulo zouden eigenlijk in Porto moeten staan.
De Groẞer Mercedes-Benz 770, ook in het
museum van Caramulo.
Porto heeft nog meer
bezienswaardigheden, zoals de bijzondere brug die op twee verdiepingen de oevers
verbindt.
Zicht op de stad vanaf de brug.
|