Zeven generaties Porsche 911 (en prototypen)
 

 

 


Prototype

 

Nog met andere daklijn, meer
lijkend op de Porsche 356.

 
 


 

 

 

 

Prototype 4 persoons

 

Na introductie van de 911 werd

geëxperimenteerd met een

vierzitter met langere wielbasis.

Tot productie kwam het niet.

 

 

 

 

 

 

Prototype Speedster

 

Als vervolg op het succes van de

Speedster bij de 356, werd ook

nagedacht over zo'n versie van
de 911.

 

 

 


1e generatie 1963-1973

 

Geïntroduceerd eind 1963 als
opvolger van de 356.
Zescilinder luchtgekoelde

boxermotor achterin.
Inhoud aanvankelijk 2 liter (130pk),

later 2,4 liter en enkele

modellen 2,7 liter.

 

 


1e generatie 1963-1973

 

Naast de coupé kwam er een

cabriolet met rolbeugel, de Targa.

Het model was er ook met een

viercilinder motor. Dat was de 912.
Deze werd tot 1969 gemaakt.

 

 

 

 

 

 

 

2e generatie 1973-1989

 

Uiterlijk direct te herkennen
aan de gewijzigde bumpers.
Behalve coupé en Targa
kwam vanaf 1983 ook een
cabriolet in het programma.
Cilinderinhoud van alle
modellen vergroot tot 2,7 liter.
Later ook versies met 3,0

en 3,2 liter.

 

 

 

3e generatie 1988-1994

(model 964)

 

Vergeleken met zijn voorganger
voor 80% nieuw, maar uiterlijk
zeer verwand, met uitzondering

van de bumpers.
Cilinderinhoud nam toe tot

3,6 liter. Nog altijd waren het

luchtgekoelde boxermotoren.

De topversie had een

vermogen van 360pk.

 

 

 

4e generatie 1993-1998
(model 993)


Evolutie van het vorige model,

waarbij de bumpers veel
harmonischer in het ontwerp

zijn opgenomen.
De snelste variant perste

408pk uit de motor.

 

 

 

5e generatie 1997-2006
(model 996)

 

Voortaan heeft de 911 een

watergekoelde motor, nog altijd

een zescilinder boxermotor.

cilinderinhoud 3,4 liter,

later 3,6 liter.
Herkenbaar aan de lichteenheid,
waarbij koplampen en
richtingaanwijzers zijn
geïntegreerd.

 

 

 

6e generatie 2004-2013
(model 997)

 

Het zesde model sluit uiterlijk

weer meer aan bij de oer-911.

Als Targa is er nu een versie

met groot glazen schuifdak.

In enkele uitvoeringen zat een

motor van 3,8 liter.

 

 

 

7e generatie 2010-nu
(model 991)

 

Ook de zevende generatie

heeft een zescilinder

boxermotor, afhankelijk

van de uitvoering met 3,4

of 3,8 liter inhoud.
De sterkste versie heeft 560pk.

 

 

 

 

7e generatie 2010-nu
(model 991)

 

Bij de zevende generatie laat
Porsche de Targa weer terugkeren

in zijn oorspronkelijke vorm, met

zilverkleurige rolbeugel en

afneembaar dakpaneel.