Enkele naoorlogse Panhard-modellen


Liefhebbers en musea koesteren de naoorlogse modellen van het automerk dat tot de pioniers behoorde maar in 1967 ophield te bestaan.

  

 

Dyna X (1946-1954) in het Cité de l'Automobile in Mulhouse. Dit model is van na 1950. 2 cilinders, 600 cc, aluminium carrosserie.

 

 

De Dyna X van achteren gezien in museum Mahymobiles in België.

 

 

Dyna Z (1953-1960) in hetzelfde museum. 2 cilinders, 850 cc, aluminium koetswerk. De voordeuren sluiten aan de voorzijde.
 

 

Dyna Z tijdens een oldtimerdag in Zoetermeer. Let op de bijzondere ruitenwissers en de mistlamp in de voorbumper.

.


Het instrumentenpaneel is buitengewoon simpel.

 

 

Door het aluminium was het koetswerk extra licht. Ondanks de kleine motor, was de Panhard tot goede prestaties in staat.

 


 

De carrosserie was aerodynamisch gunstig gevormd.
 


 

De voorzijde scharnierde als motorkap in zijn geheel open.
 


 

Panhard Dyna Z omgebouwd tot stationcar door Pichon Parat, gevestigd in Sens (met dank voor de foto's aan Daan Hoogendijk).
 


 

De auto werd vanuit de auto gefotografeerd in de buurt van Parijs.
 


 

Een PL17 - opvologer van de Dyna Z - in tweekleuren-uitvoering, op de foto gezet bij Classic Park in Boxtel.

 

 

Karakteristiek zijn de 'wenkbrauwen' boven de koplampen.

 

 

Het laatste model, de 24ct (1963-1967) op de Auto-RAI 2009, bij de stand over 110 jaar Auto-RAI

 

 

Liefhebbers beweren dat de neus van de DS was afgeleid van die van de Panhard. Oordeel zelf.
 

 

Een 24ct in het Cité de l'Automobile in Mulhouse. Inmiddels waren de Panhards van staal.

 

 

Nog een 24ct, dit keer bij de oldtimerdag in Zoetermeer. Deze wieldoppen werden vanaf 1966 toegepast.
 

 

De 24ct van de achterkant. Let op de bijzondere vorm van de C-stijl.
 

 

De 24bt was de sedanversie van de 24. Gefotografeerd bij het Concours d'Elégance Apeldoorn 2012.
 

 

Het dak was wat langer, maar verder lijkt de auto sterk op de 24ct.
 

 

Panhard CD (1962-1964), genoemd naar zijn maker Charles Deutsch. Gefotografeerd in Zoetermeer.
 


De CD had een koetswerk van kunststof en was ontwikkeld voor racedoeleinden. 
 

 

Van de zijkant valt de gestroomlijnde carrosserie extra op. De buitenspiegels zijn ook gestroomlijnd. .

 

 

Ook bij dit model omvat de motorkap de gehele voorkant.