Mercedes SL clubbijeenkomst

Hamburg (D)




●  31e jaarlijkse ontmoeting SL-eigenaars
●  Meer dan 150 Pagodes bij elkaar
●  Deelnemers uit diverse landen
●  Verschillende kleuren en uitvoeringen
● 
Mercedes-servicewagen als extraatje


augustus 2011
 

  


Parade der Pagodes
 

De 31e jaarlijkse bijeenkomst van liefhebbers en eigenaren van een Mercedes-Benz SL "Pagode" vond dit jaar plaats in Hamburg, van 5 tot en met 7 augustus. Een unieke gelegenheid om zoveel dezelfde klassieke auto's bij elkaar te zien en de kleine verschillen te ontdekken. Verslag van een toevallige ontmoeting. 
 

De SL dankt zijn bijnaam Pagode aan de vorm van de (afneembare) hardtop. ►foto's op groot formaat

Het is druk in Hamburg, de tweede stad van Duitsland. Op zoveel auto’s is de stad niet gebouwd. Parkeren in de buurt van het centrum is lastig. Voor een stedentrip is een hotel met parkeermogelijkheid aan te raden. Het Grand Elysee heeft een parkeergarage, onder het gebouw. We rijden direct naar binnen en parkeren op -1. Nog voordat we de receptie hebben bereikt, zien we twee Pagode-Mercedessen staan. Pagode is de bijnaam voor het SL-model dat tussen 1963 en 1971 werd gemaakt, verwijzend naar de vorm van het hardtop-dak. Mercedes-kenners spreken over Typ W113.
Twee Pagodes. Dat is opvallend, want zo’n klassieker zie je niet op elke hoek van de straat, ook al zijn er destijds bijna 49.000 van gemaakt. Even later staat er een rode voor de deur van het hotel. Koffers worden uitgeladen. Dit is geen toeval meer. Buiten, aan de straatkant staan er nog twee. Achter het hotel op de stoep nog één.
 

SL's arriveren bij het hotel aan de vooravond van het weekend.

Auto's langs de kant van de weg in de buurt van het hotel. 

Even de koffers uitpakken voor een weekendje weg.

Surrealistisch
’s Avonds in de parkeergarage valt het oog op een bordje bij de doorgang naar verdieping -2. Alleen toegang voor Pagodes, staat er op. Nieuwsgierig lopen we verder. Het beeld van vanmiddag verbleekt bij de aanblik van de onderste parkeerlaag. Geen handjevol, maar tientallen Pagodes. De twee auto's op -1 waren kennelijk verdwaald. Ze hadden hier moeten staan, bij de andere. Het is bijna surrealistisch: zoveel dezelfde klassiekers bij elkaar. Zij aan zij, rij na rij. Verder geen ander type auto te bekennen.
Zo op het eerste oog zijn ze allemaal identiek, behalve de kleur dan. Dat is echter niet zo. Er zijn kleine verschillen. De typeplaatjes verraden de motorische varianten: 230SL, 250SL en 280SL, handgeschakeld of met automatische versnellingsbak. Allemaal zescilinders trouwens. Amerikaanse uitvoeringen zijn herkenbaar aan de side mark lights en hebben afwijkende koplampen. De Engelse versies hebben natuurlijk het stuur rechts. De meeste auto’s hebben de standaard stalen velgen met in de wagenkleur gespoten wieldoppen. Dat is mooier dan lichtmetaal of draadspaakwielen, zoals een witte SL ze heeft. Het overgrote deel heeft een linnen kap, opgezet of naar beneden geklapt. De kleur varieert. Het is duidelijk dat de meeste kappen niet origineel meer zijn maar in de loop der tijd vervangen. Er is een enkele hardtop, naamgever van de serie.
 

Bijna surrealistisch: zoveel Pagode-Mercedessen bij elkaar in een parkeergarage.

Zij aan zij, rij naar rij.

Overal Pagodes, waar je ook kijkt.

Parkeerlaag -2 is geheel gereserveerd voor de Mercedessen.

Gewone auto's van andere gasten moeten gebruik maken van een andere verdieping in de parkeergarage.

Slechts bij een enkele auto is de hardtop gemonteerd. De meeste eigenaren kiezen voor de linnen kap.

Een opvallend gele SL trekt meteen de aandacht. Niet de mooiste kleur voor een Pagode!

Ze lijken allemaal op elkaar, maar er zijn kleine onderlinge verschillen.

De Amerikaanse uitvoering is herkenbaar aan de andere koplampen en zijverlichting.

Zoek de verschillen tussen de Amerikaanse en Europese versie. Kijk naar de koplampen.

Een Engelse SL met - uiteraard - het stuur rechts.

De kleur van de kap kan ook variëren. Links een witte SL met rode kap.

De SL was er als 230, 250 en 280. Het waren allemaal zescilinders.

De extra aanduiding Automatic kon op verzoek achterwege blijven.

Een SL met Mercedes lichtmetalen velgen.

Verchroomde wielkastranden en draadspaakwielen behoorden niet tot de standaard-uitvoering. Mooi? Nee. 

Links extra brede velgen, rechts draadspaakwielen, allebei niet passend bij de auto.

De meeste clubleden komen uit Duitsland.

Er zijn ook deelnemers uit onder meer Zwitserland en Engeland...

...en de linker SL komt uit Denemarken.

Club
In de hotelhal wordt alles duidelijk. Aan een tafeltje zitten twee mensen om de gasten te ontvangen en de inschrijvingen te regelen.
Eén van de organiserende vrijwilligers geeft graag tekst en uitleg. Hotel Grand Elysee is dit weekend de thuisbasis van het jaarlijks evenement van de Mercedes SL-Club Pagode, de club van liefhebbers/eigenaren. Van de 1400 leden hebben zich er 160 opgegeven om naar Hamburg te komen. De meeste leden zijn Duits, maar er komen ook mensen uit Engeland, Denemarken, Zwitserland en Nederland. Op het programma staan een kennismaking met de stad, een gala-avond en een toertocht door de omgeving op zaterdagmorgen.
Dat er zoveel linnen kappen in de garage staan, is geen toeval. “De meesten willen de tocht als het kan met open kap rijden. De weersvooruitzichten zijn redelijk. Sommigen zijn echter met de hardtop hier naar toe gekomen. Met de vaste kap kun je comfortabeler reizen en harder rijden. Ze hebben de hardtop hier gedemonteerd en opgeslagen”. Volgens de boekjes haalt een SL een top van 200.
 

Zo'n 160 van de 1400 clubleden kwamen naar Hamburg.

De vrijwilligers van de club bereiden de komst van de deelnemers voor.

In de hal een perfect opgeknapte 250SL, 's ochtends nog in pyjama, 's middags in volle glorie te bewonderen.

Pyjama
De volgende ochtend zijn de vrijwilligers al weer vroeg in de weer. Zelfs in de hal van het hotel staat een auto. Hij heeft z’n pyjama nog aan. Zodra de gasten arriveren, wordt hij ontkleed. Zijn huid is gebruind. “Originalfarbe”, legt een kenner uit. Je ziet deze kleur niet vaak, maar hij stond destijds in de catalogus. Kleurnummer 463, Kupfermetallic. Een informatiebordje geeft verdere tekst en uitleg. Grondig en gedetailleerd. Het is per slot van rekening een Duitse vereniging. Het gaat om een 250SL, op 3 oktober 1967 gemaakt en op 21 november in Albuquerque (New Mexico, USA) afgeleverd. De eerste eigenaar heeft de auto 36 jaar gehad. Na twintig jaar werd de 250-motor vervangen door een 280. Op 15 juni 1987 is die ingebouwd. Via Rotterdam kwam de wagen in 2003 naar Duitsland, met 96.000 kilometer op de teller. Vorig najaar en dit voorjaar is de wagen gerestaureerd waar dat nodig was. Waardering is er alom. Alle aanwezigen weten wat het is een klassieker te moeten onderhouden.
 

Geintje: een Pagode als taxi, compleet met taximeter in het dashboardkastje.

De club laat zijn visitekaartje duidelijk achter.

Een toepasselijk extraatje: een servicewagen van weleer.

De bestelwagen heeft een lange achteroverhang en alleen rechts een achterzijdeur. ►foto's op groot formaat

Taxi
Bij wijze van aandachttrekker en grap heeft de SL achter het hotel inmiddels een taxi-bord op het dak. Aan de spiegel hangt een bordje Frei en in het dashboardkastje zit een heuse taximeter. Het banier van de club wappert in de wind.
In de loop van de ochtend krijgt de SL gezelschap van een oude, minstens zo mooi opgeknapte, blauw met grijze servicewagen. Ook die moet natuurlijk op de foto.
De Mercedessen geven het begin van de vakantie een onverwacht accent. Altijd leuk, zo'n extraatje. De club blijft tot zondag, wij trekken zaterdagmorgen verder. Dat geeft nog net kans de start van de toerrit mee te maken. De eerste deelnemers starten om kwart voor acht. Ze hebben 240 kilometer voor de boeg, 140 tot aan de lunch en 100 daarna. “We hebben het programma zo ingericht dat iedereen op tijd terug kan zijn voor het galafeest”, aldus één van de organisatoren. “De mannen willen nog even aan de bar een biertje drinken en de dames willen de tijd hebben zich op te tutten”. De SL-familie houdt het traditionele rolpatroon graag in ere.
 

Op weg naar de toerrit; de eersten vertrekken om kwart voor acht.

Eerste aanwijzing: uit de parkeergarage direcht rechtsaf slaan.

Brandweer
In de parkeergarage klinkt luid het alarm als de eerste auto’s vertrekken. De brandweer komt zelfs aangereden. De uitlaatgassen van de katalysatorloze motoren hebben het alarmsysteem in werking gezet. Zoveel vervuilde lucht en stank kan een moderne parkeerplaats niet aan. Tot in de hal van het hotel is het vertrek van meer dan 150 klassiekers te ruiken. De weergoden aarzelen, maar laten zich van hun goede kant zien. Wolken maken plaats voor een zonnetje. Sommige deelnemers hebben hun twijfels, maar de meeste doen de kap naar beneden. Mooier kan rijden in een klassieker niet zijn. En dan vanmiddag weer kletsen met soortgenoten en kijken naar de Pagodes van anderen. Dat is het echte clubgevoel. Als de 31e jaarbijeenkomst straks is afgelopen, wordt uitgekeken naar de volgende. Die is in Keulen. We zullen eens kijken of we het hotel kunnen boeken, in die periode. 
 

Sommige deelnemers vonden het weer voor een neergeklapte kap...

...andere vertrokken met de kap in dichte positie. Rechts een zilvergrijze met afstekende rode wieldoppen.

Een ontmoeting van twee Pagodes: normaal gesproken een bijzonderheid, nu heel gewoon.
 

   Bijlage

  

Publiciteitsfoto van de Pagode die Mercedes-Benz destijds verspreidde.

Plaatje uit de folder van de 230SL.

De uitvoering van de 230SL zoals vermeld in de folder van destijds.