Mercedes
SL clubbijeenkomst
Hamburg (D)
●
31e jaarlijkse ontmoeting SL-eigenaars
●
Meer dan 150 Pagodes bij elkaar
●
Deelnemers uit diverse landen
●
Verschillende kleuren en uitvoeringen
●
Mercedes-servicewagen als
extraatje
augustus 2011
Parade der Pagodes
De 31e jaarlijkse bijeenkomst van liefhebbers
en eigenaren van een Mercedes-Benz SL "Pagode" vond dit jaar plaats in Hamburg,
van 5 tot en met 7 augustus. Een unieke gelegenheid om zoveel dezelfde klassieke
auto's bij elkaar te zien en de kleine verschillen te ontdekken. Verslag van een
toevallige ontmoeting.
De SL dankt zijn bijnaam Pagode
aan de vorm van de (afneembare) hardtop.
►foto's op groot formaat
Het is druk in Hamburg, de tweede
stad van Duitsland. Op zoveel auto’s is de stad niet gebouwd. Parkeren in de
buurt van het centrum is lastig. Voor een stedentrip is een hotel met
parkeermogelijkheid aan te raden. Het Grand Elysee heeft een parkeergarage, onder
het gebouw.
We rijden direct naar binnen en parkeren op -1. Nog voordat we de receptie hebben
bereikt, zien we twee Pagode-Mercedessen staan. Pagode is de bijnaam voor het
SL-model dat tussen 1963 en 1971 werd gemaakt, verwijzend naar de vorm van het
hardtop-dak. Mercedes-kenners spreken over Typ W113.
Twee Pagodes. Dat is opvallend, want zo’n klassieker zie je niet op elke hoek
van de straat, ook al zijn er destijds bijna 49.000 van gemaakt. Even later
staat er een rode voor de deur van het hotel. Koffers worden uitgeladen. Dit is
geen toeval meer. Buiten, aan de straatkant staan er nog twee. Achter het hotel
op de stoep nog één.
SL's arriveren bij het hotel aan
de vooravond van het weekend.
Auto's langs de kant van de weg
in de buurt van het hotel.
Even de koffers uitpakken voor
een weekendje weg.
Surrealistisch
’s Avonds in de parkeergarage valt het oog op een bordje bij de doorgang naar
verdieping -2. Alleen toegang voor Pagodes, staat er op. Nieuwsgierig lopen we
verder. Het beeld van vanmiddag verbleekt bij de aanblik van de onderste
parkeerlaag. Geen handjevol, maar tientallen Pagodes. De twee auto's op -1 waren
kennelijk verdwaald. Ze hadden hier moeten staan, bij de andere.
Het is bijna surrealistisch: zoveel dezelfde klassiekers bij elkaar. Zij aan
zij, rij na rij. Verder
geen ander type auto te bekennen.
Zo op het eerste oog zijn ze allemaal identiek,
behalve de kleur dan. Dat is echter niet zo. Er zijn kleine verschillen. De
typeplaatjes verraden de motorische varianten: 230SL, 250SL en 280SL,
handgeschakeld of met automatische versnellingsbak. Allemaal zescilinders
trouwens.
Amerikaanse uitvoeringen zijn herkenbaar aan de side mark lights en
hebben afwijkende koplampen. De Engelse versies hebben natuurlijk het stuur
rechts. De meeste auto’s hebben de standaard stalen velgen met in de wagenkleur
gespoten wieldoppen. Dat is mooier dan lichtmetaal of
draadspaakwielen, zoals een witte SL ze heeft. Het overgrote deel heeft een linnen kap,
opgezet of naar beneden geklapt. De kleur varieert. Het is duidelijk dat de
meeste kappen niet origineel meer zijn maar in de loop der tijd vervangen. Er is
een enkele hardtop, naamgever van de serie.
 |
 |
Bijna surrealistisch: zoveel
Pagode-Mercedessen bij elkaar in een parkeergarage.
Zij aan zij, rij naar rij.
Overal Pagodes, waar je ook
kijkt.
Parkeerlaag -2 is geheel
gereserveerd voor de Mercedessen.
Gewone auto's van andere gasten
moeten gebruik maken van een andere verdieping in de parkeergarage.
Slechts bij een enkele auto is de
hardtop gemonteerd. De meeste eigenaren kiezen voor de linnen kap.
Een opvallend gele SL trekt
meteen de aandacht. Niet de mooiste kleur voor een Pagode!
Ze lijken allemaal op elkaar,
maar er zijn kleine onderlinge verschillen.
De Amerikaanse uitvoering is
herkenbaar aan de andere koplampen en zijverlichting.
Zoek de verschillen tussen de
Amerikaanse en Europese versie. Kijk naar de koplampen.
Een Engelse SL met - uiteraard -
het stuur rechts.
De kleur van de kap kan ook
variëren. Links een witte SL met rode kap.
De SL was er als 230, 250 en 280.
Het waren allemaal zescilinders.
De extra aanduiding Automatic kon
op verzoek achterwege blijven.
Een SL met Mercedes lichtmetalen
velgen.
Verchroomde wielkastranden en
draadspaakwielen behoorden niet tot de standaard-uitvoering. Mooi? Nee.
Links extra brede velgen, rechts
draadspaakwielen, allebei niet passend bij de auto.
De meeste clubleden komen uit
Duitsland.
Er zijn ook deelnemers uit onder
meer Zwitserland en Engeland...
...en de linker SL komt uit
Denemarken.
Club
In de hotelhal wordt alles duidelijk. Aan een tafeltje zitten twee mensen om de
gasten te ontvangen en de inschrijvingen te regelen.
Eén van de organiserende vrijwilligers
geeft graag tekst en uitleg. Hotel Grand Elysee is dit weekend de thuisbasis van
het jaarlijks evenement van de Mercedes SL-Club Pagode, de club van
liefhebbers/eigenaren. Van de 1400 leden hebben zich er 160 opgegeven om naar
Hamburg te komen. De meeste leden zijn Duits, maar er komen ook mensen uit
Engeland, Denemarken, Zwitserland en Nederland. Op het programma
staan een kennismaking met de stad, een gala-avond en een toertocht door de
omgeving op zaterdagmorgen.
Dat er zoveel linnen kappen in de garage staan, is geen toeval. “De meesten
willen de tocht als het kan met open kap rijden. De weersvooruitzichten zijn
redelijk. Sommigen zijn echter met de hardtop hier naar toe gekomen. Met de
vaste kap kun je comfortabeler reizen en harder rijden. Ze hebben de hardtop
hier gedemonteerd en opgeslagen”. Volgens de boekjes haalt een SL een top van
200.
 |
 |
Zo'n 160 van de 1400 clubleden
kwamen naar Hamburg.
De vrijwilligers van de club
bereiden de komst van de deelnemers voor.
In de hal een perfect opgeknapte
250SL, 's ochtends nog in pyjama, 's middags in volle glorie te bewonderen.
Pyjama
De volgende ochtend zijn de vrijwilligers al weer vroeg in de weer. Zelfs in de
hal van het hotel staat een auto. Hij heeft z’n pyjama nog aan. Zodra de gasten
arriveren, wordt hij ontkleed. Zijn huid is gebruind. “Originalfarbe”, legt
een kenner uit. Je ziet deze kleur niet vaak, maar hij stond destijds in de
catalogus. Kleurnummer 463, Kupfermetallic. Een informatiebordje geeft verdere
tekst en uitleg. Grondig en gedetailleerd. Het is per slot van rekening een
Duitse vereniging. Het gaat om een 250SL, op 3 oktober 1967 gemaakt en op 21
november in Albuquerque (New Mexico, USA) afgeleverd. De eerste eigenaar heeft
de auto 36 jaar gehad. Na twintig jaar werd de 250-motor vervangen door een 280.
Op 15 juni 1987 is die ingebouwd. Via Rotterdam kwam de wagen in 2003 naar
Duitsland, met 96.000 kilometer op de teller. Vorig najaar en dit voorjaar is de
wagen gerestaureerd waar dat nodig was. Waardering is er alom. Alle aanwezigen
weten wat het is een klassieker te moeten onderhouden.
 |
 |
Geintje: een Pagode als taxi,
compleet met taximeter in het dashboardkastje.
De club laat zijn visitekaartje
duidelijk achter.
Een toepasselijk extraatje: een
servicewagen van weleer.
De bestelwagen heeft een lange
achteroverhang en alleen rechts een achterzijdeur.
►foto's op groot formaat
Taxi
Bij wijze van aandachttrekker en grap heeft de SL achter het hotel inmiddels een
taxi-bord op het dak. Aan de spiegel hangt een bordje Frei en in het
dashboardkastje zit een heuse taximeter. Het banier van de club wappert in de
wind.
In de loop van de ochtend krijgt de SL gezelschap van een oude, minstens zo mooi
opgeknapte, blauw met grijze servicewagen. Ook die moet natuurlijk op de foto.
De Mercedessen geven het begin van de vakantie een onverwacht accent. Altijd leuk, zo'n
extraatje. De club blijft tot zondag, wij trekken zaterdagmorgen
verder. Dat geeft nog net kans de start van de toerrit mee te maken. De eerste
deelnemers starten om kwart voor acht. Ze hebben 240 kilometer voor de boeg, 140
tot aan de lunch en 100 daarna. “We hebben het programma zo ingericht dat
iedereen op tijd terug kan zijn voor het galafeest”, aldus één van de
organisatoren. “De mannen willen nog even aan de bar een biertje drinken en de
dames willen de tijd hebben zich op te tutten”. De SL-familie houdt het
traditionele rolpatroon graag in ere.
 |
 |
Op weg naar de toerrit; de
eersten vertrekken om kwart voor acht.
Eerste aanwijzing: uit de
parkeergarage direcht rechtsaf slaan.
Brandweer
In de parkeergarage klinkt luid het alarm als de eerste auto’s vertrekken. De
brandweer komt zelfs aangereden. De uitlaatgassen van de katalysatorloze motoren
hebben het alarmsysteem in werking gezet. Zoveel vervuilde lucht en stank kan
een moderne parkeerplaats niet aan. Tot in de hal van het hotel is het vertrek
van meer dan 150 klassiekers te ruiken. De weergoden aarzelen, maar laten zich
van hun goede kant zien. Wolken maken plaats voor een zonnetje. Sommige
deelnemers hebben hun twijfels, maar de meeste doen de kap naar beneden. Mooier kan
rijden in een klassieker niet zijn. En dan vanmiddag weer kletsen met
soortgenoten en kijken naar de Pagodes van anderen. Dat is het echte clubgevoel.
Als de 31e jaarbijeenkomst straks is afgelopen, wordt uitgekeken naar de
volgende. Die is in Keulen. We zullen eens kijken of we het hotel kunnen boeken,
in die periode. ■
Sommige deelnemers vonden het
weer voor een neergeklapte kap...
...andere vertrokken met de kap
in dichte positie. Rechts een zilvergrijze met afstekende rode wieldoppen.
Een ontmoeting van twee Pagodes:
normaal gesproken een bijzonderheid, nu heel gewoon.
Publiciteitsfoto van de Pagode
die Mercedes-Benz destijds verspreidde.
Plaatje uit de folder van de
230SL.
De uitvoering van de 230SL
zoals vermeld in de folder van destijds.
|
|