Bezienswaardigheden onderweg
(2008 en eerder)



 
Breukelen - december 2008
 

Veiligheid is vandaag de dag een belangrijk element bij het maken ťn verkopen van auto's. Deze opengewerkte
Peugeot 407 toont alle voorzieningen, van airbags tot en met de constructie van stoelen en hoofdsteunen.

De auto staat in de Peugeot Experience aan de A2 in Breukelen.

Naast alle hedendaagse modellen staat in het centrum een enkele klassieker van het merk.

De 203 was een alledaagse verschijning, maar de cabriolet was veel exclusiever.

 

Ingolstadt (Duitsland) - november 2008
 

Tijdens het bezoek aan het Museummobile, het museum van Audi in Ingolstadt, zagen we opeens
een vrachtwagen en Audi-trailer waar heel andere modellen dan Audi's uit te voorschijn kwamen:
twee Ferrari's. Over het hoe en waarom tasten we in het duister.


 

MŁnchen (Duitsland) - november 2008
 

Achteloos geparkeerd in het centrum van de Beierse hoofdstad: een Rolls-Royce Phantom, met (helaas is dat op
de foto niet te zien) in zwarte letters reclame op de deuren. Een wel heel luxe auto van de zaak!

 

Nijmegen - oktober 2008
 

Allerminst een heel exclusieve klassieker, deze CitroŽn DS. Toch heeft de Familiale enkele opmerkelijke karakteristieken
die rechtvaardigen er even bij stil te staan. Zo zijn dak en achterklep van dit type altijd grijs, onafhankelijk van de
carrosseriekleur. Ook is er altijd een vast imperiaal; dit is nodig voor de stijfheid van dak en koetswerk.
De Break en Familiale hebben grote wieluitsnijdingen achter - anders dan bij de Berline - om een wiel
te kunnen verwisselen. Bij de Berline moest hiervoor het spatbord worden losgeschroefd.

De Familiale heeft een bijzondere stoelopstelling: een ruime achterbank helemaal achterin en noodzittingen
tussen voor- en achterbank. De auto heeft verder aan de achterkant twee nummerplaten
(met nummerplaatverlichting voor beide platen). Het onderste deel van de klep kan namelijk naar beneden
scharnieren. Zo kunnen lange voorwerpen worden vervoerd terwijl het kenteken toch zichtbaar blijft.

 

Apeldoorn - augustus 2008
 

In de stallen van Paleis Het Loo staan enkele oude voertuigen van het Koninklijk huis, waaronder deze verlengde
Ford Granada. Ten tijde van de oliecrisis van begin jaren zeventig stapte Koningin Juliana over van Amerikaanse
Fords op kleinere, Europese modellen. Aanvankelijk ging het om standaarduitvoeringen, later werden modellen
met verlengde wielbasis en extra binnenruimte ingezet voor het Koninklijk transport.
Zie voor de verlengde en verhoogde Ford Scorpio van H.M. Koningin Beatrix hieronder bij september 2006.
►zie ook bezoek aan Apeldoorn in 2010

Op zich is een DeLorean DMC een bekende klassieker, maar zomaar geparkeerd kom je 'm niet zo vaak tegen. 
Probleem is ongetwijfeld in- en uitstappen. De DeLorean heeft vleugeldeuren.

 

Snelweg A1 - augustus 2008
 

Een "Mark II" bij een benzinestation langs de A1; het is geen Jaguar, maar (zie de geribbelde grille) een Daimler met V8-motor.

  

Londen (Engeland) - juli 2008
 

De traditionele dubbeldekker is terug van weggeweest in het Londense straatbeeld. Er zijn nieuwe
modellen (rechts), maar ook oude bussen (links) die weer geschikt zijn  gemaakt voor de huidige tijd.

De bekendste Britse taxi blijft de FX4 (links). Hoewel het model al weer jaren geleden is
vervangen door de TX (rechts), is de oude taxi anno 2008 nog dagelijks te zien.
meer over taxi's in Londen
 
 

Parijs (Frankrijk) - juli 2008
 

Waar ooit in de Franse hoofdstad de CitroŽn-fabrieken stonden, is nu een park: het Parc Andrť CitroŽn.
De ijscoventer heeft zich een passende ijscowagen aangemeten, een oude CitroŽn.

In de showroom van Peugeot aan de Champs-Elysťes staan niet alleen actuele modellen,
maar vaak ook klassiekers of conceptcars. Deze Darl'mat (links) behoort tot de vaste
collectie van het Peugeot-museum in Sochaux, waar de auto ook geregeld staat (foto rechts).
zie ook: ►
reisverslag naar Peugeot-museum    ►impressie CitroŽn-showroom Champs Elysťes
 
 

Malden - juni 2008
 

Vlak bij Nijmegen staat aan de kant van de weg deze prachtige tweekleurige Alvis. Op de
voorbumper een schildje dat verraadt dat de wagen heeft deelgenomen aan een rit voor klassiekers.
Volslagen misplaatst - maar wel handig - is de houder voor de Tom Tom op het dashboard.

 

Nijmegen - juni 2008
 

Op de Waalkade verzamelen zich tientallen Amerikaanse auto's met degenen die hen vertroetelen.
De meeste zijn maximaal een kwart eeuw oud, maar deze Dodge is van midden jaren vijftig.
Let ook op de voelsprieten die aangeven of de stoeprand in de buurt is.

Om het tijdsbeeld te onderstrepen, is aan de linkerdeur het plateau van het
drive in-restaurant bevestigd, compleet met (plastic) hotdog en hamburger.

Dezelfde manifestatie bracht deze '57- er Chevrolet naar Nijmegen. De wagen is prachtig gerestaureerd,
alleen zullen de liefhebbers van originele klassiekers moeite hebben met de sportwielen en het verlaagde onderstel.
De vervaarlijk uitziende ornamenten op de motorkap zijn origineel en typerend voor deze jaargang. 

Twee keer een Cadillac hardtop met vier deuren, gemaakt begin jaren zestig.  

Sportieve modellen op z'n Amerikaans: Buick Riviera en Ford Mustang. 

 

Autobahn E30 (Duitsland) - juli 2007
 

Op weg naar Autostadt in Wolfsburg treffen we op een parkeerplaats onderweg deze wel heel bijzondere 'bastaard' -Volkswagen,
een kruising van de Transporter en New Beetle, afkomstig uit Berlijn. Een prachtig stuk carrosseriebouw overigens.
verslag bezoek Autostadt.


 

Berlijn (Duitsland) - juli 2007
 

Voor het prestigieuze Ritz Carlton Hotel aan de Potsdamer Platz in de Duitse hoofdstad staat deze Rolls-Royce
Silver Cloud III Continental Drophead Coupť met bijzonder koetswerk
van Park Ward. Een passende vijfsterrencombinatie. 

Geen auto te zien en toch een toepasselijk foto. Op de opgeknapte flats aan de Oost-Berlijnse Karl Marx Allee - gebouwd
volgens socialistische principes in de DDR-tijd en een paradepaardje van de stad - is een oude reclame bewaard gebleven.
Motokov was het bedrijf dat de Tsjechoslowaakse auto's verhandelde, waaronder de Tatra.
 

 

Weimar (Duitsland) - juli 2007
 

Dit schitterende cultuurstadje ligt in het Oosten van Duitsland, voor 1990 in de DDR. Anders dan in veel
andere voormalige Oost-Duitse steden is het aantal vervallen gebouwen relatief gering.

Op straat doet een enkele auto nog denken aan deze voorbije periode, zoals deze
geparkeerde Trabant Universal, een overgeschilderde oude leger-Trabant en een Wartburg 353.

verslag bezoek oude Wartburg-fabriek

verslag bezoek Trabant-stad Zwickau

 

Zoetermeer/Den Haag - september 2006
 

Koningin Beatrix maakt gebruik van een verlengde en verhoogde Ford Scorpio. Aanvankelijk ging het om een model van het
Britse carrosseriebedrijf Coleman Milne, later verzorgde een vaderlands bedrijf de ombouw. Links de aankomst van
Hare Majesteit bij de officiŽle opening van het Bouwhuis in Zoetermeer op 13 september 2006. Rechts een foto
van de achterkant van de auto, gemaakt in Den Haag. De bijzondere verhoudingen komen goed tot uitdrukking.
►meer over Koninklijke auto's.

 

Praag (TsjechiŽ) - augustus 2006
 

De Tsjechische hoofdstad verdient graag aan de drommen buitenlandse toeristen. Tegen betaling word je rondgereden
door het centrum in een origineel Tsjechische klassieker, zoals een Praga (links) of een Tatra (rechts), hier in een (omgebouwde)
cabrioletuitvoering. Een toer kost omgerekend zo'n dertig euro voor veertig minuten.

In sneltreinvaart ontwikkelt TsjechiŽ zich tot een modern, welvarend land. Enkele jaren eerder werd het straatbeeld
nog gedomineerd door äkoda's, maar steeds vaker verschijnen andere, buitenlandse merken. In een buiten het centrum
gelegen wijk doet deze Roemeense Dacia oude tijden herleven. De Dacia was gebaseerd op de oude Renault 12,
maar de bedrijfsversies hadden een duidelijk verlengde wielbasis. Hier een variant met laadbak en dubbele cabine.
verslag bezoek TsjechiŽ

 

Radebeul (Duitsland) - augustus 2006
 

Je stapt in je vakantie binnen bij een hotel en midden in de hal staat een auto. Op zich al niet gewoon, maar zeker niet
als het om een nog niet geÔntroduceerd model gaat, de tweede generatie van de Audi TT. Het hotel blijkt de uitvalsbasis
 van de Audi-fabriek om medewerkers van de dealers kennis te laten maken met het nieuwe model. Even verderop is
een circuit waar men de auto aan de tand kan voelen. Iedere dag verschijnen er nieuwe groepen aan de ontbijttafel.
Alleen de begeleiders blijven de hele week dezelfde.

 

Eisenach (Duitsland) - augustus 2006
 

Aan de voet van de burcht Wartburg in Eisenach (waarnaar de auto's zijn vernoemd) staat een glimmende tot cabriolet
omgebouwde Wartburg 353. Van dit type is van fabriekswege nooit een open versie gemaakt, noch een coupť. Kennelijk
zijn sportievere varianten wel ooit overwogen, want in de vitrine van de Automobile Welt Eisenach staat een
1:5-schaalmodel (foto rechts, onder). Zo'n model wordt gemaakt om te zien hoe een auto er driedimensionaal uitziet.
(NB. Helaas is de foto van de cabriolet onscherp.)
meer over het museum

 

Breda - mei 2006
 

In het bos in de omgeving van Breda staat bij een restaurant deze fraaie Austin A40 Devon (1947-1952),
zomaar te midden van de andere restaurantbezoekers en wandelaars. Zo'n fraai
exemplaar is een nauwkeurige bestudering waard! Karakteristiek is het schuifdak.

 

Brighton (Engeland) - augustus 2005
 

Net als de dubbeldekker, wordt ook de karakteristieke Londense taxi elders in Engeland ingezet, zij het dat daar ook
andere modellen als taxi mogen rijden, zoals de äkoda Octavia op de foto rechts.
achtergrondverhaal Londense taxi

 

Beaulieu (Engeland) - augustus 2005
 

Terwijl even verderop in het automuseum tientallen klassiekers tentoongesteld staan, ontmoeten we in het park
eromheen deze oude Morris. Een gepensioneerde liefhebber rijdt de wagen rond ter vermaak van het publiek.
verslag bezoek Britse automusea

 

Bramshaw (Engeland) - augustus 2005
 

Een klein dorpje midden in de New Forest, Zuid-Engeland. Aan de doorgaande weg ligt een garage waar schijnbaar achteloos
kostbare auto's ter verkoop worden aangeboden.

Het aanbod bestaat onder meer uit verlengde Rolls-Royce'en en het nieuwste model Bentley.
►meer en grotere foto's
  

 

Lyndhurst (Engeland) - augustus 2005
 

De rijken in de New Forest, een prachtig deel van Engeland, willen kennelijk niet allemaal een model van
Britse makelij. De plaatselijke dealer heeft volop  Italiaanse volbloeden in de aanbieding.
 
  

Oxford (Engeland) - augustus 2005
 

Reizend tussen twee Britse automusea wordt in de hoofdstraat van deze historische Britse universiteitsstad de aandacht opgeŽist
door een wel heel bijzondere Rolls-Royce met een shooting brake opbouw van hout en gepolijste aluminium motorkap.
De auto rijdt verkeerd, wat een keermanoeuvre noodzakelijk maakt: ideaal voor de fotograaf. De toeristische dubbeldekker
helpt daarbij door voorrang op te eisen. Op de achtergrond staat een Jaguar MK VIII schijnbaar achteloos geparkeerd (foto links). 
verslag bezoek Britse automusea

 

Zoetermeer - mei 2005
 

Tijdens de jaarlijkse oldtimerdag in Zoetermeer ontmoeten we een al lange tijd in deze plaats wonend Engels echtpaar.
Er zijn geen plannen om terug te gaan naar het vaderland. Nederland is de thuishaven geworden.
Maar het bloed kruipt kennelijk toch waar het niet gaan kan.

De liefde voor de Austin A35 is blijven bestaan. Zij rijdt de 2-deurs, hij het bestelwagentje.  

Een bijzondere verschijning tussen de meer gebruikelijke klassiekers: een Panhard CD, gemaakt tussen 1962 en 1964.

Ook bijzonder: de Lanchester LD10. Ruim 3000 werden er gemaakt tussen 1946 en 1951.
Het oude Britse merk, nog van voor de twintigste eeuw, hield in 1956 op te bestaan.
foto's van de Zoetermeerse oldtimerdag in 2007
foto's van de Zoetermeerse oldtimerdag in 2009
►foto's van de Zoetermeerse oldtimerdag in 2010

 

Berlijn (Duitsland) - april 2005
 

Het voormalige ministerie van de Staatsveiligheid (Stasi) ten tijde van de DDR is toegankelijk voor het publiek en geeft
een indrukwekkend beeld van de onderdrukking door het communistische regiem. Met deze als kampeerwagen gecamoufleerde
Barkas bestelwagentjes werden mensen opgepakt om verhoord te worden. 

Aan de statige straat Under den Linden, vlak bij de Brandenburger Tor, heeft Volkswagen een ontvangst- en klantencentrum
 ingericht. Er zijn showrooms van de verschillende merken van het concern, waaronder Bugatti (foto rechts).

Verder is er in de kelder een expositieruimte, die soms wordt gebruikt voor een tentoonstelling rond oude auto's.

   

Amsterdam - februari 2005
 

Op autotentoonstellingen als de RAI in Amsterdam laten de fabrikanten niet alleen het huidige aanbod zien, maar
tonen ze wat hun ontwerpafdelingen als toekomstvisies hebben ontworpen. Opel zet er de Trixx in de schijnwerpers.

Tijdens dezelfde bijeenkomst presenteerde de DAF-Club Nederland de geheel gerestaureerde DAF Siluro, een
tentoonstellingsmodel ooit door Michelotti ontworpen en in de vergetelheid geraakt.
Het model staat nu in het Eindhovense DAF-Museum.
►meer over het DAF-museum

 

Wolfsburg (Duitsland) - oktober 2004
 

Een weinig geziene gast op onze vaderlandse wegen, de top-Volkswagen, de Phaeton. Bij het themapark Autostadt in Wolfsburg,
naast de Volkswagenfabriek, staan ze gewoon geparkeerd, bij de ingang of voor het luxueuze Ritz Carlton Hotel.
verslag bezoek Autostadt

 

Barcelona (Spanje) - oktober 2004
 

In Nederland kan een taxi elke kleur hebben, in de Spanje zijn de taxi's duidelijk te herkennen aan de voorgeschreven
kleurcombinatie: zwart met gele deuren. Veel taxi's zijn van het 'eigen' merk zoals de Seat Toledo (links),
maar je ziet ook andere modellen als de äkoda Octavia (rechts).   

 

Elzas (Frankrijk) - juli 2002
 

In het openluchtmuseum in de Franse Elzas is een oude boerenschuur nagebouwd, met een Renault Fourgon
als typische bestelwagen uit voorbije tijden. Onderweg stond langs de weg een in Nederland onbekende
bestelwagen op basis van de Peugeot 205, met kunststof opbouw.

 

Mulhouse (Frankrijk) - juli 2002
 

In het automuseum in Mulhouse was een tijdelijke tentoonstelling over automobielbouw in TsjechiŽ.
Deze bijzondere Tatra 601 cabriolet naar een ontwerp van Sodowka is in 1949
speciaal gemaakt voor Stalin ter gelegenheid van zijn 70e verjaardag.

 

Sochaux (Frankrijk) - juli  2002
 

Tijdens een vakantie werd het Peugeot-museum in Sochaux bezocht. Hier enkele impressies daarvan.
Voor een uitgebreid reisverslag van een tweede bezoek in 2007 zie  ►Trots op het teken van de leeuw.    

Links een verlengde 604 en rechts een studiemodel voor een 505 cabriolet.
    
 

Tour-en-sologne (Frankrijk) - juli 2000
 

Bij Ch‚teau de Villesavin in het Loiregebied, stond deze klassieke Peugeot 201, heel wat beter opgeknapt dan het kasteel.