Bezienswaardigheden onderweg
(2010 en 2009)

 

Den Haag - oktober 2010
 

Ieder zijn hobby: in Den Haag verzamelden zich liefhebbers van Amerikaanse politieauto's om
hun niet alledaagse voertuigen te laten zien. Links een Chevrolet, rechts een Dodge.

De Ford Crown Victoria in twee verschillende uitmonsteringen.

Deze Chevrolet is uitgevoerd in de kleuren van de New Yorkse politie.

Een AMC Eagle met vierwielaandrijving in een uitvoering als Highway Police.

De Amerikaanse politie gebruikt ook SUV's als de GMC en Jeep Cherokee.

Toch minder indrukwekkend: de tijdens de bijeenkomst ook aanwezige Nederlandse politiewagens.

 

Best - september 2010
 

Een niet alledaagse sportwagen, gesignaleerd op een parkeerplaats in het Brabantse Best:
een Reliant Scimitar, gemaakt tussen 1984 en 1990. De auto heeft een rechts stuur.
De Britse fabrikant is vooral bekend van de driewielers (Regal, Robin en Rialto), die tot 2001 werden gemaakt.

 

Niagara Falls (Canada) - juli 2010
 

Eén van de vele kermisachtige attracties aan de Canadese zijde van Niagara Falls is een wassenbeeldenmuseum
met criminelen. Om aandacht van de toerist te trekken staat voor de deur een oude Ford politiewagen.

De foto is gemaakt voor openingstijd. Overdag staat er op de kofferklep een bord dat verwijst naar het museum.

Ook voor promotiedoeleinden is er een Engelse dubbeldekker. Voor het gewone vervoer is er de
People Mover, een bus met daarachter een vrijwel identieke aanhanger (foto rechts).

 

New York (USA) - juli 2010
 

De dienstauto van het prestigieuze Plaza Hotel in New York is een Rolls-Royce Phantom. Zie ook het nummerbord.
►meer over auto's in New York.

 

Antwerpen (België) - juli 2010
 

Een door een liefhebber tot kampeerwagen verbouwde Barkas, gesignaleerd in een straat in Antwerpen.
Op de deur een geschilderd logo waar vroeger een metalen typeplaatje zat; de gaten daarvan zijn nog zichtbaar.

Links: overdrijven is ook een vak! Rechts: de extra lampen boven en onder de bumper zijn later toegevoegd.
(NB. Deze foto's werden gemaakt door een meelevende collega. Dank daarvoor!)

Den Haag - oktober 2009
 

Voor de Duitse ambassade in Den Haag is symbolisch 'de Muur' nagebouwd, met een Trabant die er doorheen rijdt.

Op 9 november werd de val van de Muur herdacht met onder meer een bijeenkomst met Trabants.
meer foto's van deze bijeenkomst

 

York (Engeland) - augustus 2009
 

De bedrijfsauto van het schitterende landgoed Castle Howard is passend: een Morris Minor Van.

Het gebouw en de tuinen werden gebruikt voor de tv-serie Briteshead Revisited, maar de auto was daarvoor niet oud genoeg.

Zestig jaar oud maar nog steeds dagelijks aan het werk: een Ford E83W 1949, omgebouwd tot ijscowagen.

In het National Railway Museum staat één personenauto: een Chrysler Airflow als onderdeel van een presentatie over stroomlijn. 

De tweede auto in het museum is een oude bestelwagen van de spoorwegen.

Geen oldtimer, maar een moderne auto naar oude snit: een Beauford. Hoewel de lijnvoering elementen
heeft van een oude Mercedes en trekken van de Amerikaanse Excalibur, is het een Brits product.

Beauford is een 20-jaar oud familiebedrijf dat de auto als bouwpakket levert. In het chassis passen een groot aantal motoren.
 
 

Cheltenham (Engeland) - augustus 2009
 

Ook dit is niet wat het lijkt. Het is geen echte Austin Healey, maar een nagebouwd exemplaar. 
Het is een HMC, een afkorting van Holmes Motor Company, in 1984 door twee broers als bedrijf gestart.

Onder de motorkap ligt een 3,9 liter Rover V8-motor. Tegenwoordig maakt HMC replica's van een oude Porsche Speedster.
Voor meer informatie ►www.holmesmotor.co.uk  

Een BMW 3-serie Baur-cabriolet is geen zeldzaamheid, maar met rechts stuur toch ook niet alledaags.

 

Oxford (Engeland) - augustus 2009
 

In 1999 maakte Nissan 20.000 exemplaren van de Figaro, een retromodel met moderne techniek.
Hoewel de auto officieel alleen in Japan nieuw werd verkocht, rijden er verschillende rond in Engeland.

 

Colchester (Engeland) - augustus 2009
 

Voor een dealer in Colchester, bij Harwich, is het niet bijzonder om het aanbod tweedehands Bentleys gewoon buiten te zetten. 

De klant voor een gebruikte Continental GT kan kiezen tussen een coupé en een cabriolet.

Deze Arnage T van oktober 2008 met 2750 mijl op de teller staat te koop voor 124,995 Britse pond. Gemeten
naar Nederlandse begrippen is dat bepaald een spotprijsje. Ook de andere Bentleys zijn relatief goedkoop. 

Wat voor gebruikte Bentleys geldt, gaat ook op voor modellen van Ferrari. Gewoon op straat, voor de showroom. 

Wat bij ons Opel heet, draagt in Engeland de merknaam Vauxhall. Links het nieuwe logo prominent op de grille van de Insignia.

 

Hilversum - augustus 2009
 

Afgelopen maanden kwam de firma Kroymans geregeld negatief in het nieuws. Verschillende onderdelen
van het autoconcern werden meegesleept in het faillissement. Maar het dealerbedrijf van onder meer
Aston Martin kon worden voortgezet. Er staan volop nieuwe en gebruikte modellen in de showroom.

Een enkele (buitenlandse) klant staat op het punt te vertrekken met zijn bolide.

Zagato maakt op basis van de Aston Martin een beperkte serie coupés en cabriolets.
Dit is er één van. Met name de achterzijde is opmerkelijk.
meer en grote foto's van Aston Martins bij Kroymans

Temidden van de nieuwe Jaguars staat deze XK140 te koop. De klassieker
is voorbeeldig opgeknapt en technisch in uitstekende staat schijnt te zijn.

Nog niet helemaal in concours-staat, aldus de verkoper. Zijn lat ligt kennelijk erg hoog. De wagen ziet er prachtig uit.

 

Berlijn (Duitsland) - juli 2009
 

Twintig jaar geleden werden ze verguisd. Met het vallen van 'de Muur' werden Trabants hét symbool
van de failliete DDR-politiek. De auto's verdwenen snel uit het straatbeeld. Nu zijn ze - vaak
mooi opgeknapt - weer terug, om aandacht te trekken voor toeristische attracties. Hoewel een
Audi Q7 normaal gesproken behoorlijk opvalt, heeft de Trabant minstens zo'n grote attentiewaarde.

Eén van de toeristische attracties in de Duitse hoofdstad is de Trabi-safari, een rondrit door de stad
in een originele Trabant. Niets is te dol om de aandacht te trekken, bewijst dit trio Trabants.

Een oude Barkas - de bestelwagen van de DDR - bij de Kurfürstendamm vraagt aandacht voor een busrondrit
en voor het vijf-sterren Marriott-hotel bij de Potzdamerplatz staat een Trabant om de Trabi-Safari aan te prijzen. 

Niet alleen Trabants vallen op! Berlijn is een stad van uitersten. Voor het
prestigieuze Ritz-Carlton hotel staan achteloos twee Ferrari's geparkeerd.

Hotelbediening noch de gasten lijken erg onder de indruk van wat er voor de deur staat. Men is hier wel wat gewend.

In het Volkswagen-Forum aan Unter den Linden is onder meer de showroom van Bentley, met uiteraard het nieuwste model.

Een reusachtige klassieker valt echter veel meer in het oog. In 2003 combineerde een liefhebber een V12 Rolls-Royce motor
met het chassis van een oude Bentley. Deze bijzondere Thunderbolt is het resultaat. Hij kan maar net in de kleine showroom.

Het kan natuurlijk altijd nog veel exclusiever! Een paar meter verderop treffen we de
Bugatti Veyron aan. De zestiencilinders zijn goed voor een vermogen van 1001 pk.

De Bugatti blijft een aandachttrekker eerste klas en wordt door toeristen veelvuldig op de foto gezet.
Het aantal belangstellenden overtreft het aantal kopers met duizenden procenten.

In de showroom van 'Opel in Berlin' laat het merk zijn toekomstplannen zien. Deze matgrijze toekomststudie
ziet er als Insignia-coupé bijna productierijp uit. Vraag is natuurlijk: gaat hij werkelijk komen?

Rijden op waterstof is de toekomst. Hoewel er Opel-stickers op zijn geplakt, is dit duidelijk een Amerikaanse General Motors.

Promotiefoto's van de waterstof-Opel, onmiskenaar in Berlijn voor de Brandenburger Tor en de Reichstag (foto's Opel).

Niet Duits, wel opmerkelijk, zomaar in een zijstraat: een Pacer, destijds door American Motors
ontwikkeld om de strijd aan te binden met de importmodellen. Dit exemplaar zag er voortreffelijk uit.
De klinkers onder de auto geven overigens aan waar vroeger de Berlijnse Muur heeft gestaan.
meer over klassieke auto's in Berlijn.
 

 

Rotterdam - mei 2009
 

Een Renault 16 maakt deel uit van een kunstobject, in de Kunsthal in Rotterdam, waar onder meer een
overzichtstentoonstelling is van de Prix de Rome, een aanmoedigingsprijs voor aanstormend talent.

 

Rome (Italië) - april 2009
 

Ruim twintig jaar geleden bracht Fiat de Panda Van op de markt: een kleine bestelwagen op basis van
 de Panda met op de plaats van de achterklep een kunststof opbouw met klapdeurtjes en verder klepjes in
plaats van achterzijruiten. Het Italiaanse Telecom-bedrijf gebruikt ze tot op de dag van vandaag. 

Bij de introductie van de Smart hoopte de fabrikant dat steden speciale parkeerplaatsen overdwars voor het
wagentje zouden aanleggen. Een enkele stad in Duitsland bracht het idee tot werkelijkheid. De bevolking van
Rome regelt het zelf wel. Er rijden trouwens in de Italiaanse hoofdstad meer Smarts dan waar ook. 

Wat met een Smart kan, kan met een oude Fiat 500 ook, dacht deze berijder (links). Er was wel een stukje stoep voor nodig.
Rechts: twee andere bestuurders zochten en vonden op een klein pleintje nog net genoeg ruimte voor hun beider Alfa Romeo 159.

Terwijl de nieuwe Mini en Fiat 500 voortborduren op het succes van hun voorouders, kom je de originele oudjes
nog maar heel af en toe tegen 'in het wild'. De afgebeelde Mini is een Innocenti, een in Italië onder licentie
gemaakte versie, herkenbaar aan onder meer de zware grille met asymetrische typeaanduiding.

In Nederland rijden vooral ouderen in een brommobiel. In Rome is het een klein, handig
vervoermiddel voor alle leeftijden, verkrijgbaar in vele uitvoeringen. 

 

Berlijn (Duitsland) - april 2009
 

Economische crisis of niet, in de showroom van het Volkswagen-Forum op de hoek van Unter den Linden en de Friedrichstrasse
in Berlijn staat nog altijd een Bugatti Veyron te lonken naar potentiële klanten. De plaats is op zich goed gekozen.

Dit deel van Berlijn, tot 1989 nog onderdeel van de DDR, kent nu de meest chique straten.
Men kijkt er niet op van een geparkeerde Aston Martin. 

 

Tilburg - maart 2009
 

De Rover 3500 is inmiddels een bekende klassieker. Als extra bood de fabriek de mogelijkheid
aan het reservewiel op de kofferklep te monteren, om zo meer ruimte voor de bagage te houden.
Een lelijke, onelegante mogelijkheid natuurlijk, maar wel kenmerkend voor deze auto.

Dit exemplaar heeft nog een bijzonderheid: extra luchtinlaten op de motorkap. Dit type motorkap werd toegepast
op modellen voor de Amerikaanse markt. (Met dank aan een websitebezoeker die met deze informatie kwam.) 



► meer bezienswaardigheden onderweg; 2008 en eerder