Bezienswaardigheden Berlijn


In het dagelijks verkeer kom je honderden, duizenden auto's tegen,
in soorten en maten, van verschillende merken en bouwjaren.
De meeste modellen variëren in leeftijd van nieuw tot zo'n twintig
jaar oud. Ze vallen in het straatbeeld niet op.

Een enkele keer rijdt of staat er een auto die bijzondere interesse
opwekt. Hieronder een handjevol van die bijzondere ontmoetingen
in de Duitse hoofdstad Berlijn.

► Bezienswaardigheden elders onderweg

 

maart 2022
 

Een weekje Berlijn: op straat komen we heel wat bijzondere auto's tegen.

Deze Volkswagen 181 is in gebruik als reclamedrager voor de plaatselijke orthodontieprakijk.

Zo gaat dat: in de verte zie je een opmerkelijke Amerikaan. Dat vraagt om een kijkje dichterbij.

Een oude Plymouth Station Wagon met goudgekleurde wielen en bijpassend dak.
Een van de vele 'alternatieve' auto's die je her en der kunt vinden in de stad.

De straat van ons appartement heeft aantrekkingskracht op onalledaagse modellen, zoals deze Chevrolet uit de jaren '50.

Achterop zit een toepasselijke sticker: 'Viva Cuba'. Daar komt de auto mogelijk vandaan.

Schoon zal deze oude Hymermobil nooit meer worden, vermoed ik. 

In dezelfde straat een werkelijk perfecte Porsche 356, als nieuw.

Ook als nieuw, maar dat is veel logischer: een elektrische Porsche Taycan.

Opvallende kleuren zijn weer terug van weggeweest, inclusief groen. Nog een Porsche Taycan.

Ga je 's morgens bij de bakker broodjes halen, staat dit voor je appartement. De dag begint goed zo! 

Deze Mercedes-Benz SL (uit München) lijkt net uit de showroom te komen.

Van begin jaren negentig is de BMW 3 Compact. Je komt ze niet veel meer tegen.

Nog net een paar jaar ouder, van rond 1990: BMW Touring. Zo te zien nog gewoon voor dagelijks gebruik.

Dit was de eerste stationcar van BMW, op basis van de tweede generatie 3-serie.

Uit diezelfde periode een Volkswagen Polo. Maar dergelijke auto's zijn in Berlijn niet echt uitzonderlijk.

Niet oud, wel bijzonder: Peugeot 301. In West-Europa nooit geleverd. Deze komt uit Oekraïne (!).

Voor de Lada Kalina Stationcar geldt ook: niet heel oud, wel uitzonderlijk in het straatbeeld.

Inmiddels ook in Berlijn opvallend: een Wartburg uit de DDR-periode.

Een Trabant zie je nog geregeld, maar dan als toeristische trekpleister of als promotiewagen.

Je zou 'm eerder in Parijs verwachten, zo'n Renault Estafette, bouwjaar 1974.

Kenmerkend is het kunststof dak en de driedelige achterdeur waarvan de klep tot in het dak doorloopt.

Als bestelwagen zie je ze nog geregeld, maar een versie als bus is zeldzamer, zo'n oude Mercedes-Benz.

Volvo-dealer Koch is ook vertegenwoordiger voor de LEVC, de Chinese 'Londense taxi'.

Er staan twee exemplaren op de parkeerplaats. LEVC is eigendom van Geely, net als Volvo.

Eigenaren van een grote SUV kunnen een protest-plakkaat op hun auto verwachten: Zu Fett. Niet iedereen is
blij met die grote modellen in de stad, ook niet als ze elektrisch zijn, zoals de Tesla X.

Verleden en toekomst bij elkaar in het relatiecentrum van Volkswagen. ►zie ook afzonderlijk verslag.

Volop klassiekers te koop bij de Berlijnse vestiging van Classic Remise. ►zie ook afzonderlijk verslag.
 

juli / augustus 2016
 

"Ich bin ein Berliner", aldus deze klassieke Amerikaan, vrij naar John F. Kennedy, in het vroegere Oost-Berlijn.

In dezelfde straat, op 50 meter van elkaar: twee fraaie, inmiddels bejaarde Peugeots, een 505 en 604.

Mercedes-Benz zet in de showroom aan Unter den Linden de nieuwe C-klasse Cabriolet voor het raam.

In het Volkswagen-centrum aan Unter den Linden presenteren de verschillende merken van het concern zich.
Seat koos voor een conceptcar, waarvan de Ateca is afgeleid.

Škoda zette de Vision C neer, waarin de Superb duidelijk te herkennen is, zij het iets minder scherp gelijnd.

De Lamborghini Huracan Spider is ook niet alledaags.

Van de Bugatti Chiron stond er alleen een schaalmodel.

Een hele bijzondere Volkswagen GTE Sport met vlinderdeuren.

Ook het interieur toont alle kenmerken van een concept car.

De Roomster van Škoda is in Duitsland ook als bestelwagen aangeboden, met de naam Praktik.
 

juli 2013
 

Rond het gebouw is het een bouwput, maar in de showroom van het Volkswagen Forum aan Under den Linden
in Berlijn staan als vanouds twee Bentleys, dit keer de nieuwe Mulsanne en Continental GTC.

De Mulsanne is een luxe, maar ook grote limousine die veel ruimte opslokt en zich in deze ruimte lastig fotograferen laat. 

Een gewaagde combinatie: een rode Continental GTC met een wit/rood-roze interieur. Een kwestie van smaak...

Behalve de Bentleys toont de showroom de supersportwagen van het concern: de Bugatti Veyron.

In juni 2013 staat er de opvallende tweekleurige Super Sport met 1200 pk onder de kap. Top 415 km/u.

De nieuwe CLA-klasse in AMG-uitvoering in de Mercedes-Benz Gallery is - hoewel opvallend - toch een slag gewoner.
 

augustus 2012
 

Allebei Berlijn: een Rolls-Royce en Porsche langs de kant van de weg en deelnemers aan een Trabi-Safari.

Ook langs de stoeprand: een mooi onderhouden, oude Mercedes. Een young timer.

Als de Rolls-Royce Phantom staat geparkeerd, verdwijnt de Spirit of Ecstacy uit het zicht (van vandalen).

Station Wittenbergplatz van de U-Bahn is nog geheel in oude stijl, met inbegrip van historische reclames.

Bij het Volkswagen Forum wordt de etalageruit schoongemaakt, zodat de Bugatti Veyron goed te bekijken is.

Bij de Mercedes-Benz Gallery aan Unter den Linden staat een stijlstudie van een kleine vierdeurs coupé in de showroom.
Meer over de galerie: ►zie reisverslag

De reusachtige showroom van Mercedes-Benz aan de Slazufer toont een enkele klassieker en veel nieuwe auto's.
Meer over deze showroom: ►zie reisverslag

Schloß Köpenick was het decor van de presentatie van de nieuwe Lancia Flavia, afgeleid van de Chrysler 200.

In kunstmuseum Hamburger Bahnhof staat een Peugeot 205 in een oranje kooi. De auto is van een kunstenaar geweest.
 

juni 2009
 

Twintig jaar geleden werden ze verguisd. Met het vallen van 'de Muur' werden Trabants hét symbool van de failliete
DDR-politiek. De auto's verdwenen snel uit het straatbeeld. Nu zijn ze - vaak mooi opgeknapt - weer terug,
om aandacht te trekken voor toeristische attracties. Hoewel een Audi Q7 normaal gesproken behoorlijk opvalt,
heeft de Trabant minstens zo'n grote attentiewaarde.

Eén van de toeristische attracties in de Duitse hoofdstad is de Trabi-safari, een rondrit door de stad
in een originele Trabant. Niets is te dol om de aandacht te trekken, bewijst dit trio Trabants.

Een oude Barkas - de bestelwagen van de DDR - bij de Kurfürstendamm vraagt aandacht voor een busrondrit
en voor het vijf-sterren Marriott-hotel bij de Potzdamerplatz staat een Trabant om de Trabi-Safari aan te prijzen. 

Niet alleen Trabants vallen op! Berlijn is een stad van uitersten.
Voor het prestigieuze Ritz-Carlton hotel staan achteloos twee Ferrari's geparkeerd.

Hotelbediening noch de gasten lijken erg onder de indruk van wat er voor de deur staat. Men is hier wel wat gewend.

In het Volkswagen-Forum aan Unter den Linden is onder meer de showroom van Bentley, met uiteraard het nieuwste model.

Een reusachtige klassieker valt echter veel meer in het oog. In 2003 combineerde een liefhebber een V12 Rolls-Royce motor
met het chassis van een oude Bentley. Deze bijzondere Thunderbolt is het resultaat. Hij kan maar net in de kleine showroom.

Het kan natuurlijk altijd nog veel exclusiever! Een paar meter verderop treffen we de Bugatti Veyron aan.
De zestiencilinders zijn goed voor een vermogen van 1001 pk.

De Bugatti blijft een aandachttrekker eerste klas en wordt door toeristen veelvuldig op de foto gezet.
Het aantal belangstellenden overtreft het aantal kopers met duizenden procenten.

In de showroom van 'Opel in Berlin' laat het merk zijn toekomstplannen zien. Deze matgrijze toekomststudie ziet
er als Insignia-coupé bijna productierijp uit. Vraag is natuurlijk: gaat hij werkelijk komen?

Rijden op waterstof, dat is de toekomst. Hoewel er Opel-stickers op zijn geplakt, is dit een Amerikaanse auto
van General Motors. Na bijna 80 jaar is Opel niet langer een 100%-dochter van GM.
De vraag is of Opel van de Amerikaanse technologie gebruik kan blijven maken.

Promotiefoto's van de waterstof-Opel, onmiskenaar in Berlijn voor de Brandenburger Tor en de Reichstag (foto's Opel).

Behalve de toekomst ook het verleden bij Opel in Berlin 2009. Links een Laubfrosch 1924, rechts een Ascona.

Niet Duits, wel opmerkelijk, zomaar in een zijstraat: een Pacer, destijds door American Motors ontwikkeld om
de strijd aan te binden met de importmodellen. Dit exemplaar zag er voortreffelijk uit.
De klinkers onder de auto geven overigens aan waar vroeger de Berlijnse Muur heeft gestaan.

    Meer over klassieke auto's in Berlijn
 

april 2009
 

Economische crisis of niet, in de showroom van het Volkswagen-Forum op de hoek van Unter den Linden en de Friedrichstrasse
in Berlijn staat nog altijd een Bugatti Veyron te lonken naar potentiële klanten. De plaats is op zich goed gekozen.

Dit deel van Berlijn, tot 1989 nog onderdeel van de DDR, kent nu de meest chique straten.
Men kijkt er niet op van een geparkeerde Aston Martin. 

 

juli 2007
 

Voor het prestigieuze Ritz Carlton Hotel aan de Potsdamer Platz in de Duitse hoofdstad staat deze Rolls-Royce
Silver Cloud III Continental Drophead Coupé met bijzonder koetswerk
van Park Ward. Een passende vijfsterrencombinatie. 

Verleden en toekomst bij Opel in Berlin. Links een Olympia 1952, rechts een toekomststudie uit de jaren zeventig.

Geen auto te zien en toch een toepasselijk foto. Op de opgeknapte flats aan de Oost-Berlijnse Karl Marx Allee - gebouwd
volgens socialistische principes in de DDR-tijd en een paradepaardje van de stad - is een oude reclame bewaard gebleven.
Motokov was het bedrijf dat de Tsjechoslowaakse auto's verhandelde, waaronder de Tatra.
 

 

april 2005
 

Het voormalige ministerie van de Staatsveiligheid (Stasi) ten tijde van de DDR is toegankelijk voor het publiek en geeft
een indrukwekkend beeld van de onderdrukking door het communistische regiem. Met deze als kampeerwagen gecamoufleerde
Barkas bestelwagentjes werden mensen opgepakt om verhoord te worden.  

Aan de statige straat Under den Linden, vlak bij de Brandenburger Tor, heeft Volkswagen een ontvangst- en klantencentrum
 ingericht. Er zijn showrooms van de verschillende merken van het concern, waaronder Bugatti (foto rechtsboven).

Verder is er in de kelder een expositieruimte, die soms wordt gebruikt voor een tentoonstelling rond oude auto's.   

Opel in Berlin laat wat oude modellen zien op de eerste verdieping, zoals een Rekord Coupé 1962 en Kapitän 1953.