Bezienswaardigheden
Berlijn
In het dagelijks verkeer kom
je honderden, duizenden auto's tegen,
in soorten en maten, van
verschillende merken en bouwjaren.
De meeste modellen variëren in
leeftijd van nieuw tot zo'n twintig
jaar oud. Ze vallen in het
straatbeeld niet op.
Een enkele keer rijdt of
staat er een auto die bijzondere interesse
opwekt.
Hieronder een handjevol van die bijzondere ontmoetingen
in de Duitse
hoofdstad Berlijn.
► Bezienswaardigheden elders onderweg
|
Een weekje
Berlijn: op straat komen we heel wat bijzondere auto's tegen.
Deze Volkswagen 181 is
in gebruik als reclamedrager voor de plaatselijke orthodontieprakijk.
Zo gaat dat: in de
verte zie je een opmerkelijke Amerikaan. Dat vraagt om een kijkje
dichterbij.
Een oude Plymouth
Station Wagon met goudgekleurde wielen en bijpassend dak.
Een van de vele 'alternatieve' auto's die je her en der kunt vinden in
de stad.
De straat van ons
appartement heeft aantrekkingskracht op onalledaagse modellen, zoals
deze Chevrolet uit de jaren '50.
Achterop zit een
toepasselijke sticker: 'Viva Cuba'. Daar komt de auto mogelijk vandaan.
Schoon zal deze oude
Hymermobil nooit meer worden, vermoed ik.
In dezelfde straat een
werkelijk perfecte Porsche 356, als nieuw.
Ook als nieuw, maar
dat is veel logischer: een elektrische Porsche Taycan.
Opvallende kleuren
zijn weer terug van weggeweest, inclusief groen. Nog een Porsche Taycan.
Ga je 's morgens bij
de bakker broodjes halen, staat dit voor je appartement. De dag begint
goed zo!
Deze Mercedes-Benz
SL (uit München) lijkt net uit de showroom te komen.
Van begin jaren
negentig is de BMW 3 Compact. Je komt ze niet veel meer tegen.
Nog net een paar jaar
ouder, van rond 1990: BMW Touring. Zo te zien nog gewoon voor dagelijks
gebruik.
Dit was de eerste
stationcar van BMW, op basis van de tweede generatie 3-serie.
Uit diezelfde periode
een Volkswagen Polo. Maar dergelijke auto's zijn in Berlijn niet echt
uitzonderlijk.
Niet oud, wel
bijzonder: Peugeot 301. In West-Europa nooit geleverd. Deze komt uit
Oekraïne (!).
Voor de Lada Kalina
Stationcar geldt ook: niet heel oud, wel uitzonderlijk in het
straatbeeld.
Inmiddels ook in
Berlijn opvallend: een Wartburg uit de DDR-periode.
Een Trabant zie je nog
geregeld, maar dan als toeristische trekpleister of als promotiewagen.
Je zou 'm eerder in
Parijs verwachten, zo'n Renault Estafette, bouwjaar 1974.
Kenmerkend is het
kunststof dak en de driedelige achterdeur waarvan de klep tot in het dak
doorloopt.
Als bestelwagen zie je
ze nog geregeld, maar een versie als bus is zeldzamer, zo'n oude
Mercedes-Benz.
Volvo-dealer Koch is
ook vertegenwoordiger voor de LEVC, de Chinese 'Londense taxi'.
Er staan twee
exemplaren op de parkeerplaats. LEVC is eigendom van Geely, net als
Volvo.
Eigenaren van een
grote SUV kunnen een protest-plakkaat op hun auto verwachten: Zu Fett.
Niet iedereen is
blij met die grote modellen in de stad, ook niet als ze elektrisch zijn,
zoals de Tesla X.
Verleden en toekomst
bij elkaar in het relatiecentrum van Volkswagen.
►zie ook afzonderlijk verslag.
Volop klassiekers te
koop bij de Berlijnse vestiging van Classic Remise.
►zie ook afzonderlijk verslag.
|
"Ich bin ein Berliner",
aldus deze klassieke Amerikaan, vrij naar John F. Kennedy, in het
vroegere Oost-Berlijn.
In dezelfde straat, op
50 meter van elkaar: twee fraaie, inmiddels bejaarde Peugeots, een 505
en 604.
Mercedes-Benz zet in
de showroom aan Unter den Linden de nieuwe C-klasse Cabriolet voor het
raam.
In het
Volkswagen-centrum aan Unter den Linden presenteren de verschillende
merken van het concern zich.
Seat koos voor een conceptcar, waarvan de Ateca is afgeleid.
Škoda zette de Vision
C neer, waarin de Superb duidelijk te herkennen is, zij het iets minder
scherp gelijnd.
De Lamborghini Huracan
Spider is ook niet alledaags.
Van de Bugatti Chiron
stond er alleen een schaalmodel.
Een hele bijzondere
Volkswagen GTE Sport met vlinderdeuren.
Ook het interieur
toont alle kenmerken van een concept car.
De Roomster van Škoda
is in Duitsland ook als bestelwagen aangeboden, met de naam Praktik.
Rond het gebouw is het
een bouwput, maar in de showroom van het Volkswagen Forum aan Under den
Linden
in Berlijn staan als vanouds twee Bentleys, dit keer de nieuwe Mulsanne
en Continental GTC.
De Mulsanne is een
luxe, maar ook grote limousine die veel ruimte opslokt en zich in deze
ruimte lastig fotograferen laat.
Een gewaagde
combinatie: een rode Continental GTC met een wit/rood-roze interieur.
Een kwestie van smaak...
Behalve de Bentleys
toont de showroom de supersportwagen van het concern: de Bugatti Veyron.
In juni 2013 staat er
de opvallende tweekleurige Super Sport met 1200 pk onder de kap. Top 415
km/u.
De
nieuwe CLA-klasse in AMG-uitvoering in de Mercedes-Benz Gallery is -
hoewel opvallend - toch een slag gewoner.
Allebei
Berlijn: een Rolls-Royce en Porsche langs de kant van de weg en deelnemers aan
een Trabi-Safari.
Ook langs de
stoeprand: een mooi onderhouden, oude Mercedes. Een young timer.
Als de
Rolls-Royce Phantom staat geparkeerd, verdwijnt de Spirit of Ecstacy uit het
zicht (van vandalen).
Station
Wittenbergplatz van de U-Bahn is nog geheel in oude stijl, met inbegrip van
historische reclames.
Bij het
Volkswagen Forum wordt de etalageruit schoongemaakt, zodat de Bugatti Veyron
goed te bekijken is.
Bij de
Mercedes-Benz Gallery aan Unter den Linden staat een stijlstudie van een kleine
vierdeurs coupé in de showroom.
Meer
over de galerie: ►zie reisverslag
De reusachtige
showroom van Mercedes-Benz aan de Slazufer toont een enkele klassieker en veel
nieuwe auto's.
Meer
over deze showroom: ►zie reisverslag
Schloß Köpenick
was het decor van de presentatie van de nieuwe Lancia Flavia, afgeleid van de
Chrysler 200.
In kunstmuseum
Hamburger Bahnhof staat een Peugeot 205 in een oranje kooi. De auto is van een
kunstenaar geweest.
Twintig jaar geleden werden ze
verguisd. Met het vallen van 'de Muur' werden Trabants hét symbool van de
failliete
DDR-politiek.
De auto's verdwenen snel uit het straatbeeld. Nu zijn
ze - vaak mooi opgeknapt - weer terug,
om aandacht te trekken
voor toeristische attracties.
Hoewel een Audi Q7 normaal gesproken behoorlijk
opvalt,
heeft de Trabant minstens zo'n grote attentiewaarde.
Eén van de toeristische
attracties in de Duitse hoofdstad is de Trabi-safari, een rondrit
door de stad
in een originele Trabant.
Niets is te dol om de
aandacht te trekken, bewijst dit trio Trabants.
Een oude Barkas - de
bestelwagen van de DDR - bij de Kurfürstendamm vraagt aandacht voor een
busrondrit
en voor het vijf-sterren Marriott-hotel bij de Potzdamerplatz staat een
Trabant om de Trabi-Safari aan te prijzen.
Niet alleen Trabants vallen
op! Berlijn is een stad van
uitersten.
Voor het prestigieuze Ritz-Carlton hotel staan achteloos twee
Ferrari's geparkeerd.
Hotelbediening noch de gasten
lijken erg onder de indruk van wat er voor de deur staat. Men is hier wel wat
gewend.
In het Volkswagen-Forum aan
Unter den Linden is onder meer de showroom van Bentley, met uiteraard
het nieuwste model.
Een reusachtige klassieker
valt echter veel meer in het oog. In 2003 combineerde een liefhebber een V12
Rolls-Royce motor
met het chassis van een oude Bentley. Deze bijzondere
Thunderbolt is het resultaat. Hij kan maar net in de kleine showroom.
Het kan natuurlijk altijd nog veel exclusiever!
Een paar meter verderop treffen we
de Bugatti Veyron aan.
De zestiencilinders zijn goed voor een vermogen van 1001 pk.
De Bugatti blijft een
aandachttrekker eerste klas en wordt door toeristen veelvuldig op de foto gezet.
Het aantal belangstellenden overtreft het aantal kopers met duizenden procenten.
In de showroom van 'Opel in
Berlin' laat het merk zijn toekomstplannen zien. Deze matgrijze toekomststudie
ziet
er als Insignia-coupé bijna productierijp uit. Vraag is natuurlijk: gaat
hij werkelijk komen?
Rijden op waterstof, dat is de
toekomst. Hoewel er Opel-stickers op zijn geplakt, is dit een Amerikaanse auto
van General Motors. Na bijna 80 jaar is Opel niet langer een 100%-dochter van
GM.
De vraag is of Opel van de Amerikaanse technologie gebruik kan blijven
maken.
Promotiefoto's van de
waterstof-Opel, onmiskenaar in Berlijn voor de Brandenburger Tor en de Reichstag
(foto's Opel).
Behalve de toekomst ook het verleden
bij Opel in Berlin 2009. Links een Laubfrosch 1924, rechts een Ascona.
Niet Duits, wel opmerkelijk,
zomaar in een zijstraat: een Pacer, destijds door American Motors
ontwikkeld om
de strijd aan te binden met de importmodellen. Dit exemplaar zag
er
voortreffelijk uit.
De klinkers onder de auto geven overigens aan waar
vroeger de Berlijnse Muur heeft gestaan.
►
Meer over klassieke auto's in Berlijn
Economische crisis of niet, in de
showroom van het Volkswagen-Forum op de hoek van Unter den Linden en de Friedrichstrasse
in
Berlijn staat nog altijd een Bugatti Veyron te lonken naar potentiële klanten.
De plaats is op zich goed gekozen.
Dit deel van Berlijn, tot 1989 nog onderdeel
van de DDR, kent nu de meest chique straten.
Men kijkt er niet op van een
geparkeerde Aston Martin.
Voor het prestigieuze Ritz
Carlton Hotel aan de Potsdamer Platz in de Duitse hoofdstad staat deze
Rolls-Royce
Silver Cloud III Continental Drophead Coupé met bijzonder koetswerk
van Park Ward. Een passende vijfsterrencombinatie.
Verleden en toekomst bij Opel in Berlin. Links een
Olympia 1952, rechts een toekomststudie uit de jaren zeventig.
Geen auto te zien en toch een
toepasselijk foto. Op de opgeknapte flats aan de Oost-Berlijnse Karl Marx Allee -
gebouwd
volgens socialistische principes in de DDR-tijd en een paradepaardje van
de stad - is een oude reclame bewaard gebleven.
Motokov was het bedrijf dat de
Tsjechoslowaakse auto's verhandelde, waaronder de Tatra.
Het
voormalige ministerie van de Staatsveiligheid (Stasi) ten tijde van de DDR is
toegankelijk voor het publiek en geeft
een indrukwekkend beeld van de onderdrukking door
het communistische regiem. Met deze als kampeerwagen gecamoufleerde
Barkas bestelwagentjes
werden mensen opgepakt om verhoord te worden.
Aan de
statige straat Under den Linden, vlak bij de Brandenburger Tor, heeft Volkswagen een
ontvangst- en klantencentrum
ingericht.
Er zijn showrooms van de verschillende
merken van het concern, waaronder Bugatti (foto rechtsboven).
Verder is er in de
kelder een expositieruimte, die soms wordt gebruikt voor een tentoonstelling
rond oude auto's.
Opel in Berlin laat wat oude
modellen zien op de eerste verdieping, zoals een Rekord Coupé 1962 en Kapitän 1953.
|