Bezienswaardigheden onderweg
(2014) 


 
Amsterdam - december 2014
 

In de parkeergarage bij de Amsterdamse musea stond dit museumstuk: een plaatje van een Fiat 1100 in voortreffelijke staat.

De auto lijkt op de foto groter dan hij is. De middenklasser is naar huidige maatstaven kort, laag en vooral heel smal.

 

Den Haag - november 2014
 

Een klassieker van de toekomst: Datsun 240Z, hier in een Amerikaanse uitvoering met zijmarkeringslampen.   
 

Zoetermeer - september 2014
 

Een Suzuki Cappuccino. De breedte van de nummerplaat laat zien hoe smal dit autootje is.
De Cappuccino werd ook in Nederland geleverd, maar alleen met rechts stuur.  

Eenzelfde model, maar hier als onderdeel van de historische collectie van Suzuki-importeur Louwman (Nimag).

  

Den Haag - september 2014
 

Een serie oude en bijzondere Renaults voor heel even in de hal van het Louwman Museum, ter ere van een bijeenkomst.

De oudste was een NN met de originele fabrieksplaatjes.

Renault Juvaquatre bestelwagen.

Destijds heel gewoon in het straatbeeld: een Renault Dauphine en een R4, hier als GTL.

Een Super 5 (links) en een 5 Turbo, behalve die 5 hebben ze nauwelijks wat gemeen.

Renault Spider (mťt voorruit, dat was niet standaard), rechts een Alpine.

Alpine A310 met spoilers en skirts en rechts de opvolger, de A610.

 

A12 Oudenrijn - september 2014
 

Bij Oudenrijn op de A12 worden we ingehaald door een heel bijzondere auto: een Spyker. Zomaar in het wild!
 

De Meern - september 2014
 

Wie de showroom van de Ford-dealer in De Meern binnengaat, ziet als eerste niet het nieuwste model, maar deze
Ford Consul Cortina uit 1964, inmiddels 50 jaar oud. Het bedrijf zelf viert het 90-jarig jubileum.

De achterlichten van de Consul Cortina werden beroemd en waren een duidelijk herkenningsteken. Toen de auto werd
geÔntroduceerd, stond er nog Consul op de neus. Bij de tweede serie zou dit verdwijnen en werd het gewoon Ford Cortina.

 

Schotland - juli en augustus 2014
 

De dubbeldekker en Britse taxi beheersen niet alleen het straatbeeld van Londen, maar zijn ook te zien
in de straten van de Schotse hoofdstad Edinburgh. Iets minder dominant, maar nadrukkelijk aanwezig.

De ijscowagen: een Britse traditie. Rechts een moderne Ford bij Edinburgh Castle.
Links een archieffoto van een oudje, ook een Ford, ooit op de foto gezet in York.

Twee Schotse auto's in de hal van de vroegere Argyll-fabriek. Lees meer in het verslag.

Een 'schuurvondst' op de openbare weg in Fort William. Het is een exclusieve Reliant GTE. Lees meer over het merk.

Op zich geen bijzondere bestelwagen, een oudere Nissan. Bijzonder is het merkplaatje: LDV, van
Leyland DAF Vans. Tussen 1996 en 2001 werd deze bestelwagen onder eigen naam aangeboden.

Een parkeerplaats vol klassiekers. In dit geval schaal 1 op 43.
Deze klassieke Dinky Toys staan in het Museum of Childhood in Edinburgh. ►meer en grotere foto's

 

Frankrijk - juli 2014
 

Zakenrelatie Daan Hoogendijk zag tijdens zijn vakantie op de snelweg onder Parijs een opmerkelijke auto, zich echter niet
realiserend dat dit een uniek exemplaar is. Het is een Panhard Dyna Z door carrosseriebedrijf Pichon Parat omgebouwd tot
stationcar. Het bedrijf was gevestigd in Sens en actief tussen 1950 en 1960. Met dank voor de foto's!

 

Den Haag - juni 2014
 

Het Lange Voorhout in Den Haag staat deze zomer vol met moderne kunst. CitroŽn heeft het voor elkaar gekregen
een bewerkte C4 Cactus in een vitrine als kunst aan de man te brengen. Een mooie reclamestunt voor het nieuwe model.

 

Den Haag - juni 2014
 

Britse gasten in het Louwman Museum kwamen met een bijzondere klassieker: een oude Lagonda.
De richtingaanwijzers zijn uiteraard niet origineel. De auto verkeert verder in nieuwstaat.

 

Den Haag - mei 2014
 

De vereniging van Studebaker-liefhebbers bracht op 31 mei een bezoek aan Den Haag. Modellen uit
allerlei tijdvakken stonden bij en door elkaar. Hier twee keer een Studebaker Commander van begin jaren veertig.

Naar goede gewoonte wisselden de vooraanzichten van modellen ieder jaar. De Champion zag er dan opeens heel anders uit.

De achterruit van de Champion is legendarisch. Hier een model van eind jaren veertig.

Links: de Silver Hawk is misschien wel de bekendste Studebaker. Rechts een President met geheel ander front.

Verschillen ook aan de achterkant, met staartvinnen en een gematigder vormgeving.

Ook de sedanmodellen van Studebaker hadden een sportieve uitstraling. 

Studebaker Lark Convertible, een Amerikaanse compact uit het begin van de jaren zestig.

Studebaker maakte ook pick-ups met de gebruikelijke merknaam in koeien van letters op de achterkant.

Een SUV avant la lettre: de Wagonaire, waarvan het achterste dakdeel naar voren kon schuiven. 

De laatste Studebaker: de Avanti. 

Met name de voorkant kreeg veel kritiek.

Avanti Motors zette de productie onder eigen naam voort nadat Studebaker was gestopt met autofabricage.
 

ItaliŽ - mei 2014
 

Toscaanse romantiek: je bruid met een Alfa Romeo 1750 Spider naar de trouwzaal van Siena brengen.

De auto zag er als nieuw uit met geen enkel plekje roest, ondanks zijn leeftijd.

De burgerwacht van San Gimignano gebruikt een Mahindra, een merk uit India, als dienstwagen.

Ook deze pick-up is van het Indiaase automerk. De cabine lijkt op die van een Toyota, de grille op die van een Jeep.

Gewoon geparkeerd bij een woonhuis in Castel de Piano: een exclusieve Lancia van zo'n veertig jaar geleden.

Het is een Fulvia Sport met exclusief koetswerk van Zagato.

Bij het Provinciehuis van Arezzo staat een kleine stadsauto die wij in Nederland niet kennen.

Het gaat om het model 1 (zie het grote cijfer als typenaam achterop) van het merk dR.

De dR maakt gebruik van onderdelen van het Chinese merk Chery maar wordt in ItaliŽ gemaakt.

Een leuk alternatief voor wie een gewone Panda maar saai vindt. Onder de modieuze aankleding zit de techniek van een 4x4.
 

Den Haag - april 2014
 

Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is: een half eeuw oude Simca Aronde P60 langs de kant van de weg.

Compleet met de originele spatlappen met daarop het zwaluw-logo van het allang verdwenen Franse merk.

Niet eens een young timer, maar niettemin een bijzonderheid in het straatbeeld: Fiat Punto Cabriolet.

De auto werd tussen 1994 en 1999 gemaakt door Bertone, in opdracht van Fiat.
 

Den Haag - april 2014
 

Liefhebbers van snelle Italiaanse klassiekers op bezoek bij het Louwman Museum: vier Ferrari's en een Maserati op een rijtje.

Ferrari 308 GTS, gebouwd tussen 1977 en 1984, met een 3 liter 8 cilinder motor.

De 208 GTB was vergelijkbaar met de 308 maar had een kleinere V8 motor van 2 liter.

De GTS-modellen hadden een afneembaar dakpaneel, de GTB's een vast dak plus achterzijruiten.

Ferrari 328 GTS, opvolger van de 308 GTS. Vergelijk de voorzijde met de bovenstaande 208.

De motorinhoud was gegroeid tot 3200 cc.

Een zescilinder Ferrari die niet zo mocht heten en als eigenstandig merk Dino op de markt werd gebracht.

De lijnen van de Dino waren vloeiender dan van de achtcilinders, maar er zijn ook duidelijke overeenkomsten.

Op dezelfde dag nog meer sportwagenliefhebbers, leden van de Porsche 928-club.

De markeringslichten en de ruimte voor een kleine nummerplaat verraden dat het om een Amerikaanse uitvoering gaat.

Een S4, een latere versie met afwijkende voor- en achterbumper en een anders gevormde achterspoiler.

Op het ontbreken van de bumpers en de verlaagde ophanging na, lijkt dit een redelijk normale Kever...

...maar de onderdelen zijn uit totaal verschillende tijdvakken, zoals het benzineklepje en de kleine achterlichten...

...en de motorkap van een oud model in combinatie met de "oortjes" van vele jaargangen daarna.
Kortom: een merkwaardig samengestelde Kever die als uniek kan worden beschouwd, maar allesbehalve origineel is.
 

Zoetermeer - april 2014
 

Jaren geleden was je er aan voorbij gelopen, toen de Opel Kadett nog de best verkochte auto van Nederland was.
Nu is het een bijzonderheid in het straatbeeld, zeker als de auto er als nieuw uitziet, zoals deze.
 

Den Haag - maart 2014
 

In het buitenland niet zo bijzonder, maar bij ons een niet alledaags tafereel: een dwars geparkeerde Smart.
Zo heeft de fabrikant het destijds wel bedoeld.
 

Leiden - maart 2014
 

Een oude Ford Transit krijgt in studentenstad Leiden een nieuw leven. Voortaan geen zieke mensen maar bier aan boord.

 

Den Haag - maart 2014
 

Altijd een aandachttrekkende auto: de CitroŽn SM met Maserati motor.

Links het luchtrooster boven op de motorkap, rechts de bijzondere constructie van de buitenspiegel.

Het profiel en de achterzijde van de SM waren niet ieders smaak, maar wel zeer onderscheidend.

Totaal anders, maar ook de aandacht opeisend: een Chrysler Lebaron van ruim veertig jaar geleden.

De Midas Gold Coupť werd tussen 1985 en 1990 in Engeland gemaakt op basis van MG Metro-techniek.
 

Den Haag - februari 2014
 

Deze bezoeker aan het Louwman Museum kwam met een wel heel toepasselijke auto.

De koplampen van de Packard hebben dezelfde vorm van de radiator.

Een Chevrolet uit 1947 is voor februari net wat comfortabeler!

Weer eens een hele andere young timer: een Toyota Landcruiser.

In dit geval een stationcar, compleet met gordijntjes.
 

Den Haag - februari 2014
 

Er gaan dagen voorbij dat je in een parkeergarage geen Rolls-Royce Phantom ziet staan.

 

Vianen - februari 2014
 

Een showroom vol met modellen van Morgan, nieuw en gebruikt. Er is ťťn zo'n showroom in Nederland.

Nog altijd is de basis van de klassieke modellen een houten frame.

Morgan heeft de klassieke driewieler nieuw leven ingeblazen.

Het wagentje is er ook in Gulf-racekleuren (links). De driewieler heeft de motor helemaal vooraan (rechts).

De aankleding van de Morgan is gaandeweg wat minder Spartaans geworden. 

 

Den Haag - januari 2014
 

De auto van deze bezoeker aan het Louwman Museum had ook binnen kunnen staan, in plaats van voor de deur.
Een werkelijk tot in de puntjes verzorgde Pontiac van begin jaren vijftig.

 De mascotte op de motorkap combineert de indiaan (het traditionele symbool van Pontiac) met een
sierelement in de sfeer van lucht- en ruimtevaart. De vorm van de achterspatborden verwijst daar ook naar. 

 

► meer bezienswaardigheden onderweg; 2013
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2012
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2011
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2010 en 2009
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2008 en eerder