Bezienswaardigheden onderweg
(2013) 


  
Omgeving Breda - december 2013
 

Collega Tom Gordijn kwam bij het tanken een bijzondere klant tegen, een oude Citroën tegen. Dat gebeurt je niet iedere dag!

 De benzinetank zit achter de motor, tegen het schutbord. 
 

Den Haag - november 2013
 

Een Reliant Scimitar Sabre, één van de laatste modellen van het merk.

Dit exemplaar is uitgerust met een hardtop.
meer over Reliant sportwagens.

 

Wijk en Aalburg - november 2013
 

Een Austin Maestro bestelwagen, inmiddels in letterlijke zin héél exclusief. Daar zijn er niet veel meer van.

Liefhebber Jaap van Wijk werkt naast zijn huis in de garage aan enkele auto's, zoals deze Delage.

Het is een aanzienlijk project. De restauratie zal nog wel enige tijd in beslag nemen.

Een tweede Delage als werkproject.

Van Wijk is ook nog bezig met een Ferrari 365 GT 2+2.

Ooit moet alles weer op z'n plek zitten, zoals het dashboard. De grille ligt voorlopig op de werktafel bij het raam.
 

Hillegom - oktober 2013
 

Gezien bij de dealerwijk in Hillegom, een Opel Kadett B, niet als gewone tweedeurs, maar als Coupé LS van eind jaren zestig.

Autobedrijf Brabo is gespecialiseerd in Rolls-Royce en biedt o.m. een Silver Dawn en Silver Cloud aan.

Een Rolls-Royce Silver Wraith en een Bentley Corniche. De laatste zag je vaker als Rolls-Royce dan als Bentley.
 

Den Haag - oktober 2013
 

Geen alledaags gezicht: twee modellen van het merk Delahaye, uit de glorietijd van de
Franse carrosseriebouw (1930-1955) naast elkaar geparkeerd.

Het carrosseriebedrijf van Henri Chapron voorzag het chassis van deze fraai gelijnde cabriolet-opbouw.

Links het embleem aan de bovenkant van de radiator, rechts het houten dashboard.

Deze coupé 135M uit 1950 heeft een koetswerk van Dubos, 3600 cc en 6 cilinders.

Twee opmerkelijke details: de aan de voorkant sluitende deuren en het stuurwiel aan de rechterkant.

Minder exclusief, maar geenszins alledaags, de Alpine Renault A310, geboiuwd tussen 1976 en 1984.
 

Baarn - september 2013
 

Het Groene Paviljoen in Baarn opende een nieuwe parkeerplaats, speciaal aangelegd om de bomen en planten eromheen
extra aandacht te geven. Bomenexpert en Volvo-verzamelaar Hans Blokzijl zette de Nilsson-Volvo S80 voor de deur.
De auto is gebruikt bij staatsbezoeken als aanvulling op het wagenpark van de Koninklijke stallen.

Bij hetzelfde paviljoen van het Bomencentrum stond deze aanhangwagen. Het is geen auto
en hier dus eigenlijk niet op z'n plaats, maar gezien zijn verleden toch ook weer wel. 

Als openingshandeling werd deze Rolls-Royce Silver Shadow 1978 achteruit in een vak gezet. In één keer goed. 

Autobedrijf Kroymans showde de nieuwe Jaguar F-Type...

...bracht ook de XF mee, zowel de vierdeurs als de Sportbrake... 

...en had ook nog een Aston Martin in de aanbieding.
 

Den Haag - augustus 2013
 

In een (donkere) parkeergarage in Den Haag ontdekt: een Cadillac Cimarron (gemaakt tussen 1981 en 1988), de J-Car van
General Motors die bij ons als Opel Ascona werd aangeboden. Deze uitvoering heeft een namaak-cabrioletdak,
compleet met de suggestie van het buizenframe, zowel aan de buiten- als aan de binnenkant. Allemaal nep dus.

 

Praag (Tsjechië) - augustus 2013
 

Wie enkele dagen in de Tsjechische hoofdstad Praag rondloopt, ziet verschillende auto's om even bij stil te staan.
Gehavend, maar ogenschijnlijk onverwoestbaar, zijn de oude Škoda's met de motor achterin, nog uit het
communistisch tijdperk. Je ziet ze nog wel, maar langzamerhand beginnen ze ook in Tsjechië uit te sterven.

De Favorit en diens opvolger Felicia zie je er echter nog volop, ook al zijn ze vaak meer dan 20 jaar oud en opgelapt.

Bestelwagen-uitvoeringen van de oudere Škoda's met veel ruimte door de hoge opzetdelen.

Ook Tsjechië kent een nieuwe groep rijken die hun welvaart graag tonen, bijvoorbeeld met hun vierwielaangedreven Ferrari. 

Minstens zo exclusief is deze - voor veel geld - omgebouwde, verlaagde Volkswagen Kever (met oude Porsche-achterlichten!).

In dezelfde straat stond er nog één, nu met opvallende Ferrari-achtige zijkanten in modieus mat grijs.

Toeristen kunnen voor een tientje een rondrit maken door de stad in oude auto's, zoals deze Praga.

Ook oude Škoda's worden voor dit doel ingezet, overigens net als nagemaakte old-timers.

In Nederland is de Renault Thalia nooit geleverd. Feitelijk is het een Clio met grote kofferruimte. 

Ook van het vorige model Clio verscheen een sedan-versie, wederom Thalia gedoopt.
 

Den Haag - augustus 2013
 

Sinds 1967 is de Toyota Century het vlaggenschip van het concern, waarbij zelfs de duurste Lexus in de schaduw staat.
Het huidige model dateert van 1997 en kun je niet bepaald modern noemen, getuige deze foto's.

De Century heeft een twaalfcilinder onder de kap, exclusief beschikbaar voor dit model. Opmerkelijk aan deze auto
is het stuur aan de linker kant; de meeste Century's blijven in linksrijdend Japan.


 

Den Haag - juli 2013
 

De auto waarmee museumeigenaar Evert Louwman van zijn huis in Wassenaar naar het Haagse museum rijdt:
een Triumph Herald 13/60 Convertible, naar een ontwerp van Michelotti.

De 13/60 was van andere uitvoeringen te onderscheiden door de grille met brede horizontale strepen.
Zoals het bij een Britse auto uit de tweede helft van de jaren zestig hoort, is het dashboard van hout.

Vlak bij het museum zagen we deze Stutz Victoria van midden jaren '80: mooi van lelijkheid. Rechts een historische Stutz.


 

Berlijn (Duitsland) - juni 2013
 

Rond het gebouw is het een bouwput, maar in de showroom van het Volkswagen Forum aan Under den Linden
in Berlijn staan als vanouds twee Bentleys, dit keer de nieuwe Mulsanne en Continental GTC.

De Mulsanne is een luxe, maar ook grote limousine die veel ruimte opslokt en zich in deze ruimte lastig fotograferen laat. 

Een gewaagde combinatie: een rode Continental GTC met een wit/rood-roze interieur. Een kwestie van smaak...

Behalve de Bentleys toont de showroom de supersportwagen van het concern: de Bugatti Veyron.

In juni 2013 staat er de opvallende tweekleurige Super Sport met 1200 pk onder de kap. Top 415 km/u.

De nieuwe CLA-klasse in AMG-uitvoering in de Mercedes-Benz Gallery is - hoewel opvallend - toch een slag gewoner.

 

Leidschendam - juni 2013
 

Een Renault 15 zie je niet vaak meer. Dit exemplaar was te bekijken tijdens de jaarlijkse old en
young timer-bijeenkomst in winkelcentrum Leidschenhage in Leidschendam, een initiatief van de winkeliersvereniging.

Een goed uitziende Ford Mustang uit 1965. 

De Traction is vanzelfsprekend een klassieker, maar de CX zo langzamerhand ook. 

Deze Volvo Duett heeft heel wat kilometers gemaakt en onder meer de Route 66 gereden.

Een Mercedes-Benz 170S en een zescilinder "Ponton". De laatste in een niet-originele tweekleurenuitvoering. 

Zelfs de jongere modellen van het Britse sportwagenmerk TVR zijn klassiekers geworden. 

Datzelfde geldt voor de Lotus Elan, uit Engeland geïmporteerd en met rechts stuur.

 

A16 Rotterdam-Breda - juni 2013
 

Twee Britten maken langs de A16 met hun klassieke MG een tussenstop. Een MG B is mooi, maar niet héél bijzonder.

In dit geval trekken de nummerborden de aandacht. Zo'n auto maakt je vast 'high' en is ook voor kleurenblinden herkenbaar.

 

Den Haag - juni 2013
 

Veel Borgward Isabella's bij een clubbijeenkomst. Rechts een TS met richtingaanwijzers boven op de spatborden.

De eerste serie is herkenbaar aan het grote beeldmerk midden in de grille en de "opgezette" achterlichten.

Bij de latere modellen is het beeldmerk kleiner, loopt de sierstrip recht en zijn de spatborden en achterlichten strakker.

De Isabella Coupé, destijds een toonbeeld van elegante stilering.

Links een Isabella stationcar, rechts een vrachtwagen van Borgward.

Echt een bijzonderheid: een Hansa coupé, waarschijnlijk de enige rijdende in Nederland.

Een Borgward Hansa 1800, voorloper van de Isabella.

Met zijn pontonlijn was de auto in die tijd buitengewoon modern.

 

Toscane / Emilia-Romagna (Italië) - mei 2013
 

In Florence stond deze klassieke Mini geparkeerd. Het is een Mini die destijds in Italië is gebouwd door Innocenti.
Let op de afwijkende grille ten opzichte van de Britse modellen zoals ze ook bij ons werden verkocht.

Geen Austin- of Morris-embleem, maar een gestileerde i op de neus. De stationcarvariant heette in Italië simpelweg Mini t.

Twee oude Fiats, zomaar op straat: een goed opgeknapte 126 Personal4 en een 124 Coupé.

Nog twee young timers, dit keer van Lancia: een Beta Cabriolet en een Delta HF.

Klassiekers van de toekomst: nieuwe Maserati's (waaronder de Quattroporte) in de fabrieksshowroom in Modena.

Bij bosjes kom je ze tegen: hét slimme en kleine vervoermiddel voor gebruik in de dorpen
met hun smalle straatjes: de Piaggo Ape.

Gebaseerd op de techniek van de oude Fiat 500: de Autobianchi Bianchina cabriolet.
Geparkeerd voor het Zwitserse consulaat in Florence.

De Indiase Tata Indica is korte tijd ook nog als CityRover aangeboden, maar dit is de originele versie.

Twee elektrische wagentjes: de bij ons ook bekende Renault Twizy en een model van een merk dat wij niet kennen.

 

Den Haag - mei 2013
 

In een Haagse parkeergarage zagen we deze bijzondere Fiat 500 staan: een stationcar-uitvoering van 
carrosseriebedrijf Castagna in Milaan. De auto is wel langer, maar de wielbasis is dezelfde als bij de gewone 500.
Het dak bestaat uit twee delen; tot aan de B-stijl is het standaarddak gebruikt. De auto is driekleurig.

De zwarte plastic strepen zijn opgeplakt en sluiten niet mooi aan. De wielkastverbreders en achterlichteenheden,
beide van kunststof, zijn vastgeschroefd. De auto heeft een grote maar smalle achterklep. Opvallend zijn de
dubbele uitlaten. Als typeaanduiding lezen we Woody 4x4. De auto had geen kentekenplaten.
 

Den Haag - april 2013
 

Een jonge klassieker die je niet zo vaak ziet. Geen beroemd model, geen aansprekend merk,
maar daarom niet minder fraai: een Simca 1501 Special van begin jaren zeventig.

Een verlengde én verhoogde Daimler met een Engels kenteken en - uiteraard - rechts stuur.

Tussen voorstoelen en achtercompartiment zit een scheidingsruit ter hoogte van het stijltje in de middelste deur.

Deze Alfa Romeo's Giulia zijn van eigenaren die zich verenigd hebben in de club, op bezoek in het Louwman Museum.

Een AMC Pacer in een Haagse winkelstraat. De merkwaardig vormgegeven auto kwam medio jaren zeventig in Amerika
 op de markt om een antwoord te geven op de Europese en Japanse import. De linkerdeur is 10 cm smaller dan de rechter.

Op de bestelwagen van aannemersbedrijf A1 Maatwerk (links) staat de afbeelding van een oude Framo/Barkas.
Deze bijzondere besteller uit de voormalige DDR gebruikt het bedrijf als rijdende reclamezuil (rechts).
 

► meer bezienswaardigheden onderweg; 2012
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2011
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2010 en 2009
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2008 en eerder