Bezienswaardigheden onderweg
(2011) 



 
Gorinchem - december 2011
 

Er gaan dagen voorbij dat je geen Maybach op een parkeerplaats aantreft...
 

Den Haag - november 2011
 

Een in prachtige staat verkerende Talbot Samba Cabriolet, in tijden dat de open auto een bijzonderheid was.

Ach ja, Talbot... Peugeot probeerde na overname van Chrysler France
een oude naam opnieuw leven in te blazen, maar het werd geen succes.

Op zelfde parkeerplaats nog een mooi onderhouden young timer: Citroën Ami6 Break.

Een versie met twee bijzonderheden: een vouwdak en een Convertisseur (automatische koppeling).

Een opvallend grote achterruit. Rechts de Ami tussen een Xsara en X4 Picasso. 

Een heel wat minder smetteloos model: vrijetijdswagen op Citroën-basis in de geest van de Méhari.

Een opmerkelijke moderne auto: een Renault Clio met kofferbak en aangepast front, de Thalia. 

In een aantal Oost-Europese landen voert Renault dit model dat bij ons niet verkrijgbaar is.  

 

Den Haag - september 2011
 

Op de parkeerplaats voor bewindslieden van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie
staat een grijze, sportwagenachtige limousine, de Fisker Karma. Nieuwe auto voor Maxime Verhagen?

De minister kan er nog niet mee wegrijden. De wagen wordt geladen! Eén van de nadelen van elektrisch rijden.
 

 
Den Haag - september 2011
 

Ze zijn er nog: oude auto's die ergens op een erf jarenlang hebben staan wegkwijnen tot een
liefhebber ze ontdekt. Dit is typisch zo'n oude gebruikswagen: een Peugeot 203 Pick-up.

De Peugeot staat bij een schadeherstelbedrijf in Den Haag. Er is nog wel wat werk aan de winkel.

 

Stockholm (Zweden) - augustus 2011
 

Mercedes-Benz showde in de Zweedse hoofdstad zijn visie op de toekomst. Zo ongeveer ziet de nieuwe A-klasse er uit.

De basislijnen zullen bij de productieversie hetzelfde zijn, de spiegel krijgt ongetwijfeld een gewonere vorm.

Speciale parkeerplaatsen voor milieubewuste auto's met een oplaadpunt voor de accu's. Hier een Mitsubishi MiEV.
Ook dergelijke modellen moeten zich aan de parkeerregels houden. Onder de ruitenwisser zit een parkeerbon!
 

 
Stockholm/Karlskrona/Gotenburg (Zweden) - augustus 2011
 

In Zweden is de nieuwe Saab 9-5 een geregelde verschijning in het dagelijkse straatbeeld.

Dertig of veertig jaar in touw, maar nog altijd voor dagelijks gebruik: een Volvo 142 (boven) en 242 (onder).


 

Karlskrona (Zweden) - augustus 2011
 

Hobbyisme met een glimlach: een omgebouwde Volvo Duett. In het Zweeds is het opschrift niet aanstootgevend.

 

Lübeck (Duitsland) - augustus 2011
 

Ook dit is een combinatie van een bestaande auto en wat uurtjes zelf knutselen.

 

Hamburg (Duitsland) - augustus 2011
 

In Londen huist veredelingsbedrijf Revere dat zich richt op aanpassing van limousines en SUV's.

Bij de Range Rover worden zelfs de bestaande merk- en typeplaatjes vervangen. De auto is helemaal zwart. 

Veel Smarts in de Duitse havenstad. Ze zijn ook zo gemakkelijk te parkeren op een klein plekje.

Aan de overkant van de straat geen Smart of Toyota, maar de peperdure Aston Martin Cygnet.

De Toyota iQ vormt de basis voor de Aston Martin. Met name voor- en achterkant en interieur werden gewijzigd.

Zomaar een oude Pontiac Bonneville langs de kant van de weg. Even een fotootje maken!

Twee zogeheten young timers in het wild: een Peugeot 504 cabriolet en Triumph Stag.

Een Mercedes-Benz SL in een wel heel bijzondere uitvoering, naast een servicewagen uit vroeger tijden.

Bijeenkomst van de SL-club. ►lees meer hierover in het reisverslag

Speelgoed van gerecycled materiaal in de Afrika-afdeling van het Museum voor Volkenkunde.

Zelfs de parkeergarage van het hotel kan interessant zijn voor de liefhebber!

 

Den Haag - augustus 2011
 

Tussen 1982 en 1990 maakte het Britse bedrijf Panther de Kallista met een 4- of 6-cilinder Ford-motor.

Deze auto troffen we in een parkeergarage in Den Haag en werd gefotografeerd met de mobiele telefoon.

 

Den Haag - juli 2011
 

Voor het NH Hotel in Den Haag staan twee (van een grotere serie) elektrische wagentjes.
Eén wordt opgeladen. De reclamezuil is tevens oplaadpunt.

De "groene taxi's" zijn te huur. Ze vormen opvallende verschijningen in het straatbeeld.

's Avonds en bij slecht weer staan ze gewoon in de parkeergarage. Of de invalideparkeerplaats de juiste plek is....?

 

Den Haag - juli 2011
 

Twee oude Wegenwacht-auto's in de hal van het ANWB-hoofdkantoor.
Enkele jaren geleden stond er een reeks klassieke WW-voertuigen. ►zie verslag.

 

Utrecht - juli 2011
 

Normaal gesproken is een foto van een dealer geen bezienswaardigheid. De Saab-dealer in Utrecht is een uitzondering.
Ondanks de buitengewoon moeilijke tijden, houdt het bedrijf moed, hopend op betere tijden, maar tegelijkertijd realistisch.
De leegstaande glazen toren werd ooit gebouw voor Smart. Hij brengt geen geluk!

De 9-5 demonstratiewagen staat te wachten op een proefrit, maar de belangstelling is beperkt!

Voor de deur modellen uit de periode dat het (wat) beter ging, waaronder de karakteristieke cabriolet.

 

Amsterdam - april 2011
 

Eindelijk gespot in de dagelijkse praktijk: de Nissan Leaf, auto van het jaar 2011.
De elektrische aandrijving zorgde voor de eretitel, maar de Nissan was nergens te zien.

De gemeente Amsterdam bevordert elektrisch rijden en biedt eigenaren een parkeerplaats en
een oplaadpaal aan. Vandaar dat de Amsterdamse Nissan-dealer de belangrijkste distributeur van het model is.

De Leaf heeft een eigen stijl meegekregen. Vergeleken met andere auto's is de prijs erg stevig.
Kopers - vooral zakelijke klanten - behoren tot de voorlopers, als elektrisch rijden écht zal doorzetten. 

De plastic Th!nk is een heel andere vorm van elektrisch rijden, gespot bij een gespecialiseerd bedrijf in Amsterdam.

 

Duitsland - april 2011
 

In Duitsland zagen we op een parkeerplaats langs de snelweg deze Smart, als 'bijwagen' van een grote camper.
In een parkeergarage (nota bene bij de Audi-fabriek) stond de Renault Fluence, een sedan die bij ons niet leverbaar is.

 

Gouda - april 2011
 

Op 2 april stonden in de gloednieuwe werkplaats van Audi-dealer Van Beynum in Gouda heel andere
auto's dan gebruikelijk. Leden van de Audi- en DKW-club sleutelden er aan hun klassiekers.
Links een zeldzame Auto Union 1000S met vier portieren, scharnierend aan de middenstijl.

Een aardig detail: de vierdeurs had een achterruit uit één stuk, terwijl de tweedeurs een in drie delen verdeelde ruit had.

Op het parkeerterrein stonden nog meer voorvaderen van de moderne Audi's, zoals deze vooroorlogse DKW.

Op het neusje van deze houten besteller zit een merkplaatje van IFA, het Oost-Duitse bedrijf dat na de
Tweede Wereldoorlog in de DDR de productie van DKW's voortzette. Het is echter volgens de eigenaar een DKW.

Links een DKW Sonderklasse Cabriolet, prachtig in de lak, en rechts een DKW F11.

Luxe van weleer, deze DKW F12, uiteraard met pruttelende tweetaktmotor zoals alle DKW's.

Een Auto Union 1000 Universal had letterlijk een derde deur.

Twee zogeheten young timers: een Ro-80 van de eerste serie en een Audi 80 in luxe versie met vier koplampen.

 

Den Haag - februari 2011
 

Een begrafenisauto is niet zo heel bijzonder, een Citroën DS evenmin, maar de combinatie is minder alledaags.

Deze DS 20 Break komt uit Frankrijk. De laadruimte is in standaarduitvoering lang
genoeg voor een lijkkist, wat voor een gewone stationcar een bijzonderheid is.

Onmiskenbaar elementen van de traditie van het land van gebruik.

 

Den Haag - februari 2011
 

Verbouwbedrijf A1 Maatwerk in Den Haag gebruikt deze perfect opgeknapte Barkas V901/2 als promotiemiddel.

Dit type werd tussen 1956 en 1961 gemaakt in de voormalige DDR: eerst als Framo, na 1957 als Barkas.
Deze pick-up heeft echter op de neus het Barkas-vignet, terwijl op het laadbakje Framo staat. Verwarrend!

IFA was de staatsautofabrikant van de DDR. Op de foto rechts het instrumentenpaneel.
 

Het wagentje heeft een driecilinder tweetakmotor van 900 cc. De topsnelheid bedraagt slechts 72 km/u.

 

► meer bezienswaardigheden onderweg; 2010 en 2009
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2008 en eerder