Bezienswaardigheden onderweg
(2022 en 2023) 

Bijzondere en opmerkelijke auto's kom je niet alleen tegen in
musea of bij tentoonstellingen, maar soms ook gewoon onderweg.
Ze vallen meteen op omdat ze afwijken van wat in het straatbeeld
gebruikelijk is. Als er tijd en gelegenheid is, maak je een fotootje. 


 

 

 

maart 2023
 

Voor één dag in het Louwman Museum: enkele historische en legendarische deelnemers aan de beroemde
24-uurs race van Le Mans, misschien wel de meest uitdagende autorace.

Met de Ford GT40 versloeg het Amerikaanse merk in de tweede helft van de jaren zestig Ferrari.

Alpine-Renault A210, deelnemer aan de wedstrijd in 1968.

Deze Lotus Elise S2 nam deel in 1960.

38 jaar was de auto in het bezit van de Nederlander Hans Hugenholtz (1914-1995),
ontwerper van racecircuits en vele jaren directeur van het circuit van Zandvoort.

Weer eens heel wat anders: een Fiat 500 van gips en een levensgrote DAF 600 van zand.
De Fiat is een kunstwerk van Philip Haas, gemaakt in 2017 en gezien in museum Flehite in Amersfoort.
De DAF maakt onderdeel uit van de expositie Zandsculpturen in Garderen.

februari 2023
 

In de showroom van Lotus-importeur Van der Kooi in Houten zien we de Lotus Eletre,
de elektrische super-SUV van het sportwagenmerk.

Dit is nog een voorseriemodel, maar de auto gaat in deze vorm in productie.

De Lotus Emira is de laatste nieuwe Lotus met een verbrandingsmotor, aldus de fabriek,
tegenwoordig onderdeel van het Chinese Geely. 

Er gaan dagen voorbij dat je geen Facel Vega Facel II uit 1963 op een parkeerplaats ziet staan.

De auto ziet er als nieuw uit. Let ook op de panoramische voorruit en hoog doorgetrokken achterruit.

Deze Peugeot 404 is inmiddels bijna 23 jaar in Nederland, maar stamt uit 1964.

(Nog) geen klassieker, maar inmiddels wel een bijzonderheid: een MG ZT-T uit 2004,
een sportieve variant van de Rover 75 Estate.

januari 2023
 

Heel wat exclusiever dan andere sportwagens uit die tijd: een Datsun 280 ZX als tweezitter.

De auto is van 1979 en destijds in Nederland als nieuw verkocht.
De huidige eigenaar heeft de auto inmiddels al meer dan een kwart eeuw.

Omdat-ie zo opvallend is, krijgt deze auto hier een plaatsje, maar mooi of aantrekkelijk: nee!
Mercedes-AMG Black Series, V8, 4 liter biturbo, 730 pk.

december 2022
 

Her en der wat deuken en beschadigingen. Op een parkeerplaats bij een restaurant langs de A12,
dus vermoedelijk nog gewoon gebruikt als dagelijks vervoermiddel. Chevrolet Suburban Silverado.

Technologie als verbinding van verleden via het heden naar de toekomst. Het heropende Evoluon in Eindhoven
gaat hier uitgebreid op in. In de hal een auto die dat symboliseert.

De film 'Back to the Future' maakte de De Lorean als sportwagen legendarisch.

Het provo-idee van de witkar voor de Amsterdamse binnenstad was zijn tijd ver vooruit. 

Een tijdelijke tentoonstelling in het DAF-museum in Eindhoven over modellen van Tatra.
Ontwerper Hans Ledwinka was de geestelijke vader van dergelijke vooroorlogse modellen.  

Een bestelwagen op basis van de Tatra T13 van 1928 met een tweecilinder luchtgekoelde motor van 12 pk.
De topsnelheid bedroeg niet meer dan 45 km/u. Er zaten alleen remmen op de achterwielen. 

De gesloten voorzijde was kenmerkend voor Tatra. Dit exemplaar is fraai gerestaureerd.  

Een Tatra 603 van rond 1960, met drie koplampen en opvallende bumpers.
De achtcilinder luchtgekoelde motor lag achterin.  

Links nogmaals de 603, rechts de T700, het laatste model van het merk.

Twee varianten op de Tatra T613: een open landaulette als regeringsauto en een model voor een ambulance. 

De Namac verzorgt een mooie extra tentoonstelling van Tatra-schaalmodellen.  

De nadruk van het merk lag op de productie van vrachtwagens in vele variëteiten. 

Enkele (reusachtige) legervoertuigen van het Tsjechische merk.  

Een klassieke T27 en een moderne truck van het merk. De cabine wordt geleverd door DAF.  

november 2022
 

Bepaald niet onberispelijk, deze Daf 44 aan de kant van de weg in Utrecht.
Maar zo te zien nog wel geregeld in gebruik. 

Op dezelfde parkeerplaats, vlak bij elkaar: twee generaties Nissan Skyline. Niet super oud, maar wel zo
bijzonder dat ze een plaatsje in deze rubriek verdienen. De rode (met rechts stuur) is inmiddels 30 jaar oud.

Zo worden ze niet meer gemaakt, ook niet in Amerika. Deze Oldsmobile Ninety Eight (als typenaam
volledig uitgeschreven) is van 1975 en destijds nieuw in Nederland verkocht. 8 cilinders, 325 pk.

oktober 2022
 

Vrouw en dochter voor een stedentrip in Parijs. In Galerie Lafayette staat een kunstwerk van
Yngve Holen. Een als een cake in vieren gesneden Porsche Panamera.

De delen zijn zo geplaatst dat de ingrediënten van het lekkers zichtbaar zijn.

Geen Jaguar XJ, maar een Daimler Sovereign 4.2 Series III met automaat uit 1980.
De auto is in die tijd in Nederland nieuw verkocht.

De ribbels op de grille en bij het sierstuk op de achterklep maken meteen duidelijk dat het om een Daimler gaat.

Belgische bezoekers bij het Louwman Museum, met hun Chevrolet Corvette Sting Ray bouwjaar 1964.

De eigenaar heeft de auto zelf gerestaureerd. Het resultaat is uitstekend te noemen.

Bij Louwman binnen staat een model van een jaar ervoor, met de gesplitste achterruit.
Tegenwoordig is die bij liefhebbers veel meer in trek dan de versie met eendelige achterruit.

Een halve eeuw geleden liep deze Buick Centurion van de band. Een Amerikaans kind van zijn tijd.

Veertig jaar nadat deze Citroën Visa II uit de fabriek kwam, is hij sinds begin dit jaar in Nederlandse handen.
Het is de tweede generatie met brede grille, maar wel in een eenvoudige uitvoering met de 652 cc boxermotor.

Cadillac Eldorado Convertible, in modieus roze, gebouwd in 1973 en sinds 1989 in Nederland.

De allereerste Mini die in 2014 in de fabriek van VDL Nedcar in Born werd gemaakt nadat
Koning Willem-Alexander de fabriek had heropend. In 2012 nam VDL de fabriek over van Mitsubishi.
De auto staat nu in het hoofdkantoor van VDL in Eindhoven.

In juni 2022 liep de éénmiljoenste auto van de band die Nedcar in opdracht van BMW in Born maakt.
Het was een Mini Countryman All4 plug-in hybride.

Beide Mini's met toepasselijke nummerborden.

Het Experience Centre in het VDL-hoofdkantoor laat zien uit welke componenten een Mini is opgebouwd.

Het is al aan het schemeren als deze Cadillac Seville uit 1980 in beeld komt. Gewoon op een
parkeerplaats van het winkelcentrum. De fiets gaat even aan de kant om wat foto's te maken.

De Cadillac wordt goed verzorgd en dat is te zien. Hoewel niet dagelijks, maakt de eigenaar er geregeld
gebruik van. Enige tijd terug kreeg de auto nieuwe banden, waarbij is gekozen voor een soort met witte zijvlakken.

Vijftig jaar oud is deze Jaguar XJ6, met rechts stuur. Zo te zien schitterend gerestaureerd, en uitgevoerd
in een mooie combinatie van twee kleuren groen. Niet volledig origineel, maar dat doet niets af aan de uitstraling.

september 2022
 

Een Rolls-Royce volledig beplakt met Swarovski-kristallen. Een van de bizarre
modellen die je kunt tegenkomen in Londen. ► Lees meer over een bezoek aan de stad.

Een prachtige klassieker: Morris Ten, 6 cilinders, 1470 cc, bouwjaar 1934.

Deze Lagonda 2B 2T is van 1930. Vanwege het weer is er een tonneaucover aangebracht om het interieur te sparen.

Riley RMF 1953, met een mooi reclameplaatje op de voorbumper.
Zo oud als de industrie, maar helemaal bij de tijd.

Houten dashboard, leren bekleding: zo deden de Britten dat, met de klokken in het midden.

TVR Griffith 500, een exclusieve sportwagen uit 1996.

Helemaal puntgaaf kun je de Chevrolet Impala uit 1970 niet noemen...

Weer een app-je van een dochter: ze signaleerde in een parkeergarage deze Fiat 124 Spider (1969).

Onderdeel van een festiviteiten-weekend in Voorschoten op 10 en 11 september was een oldtimerbijeenkomst.
Een van de deelnemers was deze Singer roadster uit 1955.

Er waren auto's in soorten en maten, van de kleine NSU Prinz tot een gigantische Cadillac cabriolet.

Een bijzondere verschijning: de Tsjechische Praga Piccolo van 1931.

Twee oude DKW's, een F8 Cabriolet en bestelwagen, met deels houten carrosserie. Beide uit 1940.

Autobianchi Bianchina Panoramica 1967. De naam is langer dan de auto...

Uit 1964 komt deze Ford Taunus 17M Turnier, bijgenaamd 'Die Badewanne'.

Een Ford Anglia (1962) in de Sportsman-uitvoering, dat wil zeggen met het reservewiel achterop, naar Amerikaans voorbeeld.

Twee keer een Opel, een Olympia van 1953 en een Kapitän van 1939.

Inmiddels is een Opel Kadett (hier het C-model als coupé) ook een liefhebbersmodel geworden.

Twintig jaar verschil zit er tussen de Chrysler Windsor (1948) en Ford Thunderbird (1968). 

Wat achteraf op een plein stonden een Ferrari en Maserati, die gek genoeg minder bekijks hadden.

Buiten bij Visscher Classique in Buren een Peugeot 304 S. Bouwjaar 1974 en in voortreffelijke staat.

Deze kleur groen metallic was alleen leverbaar op de S, niet op de gewone versie.

Geregeld worden klassieke bestelwagens gebruikt als rijdende horeca-voorziening.
Een mooi voorbeeld is deze Fiat 850 T pick-up van 1976, gezien in Zoetermeer.

Nog een voorbeeld: in dit geval een Rolls-Royce Phantom II als ijscowagen, gezien in Hyde Park in Londen.
Het oorspronkelijk ontwerp van Hooper van 1932 werd vanaf de voorruit vervangen.
Met dank voor het toezenden van deze foto!

augustus 2022
 

Een AC Ace Bristol op een industrieterrein in Zuid-Holland, een mooie ontmoeting op een maandagochtend.
De auto is zestig jaar oud en staat sinds deze zomer op Nederlands kenteken.

Op de neus is aan de merknaam AC de leverancier van de zescilinder lijnmotor toegevoegd: Bristol.
Vanaf 1956 kon je de auto met deze motor kopen. In 1963 kwam een eind aan de productie van de AC Ace. 

De 70e verjaardag van deze Fiat 500C Topolino is net achter de rug.
Een zeer fraai exemplaar, op bezoek bij kasteel Keukenhof.

Bij deze Peugeot 107 gaat het niet om de auto, maar om de beschildering.

Een Porsche 911 is geen zeldzaamheid, maar niet zo vaak staan er twee generaties naast elkaar.

Van net vóór en net na de modelwisseling, bouwjaren 1973 en 1974.

Links een 911T Targa, rechts een 911 coupé in Amerikaanse uitvoering.

Het lijkt nog gisteren dat je zo'n Mercedes-Benz 230E nieuw op straat tegenkwam, maar dat is toch al 34 jaar geleden.

Destijds al exclusief, nu uitzonderlijk als je er een tegenkomt. Toyota Crown 2600 Hardtop Toyoglide (1973).

De auto is nadrukkelijk ontworpen met het idee van export naar Amerika in gedachten.

Een van de fraaiste Fiats, de Dino Coupé uit 1968.

Anders dan bij de eerste serie zitten de luchtafvoeropeningen bij de zijruiten en niet naast de achterruit.

Een DAF 55 (1969) met het destijds als extra leverbare Marathon-pakket, voordat de Marathon een afzonderlijk type werd.

Scherpe lijnen tekenen de Alfa Romeo GTV van 1977, aanvankelijk als Alfetta GT gepresenteerd.

Bij manifestaties zie je een dergelijk wagentje nog wel eens, maar zomaar op straat is toch wat anders.
Een Renault Juvaquatre, bouwjaar 1956, gezien in Zoetermeer.   

Het is een echte driedeurs, al heette dat toen nog niet zo. Het interieur heeft directe koeling:
een luikje in het voorspatbord. Je kijkt er zo door naar binnen.

Een typisch tijdgebonden detail: een sierstuk als laatste deel van de uitlaatpijp. Het zorgde
er ook voor dat de uitlaatgassen naar beneden werden gericht, wat vervuiling van de auto tegenging.  

Pronken met andermans veren: oud-vakgenoot Tom Gordijn stuurde me bijgaande foto's. Een bijzonder autootje,
de Vignale Gamine, gebaseerd op de techniek van de Fiat 500. Dit exemplaar is van 1968.  

Tussen de 700 en 800 zijn ervan gemaakt tussen 1967 en 1970. Dat viel tegen. Vignale was gedwongen zijn bedrijf te verkopen. 

juli 2022
 

Met name die tonneaucover maakt het plaatje van de Austin Healey (bij een kind voor de deur) zo aardig. 

Het kan een mooie klassieker worden, de eerste generatie van de Volvo 164. Dan is er nog wel wat werk te doen! 

Een dochter met een goede neus voor wat vader interessant vindt, stuurt een berichtje met deze foto's.
Schitterende Buick Electra 1959, een Amerikaan die model staat voor de vormgevingsmode van die tijd.

De achterbumper is stevig aan het roesten en de carrosserie ook niet meer smetteloos, maar een Renault 10
gewoon op straat is reden om er aandacht aan te besteden. Het gaat om de tweede serie met 1300 cc motor.

Op het voorplein van het Louwman Museum staan weer enkele bijzondere oudere auto's,
zoals deze Reliant Scimitar van een van de vrijwilligers. Bouwjaar 1968.

Een gast kwam met zijn Mercedes-Benz 200D van 1977 (een W123 voor de kenners) in een destijds gewone kleur.

Uit Hamburg nam een Duitse bezoeker zijn of haar VW-Porsche 914 mee.

Deze MG A is in 1960 gebouwd en sinds 22 jaar in Nederland.

55 jaar telt deze Ford Mustang Fastback GTA van 1967 inmiddels.

Geen Lotus, geen Caterham, maar een Westfield. Een replica van de Lotus Seven,
als kitkar op de markt gebracht. Deze is van 1995.

Een bijzonder moment om deze auto tegen te komen, want afgelopen juni heeft
de Britse onderneming na bijna 30 jaar en 13.000 auto's faillissement moeten aanvragen.

App-berichtje van je dochter: oud en bijzonder genoeg? Een Volvo 244 uit 1976 is niet super exclusief,
maar dit fraaie exemplaar past hier zeker. Een karakteristiek model, met zijn dikke bumpers.

Een Traction Avant mag dan wel niet zo'n ontzettend exclusieve klassieker zijn,
een buitengewoon fraai exemplaar als deze verdient het op de foto gezet te worden.

Het loont bij een Triumph Stag ook naar het dashboard te kijken, naar goede Britse traditie met veel hout.

Niet helemaal wat het lijkt. Dit is niet één van de 53 originele exemplaren van de Jaguar C-Type, maar een in 2010
nagebouwd model op basis van een onderstel van de Jaguar 420. De toenmalige eigenaar heeft de auto
zelf opgebouwd. De carrosserie is van kunststof. In 2017 op een veiling verkocht voor £56,250.

juni 2022
 

Vrijwel de gehele maand juni trokken we door Amerika. Er is op autogebied veel te zien.
►Bekijk hier het afzonderlijk verslag.

 

mei 2022
 

Na afloop van een wandeling met lunch in een bosgebied in Utrecht staat op de parkeerplaats deze
Daimler SP 250 uit 1963. Dit model was het laatste van het merk voor de overname door Jaguar.

Naar goede traditie met een mooi houten dashboard en ribbels aan de bovenkant van de grille.

Een bijzondere, zelf opgebouwde Citroën 2CV pick-up, resultaat van vele uren werk.
De cabine is van kunststof. De deuren zijn zo aangeleverd. Onder de kap ligt een 650 cc motor.

De eigenaar heeft een oude, geribbelde motorkap gebruikt. De rest van de auto is nieuwer.

In de trolleybus-remise in Arnhem staat deze eerste Arnhemse trolleybus van 1949, tot 1972 gebruikt.
De bus heeft in die tijd 1,5 miljoen kilometer afgelegd. De carrosserie is van Verheul,
het chassis van British United Traction. Links het logo van het gemeentelijk vervoerbedrijf op de neus.

In 1983/84 is de bus gerestaureerd. De bekleding is nog origineel. De chauffeursplek is niet echt te benijden.

Een Mercedes-Benz 219 'Ponton'. De 219 combineerde de korte wielbasis van de 180 met de
 lange neus van de 220. De auto heeft een zescilinder motor. Bouwjaar: 1958.

Kan het Amerikaanser? Een Chrysler New Yorker Town & Country uit 1977.
De afdekking van de koplampen is weggeklapt of niet meer aanwezig.

Natuurlijk ligt er een V8 onder de motorkap. Inhoud 5,7 liter. En toch 'slechts'  147 pk.
Waarschijnlijk was de carrosserie eerder voorzien van namaakhouten zijkanten, waar die nu rood is gelakt.

In The Mall of the Netherlands in Leidschendam hebben verschillende merken een expositieruimte ingericht.
Zo ook het nieuwe Chinees automerk Xpeng, dat in Nederland vooralsnog twee modellen aanbiedt. 

De P7 heeft opmerkelijke vlinderdeuren, de P5 is minder baanbrekend vormgegeven. 
Beide modellen zijn elektrisch.

april 2022
 

Eind van het jaar is het 50 jaar geleden dat deze Buick Riviera van de band kwam.
De opmerkelijk gelijnde auto ziet er fantastisch uit in een kleur die destijds in de mode was. 

Deze maand viert deze Mercedes-Benz 280SE zijn veertigste verjaardag. Voor zijn leeftijd ziet-ie er heel goed uit.
De auto staat voor het gebouw van de Amsterdam Business School, een goede ambiance. 

Huidige BMW-modellen krijgen - terecht - veel kritiek vanwege de monsterlijk grote grille, maar deze
voorzijde van de Mercedes van destijds doet daar eigenlijk niet aan onder. Alleen zijn we er meer aan gewend geraakt. 

Er is natuurlijk zoveel meer moois te zien op de Keukenhof, maar niettemin toch
een fotootje van deze oude VW, met achterop nog een landenplaatje van voormalig Joegoslavië.

Van dit bebloemde DAFje word je ter plekke vrolijk, mocht je dat nog niet zijn door de bloemen buiten.

Je zou het niet zeggen misschien, maar deze Toyota Land Cruiser is al 38 jaar oud.

Een prijs voor de mooist behouden of onderhouden klassieker zit er niet in...

Maar karakteristiek Amerikaans is deze Pontiac Catalina van 1971 met zijn opmerkelijke voorzijde wel.

Een jaar geleden kwamen we 'm ook al tegen, maar toen andersom geparkeerd. Vauxhall Viva 1976.

Op deze manier komen voor- en achterkant goed in beeld. Links maart 2021, rechts april 2022.

Een klassieker van de toekomst, deze Fisker Karma uit 2012? De auto wordt elektrisch aangedreven,
waarbij een benzinemotor van 2 liter en 400 pk voor de elektriciteit zorgt.

Niet alleen de vormgeving en de aandrijving zijn bijzonder, ook de zonnepanelen op het dak. 

Wat weggestopt in een hoekje bij de Haagse Toyota-dealer Louwman: een Toyota Corolla uit 1972.

Ernaast staat deze oude, karakteristieke Toyota Land Cruiser.

Kennelijk zijn er veel Alfa Romeo-liefhebbers in het Zuid-Hollandse Nootdorp. Binnen 5 minuten gespot:
typen die je niet elke dag tegenkomt, zoals een Alfa 75 3.0 uit 1989 met zijn opmerkelijke wiglijn.

Een Giulia Spider uit 1963 met een 1600cc motor met 76 kW vermogen. 

Gelakt staal op het dashboard en bij het grootste deel van de binnenkant van de deuren.

Deze Alfa Romeo Giulia Super 1600 met karakteristieke, afgeknotte achterkant, viert in 2022 zijn 50e verjaardag.

Deze Chevrolet Cameo uit 1957 wordt nog gewoon dagelijks gebruikt door het schildersbedrijf.
De auto krijgt binnenkort een andere, wat krachtiger motor dan de huidige V8. 

De auto is in 2016 vanuit Canada naar Nederland gekomen. De eigenaar heeft 'm grotendeels zelf opgeknapt
en aangepast, zoals de ruiten, de achterbak, de wielophanging en de wielen. De auto heeft nu ook led-koplampen.
 

Nog een buitenbeentje: Nissan Skyline GT-T uit 1998.

De auto heeft rechts stuur en is vier jaar geleden naar Nederland gekomen. Naast alle skirts en
spoilers (onder meer aan de bovenkant van de achterruit) vallen de ronde achterlichten op.

Nog een Japanse exoot. Onder de toren van de middeleeuwse kerk in Oirschot - deels verwoest in 1904 en tijdens de
Tweede Wereldoorlog - staat deze Honda Element van begin deze eeuw. De auto is nieuw nooit in Nederland verkocht.

maart 2022
 

Nee, exclusief is anders. Met 21,5 miljoen geproduceerde auto's is een Kever niet heel bijzonder. 

Maar als je zo'n 1960'er ziet 'in het wild' op een bedrijventerrein, stap je toch even van je fiets.
De richtingaanwijzers zijn er later opgezet.

Nog zo'n echte klassieke gebruiksauto: Peugoet 403U uit 1959.

De tankdop zit verstopt achter de onderzijde van het linker achterlicht.

Ruim 25 leden van de Porsche 928-club op bezoek bij het Louwman Museum.

Het eerste type van dit destijds spraakmakende model.

Een 928 GTS van na de facelift met gewijzigde voor- en achterzijde.

Het kan nog veel exclusiever: Bussink GT R Speedlegend, een omgebouwde Mercedes-AMG GT R Roadster.

Geen voorruit, wel een Y-vormige rolbeugel. Vijf zijn ervan gemaakt.

Een weekje vakantie in Berlijn. Op straat komen we een aantal niet alledaagse auto's tegen.

Deze Volkswagen 181 is in gebruik als reclamedrager voor de plaatselijke orthodontieprakijk.

Zo gaat dat: in de verte zie je een opmerkelijke Amerikaan. Dat vraagt om een kijkje dichterbij.

Een oude Plymouth Station Wagon met goudgekleurde wielen en bijpassend dak.
Een van de vele 'alternatieve' auto's die je her en der kunt vinden in de stad.

De straat van ons appartement heeft aantrekkingskracht op onalledaagse modellen, zoals deze Chevrolet uit 1954.

Achterop zit een toepasselijke sticker: 'Viva Cuba'. Daar komt de auto mogelijk vandaan.

Schoon zal deze oude Hymermobil nooit meer worden, vermoed ik. 

In dezelfde straat een werkelijk perfecte Porsche 356, als nieuw.

Een verre opvolger, bijna net zo sensationeel als destijds het eerste Porsche-model: de elektrische Taycan.

Opvallende kleuren zijn weer terug van weggeweest, inclusief groen. Nog een Porsche Taycan.

Ga je 's morgens bij de bakker broodjes halen, staat dit voor je appartement. De dag begint goed zo! 

Deze Mercedes-Benz SL (uit München) lijkt net uit de showroom te komen.

Van begin jaren negentig is de BMW 3 Compact. Je komt ze niet veel meer tegen.

De afgeknotte achterkant valt niet bij iedereen in de smaak.

Nog net een paar jaar ouder, van rond 1990: BMW Touring. Zo te zien nog gewoon voor dagelijks gebruik.

Dit was de eerste stationcar van BMW, op basis van de tweede generatie 3-serie.

Uit diezelfde periode een Volkswagen Polo. Maar dergelijke auto's zijn in Berlijn niet echt uitzonderlijk.

Niet oud, wel bijzonder: Peugeot 301. In West-Europa nooit geleverd. Deze komt uit Oekraïne (!).

Voor de Lada Kalina Stationcar geldt ook: niet heel oud, wel uitzonderlijk in het straatbeeld.

Inmiddels ook in Berlijn opvallend: een Wartburg uit de DDR-periode.

Een Trabant zie je nog geregeld, maar dan als toeristische trekpleister of als promotiewagen.

Je zou 'm eerder in Parijs verwachten, zo'n Renault Estafette, bouwjaar 1974.

Kenmerkend is het kunststof dak en de driedelige achterdeur waarvan de klep tot in het dak doorloopt.

Als bestelwagen zie je ze nog geregeld, maar een versie als bus is zeldzamer, zo'n oude Mercedes-Benz.

Volvo-dealer Koch is ook vertegenwoordiger voor de LEVC, de Chinese 'Londense taxi'.

Er staan twee exemplaren op de parkeerplaats. LEVC is eigendom van Geely, net als Volvo.

Eigenaren van een grote SUV kunnen een protest-plakkaat op hun auto verwachten: Zu Fett. Niet iedereen is
blij met die grote modellen in de stad, ook niet als ze elektrisch zijn, zoals de Tesla X.

Verleden en toekomst bij elkaar in het relatiecentrum van Volkswagen. ►zie ook afzonderlijk verslag.

Volop klassiekers te koop bij de Berlijnse vestiging van Classic Remise. ►zie ook afzonderlijk verslag.
Tot zover het overzicht van bijzonderheden in Berlijn.

Op bezoek bij het Louwman Museun: een Lincoln Continental uit 1976.
De auto ziet er smetteloos uit, naar verluidt is de lak nog origineel.

Het is een Town Car, maar wij verstaan onder stadsauto toch echt wat anders...
Op een paar centimeter na is de auto zes meter lang.

Fraaie stijlelementen zijn het halve vinyl dak en de operaruitjes in de C-stijl.

Een Opel Kadett Coupé uit 1978, speciaal geprepareerd voor rallyrijden.

Een van de vrijwilligers van het museum kwam met zijn Jaguar E-Type uit 1970.

Niet heel exclusief of bijzonder, maar om ze geen blik waardig te keuren is ook zo wat. Per slot van
rekening heeft de Eend zijn 40ste-verjaardag achter de rug en doet de Mercedes-Benz 280C er nog 8 jaar bij op.

Een allerdaagse auto van destijds, nu gezien bij een specialist in Italiaanse auto's: een Fiat 600D van 1969.  

1969 was het laatste jaar dat dit type door Fiat in Italië werd gebouwd. In totaal kwam de productie op 2,7 miljoen.
De Spaanse variant, de Seat, werd nog tot 1973 gebouwd, de Joegoslavische Zastava tot 1985.  

Elektrische Fiats 500, geïmporteerd uit Amerika; dit type is hier nooit nieuw verkocht.  

Eind van het jaar is het 40 jaar geleden dat deze Alfa Romeo Sud Quadrifoglio uit de fabriek kwam.

Het is de versie met grote achterklep en kunststof bumpers, in 1982 geïntroduceerd.
Zon en regen hebben het kunststof geen goed gedaan.   

Opvolger van de Sud was de Alfa 33. Dit is de Serie II van het model, na een forse facelift in 1990.
Dit exemplaar is van 1991.  

Een zakelijke afspraak in Utrecht. Op de parkeerplaats staat een niet alledaagse verschijning: Jaguar XJS uit 1995.
Het is er een van na de facelift van 1991. De ruiten kregen een meer afgeronde raampartij en de achterzijde wijzigde.
De typenaam veranderde van XJ-S in XJS. Dit exemplaar heeft geen twaalf- maar een zescilinder motor.  

februari 2022
 

De tijd dat je zo'n Renault 4 Fourgonette (bestelwagen) in de straten zag, lijkt nog maar kort geleden.
Toch gaat dit exemplaar al aardig in de richting van een veertigste verjaardag. Het is een F6, wat groter dan de
originele 4 bestelwagen en met een 1100 cc motor die ook in de R4 GTL te vinden was.  

Gebouwd in 2000, dus nog lang geen echte klassieker, maar ook niet alledaags.
Toch maar even op de foto gezet: fraaie (en opvallende) Fiat Barchetta met hardtop. 

januari 2022
 

Zeker niet oud, wél exclusief en bijzonder. Een Wiesmann MF5 uit 2010. 

De gecko is het beeldmerk van het Duitse sportwagenmerk dat in 1988 werd opgericht en in 2014 een doorstart maakte.

Onder de motorkap van deze roadster ligt een V10 BMW-motor met een vermogen van 508 pk. 

In een woonwijki in Antwerpen gesignaleerd: een Porsche 924. Veel minder geliefd dan een 911 of
de grotere 928, maar niettemin inmiddels toch ook met de status van jonge klassieker.

De auto ziet er prima uit, met fraaie, voor het model typerende velgen. De veel te grote achterspoiler is helaas een minpunt.

In de omgeving van Den Haag zie je geregeld Amerikaanse auto's die niet via de officiële handel
in Nederland zijn geïmporteerd. Deze Chevrolet Traverse uit 2009 is er een voorbeeld van.

Een GMC Caballero van 1985, met een vijf liter V8 onder de kap. Tussen 1978 en 1987
bood General Motors in de USA en Canada deze variant van de Chevrolet El Camino aan.
 

► meer bezienswaardigheden onderweg; 2021
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2020
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2019
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2018
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2017
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2016
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2015
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2014
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2013
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2012
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2011
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2010 en 2009
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2008 en eerder