Bezienswaardigheden onderweg
(2020) 

Bijzondere en opmerkelijke auto's vind je niet alleen in musea of bij
tentoonstellingen, maar af en toe ook gewoon onderweg.
Ze vallen meteen op omdat ze afwijken van wat in het straatbeeld
gebruikelijk is. Soms lukt het een fotootje te maken. 

Hieronder een handjevol van die bijzondere ontmoetingen, een allegaartje aan bezienswaardigheden.


 
Zoetermeer - september 2020
 

Het gebeurt niet iedere dag dat er een nieuw automerk op de markt komt.
Daarom aandacht voor één van de eerste afgeleverde exemplaren van de Polestar 2.

De geheel elektrische auto komt uit de koker van Geely, het Chinese moederbedrijf van Volvo.

In het wild (en niet in de showroom, zie verderop hieronder) een Hyundai Nexo,
geen benzine- of diesel, geen elektrische auto, maar eentje die loopt op waterstof.

Heel wat anders: een opvallende (zelfbouw?) VW Kever Cabriolet. Het dak is vast niet geheel tochtvrij...

Geen bijzondere auto, maar wél een leuk plaatje: een Smart als rijdende reclamezuil voor een schildersbedrijf
met een pot verf bijna zo hoog als de auto. En dan met een knipoog de naam van het bedrijf: De Groot!
 

Den Haag - september 2020
 

Twee Triumphs TR8 bij elkaar, in dezelfde kleur: dat zie je zelden.
Minder dan 3000 zijn er gemaakt tussen 1979 en 1981, bedoeld voor de Amerikaanse markt.

De TR8 was in de basis een TR7, maar met een 3,5 liter Rover V8 onder de motorkap.
De vér uitstekende en dikke bumpers waren nodig om aan de Amerikaanse eisen te voldoen.

De vormgeving van de Triumph TR7 en TR8 met de nadrukkelijke wiglijn, was controversieel.

De Rover 3500 had dezelfde motor als de TR8. Dit is een luxe Vanden Plas-uitvoering. 

Nog een Britse klassieker voor het Louwman Museum: een Rolls-Royce Silver Cloud I uit 1957. 

De auto is uitgevoerd in twee kleuren bruin: een glimmende onderkant en matte bovenzijde. 

Naast de Britse klassiekers staat deze Mercedes-Benz 230CE uit 1982.
De auto ziet eruit alsof hij zojuist nieuw is afgeleverd.
 

Hillegom - september 2020
 

Het bedrijf Brabo in Hillegom is gespecialiseerd in Rolls-Royce en Bentley:
verkoop, onderhoud en levering van onderdelen. De showroom heeft trekjes van een museum.
Rechts een Rolls-Royce Silver Cloud II van 1960.

Rolls-Royce Silver Wraith 1950 en een Bentley Mark VI van 1952.
De Bentley is te koop voor 69.500 euro.

Rolls-Royce Silver Cloud II 1961 in Radford-uitvoering. Vraagprijs 44.500 euro.

Uit 1959 stamt deze Bentley S1. Het is de auto van een klant en niet te koop.

James Young voorzag de Rolls-Royce Silver Cloud II met lange wielbasis in 1962 van deze carrosserie.
Het koetswerk is subtiel in twee kleuren blauw gespoten.

Rolls-Royce Silver Cloud III 1964 met coupé-carrosserie van Mulliner-Park Ward.
Bijzonder aan deze auto zijn de enkele koplampen, want de Silver Cloud III had normaal dubbele.
De klant vond de voorkant van de Silver Cloud II echter mooier.

Deze cabriolets (Silver Cloud III en Corniche II ) zijn verkocht.

Rolls-Royce Silver Shadow 1970 met airco en LPG-installatie, vraagprijs 29.500 euro.

Deze Bentley Mulsanne S en Rolls-Royce Silver Spur II zijn allebei in 1990 gemaakt.
Te koop voor respectievelijk 24.900 en 34.950 euro.

De mooiste auto staat in de werkplaats: een Bentley Continental Flying Spur Mulliner 1961.
 

Den Haag - augustus 2020
 

Duitse liefhebbers van Britse auto's op bezoek bij het Louwman Museum.

Dit is een Jaguar Mark X met 4.2 liter motor uit 1965.

Behalve de Mark X zijn er een paar XK's. Rechts een XK120.  

De eigenaar van de XK120 heeft een toepasselijk kenteken weten te verkrijgen.
Klassiekers hebben in Duitsland een kenteken met een H op het eind.   

Een XK150 Drophead. Vergelijk deze auto met het model hieronder.

XK150 Roadster, met lagere en simpeler kap, twee zitplaatsen en andere deuren. 

Links: Van de zijkant is de lage lijn van de Roadster nog eens extra goed zichtbaar.
Rechts: de springende Jaguar als mascotte is er later opgezet.  

Een E-type van de eerste serie is behoorlijk exclusief.
Om het regenwater buiten te houden is een (rood) stuk plakband nodig. 

Één lid van de groep liefhebbers kwam met zijn Alpine Renault A110. 


 

Best - augustus 2020
 

Uit 1964 stamt deze Volvo Duett, de stationcar op basis van de P544 (de 'Kattenrug').
In 2008 kwam de auto naar Nederland. Zo te zien is het een klassieker die nog geregeld wordt gebruikt.

De auto heeft nog twee achterdeuren, in plaats van een grote klep.
Anders dan de personenversie hebben bestelwagen en stationcar van deze serie nog een afzonderlijk chassis.
 

Den Haag - augustus 2020
 

Is een slechts 17 jaar oude auto bijzonder genoeg om op te merken en hier een plaatsje te krijgen?
Het is een twijfelgeval, maar deze goudbruine Opel Astra cabriolet vraagt om aandacht, temeer daar hij
er als nieuw uitziet. De auto werd destijds getekend én gemaakt bij Bertone in Italië.
 

Zoetermeer - augustus 2020
 

In een parkeergarage treffen we deze fraaie Citroën Méhari uit 1972.

De auto is geheel van zachte kunststof (ABS) en de techniek stamt van de 2cv6/Dyane/Ami. 

Als op de parkeerplaats van een autodealer zoiets staat, ga je natuurlijk kijken.
Het wagentje heeft iets weg van de Britse Lomax, maar is het niet.

Le Patron is een Nederlands product, geleverd als bouwpakket door een bedrijf in Ophemert.
Het onderstel en de techniek zijn van een Citroën 2CV. Er is ook een versie met drie wielen leverbaar. 

Opmerkelijk: de uitlaat loopt niet onder de auto, maar aan de linkerkant langs de kunststof carrosserie.

Dit is bepaald niet het werk van een doe-het-zelver, hoewel de auto op de parkeerplaats
van de bouwmarkt staat. Het is een Chevrolet Corvette uit 1998.
 

Pijnacker - augustus 2020
 

Het lijkt een Amerikaanse SUV. Dat is het feitelijk ook: een Chevrolet Tahoe, maar met de voorkant
van een Saab. Het Zweedse merk (toen nog onderdeel van General Motors) bracht de 9-7X
tussen 2005 en 2008 op de markt. Korte tijd is de auto ook in Nederland geïmporteerd.
 

Den Haag - augustus 2020
 

Een museumstuk vóór in plaats van ín het museum: op bezoek bij Louwman is deze Buick uit 1938.
De auto is van cabaretier Robert Kreis, die zich in kledij had gestoken die bij de auto past.

De vormgeving is kenmerkend voor het eind van de jaren dertig.
 

Zoetermeer - juli 2020
 

Een confrontatie van verleden, heden en ook beetje toekomst bij de dealer van Hyundai.
Beneden bij de receptie een oude Sonata V6, in de showroom de innovatieve Nexo.

De Sonata was destijds uiterlijk en technisch conventioneel en allesbehalve innovatief.
De huidige Nexo is, met brandstofcel en waterstof-elektrische aandrijving, een voorloper.

Honda is altijd al innovatief en grensverleggend geweest. De dealer showt de N600 Touring
als verre voorloper van de elektrische Honda
e.

De Civic was destijds het succesmodel voor het Japanse merk. Het elektrisch model (zonder
buitenspiegels en in plaats daarvan camera's) moet Honda's verkopen in Europa een stimulans geven. 
 

A12 Utrecht-Den Haag - juli 2020
 

Een Rover 3500 met vouwdak én het reservewiel boven op de kofferklep, een typisch kenmerk van deze auto.
Het was een uiterst merkwaardige optie om meer plaats in de bagageruimte te creëren.
 

Den Haag - juli 2020
 

Op zich geen spectaculair model, maar net als de Trabant (zie hieronder verderop) vandaag de dag
in het straatbeeld wél een bijzonderheid: een Oost-Duitse Wartburg. Een luxe versie: mét schuifdak.

Het typeplaatje meldt dat het om een 353W gaat (de W van Weiterentwicklung), maar het
gaatje in het achterpaneel verraadt dat er eerst een ander typeplaatje op zat. Bovendien is het
bouwjaar van deze auto volgens de RDW 1972, terwijl de W-versie pas in 1975 werd geïntroduceerd.
 

Zoetermeer - juli 2020
 

Nee, geen Toyota GT86 noch een Subaru BRZ, maar een Scion FR-S: dezelfde auto met een ander merkplaatje.
Tot 2016 werd het model in de Verenigde Staten en Canada door dit submerk van Toyota verkocht.
 

Eindhoven - juli 2020
 

Bij Citroën-specialist Jan van Gompel staat deze Griekse Namco Pony in de showroom.
Het is zondag, dus we kunnen slechts een foto maken door de ruit van de etalage.
 

Den Haag - juli 2020
 

Bijna zeventig jaar oud is deze Mercedes-Benz 170S. In 1978 kwam de auto naar Nederland.

Uit 1972 stamt deze Citroën GS. Zestien jaar geleden werd de auto ingevoerd.
Nog net zichtbaar zijn de louvres bij de achterruit om de zon buiten te houden. Een tijdgebonden accessoire.
 

Gorssel - juli 2020
 

Tegenover museum MORE in Gorssel staat deze nostalgische, typisch Britse ijscowagen, gebaseerd op een Bedford.

Op de parkeerplaats troffen we de Nederlandse versie van de Land-Rover, gemaakt voor ons leger.
 

Den Haag - juni 2020
 

Een Saab 96 uit 1978, te herkennen aan de dikke bumpers, grote knipperlicht-eenheden en zwarte wielnaafdoppen.

Vergelijk modeljaar 1978 met 1976 (rechts, vorige maand gezien in Rotterdam, zie ook verderop).
NB. Bij de modellen van 1979 was de kofferklep tussen de achterlichten zwart.
 

Zoetermeer - juni 2020
 

Een cultstatus als de Fiat 500 heeft de 126 (nog) niet, maar het wagentje kent inmiddels wel een groep liefhebbers.

Een tweeling, vrijwel gelijk, maar toch met een heel ander geboorteland: Italië en Polen.

Fabrikant FSM maakte de auto in licentie tussen 1973 en 1992. Fiat staakte de productie al in 1980.

De p in de naam duidt op Polen. In verschillende uitvoeringen werden meer dan 1,7 miljoen Poolse 126s gemaakt.

 

Den Haag - juni 2020
 

Klassiek en tijdloos mooi: een Lancia Appia Convertibele. Bouwjaar 1961.

De open versie van de Appia werd gemaakt door Vignale. 

De vleugeldeuren en roestvrijstalen carrosserie zijn karakteristiek voor de DeLorean. 

Op 6 juni staat het plein voor het Louwman Museum vol met moderne Morgan driewielers.

De auto's maken een toer door Nederland.

Veel eigenaren hebben de uitstraling van hun auto's aangepast aan persoonlijke voorkeuren.

Dit is de 2000e van de serie driewielers.

Strijd om het meest opvallende uiterlijk: knaloranje of ongelakt aluminium.

De moderne driewieler grijpt terug op de eerste jaren van het merk. 
 

Arnhem - mei 2020
 

Foto's gemaakt door een dochter, tijdens een wandeling gespot: Buick 49 Special Station Wagon uit 1958.

De Wagon had dezelfde achterdeuren als de sedan (rechterfoto, bij de oldtimerdag 2019 in Lelystad).
 

Zoetermeer - mei 2020
 

Te groot voor een gemiddelde parkeerplaats: Lincoln MK VII uit 1988 met typerende vorm van de kofferklep.

 

Pijnacker - mei 2020
 

Een Morris Cowley 1500 uit 1957, in 1989 vanuit Denemarken naar Nederland gekomen.

De auto stond geparkeerd bij het huis waar we eerder een hele serie BMC Farina-modellen zagen (zie verderop hieronder). 

De Cowley was de simpeler variant van de Oxford Series III. 
 

Rotterdam - mei 2020
 

App-je van een dochter: is dit iets bijzonders? Gespot in Rotterdam: een subliem uitziende Saab 96.
De auto is van 1976, wel al met een zwarte grille, maar nog niet met de dikke bumpers van latere jaren.
 

Berkel en Rodenrijs - mei 2020
 

Tijdens het fietsrondje in coronatijd stuiten we op een verzameling van minimaal tien oude Fiat Coupés.
Mogelijk zijn ze bedoeld om nog opgeknapt te worden of te worden gebruikt als donorauto voor onderdelen.

De eigenzinnige Fiat, gemaakt tussen 1993 en 2000, werd ontworpen door Chris Bangle (later de designer van BMW).
Het interieur is een ontwerp van Pininfarina.

Ook in Berkel en Rodenrijs, maar van een geheel andere orde. Een schitterende en opmerkelijke
Rolls-Royce met een bijzondere achtergrond.
Lees hier meer over deze Shooting Brake
 

Pijnacker - april 2020
 

Liefhebber of niet, deze eigenaar wil van zijn Vauxhall Viva af. De wagen staat te koop.

De derde generatie van de Viva (aangeduid als HC) werd gemaakt tussen 1970 en 1979. Deze is van 1972.
 

Zoetermeer - april 2020
 

Citroën C-Elysée op Nederlands kenteken. Bijzonder, want de C4 met kofferbak is nieuw nooit in Nederland verkocht.   

Ook de Honda Odyssey is nooit nieuw in ons land geleverd. Een bedrijf in Nieuwegein importeert gebuikte exemplaren.
Één niet onbelangrijk nadeel: de auto is uitgevoerd met een stuur aan de rechterkant. 
 

Delft - april 2020
 

Een Trabant is geen grote bijzonderheid, maar dat je er in deze tijd nog eentje op een parkeerplaats
aantreft, is toch minder gewoon. Er gaan dagen voorbij dat het niet gebeurt.  

In dit geval is het een Universal (stationcar) in een 'de luxe'-uitvoering.  

Voor deze Peugeot 404 Break geldt hetzelfde als voor de Trabant. Ook gewoon langs de straatkant.

Het is helemaal bijzonder als je binnen vijf minuten een tweede 404 Break tegenkomt.
Dit exemplaar is wel in aanzienlijk slechtere staat dan de eerste.
 

Pijnacker - maart / april / mei 2020
 

Deze liefhebber heeft maar liefst acht BMC-modellen van de jaren '60. Ze staan bij zijn huis en werkplaats.
De staat waarin ze verkeren, is zeer uiteenlopend. Het gaat de eigenaar erom ze rijdend te houden.
Hoe ze eruit zien, vindt hij minder belangrijk. Hij is nu bezig een Countryman (stationcar) rijdend te maken.

De middenklassers zijn bekend als de Farina-reeks, naar de naam van de ontwerper. Dit is een Morris Oxford van 1960.  

Het zustermodel is de Austin A60 Cambridge, te herkennen aan de grille, motorkap en sierlijst op de flanken.

Deze A60 uit 1966 is de best verzorgde en jaren geleden grondig gerestaureerd. 

Bij dit exemplaar is een rol duct tape onmisbaar om de grootste gaten te dichten.

De luxere variant in de reeks is de Wolseley 16/60, direct herkenbaar aan de voorzijde. Deze is van 1971. 

De 16/60 werd tien jaar geproduceerd, van 1961 tot en met 1971, en vaak afgeleverd in twee kleuren. 

Een eenkleurig exemplaar van de 16/60 uit 1967, destijds nieuw in Nederland verkocht.

De Wolseley heeft andere achterspatborden en achterlichten dan de Austin (zie hieronder). 

Ook deze Austin is zeker niet roestvrij, maar niettemin goed voor (vrijwel dagelijks) gebruik.
 

Capelle a.d. IJssel - maart 2020
 

Ter ere van de introductie van de achtste generatie Volkswagen Golf zette de dealer in Capelle a.d. IJssel
alle voorgaande generaties in de showroom. De zwakheid van de eerste werd feilloos getoond: roestgevoeligheid. 

De tweede en derde generatie. Veel ruimte om ze goed op de foto te zetten, is er helaas niet. 

De vierde en vijfde generatie.

De zesde en zevende generatie. Alle generaties vergelijken? Kijk dan hier.  
 

Den Haag - februari 2020
 

Als je zo'n auto tegenkomt, kan de inhoud wel eens waardevoller zijn dan die van een geldtransportwagen.
CARS staat voor de inhoud en het bedrijf: Classic Automotive Relocation Services. Leuk gevonden.

Een oudere versie kwamen we in november 2017 tegen bij de start van de London to Brighton Run.
Lees hier het betreffende verslag

 

Leiden - februari 2020
 

Een kampeerwagen volgens Japanse maatstaven, deze Suzuki Every. Dat wil zeggen: kort en smal.
Samen met (namaak) kersenbloesem in museum Naturalis in Leiden.
 

Nieuwegein - februari 2020
 

Een auto waar muziek in zit en die graag gezien wil worden. Te koop bij een garage in Nieuwegein. Wie biedt?
Met dank aan M. Boersma voor de foto's.

 

Den Haag - februari 2020
 

Een liefhebbersauto: Peugeot 504 Cabriolet, in mooie staat.

De cabriolet met deze kleur geel is uitsluitend geleverd met een V6-motor. De 4-cilinder had andere kleuren.

Ook dit is een vast een liefhebber, maar met een totaal andere liefde. De basis vormt een oude Opel Rekord Coupé.

Koplampen en achterlichten zijn afkomstig van een andere auto. Of van de sloop...

Een vorm van morbide humor kan de eigenaar niet worden ontzegd.
 

Brussel - januari 2020
 

Een bezoeker van Autoworld in Brussel, ten tijde van de tijdelijke tentoonstelling So British!
De Aston Martin V8 had heel goed deel kunnen uitmaken van de show binnen.
lees hier het verslag.


 

► meer bezienswaardigheden onderweg; 2019
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2018
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2017
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2016
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2015
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2014
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2013
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2012
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2011
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2010 en 2009
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2008 en eerder