Bezienswaardigheden onderweg
(2018) 

Bijzondere en opmerkelijke auto's vind je niet alleen in musea of bij tentoonstellingen, maar af en toe ook gewoon onderweg.
Ze vallen meteen op omdat ze afwijken van wat in het straatbeeld gebruikelijk is.
Soms lukt het een fotootje te maken. 

Hieronder een handjevol van die bijzondere ontmoetingen, een allegaartje aan bezienswaardigheden.


 
A2 Eindhoven-Utrecht - september 2018
 

Zondagmiddag, A2 tussen Eindhoven en Utrecht. Er rijden verschillende caravans op de weg,
maar die in de verte valt op, ook vanwege de auto die 'm trekt. Het blijkt een mooie klassieke combinatie.

De trekauto is een Ford Fairlane 500 uit 1958 (dus 60 jaar oud), met heel karakteristiek vier ovalen achterlichten. 

 

Mierlo / Den Haag - augustus 2018
 

Twee opmerkelijke modellen van Saab op één dag, zij het totaal verschillend van karakter.
Boven een Saab 90, in 1984 op de markt gebracht. De carrosserie combineerde de voorzijde van de Saab 99
met de achterzijde van de 900 Sedan. Dat leidde tot een merkwaardige mengeling van vormen. 

Van heel andere orde is de Saab Sonnett III, een sportwagentje dat tussen 1970 en 1974 in
bescheiden aantallen (8400) werd geproduceerd. Voor de aandrijving zorgde een Ford V4-motor.

Een opmerkelijk stijldetail is de deurklink: de kunststof carrosserie is uitgebouwd zodat je je hand erachter kunt steken.

 

Den Haag - augustus 2018
 

Een Austin A35 in rally-uitvoering, waarbij het wagentje zo licht mogelijk is gemaakt. Zo is de achterruit van kunststof
en is er slechts één zitplaats. De auto staat hier bij de inschrijving voor de Spa-Luxemburg-Scheveningen-rally.

 

Woerden - augustus 2018
 

Ooit werden dergelijke Commer-bedrijfswagens gebruikt door Van Gend & Loos (zie hieronder).
Deze is omgebouwd tot een camper die het luxe leven inmiddels achter zich heeft gelaten.

 

Berlijn - juli 2018
 

Familie op bezoek in Berlijn ziet in het Deutsches Historisches Museum deze auto die de ontwikkeling rond
de vorige eeuwwisseling in beeld brengt. Je verwacht een Benz of Daimler, maar er is gekozen voor een
model uit 1898 van de Motorfahrzeuge-Fabrik Maurer-Union in Nürnberg. Rechterfoto is van de museumwebsite.

Een gebruikte Mercedes-Benz 300SL uit 1960 in de showroom aan Unter den Linden. De auto heeft drie eerdere
bezitters gehad en staat nu te koop. Prijs op aanvraag. De belangstelling voor dergelijke auto's neemt nog steeds toe.
Juist deze week heeft een ongerestaureerde versie op een veiling 3,7 miljoen dollar opgebracht.
 

Den Haag - juli 2018
 

Een bijzondere kampeerwagen op bezoek bij het Louwman Museum. Het is een Schäfer Orion uit de eerste
helft van de jaren zeventig. Het onderstel is van Hanomag, de motor van Mercedes-Benz.

De koplampen komen uit het magazijn van Hanomag, de grille is van het Oostduitse merk Barkas.
Onduidelijk is, of de fabrikant deze grille heeft gebruikt of dat die er later is opgezet.

Nog meer liefhebbers op bezoek, zoals met deze Mercedes-Benz 250SE uit 1966.

Een Duitse bezoeker bracht zijn Mercedes-Benz 220S cabriolet mee. Een puntgaaf exemplaar.

Deze Rover 75 heeft als bouwjaar 1959 en wordt nog geregeld voor alledaags vervoer gebruikt.

Oorspronkelijk was de auto egaal zwart, maar de eigenaar vindt deze combinatie mooier. Gelijk heeft-ie.

 

Den Haag (Scheveningen) - juni 2018
 

Met dank aan een even enthousiaste en oplettende mede-liefhebber: gesignaleerd bij de haven van
Scheveningen bij gelegenheid van de finish van de Volvo Ocean Race twee modellen van de
Chinese fabrikant Dongfeng (sponsor van de winnaar van de race).
 

Den Haag - juni 2018
 

In 1968 introduceerde Opel de Olympia, een luxe versie van de Kadett, herkenbaar aan
onder meer de afwijkende grille en het zwarte vinyl dak. Een mooi exemplaar is deze coupéversie.

De motor van 1900 cc was afkomstig van de Opel Rekord.

Een echte Amerikaanse slee, zoals dat heet: een Chrysler Newport.

In 1971 rolde dit model van de band, aan de vooravond van de oliecrisis, toen verbruik nog geen probleem was.

 

Giethoorn - mei 2018
 

Van veraf lijkt het een Porsche, maar dichterbij gekomen is het duidelijk een replica.

Het onderstel van een Kever is gecombineerd met een kunststof carrosserie.

Deze Buick uit 1931 is wél echt. Zomaar op een P-plaats, toevallig naast een MG B. Opvallend is de radiatormascotte.

 

Den Haag - mei 2018
 

De SLS-AMG-club op bezoek bij het Louwman Museum. Er stonden 10 SLS'en bij elkaar.

De vleugeldeur is nog altijd bijzonder om te zien en nog net iets meer bijzonder dan de cabriolet.
 

Boxtel - mei 2018
 

Op het terrein van Classic Park in Boxtel stond deze Opel Monza, de coupéversie van de Senator.
De auto werd tussen 1977 en 1986 gemaakt.
 

Boedapest (H) - april 2018
 

Hotel St. George Residence gebruikt een oude ZIS 110 als auto om gasten te vervoeren.
De wielen zijn zeker niet origineel en ook de binnenkant zag er verdacht nieuw uit.

De voorkant van de ZIS was afgeleid van de Amerikaanse Packard. De S in de merknaam
verwijst naar Sovjet-leider Stalin. Hij gebruikte zelf een ZIS 115, een gepantserde versie van de 110.

Een tamelijk moderne Russische auto, voor een Nederlander bijzonder: de Lada Granta.

Met een afgezaagde Trabant door de stad toeren; in Berlijn zie je het veel, in Boedapest nauwelijks.

Voor de liefhebbers zijn gemotoriseerde zeepkisten te huur. Ze rijden tussen het gewone verkeer.

In het Nationaal Museum hangt een foto van de eerste Hongaarse auto. Slechts een paar
jaar bleef de fabrikant actief. Hongarije heeft nooit een bloeiende eigen auto-industrie gehad.

Een Honda met afzonderlijke kofferbak die bij ons nooit is verkocht. Sedans zijn in Nederland niet geliefd.

De Renault Fluence én de Thalia zijn alledaags in de Hongaarse hoofdstad.

Met een Beetle of een Ferrari te water? In dit geval is het geen probleem.

Een Renault 4F6, een bestelwagen die zo langzamerhand uitgestorven raakt, ook in Hongarije.

 

Zoetermeer - april 2018
 

In een vorig leven was deze Ford Transit een ambulance. Het is de laatste versie van
het eerste model van de Transit dat in 1965 werd gepresenteerd. Deze auto is van 1981. 
 

Versailles (F) - maart 2018
 

Dit is een Bolloré Bluecar, ontworpen door Pininfarina, op de markt gebracht door Bolloré en gemaakt
bij Cecomp, een Italiaans bedrijf. De elektrische wagentjes zijn in en om Parijs als deelauto in gebruik.   

Helemaal ongehavend zijn ze niet uit de dagelijkse verkeersstrijd gekomen. Een merknaam ontbreekt. De
ontwerper heeft wel zijn handtekening achtergelaten, maar Pininfarina heeft fraaiere ontwerpen getekend. 

Nog dagelijks in gebruik, deze bejaarde Renault Estafette en naar omstandigheden nog in goede conditie.

Ook deze Citroën C15 wordt nog gewoon gebruikt, maar heeft inmiddels wel wat beschadigingen opgelopen.

 

Amsterdam - maart 2018
 

Helemaal roestvrij is deze Ford Consul niet, maar het is wel een mooie herinneringen aan de tijden van toen.
De bruine kleur was erg populair bij dit model. Ford bood aanvankelijk de tweedeurs als coupé aan.
Later kwam er een klassieker gelijnde tweedeurs. De naam Consul kwam na enkele jaren te vervallen.   


 

► meer bezienswaardigheden onderweg; 2017
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2016
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2015
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2014
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2013
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2012
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2011
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2010 en 2009
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2008 en eerder