Bezienswaardigheden onderweg
(2019) 

Bijzondere en opmerkelijke auto's vind je niet alleen in musea of bij tentoonstellingen, maar af en toe ook gewoon onderweg.
Ze vallen meteen op omdat ze afwijken van wat in het straatbeeld gebruikelijk is.
Soms lukt het een fotootje te maken. 

Hieronder een handjevol van die bijzondere ontmoetingen, een allegaartje aan bezienswaardigheden.


 
Den Haag - november 
 

Twee weken na het bezoek aan de Ferrari-dealer in Hengelo (zie hieronder) staan verschillende varianties
van de Ferrari 400/412 bij het Louwman Museum. De club is op zaterdagmorgen naar Den Haag gekomen.

Niet iedereen is even enthousiast over de strakke lijnvoering van het Pininfarina-ontwerp. Dit is een 400 automatic.

Er zijn ook enkele cabriolets; deze uitvoering is door Ferrari zelf nooit verkocht.
Ze zijn het product van verschillende ombouwspecialisten.

Deze Belgische eigenaar heeft een 412. De modelserie werd verkocht tussen 1976 en 1985.

 

Hengelo - oktober
 

Bij Ferrari-Maserati-Jaguar-Renault-Alpine-Dacia-dealer Munsterhuis in Hengelo (Ov.) staan naast
nieuwe auto's ook een paar interessante klassieke modellen in de showroom, zoals oude Ferrari's.

Links een Austin Seven uit 1927, rechts een Renault NN2 uit 1925.

Twee maal een Jaguar XK, links een XK 140 (1957), rechts een XK 150 van een jaar later.

De fraai gerestaureerde BMW 319 Cabriolet is van 1936.

In de Alpine-showroom staan de klassieke A110 en het nieuwste model bij elkaar.

 

Leiden - oktober
 

Bij de ingang van Museum Volkenkunde in Leiden staat een zware truck, uitgedost als vrachtwagen
om mee op expeditie te gaan. Het is een blikvanger, zeker omdat het model niet direct bekend voorkomt.

 De motorkap geeft een duidelijke hint: het is een ZIL, een Russische (leger)vrachtwagen.
Het type 131 werd in 1967 geïntroduceerd en bleef tot 2011 in productie. Deze is van 1970.

 

Zoetermeer - oktober
 

Een jonge klassieker uit 1973, de Volvo 145. Deze auto zorgde ervoor dat Volvo een gevestigde naam werd
op het vlak van stationcars. Aan de zijmarkeerlichten te zien, is deze geïmporteerd uit Amerika.

Je moet twee keer kijken, maar dit is een opmerkelijke Volvo, een S90 uit 1997 maar dan
in de exclusieve Executive-uitvoering, herkenbaar aan het kleinere derde zijruitje.

In Londen is de FX4 inmiddels aan het uitsterven; bij ons is de Londense Taxi nooit als zodanig gebruikt.
Enkele modellen zijn geïmporteerd en worden het meest gebruikt als bruidsauto.

Dit is nog een Austin; latere versies zijn van Carbodies/LTI, het bedrijf dat altijd al de carrosserieën maakte.
Het merkplaatje Austin is nauwelijks leesbaar. Linksboven het beeldmerk van British Leyland.
Lees hier meer over de achtergronden van de Londense taxi.

 

Den Haag - september
 

Destijds een alledaags model in het straatbeeld, de Fiat 850. Nu een leuke klassieker. Gemaakt in 1973.

Vergeleken met hedendaagse modellen, ook kleine auto's, is het wagentje opmerkelijk smal.

Een Amerikaanse schoolbus (merk International) wordt hier gebruikt om (feest)gezelschappen te vervoeren.

Een bijzondere camper, 's avonds laat gezien in Den Haag. Het blijkt een Amerikaanse Winnebago te zijn,
waarbij gebruik werd gemaakt van de cabine van een Renault Trafic. De wagen is van 1987.


 

Ede en omgeving - september
 

Bij de herdenking van operatie Market Garden, 75 jaar na dato, op de Ginkelse heide bij Ede, waren ook
militaire voertuigen aanwezig. Rechts een Dodge die overigens destijds niet betrokken was. Het bouwjaar is 1945.

Vanzelfsprekend waren er ook Jeeps. Dit is een destijds door Ford gebouwd exemplaar.

Het merkplaatje op het dashboard maakt duidelijk dat dit een Willys Jeep is. Meer info over Jeep.

Een Austin Eight in RAF-uitmonstering.

Bouwjaar van deze auto is 1939.

Passend in de sfeer van de militaire herdenking, maar zonder enige relatie met de Tweede Wereldoorlog:
een Ford M151A2, gebruikt door het Amerikaanse leger en gemaakt tussen 1959 en 1988. Deze is van 1979.

 

Den Haag - september
 

Het gebeurt niet iedere dag dat acht Lamborghini's van verschillende jaargangen bij elkaar staan.
Een groep liefhebbers bezocht het Louwman Museum en parkeerden hun auto's op het voorterrein.

De 350GT was het eerste model van de fabrikant.

In 1968 en 1969 bouwde het merk de Islero.

Een opmerkelijk stijldetail vormen de hoge achterbumpers, die echter geen enkele beschermende functie hebben.

De Silhouette werd 54 keer gemaakt (1976-1979); daarvan zijn er nog 31 over. Bertone tekende het strakke uiterlijk.

De Jalpa (1981-1988) borduurde voort op de Silhouette. 410 van deze achtcilinders werden geproduceerd.

De Countach met en zonder achtervleugel. Dit zijn er twee van de bijna 2.000 die Lamborghini tussen 1974 en 1990 maakte.
 

Verenigde Staten - augustus 
 

Een vakantiereis aan de oostkust bracht vele bijzondere ontmoetingen met zich mee. Zie de afzonderlijke webpagina.

 

Leiden - augustus 2019
 

Nooit een veelgeziene weggebruiker geweest, maar inmiddels in het dagelijks verkeer zeldzaam: de Matra Murena.
Rechts: één van de kenmerken van de auto: de drie stoelen naast elkaar.

Rechts: aan de naam Matra werd die van Talbot gekoppeld en groot op de auto gezet.
 

Den Haag - juli 2019
 

Zo'n ooit redelijk alledaagse auto waarvan je er nauwelijks nog een ziet, ook niet bij bijeenkomsten
met klassiekers: de Austin A60 Cambridge met koetswerk van Pinin Farina (toen nog niet aan elkaar geschreven).

Dit zeer fraai verzorgde exemplaar, met de typerende band in afstekende kleur op de flanken, is van 1966.

Een Buick Electra Limited 1983 neemt het laatste deel van zijn naam niet al te letterlijk. 

Een Suzuki Cappuccino (destijds alleen verkocht met rechts stuur) is ongeveer het andere uiterste.

In Japan is het een alledaags model, de Honda N, een zogeheten kei-car.
In ons land heel bijzonder, zeker met Nederlands kenteken.

Nog een merkwaardige Japanner: een Toyota Prius C.

In Japan wordt het model onder een andere naam verkocht; in Amerika als compacte Prius. 
 

Verenigde Staten - juni 2019
 

Dochters op reis in Amerika weten wat ze voor vader op de foto moeten zetten als bijzonderheden onderweg.
Drie klassieke Amerikanen uit verschillende tijdvakken. Rechts een Plymouth Special de Luxe.

Een Chevrolet Malibu en Pontiac Bonneville. Beide namen zijn voor vele modelseries door de jaren heen gebruikt.

En deze fraaie Amerikaan is een Chrysler.

 

Den Haag - juni 2019
 

Pininfarina tekende deze stijlvolle coupé op basis van de Lancia Flaminia.

 Op bezoek bij het Louwman Museum.

 Een Ford Thunderbird uit 1963; ondanks de beugels is het géén cabriolet.

 Een klassieker van de toekomst, de smart (met kleine letter!) roadster/coupé? De auto was maar kort in productie.

 Zes op een rij zul je niet vaak zien, behalve bij een clubrit, zoals hier.

 

Den Haag - 2 juni 2019
 

Op 2 juni reed een twintigtal vooroorlogse klassiekers naar het Louwman Museum. Deze Alfa-Romeo wachtte ze op.

Deze Alvis SP 25 is van 1936. Het merk uit Coventry viert dit jaar zijn 100e verjaardag.

In 1929 kwam deze Morris Minor voor het eerst op de weg.

Sinds vorig jaar heeft de wagen een Nederlands kenteken.

Een deelnemer uit België nam zijn Humber uit 1924 mee (links); rechts nog een Morris.

Prachtig gerestaureerd, een Hillman Minx. Bouwjaar 1934.

De MG-club was met verschillende deelnemers aanwezig.

Links een MG F1 Magna uit 1931, rechts een J2 van 1937.

Aan de stickers te zien neemt deze eigenaar van de MG J2 uit 1934 vaker deel aan evenementen.

Met name de achterkant van deze MG MM (1931) is karakteristiek. Let vooral op de uitlaatpijp.

Een fraaie Lagonda 2 Litre uit 1930.

Enkele deelnemers van de A-Ford-club meldden zich ook.

Ook een niet gerestaureerd model kan zijn charme hebben.

Het merk Rugby bestond tussen 1923 en 1928 en was onderdeel van Durant Motors Co.

Een Graham-Paige 1929 met als bijzonderheid dat de auto nog in originele staat is.

De Buick 8 (1937) is met zijn ronde vormen kenmerkend voor Amerikaanse modellen van de tweede helft van de jaren dertig.

Het was goed weer, dus de kap van de Ford V8 uit 1933 kon naar beneden.
 

Zoetermeer - mei 2019
 

Een hele bijzondere 'Lelijke Eend', een 2CV omgebouwd tot pick-up.

Met zo'n auto heb je meer bekijks dan met een Porsche. De 2CV heeft de motorkap van een vroeg model.

 

Wassenaar - mei 2019
 

Zelden kom je ze nog tegen, deze Break/Familiale-uitvoering van de Peugeot 504. Roest is vaak de
oorzaak. Ook deze auto was niet helemaal roestvrij, maar wel een mooie herinnering aan de jeugdjaren.

Niet ontzettend bijzonder, maar ook geen alledaagse weggebruiker: de Honda S800.

 

Den Haag - Istanbul - mei 2019
 

Dertig internationale equipes vertrekken op zondag 26 mei vanuit Den Haag naar Istanbul.
Op de zaterdag ervoor treffen ze elkaar bij het Louwman Museum in Den Haag.

Er doen relatief veel oude Rolls-Royces mee aan de tocht.

Deze deelnemer komt uit Canada.

Nog twee buitengewoon fraaie Rolls-Royces. Ze zouden in een museum niet misstaan.

Deze deelnemer komt uit Californië en heeft zich voorbereid op minder goed weer.  

Verzamelen bij het museum, waar Evert Louwman zijn gasten ontvangt.

Deze Britten reden ook al eens van Peking naar Parijs met hun Clement-Talbot.

Op een enkel drupje na is het vandaag droog. Maar komende weken? 

Beide Sunbeams hopen straks in Turkije aan te komen.

Erg veel ruimte voor bagage is er niet in zo'n Sunbeam.

De eigenaren van deze Peugeot hebben al meer tochten gemaakt, te oordelen aan de stickers op de voorruit.

De auto heeft al een hele reis achter de rug. Thuisbasis is de Amerikaanse staat Michigan.

Ook deze Lancia neemt geregeld deel aan tochten.

Een werkelijk schitterende Arrol-Johnston, een Schots automerk.

Louwman zelf neemt deel met de Simplex-Crane uit zijn collectie.

 

Dresden (D) - mei 2019
 

Toeristen kunnen zich in Dresden per antieke elektrische auto door de stad laten rijden.
Het ziet er nostalgisch uit, maar het is een moderne auto, speciaal voor het doel gemaakt.

Deze Barkas is wél echt en een blikvanger voor een bloemenbedrijf bij de voorjaarsmarkt op de Neumarkt.

In het stadsmuseum van Dresden staat in een vitrine een schaalmodel van een opvolger voor de Wartburg,
ontworpen in 1988. De politiek gaf echter geen toestemming de auto verder te ontwikkelen.

De voorkant heeft trekjes van een Citroën, de achterkant van een Volvo 440. 


 

Leipzig (D) - mei 2019
 

Het indrukwekkende museum "Zeitgeschichtliches Forum" in Leipzig toont de samenhang tussen de politiek-
economische wereld en de auto-industrie. De Barkas werd ingezet om politiek gevangenen op straat onverwacht op te
pakken en af te voeren. De Wartburg was het paradepaardje van de industrie, maar slechts voor weinigen bereikbaar.

Na de Wende werd de komst van de fabriek van Porsche verwelkomd vanwege de werkgelegenheid.
Het museum laat het koetswerk van de Cayenne zien, die in de fabriek werd gebouwd.
 

Den Haag - april 2019
 

Na de première van de film over constructeur Josef Ganz in het Louwman Museum
presenteerde onderzoeker Paul Schilperoord de Standard Superior van het eerste type.
Het model heeft veel technische vindingen van Ganz die later ook bij de VW Kever werden toegepast.

Motor en onderstel zijn nog origineel, het koetswerk werd helemaal opnieuw gemaakt.
De carrosserie is van hout, met leerdoek overtrokken. De motor (tweecilinder tweetakt)
ligt achterin, het rechthoekige element met de merknaam (foto rechts) is de luchtinlaat.
 

Den Haag - april 2019
 

Een voormalig Oostduitse Barkas van een liefhebber, omgebouwd tot kampeerwagen.

Net als de Trabant en Wartburg had de Barkas een tweetakt motor. 

Nog een Barkas, enkele meters verderop. Deze is - aan de wieldoppen te oordelen - een stuk ouder. 

In 1981 spraken we nog over Datsun in plaats van Nissan. Deze Bluiebird is uitgevoerd in een toen populaire kleur bruin.

Bepaald niet smetteloos, maar wel zeldzaam: de Suzuki Swift cabriolet.
 

Waardenburg - februari 2019
 

Exclusieve auto's zijn de specialiteit van autobedrijf Thijs Timmermans aan de A2 bij Waardenburg.
Buiten staat - hier naast een Ferrari - de nieuwe SUV van Rolls-Royce, de Cullinan.

Groot, luxe en imponerend. Dat geldt voor alle modellen van het edele Britse merk, dus ook voor dit model.

Minder exclusief - hoe gek dat ook klinkt - is deze Phantom Drophead Coupé van het merk. Bouwjaar 2009.

 

Den Haag - februari 2019
 

Op het voorplein van het Louwman Museum mogen auto's ouder dan 40 jaar parkeren. Deze Chevrolet
Beauville uit 1977 voldoet dus aan de criteria. De auto kwam in 2011 naar Nederland.

Dit typisch Amerikaans personenbusje ziet er perfect uit en heeft onder meer banden met witte zijvlakken.

Twee mooie klassiekers naast elkaar: een Volvo P444 uit 1951 en een Peugeot 203 uit 1959.

Een eendelige achterruit tegenover een twee kleine ruitjes.

De leeuw van Peugeot tegenover de vogel van Volvo, beide als motorkap-ornament.

Een Scimitar GTE van Middlebridge. Dat bedrijf had de boedel van Reliant overgenomen. Een versie met links stuur
is op zich al uitermate zeldzaam; dit is de enige ter wereld die ook is uitgerust met automaat en airco.

De eigenaar wist de auto uit de fabriek te redden daags voordat het bedrijf failliet werd verklaard.
Inmiddels heeft de Scimitar 180.000 mijl op de teller staan. De motor is een 2,9 liter uit de Ford Scorpio.
De automatische versnellingsbak moest één keer worden vervangen.
 

Enschede - januari 2019
 

Je hebt het nauwelijks in de gaten, maar dit is geen gewone Fiat 500, maar een elektrische. Als gebruikte auto
komen ze op de markt vanuit de Verenigde Staten, waar ze in Californië werden verkocht. Op de zijkant van de
bumpers zitten de in Amerika verplichte reflectoren. De nummerplaatverplichting is smaller dan bij de Europese versies.
 

Schiedam - januari 2019
 

Een Peugeot 203 aan één van de kades. Zeker niet in onberispelijke staat, maar wel bijzonder omdat het een
vroege versie met kleine achterruit is. Let ook op het imperiaal en de plaatsing van de ruitenwissers.

 

► meer bezienswaardigheden onderweg; 2018
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2017
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2016
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2015
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2014
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2013
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2012
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2011
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2010 en 2009
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2008 en eerder