Bezienswaardigheden onderweg
(2017) 

Bijzondere en opmerkelijke auto's vind je niet alleen in musea of bij tentoonstellingen, maar af en toe ook gewoon onderweg.
Ze vallen meteen op omdat ze afwijken van wat in het straatbeeld gebruikelijk is.
Soms lukt het een fotootje te maken. 

Hieronder een handjevol van die bijzondere ontmoetingen, een allegaartje aan bezienswaardigheden.


 
Den Haag - augustus 2017
 

Deelnemers aan de SLS-rally verzamelden zich bij het Louwman Museum, zoals deze Dauphine.  

Let op: dit is een Alfa Romeo! Het Italiaanse merk maakte de Dauphine in licentie. 

Dit zijn 'echte' Alfa's: een 1900 en Giulia. 

Ook deze Fiat 1100 TV nam deel aan de rally.  

Kenmerkend voor dit type was de centrale derde lamp in de grille, bij deze auto afgeplakt. 

Een Rolls-Royce in weinig passende rally-uitmonstering en chic zoals het beter past. 

Deze bezoeker bracht zijn Austin Healey Sprite mee.  

Inmiddels ook een gewilde klassieker: de Datsun 240Z. 

 

Calais (F) / Battle / Canterbury / Chilham / Hastings  (GB) - augustus 2017
 

In Calais staat een Morris Minor Convertible te wachten op de overtocht met de trein. Terug naar het vaderland. 

Ze worden - sporadisch - nog gebruikt voor dagelijks verkeer.

Dit kun je aantreffen in Engeland: twee Rolls-Roycen, gewoon voor een winkel.

De motor van de Bedford blijft draaien om het ijs te kunnen koelen. Hoe milieu-onvriendelijker kun je het hebben?

MG wordt in Engeland nog steeds aangeboden. Hier model 6 Magnette, een middenklasser.

Oud en nieuw, zomaar op straat. MG van nu en van lang geleden.

Bij ons zijn de Daihatsu-bestellers al lang uit het straatbeeld verdwenen.

Je ziet ze wel vaker - ook in Nederland - maar het blijft een grappig wagentje: de Nissan Figaro.

 

Den Haag - juli 2017
 

Ter ere van de opening van een spiksplinternieuwe showroom zette de Haagse
Peugeot-dealer Davo deze 404 Cabriolet Injection tussen de nieuwste modellen.    

De carrosserie was een creatie van Pininfarina. Stuurversnelling (rechts) was toen nog heel gewoon.

Gast bij Louwman: het is geen Rolls-Royce Silver Shadow, maar de Bentley-variant daarvan, de T-series. In feite
exclusiever dan het moedermodel omdat er veel minder werden gemaakt. De meeste klanten wilden een Rolls-Royce.   

Behalve de typeplaatjes en de wieldoppen zit het verschil in de radiatorgrille.
De Bentley was destijds kennelijk wel welkom op het feestje van de Rolls-Royce-enthousiastelingen.

  

Den Haag - juni 2017
 

Velen zullen er aan voorbij lopen, maar deze Hyundai in de Haagse ambassadewijk is toch bijzonder. Deze Accent
is in ons land nooit geleverd en dus met een Nederlands kenteken een plaatsje in deze rubriek waard.  
 

A12 Utrecht-Den Haag - juni 2017
 

Op een parkeerplaats langs de A12: een Hillman met aluminium carrosserie, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.  

De spitse achterzijde is karakteristiek. Op het merkplaatje een verwijzing naar de geboorteplaats: Coventry.

 

Den Haag - juni 2017
 

Een Jensen Healey in voortreffelijke staat. Dat zijn twee bijzonderheden bij elkaar. 

Voor als je 'm parkeert met de kap naar beneden geeft de tonneaucover bescherming.
 

Zoetermeer - juni 2017
 

Gespot op het parkeerterrein van onderzoeksbureau Panteia in Zoetermeer: een Chevrolet 3100 (gebouwd tussen 1947
 en 1952). Op zich al leuk aan de voorkant, maar bij nadere beschouwing is de achterkant nog veel interessanter. 

Een heel bijzondere opbouw. Zo trek je nog veel meer aandacht! Met dank voor de foto's aan Renť Vogels van Panteia. 

 

Den Haag - juni 2017
 

Een aantal samenwerkende Japanse bedrijven kwam begin deze eeuw met hippe producten speciaal gericht op jongeren,
met als naam WiLL. Toyota maakte deel uit van dat verband en bracht dit bijzondere autootje op de markt.  

Dit exemplaar werd aangetroffen in Den Haag. Opmerkelijk stijldetail: de achterover hangende achterruit.  

Nostalgie staat soms gewoon op straat: een CitroŽn Ami 6 Break in mooie staat. Een echt karakteristiek model. 

De opvolger was de Ami 8 die er erg op leek, maar wat strakker was. De 'streepjes'
tussen voorwiel en deuren zijn een gemakkelijk herkenningsteken.  
 

Portugal - mei 2017
 

Een tocht voor Portugal laat je verschillende bijzondere voertuigen zien. In de toeristengebieden is de
'tuk tuk' het meest gebruikte vervoermiddel. De meeste zijn gebaseerde op een Piaggo met een gewone
bromfietsmotor, de nieuwste (zoals rechts in Porto) zijn elektrisch aangedreven.

Volop is overdreven, maar geregeld zie je nog een Renault 4 als dagelijks vervoermiddel. 

Onder meer in Sintra zijn de R4-tjes omgebouwd tot toeristen-cabrio.

In een klein dorp: een prachtig gerestaureerde Renault 12. 

Een paar auto's verderop in dezelfde straat: een Fiat 132.

En bij de benzinepomp in het dorp kwamen we deze Datsun 1000 tegen. 

De vierdeurs is echt een zeldzaamheid. Voor zijn leeftijd zag-ie er nog goed uit.

Nog een bijzondere Datsun (maar heel ergens anders): een 1400 pick-up. 

De laadcapaciteit is links op de auto aangebracht. De wagen heeft overigens rechts stuur. 

UMM is een van de weinige Portugese fabrikanten geweest. Hier gefotografeerd in Sintra.

Een andere UMM in Lissabon. 

De Fiat Linea (met grote kofferbak) is in Nederland nooit aangeboden geweest. 

Ook de CitroŽn C-Elysťe (een C4 met kofferbak) is bij ons een onbekende. 

De meeste van deze CitroŽns zijn taxi in de herkenbare kleurstelling: zwart met groen dak.  

Een rijdend hotel, een Duits concept om in groepsverband reizen te ondernemen.
 

Den Haag - mei 2017
 

Een aantal Bristols bij elkaar is altijd een bezienswaardigheid. 

In het eerste model zijn nog de nieren van BMW verwerkt; het merk baseerde zich aanvankelijk op vooroorlogse BMW's.

Een latere Bristol, met achterlichten van de Hillman Minx (!).

Zagato tekende het koetswerk van de Beaufighter. Elegant kun je het model moeilijk noemen.

 

Den Haag - mei 2017
 

Twee echte klassieke Amerikaanse 'sleeŽn' bezoeken het Louwman Museum. Zelfs voor Amerika,
waar de grote auto nog steeds populair is, zijn dit mastodonten uit een voorbije tijd.

De Lincoln Continental 1968 heeft de hop-up flanklijn en het vooruitstekende middendeel
bij de grille die je ook bij de Europese Fords van die tijd zag.

Uit 1972 is deze Cadillac Coupť de Ville, met een gigantische lengte en toch maar twee deuren.
 

Den Haag - april 2017
 

Een minder bekende Britse sportwagen, de achtcilinder Daimler SP250, het laatste model van het merk
voor de overname door Jaguar in 1960.

Ook deze sportwagen had de voor Daimler zo kenmerkende ribbels aan de bovenkant van de grille.
Het exemplaar dat we tegenkwamen bij het Louwman Museum ziet er puntgaaf uit.
 

Zoetermeer - april 2017
 

Zo'n pick-up is inmiddels als young timer een bijzonderheid: de Peugeot 504U is de grens van 30 jaar oud gepasseerd. 
 

Den Haag - april 2017
 

Een groep Britse autoliefhebbers doet Den Haag aan; een bont gezelschap Engelse historie vertegenwoordigend,
zoals deze Bentley 4,5 Litre met compressor uit 1929. 

Een MG PB 1936 Tourer

Een exclusieve Allard, bereden door twee oude dames die nog ouder zijn dan de auto.

Een van de twee Sunbeam Alpine's die uit Engeland over waren gekomen.

Het merk AC is niet zo bekend en een dergelijk model zie je niet dagelijks.

De AC 3000ME werd in 1973 geÔntroduceerd, maar ging pas zes jaar later in productie. Aantallen bleven beperkt. 

Vandaag de dag exclusiever dan een MG of Triumph: een Morris Marina Estate. .

Opmerkelijk was het halfronde dashboard.

De Triumph Dolomite in Sprint-uitvoering is ťťn van de laatste echte Triumph-sedanmodellen.  

 

Zoetermeer - maart 2017
 

Eťn Nissan Skyline GT-R is al geen dagelijks gezicht, maar wel zo'n tien bij elkaar helemaal niet.

Kennelijk had een club Engelse liefhebbers zijn intrek genomen in het plaatselijk hotel.

Deze zwarte is nog het minst opvallend. Nou ja, relatief gespoken dan...
 

Milaan (ItaliŽ) - maart 2017
 

Zo langzamerhand is het een klassieker aan het worden, de Fiat Barchetta.
Hier een latere versie (met hardtop) met het derde remlicht prominent aanwezig op de kofferbak.
 

Den Haag - maart 2017
 

Het oude merk Borgward is nieuw leven ingeblazen. Deze BX5 stond bij een Haags hotel.
Met dank voor de foto van een zeer oplettende mede-autoliefhebber.
 

Den Haag - maart 2017
 

Wie dacht dat er alleen clubs waren van oude klassiekers, heeft het mis. In Den Haag kwam een aantal leden
van de BMW7-serie-club bijeen. Alle modellen (behalve het nieuwste) zijn in de club vertegenwoordig.

Een 728i van de eerste generatie, gebouwd tussen 1977 en 1986.

Deze 735i is van de vijfde generatie (2002-2008), met de omstreden vormgeving van de kofferklep.

Om in de sfeer te blijven: in de garage stond deze 3-serie cabriolet door Baur gemaakt en door BMW verkocht.
 

Den Haag - maart 2017
 

Deze bijzondere VIP-bus is in 1963 gemaakt bij carrosseriebedrijf Roset in Bergen op Zoom, op een Lelyland-onderstel.
Als typenaam werd Jules Verne gekozen, vanwege het futuristisch uiterlijk. De bus werd gebouwd in opdracht van
Maarse & Kroon in Aalsmeer, voor vervoer van hooggeplaatste personen.
 

Eindhoven - januari 2017
 

Stad in beweging - zo heet een kleine tentoonstelling in het Designhuis in Eindhoven over de ontwikkeling van de stad.
In de jaren zestig werden vanuit de omgeving (met inbegrip van plaatsen in BelgiŽ) werknemers met dergelijke
Vipre-bussen (DAF-trekkers met opleggers) naar de Philipsfabrieken gebracht om daar aan het werk te gaan.
Vipre is een afkorting van Vervoer Industrieel Personeel Regio Eindhoven.

Naast uiteraard Philips hielp ook DAF bij de economische ontwikkeling van de stad. Hier een schaalmodel
en de originele folder van een van de eerste vrachtwagenmodellen.

Later kwamen er personenwagens bij. Links een trapauto, rechts een miniatuur van de DAF-personenwagen.
Lees hier meer ►over de historie van DAF


 

► meer bezienswaardigheden onderweg; 2016
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2015
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2014
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2013
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2012
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2011
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2010 en 2009
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2008 en eerder