Alsof de auto zojuist
uit de showroom is komen rijden, maar dat is toch niet het geval.
De werkelijk
schitterende Ford Mustang is van 1966.
29 Jaar oud; nog geen
echte klassieker, maar niettemin inmiddels behoorlijk zeldzaam: Rover
216.
Opvallende, schuin
geplaatste koplampen en scherpe staartvinnen. Van 1961 is deze Chrysler
Saratoga, gezien in Voorburg.
Opmerkelijk is verder
de uitsparing voor het reservewiel op de kofferklep. Een fraai kind van
zijn tijd.
Echt een oud busje, in
een verre van perfecte conditie. Bouwjaar 1977. Ondanks de (omgekeerde)
ster op de neus
en achterop, is het volgens de officiële gegevens een Hanomag-Henschel
en geen Mercedes-Benz.
Meer dan veertig jaar
oud inmiddels: een Toyota Land Cruiser FJ 40 van 1979.
Deze Citroën Méhari is
al meer dan 50 jaar oud. Niet meer in topconditie, maar hij doet het nog
altijd.
Uit 1979 stamt deze
Chevrolet Caprice in Den Haag met deuren van een ander exemplaar.
Bijna 42 jaar oud is
deze Mercedes-Benz 300GD inmiddels, al zie je het er niet aan af.
De G-klasse behoort inmiddels tot de modellen met een heel lange
looptijd.
Twee Duitse bezoekers
aan het Louwman Museum hadden hun Amerikaan meegenomen.
Mercury Montclair
coupé uit 1955 in opvallende tweekleuren-uitvoering.
Een strakke grille
over de volle breedte kenmerkt de voorzijde.
Cadillac Serie 62
Sedan de Ville, jaargang 1956 met nog bescheiden staartvinnen.
Mede door de sierstrip
lijkt het een tweedeurs coupé, maar het is toch echt een vierdeurs.
Een Lancia Fulvia uit
1971 die destijds nieuw in Nederland is afgeleverd.
Let op de bijzondere vormgeving van de dubbele koplampen.
De hoekige carrosserie
met veel glas past in het tijdsbeeld en typeert de auto.
Echt een oudje: een
Riley Brooklands uit 1928, sinds 1956 in Nederland en drie jaar bij de
huidige eigenaar.
Er schijnen er twee
van in Nederland te zijn: een DB HBR5, bouwjaar 1960.
DB staat voor de namen Deutsch en Bonnet.
Onder de motorkap ligt
een tweecilinder Panhard-motor.
Panhard Dyna Z 1957,
gestroomlijnd en licht: daardoor met een kleine tweecilinder motor toch
volwaardig.
Kenmerkend detail: het
mistlicht midden voor.
De Lancia Kappa coupé
(1998) is niet het mooiste ontwerp van Pininfarina.
Een Opel Rekord 1700 uit 1962
in Leersum. Beginpunt van een ontdekkingstocht.
Lees hier meer.
Een ontmoeting bij het
Louwman Museum. Na zeven jaar
restauratie kort geleden op kenteken gezet:
Alfa Romeo Giulia GTC uit
1965. Binnen- en buitenkant
zien er als nieuw uit.
Carrosseriebedrijf
Touring heeft er zo'n 1000 gebouwd.
Het fraaie grijs is de oorspronkelijke kleur, hoewel de auto eerder rood
was.
Voor de deur van het
Kunstmuseum Den Haag (voorheen Gemeentemuseum): een Opel Corsa in
Mondriaan-stijl.
Appje van dochter in
Rotterdam: 'Er staat een Lotus voor de deur, zal ik fotootje maken?'
Antwoord: 'Altijd ja.'
In dit geval gaat het om een inmiddels 13 jaar oude Evora.
Nog een app, uit
Engeland, zakenrelatie op lange vakantie. In de Cotswolds zag hij deze
Morris Minor Van.
Dezelfde persoon,
hetzelfde gebied, ook bijzonder, maar heel anders: Aston Martin DBX.
Dank voor toezenden!
Voorloper van de
S-klasse van Mercedes-Benz, deze 280S Automatic van 1972.
Ontwikkeld en gemaakt
in Nederland: Volvo 360 GLS, bouwjaar 1983.
Je vindt het leuk of
moet er niets van hebben: een namaak-Porsche 356 op Volkswagen-basis.
Op basis van het
chassis van een oude Citroën maakte deze liefhebber zijn 'Special'.
Die zie je niet gauw
over het hoofd! Een spiksplinternieuwe, uiterst kostbare McLaren.
Deze MG Magnette werd
gebouwd in 1936.
De klokken op het
dashboard zijn achthoekig, passend bij het beeldmerk van MG.
Bij de
Land-Rover-specialist in de buurt (zie ook eerdere foto's) staat deze
bijzondere Cab Forward.
In dit geval is de
pick-up het product van het Spaanse Santana dat Land-Rovers in licentie
nabouwde.
Ontwerpers van
brommobielen laten zich vaak inspireren door 'echte' auto's.
Hier lag de foto van de Renault Twizzy naast het tekenblok.
Onbekende merken
gespot tijdens een rondtoer door Umbrïë.
►Lees ook het
afzonderlijk verslag.
Zomaar bij een dochter
in de straat: Chevrolet Corvette, modeljaar 1958.
Zo'n klassieker zie je
niet dagelijks. Reden om even terug te lopen, foto's te maken en die
door te sturen.
In Luzern wordt een
Devinci op een trailer gereden. Devinci is een Franse fabrikant van
retro-sportwagens met meisjesnamen
als typeaanduiding. De auto is superlicht en de aandrijving is
elektrisch.
Ooit zag je er elke
dag wel eentje. De Cherry zette het merk Datsun breed op de kaart.
Dit overgebleven exemplaar staat bij de Haagse Nissan-dealer. Het is een
versie van na de facelift, met bredere achterlichten.
Op de parkeerplaats
voor de kijkdag voor de veiling van de Palmen-collectie zien we
een werkelijk zeer fraaie Rolls-Royce Corniche coupé.
De Citroën SM staat op
dezelfde parkeerplaats geparkeerd. Vermoedelijk ook een liefhebber die
komt kijken.
Nog een
geïnteresseerde, met een Mercedes-Benz uit de W123-reeks.
Zo fraai als deze
Triumph TR4A is geen enkele auto binnen bij de kijkdag.
De opvallend groene
verschijning - buiten én binnenkant - is van 1961.
Een Rover Streetwise,
een 'brutale' versie van de Rover 25, geproduceerd tussen 2003 en 2005.
Bij Robo-Auto in
Dordrecht ontdekten we deze Vauxhall Viva uit 1964.
Ervoor staat een kaal
koetswerk van dit type.
Letterlijk als nieuw,
zowel aan de buiten- als aan de binnenkant. Als iemand had gezegd dat de
auto uit de fabriek
was gekomen en daarna weggezet en geconserveerd, zou je 'm direct
geloven.
De 525 is in 1977 in
Nederland nieuw verkocht.
Uit hetzelfde jaar is
deze Mercedes-Benz 300D (voor kenners: modelserie W123).
Een exclusieve
uitvoering van de Porsche 356, de Speedster.
Op basis van de motor
en techniek van een Austin Seven uit 1936 heeft een Engelsman dit
wagentje gecreëerd.
De vormgeving heeft
hij zelf bedacht, elementen uit de luchtvaart meegenomen en gekeken naar
andere auto's.
Speciaal voor een rally in Goes is hij naar Nederland gekomen. De
topsnelheid van zijn wagentje is zp'n 90 km/u.
Vier klassieke
modellen van Morris op een rij. Ze zijn voor een weekendje vanuit
Engeland naar Den Haag gekomen.
Dit is een van de
oudste MG's, een Morris Oxford 14/28 Bullnose met aangepaste motor en
carrosserie.
Van de 340 auto's die
in de jaren 1924-1926 zijn gemaakt, zijn er nog twaalf over.
Een Morris Oxford uit
1924, met de beroemde Bullnose voorkant.
De Morris Cowley uit
1928 met vlakke radiator is de opvolger van het model met de bolle
voorkant.
Links de Flatnose,
rechts de Bullnose.
Morris Oxford Bullnose
uit 1926, het laatste jaar van dit model.
Een clubplaatje op één
van de auto's en een keramieken Bullnose in het Louwman Museum.
Triumph TR 4, op
bezoek het Louwman Museum (net als de oude Morrissen en de Austin 7
zelfbouw).
Om het interieur te
beschermen heeft de auto een fraaie tonneau-cover, zoals de afdekking
heet.
Een schitterende
Lancia Appia uit 1958.
Aan de verticale
grille herken je de tweede generatie. De latere Appia heeft een
horizontale grille.
Gebroederlijk naast
elkaar: twee Porsches met de motor voorin: de 924 en 928.
De 924 is van 1983 en
sinds 1984 in Nederland, de 928 van 1980 en sinds 2016 in ons land.
De viercilinder 924
heeft een vermogen van 125 pk, goed voor een top van ruim 200 km/u.
Twee iconische
Porsche-modellen naast elkaar, de 356 en 911 (in Targa-uitvoering).
Heb je een eerste
afspraak met iemand, kom je vlakbij deze fraaie Volkswagen 1600 Variant
van 1965 tegen.
Blijkt het de auto te zijn van degene met wie je hebt afgesproken!
De 1600 is een luxe
versie, met een sierstrip op de flanken, bij de kofferbak (aan de
voorkant!), met
brede richtingaanwijzers vóór en achterreflectoren in een
chroomgekleurde behuizing.
In 1978 kwam deze
Volkswagen Passat voor het eerst op de weg. Afgezien van het
vuil van de Haagse bomen ziet de wagen er nog goed uit.
Het is nog maar zelden
dat je een Peugeot 309 tegenkomt die geregeld wordt gebruikt.
Dit is een exemplaar van na de facelift, onder meer te herkennen aan de
grille.
The Thing (Het Ding)
was de typeaanduiding voor de Volkswagen 181 in de Verenigde Staten.
Dit avontuurlijke exemplaar verdient die geuzennaam zeker.
Het model is van 1974.
Onderdeel van de diverse aanpassingen is de montage van extra
(led)verlichting.
Een niet geheel
vlekkeloze Wolseley 16/60, in 1960 in Nederland nieuw verkocht.
Een app-berichtje van
een goede vriend vanuit Frankrijk, waar hij deze bijzondere cabriolet
signaleerde.
Het is een Deutsch-Bonnet Le Mans, 232 keer gebouwd tussen 1959 en
1964.De voorruit is trouwens van een Citroën DS.
Lees hier meer
over de achtergronden van de auto.
Geregeld andere
modellen bij de Land-Rover-specialist in Pijnacker. Dit exemplaar heeft
nog de koplampen dicht bij elkaar.
Dit voormalige
legervoertuig uit 1969 zagen we eerder in maart 2021, met nog andere
modellen. Bekijk ze
hier.
Opel Rocks-e, een
opmerkelijke elektrische stadsauto. Geparkeerd bij een benzinestation!
In Nederland gekwalificeerd als een brommobiel, te berijden vanaf 16
jaar.
Al eerder zagen we de vrijwel identieke Citroën Ami in Parijs (zie
onderweg 2021).
De linker- en
rechterdeur zijn identiek (uit kostenoverwegingen) en gaan dus
tegengesteld open.
Bij Lotus-importeur
Van der Kooi in Houten staat deze opvallend blauwe Emira voor de deur, klaar voor een
proefrit.
Dit nieuwe model van
het merk is het
laatste een verbrandingsmotor, aldus de fabriek,
tegenwoordig onderdeel van het Chinese Geely.
Bijzondere auto's op
de parkeerplaats bij Expo-houten tijdens de miniatuurautobeurs van de
Namac.
Dit is een Toyota Chaser uit 1999 (met rechts stuur), rijkelijk voorzien van spoilers en skirts.
Een klassieke Brit:
Rover 90 (met links stuur) uit 1959 met aan de achterkant scharnierende achterportieren.
Tien jaar is de auto
in Nederland. Op de grille een plaatje van de Britse én Nederlandse
Wegenwacht.
Een toekomstige
klassieker, deze Rover 75, hekkensluiter van het merk? Inmiddels 24 jaar oud.
Een Pontiac Parisienne
Safari, een typisch Amerikaanse stationwagon, bouwjaar 1986.
Amerikaanse auto's uit
vroeger jaren hebben een bijzondere aantrekkingskracht op sommigen.
Uit 1967 is deze Plymouth Fury III Wagon.
Gezien in Nootdorp.
Typisch stijlelement uit die tijd zijn de dubbele koplampen boven
elkaar.
De kleurencombinatie
is opvallend, maar niet origineel. De auto had oorspronkelijk een andere
kleur.
Ook de velgen zijn aangepast.Niettemin een mooie ontmoeting tijdens een
fietstochtje op Koningsdag.
Aan de overkant stond
deze Chrysler Town & Country uit 1977. Ook hier is de kleur niet
origineel.
We kwamen de auto al
eerder tegen in mei 2022.
Toen waren de
koplampen niet afgedekt door de speciale klepjes (foto rechts).
Een Jeep Wagoneer uit
1971 met een brede bies van namaak-houten folie. Kan het Amerikaanser?
Al vaker stond een
oude Ford Transit voor de lens, maar dit zwart gelakte exemplaar vraagt
erom er even bij stil te staan.
Bouwjaar 1981, dus inmiddels al meer dan veertig jaar oud. Het blijft
raden naar het vroegere gebruik,
maar gezien de ruiten zou het een ambulance geweest kunnen zijn.
Langs de kant van de
weg in Den Haag: Renault 16TX, gebouwd in 1979 en sinds 1997 in ons
land.
De TX was de meest
luxueuze uitvoering en is direct herkenbaar aan de dubbele vierkante
koplampen.
In 1976, het bouwjaar
van deze Fiat 128, was een dergelijke kleur niet uitzonderlijk.
Op de grille heeft de
eigenaar drie extra plaatjes aangebracht, van de ANWB,
de Wegenwacht en Christoffel, de beschermheilige voor de reiziger.
Het typeplaatje
achterop en de sticker op de achterruit hebben in de loop der jaren wat
te lijden gehad.
Uit dezelfde periode
is deze Opel Kadett in de luxe Berlina-uitvoering, met niet-standaard
velgen.
Een app-bericht van
twee dochters vanuit Oirschot, waar ze deze fraaie Mercedes-Benz 170 uit
1951 tegenkwamen.
Bij het Louwman Museum
staat deze Bentley S3
(bouwjaar 1963) is het zusje van de Rolls-Royce Silver Cloud III.
Op de radiatorgrille en de motorkap na, zijn de auto's identiek, waarbij
de tweekleurenuitvoering verschilt.
Bij de Bentley is de motorkap in de kleur van de carrosserie gespoten,
bij de Rolls-Royce van het dak.
Geen Spirit of Ecstacy
op de neus, maar een gevleugelde B.
Een Jensen Interceptor
II uit 1971, met een gigantische achterruit als onderscheidend
stijlkenmerk.
Bij nadere beschouwing
niet zomaar een 'Lelijke Eend', maar een Citroën 2CV waaraan wat luxe is
toegevoegd.
Chroomkleurige wieldoppen, koplampen en achterbumper; banden met een
sierlijke witte bies en
op motorkap en kofferklep opvallende grijze strepen.
De auto uit 1984 ziet
er uit alsof-ie afgelopen week is afgeleverd.
Geen eigen foto's,
maar een app-berichtje van een goede relatie vanuit Hanoi in Vietnam
(met veel dank!).
Auto's die destijds zijn gebruikt door president Ho Chi Minh
(1890-1969), tentoongesteld in het presidentiële paleis.
Rechts een Peugeot 404. De auto lijkt een gedeeltelijk open kap te
hebben.
De communistische
leider van Noord-Vietnam was georiënteerd op de Sovjet-Unie.
Twee Russische auto's derhalve uit zijn garage: een ZIS 115 (1954) en Pobeda
(1955), cadeautjes van 'Moskou'.
De ZIS is gepantserd met 8 mm staalplaat en 7 cm dik glas!
Voor één dag in het
Louwman Museum: enkele historische en legendarische deelnemers aan de
beroemde
24-uurs race van Le Mans, misschien wel de meest uitdagende autorace.
Met de Ford GT40
versloeg het Amerikaanse merk in de tweede helft van de jaren zestig
Ferrari.
Alpine-Renault A210,
deelnemer aan de wedstrijd in 1968.
Deze Lotus Elise S2
nam deel in 1960.
38 jaar was de auto in
het bezit van de Nederlander Hans Hugenholtz (1914-1995),
ontwerper van racecircuits en vele jaren directeur van het circuit van
Zandvoort.
Weer eens heel wat anders:
een Fiat 500 van gips en een levensgrote DAF 600 van zand.
De Fiat is een kunstwerk van Philip Haas, gemaakt in 2017 en gezien in
museum Flehite in Amersfoort.
De DAF maakt onderdeel uit van de expositie Zandsculpturen in Garderen.
In de showroom van
Lotus-importeur Van der Kooi in Houten zien we de Lotus Eletre,
de elektrische super-SUV van het sportwagenmerk.
Dit is nog een
voorseriemodel, maar de auto gaat in deze vorm in productie.
Er gaan dagen voorbij
dat je geen Facel Vega Facel II op een parkeerplaats ziet
staan.
Bouwjaar van de auto:
1963. Zestig jaar oud dus.
Deze Peugeot 404 is
inmiddels bijna 23 jaar in Nederland, maar stamt uit 1964.
(Nog) geen klassieker,
maar inmiddels wel een bijzonderheid: een MG ZT-T uit 2004,
een sportieve variant van de Rover 75 Estate.
Heel wat exclusiever
dan andere sportwagens uit die tijd: een Datsun 280 ZX als tweezitter.
De auto is van 1979 en
destijds in Nederland als nieuw verkocht.
De huidige eigenaar heeft de auto inmiddels al meer dan een kwart eeuw.
Omdat-ie zo opvallend
is, krijgt deze auto hier een plaatsje, maar mooi of aantrekkelijk: nee!
Mercedes-AMG Black Series, V8, 4 liter biturbo, 730 pk.
|