Voor één dag in het
Louwman Museum: enkele historische en legendarische deelnemers aan de
beroemde
24-uurs race van Le Mans, misschien wel de meest uitdagende autorace.
Met de Ford GT40
versloeg het Amerikaanse merk in de tweede helft van de jaren zestig
Ferrari.
Alpine-Renault A210,
deelnemer aan de wedstrijd in 1968.
Deze Lotus Elise S2
nam deel in 1960.
38 jaar was de auto in
het bezit van de Nederlander Hans Hugenholtz (1914-1995),
ontwerper van racecircuits en vele jaren directeur van het circuit van
Zandvoort.
Weer eens heel wat anders:
een Fiat 500 van gips en een levensgrote DAF 600 van zand.
De Fiat is een kunstwerk van Philip Haas, gemaakt in 2017 en gezien in
museum Flehite in Amersfoort.
De DAF maakt onderdeel uit van de expositie Zandsculpturen in Garderen.
In de showroom van
Lotus-importeur Van der Kooi in Houten zien we de Lotus Eletre,
de elektrische super-SUV van het sportwagenmerk.
Dit is nog een
voorseriemodel, maar de auto gaat in deze vorm in productie.
De Lotus Emira is de
laatste nieuwe Lotus met een verbrandingsmotor, aldus de fabriek,
tegenwoordig onderdeel van het Chinese Geely.
Er gaan dagen voorbij
dat je geen Facel Vega Facel II uit 1963 op een parkeerplaats ziet
staan.
De auto ziet er als
nieuw uit. Let ook op de panoramische voorruit en hoog doorgetrokken
achterruit.
Deze Peugeot 404 is
inmiddels bijna 23 jaar in Nederland, maar stamt uit 1964.
(Nog) geen klassieker,
maar inmiddels wel een bijzonderheid: een MG ZT-T uit 2004,
een sportieve variant van de Rover 75 Estate.
Heel wat exclusiever
dan andere sportwagens uit die tijd: een Datsun 280 ZX als tweezitter.
De auto is van 1979 en
destijds in Nederland als nieuw verkocht.
De huidige eigenaar heeft de auto inmiddels al meer dan een kwart eeuw.
Omdat-ie zo opvallend
is, krijgt deze auto hier een plaatsje, maar mooi of aantrekkelijk: nee!
Mercedes-AMG Black Series, V8, 4 liter biturbo, 730 pk.
Her en der wat deuken
en beschadigingen. Op een parkeerplaats bij een restaurant langs de A12,
dus vermoedelijk nog gewoon gebruikt als dagelijks vervoermiddel.
Chevrolet Suburban Silverado.
Technologie als
verbinding van verleden via het heden naar de toekomst. Het heropende
Evoluon in Eindhoven
gaat hier uitgebreid op in. In de hal een auto die dat symboliseert.
De film 'Back to the
Future' maakte de De Lorean als sportwagen legendarisch.
Het provo-idee van de
witkar voor de Amsterdamse binnenstad was zijn tijd ver vooruit.
Een tijdelijke
tentoonstelling in het DAF-museum in Eindhoven over modellen van Tatra.
Ontwerper Hans Ledwinka was de geestelijke vader van dergelijke
vooroorlogse modellen.
Een bestelwagen op
basis van de Tatra T13 van 1928 met een tweecilinder luchtgekoelde motor
van 12 pk.
De topsnelheid bedroeg niet meer dan 45 km/u. Er zaten alleen remmen op
de achterwielen.
De gesloten voorzijde
was kenmerkend voor Tatra. Dit exemplaar is fraai gerestaureerd.
Een Tatra 603 van rond
1960, met drie koplampen en opvallende bumpers.
De achtcilinder luchtgekoelde motor lag achterin.
Links nogmaals de 603,
rechts de T700, het laatste model van het merk.
Twee varianten op de
Tatra T613: een open landaulette als regeringsauto en een model voor een
ambulance.
De Namac verzorgt een
mooie extra tentoonstelling van Tatra-schaalmodellen.
De nadruk van het merk
lag op de productie van vrachtwagens in vele variëteiten.
Enkele (reusachtige)
legervoertuigen van het Tsjechische merk.
Een klassieke T27 en
een moderne truck van het merk. De cabine wordt geleverd door DAF.
Bepaald niet
onberispelijk, deze Daf 44 aan de kant van de weg in Utrecht.
Maar zo te zien nog wel geregeld in gebruik.
Op dezelfde
parkeerplaats, vlak bij elkaar: twee generaties Nissan Skyline. Niet
super oud, maar wel zo
bijzonder dat ze een plaatsje in deze rubriek verdienen. De rode (met
rechts stuur) is inmiddels 30 jaar oud.
Zo worden ze niet meer
gemaakt, ook niet in Amerika. Deze Oldsmobile Ninety Eight (als typenaam
volledig uitgeschreven) is van 1975 en destijds nieuw in Nederland
verkocht. 8 cilinders, 325 pk.
Vrouw en dochter voor
een stedentrip in Parijs. In Galerie Lafayette staat een kunstwerk van
Yngve Holen. Een als een cake in vieren gesneden Porsche Panamera.
De delen zijn zo
geplaatst dat de ingrediënten van het lekkers zichtbaar zijn.
Geen Jaguar XJ, maar
een Daimler Sovereign 4.2 Series III met automaat uit 1980.
De auto is in die tijd in Nederland nieuw verkocht.
De ribbels op de
grille en bij het sierstuk op de achterklep maken meteen duidelijk dat
het om een Daimler gaat.
Belgische bezoekers
bij het Louwman Museum, met hun Chevrolet Corvette Sting Ray bouwjaar
1964.
De eigenaar heeft de
auto zelf gerestaureerd. Het resultaat is uitstekend te noemen.
Bij Louwman binnen
staat een model van een jaar ervoor, met de gesplitste achterruit.
Tegenwoordig is die bij liefhebbers veel meer in trek dan de versie met
eendelige achterruit.
Een halve eeuw geleden
liep deze Buick Centurion van de band. Een Amerikaans kind van zijn
tijd.
Veertig jaar nadat
deze Citroën Visa II uit de fabriek kwam, is hij sinds begin dit jaar in
Nederlandse handen.
Het is de tweede generatie met brede grille, maar wel in een eenvoudige
uitvoering met de 652 cc boxermotor.
Cadillac Eldorado
Convertible, in modieus roze, gebouwd in 1973 en sinds 1989 in
Nederland.
De allereerste Mini
die in 2014 in de fabriek van VDL Nedcar in Born werd gemaakt nadat
Koning Willem-Alexander de fabriek had heropend. In 2012 nam VDL de
fabriek over van Mitsubishi.
De auto staat nu in het hoofdkantoor van VDL in Eindhoven.
In juni 2022 liep de
éénmiljoenste auto van de band die Nedcar in opdracht van BMW in Born
maakt.
Het was een Mini Countryman All4 plug-in hybride.
Beide Mini's met
toepasselijke nummerborden.
Het Experience Centre
in het VDL-hoofdkantoor laat zien uit welke componenten een Mini is
opgebouwd.
Het is al aan het
schemeren als deze Cadillac Seville uit 1980 in beeld komt. Gewoon op
een
parkeerplaats van het winkelcentrum. De fiets gaat even aan de kant om
wat foto's te maken.
De Cadillac wordt goed
verzorgd en dat is te zien. Hoewel niet dagelijks, maakt de eigenaar er
geregeld
gebruik van. Enige tijd terug kreeg de auto nieuwe banden, waarbij is
gekozen voor een soort met witte zijvlakken.
Vijftig jaar oud is
deze Jaguar XJ6, met rechts stuur. Zo te zien schitterend gerestaureerd,
en uitgevoerd
in een mooie combinatie van twee kleuren groen. Niet volledig origineel,
maar dat doet niets af aan de uitstraling.
Een Rolls-Royce
volledig beplakt met Swarovski-kristallen. Een van de bizarre
modellen die je kunt tegenkomen in Londen.
► Lees meer over een bezoek aan de stad.
Een prachtige
klassieker: Morris Ten, 6 cilinders, 1470 cc, bouwjaar 1934.
Deze Lagonda 2B 2T is
van 1930. Vanwege het weer is er een tonneaucover aangebracht om het
interieur te sparen.
Riley RMF 1953, met
een mooi reclameplaatje op de voorbumper.
Zo oud als de industrie, maar helemaal bij de tijd.
Houten dashboard,
leren bekleding: zo deden de Britten dat, met de klokken in het midden.
TVR Griffith 500, een
exclusieve sportwagen uit 1996.
Helemaal puntgaaf kun
je de Chevrolet Impala uit 1970 niet noemen...
Weer een app-je van
een dochter: ze signaleerde in een parkeergarage deze Fiat 124 Spider
(1969).
Onderdeel van een
festiviteiten-weekend in Voorschoten op 10 en 11 september was een
oldtimerbijeenkomst.
Een van de deelnemers was deze Singer roadster uit 1955.
Er waren auto's in
soorten en maten, van de kleine NSU Prinz tot een gigantische Cadillac
cabriolet.
Een bijzondere
verschijning: de Tsjechische Praga Piccolo van 1931.
Twee oude DKW's, een
F8 Cabriolet en bestelwagen, met deels houten carrosserie. Beide uit
1940.
Autobianchi Bianchina
Panoramica 1967. De naam is langer dan de auto...
Uit 1964 komt deze
Ford Taunus 17M Turnier, bijgenaamd 'Die Badewanne'.
Een Ford Anglia (1962)
in de Sportsman-uitvoering, dat wil zeggen met het reservewiel achterop,
naar Amerikaans voorbeeld.
Twee keer een Opel,
een Olympia van 1953 en een Kapitän van 1939.
Inmiddels is een Opel
Kadett (hier het C-model als coupé) ook een liefhebbersmodel geworden.
Twintig jaar verschil
zit er tussen de Chrysler Windsor (1948) en Ford Thunderbird (1968).
Wat achteraf op een
plein stonden een Ferrari en Maserati, die gek genoeg minder bekijks
hadden.
Buiten bij Visscher
Classique in Buren een Peugeot 304 S. Bouwjaar 1974
en in voortreffelijke staat.
Deze kleur groen
metallic was alleen leverbaar op de S, niet op de gewone versie.
Geregeld worden
klassieke bestelwagens gebruikt als rijdende horeca-voorziening.
Een mooi voorbeeld is deze
Fiat 850 T pick-up van 1976, gezien in Zoetermeer.
Nog een voorbeeld: in
dit geval een Rolls-Royce
Phantom II als ijscowagen, gezien in Hyde Park in Londen.
Het oorspronkelijk ontwerp van Hooper van 1932 werd vanaf de voorruit
vervangen.
Met dank voor het toezenden van deze foto!
Een AC Ace Bristol op
een industrieterrein in Zuid-Holland, een mooie ontmoeting op een
maandagochtend.
De auto is zestig jaar oud en staat sinds deze zomer op Nederlands
kenteken.
Op de neus is aan de
merknaam AC de leverancier van de zescilinder lijnmotor toegevoegd:
Bristol.
Vanaf 1956 kon je de auto met deze motor kopen. In 1963 kwam een eind
aan de productie van de AC Ace.
De 70e verjaardag van
deze Fiat 500C Topolino is net achter de rug.
Een zeer fraai exemplaar, op bezoek bij kasteel Keukenhof.
Bij deze Peugeot 107
gaat het niet om de auto, maar om de beschildering.
Een Porsche 911 is
geen zeldzaamheid, maar niet zo vaak staan er twee generaties naast
elkaar.
Van net vóór en net na
de modelwisseling, bouwjaren 1973 en 1974.
Links een 911T Targa,
rechts een 911 coupé in Amerikaanse uitvoering.
Het lijkt nog gisteren
dat je zo'n Mercedes-Benz 230E nieuw op straat tegenkwam, maar dat is
toch al 34 jaar geleden.
Destijds al exclusief,
nu uitzonderlijk als je er een tegenkomt. Toyota Crown 2600 Hardtop
Toyoglide (1973).
De auto is
nadrukkelijk ontworpen met het idee van export naar Amerika in
gedachten.
Een van de fraaiste
Fiats, de Dino Coupé uit 1968.
Anders dan bij de
eerste serie zitten de luchtafvoeropeningen bij de zijruiten en niet
naast de achterruit.
Een DAF 55 (1969) met
het destijds als extra leverbare Marathon-pakket, voordat de Marathon
een afzonderlijk type werd.
Scherpe lijnen tekenen
de Alfa Romeo GTV van 1977, aanvankelijk als Alfetta GT gepresenteerd.
Bij manifestaties zie
je een dergelijk wagentje nog wel eens, maar zomaar op straat is toch
wat anders.
Een Renault Juvaquatre, bouwjaar 1956, gezien in Zoetermeer.
Het is een echte
driedeurs, al heette dat toen nog niet zo. Het interieur heeft directe
koeling:
een luikje in het voorspatbord. Je kijkt er zo door naar binnen.
Een typisch
tijdgebonden detail: een sierstuk als laatste deel van de uitlaatpijp.
Het zorgde
er ook voor dat de uitlaatgassen naar beneden werden gericht, wat
vervuiling van de auto tegenging.
Pronken met andermans
veren: oud-vakgenoot Tom Gordijn stuurde me bijgaande foto's. Een
bijzonder autootje,
de Vignale Gamine, gebaseerd op de techniek van de Fiat 500. Dit
exemplaar is van 1968.
Tussen de 700 en 800
zijn ervan gemaakt tussen 1967 en 1970. Dat viel tegen. Vignale was
gedwongen zijn bedrijf te verkopen.
Met name die
tonneaucover maakt het plaatje van de Austin Healey (bij een kind voor
de deur) zo aardig.
Het kan een mooie
klassieker worden, de eerste generatie van de Volvo 164. Dan is er nog
wel wat werk te doen!
Een dochter met een
goede neus voor wat vader interessant vindt, stuurt een berichtje met
deze foto's.
Schitterende
Buick Electra 1959, een Amerikaan die model staat voor de
vormgevingsmode van die tijd.
De achterbumper is
stevig aan het roesten en de carrosserie ook niet meer smetteloos, maar
een Renault 10
gewoon op straat is reden om er aandacht aan te besteden. Het gaat om de
tweede serie met 1300 cc motor.
Op het voorplein van
het Louwman Museum staan weer enkele bijzondere oudere auto's,
zoals deze Reliant Scimitar van een van de vrijwilligers. Bouwjaar 1968.
Een gast kwam met zijn
Mercedes-Benz 200D van 1977 (een W123 voor de kenners) in een destijds
gewone kleur.
Uit Hamburg nam een
Duitse bezoeker zijn of haar VW-Porsche 914 mee.
Deze MG A is in 1960
gebouwd en sinds 22 jaar in Nederland.
55 jaar telt deze Ford
Mustang Fastback GTA van 1967 inmiddels.
Geen Lotus, geen
Caterham, maar een Westfield. Een replica van de Lotus Seven,
als kitkar op de markt gebracht. Deze is van 1995.
Een bijzonder moment
om deze auto tegen te komen, want afgelopen juni heeft
de Britse onderneming na bijna 30 jaar en 13.000 auto's faillissement
moeten aanvragen.
App-berichtje van je
dochter: oud en bijzonder genoeg? Een Volvo 244 uit 1976 is niet super
exclusief,
maar dit fraaie exemplaar past hier zeker. Een karakteristiek model, met
zijn dikke bumpers.
Een Traction Avant mag
dan wel niet zo'n ontzettend exclusieve klassieker zijn,
een buitengewoon fraai exemplaar als deze verdient het op de foto gezet
te worden.
Het loont bij een
Triumph Stag ook naar het dashboard te kijken, naar goede Britse
traditie met veel hout.
Niet helemaal wat het
lijkt. Dit is niet één van de 53 originele exemplaren van de Jaguar
C-Type, maar een in 2010
nagebouwd model op basis van een onderstel van de Jaguar 420. De
toenmalige eigenaar heeft de auto
zelf opgebouwd. De carrosserie is van kunststof. In 2017 op een veiling
verkocht voor £56,250.
Vrijwel de gehele
maand juni trokken we door Amerika. Er is op autogebied veel te zien.
►Bekijk hier het afzonderlijk verslag.
Na afloop van een
wandeling met lunch in een bosgebied in Utrecht staat op de
parkeerplaats deze
Daimler SP 250 uit 1963. Dit model was het laatste van het merk voor de
overname door Jaguar.
Naar goede traditie
met een mooi houten dashboard en ribbels aan de bovenkant van de grille.
Een bijzondere, zelf
opgebouwde Citroën 2CV pick-up, resultaat van vele uren werk.
De cabine is van kunststof. De deuren zijn zo aangeleverd. Onder de kap
ligt een 650 cc motor.
De eigenaar heeft een
oude, geribbelde motorkap gebruikt. De rest van de auto is nieuwer.
In de trolleybus-remise in Arnhem staat deze eerste Arnhemse trolleybus van
1949, tot 1972 gebruikt.
De bus heeft in die tijd 1,5 miljoen kilometer afgelegd. De carrosserie
is van Verheul,
het chassis van British United Traction. Links
het logo van het gemeentelijk vervoerbedrijf op de neus.
In 1983/84 is de bus
gerestaureerd. De bekleding is nog origineel. De chauffeursplek is niet
echt te benijden.
Een Mercedes-Benz 219
'Ponton'. De 219 combineerde de korte wielbasis van de 180 met de
lange neus van de 220. De auto heeft een zescilinder motor. Bouwjaar:
1958.
Kan het Amerikaanser?
Een Chrysler New Yorker Town & Country uit 1977.
De afdekking van de koplampen is weggeklapt of niet meer aanwezig.
Natuurlijk ligt er een
V8 onder de motorkap. Inhoud 5,7 liter. En toch 'slechts' 147 pk.
Waarschijnlijk was de carrosserie eerder voorzien van namaakhouten
zijkanten, waar die nu rood is gelakt.
In The Mall of the
Netherlands in Leidschendam hebben verschillende merken een
expositieruimte ingericht.
Zo ook het nieuwe Chinees automerk Xpeng, dat in Nederland vooralsnog
twee modellen aanbiedt.
De P7 heeft
opmerkelijke vlinderdeuren, de P5 is minder baanbrekend vormgegeven.
Beide modellen zijn elektrisch.
Eind van het jaar is
het 50 jaar geleden dat deze Buick Riviera van de band kwam.
De opmerkelijk gelijnde auto ziet er fantastisch uit in een kleur die
destijds in de mode was.
Deze maand viert deze
Mercedes-Benz 280SE zijn veertigste verjaardag. Voor zijn leeftijd
ziet-ie er heel goed uit.
De auto staat voor het gebouw van de Amsterdam Business School, een
goede ambiance.
Huidige BMW-modellen
krijgen - terecht - veel kritiek vanwege de monsterlijk grote grille,
maar deze
voorzijde van de Mercedes van destijds doet daar eigenlijk niet aan
onder. Alleen zijn we er meer aan gewend geraakt.
Er is natuurlijk
zoveel meer moois te zien op de Keukenhof, maar niettemin toch
een fotootje van deze oude VW, met achterop nog een landenplaatje van
voormalig Joegoslavië.
Van dit bebloemde
DAFje word je ter plekke vrolijk, mocht je dat nog niet zijn door de
bloemen buiten.
Je zou het niet zeggen
misschien, maar deze Toyota Land Cruiser is al 38 jaar oud.
Een prijs voor de
mooist behouden of onderhouden klassieker zit er niet in...
Maar karakteristiek
Amerikaans is deze Pontiac Catalina van 1971 met zijn opmerkelijke
voorzijde wel.
Een jaar geleden
kwamen we 'm ook al tegen, maar toen andersom geparkeerd. Vauxhall
Viva 1976.
Op deze manier komen voor- en
achterkant goed in beeld. Links maart 2021, rechts april 2022.
Een klassieker van de
toekomst, deze Fisker Karma uit 2012? De auto wordt elektrisch
aangedreven,
waarbij een
benzinemotor van 2 liter en 400 pk voor de elektriciteit zorgt.
Niet alleen de
vormgeving en de aandrijving zijn bijzonder, ook de zonnepanelen op het
dak.
Wat weggestopt in een
hoekje bij de Haagse Toyota-dealer Louwman: een Toyota Corolla uit 1972.
Ernaast staat deze
oude, karakteristieke Toyota Land Cruiser.
Kennelijk zijn er veel
Alfa Romeo-liefhebbers in het Zuid-Hollandse Nootdorp. Binnen 5 minuten
gespot:
typen die je niet elke dag tegenkomt, zoals een Alfa 75 3.0 uit 1989 met
zijn opmerkelijke wiglijn.
Een Giulia Spider uit
1963 met een 1600cc motor met 76 kW vermogen.
Gelakt staal op het
dashboard en bij het grootste deel van de binnenkant van de deuren.
Deze Alfa Romeo Giulia
Super 1600 met karakteristieke, afgeknotte achterkant, viert in 2022
zijn 50e verjaardag.
Deze Chevrolet Cameo
uit 1957 wordt nog gewoon dagelijks gebruikt door het schildersbedrijf.
De auto krijgt binnenkort een andere, wat krachtiger motor dan de
huidige V8.
De auto is in 2016
vanuit Canada naar Nederland gekomen. De eigenaar heeft 'm grotendeels
zelf opgeknapt
en aangepast, zoals de ruiten, de achterbak, de wielophanging en de
wielen. De auto heeft nu ook led-koplampen.
Nog een buitenbeentje:
Nissan Skyline GT-T uit 1998.
De auto heeft rechts
stuur en is vier jaar geleden naar Nederland gekomen. Naast alle skirts
en
spoilers (onder meer aan de bovenkant van de achterruit) vallen de ronde
achterlichten op.
Nog een Japanse exoot. Onder de toren van de
middeleeuwse kerk in Oirschot - deels verwoest in 1904 en tijdens de
Tweede
Wereldoorlog - staat deze Honda Element van begin deze eeuw. De auto is
nieuw nooit in Nederland verkocht.
Nee, exclusief is
anders. Met 21,5 miljoen geproduceerde auto's is een Kever niet heel
bijzonder.
Maar als je zo'n
1960'er ziet 'in het wild' op een bedrijventerrein, stap je toch even
van je fiets.
De richtingaanwijzers zijn er later opgezet.
Nog zo'n echte
klassieke gebruiksauto: Peugoet 403U uit 1959.
De tankdop zit
verstopt achter de onderzijde van het linker achterlicht.
Ruim 25 leden van de
Porsche 928-club op bezoek bij het Louwman Museum.
Het eerste type van
dit destijds spraakmakende model.
Een 928 GTS van na de
facelift met gewijzigde voor- en achterzijde.
Het kan nog veel
exclusiever: Bussink GT R Speedlegend, een omgebouwde Mercedes-AMG GT R
Roadster.
Geen voorruit, wel een
Y-vormige rolbeugel. Vijf zijn ervan gemaakt.
Een weekje
vakantie in Berlijn. Op straat komen we een aantal niet alledaagse auto's tegen.
Deze Volkswagen 181 is
in gebruik als reclamedrager voor de plaatselijke orthodontieprakijk.
Zo gaat dat: in de
verte zie je een opmerkelijke Amerikaan. Dat vraagt om een kijkje
dichterbij.
Een oude Plymouth
Station Wagon met goudgekleurde wielen en bijpassend dak.
Een van de vele 'alternatieve' auto's die je her en der kunt vinden in
de stad.
De straat van ons
appartement heeft aantrekkingskracht op onalledaagse modellen, zoals
deze Chevrolet uit 1954.
Achterop zit een
toepasselijke sticker: 'Viva Cuba'. Daar komt de auto mogelijk vandaan.
Schoon zal deze oude
Hymermobil nooit meer worden, vermoed ik.
In dezelfde straat een
werkelijk perfecte Porsche 356, als nieuw.
Een verre opvolger,
bijna net zo sensationeel als destijds het eerste Porsche-model: de elektrische Taycan.
Opvallende kleuren
zijn weer terug van weggeweest, inclusief groen. Nog een Porsche Taycan.
Ga je 's morgens bij
de bakker broodjes halen, staat dit voor je appartement. De dag begint
goed zo!
Deze Mercedes-Benz
SL (uit München) lijkt net uit de showroom te komen.
Van begin jaren
negentig is de BMW 3 Compact. Je komt ze niet veel meer tegen.
De afgeknotte
achterkant valt niet bij iedereen in de smaak.
Nog net een paar jaar
ouder, van rond 1990: BMW Touring. Zo te zien nog gewoon voor dagelijks
gebruik.
Dit was de eerste
stationcar van BMW, op basis van de tweede generatie 3-serie.
Uit diezelfde periode
een Volkswagen Polo. Maar dergelijke auto's zijn in Berlijn niet echt
uitzonderlijk.
Niet oud, wel
bijzonder: Peugeot 301. In West-Europa nooit geleverd. Deze komt uit
Oekraïne (!).
Voor de Lada Kalina
Stationcar geldt ook: niet heel oud, wel uitzonderlijk in het
straatbeeld.
Inmiddels ook in
Berlijn opvallend: een Wartburg uit de DDR-periode.
Een Trabant zie je nog
geregeld, maar dan als toeristische trekpleister of als promotiewagen.
Je zou 'm eerder in
Parijs verwachten, zo'n Renault Estafette, bouwjaar 1974.
Kenmerkend is het
kunststof dak en de driedelige achterdeur waarvan de klep tot in het dak
doorloopt.
Als bestelwagen zie je
ze nog geregeld, maar een versie als bus is zeldzamer, zo'n oude
Mercedes-Benz.
Volvo-dealer Koch is
ook vertegenwoordiger voor de LEVC, de Chinese 'Londense taxi'.
Er staan twee
exemplaren op de parkeerplaats. LEVC is eigendom van Geely, net als
Volvo.
Eigenaren van een
grote SUV kunnen een protest-plakkaat op hun auto verwachten: Zu Fett.
Niet iedereen is
blij met die grote modellen in de stad, ook niet als ze elektrisch zijn,
zoals de Tesla X.
Verleden en toekomst
bij elkaar in het relatiecentrum van Volkswagen.
►zie ook afzonderlijk verslag.
Volop klassiekers te
koop bij de Berlijnse vestiging van Classic Remise.
►zie ook afzonderlijk verslag.
Tot zover het overzicht van bijzonderheden in Berlijn.
Op bezoek bij het
Louwman Museun: een Lincoln Continental uit 1976.
De auto ziet er smetteloos uit, naar verluidt is de lak nog origineel.
Het is een Town Car,
maar wij verstaan onder stadsauto toch echt wat anders...
Op een paar centimeter na is de auto zes meter lang.
Fraaie stijlelementen
zijn het halve vinyl dak en de operaruitjes in de C-stijl.
Een Opel Kadett Coupé
uit 1978, speciaal geprepareerd voor rallyrijden.
Een van de
vrijwilligers van het museum kwam met zijn Jaguar E-Type uit 1970.
Niet heel exclusief of
bijzonder, maar om ze geen blik waardig te keuren is ook zo wat. Per
slot van
rekening heeft de Eend zijn 40ste-verjaardag achter de rug en doet de
Mercedes-Benz 280C er nog 8 jaar bij op.
Een allerdaagse auto
van destijds, nu gezien bij een
specialist in Italiaanse auto's: een Fiat 600D van 1969.
1969 was het laatste
jaar dat dit type door Fiat in Italië werd gebouwd. In totaal kwam de
productie op 2,7 miljoen.
De Spaanse variant, de Seat, werd nog tot 1973 gebouwd, de
Joegoslavische Zastava tot 1985.
Elektrische Fiats 500,
geïmporteerd uit Amerika; dit type is hier nooit nieuw verkocht.
Eind van het jaar is
het 40 jaar geleden dat deze Alfa Romeo Sud Quadrifoglio uit de fabriek
kwam.
Het is de versie met
grote achterklep en kunststof bumpers, in 1982 geïntroduceerd.
Zon en regen hebben het kunststof geen goed gedaan.
Opvolger van de Sud
was de Alfa 33. Dit is de Serie II van het model, na een forse facelift
in 1990.
Dit exemplaar is van 1991.
Een zakelijke afspraak
in Utrecht. Op de parkeerplaats staat een niet alledaagse verschijning:
Jaguar XJS uit 1995.
Het is er een van na de facelift van 1991. De ruiten kregen een meer afgeronde raampartij
en de achterzijde wijzigde.
De typenaam veranderde van XJ-S in XJS. Dit exemplaar heeft geen twaalf-
maar een zescilinder motor.
De tijd dat je zo'n
Renault 4 Fourgonette (bestelwagen) in de straten zag, lijkt nog
maar kort geleden.
Toch gaat dit exemplaar al aardig in de richting van een veertigste
verjaardag. Het is een F6, wat groter dan de
originele 4 bestelwagen en met een 1100 cc motor die ook in de R4 GTL te
vinden was.
Gebouwd in 2000, dus
nog lang geen echte klassieker, maar ook niet alledaags.
Toch maar even op de foto gezet: fraaie (en opvallende) Fiat Barchetta
met hardtop.
Zeker niet oud, wél
exclusief en bijzonder. Een Wiesmann MF5 uit 2010.
De gecko is het
beeldmerk van het Duitse sportwagenmerk dat in 1988 werd opgericht en in
2014 een doorstart maakte.
Onder de motorkap van
deze roadster ligt een V10 BMW-motor met een vermogen van 508 pk.
In een woonwijki in
Antwerpen gesignaleerd: een Porsche 924. Veel minder geliefd dan een 911
of
de grotere 928, maar niettemin inmiddels toch ook met de status van
jonge klassieker.
De auto ziet er prima
uit, met fraaie, voor het model typerende velgen. De veel te grote
achterspoiler is helaas een minpunt.
In de omgeving van Den
Haag zie je geregeld Amerikaanse auto's die niet via de officiële handel
in Nederland zijn geïmporteerd. Deze Chevrolet Traverse uit 2009 is er
een voorbeeld van.
Een GMC Caballero van
1985, met een vijf liter V8 onder de kap. Tussen 1978 en 1987
bood General Motors in de USA en Canada deze variant van de Chevrolet El Camino
aan.
|