Bezienswaardigheden onderweg
(2019) 

Bijzondere en opmerkelijke auto's vind je niet alleen in musea of bij tentoonstellingen, maar af en toe ook gewoon onderweg.
Ze vallen meteen op omdat ze afwijken van wat in het straatbeeld gebruikelijk is.
Soms lukt het een fotootje te maken. 

Hieronder een handjevol van die bijzondere ontmoetingen, een allegaartje aan bezienswaardigheden.


 
Dresden (D) - mei 2019
 

Toeristen kunnen zich in Dresden per antieke elektrische auto door de stad laten rijden.
Het ziet er nostalgisch uit, maar het is een moderne auto, speciaal voor het doel gemaakt.

Deze Barkas is wél echt en een blikvanger voor een bloemenbedrijf bij de voorjaarsmarkt op de Neumarkt.

In het stadsmuseum van Dresden staat in een vitrine een schaalmodel van een opvolger voor de Wartburg,
ontworpen in 1988. De politiek gaf echter geen toestemming de auto verder te ontwikkelen.

De voorkant heeft trekjes van een Citroën, de achterkant van een Volvo 440. 


 

Leipzig (D) - mei 2019
 

Het indrukwekkende museum "Zeitgeschichtliches Forum" in Leipzig toont de samenhang tussen de politiek-
economische wereld en de auto-industrie. De Barkas werd ingezet om politiek gevangenen op straat onverwacht op te
pakken en af te voeren. De Wartburg was het paradepaardje van de industrie, maar slechts voor weinigen bereikbaar.

Na de Wende werd de komst van de fabriek van Porsche verwelkomd vanwege de werkgelegenheid.
Het museum laat het koetswerk van de Cayenne zien, die in de fabriek werd gebouwd.
 

Den Haag - april 2019
 

Na de première van de film over constructeur Josef Ganz in het Louwman Museum
presenteerde onderzoeker Paul Schilperoord de Standard Superior van het eerste type.
Het model heeft veel technische vindingen van Ganz die later ook bij de VW Kever werden toegepast.

Motor en onderstel zijn nog origineel, het koetswerk werd helemaal opnieuw gemaakt.
De carrosserie is van hout, met leerdoek overtrokken. De motor (tweecilinder tweetakt)
ligt achterin, het rechthoekige element met de merknaam (foto rechts) is de luchtinlaat.
 

Den Haag - april 2019
 

Een voormalig Oostduitse Barkas van een liefhebber, omgebouwd tot kampeerwagen.

Net als de Trabant en Wartburg had de Barkas een tweetakt motor. 

Nog een Barkas, enkele meters verderop. Deze is - aan de wieldoppen te oordelen - een stuk ouder. 

In 1981 spraken we nog over Datsun in plaats van Nissan. Deze Bluiebird is uitgevoerd in een toen populaire kleur bruin.

Bepaald niet smetteloos, maar wel zeldzaam: de Suzuki Swift cabriolet.
 

Waardenburg - februari 2019
 

Exclusieve auto's zijn de specialiteit van autobedrijf Thijs Timmermans aan de A2 bij Waardenburg.
Buiten staat - hier naast een Ferrari - de nieuwe SUV van Rolls-Royce, de Cullinan.

Groot, luxe en imponerend. Dat geldt voor alle modellen van het edele Britse merk, dus ook voor dit model.

Minder exclusief - hoe gek dat ook klinkt - is deze Phantom Drophead Coupé van het merk. Bouwjaar 2009.

 

Den Haag - februari 2019
 

Op het voorplein van het Louwman Museum mogen auto's ouder dan 40 jaar parkeren. Deze Chevrolet
Beauville uit 1977 voldoet dus aan de criteria. De auto kwam in 2011 naar Nederland.

Dit typisch Amerikaans personenbusje ziet er perfect uit en heeft onder meer banden met witte zijvlakken.

Twee mooie klassiekers naast elkaar: een Volvo P444 uit 1951 en een Peugeot 203 uit 1959.

Een eendelige achterruit tegenover een twee kleine ruitjes.

De leeuw van Peugeot tegenover de vogel van Volvo, beide als motorkap-ornament.

Een Scimitar GTE van Middlebridge. Dat bedrijf had de boedel van Reliant overgenomen. Een versie met links stuur
is op zich al uitermate zeldzaam; dit is de enige ter wereld die ook is uitgerust met automaat en airco.

De eigenaar wist de auto uit de fabriek te redden daags voordat het bedrijf failliet werd verklaard.
Inmiddels heeft de Scimitar 180.000 mijl op de teller staan. De motor is een 2,9 liter uit de Ford Scorpio.
De automatische versnellingsbak moest één keer worden vervangen.
 

Enschede - januari 2019
 

Je hebt het nauwelijks in de gaten, maar dit is geen gewone Fiat 500, maar een elektrische. Als gebruikte auto
komen ze op de markt vanuit de Verenigde Staten, waar ze in Californië werden verkocht. Op de zijkant van de
bumpers zitten de in Amerika verplichte reflectoren. De nummerplaatverplichting is smaller dan bij de Europese versies.
 

Schiedam - januari 2019
 

Een Peugeot 203 aan één van de kades. Zeker niet in onberispelijke staat, maar wel bijzonder omdat het een
vroege versie met kleine achterruit is. Let ook op het imperiaal en de plaatsing van de ruitenwissers.

 

► meer bezienswaardigheden onderweg; 2018
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2017
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2016
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2015
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2014
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2013
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2012
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2011
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2010 en 2009
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2008 en eerder