Nissan New York Taxi

New York (USA)



●  Vervanging van de bestaande taxi's
●  Keuze voor één standaard model
●  Drie kandidaten voor opvolging
●  Lijst met alle huidige taxi-modellen
●  Mei 2011: stadsbestuur kiest voor Nissan
●  Aanvulling oktober 2013: besluit niet rechtsgeldig

►zie ook reisverslag New York


november 2010, aanvullingen t/m oktober 2013

  


Nieuwe taxi voor New York


Het straatbeeld van New York zal komende jaren sterk veranderen. De Ford Crown Victoria en andere taximodellen worden vervangen door één nieuw model, heeft het stadsbestuur besloten.
 


New York telt ruim 13000 officiële taxi's (Yellow Cabs), waarvan 8000 van het type Ford Crown Victoria, 2800 Ford Escape Hybrid en 1300 Toyota Sienna. Dertien andere modellen van nog zes andere merken maken het beeld compleet (zie opsomming onderaan). Hoewel de taxibedrijven particulier zijn, bepaalt het stadsbestuur met welke auto's gereden mag worden.
In 2011 komt een eind aan de productie van de grote Ford met zijn afzonderlijke chassis en V8 onder de kap. De auto wordt al niet meer bij één van de hoofdfabrieken in Amerika zelf gemaakt. Ford heeft de productie enkele jaren geleden verplaatst naar één van de kleinere fabrieken in Canada. New York is nu op zoek naar een waardige opvolger. De stadsbestuurders willen dan tegelijkertijd ook alle andere modellen vervangen omdat één standaardmodel de kosten voor de eigenaren kan drukken. Dat uitgangspunt is omstreden. Een woordvoerder van de overkoepelende organisatie van 31 taxibedrijven (met 3500 auto's) vreest juist een monopoliepositie en mogelijk problemen bij de levering van nieuwe auto's en onderdelen.

 

De Fords Crown Victoria en Escape zullen langzamerhand uit het straatbeeld verdwijnen.

Ook de Toyota Sienna zal op den duur het veld ruimen.

Twee modellen die slechts in kleine aantallen als taxi worden gebruikt: Volkswagen Jetta en Toyota Camry.

Minivan
De nieuwe taxi zal niet langer een traditionele Amerikaanse slee zijn, maar een zogeheten minivan. De auto moet ruimer, veiliger en moderner zijn dan het bestaande model. De Taxi and Limousine Commission van de stad New York onderhandelt nog over zaken als stoelgrootte, stopcontacten en wifi-verbindingen in de taxi's.
Zeven bedrijven reageerden op de oproep van het stadsbestuur in december 2009 om een voorstel te doen voor een nieuw model taxi. Drie fabrikanten zijn uiteindelijk geselecteerd: Ford, Nissan en het Turkse bedrijf Karsan. Van die drie heeft Ford de meeste ervaring met taxi's. Het bedrijf is al jaren de 'hofleverancier' van de Amerikaanse stad. De Nissan is echter het ruimst en heeft als voordeel dat de auto later ook in een elektrische uitvoering kan worden geleverd. De Karsan heeft als grote voordeel dat de auto toegankelijk is voor rolstoelen, net zoals de taxi's in de Britse hoofdstad Londen.
Grote afwezige is natuurlijk General Motors. Het voorstel van deze fabriek is afgevallen omdat lager werd gescoord op de punten comfort, toegankelijkheid, duurzaamheid en prestatie.

 


Enquête
Komend voorjaar wordt besloten wie mag gaan leveren. Het gaat om een order van ongeveer 750 miljoen dollar om op termijn alle 13.000 auto's te vervangen. Dat zal zo'n vijf jaar in beslag nemen. Een taxi gaat drie tot vijf jaar mee, met een gemiddeld jaarkilometrage van 100.000 kilometer.
Bij de selectie speelt de mening van de 600.000 dagelijkse gebruikers een belangrijke rol, heeft burgemeester Bloomberg laten weten. Via internet kunnen ze een enquête invullen en daarmee een jaar lang gratis taxigebruik (met een maximum van 5000 dollar) winnen.
 

 

   De nieuwe taxi

Hieronder de drie modellen waaruit gekozen zal worden: boven de Ford (gebaseerd op het model dat wij kennen als de Tourneo Connect), in het midden het model van Karsan Otomotiv Sanayi & Ticaret AS en onderaan de Nissan die bij ons als bestelwagen wordt geleverd, de NV200.
 

 

   Huidige modellen

De volgende modellen zijn sinds 2008 toegestaan als taxi:
Ford Crown Victoria (verlengde versie)
Chevrolet Malibu Hybrid
Ford Escape Hybrid
Mercury Mariner Hybrid
Mazda Tribute Hybrid
Honda Civic Hybrid
Lexus RX400h
Nissan Altima Hybrid
Saturn Vue Hybrid
Toyota Prius Hybrid
Toyota Camry Hybrid
Toyota Highlander Hybrid
Volkswagen Jetta Diesel
Autovan modified Toyota Sienna (toegankelijk voor rolstoelen)
Eclipse Mobility modified Dodge Caravan (toegankelijk voor rolstoelen)
Freedom Motors modified Toyota Sienna  (toegankelijk voor rolstoelen)
 

   Aanvullingen

FEBRUARI 2011 - OORDEEL VAN GEBRUIKERS
Bijna 23.000 klanten van de taxi’s hebben afgelopen maanden gebruik gemaakt van de mogelijkheid hun mening te geven over de toekomstige taxi. Allerlei aspecten van dagelijks gebruik kwamen daarbij aan de orde. De gebruikers hebben ook een oordeel geveld over de drie modellen. De Karsan blijkt op het punt van uitstraling favoriet. 66% van de mensen beoordeelt dit model met “love it” of
“like it”. Voor de Nissan ligt dat op 43%. De Ford is met 38% de hekkensluiter. Echter, slechts 25% van de deelnemers aan het onderzoek vindt dit criterium belangrijk bij de keuze voor een nieuwe taxi. Ruimte, toegankelijkheid en gebruiksgemak zijn veel belangrijker, vinden de gebruikers. Zo willen ze met een creditcard kunnen betalen en moet het gemakkelijker worden een taxi aan te houden. Goede communicatiemogelijkheden met de bestuurder staan ook hoog op het wensenlijstje. Voor veel mensen is verder van belang dat de taxi sneller is dan metro of bus. Op de vraag of er meer ‘entertainment’ beschikbaar moet zijn, antwoordde driekwart dat onnodig te vinden.

MEI 2011 - STADSBESTUUR KIEST VOOR NISSAN
Het stadsbestuur heeft een besluit genomen: Nissan is het geworden. De Japanse autoproducent mag de komende jaren de taxi's voor New York leveren. Dat heeft burgemeester Michael Bloomberg dinsdag 3 mei bekendgemaakt. Het ontwerp van de taxi’s is, zoals boven gemeld, gebaseerd op de NV200 van Nissan. Volgens Bloomberg wordt het de veiligste, meeste comfortabele en handigste taxi die de stad ooit heeft gekend. In New York pakken dagelijks 600.000 mensen een taxi, aldus de burgemeester. Nissan verwacht gedurende de looptijd van het contract 26.000 taxi's te leveren. De nieuwe taxi’s komen vanaf 2013 in. Ze kosten per stuk ongeveer 29.000 dollar.

  

 

JULI 2011 - FORD BINNENKORT TOCH TE ZIEN
Een schrale troost voor Ford: de Europese Transit Connect is met onmiddellijke ingang goedgekeurd om als taxi in New York gebruikt  te worden. Al deze zomer zullen de eerste modellen arriveren. De Taxi and Limousine Commission heeft ook andere auto's aan de lijst toegestane modellen toegevoegd, waaronder de Ford Taurus en Audi Q7. Dit alles tot het moment dat alleen nog de standaard Nissan-taxi mag worden besteld, in 2013. Persberichten van Ford pakken groots uit over de toelating, daarmee de eerdere nederlaag verdoezelend.

 

SEPTEMBER 2011 - EINDE VAN EEN TIJDPERK
Op 15 september is in de Ford-fabriek St. Thomas-plant in Canada de laatste Ford Crown Victoria van de band gekomen. Daarmee is het tijdperk van de V8-modellen met nog een afzonderlijk chassis bijna ten einde gekomen. Later dit jaar is het ook afgelopen met de Lincoln Town Car. Van de Crown Victoria zijn sinds 1992 zo'n 1,8 miljoen stuks verkocht. De laatste jaren was de auto niet meer voor particulieren te koop.


OKTOBER 2013 - BESLUIT NIET RECHTSGELDIG
Enkele weken voordat op 28 oktober 2013 de Nissan nog als enige nieuwe taxi zou worden toegelaten, heeft het Hooggerechtshof in New York bepaald dat het besluit van New York niet rechtsgeldig is. De Taxi and Limousine Commission (TLC) zou taxibedrijven niet kunnen verplichten alleen de Nissan te mogen aanschaffen. De TLC gaat tegen de uitspraak van de rechter in hoger beroep, maar vooralsnog zijn dus ook andere taxi's toegestaan. Nissan gaat de NV200 gewoon leveren en op 28 oktober verschijnt de eerste in het New Yorkse straatbeeld.