Motorworld
Böblingen (D)
●
Auto-gerelateerde bedrijven
●
Verkoop van klassiekers
●
Dealers van exclusieve merken
●
Stallingsmogelijkheden
maart 2015
De wereld van liefhebbers en kapitaalkrachtigen
Hoe verschillend ook, de bezoekers van Motorworld in Böblingen bij Stuttgart
hebben één ding gemeen: belangstelling voor exclusieve auto’s, klassiek of
nieuw. De bedrijven die hier zijn gevestigd, zijn voor hun zakelijk voortbestaan
afhankelijk van dergelijke liefhebbers. Ruim vijf jaar na de opening gaan we –
opnieuw – een kijkje nemen.
 |
Het is
zaterdagochtend acht uur. De deuren van Motorworld zijn net opengegaan,
het is nog rustig. De parkeerplaats is bijna leeg. In hotel V8
arriveren de gasten voor het ontbijtbuffet. De klanten voor de
verschillende bedrijven moeten nog komen. Alleen in de conferentiezaal
op de eerste verdieping is het druk. De werkbijeenkomst voor medewerkers
van de Duitse tak van bouwbedrijf BAM is al vroeg begonnen. De gezichten
zijn ernstig. Voor hen is het vast geen dagje uit.
Op de begane grond is een stilleven van klassieke auto’s. De liefhebber
kan er zijn hart ophalen. Bij Arthur Bechtel Classic Motors staat een
keur aan Mercedessen te koop, modellen uit de tweede helft van de jaren
dertig en naoorlogse SL’s. Stuk voor stuk zitten ze strak in de lak,
alsof ze zo uit de fabriek zijn gekomen. Dat is natuurlijk niet zo. Dat
moment ligt een halve tot ruim driekwart eeuw terug.
Het is rustig
op zaterdagmorgen om acht uur.
Het is gewoon
handel, maar geeft het gevoel van een museum.
Bij Arthur
Bechtel Classic Motor staat een keur aan klassiekers van Mercedes-Benz.
SL's van
verschillende bouwjaren in verschillende uitvoeringen.
Verbluffend
De auto’s zijn onderwerp geweest van een restauratietraject waar menig
vakman aan te pas is gekomen. Carrosserie, motor, onderstel en interieur
zijn afzonderlijk onder handen genomen, dat wil zeggen gerestaureerd,
gereviseerd of opnieuw gemaakt. Het resultaat is verbluffend. Zelfs de
leren koffer achterop, compleet met de Mercedes-ster, is van topklasse.
Dit zijn geen normale vervoermiddelen meer. Geen gebruiksvoorwerpen.
Deze vierwielers hebben de status van beleggingsobject gekregen.
Museumstukken als handelswaar. Aan het rendement op een investering in
een klassieke auto kan geen aandeel of obligatie tippen. Populaire
modellen zijn in vijf jaar tijd twee tot drie keer zoveel waard
geworden. Onlangs ging een vroege Volkswagenbus voor twee ton van de
hand, terwijl het prijskaartje van een Citroën DS Cabrio al gauw zes
cijfers voor de komma heeft. Wat zo’n oude Mercedes doet, is niet
duidelijk. De meeste informatiebordjes melden ‘Preis auf Anfrage’.
Dan is één ding zeker: het gaat om grote bedragen. Het is net als in de
etalages van juweliers: de duurste sieraden zijn die waar geen prijs bij
staat. Als je moet informeren wat het kost, kan je het niet betalen.
 |
 |
Een vierdeurs
320 Cabriolet van 1939.
De auto's zien
er uit alsof ze zo uit de fabriek zijn gekomen.
Er is keuze uit
verschillende kleuren en uitvoeringen.
Zonder
belasting staan de achterwielen wat naar binnen. Bij deze 230 cabriolet is dat
goed te zien.
Ook modellen
van na de oorlog zijn inmiddels waardevolle klassiekers.
Soort museum
Zonder beperking lopen we tussen de auto’s door. Je kunt overal bij, als
in een doorsnee showroom. Men vertrouwt op het verzoek de auto’s niet
aan te raken. Bitte nicht berühren/Please don’t touch. Het is
niet de bedoeling dat Jan en alleman eens even gaat proefzitten. Alleen
een 300SL vleugeldeur is afgeschermd. Dan praat je ook over een
verkoopprijs van honderdduizenden euro’s. De kantoren van de verkopers
zijn nog dicht. Het voelt als een soort museum. Een schitterende
aanvulling op de indrukken van eergisteren in het Mercedes-Benz-museum,
zo’n twintig kilometer verderop. Er is een groot verschil. Deze auto’s
zijn gewoon te koop. Nou ja, gewoon… Je moet over een goedgevulde
bankrekening kunnen beschikken. Otto Normalverbraucher, de Duitse
Jan Modaal, moet naar wat anders uitzien. Toch ga je onwillekeurig een
keuze maken en jezelf de vraag stellen die onzinnig is: welke zou ik
kopen als ik genoeg geld had? Wordt het de donkerblauwe 260D Landaulet
of de rode? Of de zescilinder 230 Cabriolet B?
Om het nog moeilijker te maken heeft Arthur Bechtel aan de overzijde van
het looppad nog ander moois staan. Een Horch 930V bijvoorbeeld, van de
laatste serie van voor de oorlog, of één van drie BMW’s. Te midden van
de Duitse grootmachten zien we nog andere bijzondere modellen: een
Delahaye, Rolls-Royce en – heel wat anders – een Siata Super Testa 500,
eenmalig door Vignale met de hand gemaakt op het onderstel van een Fiat
Topolino van 1940.
 |
De 300SL staat
als enige afgeschermd. Waarde: enkele tonnen.
Wordt dit 'm?
Een 260 Diesel met landaulet-kap?
Of toch liever
de rode?
Zelfs de koffer
achterop is smetteloos. Met Mercedes-ster!
Een Horch is
een mooi alternatief voor een Mercedes.
De auto ziet er
ook van binnen als nieuw uit.
De BMW
(1937-1941) is er als coupé en cabriolet.
Er is
wat te kiezen.
Van dit model
zijn er minder dan 300 gemaakt.
Dashboard van
de 327.
De Siata is een
eenmalig gemaakte auto. Rechts een Rolls-Royce.
Delahaye met
kenmerkende Franse lijnvoering.
De schitterende
vloeiende lijnen komen zo goed tot uiting.
Bechtel
onderhoudt ook klassiekers. Voor de werkplaats staat een Bentley geparkeerd.
 |
Tractor
Bij concurrent/collega-handelaar Semo GmbH valt het oog op een oude
Hanomag-tractor. Ook landbouwwerktuigen hebben recht op een tweede
leven, vinden sommigen. Na gedane arbeid volgt een pensioen als
klassieker. Het ding is nog van de eerste eigenaar en nagenoeg
origineel. De dieselmotor heeft een vermogen van 12 pk. De instructie op
het typeplaatje geeft aan dat voorgloeien een minuut vergt. Een voertuig
voor een liefhebber met geduld dus. Hier is de vraagprijs gewoon
openbaar, 4990 euro. Het is een gok. Zou die in 2020 zo’n tien mille
waard zijn?
We lopen van de eerste hal naar de volgende, langs de dealer van
sportwagenfabrikant McLaren. De lichten zijn nog uit, de deuren
gesloten. Ook de koffiebar is nog dicht, net als de winkel met
miniatuurautootjes. In de etalage staan pareltjes van vakmanschap. Dit
is duidelijk geen speelgoed. Met precisie en gevoel voor detaillering
zijn toppers uit de autowereld 43 keer verkleind. Een Russisch
bestelwagentje is op deze manier aantrekkelijker dan het origineel ooit
is geweest. Het was te verwachten: geen prijskaartjes. Even verderop is
de winkel van Limora, specialist in onderdelen voor Engelse auto’s. Door
de ruit zien we dat het bedrijf ook gespecialiseerde autoboeken
aanbiedt. De deur gaat echter pas om tien uur van het slot.
 |
 |
Is een Hanomag
tractor van de eerste eigenaar een goede belegging?
In Motorworld
is ook de dealer van McLaren gevestigd.
 |
Meilenwerk
De gedachten gaan terug naar 2009, naar ons vorige bezoek (►
zie verslag). Motorworld
heette toen nog Meilenwerk. (In Düsseldorf en Berlijn is Meilenwerk
omgedoopt in Classic Remise. De eigenaren van de oorspronkelijke naam
wilden een andere invulling van het concept.) De formule is niet
veranderd: een centrum voor liefhebbers van klassieke en exclusieve
auto’s dat ruimte biedt aan verschillende bedrijven. Verkoop, onderhoud,
stalling en evenementen: alles onder één dak. Destijds waren we er net
na de opening. Veel panden stonden nog leeg. De economische crisis had
net toegeslagen. We vreesden voor de toekomst van het centrum; een
ongunstiger moment om te openen was nauwelijks mogelijk. Het pessimisme
bleek onterecht, hoewel een aantal bedrijven van toen is verdwenen. Lege
ruimtes zijn er niet meer. Sterker nog: Motorworld is verder uitgebreid
met nieuwbouw. Er wordt nog steeds gebouwd. Het vroegere
vliegveldterrein heeft een dynamische uitstraling gekregen. Vermogende
autoliefhebbers laten zich door economische tegenwind kennelijk niet van
hun koers brengen. Er is geld en dat moet rollen.
 |
 |
Bockmühl heeft
kort geleden een nieuw pand op het terrein betrokken.
Pre Owned
Dat hier geen doorsnee auto’s worden verkocht, bewijzen de showrooms van
Ghom. Aan de kopse kant van het gebouw kun je terecht voor een Bentley
of Lamborghini, elders op het terrein is in 2013 een nieuw pand neergezet voor
de verkoop van Maserati en Ferrari. Naast nieuwe auto’s zijn er de
tweedehands. Alleen noem je dat in deze kringen niet zo. Pre Owned is de
uitdrukking. Buiten voor het pand staat een hele rij Bentleys. Regen
vermengd met zand laat ze er gebruikt uitzien. Van de Continental GT
staan zowel het huidige als het oude model. Een mooie gelegenheid ze
eens goed te vergelijken. Voor wie een nog exclusievere coupé op het oog
heeft, is de Rolls-Royce Wraith wellicht een alternatief. Dan moet je
even naar binnen.
Om de hoek staat een kapitaal aan Lamborghini’s.
Niemand die er hier van opkijkt. Dit is de wereld van de liefhebbers en
kapitaalkrachtigen. Beide groepen mengen zich moeiteloos. De
Ferrari-dealer heet iedereen van harte welkom, ook de mensen die nooit
in hun leven zelfs maar een wiel van zo’n auto zouden kunnen betalen.
 |
Buiten staat
een hele reeks Bentleys.
Zo krijg je de
kans oud en nieuw te vergelijken.
De nieuwe
versie (rechts) toont lager en breder.
De achterkant
van de nieuwe Flying Spur (links) is niet het meest geslaagde deel, vinden
velen.
Tweedehandjes
heten hier Pre Owned.
Dat kan ook een
Bentley overkomen als je 'm buiten laat staan: smerig door zandregen.
De Flying Spur,
de "kleine" sedan van Bentley.
Ghom is de
officiële dealer van het merk in Stuttgart.
Een Rolls-Royce
Wraith, een (duurder) alternatief voor een Bentley.
Ghom is ook de
plaatselijke vertegenwoordiger van Lamborghini.
De tiencilinder
Lamborghini Huracán, opvolger van de Gallardo.
Gebruikte
Gallardo's, zoek maar uit welke kleur je verkiest.
Een Lamborghini
Aventador kom je niet ieder dag tegen.
Twaalf cilinder
liggen onder de gedeeltelijk glazen en open motorkap.
Mooi of lelijk?
In elk geval opvallend en zeer indrukwekkend.
Zicht op de
Lamborghini-werkplaats.
Concurrent van
de Lambo's: Ferrari, ook verkocht door Ghom.
Keuze uit
verschillende typen.
Bij deze
modellen staat gewoon een prijslijst naast de auto.
De klant kan de
buitenkleur kiezen, maar ook de kleur van de bekleding en vloerbedekking.
Nog meer keus:
welke stoelen, welk stuur en welke remklauwen wilt u graag?
Een Ferrari met
vierwielaandrijving en achterklep.
Ook Ferrari's
zijn er "pre owned": deze 599 GTB Fiorano is van 2009, heeft 31.000 km
op de teller en kost 119.000 euro.
Eenvoudiger
alternatief voor de kleine beurs: een open Maserati.
Herrmann
Voor wie al een bijzondere auto heeft, biedt Motorworld de gelegenheid
die veilig in een glazen box op te slaan. Speciaal voor gasten zijn er
informatiekaarten die aangeven wat er achter het glas te zien is. Voor
de meesten is dat overbodig. Een Aston Martin DB6, Porsche 356 of
Volkswagen Karmann Ghia kent iedereen. Een Hyundai of Suzuki vind je er
niet.
Op de eerste verdieping is een tentoonstelling ingericht rond het leven
van Hans Herrmann (1928), voormalig Formule 1-coureur uit Duitsland. Hij
reed tussen 1953 en 1961 negentien keer een Grand Prix voor
verschillende teams. Eén keer stond hij op het podium, één keer maakte
hij de snelste ronde. In 1970 won hij samen met de Britse coureur
Richard Attwood de 24 uur van Le Mans in een Porsche 917.
Het is duidelijk dat hier alles om auto’s draait plus dat wat daarmee te
maken heeft. Midden in de hal staat een oud benzinestation. Voor de
liefhebber. Leuk voor in de tuin. Autoliefde kan ver gaan. Wat te denken
van een biljarttafel met als onderstel een deel van een BMW? Of een
kunstwerk dat James Dean met zijn Porsche 550 Spyder verbeeldt. Geheel
opgetrokken uit onderdelen. Het openstaande overhemd showt een wel heel
bijzondere borstkas van gepolijst staal. Mooi en bizar tegelijkertijd.
Binnenkort zal het stel vertrekken. De kunst is verkocht, meldt een
simpel A4-tje. Jammer, zijn we net te laat.
 |
Veilige opslag
voor je klassieker in zo'n glazen box.
De eigenaar van
deze Aston Martin DB6 koos ook voor Motorworld om zijn auto te stallen.
Een expositie
is gewijd aan de coureur Hans Herrmann.
Een affiche van
weleer en een portret van coureur en zijn racewagens.
Voor wie van
biljarten en van auto's houdt.
Een oud
benzinestation. Leuk voor in je tuin?!
James Dean en
zijn Porsche 550 Spyder, gemaakt van onderdelen.
Een kunstwerk,
voor in je hal of je tuin?
Klanten
De klok heeft intussen enkele uren weggetikt. Moeiteloos kun je hier
tijden doorbrengen. De BAM-mensen hebben hun eerste pauze erop zitten.
Nieuwe powerpointplaatjes volgen. Bij McLaren zijn de lampen aangegaan.
Limora is inmiddels open. We zijn de eerste betalende klanten
vanochtend. Met onder de arm een boek over Britse bestelwagens en
pick-ups uit de periode 1945-1965 gaan we naar de auto. Een gewone
blauwe stationcar. Op weg naar huis, 600 kilometer voor de boeg. Een man
haalt zijn Mercedes uit de stalling. Iemand anders maakt een proefrit in
een Ferrari. Ieder zo z’n plezier.
■
Bij McLaren
zijn in de loop van de ochtend de lichten aangegaan.
Een man haalt
zijn Mercedes uit de stalling...
...en een ander
maakt een proefritje in
een Ferrari.
 |
Succes niet verzekerd
Na Berlijn en Düsseldorf
kwam er een derde
Meilenwerk in Böblingen bij Stuttgart.
Is de derde
vestiging net zo succesvol als de eerste twee?
oktober 2009
- laatste aanvulling februari 2016
|
 |
|