Motorworld

Böblingen (D)




●  Auto-gerelateerde bedrijven
●  Verkoop van klassiekers 
●  Dealers van exclusieve merken
●  Stallingsmogelijkheden



maart 2015
 

  


De wereld van liefhebbers en kapitaalkrachtigen


Hoe verschillend ook, de bezoekers van Motorworld in Böblingen bij Stuttgart hebben één ding gemeen: belangstelling voor exclusieve auto’s, klassiek of nieuw. De bedrijven die hier zijn gevestigd, zijn voor hun zakelijk voortbestaan afhankelijk van dergelijke liefhebbers. Ruim vijf jaar na de opening gaan we – opnieuw – een kijkje nemen.

 

 

Het is zaterdagochtend acht uur. De deuren van Motorworld zijn net opengegaan, het is nog rustig. De parkeerplaats is bijna leeg. In hotel V8 arriveren de gasten voor het ontbijtbuffet. De klanten voor de verschillende bedrijven moeten nog komen. Alleen in de conferentiezaal op de eerste verdieping is het druk. De werkbijeenkomst voor medewerkers van de Duitse tak van bouwbedrijf BAM is al vroeg begonnen. De gezichten zijn ernstig. Voor hen is het vast geen dagje uit.
Op de begane grond is een stilleven van klassieke auto’s. De liefhebber kan er zijn hart ophalen. Bij Arthur Bechtel Classic Motors staat een keur aan Mercedessen te koop, modellen uit de tweede helft van de jaren dertig en naoorlogse SL’s. Stuk voor stuk zitten ze strak in de lak, alsof ze zo uit de fabriek zijn gekomen. Dat is natuurlijk niet zo. Dat moment ligt een halve tot ruim driekwart eeuw terug.
 

Het is rustig op zaterdagmorgen om acht uur.

Het is gewoon handel, maar geeft het gevoel van een museum.

Bij Arthur Bechtel Classic Motor staat een keur aan klassiekers van Mercedes-Benz. 

SL's van verschillende bouwjaren in verschillende uitvoeringen.

Verbluffend
De auto’s zijn onderwerp geweest van een restauratietraject waar menig vakman aan te pas is gekomen. Carrosserie, motor, onderstel en interieur zijn afzonderlijk onder handen genomen, dat wil zeggen gerestaureerd, gereviseerd of opnieuw gemaakt. Het resultaat is verbluffend. Zelfs de leren koffer achterop, compleet met de Mercedes-ster, is van topklasse. Dit zijn geen normale vervoermiddelen meer. Geen gebruiksvoorwerpen. Deze vierwielers hebben de status van beleggingsobject gekregen. Museumstukken als handelswaar. Aan het rendement op een investering in een klassieke auto kan geen aandeel of obligatie tippen. Populaire modellen zijn in vijf jaar tijd twee tot drie keer zoveel waard geworden. Onlangs ging een vroege Volkswagenbus voor twee ton van de hand, terwijl het prijskaartje van een Citroën DS Cabrio al gauw zes cijfers voor de komma heeft. Wat zo’n oude Mercedes doet, is niet duidelijk. De meeste informatiebordjes melden ‘Preis auf Anfrage’. Dan is één ding zeker: het gaat om grote bedragen. Het is net als in de etalages van juweliers: de duurste sieraden zijn die waar geen prijs bij staat. Als je moet informeren wat het kost, kan je het niet betalen.

 

Een vierdeurs 320 Cabriolet van 1939.

De auto's zien er uit alsof ze zo uit de fabriek zijn gekomen.

Er is keuze uit verschillende kleuren en uitvoeringen.

Zonder belasting staan de achterwielen wat naar binnen. Bij deze 230 cabriolet is dat goed te zien.

Ook modellen van na de oorlog zijn inmiddels waardevolle klassiekers.

Soort museum
Zonder beperking lopen we tussen de auto’s door. Je kunt overal bij, als in een doorsnee showroom. Men vertrouwt op het verzoek de auto’s niet aan te raken. Bitte nicht berühren/Please don’t touch. Het is niet de bedoeling dat Jan en alleman eens even gaat proefzitten. Alleen een 300SL vleugeldeur is afgeschermd. Dan praat je ook over een verkoopprijs van honderdduizenden euro’s. De kantoren van de verkopers zijn nog dicht. Het voelt als een soort museum. Een schitterende aanvulling op de indrukken van eergisteren in het Mercedes-Benz-museum, zo’n twintig kilometer verderop. Er is een groot verschil. Deze auto’s zijn gewoon te koop. Nou ja, gewoon… Je moet over een goedgevulde bankrekening kunnen beschikken. Otto Normalverbraucher, de Duitse Jan Modaal, moet naar wat anders uitzien. Toch ga je onwillekeurig een keuze maken en jezelf de vraag stellen die onzinnig is: welke zou ik kopen als ik genoeg geld had? Wordt het de donkerblauwe 260D Landaulet of de rode? Of de zescilinder 230 Cabriolet B?
Om het nog moeilijker te maken heeft Arthur Bechtel aan de overzijde van het looppad nog ander moois staan. Een Horch 930V bijvoorbeeld, van de laatste serie van voor de oorlog, of één van drie BMW’s. Te midden van de Duitse grootmachten zien we nog andere bijzondere modellen: een Delahaye, Rolls-Royce en – heel wat anders – een Siata Super Testa 500, eenmalig door Vignale met de hand gemaakt op het onderstel van een Fiat Topolino van 1940.
 

De 300SL staat als enige afgeschermd. Waarde: enkele tonnen.

Wordt dit 'm? Een 260 Diesel met landaulet-kap?

Of toch liever de rode?

Zelfs de koffer achterop is smetteloos. Met Mercedes-ster!

Een Horch is een mooi alternatief voor een Mercedes.

De BMW (1937-1941) is er als coupé en cabriolet.

Van dit model zijn er minder dan 300 gemaakt.

Dashboard van de 327.

De Siata is een eenmalig gemaakte auto. Rechts een Rolls-Royce.

Delahaye met kenmerkende Franse lijnvoering.

Bechtel onderhoudt ook klassiekers. Voor de werkplaats staat een Bentley geparkeerd.

 

Tractor
Bij concurrent/collega-handelaar Semo GmbH valt het oog op een oude Hanomag-tractor. Ook landbouwwerktuigen hebben recht op een tweede leven, vinden sommigen. Na gedane arbeid volgt een pensioen als klassieker. Het ding is nog van de eerste eigenaar en nagenoeg origineel. De dieselmotor heeft een vermogen van 12 pk. De instructie op het typeplaatje geeft aan dat voorgloeien een minuut vergt. Een voertuig voor een liefhebber met geduld dus. Hier is de vraagprijs gewoon openbaar, 4990 euro. Het is een gok. Zou die in 2020 zo’n tien mille waard zijn?
We lopen van de eerste hal naar de volgende, langs de dealer van sportwagenfabrikant McLaren. De lichten zijn nog uit, de deuren gesloten. Ook de koffiebar is nog dicht, net als de winkel met miniatuurautootjes. In de etalage staan pareltjes van vakmanschap. Dit is duidelijk geen speelgoed. Met precisie en gevoel voor detaillering zijn toppers uit de autowereld 43 keer verkleind. Een Russisch bestelwagentje is op deze manier aantrekkelijker dan het origineel ooit is geweest. Het was te verwachten: geen prijskaartjes. Even verderop is de winkel van Limora, specialist in onderdelen voor Engelse auto’s. Door de ruit zien we dat het bedrijf ook gespecialiseerde autoboeken aanbiedt. De deur gaat echter pas om tien uur van het slot.
 

Is een Hanomag tractor van de eerste eigenaar een goede belegging?

In Motorworld is ook de dealer van McLaren gevestigd.

Meilenwerk
De gedachten gaan terug naar 2009, naar ons vorige bezoek (
zie verslag). Motorworld heette toen nog Meilenwerk. (In Düsseldorf en Berlijn is Meilenwerk omgedoopt in Classic Remise. De eigenaren van de oorspronkelijke naam wilden een andere invulling van het concept.) De formule is niet veranderd: een centrum voor liefhebbers van klassieke en exclusieve auto’s dat ruimte biedt aan verschillende bedrijven. Verkoop, onderhoud, stalling en evenementen: alles onder één dak. Destijds waren we er net na de opening. Veel panden stonden nog leeg. De economische crisis had net toegeslagen. We vreesden voor de toekomst van het centrum; een ongunstiger moment om te openen was nauwelijks mogelijk. Het pessimisme bleek onterecht, hoewel een aantal bedrijven van toen is verdwenen. Lege ruimtes zijn er niet meer. Sterker nog: Motorworld is verder uitgebreid met nieuwbouw. Er wordt nog steeds gebouwd. Het vroegere vliegveldterrein heeft een dynamische uitstraling gekregen. Vermogende autoliefhebbers laten zich door economische tegenwind kennelijk niet van hun koers brengen. Er is geld en dat moet rollen.
 

Bockmühl heeft kort geleden een nieuw pand op het terrein betrokken.

Pre Owned
Dat hier geen doorsnee auto’s worden verkocht, bewijzen de showrooms van Ghom. Aan de kopse kant van het gebouw kun je terecht voor een Bentley of Lamborghini, elders op het terrein is in 2013 een nieuw pand neergezet voor de verkoop van Maserati en Ferrari. Naast nieuwe auto’s zijn er de tweedehands. Alleen noem je dat in deze kringen niet zo. Pre Owned is de uitdrukking. Buiten voor het pand staat een hele rij Bentleys. Regen vermengd met zand laat ze er gebruikt uitzien. Van de Continental GT staan zowel het huidige als het oude model. Een mooie gelegenheid ze eens goed te vergelijken. Voor wie een nog exclusievere coupé op het oog heeft, is de Rolls-Royce Wraith wellicht een alternatief. Dan moet je even naar binnen.
Om de hoek staat een kapitaal aan Lamborghini’s. Niemand die er hier van opkijkt. Dit is de wereld van de liefhebbers en kapitaalkrachtigen. Beide groepen mengen zich moeiteloos. De Ferrari-dealer heet iedereen van harte welkom, ook de mensen die nooit in hun leven zelfs maar een wiel van zo’n auto zouden kunnen betalen.
 

Buiten staat een hele reeks Bentleys.

Zo krijg je de kans oud en nieuw te vergelijken.

De nieuwe versie (rechts) toont lager en breder. 

De achterkant van de nieuwe Flying Spur (links) is niet het meest geslaagde deel, vinden velen.

Tweedehandjes heten hier Pre Owned.

Dat kan ook een Bentley overkomen als je 'm buiten laat staan: smerig door zandregen.

De Flying Spur, de "kleine" sedan van Bentley.

Ghom is de officiële dealer van het merk in Stuttgart.

Een Rolls-Royce Wraith, een (duurder) alternatief voor een Bentley.

Ghom is ook de plaatselijke vertegenwoordiger van Lamborghini.

De tiencilinder Lamborghini Huracán, opvolger van de Gallardo.

Gebruikte Gallardo's, zoek maar uit welke kleur je verkiest. 

Een Lamborghini Aventador kom je niet ieder dag tegen. 

Twaalf cilinder liggen onder de gedeeltelijk glazen en open motorkap.

Mooi of lelijk? In elk geval opvallend en zeer indrukwekkend.

Zicht op de Lamborghini-werkplaats.

Concurrent van de Lambo's: Ferrari, ook verkocht door Ghom.

Bij deze modellen staat gewoon een prijslijst naast de auto.

De klant kan de buitenkleur kiezen, maar ook de kleur van de bekleding en vloerbedekking.

Nog meer keus: welke stoelen, welk stuur en welke remklauwen wilt u graag?

Een Ferrari met vierwielaandrijving en achterklep.

Ook Ferrari's zijn er "pre owned": deze 599 GTB Fiorano is van 2009, heeft 31.000 km op de teller en kost 119.000 euro.

Eenvoudiger alternatief voor de kleine beurs: een open Maserati.

Herrmann
Voor wie al een bijzondere auto heeft, biedt Motorworld de gelegenheid die veilig in een glazen box op te slaan. Speciaal voor gasten zijn er informatiekaarten die aangeven wat er achter het glas te zien is. Voor de meesten is dat overbodig. Een Aston Martin DB6, Porsche 356 of Volkswagen Karmann Ghia kent iedereen. Een Hyundai of Suzuki vind je er niet.
Op de eerste verdieping is een tentoonstelling ingericht rond het leven van Hans Herrmann (1928), voormalig Formule 1-coureur uit Duitsland. Hij reed tussen 1953 en 1961 negentien keer een Grand Prix voor verschillende teams. Eén keer stond hij op het podium, één keer maakte hij de snelste ronde. In 1970 won hij samen met de Britse coureur Richard Attwood de 24 uur van Le Mans in een Porsche 917.
Het is duidelijk dat hier alles om auto’s draait plus dat wat daarmee te maken heeft. Midden in de hal staat een oud benzinestation. Voor de liefhebber. Leuk voor in de tuin. Autoliefde kan ver gaan. Wat te denken van een biljarttafel met als onderstel een deel van een BMW? Of een kunstwerk dat James Dean met zijn Porsche 550 Spyder verbeeldt. Geheel opgetrokken uit onderdelen. Het openstaande overhemd showt een wel heel bijzondere borstkas van gepolijst staal. Mooi en bizar tegelijkertijd. Binnenkort zal het stel vertrekken. De kunst is verkocht, meldt een simpel A4-tje. Jammer, zijn we net te laat.
 

Veilige opslag voor je klassieker in zo'n glazen box.

De eigenaar van deze Aston Martin DB6 koos ook voor Motorworld om zijn auto te stallen.

Een expositie is gewijd aan de coureur Hans Herrmann.

Een affiche van weleer en een portret van coureur en zijn racewagens.

Voor wie van biljarten en van auto's houdt. 

Een oud benzinestation. Leuk voor in je tuin?! 

James Dean en zijn Porsche 550 Spyder, gemaakt van onderdelen.

Een kunstwerk, voor in je hal of je tuin?

Klanten
De klok heeft intussen enkele uren weggetikt. Moeiteloos kun je hier tijden doorbrengen. De BAM-mensen hebben hun eerste pauze erop zitten. Nieuwe powerpointplaatjes volgen. Bij McLaren zijn de lampen aangegaan. Limora is inmiddels open. We zijn de eerste betalende klanten vanochtend. Met onder de arm een boek over Britse bestelwagens en pick-ups uit de periode 1945-1965 gaan we naar de auto. Een gewone blauwe stationcar. Op weg naar huis, 600 kilometer voor de boeg. Een man haalt zijn Mercedes uit de stalling. Iemand anders maakt een proefrit in een Ferrari. Ieder zo z’n plezier.

 

Bij McLaren zijn in de loop van de ochtend de lichten aangegaan. 

Een man haalt zijn Mercedes uit de stalling...

...en een ander maakt een proefritje in een Ferrari.