
Een Willys Jeep zoals die tijdens
de Tweede Wereldoorlog en daarna werd gebruikt.

Een modernere uitvoering van de
Jeep, gebruikt bij onder meer UN-missies in het buitenland.

De Jeep als ambulance-voertuig.

De brandcard voor het vervoer van
een gewonde stak ver achter de auto uit.

De Jeep werd later vervangen door
de Land-Rover, hier een Series III.

De Land-Rover was er in lange
uitvoering, met een wielbasis van 109", wat ook de typenaam was.

De Land-Rover als open
verkennings- en commandovoertuig, gebruikt tussen 1977 en 1997.

Opvolger van de Britse Land-Rover,
de Duitse Mercedes-Benz Geländewagen.

Een ambulance-uitvoering van de
Mercedes-Benz, ingezet bij UN-missies.

Vergelijk dit gewondenvervoer
eens met de eerder getoonde Jeep. Wat een wereld van verschil.

DAF YA66, gebaseerd op een
personenwagen met een 1100 cc motor en zonder vierwielaandrijving.

Een vreemde eend in de bijt en
zeker nooit gebruikt in het Nederlandse leger: een Russische UAZ 469.

Terug in de tijd: een
Fordson-tractor.

Fordson was het tractormerk van
de Ford Motor Company.

Deze nogal felgroene Ford V8
met veldkeuken werd gebruikt in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog.

De wagen was gebaseerd op
een civiele Ford-vrachtwagen.

Het museum heeft het
legervoertuig kennelijk betrokken van het Ford-museum in Hillegom, wat
nog goed leesbaar is.

Amerikaans amfibievoertuig,
gebruikt in de Tweede Wereldoorlog als bevoorradingsvoertuig bij
amfibische landingen.

Schwimmwagen, gebaseerd op
Volkswagen Kever-techniek, door de Duitsers in de oorlog gebruikt.

GMC Compressor Truck. Na de
oorlog gekomen en tot 1988 in dienst gebleven.

Een Amerikaanse legerwagen bij de ingang van het museum.

Een Chevrolet artillerietrekker,
tot 1958 in dienst.

Om altijd zicht te hebben, kon de
voorruit open.

Een mobiele werkplaats op basis
van dezelfde auto, gebruikt tussen 1945 en 1983. Het leger deed lang met zijn
voertuigen.

Het leger was een goede
opdrachtgever voor DAF. Hier een YB-616 takelwagen.

Herkenbaar, ook uit het
staatbeeld van destijds, de zogeheten 'Dikke DAF'.

De tandem-achteras is hier goed
zichtbaar.

De YA-126, een lichte vervoerder
voor personeel en goederen.

Het DAF-beeldmerk is nog
herkenbaar onder de vele lagen verf.

Naast de Land-Rover een modernere
versie van een DAF-Truck als legervoertuig.

DAF leverde ook deze YP-408, een
infanterie gevechtsvoertuig dat tien militairen kon vervoeren.

Vanaf 2005 gebruikt het leger het
Fennek verkenningsvoertuig. In het museum staat het prototype.

Half auto, half rupsvoertuig: de
White M3A1, ingezet tussen 1953 en 1967.

Dit is al geen auto meer, een
oude artillerietrekker, tijdens de oorlog gebouwd. Allis Chalmers uit Amerika
was de producent. |