Auto's in het Nationaal Militair Museum

Het Nationaal Militair Museum in Soest geeft een overzicht van de historie van land- en luchtmacht (en in mindere mate de marine en
marechaussee) als belangrijke hoeder van de Nederlandse Staat door de eeuwen heen.
Oorlog en vrede hebben de vaderlandse geschiedenis bepaald, waarbij de krijgsmacht een belangrijke rol speelde.
Het museum geeft inzicht in de verhouding tussen politiek en defensie binnen een parlementaire democratie en tekent de persoonlijke ervaringen op van mensen die zich - korte en langere tijd geleden - in dienst hebben gesteld van de bescherming van ons land en volk. Dat alles wordt gepresenteerd op een communicatief aantrekkelijke en inzichtelijke wijze in een modern museumgebouw.
Legervoertuigen zijn een onderdeel van de permanente expositie. Hieronder een overzicht van een aantal daarvan.

 

 

 

 

 

 

Een Willys Jeep zoals die tijdens de Tweede Wereldoorlog en daarna werd gebruikt.

 

 

Een modernere uitvoering van de Jeep, gebruikt bij onder meer UN-missies in het buitenland.

 

 

De Jeep als ambulance-voertuig.

 

 

De brandcard voor het vervoer van een gewonde stak ver achter de auto uit.

 

 

De Jeep werd later vervangen door de Land-Rover, hier een Series III.

 

 

De Land-Rover was er in lange uitvoering, met een wielbasis van 109", wat ook de typenaam was.

 

 

De Land-Rover als open verkennings- en commandovoertuig, gebruikt tussen 1977 en 1997.

 

 

Opvolger van de Britse Land-Rover, de Duitse Mercedes-Benz Geländewagen.

 

 

Een ambulance-uitvoering van de Mercedes-Benz, ingezet bij UN-missies.

 

 

Vergelijk dit gewondenvervoer eens met de eerder getoonde Jeep. Wat een wereld van verschil.

 

 

DAF YA66, gebaseerd op een personenwagen met een 1100 cc motor en zonder vierwielaandrijving.

 

 

 

Een vreemde eend in de bijt en zeker nooit gebruikt in het Nederlandse leger: een Russische UAZ 469.

 

 

Terug in de tijd: een Fordson-tractor.

 

 

Fordson was het tractormerk van de Ford Motor Company.

 

 

Deze nogal felgroene Ford V8 met veldkeuken werd gebruikt in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog.

 

 

De wagen was gebaseerd op een civiele Ford-vrachtwagen.

 

 

Het museum heeft het legervoertuig kennelijk betrokken van het Ford-museum in Hillegom, wat nog goed leesbaar is.

 

 

Amerikaans amfibievoertuig, gebruikt in de Tweede Wereldoorlog als bevoorradingsvoertuig bij amfibische landingen.

 

 

Schwimmwagen, gebaseerd op Volkswagen Kever-techniek, door de Duitsers in de oorlog gebruikt.

 

 

GMC Compressor Truck. Na de oorlog gekomen en tot 1988 in dienst gebleven.


Een Amerikaanse legerwagen bij de ingang van het museum.

 

 

Een Chevrolet artillerietrekker, tot 1958 in dienst.

 


 

Om altijd zicht te hebben, kon de voorruit open.

 

 

Een mobiele werkplaats op basis van dezelfde auto, gebruikt tussen 1945 en 1983. Het leger deed lang met zijn voertuigen.

 

 

Het leger was een goede opdrachtgever voor DAF. Hier een YB-616 takelwagen.

 

 

Herkenbaar, ook uit het staatbeeld van destijds, de zogeheten 'Dikke DAF'.
 

 

De tandem-achteras is hier goed zichtbaar.

 

 

De YA-126, een lichte vervoerder voor personeel en goederen.

 

 

Het DAF-beeldmerk is nog herkenbaar onder de vele lagen verf.

 

 

Naast de Land-Rover een modernere versie van een DAF-Truck als legervoertuig.

 

 

DAF leverde ook deze YP-408, een infanterie gevechtsvoertuig dat tien militairen kon vervoeren.

 

 

Vanaf 2005 gebruikt het leger het Fennek verkenningsvoertuig. In het museum staat het prototype.

 

 

Half auto, half rupsvoertuig: de White M3A1, ingezet tussen 1953 en 1967.

 

 

Dit is al geen auto meer, een oude artillerietrekker, tijdens de oorlog gebouwd. Allis Chalmers uit Amerika was de producent.

 


Voor de komst van de auto waren paard en wagen de geëigende vervoermiddelen.