Petrol
Engine Memorial Park
Den Haag (NL)
●
Tijdelijk kunstobject
●
Onderdeel van grote tentoonstelling
●
Gedenkplaats voor de benzinemotor
●
De keerzijde van de auto
april 2013
|
Herdenken met wrakken
De benzinemotor heeft het aanzien van de
wereld in de 20e eeuw
fundamenteel veranderd. En zeker niet alleen in positieve zin. Het is
belangrijk hierbij stil te staan en erover na te denken. Hoe kan dat beter dan
bij een herdenkingsmonument? Die boodschap verkondigt Tea Mäkipää tijdelijk in
Den Haag.
Autowrakken als kunstwerk in het museumplantsoen.
 |
Bewoners van Den Haag hoeven niet ongerust te zijn. Hun stad is niet zo
verloederd dat in het chique Statenkwartier autowrakken langs de kant van de weg
liggen zonder opgeruimd te worden. Dat wil zeggen: de wrakken liggen er wel, ze
worden voorlopig niet weggehaald, maar van verloedering en dus reden tot zorg is
geen sprake. De vuilnisdienst is niet in staking, de gemeentereiniging niet
vanwege bezuinigingen weggesaneerd en het bestemmingsplan niet gewijzigd ten gunste
van een autosloperij. Bovendien bloeien er vrolijke bloemetjes tussen. Eén wrak
is al een beetje in de grond verdwenen. Als je nog even wacht, overwoekert de
natuur het blik en zie je er niets meer van. In de tussentijd is het best aardig
eens te bekijken hoe een auto er van onder uitziet.
Niet schrikken: er liggen niet
zomaar wrakken in het chique Haagse Statenkwartier.
Kunstobject
De afgedankte auto's liggen in een plantsoen bij het GEM, museum voor actuele
kunst, onderdeel van het
Haagse Gemeentemuseum. Dat zegt genoeg. Ze zijn onderdeel van het kunstobject
Petrol Engine Memorial Park. De Finse kunstenares Tea Mäkipää (1973) is de creatieve
geest achter het geheel. Ze heeft een boodschap
met haar werk, zoals we dat van een kunstenaar verwachten. “De benzinemotor is het
symbool van de twintigste eeuw. De motor was alom aanwezig. De samenleving
draaide om de zoektocht naar olie om de motor te voeden. Hij heeft onze planeet
fundamenteel veranderd. Wegen hebben de grond bedekt met asfalt en gebieden
doorsneden en ingedeeld in stukken land waar flora en fauna niet meer kunnen
gedijen. De zoektocht naar olie heeft ecologische schade aangericht en was de
oorzaak van oorlogen. Het is tijd om de benzinemotor ten grave te dragen. Het
herdenkingspark is een plek om het tijdperk van de olie te gedenken, de oorlogen
in herinnering te halen, stil te staan bij de uitgestorven planten en dieren en
na te denken over onze verlangens die samenhangen met de benzinemotor”.
 |
De boog van het Petrol Engine
Memorial Park
De aarde heeft één van de wrakken
als een beetje tot zich genomen.
Nu kunst, in een eerder leven
gewoon een
Ford Scorpio.
De natuur neemt de plek van het
blik weer in.
Grafsteen
Het kunstwerk bestaat uit resten van auto's, motoren, een scooter en olievaten,
opgeluisterd met vrolijke voorjaarsplanten en
-bloemen, aangevuld met loftuitingen en troostende verzen. De grafsteen laat
niets aan duidelijkheid te wensen over en vertaalt de boodschap van de
kunstenares in enkele woorden. “De auto op benzine, 1885-2010, hij rust in
vrede”. Intussen razen op de Stadhouderslaan auto's, bussen en scooters voorbij.
Ze logenstraffen de in marmer
gebeitelde waarheid. Het is nog cynischer. Auto's zijn met hun inzittenden op zoek naar een
parkeerplaats. Het zijn bezoekers van de tijdelijke internationale
kunstmanifestatie Ja Natuurlijk – hoe kunst de wereld redt, waarvan het
Memorial Park onderdeel uitmaakt. De relatie
mens, natuur en techniek is het verbindende element. Ruim 80 kunstenaars werken eraan mee.
Prinses Máxima verrichtte op 15 maart de opening. Ook zij kwam vast niet met de
fiets.
Petrol Fuelled Car -
1885-2010 - Rest in Peace
Het symbool van de verandering
van de twintigste eeuw: de benzinemotor, op een toepasselijke sokkel: een
olievat.
Missie
De website van het organiserende museum geeft aan wat de missie is van de
veelzijdige manifestatie. “De manier waarop we nu
omgaan met de aarde moet veranderen. Met af en toe ‘groen doen’ kunnen we de
wereld niet redden. Om werkelijk verschil te maken moeten we fundamenteel anders
kijken naar hoe we samenleven met niet-menselijke bewoners van onze planeet. En
kunstenaars kunnen ons daarbij helpen. Zij zetten ingesleten patronen op scherp.
Ja Natuurlijk maakt niet langer onderscheid tussen natuur en cultuur, subject en
object, mens en technologie”. De autowrakken zijn slechts één kunstuiting om
deze boodschap uit te dragen. Ze trekken de aandacht, net als de uit afval
gemaakte drijvende objecten in de museumvijver.
De geruïneerde natuur neemt het
weer over.
Opgeruimd
Op 1 september is de tentoonstelling ten einde. Het autokerkhof wordt dan
opgeruimd. Op een andere plaats zal het opnieuw verrijzen. De
boodschap heeft immers wereldwijde betekenis. Waar is de auto niet tot in de
haarvaten van de samenleving doorgedrongen? Waar hebben wegen het landschap niet
veranderd?
Het plantsoen aan de Stadhouderslaan wordt dan weer plantsoen. Met netjes gemaaid gras en aangeharkte
perkjes, passend bij de statige wijk. Zo’n gedenkplaats is mooi, maar vooral als die weer verdwenen is. Ook
kunstwerken zijn vergankelijk, al rust de kunst zelf nog
lang niet in vrede. Net zo min als de auto.
■
De vijver van het gemeentemuseum
ligt vol met andere kunstwerken van de expositie.
|