Meilenwerk Stuttgart

Böblingen (D)


 
●  Bedrijfsverzamelgebouw met bijzondere auto's
●  Nieuwe versie van bekende formule
●  Verkoop van exoten en klassiekers
●  Garageboxen voor liefhebbers


oktober 2009, laatste aanvulling februari 2016

 


 

  


Succes niet verzekerd


Na Berlijn en Düsseldorf heeft nu ook Stuttgart zijn Meilenwerk: een bedrijfsverzamelgebouw waar oude en exclusieve auto’s worden verkocht, verhuurd, onderhouden, opgeknapt en gestald. In een oude aankomsthal van een vliegveld is een viersterrenhotel gevestigd. Daarmee is de derde loot aan de stam de overtreffende trap van de formule.
De opening vindt echter plaats op een uiterst ongelukkig moment, nu in de wereld van de welgestelden de beurs vaker dicht blijft.
 

Het derde Meilenwerk is net geopend.

De bomen zijn nog jong. Het asfalt net gelegd. De stoepen nieuw. Hier en daar wordt nog hard gewerkt aan de aankleding en verdere inrichting. De bediening in het restaurant heeft de gebruiksaanwijzing van de kassa nog niet helemaal onder de knie. Het derde Meilenwerk is amper een maand oud. Op 12 en 13 september vond de officiële opening plaats. Jaren van voorbereiding gingen eraan vooraf. De formule is op zich eenvoudig: concentreer op één plek allerlei bedrijven die auto-enthousiastelingen aantrekt. Dat kunnen mensen zijn met liefde voor een klassieker of klanten voor een gespecialiseerde sportwagen. Maak de opzet open, zodat ook belangstellenden een doel hebben om naar toe te gaan. Wie weet leidt kijken ooit tot kopen. Kleed het geheel vervolgens aan met horecavoorzieningen en zorg ervoor dat er geregeld manifestaties zijn. Tussen concept en uitvoering liggen echter vele stappen. Bedrijven moeten geïnteresseerd zijn, een goede locatie is nodig en investeerders moeten er brood in zien.
 

De natuurlijke omgeving van het net geopende complex is nog kaal.

Meilenwerk Berlijn (links) en Düsseldorf (rechts). Zie ook de reisverslagen naar deze locaties.

Bierbrouwerij
In Berlijn werd een oude tramremise omgebouwd tot autopaleis, in Düsseldorf een voormalig onderkomen van stoomlocomotieven. Hier in Stuttgart was een vliegveld het vertrekpunt. De oude kantoren uit de twintiger jaren zijn omgebouwd tot viersterrenhotel. Dat geeft deze derde vestiging een extra accent, net als de eigen bierbrouwerij. Naast het hotel kwamen nieuwe hallen. Daarmee wijkt de opzet wat af van de twee andere locaties, waar de historie in de muren zit. Om een nostalgisch gevoel op te wekken, zijn muurschilderingen gemaakt die oud moeten lijken. Op quasi-afgebladderd stucwerk staat met ouderwetse letters: Jeder Oldtimer war einst die neueste Entwicklung menslicher Erfindung. Het bedoelde effect wordt maar gedeeltelijk bereikt. De nieuwheid van de hal is toch te overheersend. Misschien is het over een paar jaar beter.
 

Nog niet alle aanbieders zijn klaar met hun opstelling of zijn al ingehuisd.

In Hal 1 heeft men met oude muurschilderingen getracht de sfeer van weleer op te roepen.

Dit deel van de locatie is nieuw gebouwd.


Splinternieuw
In de promotie heet het “Meilenwerk Stuttgart”. Feitelijk ligt het complex in Böblingen, een afzonderlijke gemeente ten Zuiden van de stad met 50.000 inwoners. De snelweg is vlakbij en aan de andere kant daarvan ligt Sindelfingen, met de gigantische fabriek van Mercedes-Benz.
Als we komen aanrijden, trekt een rijtje auto’s de aandacht. Het zijn geen exclusiviteiten en al zeker geen klassieke modellen. Op het parkeerterrein staat een serie splinternieuwe Peugeots 5008, allemaal in dezelfde kleur en uitvoering. Vlak ernaast de verschillende concurrenten van het model. Het lijkt erop dat dit een bijeenkomst is voor dealers, om kennis te maken met de auto die ze straks hopelijk massaal gaan verkopen. In groepjes van drie of vier vertrekken de mannen (inderdaad, alleen maar mannen) om de rijkwaliteiten te vergelijken met die van de andere merken. Argwanend bekijkt men de bezoekers van buiten. Op zich is belangstelling voor een nieuw product welkom, maar dit is niet de juiste plaats en het juiste tijdstip. Wacht nog maar even tot de auto in de showroom staat, is onuitgesproken de boodschap. En het is al helemaal niet de bedoeling om de deur open te doen om het interieur te bekijken! Dan maar naar binnen, naar waar we voor komen.
 

Verkopers van de Peugeot 5008 worden voorbereid op hun taak de auto te gaan verkopen.

Werkelijkheid
De website van Meilenwerk meet de verschillende aspecten van de permanente manifestatie breed uit. Foto’s tonen zalen vol mensen rond oude en bijzondere auto’s. Ze zijn gemaakt bij de feestelijke opening. De werkelijkheid van medio oktober 2009 is een slagje anders. In één van de twee expositiehallen staan in het midden een paar dure auto’s verloren in de ruimte. Veel garageboxen staan leeg. Een aanzienlijk deel van de kantoorruimtes ook. Is de verhuizing al gepland of is er nog geen huurder gevonden? Het wordt niet helemaal duidelijk. Druk is het in elk geval op deze vrijdagmiddag niet. Dealer Gohm van Maserati en Lamborghini heeft de handelswaar uitnodigend opgesteld, maar veel kijkers of kopers trekt het niet. Dat maakt de hagelnieuwe spierwitte Lambo’s en een klassiek rode Maserati niet minder interessant. Bovendien is dit slechts een momentopname. Wie weet is er op een andere dag in de week meer activiteit te bespeuren.
 

Hal 2 vertoont nog veel lege plekken, op het centrale plein en bij de garageboxen.

Zicht op dit tweede gedeelte van het Meilenwerk.

De glazen boxen brengen je in contact met aantrekkelijke klassiekers. Links een Mercedes, rechts een Chevrolet Corvette.

Ook de klassiekers van de toekomst zijn hier te koop, zoals deze Lamborghini's....

....en niet minder exclusieve Ferrari's, waarvan de rechtse een speciale dakconstructie heeft.

Dit is één van de nieuwste modellen van Ferrari.

Bij de Maserati-dealer staat naast de nieuwe modellen deze auto van weleer met Vignale-koetswerk.

Stilte
Ook elders heerst rust. De medewerkers van Merz & Pabst, dealer van Morgan, Lotus en Artega en als sinds 1936 actief, moeten elkaar bezighouden. De stapel folders die aangeven dat er ook leasemogelijkheden zijn voor deze exclusieve modellen, blijft onaangeroerd. De grote vraag is natuurlijk of deze stilte een weerspiegeling is van het economisch klimaat. Exclusieve en klassieke auto’s kosten immers veel geld. Noodzakelijk voor het alledaagse leven zijn ze niet.
Kijken kost echter niets. En dus is er alle gelegenheid de verschillende modellen nog eens nader te bestuderen. Een Morgan is op zich al bijzonder, een vierpersoons nog eens extra en de twee opvallende kleuren bruin doen er nog een schepje bovenop. Bovendien heeft deze auto ook nog de handtekening van Charles Morgan op het dashboardkastje, kleinzoon van de oprichter van het familiebedrijf. Na het bezoek deze zomer aan de fabriek in het Britse Malvern Link kijken we met extra belangstelling naar de louvres in de motorkap, één voor één met de hand gestanst. Hoewel het bedrijf geen officieel verkoopsteunpunt van Wiesmann is, biedt het toch een aantal typen aan. Dat geeft de unieke mogelijkheid drie modellen op één plek te bekijken en te vergelijken. Zo’n kans krijg je niet iedere dag. De sportwagenmaker combineert traditionele Britse stijl met hedendaagse Duitse toptechniek en creëert zo kostbare en razendsnelle auto’s. De kwaliteit is hoogwaardig. Eén van de auto’s is uitgevoerd in matte lak, een nieuwe mode. Je moet ervan houden, zullen we maar zeggen. Het is wel héél anders dan de glimmende knalrode Ferrari’s elders in het gebouw.
 

Het aanbod van Merz & Pabst loopt uiteen van de Wiesmann tot de Morgan. 

De meeste Morgans zijn tweezitters, maar deze heeft plaats voor vier personen en is van alle luxe voorzien.

Op het dashboardkastje de handtekening van Charles Morgan, kleinzoon van de oprichter.

Alternatieven voor de bekende sportwagens: een Lotus Elise of een Artega. Ze zijn hier ook te leasen.

Een klassieke vorm met een moderne BMW-motor: de Wiesmann. Goedkoop zijn ze bepaald niet.

Klassiekers te koop, zoals een Alvis (links) of een Bentley (rechts).

Bechtel & Steenbuck heeft heel wat modellen van Jaguar in de aanbieding. Rechts een C-Type.

Een Jaguar XK120 Roadster, een sensatie van de late jaren veertig.

De XK150 was een doorontwikkeling met minder uitgesproken uiterlijk.

Links een 3,5 Litre van net na de oorlog, rechts een MK-II.

Ook voor een klassieke Mercedes-Benz kan men hier terecht. De prijs is op aanvraag.

Een Heckflossen-Mercedes en 280 Cabriolet: twee andere voorbeelden uit het aanbod.

De luxe vierzits cabriolet ziet er als nieuw uit.

Voor wie wat goedkopers en meer alledaags wil: een Glas 1204 Cabrio en Fiat 500, beide met linnen dakje.

Limousine
Merz & Pabst doet mondjesmaat ook in klassiekers. Wie belangstelling heeft voor een zogeheten Heckflossen-Mercedes is hier aan het goede adres. Buurman Arthur Bechtel & Steenbuck heeft een veel uitgebreider aanbod uit lang vervlogen tijden. Topstuk is vierdeurs cabriolet van voor de oorlog. De prijs is op aanvraag. Naast de vele Mercedessen ligt de nadruk op Jaguars. Er is keus uit verscheidene, allemaal even beroemde typen: XK 120 en 150, Mark II, C- en E-type. Een 3,5 Litre Jaguar, Alvis en Bentley zorgen bijna voor een museale sfeer. Binnen staat wat onopvallend in een hoekje een Glas 1204 Cabriolet. Geen grootse klassieker misschien, maar inmiddels wel een zeldzaamheid en alleen daarom al interessant. Onder het motto “wie het kleine niet eert….” staat even verderop een Fiat 500.
Dat motto kan nog letterlijker worden opgevat bij het gespecialiseerde winkeltje dat klassiekers aanbiedt zoals Minichamps ze in het klein nabouwt. Ook hier zit de verkoper te wachten op klandizie. Deze middag blijft die weg.
Huurder Targa Florio heeft drie wat grotere modellen in de aanbieding, formaat trapauto. Niet van die moderne plastic dingen, maar stijlvol speelgoed uit vroeger tijden. De Austin Forty is een trapauto en stamt uit 1970, hoewel het een model uit de jaren vijftig moet voorstellen. Voor 4750 euro is-ie verkocht! Bij de Porsche 356 Speedster hoef je niet te trappen. Deze heeft een elektromotor. De levertijd is drie maanden en de leverancier garandeert exclusiviteit door een beperkte serie van 356 stuks. Prijs 6.750 euro. Even doorsparen en je hebt een echte auto!
 

Een klassieker voor de kinderen (of de verzamelaar!): een Porsche en Austin als trapauto.

Hamvraag
Aan leuke ideeën, mooie auto’s en bijzonderheden heeft ook het derde Meilenwerk geen gebrek. De kamers van het luxe V8-hotel zijn opvallend ingericht. Je kunt, als je wilt, slapen in een bed met Mercedes-, Cadillac- of Volkswagen-voorkant of in een kamer met grote motorfietsen op het behang. Het kost een paar centen, maar dan beleef je ook wat. De hamvraag is natuurlijk: gaan voldoende mensen hiervan gebruik maken om de formule tot een succes te maken? Is de aantrekkingskracht groot genoeg? Zijn de prachtige musea van Mercedes-Benz en Porsche elders in Stuttgart concurrerend of juist aanvullend? Een maand na de opening is het veel te vroeg om conclusies te trekken. Maar ongetwijfeld hadden de investeerders en bestuurders zich vrolijker economische omstandigheden gewenst. Een paar jaar geleden was de kans op succes beslist stukken groter geweest.
 

Auto's vormen het middelpunt, maar motorfietsen en deze straaljager geven een gepast accent.

Reisverslag Meilenwerk Düsseldorf 2007
Reisverslag Meilenwerk Düsseldorf 2010
Reisverslag Meilenwerk Berlijn

 

   Aanvulling

JANUARI 2014
Na Berlijn en Düsseldorf gaat ook Böblingen verder onder een andere naam: Motorworld. Niet langer is sprake van Meilenwerk. De eigenaren van dat merk hebben de banden met de drie vestigingen verbroken. Dat betekent dat op dit moment er geen locatie is waarop de naam nog van toepassing is. Er zijn wel plannen voor vestigingen in Zwitserland en Hamburg.

FEBRUARI 2016
Het bedrijf Meilenwerk is failliet verklaard. De bedrijven in Berlijn en Düsseldorf onder de nieuwe eigenaar Classic Remise hebben met het bankroet niets uitstaande en blijven gewoon bestaan. Meilenwerk in Böblingen was al eerder losgemaakt en heet Motorworld.

 

   Folder V8 Hotel