Meilenwerk Düsseldorf  

Düsseldorf (D)


 
●  Aan- en verkoop klassieke auto's
●  Reparatie en onderhoud
●  Exclusieve modellen in de stalling
●  Geringer aanbod dan in 2007
●  Sfeervol café Hebmüller


april 2010, laatste aanvulling februari 2016
 

  


Waar passie en handel samenkomen

Najaar 2007 bezochten we het Meilenwerk in Düsseldorf: een trekpleister voor liefhebbers van klassieke auto's waar wordt gehandeld, onderhouden, opgeknapt, gereviseerd en... gekeken. Het concept, het gebouw en de aanwezige auto's maakten indruk. Zou een tweede bezoek eenzelfde positieve indruk achterlaten? Om die vraag te beantwoorden, werd opnieuw koers gezet naar het Forum für Fahrkultur.
 

's Morgens om half negen is het terras nog onbevolkt en de toepasselijke snackbarauto nog gesloten.

De vorige keer waren we in het Meilenwerk op een Duitse feestdag, 3 oktober, dag van de herdenking van de hereniging in 1990. Veel mensen hadden deze plek uitgezocht om een deel van hun vrije dag door te brengen. Er was een gezellige drukte. Het sfeervol ingerichte café Hebmüller - met overal schaalmodellen, oude folders, affiches en autobenodigdheden - was een regelrechte topper.
Met deze ervaring is een herhaald bezoek niet zonder risico's. Hoe is de sfeer op een gewone vrijdagmorgen in april om half negen? Staan er nog voldoende interessante klassiekers, nu de financiële crisis de handel daarin niet onberoerd heeft gelaten?
Als we om half twaalf de parkeerplaats verlaten, zijn de antwoorden duidelijk. De glans is gebleven. Meilenwerk in Düsseldorf heeft nog niets van zijn aantrekkelijkheid verloren en steekt wat opzet en aankleding betreft met kop en schouders boven de twee andere vestigingen in Berlijn en Stuttgart uit.
 

Het is nog rustig 's morgens vroeg. Bij binnenkomst ruik je de olie.

Smeermiddelen
Het is nog rustig als we aankomen. De catering is bezig met het uitladen van kratten en dozen. De tafels op het terras worden schoongemaakt. Zodra je de voormalige remise binnengaat, ruik je de indringende geur van olie en smeermiddelen. Af en toe, als een auto wordt weggereden, vermengt de lucht zich met uitlaatgassen uit het pre-katalysatortijdperk.
Hoewel het pand een treinenachtergrond heeft, is dit in alles een autowereld, zonder de leverancier van motorfietsen in het pand tekort te willen doen. Dit is de wereld van mensen die een auto niet zien als een eenvoudig vervoermiddel, maar als hobby, passie of misschien zelfs levensdoel. Tegelijkertijd is het een plaats van pure handel. Business, en soms zelfs big business. Er staan gebruikte auto's met prijzen van zes cijfers. In Meilenwerk komen passie en handel samen.
 

Café Hebmüller is geheel in autosfeer ingericht, met overal schaalmodellen en toepasselijke elementen.  

Geduld
Om half negen zijn verschillende winkels en bedrijven nog dicht, al gaat het gebouw zelf om acht uur open. Hebmüller doet de deuren pas om tien uur van het slot, de modelautowinkel Boxenstopp zelfs een uur later. Voor koffie moet je nog even geduld hebben. In enkele werkplaatsen is al wel enige bedrijvigheid te zien. Er wordt gewerkt aan klassiekers in alle soorten en maten. Vrijwel volledig gestripte auto's van ongelakt staal staan te wachten op vervoer naar de spuiter. Een gespecialiseerd bedrijf ontfermt zich over cabriolets die toe zijn aan een nieuwe kap. Op een hefbrug staat een dure Porsche, even verder een Simca V8 van eind jaren vijftig. Het tempo bij een onderhoudsbedrijf voor oude auto's lijkt aanzienlijk lager dan in een moderne garage.
 

Enkele meters spoorrails verwijzen naar de historie van het gebouw.

Een Volkswagen Transporter uit 1956 is een rijdend reclamebord voor het bedrijf. 

Reclamezuil
Een bijzondere Volkswagenbus trekt de aandacht. Het is de promotiewagen van het centrum. Op de zijkant is een overzicht van de grote hal geschilderd. Vorige keer was deze rijdende reclamezuil er nog niet. Het nummerbord is bijzonder: D-VW1956H. De auto is van hetzelfde bouwjaar als wij. Vlak achter de wagen liggen in de vloer nog een paar meter spoorrails, ter herinnering aan het verleden van het gebouw (zie ook ► het verslag uit 2007).
Nog even interessant als de vorige keer is de inhoud van de glazen garageboxen waarin liefhebbers hun gekoesterde vierwielers neerzetten als ze er niet mee rijden. Bij elkaar is het een collectie waar menig museum jaloers op zou zijn. Een enkel model trekt in het bijzonder de aandacht, zoals een Britse Gordon Keeble die eruit ziet als een Italiaanse sportwagen. Niet verwonderlijk, want Giugiaro tekende het koetswerk. Tussen 1963 en 1967 zijn er minder dan honderd van gemaakt.
Pal eronder staat een rood met witte Fiat 1200 Spider geparkeerd. De auto is weliswaar minder extreem maar vandaag de dag toch aardig exclusief. Een soortgelijk model staat overigens ook te koop. 
Een Mercedes-Benz 600 even verderop lijkt door zijn wielen te zijn gezakt. Dat is niet zo. Dit is een uitvloeisel van de luchtvering. Mooi is echter anders.
 

In glazen garageboxen stallen liefhebbers hun hobby om andere liefhebbers te laten meegenieten.

De Engelse Gordon Keeble heeft de lijnen van een Italiaanse coupé.

De smaak van liefhebbers is heel verschillend.

Een Fiat 1200 Cabriolet in de stalling en bij een handelaar te koop.

Door de luchtvering zakt de Mercedes-Benz 600 (dit is de korte uitvoering!) door zijn wielen.

Oude sportwagens van Porsche en Mercedes-Benz zijn gewilde klassiekers.

Links Porsches in de werkplaats, rechts een bijna kaal koetswerk achter de ruit van één van de bedrijven.

Waar klassiekers te koop staan, tref je de Mark II-versie van de Jaguar.

Voor 159.900 euro te koop: Aston Martin DB4 met Superleggera-koetswerk van Touring.

Vooroorlogse klassiekers als deze Chevrolet zijn in de minderheid.

Topconditie
Het meest bezienswaardig blijven de auto's die te koop staan. De meeste verkeren in topconditie. Ze zijn door vaklui grondig gerestaureerd en gereviseerd. Een enkel model is nog 'een uitdaging' voor degenen die graag klussen. Zo heeft een Citroën HY bestelwagen nog heel wat opknapuren voor de boeg. Het is een mooie basis voor een alternatieve kampeerwagen, al heeft deze versie geen metalen, maar linnen zijkanten.
Aan een Land-Rover uit 1950, nog van de eerste serie, is de leeftijd ook af te zien. De auto is nog origineel. Dat heeft z'n charme. Vraagprijs: 18.900 euro. Voor een kleine 24.000 euro staat een Jeep uit 1944 voor je eigen deur. De auto is opnieuw gelakte, heeft (te) keurige bekleding en helder witte herkenningstekens. Misschien is deze wel te perfectionistisch onder handen genomen. 
 

Bijna 19.000 euro moet deze ongerestaureerde Land-Rover uit 1950 opbrengen.

De Jeep is wel helemaal opgeknapt. Misschien wel té mooi. Aangeboden compleet met bijl en schop.

Vergelijken
Het aanbod is divers, maar de 'grote merken' uit Duitsland en Engeland overheersen: Porsche, Mercedes-Benz, Jaguar en MG. Ferrari, Lancia en Alfa Romeo zorgen voor de Italiaanse bijdrage. Soms staan van eenzelfde model verschillende uitvoeringen. Dat geeft de mogelijkheid te vergelijken. Gaat de voorkeur uit naar een Mercedes cabriolet in Europese of Amerikaanse uitvoering? Wil je liever een vroege Austin Healey met neerklapbare voorruit of een latere variant met modieuzer grille? Of spreekt een MGA toch meer tot de verbeelding? De openstaande motorkap laat zien dat ook onderhuids alles in perfecte staat is gebracht. Het extra koffertje op het bagagerekje krijg je er als curiositeit bij.
Is dit alles toch te gewoontjes? Dan is een AC Cobra een mooi alternatief: bloedsnel en zeer in het oog lopend. Voor bijna anderhalve ton doet de verkoper graag afstand. Voor aanzienlijk minder kan je ook exclusief rijden. Een namaak-Bugatti met BMW-motor kost iets meer dan een derde.
 

Kijk bij deze Ferrari 365GT van 1968 met koetswerk van Pininfarina ook eens naar de bijzondere hoekbumpers.

Twee keer drie ronde achterlichten en twee keer twee uitlaatpijpen: dat maakt indruk. 

Een exclusieve Alfa Romeo met een gigantisch stuurwiel aan de rechterkant.

Één van de 150 Lancia Aurelia B24S Spiders die ooit zijn gemaakt. Afgeleverd in 1957 en 40 jaar bij dezelfde eigenaar gebleven.  

De grote tentoonstellingshal is ontstaan door overkapping van het voorplein van een oude treinenremise.

Van sommige modellen zijn er meer versies. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen tussen een vroege of latere Austin Healey.

Wil je een Mercedes cabriolet in Amerikaanse (links) of Europese (rechts) uitvoering?

Onder de motorkap van deze MGA ziet alles er als nieuw uit. Het koffertje zit vast bij de koop in.

Een versie met open kap kan natuurlijk ook. Vergelijk ook de achterlichten met die van de auto hierboven.

Anderhalve ton moet je neertellen voor een AC Cobra Shelby. Dan heb je wel bekijks.

Het lijkt een Bugatti, maar is een La Chapelle. Onder de motorkap een opgevoerde BMW-krachtbron.

Alledaagser
Wie meer belangstelling heeft voor alledaagser auto's, hoeft niet meteen weg te lopen. Op de bovenverdieping treffen we een Simca 1100 aan, een hatchback avant la lettre. Lang voordat de Volkswagen Golf een nieuwe middenklasse creëerde, brachten de Fransen het idee in praktijk. Een Mini is evenmin erg bijzonder. In dit geval gaat het echter om een zeldzamer Italiaans exemplaar van fabrikant Innocenti. De kofferklep is anders van vorm om ruimte te bieden aan de vierkante Italiaanse nummerplaat.
Handelaar Movendi heeft een Ford Capri in de aanbieding, familiewagen van de jaren zeventig. De auto gaat verborgen onder een zwarte beschermhoes maar is aan zijn silhouet te herkennen.
 

Die zie je niet veel meer: alledaagse auto's van toen, zoals een Simca 1100.

Links: bij een Franse auto horen kleine deukjes. Rechts: een wel heel simplistisch merkplaatje op de motorkap.

Aan de kofferklep is te zien dat het om een Italiaanse variant van de Mini gaat.

De kenner ziet het meteen: hier staat een Ford Capri, de sportieve gezinswagen van de jaren '60 en '70.

Voorkeur
De vormgeving van de Citroën DS is zelfs voor de leek onderscheidend. Vlak bij elkaar staan een versie met de oude voorkant en met de (meedraaiende) koplampen achter glas. Het is maar net wat je voorkeur is. Over smaak en autoliefde valt niet te twisten. Dus ook niet of een pompeuze Cadillac van eind jaren vijftig mooi is of niet. En ondanks de weinig vleiende bijnaam Barockengel zal ook de BMW 501 liefhebbers kennen.
Groot en groots zijn in elk geval de modellen van Rolls-Royce. Binnen staat een Silver Cloud II 1962, op de parkeerplaats buiten twee nog veel langere modellen. Een autotransporter beneemt deels het zicht. Je kunt er moeilijk wat van zeggen. Kijkers zijn leuk, maar uiteindelijk draait het om de handel. Met een beetje moeite kunnen we er toch bij. De oudste is een Phantom II Continental uit 1933 met koetswerk van Thrupp & Maberly, uit de tijd dat Rolls-Royce alleen het chassis met een motor leverde. De wielbasis bedraagt maar liefst 3,66 meter. Het andere model is een Phantom VI uit 1969 met opmerkelijk gekleurde, groene ruiten en een vinyl dak. De auto werd gebruikt door Prins Charles en zijn zonen bij de begrafenis van Lady Diana en later ingezet bij de film The Queen. De wagen moet rond 100.000 euro opbrengen; de geschatte waarde van de oudere Phantom is ongeveer het dubbele.
 

Links een Citroën DS 21 Pallas 1967, rechts een model met het nieuwe front. Prijzen: tussen 20.000 en 30.000 euro.

Voor sommigen is zo'n Cadillac de ultieme droomauto.

Met Nederlands kenteken: een BMW 501 'Barockengel' uit 1957.

Rolls-Royce Silver Cloud II van 1962, nog met enkele koplampen. 

Buiten op het parkeerterrein staan twee exclusieve Rolls-Royce'en.

Rolls-Royce Phantom II Continental 1933 met exclusief koetswerk van Thrupp & Maberly. Waarde: circa 200.000 euro.

Om diefstal te voorkomen, is de Spirit of Ecstacy met een ijzerdraadje vastgemaakt. 

Een Rolls-Royce Phantom VI heeft wel de naam, maar is bepaald geen geestverschijning.

Cappuccino
Terug naar binnen. Hebmüller serveert bij een kopje cappuccino een heerlijk vers, Duits broodje met kaas. De placemat is een geplastificeerde dubbele pagina uit een heel oude editie van Auto, Motor und Sport. Aan de muur hangt in een lijst een collage van bekende ansichtkaarten: de kaarten die bezoekers aan het Audi-museum Museummobile in Ingolstadt kunnen meenemen. Een groot televisiescherm laat reclamefilmpjes zien van Ford- en Lincoln-modellen uit de jaren vijftig.
In de loop van de ochtend zijn er verschillende bezoekers gekomen. Sommigen hebben een afspraak bij één van de bedrijven, sommigen zijn serieus op zoek naar de auto van hun dromen en anderen komen niet verder dan dromen. Met wat mooie foto's zijn ze al tevreden. Of ze kopen een klein autootje, een boek, een affiche of een origineel onderdeel als souvenir bij één van de gespecialiseerde winkeltjes. Bij Meilenwerk ben je welkom. Als je maar van auto's houdt.  

 

Een kopje koffie te midden van reclamefilmpjes uit de jaren vijftig en oude olieblikken.

Overzicht van de grote centrale hal van Meilenwerk Düsseldorf.

Ruim twee jaar geleden stonden er aanzienlijk meer auto's. Gevolg van de crisis?

Britse en Duitse klassiekers overheersen, aangevuld met een enkel Italiaans raspaardje.

Links twee Austin Healeys, Lancia Aurelia en Aston Martin DB4, rechts een Mercedes-Benz 190SL. 

Buiten staat een 'kleine' Hummer. Klassieker van de toekomst? 


► Grotere foto's van een aantal auto's

 

  Een bekende!

De Rolls-Royce Phantom II komt bekend voor... Dat klopt. Vorig jaar stond de auto bij een handelaar in klassieke modellen in het Meilenwerk in Berlijn, zie onderstaande foto's. 


De Rolls-Royce stond in 1933 op de stand van koetswerkbouwer Thrupp & Maberly tijdens de Olympia-autoshow in London en werd in november van dat jaar verkocht. In de jaren vijftig raakte de auto in verval en kwam in een ondergrondse opslagplaats te staan. In 1959 werd de auto verkocht voor £ 35; 10 voor de auto en 25 voor vier nieuwe banden. Ondanks de koop werd pas tien jaar later gestart met de restauratie. In 2007 bracht de auto bij een veiling rond £ 90.000 op. De vraagprijs in 2009 bedroeg € 198.000. Hieronder twee foto's, van vóór en na de restauratie. 

 

 

  Aanvulling

SEPTEMBER 2011
De vestigingen van Meilenwerk in Berlijn en Düsseldorf hebben een nieuwe naam gekregen: Classic Remise. Het in Berlijn gevestigde bedrijf Meilenwerk AG heeft de licentie voor gebruik van de naam ingetrokken vanwege ontevredenheid met de opzet in de genoemde vestigingen. Het Meilenwerk in Stuttgart (Böblingen) blijft zo heten en er komen nieuwe vestigingen in Hamburg (2014) en in het Zwitserse Horgen (2013).

FEBRUARI 2016
Het bedrijf Meilenwerk is failliet verklaard. De bedrijven in Berlijn en Düsseldorf onder de nieuwe eigenaar Classic Remise hebben met het bankroet niets uitstaande en blijven gewoon bestaan. Meilenwerk in Böblingen was al eerder losgemaakt en heet Motorworld.