|
Meilenwerk Düsseldorf
Düsseldorf (D)
●
Bedrijfsverzamelgebouw rond klassieke
auto's
●
Historisch gebouw met nieuwe functie
●
Aan- en verkoopcentrum
●
Stallingsruimte voor klassiekers
●
Showroom als museum
oktober 2007, laatste aanvulling februari
2016
|
Museale autoshowroom in
oude locomotievenremise
Wie een klassieke auto wil kopen, laten
opknappen of verantwoord wil stallen temidden van soortgenoten, kan sinds
september 2006 terecht in het Meilenwerk in Düsseldorf. Een oude remise voor
stoomlocomotieven is opgeknapt en omgebouwd tot autoparadijs. Ook liefhebbers
zijn er van harte welkom en kunnen er hun ogen uitkijken.
Op ieder tafeltje van Bistro
Hebmüller staat een schaalmodel van een oude auto. De suikerpot is een oliespuit
en de placemats zijn geplastificeerde originele folders van oude auto’s. Aan de
muur hangen reclameborden en een serie ‘antieke’ autoverbanddozen. Op de bar en
op kastjes staan en liggen autoboeken om ingekeken te worden. Een autokalender
geeft aan welke dag het is: woensdag 3 oktober 2007, een nationale Duitse
feestdag om de hereniging in 1990 te vieren. Ondanks hevige regenbuien die het
najaarszonnetje telkens wreed naar de achtergrond verdringen, grijpen de
Duitsers hun vrije dag aan om erop uit te trekken. De winkels zijn dicht, dus
zijn bezienswaardigheden het reisdoel. Autominnaars bezetten deze middag vrijwel
alle tafeltjes van de bistro. Wie niets met oude auto’s heeft, kan beter een
andere uitspanning opzoeken.
 |
 |
 |
 |
Meilenwerk
Hebmüller is één van de 35 ondernemingen in het bedrijfsverzamelgebouw
Meilenwerk in Düsseldorf. In- en verkopers van klassieke auto’s, verhuur- en
leasebedrijven, gespecialiseerde herstelbedrijven voor koetswerk en interieur,
aanbieders van accessoires, onderdelen en aangepaste kleding, verkopers van
automobilia en organisatoren van autotoertochten hebben hier hun intrek genomen.
De plaatselijke dealer van Ducati-motorfietsen heeft zich bij de vierwielers
aangesloten. Ein Forum für Fahrkultur noemen de Duitsers het. Het
karakteristieke halfronde gebouw heeft een oppervlakte van drie voetbalvelden.
In totaal zijn er bij de verschillende bedrijven 120 mensen werkzaam.
Meilenwerk is uitgegroeid tot een formule. De eerste vestiging ontstond in 2003
in Berlijn, ook in een oud spoorgebouw. Daar komen inmiddels zo’n 450.000
bezoekers per jaar. Een dergelijk aantal zal Düsseldorf niet halen, maar een
gemiddelde van duizend per dag hoopt men wel te bereiken. In het weekend en
tijdens feestdagen is het natuurlijk drukker dan door de week. Het concept slaat
aan. Op dit moment wordt in Stuttgart hard gewerkt aan de derde vestiging. Begin
2009 moeten de poorten open gaan.
 |
 |
 |
 |
Stoomlocomotieven
Het gebouw van Meilenwerk Düsseldorf dateert van 1931. Stoomlocomotievenfabriek
Wersten liet een halfronde remise bouwen waarbij een immense draaischijf de
treinen letterlijk op het goede spoor zette. Met de komst van elektrische
treinen verloor het gebouw zijn functie. Het raakte in verval, maar bleef
behouden als beschermd stadsmonument. Na een grondige verbouwing – een
investering van 15 miljoen euro – begon het pand in september 2006 aan een
tweede leven met een nieuwe functie. De open ruimte van de draaischijf werd
overkapt. De rails verdwenen. Een paar meter spoorbaan is als monument van
vervlogen tijden in de vloer aangebracht. Er ontstond een grote hal met een
lichtdoorlatend dak dat ’s avonds door gekleurde lampen wordt beschenen. Zes
handelaren in klassieke auto’s gebruiken de ruimte als museale showroom voor hun
handelswaar. Eén ervan is gespecialiseerd in oude Mercedessen, een ander richt
zich op Britse klassiekers. Omdat het geen museum maar een showroom is, heeft de
bezoeker vrij entree en kan alle auto’s van dichtbij bekijken. In Duitsland
volstaat een vriendelijk verzoek de modellen niet aan te raken. Men gehoorzaamt.
Nergens is sprake van vingerafdrukken op het glanzende koetswerk van de
gerestaureerde bolides.
De collectie wisselt uiteraard voortdurend. Het aanbod is divers. Als wij
Meilenwerk bezoeken, loopt het van Ferrari tot Rolls-Royce, van
vleugeldeur-Mercedessen tot allerlei Porsches en van oude Jaguars tot een
fabelachtig mooi opgeknapte klassieke Horch. Het is opvallend dat sommige auto’s
een Nederlands nummerbord hebben.
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Vergelijken
Van bepaalde merken en typen staan verschillende exemplaren te koop, zodat je
mooi kunt vergelijken. Is een Jaguar XK met of zonder wielplaten over de
achterwielen nou het mooist? Wil je een Mercedes 190SL in gewone uitvoering of
in een aangepaste zonder bumpers en met verlaagde voorruit? Ga je voor een
fabrieksmodel of zo’n exclusieve Triumph TR3 met aangepast Italiaans koetswerk
van Vignale/Michelotti? Hiervan zijn er maar driehonderd gemaakt. Voor een
kleine veertig mille staat hij voor je eigen deur in plaats van in het
Meilenwerk.
De prijzen van de duurste modellen zijn ‘op aanvraag’, met als achterliggende
gedachte dat als je moet informeren naar de prijs de auto te duur voor je is.
Bij de meeste auto’s staat het bedrag gewoon genoemd. Zo moet een Messerschmitt,
een dwergauto uit de jaren vijftig waarin twee personen achter elkaar kunnen
zitten als ze tenminste geen last hebben van claustrofobie, bijna 30.000 euro
opbrengen. Voor tienduizend euro méér ben je de eigenaar van een Jaguar XK 120
Coupé van 1952 in Traumhafter Zustand. Een Rolls-Royce 25/30 HP Cockshoot
Saloon uit 1937 verwisselt voor iets minder dan 60.000 van eigenaar; een
‘Adenauer-Mercedes 300’ in cabrioletuitvoering schiet ver over de ton. De Shelby
Ford Mustang doet daar met 279.000 euro nog een hele forse schep bovenop. Een
goed opgeknapte klassieker vergt een stevige beurs, zoveel is wel duidelijk.
Voor de minder bedeelden biedt de Boxenshop gelukkig uitkomst. Deze winkel biedt
betaalbare klassiekers op schaal aan. Tegen betaling helpt men ook de
verzamelaar die nog zoekt naar een oude brochure van zijn favoriete model.
 |
 |
 |
 |
Stallen
De voormalige ruimte voor de locomotieven biedt particulieren de mogelijkheid
hun klassieker veilig te stallen. De auto’s staan zij aan zij, ieder op een
eigen ‘plateau’. Om de ruimte optimaal te benutten zijn er twee lagen. De
onderste rij heeft één open plaats, zonder plateau. Door die rij horizontaal te
verschuiven, ontstaat er ruimte om de auto boven te laten zakken. Een vernuftig
systeem!
De afgeschermde auto’s staan achter glas, zodat bezoekers kunnen meegenieten.
Veel modellen zijn de moeite van het bekijken waard. Het merendeel is sportwagen,
met een oververtegenwoordiging van Porsche en Jaguar. Een driewielige Goliath
bestelwagen en goudkleurige Volkswagen K70 vallen misschien wat uit de toon,
maar niemand zal er aanstoot aan nemen. De één valt voor een exclusieve
sportwagen, de ander voor een klassieke alledaagse gezinsauto. Wat de
liefhebbers bindt, is het gevoel dat een auto méér is dan louter een handig
gebruiksvoorwerp om van A naar B te komen. Wie dat gevoel niet begrijpt, heeft
in Meilenwerk niets te zoeken, tenzij er belangstelling is voor de klassieke
architectuur.
■
►
Kijk hier voor grotere foto's van de collectie
SEPTEMBER 2011
De vestigingen van Meilenwerk in Berlijn en Düsseldorf hebben een nieuwe naam
gekregen: Classic Remise. Het in Berlijn gevestigde bedrijf Meilenwerk AG heeft
de licentie voor gebruik van de naam ingetrokken vanwege ontevredenheid met de
opzet in de genoemde vestigingen. Het Meilenwerk in Stuttgart (Böblingen) blijft
zo heten en er komen nieuwe vestigingen in Hamburg (2014) en in het Zwitserse
Horgen (2013).
FEBRUARI
2016
Het bedrijf Meilenwerk is failliet verklaard. De bedrijven in Berlijn en Düsseldorf
onder de nieuwe eigenaar Classic Remise hebben met het bankroet niets uitstaande
en blijven gewoon bestaan. Meilenwerk in Böblingen was al eerder losgemaakt en
heet Motorworld.
 |
Waar passie en handel samenkomen
Voor de tweede keer op
bezoek bij
Meilenwerk in Düsseldorf met de vraag of het net zo
indrukwekkend is als de eerste keer.
april
2010, laatste aanvulling februari 2016
|
 |
 |
Ontmoetingsplek voor vaklieden en liefhebbers
In het
Meilenwerk in Berlijn houden allerlei
bedrijven zich
bezig met uiteenlopende activiteiten
waarbij bijzondere auto's centraal staan.
juni 2009, laatste aanvulling februari 2016
|
 |
|
|