Meilenwerk Düsseldorf


Düsseldorf (D)


 

 

●  Bedrijfsverzamelgebouw rond klassieke auto's
●  Historisch gebouw met nieuwe functie

●  Aan- en verkoopcentrum
●  Stallingsruimte voor klassiekers

●  Showroom als museum

                   

 

oktober 2007, laatste aanvulling februari 2016


 

  


Museale autoshowroom in oude locomotievenremise

 
Wie een klassieke auto wil kopen, laten opknappen of verantwoord wil stallen temidden van soortgenoten, kan sinds september 2006 terecht in het Meilenwerk in Düsseldorf. Een oude remise voor stoomlocomotieven is opgeknapt en omgebouwd tot autoparadijs. Ook liefhebbers zijn er van harte welkom en kunnen er hun ogen uitkijken.

Op ieder tafeltje van Bistro Hebmüller staat een schaalmodel van een oude auto. De suikerpot is een oliespuit en de placemats zijn geplastificeerde originele folders van oude auto’s. Aan de muur hangen reclameborden en een serie ‘antieke’ autoverbanddozen. Op de bar en op kastjes staan en liggen autoboeken om ingekeken te worden. Een autokalender geeft aan welke dag het is: woensdag 3 oktober 2007, een nationale Duitse feestdag om de hereniging in 1990 te vieren. Ondanks hevige regenbuien die het najaarszonnetje telkens wreed naar de achtergrond verdringen, grijpen de Duitsers hun vrije dag aan om erop uit te trekken. De winkels zijn dicht, dus zijn bezienswaardigheden het reisdoel. Autominnaars bezetten deze middag vrijwel alle tafeltjes van de bistro. Wie niets met oude auto’s heeft, kan beter een andere uitspanning opzoeken.
 

 

 


Meilenwerk

Hebmüller is één van de 35 ondernemingen in het bedrijfsverzamelgebouw Meilenwerk in Düsseldorf. In- en verkopers van klassieke auto’s, verhuur- en leasebedrijven, gespecialiseerde herstelbedrijven voor koetswerk en interieur, aanbieders van accessoires, onderdelen en aangepaste kleding, verkopers van automobilia en organisatoren van autotoertochten hebben hier hun intrek genomen. De plaatselijke dealer van Ducati-motorfietsen heeft zich bij de vierwielers aangesloten. Ein Forum für Fahrkultur noemen de Duitsers het. Het karakteristieke halfronde gebouw heeft een oppervlakte van drie voetbalvelden. In totaal zijn er bij de verschillende bedrijven 120 mensen werkzaam.
Meilenwerk is uitgegroeid tot een formule. De eerste vestiging ontstond in 2003 in Berlijn, ook in een oud spoorgebouw. Daar komen inmiddels zo’n 450.000 bezoekers per jaar. Een dergelijk aantal zal Düsseldorf niet halen, maar een gemiddelde van duizend per dag hoopt men wel te bereiken. In het weekend en tijdens feestdagen is het natuurlijk drukker dan door de week. Het concept slaat aan. Op dit moment wordt in Stuttgart hard gewerkt aan de derde vestiging. Begin 2009 moeten de poorten open gaan.
 

 

 

Stoomlocomotieven
Het gebouw van Meilenwerk Düsseldorf dateert van 1931. Stoomlocomotievenfabriek Wersten liet een halfronde remise bouwen waarbij een immense draaischijf de treinen letterlijk op het goede spoor zette. Met de komst van elektrische treinen verloor het gebouw zijn functie. Het raakte in verval, maar bleef behouden als beschermd stadsmonument. Na een grondige verbouwing – een investering van 15 miljoen euro – begon het pand in september 2006 aan een tweede leven met een nieuwe functie. De open ruimte van de draaischijf werd overkapt. De rails verdwenen. Een paar meter spoorbaan is als monument van vervlogen tijden in de vloer aangebracht. Er ontstond een grote hal met een lichtdoorlatend dak dat ’s avonds door gekleurde lampen wordt beschenen. Zes handelaren in klassieke auto’s gebruiken de ruimte als museale showroom voor hun handelswaar. Eén ervan is gespecialiseerd in oude Mercedessen, een ander richt zich op Britse klassiekers. Omdat het geen museum maar een showroom is, heeft de bezoeker vrij entree en kan alle auto’s van dichtbij bekijken. In Duitsland volstaat een vriendelijk verzoek de modellen niet aan te raken. Men gehoorzaamt. Nergens is sprake van vingerafdrukken op het glanzende koetswerk van de gerestaureerde bolides.
De collectie wisselt uiteraard voortdurend. Het aanbod is divers. Als wij Meilenwerk bezoeken, loopt het van Ferrari tot Rolls-Royce, van vleugeldeur-Mercedessen tot allerlei Porsches en van oude Jaguars tot een fabelachtig mooi opgeknapte klassieke Horch. Het is opvallend dat sommige auto’s een Nederlands nummerbord hebben.
 

 

 

 

Vergelijken
Van bepaalde merken en typen staan verschillende exemplaren te koop, zodat je mooi kunt vergelijken. Is een Jaguar XK met of zonder wielplaten over de achterwielen nou het mooist? Wil je een Mercedes 190SL in gewone uitvoering of in een aangepaste zonder bumpers en met verlaagde voorruit? Ga je voor een fabrieksmodel of zo’n exclusieve Triumph TR3 met aangepast Italiaans koetswerk van Vignale/Michelotti? Hiervan zijn er maar driehonderd gemaakt. Voor een kleine veertig mille staat hij voor je eigen deur in plaats van in het Meilenwerk.
De prijzen van de duurste modellen zijn ‘op aanvraag’, met als achterliggende gedachte dat als je moet informeren naar de prijs de auto te duur voor je is. Bij de meeste auto’s staat het bedrag gewoon genoemd. Zo moet een Messerschmitt, een dwergauto uit de jaren vijftig waarin twee personen achter elkaar kunnen zitten als ze tenminste geen last hebben van claustrofobie, bijna 30.000 euro opbrengen. Voor tienduizend euro méér ben je de eigenaar van een Jaguar XK 120 Coupé van 1952 in Traumhafter Zustand. Een Rolls-Royce 25/30 HP Cockshoot Saloon uit 1937 verwisselt voor iets minder dan 60.000 van eigenaar; een ‘Adenauer-Mercedes 300’ in cabrioletuitvoering schiet ver over de ton. De Shelby Ford Mustang doet daar met 279.000 euro nog een hele forse schep bovenop. Een goed opgeknapte klassieker vergt een stevige beurs, zoveel is wel duidelijk.
Voor de minder bedeelden biedt de Boxenshop gelukkig uitkomst. Deze winkel biedt betaalbare klassiekers op schaal aan. Tegen betaling helpt men ook de verzamelaar die nog zoekt naar een oude brochure van zijn favoriete model.
 

 


Stallen
De voormalige ruimte voor de locomotieven biedt particulieren de mogelijkheid hun klassieker veilig te stallen. De auto’s staan zij aan zij, ieder op een eigen ‘plateau’. Om de ruimte optimaal te benutten zijn er twee lagen. De onderste rij heeft één open plaats, zonder plateau. Door die rij horizontaal te verschuiven, ontstaat er ruimte om de auto boven te laten zakken. Een vernuftig systeem!
De afgeschermde auto’s staan achter glas, zodat bezoekers kunnen meegenieten. Veel modellen zijn de moeite van het bekijken waard. Het merendeel is sportwagen, met een oververtegenwoordiging van Porsche en Jaguar. Een driewielige Goliath bestelwagen en goudkleurige Volkswagen K70 vallen misschien wat uit de toon, maar niemand zal er aanstoot aan nemen. De één valt voor een exclusieve sportwagen, de ander voor een klassieke alledaagse gezinsauto. Wat de liefhebbers bindt, is het gevoel dat een auto méér is dan louter een handig gebruiksvoorwerp om van A naar B te komen. Wie dat gevoel niet begrijpt, heeft in Meilenwerk niets te zoeken, tenzij er belangstelling is voor de klassieke architectuur.

 

► Grotere foto's van de collectie
Reisverslag naar Meilenwerk Düsseldorf in april 2010
Reisverslag Meilenwerk Berlijn

 

  Aanvulling

SEPTEMBER 2011
De vestigingen van Meilenwerk in Berlijn en Düsseldorf hebben een nieuwe naam gekregen: Classic Remise. Het in Berlijn gevestigde bedrijf Meilenwerk AG heeft de licentie voor gebruik van de naam ingetrokken vanwege ontevredenheid met de opzet in de genoemde vestigingen. Het Meilenwerk in Stuttgart (Böblingen) blijft zo heten en er komen nieuwe vestigingen in Hamburg (2014) en in het Zwitserse Horgen (2013).

FEBRUARI 2016
Het bedrijf Meilenwerk is failliet verklaard. De bedrijven in Berlijn en Düsseldorf onder de nieuwe eigenaar Classic Remise hebben met het bankroet niets uitstaande en blijven gewoon bestaan. Meilenwerk in Böblingen was al eerder losgemaakt en heet Motorworld.