Interclassics & Topmobiel
Maastricht (NL)
●
Beurs voor klassiekerliefhebbers
●
Van klusauto tot
showroomconditie
●
Museumstukken en rariteiten
●
Extra aandacht voor 100 jaar Maserati
januari 2014
Kijkers, kopers en klussers in het Zuiden
Drie dagen lang is het expositiecomplex MECC
in Maastricht omgedoopt tot een autopaleis voor liefhebbers van klassieke en
bijzondere
auto's. Belangstellenden voor een puntgave oude auto kunnen er terecht, mensen
die op zoek zijn naar een exclusieve nieuwe auto, maar ook enthousiastelingen
die honderden uren restauratie als ultieme uitdaging zien. Weer anderen zijn op
zoek naar een bijzonder onderdeel, een originele oude folder of een
schaalmodelletje van hun geliefde vierwieler. De meeste van de bijna 30.000 bezoekers zijn echter
kijkers
met zo hun eigen interesses. Elk jaar is er een speciaal thema. Vanwege het honderdjarig bestaan
is er
dit keer extra aandacht voor het merk Maserati.
 |
De parkeerplaats bij de hoofdingang werkt als smaakmaker. Achteloos staan een Bentley en Maserati naast elkaar. Het zijn de nieuwste modellen, toch
goed voor een paar ton bij elkaar. In gewicht en in geld. Louwman Exclusive,
dealer en importeur van exotische merken, heeft een McLaren geparkeerd, klaar
voor een proefrit. Even verderop staat naast een bestelbusje een klassieke
Jaguar. Hier zijn liefhebbers bijeen, dat is wel duidelijk. Maar liefde kan
kennelijk ook bekoelen. Voor de eigenaren van een Kever en Opel Rekord is een
afscheid aanstaande, als er tenminste respons komt op de bordjes “Te Koop”. Met
een kleine dertigduizend beursbezoekers is de kans reëel dat iemand toehapt.
Hoeft-ie niet eens meer naar binnen...
Oude en nieuwe bijzondere
modellen op de parkeerplaats.
Klaar voor een proefrit: de
McLaren van importeur Louwman.
Deze liefhebbers willen van hun
auto af. De Kever en Opel zijn te koop.
Reclamezuil
In de hal maakt een Maserati Quattroporte (het vorige model) reclame voor het evenement. Het rendement
van zo'n stilstaande rijdende reclamezuil is beperkt. Wie hier eenmaal is, hoeft
niet meer lekker gemaakt te worden. Misschien heeft de auto afgelopen weken
rondgereden en potentiële bezoekers op een idee gebracht. Wie zal het zeggen.
Twee handelshuizen hebben een plekje in de loop verworven om nog voordat je
binnen bent hun aanbod aan te prijzen. Het brengt de stemming er in. Komende
uren gaat alle aandacht uit naar de wereld van de gemotoriseerde vierwielers.
Een stilstaande rijdende
reclamezuil op een plaats waar geen reclame meer nodig is.
Een Lamborghini Islero en
klassieke Packard van twee handelaren in klassiekers.
Kijkers...
De jaarlijkse beurs is dit jaar
groter dan voorgaande edities. Er is meer vierkante meter expositieruimte. Vergeleken met de
grote evenementen in het buitenland is de opzet niettemin beperkt. Dat maakt het
lekker overzichtelijk. Het aanbod aan autolekkernijen is verspreid over
verschillende hallen. De tentoonstelling over 100 jaar Maserati
domineert de Zuidhal. Alleen al deze presentatie is voor liefhebbers voldoende reden naar Maastricht
af te reizen. De geschiedenis trekt aan je voorbij: van de roemruchte racewagens
van weleer tot de Grand Turismo's en limousines van recenter tijden. Het is knap
dat het merk afgelopen tijd zoveel publiciteit heeft weten te krijgen met het
eeuwfeest. Maserati werd weliswaar als bedrijf in 1914 opgericht, maar de eerste
eigen auto kwam pas in 1926. Het sportwagenverhaal begon eerst in 1957.
De organisatie heeft een indrukwekkende tentoonstelling weten te creëren. Topstukken uit de beroemde Panini-collectie in het Italiaanse Modena
(►zie
reisverslag)
en uit het Haagse Louwman Museum zijn
naar de Limburgse hoofdstad overgebracht. Ooit reden de helden van de circuits
in deze bolides. En de coupés tonen de grootsheid van de kunstenaars van de Italiaanse
ontwerphuizen.
 |
Een fraaie verzameling
historische Maserati's bij elkaar. De racewagen is onderdeel van de
Panini-collectie.
Met de Tipo 26 (deze is van 1930)
begon Maserati als merk. Rechts de 8CM 1933 van het Louwman Museum.
Moderne en klassieke racers bij
elkaar.
Maserati 250F 1958, topsnelheid
rond de 300 km/u.
Van deze 250S (uit 1956) zijn er
slechts vier gebouwd.
Links de 6CM afkomstig van de
Panini-collectie.
Pininfarina ontwierp het
koetswerk van deze A6GCS uit 1953.
Een 3500 GTI met een lichtgewicht
koetswerk van Touring.
De Italiaanse grootmeesters van
de carrosseriebouw laten zich groeten.
Een Maserati A6G met
Allemano-koetswerk.
Een 3500 GT Spyder uit 1961.
Dit model is een ontwerp van
Vignale.
Sebring en Mexico: beroemde namen
uit de stal van de fabriek in Modena.
Ghibli en Khamsin: de GT's uit de
jaren zeventig.
Bora en Kyalami. De laatste kwam tot
stand na de overname van Maserati door DeTomaso.
Nogmaals een Ghibli.
In 1980 begon een nieuw tijdperk
met de Biturbo.
Een klassieke Quattroporte met op
de achtergrond het jongste model met die naam.
Een oude naam is teruggekeerd: de
Ghibli, de "kleine" Maserati.
In de genen
Importeur Louwman maakt van de gelegenheid gebruik de nieuwste modellen van het
jarige merk te
tonen, de Ghibli en Quattroporte. Auto's ontwerpen kunnen de Italianen nog
altijd als de besten der aarde. Het zit in de genen. Elders op de beurs onderstrepen klassieke
Alfa’s, Lancia’s en Ferrari’s de decennialange traditie op dit vlak. Van veel
modellen zijn er slechts een handjevol gemaakt. Soms gaat het om letterlijk
unieke exemplaren, zoals op basis van een Alfa Romeo. Alleen al de gesplitste
achterruit is een kunststuk op zich.
Maar laten we niet eenkennig zijn: er is meer bijzonders te zien. Ook andere
landen hebben unieke modellen voortgebracht. Wat te denken van de AFM, een merk
met een kort bestaan, opgericht door Alexander von Falkenhausen. Hij zette na de
oorlog een modern gestroomlijnd koetswerk op het onderstel van een vooroorlogse
BMW 328. Vermoedelijk zijn er 17 van dergelijke auto's gemaakt, voordat zijn
schepper de handdoek in de ring gooide. Dat is uitgesproken veel vergeleken met
de HRG Emperor uit 1952. Daarvan bestaat er maar één.
 |
 |
Van deze Buano op Alfa-basis
bestaat er maar één.
Een volstrekt uniek
achterruitontwerp.
De ruitpartij van de Bizzarrini
vraagt ook om aandacht. Rechts de bovenkant van de deuren.
Het merk Bizzarrini bestond maar
enkele jaren in de tweede helft van de jaren zestig.
Ferrari 250GT Ellena.
De auto wordt aangeprezen als 1
van de 50.
Alfa Romeo 2600 Coupé, een
ontwerp van Bertone.
Oude Lancia's, een Flavia Coupé
en Aurelia GT.
Ook deze Maserati Quattroporte
staat te koop. Voor de liefhebber.
AFM, op basis van BMW 328.
Vermoedelijk zijn er 17 gemaakt.
Een bijzondere BMW 502.
Authenrieth maakte er destijds vier van.
HRG Emperor, de enige ter wereld.
Een ongespoten Lagonda, perfect
gerestaureerd.
Een Franse Talbot-Lago uit 1955.
Niet letterlijk uniek, maar wel
zeldzaam, want er zijn er ooit 54 van gemaakt. Met ruitenwissers...
Een klassieke Delahaye.
Ergens achteraf staat een Bugatti,
toch ook geen alledaagse auto.
Tweemaal een Bentley, voor- en
naoorlogs.
Een Horch, een duidelijk
buitenbeentje op de beursvloer.
Deze Amerikaanse Ford Fairlane is
bijzonder vanwege zijn 'glazen' dak.
Kopers...
Leuk, al die kijkers, maar de meeste
exposanten zijn vooral geïnteresseerd in kopers. Kopers met hele dikke en met
bescheiden beurzen. De eerste groep is van harte welkom bij Louwman Exclusive,
waar de nieuwste Lamborghini in oorlogskleuren de show steelt.
Rolls-Royce-importeur Cito heeft de nieuwe Wraith
meegebracht, plus een twee- en vierdeurs Aston Martin. De belangstelling valt kennelijk tegen: er staan geen drommen
kijkers en de verkoper zit gezellig met bekenden te keuvelen. Maar ach, als hij
er ééntje weet te slijten is zijn weekend weer goed.
Veilinghuis Coys richt zich op auto's die al een leven achter zich hebben. Ze
staan in een afgeschermd paviljoen. Adeldom verplicht. Toegang is er alleen voor
mensen met een beurscatalogus. We blijven op afstand. Te oordelen naar het
aantal stoelen is het hier morgen druk. Bieders zullen elkaar dan aftroeven om met de auto van hun begeerte huiswaarts te kunnen
keren. Voor de een zal dat een buitengewoon fraaie Bentley coupé zijn, voor de
ander een BMW Turbo en voor een derde een sportwagentje van Osca.
 |
Een Lamborghini in oorlogskleuren
op de stand van Louwman.
Hier staat voor een paar centen
achter het lint.
Het is niet druk bij de dealer
van Aston Martin.
Veilinghuis Coys heeft een eigen
paviljoen.
Een Bentley en een Rolls-Royce,
de laatste met opmerkelijke koelopeningen aan de zijkant van de motorkap.
Een kleine Italiaanse coupé, de
Osca.
BMW 02-serie turbo.
Classic Park
Het enthousiaste team van
Classic Park, dat in april een belevingswereld rond klassieke auto’s in Boxtel
opent, heeft een oogverblindend mooie klassieke Rolls-Royce in de aanbieding.
Nou, aanbieding… De prijs is op aanvraag en dat zegt genoeg. Luidt niet de
uitdrukking “Voor wie moet informeren naar de prijs is-ie te duur?”
Het is een
20/25 hp Drophead Coupé uit 1934 met een koetswerk van H.J. Mulliner. Nieuw is
deze auto destijds geleverd door de beroemde Londense dealer Jack Barclay. Een
bezoeker toont serieuze belangstelling. Zijn vrouw vindt de auto wel bij ‘m
passen. Dat helpt. Op dezelfde stand zien we een Alvis TD21. Ook hier lezen we de naam
Mulliner als koetswerkbouwer, na de fusie met Park Ward. Voor ruim een ton pakt
Classic Park ‘m bij wijze van spreken in.
De
stand van Classic Park, één van de verkopers van klassieke auto's.
In april opent Classic Park een
belevingswereld rond klassiekers aan de A2 tussen Eindhoven en 's-Hertogenbosch.
Pronkstuk van de show: een
Rolls-Royce 20/25 hp met Mulliner-koetswerk. Prijs op aanvraag.
De Alvis moet zo'n 100.000 euro
opbrengen.
Britser dan zo kan een dashbaord
er niet uitzien: luxe hout en de klokken in het midden.
Opletten
Als koper moet je wel goed opletten, merken we hier. Er is ook kaf tussen het klassiekerskoren.
Een kenner weet te vertellen dat de aangeboden imposante klassieke Bentleys met hun compressor
voorop verre van origineel zijn.
Om te zien dat de Fiat 500 met rieten stoeltjes geen historische Jolly is, maar
later is omgebouwd, hoef je veel minder deskundigheid in huis te hebben. Wat
geeft het eigenlijk? Het wagentje is er niet minder lollig door.
Ook als de auto wél origineel is, is het oppassen geblazen. Met zo’n derde deur
is een Jaguar E-type onweerstaanbaar als een mooie vrouw, maar rond de wielen
laat ze haar andere kanten zien. De roestduivel heeft toegeslagen. Hij is niet
eenkennig en heeft ook een Facel Vega in zijn macht gekregen.
De Amerikaanse Excalibur werd ooit bekend als namaak-Mercedes. Inmiddels is het zelf een klassieker. Voor 80.000 euro staat er één in je
garage. Als je er tenminste van houdt, met die opzichtige sportwielen en al die
glimmers.
Over Amerikanen gesproken. Marilyn Monroe voelt zich goed thuis tussen
zwart-witte Thunderbirds en Stutz'en. Mooi zijn ze bepaald niet. Maar als je met
zoiets komt voorrijden, heb je wél bekijks. Gegarandeerd.
 |
 |
Zijn deze Bentleys wel origineel?
Een omgebouwde Fiat 500 met
rieten interieur.
Een mooie, uitnodigende dame,
deze E-type. Maar let op: de roestduivel heeft haar in zijn greep.
Roest is niet eenkennig. Die
wielen van een Facel Vega weten er alles van.
Inmiddels een klassieker, de
namaak-Mercedes uit Amerika: Excalibur.
Tachtig mille moet zo'n wagen
tegenwoordig opbrengen.
Marilyn Monroe prijst in steen
onder meer deze Ford Thunderbird aan.
Aan binnen- en buitenkant is het
zwart-wit wat de klok slaat.
Mooi van lelijkheid. Ontzettend
veel lelijkheid, wel te verstaan. Een Stutz Black Hawk.
Klussers...
De één z’n hobby is in een
klassieker rijden, voor de ander is juist de kick ‘m op te knappen. Ook die
liefhebbers reizen niet tevergeefs naar het Zuiden. We ontdekken een mooi project
voor ze: een Porsche 356. De
carrosserie is grotendeels nog intact, al ontbreken er wat zaken als lampen en
ornamenten. Het glaswerk is verdwenen en ook aan de binnenkant zit nog wel wat werk, maar dat is juist de
uitdaging. Voor een halve ton neem je het ding mee naar huis. Dat is toch veel
aardiger dan zo’n kant-en-klare Porsche? Aan aanbod daarvan geen gebrek, of het
nou een Targa is, of ééntje met extra lampen op de voorkant.
In een andere hal staat een alternatief klusproject: een unieke Abarth met
Zagato-koetswerk. Bij de aankoopkosten van dertig mille moet je nog vele
(tien)duizenden optellen, maar dan heb je ook wat: een hobby waar je jarenlang
mee bezig kunt zijn. Het is een
investering. Min of meer vergelijkbare coupeetjes in goede staat hebben een
prijskaartje van zo’n 80.000.
 |
 |
Een mooi klusproject, een Porsche
356.
Zestig jaar oud. Vraagprijs nog
geen 50 mille...
Ook een Porsche, maar dan toch in
een wat andere staat. Hij is inmiddels verkocht.
Je moet ervan houden, die twee
extra lampen voor op je Porsche 911.
Uren plezier: het opknappen van
deze Abarth, een exclusief ontwerp van Zagato.
De aanbieder heeft ook wat kleine
coupeetjes voor wie niet wil knutselen.
Het verschil tussen een klus- en
kant-en-klaar exemplaar: ruim een halve ton.
Deze Abarth is uit 1964 en moet
85.500 euro opbrengen.
Team
Je kunt alleen klussen of met een team. Mensen van VDL NedCar, waar straks
nieuwe Mini’s van de band rollen, vonden in 2012 een oude Mini in Groningen. Hij
dateert van 1959 en is daarmee één van de oudste nog bestaande Mini's. Om
precies te zijn: een Austin Seven. De vijf mannen gingen aan de slag met dit als
resultaat. Een resultaat om trots op te zijn. De wagen krijgt straks een
ereplaatsje in Born, hier niet ver vandaan. Het wagentje is dus niet te koop.
Niet getreurd: er is nog aanbod genoeg. Zo staat elders op de beursvloer een
stationcar, een Countryman/Traveller met houten sierlijsten. Spectaculairder is
een versie die zojuist weggereden lijkt te zijn uit de Rallye van Monte Carlo.
Eén van de oudste Mini's ter
wereld, gerestaureerd door een team medewerkers van VDL NedCar.
Deze Cooper lijkt net te zijn
weggereden uit de Rallye van Monte Carlo.
Een Mini stationcar met
karakteristieke houten lijsten.
Niet alleen
Als klusser sta je er niet alleen voor. Je bent ook niet de enige.
Talloze bedrijven staan klaar je desgewenst te helpen. Tegen een vergoeding,
uiteraard. Zo buigen gespecialiseerde ondernemingen zich bijvoorbeeld over het roestvrij maken van het
koetswerk. Eén zo'n onderneming heeft de mooie naam Autobeitserij.
Andere bedrijven kunnen verloren gegane delen bijmaken. Als er bijna niets over
is, kun je je afvragen of nog sprake is van restauratie. Of is het eigenlijk
reconstructie?
De beurs maakt duidelijk dat je ook de handen uit de mouwen kunt steken zonder
je aan een klassieker te wagen. Dan maak je gewoon je eigen, nieuwe auto. Een
Cygnus bijvoorbeeld, of een Burton. Het enige wat je mee moet brengen is een
oude Citroën 2CV. Echt waardevol zal je werk nooit worden, maar plezier is
met geen geld te koop. En wie een Eend te simpel vindt, maakt een Porsche 550
Spyder na. Net echt.
Autobeitserij Holland maakt het
koetswerk weer als nieuw.
Is dit nog restauratie of is het
reconstructie?
Vrijwel de gehele buitenkant is
nieuw gemaakt.
En zo kan het resultaat van al
het werk eruit zien.
Wie zijn klassieker vaker wil
gebruiken, kan stuurbekrachtiging laten monteren.
Niet origineel, maar wel érg
gemakkelijk, een oude Mercedes die licht stuurt.
Onderdelen en complete bumpers:
zoekt en gij zult vinden.
Deze onderneming legt zich toe op
kappen.
Een 2CV in een nieuw, zelfgebouwd
jasje. De koplampjes verraden de afkomst.
De techniek is vergelijkbaar, het
uiterlijk totaal verschillend: Burton en Cygnus.
Voor wie liever een Porsche
nabouwt.
Autogekken
Op de beursvloer is nog veel meer te zien. Autogekken zijn er immers in soorten
en maten. Ze vinden er curiosa, boeken, catalogi, schoonmaakmiddelen,
onderdelen, schaalmodellen, trailers voor het transport van de kostbare oldtimer of een origineel Westfalia-aanhangertje voor achter de Kever. Betalen met
credit card is mogelijk.
Na vier uur verlaten we de beurs. De bus staat klaar om ons weer naar het Westen
te brengen. De portemonnee is dicht gebleven, op de koffie na. De aandrang om te
gaan klussen is moeiteloos genegeerd. Laat anderen dat maar doen. We houden het
als altijd bij kijken. Dat is leuk genoeg. Ieder zijn hobby.
■
Blik op de beursvloer met voor
elk wat wils.
In deze trailer kan een auto
veilig worden vervoerd.
Oud lesmateriaal voor technische
opleidingen om de werking van een auto te demonstreren.
Niet voor op de weg, maar in een
kermisomgeving.
Een originele aanhangwagen van
Westfalia uit 1949, compleet gerestaureerd. Vraagprijs 4500 euro.
En vóór zo'n karretje hoort
natuurlijk een oude Kever!
|