Interclassics & Topmobiel

Maastricht (NL)




●  Beurs voor klassiekerliefhebbers
●  Van klusauto tot showroomconditie
●  Museumstukken en rariteiten
●  Extra aandacht voor 100 jaar Maserati


januari 2014

  


Kijkers, kopers en klussers in het Zuiden 
 

Drie dagen lang is het expositiecomplex MECC in Maastricht omgedoopt tot een autopaleis voor liefhebbers van klassieke en bijzondere auto's. Belangstellenden voor een puntgave oude auto kunnen er terecht, mensen die op zoek zijn naar een exclusieve nieuwe auto, maar ook enthousiastelingen die honderden uren restauratie als ultieme uitdaging zien. Weer anderen zijn op zoek naar een bijzonder onderdeel, een originele oude folder of een schaalmodelletje van hun geliefde vierwieler. De meeste van de bijna 30.000 bezoekers zijn echter kijkers met zo hun eigen interesses. Elk jaar is er een speciaal thema. Vanwege het honderdjarig bestaan is er dit keer extra aandacht voor het merk Maserati.
 


De parkeerplaats bij de hoofdingang werkt als smaakmaker. Achteloos staan een Bentley en Maserati naast elkaar. Het zijn de nieuwste modellen, toch goed voor een paar ton bij elkaar. In gewicht en in geld. Louwman Exclusive, dealer en importeur van exotische merken, heeft een McLaren geparkeerd, klaar voor een proefrit. Even verderop staat naast een bestelbusje een klassieke Jaguar. Hier zijn liefhebbers bijeen, dat is wel duidelijk. Maar liefde kan kennelijk ook bekoelen. Voor de eigenaren van een Kever en Opel Rekord is een afscheid aanstaande, als er tenminste respons komt op de bordjes “Te Koop”. Met een kleine dertigduizend beursbezoekers is de kans reëel dat iemand toehapt. Hoeft-ie niet eens meer naar binnen... 
 

Oude en nieuwe bijzondere modellen op de parkeerplaats. 

Klaar voor een proefrit: de McLaren van importeur Louwman.

Deze liefhebbers willen van hun auto af. De Kever en Opel zijn te koop.

Reclamezuil
In de hal maakt een Maserati Quattroporte (het vorige model) reclame voor het evenement. Het rendement van zo'n stilstaande rijdende reclamezuil is beperkt. Wie hier eenmaal is, hoeft niet meer lekker gemaakt te worden. Misschien heeft de auto afgelopen weken rondgereden en potentiële bezoekers op een idee gebracht. Wie zal het zeggen. Twee handelshuizen hebben een plekje in de loop verworven om nog voordat je binnen bent hun aanbod aan te prijzen. Het brengt de stemming er in. Komende uren gaat alle aandacht uit naar de wereld van de gemotoriseerde vierwielers.
 

Een stilstaande rijdende reclamezuil op een plaats waar geen reclame meer nodig is.

Een Lamborghini Islero en klassieke Packard van twee handelaren in klassiekers.

Kijkers...

De jaarlijkse beurs is dit jaar groter dan voorgaande edities. Er is meer vierkante meter expositieruimte. Vergeleken met de grote evenementen in het buitenland is de opzet niettemin beperkt. Dat maakt het lekker overzichtelijk. Het aanbod aan autolekkernijen is verspreid over verschillende hallen. De tentoonstelling over 100 jaar Maserati domineert de Zuidhal. Alleen al deze presentatie is voor liefhebbers voldoende reden naar Maastricht af te reizen. De geschiedenis trekt aan je voorbij: van de roemruchte racewagens van weleer tot de Grand Turismo's en limousines van recenter tijden. Het is knap dat het merk afgelopen tijd zoveel publiciteit heeft weten te krijgen met het eeuwfeest. Maserati werd weliswaar als bedrijf in 1914 opgericht, maar de eerste eigen auto kwam pas in 1926. Het sportwagenverhaal begon eerst in 1957.
De organisatie heeft een indrukwekkende tentoonstelling weten te creëren. Topstukken uit de beroemde Panini-collectie in het Italiaanse Modena (►zie reisverslag
) en uit het Haagse Louwman Museum zijn naar de Limburgse hoofdstad overgebracht. Ooit reden de helden van de circuits in deze bolides. En de coupés tonen de grootsheid van de kunstenaars van de Italiaanse ontwerphuizen.
 

Een fraaie verzameling historische Maserati's bij elkaar. De racewagen is onderdeel van de Panini-collectie.

Met de Tipo 26 (deze is van 1930) begon Maserati als merk. Rechts de 8CM 1933 van het Louwman Museum.

Moderne en klassieke racers bij elkaar.

Maserati 250F 1958, topsnelheid rond de 300 km/u.

Van deze 250S (uit 1956) zijn er slechts vier gebouwd. 

Links de 6CM afkomstig van de Panini-collectie. 

Pininfarina ontwierp het koetswerk van deze A6GCS uit 1953.

Een 3500 GTI met een lichtgewicht koetswerk van Touring. 

De Italiaanse grootmeesters van de carrosseriebouw laten zich groeten.

Een Maserati A6G met Allemano-koetswerk. 

Een 3500 GT Spyder uit 1961.

Dit model is een ontwerp van Vignale.

Sebring en Mexico: beroemde namen uit de stal van de fabriek in Modena.

Ghibli en Khamsin: de GT's uit de jaren zeventig. 

Bora en Kyalami. De laatste kwam tot stand na de overname van Maserati door DeTomaso.

Nogmaals een Ghibli.

In 1980 begon een nieuw tijdperk met de Biturbo.

Een klassieke Quattroporte met op de achtergrond het jongste model met die naam. 

Een oude naam is teruggekeerd: de Ghibli, de "kleine" Maserati.

In de genen
Importeur Louwman maakt van de gelegenheid gebruik de nieuwste modellen van het jarige merk te tonen, de Ghibli en Quattroporte. Auto's ontwerpen kunnen de Italianen nog altijd als de besten der aarde. Het zit in de genen. Elders op de beurs onderstrepen klassieke Alfa’s, Lancia’s en Ferrari’s de decennialange traditie op dit vlak. Van veel modellen zijn er slechts een handjevol gemaakt. Soms gaat het om letterlijk unieke exemplaren, zoals op basis van een Alfa Romeo. Alleen al de gesplitste achterruit is een kunststuk op zich.
Maar laten we niet eenkennig zijn: er is meer bijzonders te zien. Ook andere landen hebben unieke modellen voortgebracht. Wat te denken van de AFM, een merk met een kort bestaan, opgericht door Alexander von Falkenhausen. Hij zette na de oorlog een modern gestroomlijnd koetswerk op het onderstel van een vooroorlogse BMW 328. Vermoedelijk zijn er 17 van dergelijke auto's gemaakt, voordat zijn schepper de handdoek in de ring gooide. Dat is uitgesproken veel vergeleken met de HRG Emperor uit 1952. Daarvan bestaat er maar één.
 

Van deze Buano op Alfa-basis bestaat er maar één.

Een volstrekt uniek achterruitontwerp.

De ruitpartij van de Bizzarrini vraagt ook om aandacht. Rechts de bovenkant van de deuren.

Het merk Bizzarrini bestond maar enkele jaren in de tweede helft van de jaren zestig.

Ferrari 250GT Ellena. 

De auto wordt aangeprezen als 1 van de 50. 

Alfa Romeo 2600 Coupé, een ontwerp van Bertone. 

Oude Lancia's, een Flavia Coupé en Aurelia GT.

Ook deze Maserati Quattroporte staat te koop. Voor de liefhebber.

AFM, op basis van BMW 328. Vermoedelijk zijn er 17 gemaakt. 

Een bijzondere BMW 502. Authenrieth maakte er destijds vier van. 

HRG Emperor, de enige ter wereld.  

Een ongespoten Lagonda, perfect gerestaureerd. 

Een Franse Talbot-Lago uit 1955.

Niet letterlijk uniek, maar wel zeldzaam, want er zijn er ooit 54 van gemaakt. Met ruitenwissers...

Een klassieke Delahaye.

Ergens achteraf staat een Bugatti, toch ook geen alledaagse auto.

Tweemaal een Bentley, voor- en naoorlogs.

Een Horch, een duidelijk buitenbeentje op de beursvloer. 

Deze Amerikaanse Ford Fairlane is bijzonder vanwege zijn 'glazen' dak.  

Kopers...

Leuk, al die kijkers, maar de meeste exposanten zijn vooral geïnteresseerd in kopers. Kopers met hele dikke en met bescheiden beurzen. De eerste groep is van harte welkom bij Louwman Exclusive, waar de nieuwste Lamborghini in oorlogskleuren de show steelt. Rolls-Royce-importeur Cito heeft de nieuwe Wraith meegebracht, plus een twee- en vierdeurs Aston Martin. De belangstelling valt kennelijk tegen: er staan geen drommen kijkers en de verkoper zit gezellig met bekenden te keuvelen. Maar ach, als hij er ééntje weet te slijten is zijn weekend weer goed.
Veilinghuis Coys richt zich op auto's die al een leven achter zich hebben. Ze staan in een afgeschermd paviljoen. Adeldom verplicht. Toegang is er alleen voor mensen met een beurscatalogus. We blijven op afstand. Te oordelen naar het aantal stoelen is het hier morgen druk. Bieders zullen elkaar dan aftroeven om met de auto van hun begeerte huiswaarts te kunnen keren. Voor de een zal dat een buitengewoon fraaie Bentley coupé zijn, voor de ander een BMW Turbo en voor een derde een sportwagentje van Osca.
 

Een Lamborghini in oorlogskleuren op de stand van Louwman.

Hier staat voor een paar centen achter het lint.

Het is niet druk bij de dealer van Aston Martin.

Veilinghuis Coys heeft een eigen paviljoen. 

Een Bentley en een Rolls-Royce, de laatste met opmerkelijke koelopeningen aan de zijkant van de motorkap.

Een kleine Italiaanse coupé, de Osca. 

BMW 02-serie turbo.

Classic Park
Het enthousiaste team van Classic Park, dat in april een belevingswereld rond klassieke auto’s in Boxtel opent, heeft een oogverblindend mooie klassieke Rolls-Royce in de aanbieding. Nou, aanbieding… De prijs is op aanvraag en dat zegt genoeg. Luidt niet de uitdrukking “Voor wie moet informeren naar de prijs is-ie te duur?”
Het is een 20/25 hp Drophead Coupé uit 1934 met een koetswerk van H.J. Mulliner. Nieuw is deze auto destijds geleverd door de beroemde Londense dealer Jack Barclay. Een bezoeker toont serieuze belangstelling. Zijn vrouw vindt de auto wel bij ‘m passen. Dat helpt. Op dezelfde stand zien we een Alvis TD21. Ook hier lezen we de naam Mulliner als koetswerkbouwer, na de fusie met Park Ward. Voor ruim een ton pakt Classic Park ‘m bij wijze van spreken in.
 

De stand van Classic Park, één van de verkopers van klassieke auto's.

In april opent Classic Park een belevingswereld rond klassiekers aan de A2 tussen Eindhoven en 's-Hertogenbosch.

Pronkstuk van de show: een Rolls-Royce 20/25 hp met Mulliner-koetswerk. Prijs op aanvraag.

De Alvis moet zo'n 100.000 euro opbrengen.

Britser dan zo kan een dashbaord er niet uitzien: luxe hout en de klokken in het midden.

Opletten
Als koper moet je wel goed opletten, merken we hier. Er is ook kaf tussen het klassiekerskoren. Een kenner weet te vertellen dat de aangeboden imposante klassieke Bentleys met hun compressor voorop verre van origineel zijn.
Om te zien dat de Fiat 500 met rieten stoeltjes geen historische Jolly is, maar later is omgebouwd, hoef je veel minder deskundigheid in huis te hebben. Wat geeft het eigenlijk? Het wagentje is er niet minder lollig door.
Ook als de auto wél origineel is, is het oppassen geblazen. Met zo’n derde deur is een Jaguar E-type onweerstaanbaar als een mooie vrouw, maar rond de wielen laat ze haar andere kanten zien. De roestduivel heeft toegeslagen. Hij is niet eenkennig en heeft ook een Facel Vega in zijn macht gekregen.
De Amerikaanse Excalibur werd ooit bekend als namaak-Mercedes. Inmiddels is het zelf een klassieker. Voor 80.000 euro staat er één in je garage. Als je er tenminste van houdt, met die opzichtige sportwielen en al die glimmers.
Over Amerikanen gesproken. Marilyn Monroe voelt zich goed thuis tussen zwart-witte Thunderbirds en Stutz'en. Mooi zijn ze bepaald niet. Maar als je met zoiets komt voorrijden, heb je wél bekijks. Gegarandeerd.

 

Zijn deze Bentleys wel origineel?

Een omgebouwde Fiat 500 met rieten interieur.

Een mooie, uitnodigende dame, deze E-type. Maar let op: de roestduivel heeft haar in zijn greep.

Roest is niet eenkennig. Die wielen van een Facel Vega weten er alles van.

Inmiddels een klassieker, de namaak-Mercedes uit Amerika: Excalibur.

Tachtig mille moet zo'n wagen tegenwoordig opbrengen.

Marilyn Monroe prijst in steen onder meer deze Ford Thunderbird aan.

Aan binnen- en buitenkant is het zwart-wit wat de klok slaat.

Mooi van lelijkheid. Ontzettend veel lelijkheid, wel te verstaan. Een Stutz Black Hawk.

Klussers...

De één z’n hobby is in een klassieker rijden, voor de ander is juist de kick ‘m op te knappen. Ook die liefhebbers reizen niet tevergeefs naar het Zuiden. We ontdekken een mooi project voor ze: een Porsche 356. De carrosserie is grotendeels nog intact, al ontbreken er wat zaken als lampen en ornamenten. Het glaswerk is verdwenen en ook aan de binnenkant zit nog wel wat werk, maar dat is juist de uitdaging. Voor een halve ton neem je het ding mee naar huis. Dat is toch veel aardiger dan zo’n kant-en-klare Porsche? Aan aanbod daarvan geen gebrek, of het nou een Targa is, of ééntje met extra lampen op de voorkant.
In een andere hal staat een alternatief klusproject: een unieke Abarth met Zagato-koetswerk. Bij de aankoopkosten van dertig mille moet je nog vele (tien)duizenden optellen, maar dan heb je ook wat: een hobby waar je jarenlang mee bezig kunt zijn. Het is een investering. Min of meer vergelijkbare coupeetjes in goede staat hebben een prijskaartje van zo’n 80.000.
 

Een mooi klusproject, een Porsche 356.

Zestig jaar oud. Vraagprijs nog geen 50 mille...

Ook een Porsche, maar dan toch in een wat andere staat. Hij is inmiddels verkocht.

Je moet ervan houden, die twee extra lampen voor op je Porsche 911.

Uren plezier: het opknappen van deze Abarth, een exclusief ontwerp van Zagato. 

De aanbieder heeft ook wat kleine coupeetjes voor wie niet wil knutselen.

Het verschil tussen een klus- en kant-en-klaar exemplaar: ruim een halve ton.

Deze Abarth is uit 1964 en moet 85.500 euro opbrengen.

Team
Je kunt alleen klussen of met een team. Mensen van VDL NedCar, waar straks nieuwe Mini’s van de band rollen, vonden in 2012 een oude Mini in Groningen. Hij dateert van 1959 en is daarmee één van de oudste nog bestaande Mini's. Om precies te zijn: een Austin Seven. De vijf mannen gingen aan de slag met dit als resultaat. Een resultaat om trots op te zijn. De wagen krijgt straks een ereplaatsje in Born, hier niet ver vandaan. Het wagentje is dus niet te koop. Niet getreurd: er is nog aanbod genoeg. Zo staat elders op de beursvloer een stationcar, een Countryman/Traveller met houten sierlijsten. Spectaculairder is een versie die zojuist weggereden lijkt te zijn uit de Rallye van Monte Carlo.
 

Eén van de oudste Mini's ter wereld, gerestaureerd door een team medewerkers van VDL NedCar.

Deze Cooper lijkt net te zijn weggereden uit de Rallye van Monte Carlo.

Een Mini stationcar met karakteristieke houten lijsten. 

Niet alleen
Als klusser sta je er niet alleen voor. Je bent ook niet de enige. Talloze bedrijven staan klaar je desgewenst te helpen. Tegen een vergoeding, uiteraard. Zo buigen gespecialiseerde ondernemingen zich bijvoorbeeld over het roestvrij maken van het koetswerk. Eén zo'n onderneming heeft de mooie naam Autobeitserij.
Andere bedrijven kunnen verloren gegane delen bijmaken. Als er bijna niets over is, kun je je afvragen of nog sprake is van restauratie. Of is het eigenlijk reconstructie? 
De beurs maakt duidelijk dat je ook de handen uit de mouwen kunt steken zonder je aan een klassieker te wagen. Dan maak je gewoon je eigen, nieuwe auto. Een Cygnus bijvoorbeeld, of een Burton. Het enige wat je mee moet brengen is een oude Citroën 2CV.  Echt waardevol zal je werk nooit worden, maar plezier is met geen geld te koop. En wie een Eend te simpel vindt, maakt een Porsche 550 Spyder na. Net echt.
 

Autobeitserij Holland maakt het koetswerk weer als nieuw.

Is dit nog restauratie of is het reconstructie?

Vrijwel de gehele buitenkant is nieuw gemaakt.

En zo kan het resultaat van al het werk eruit zien. 

Wie zijn klassieker vaker wil gebruiken, kan stuurbekrachtiging laten monteren.

Niet origineel, maar wel érg gemakkelijk, een oude Mercedes die licht stuurt. 

Onderdelen en complete bumpers: zoekt en gij zult vinden. 

Deze onderneming legt zich toe op kappen.

Een 2CV in een nieuw, zelfgebouwd jasje. De koplampjes verraden de afkomst.

De techniek is vergelijkbaar, het uiterlijk totaal verschillend: Burton en Cygnus.

Voor wie liever een Porsche nabouwt.

Autogekken
Op de beursvloer is nog veel meer te zien. Autogekken zijn er immers in soorten en maten. Ze vinden er curiosa, boeken, catalogi, schoonmaakmiddelen, onderdelen, schaalmodellen, trailers voor het transport van de kostbare old timer of een origineel Westfalia-aanhangertje voor achter de Kever. Betalen met credit card is mogelijk.
Na vier uur verlaten we de beurs. De bus staat klaar om ons weer naar het Westen te brengen. De portemonnee is dicht gebleven, op de koffie na. De aandrang om te gaan klussen is moeiteloos genegeerd. Laat anderen dat maar doen. We houden het als altijd bij kijken. Dat is leuk genoeg. Ieder zijn hobby.
 

Blik op de beursvloer met voor elk wat wils.

In deze trailer kan een auto veilig worden vervoerd.

Oud lesmateriaal voor technische opleidingen om de werking van een auto te demonstreren.

Niet voor op de weg, maar in een kermisomgeving.

Een originele aanhangwagen van Westfalia uit 1949, compleet gerestaureerd. Vraagprijs 4500 euro.

En vóór zo'n karretje hoort natuurlijk een oude Kever!