Louwman Museum

Den Haag (NL)


Tijdelijke exposities:

 McLaren - 2017
 Politie-Porsches - 2016
 Horse Power - 2015/2016
 50 Jaar NAMAC - 2015
 Glazen Koets - 2015
 Nuon Solar Team - 2014
 Martini Racing - 2014
●  Golden Arrow - 2013
●  Alfa Romeo - 2013
● 
Mercedes-Benz Silberpfeile - 2012/2013
●  125 jaar autoreclame - 2012

 

 

  


Thematentoonstellingen als extra attractie


Om nieuwe bezoekers te trekken, extra publiciteit te genereren en mensen over te halen nogmaals te komen, organiseren musea met enige regelmaat tijdelijke tentoonstellingen als aanvulling op de bestaande collectie.
Sinds de opening medio 2010 heeft het Louwman Museum afgelopen jaren verschillende thematentoonstellingen weten te realiseren waarbij vaak bijzondere auto's van elders bij elkaar werden gebracht. Hieronder een overzicht.
 

 

 

  

McLaren
juli - augustus 2017

De zomer van 2017 staat in het teken van het Britse sport- en racewagenmerk McLaren. Dat deze zestien beroemde auto's van het merk in één ruimte staan, zal waarschijnlijk nooit meer gebeuren. Het gaat om befaamde racewagens en bloedsnelle sportwagens.  Particuliere verzamelaars, de fabrieksmusea van Mercedes-Benz en BMW alsmede de fabriek verleenden hun medewerking. De 'eigen' auto van het museum is overgebracht van de eerste etage naar de begane grond.
Hieronder een overzicht van de hal met rechts twee formule 1-bolides. Daaronder een moderne racewagen, boven de auto uit de Louwman collectie. Wat een werelden van verschil! Daaronder vervolgens links de McLaren BMW uit 1996 en rechts de P1 GTR uit 2015. Vervolgens links de 675LT Spider (bouwjaar 2016) met daarnaast de 50 12C (2013). De grijze auto op de foto eronder is de 570GT van vorig jaar. Het chassis is van een 12C en de onderste foto toont het nieuwste product, de 720S. In 2,9 seconden bereikt deze auto de 100km/u, in 7,8 seconden de 200 km/u. De 4 liter V8 motor levert 720 pk, goed voor een top van 341 km/u.
 

De hal staat in de zomermaanden van 2017 vol met race- en sportwagens van McLaren. 

Een tiencilinder McLaren formule 1-wagen met motor van Mercedes-Benz.

Uit de eigen Louwman-collectie, opgepoetst en wel, tijdelijk van de eerste etage naar de hal verhuisd.  

Links een McLaren BMW uit 1996 en rechts de P1 GTR uit 2015.  

McLaren 50 12C (2013), V8, 3800 cc, 625 pk, topsnelheid 333 km/u, acceleratie 0-100 3,1 seconden.

Chassis van een 12C met een koolstofvezel cockpit.

De 675LT Spider heeft als bouwjaar 2016. In 2,9 seconden zit je op 100 km/u; in 8,1 op 200 km/u.

De 650S Can-Am kwam in 2016 ter ere van het feit dat 50 jaar eerder McLaren deel ging nemen aan de Can-Am races.

McLaren 570GT, een supersportwagen die vanaf 2016 op de markt is. Ook met de V8 van bijna 4 liter onder de kap.

Het nieuwste product, de 720S. In 2,9 seconden bereikt deze auto de 100km/u; in 7,8 seconden de 200 km/u.

De 4 liter V8 motor levert 720 pk, goed voor een top van 341 km/u.

Vlinderdeuren geven toegang tot het luxueuze interieur.

 

  

Rijkspolitie-Porsches
juli - september 2016

Dertien Porsches die ooit dienst deden op onze snelwegen bij het speciale korps van de Rijkspolitie. Nooit eerder stonden ze bij elkaar, van de eerste 356 tot de laatste 911 Cabriolet. De combinatie van nostalgie, de uitstraling van stoere mannen en een roemrucht automerk zorgt voor een aantrekkelijk geheel.
Zie ook afzonderlijk verslag.
 

 

 
 
 

 

  

Horse Power
december 2015 - februari 2016

In de centrale hal staan negen sculpturen van Willem Lenssinck met als centrale tentoonstellingsthema HorsePower. De kunstwerken verbeelden de overgang van natuurlijke naar mechanische paardenkrachten. Het museum schrijft daarover: "De automobiel heeft een van de grootste culturele en maatschappelijke veranderingen sinds eeuwen teweeggebracht. Zich bewust van deze invloed moest Willem Lenssinck als kunstenaar hierop reageren. Met negen eigentijdse beelden verbeeldt hij de overgang van het paard naar de automobiel. Door gebruik te maken van de nieuwste digitale technieken geeft hij vorm aan zijn fantasierijke zienswijze op deze historisch belangrijke ontwikkeling. Zijn werk is flamboyant, humorvol, grensverleggend en van een geheel eigen signatuur".
De werken zijn tussen anderhalve en zeven meter lang. Ze zijn te koop, maar hebben een stevig prijskaartje. Van anderhalve ton moet je niet staan te kijken.

 

 
 

 
 

 

  


50 Jaar NAMAC

juli - augustus 2015

Ter ere van het vijftig jarig bestaan van de Nederlandse Algemene Miniatuur Auto Club (NAMAC) presenteerden een aantal leden in 112 vitrines waarmee zij zich zoal bezighouden. Duizenden schaalmodellen in soorten en maten waren opgesteld in een deel van de centrale hal en de Toyoda-zaal van het museum. Met de begrippen nostalgie en fascinatie laat een bezoek zich samenvatten. 
zie afzonderlijk verslag van deze tijdelijke expositie
 

Vroeger speelgoed, tegenwoordig verzamelaarsobjecten: auto's in miniatuur.


 

  


Glazen Koets

maart - juni 2015

Bijna vijf jaar nadat zijn moeder het museum had geopend en zeven jaar na aanvang van een uitvoerige restauratie, onthulde Koning Willem-Alexander op 16 maart 2015 de Glazen Koets in het Louwman Museum in Den Haag. Het oudste rijtuig van het Koninklijk staldepartement in Den Haag blijft er tot 21 juni. Het is een indrukwekkende verschijning.
zie afzonderlijk verslag van deze tijdelijke expositie
 

Bijna tweehonderd jaar geleden bestelde Koning Willem I de koets.

 

 

  


Nuon Solar Team
juli-augustus 2014

Afgelopen veertien jaar zijn door studenten van de TU-Delft zogeheten zonneauto's gebouwd om deel te nemen aan de wereldrecordwedstrijden. Eind september zal een nieuwe poging worden gedaan om als winnaar te eindigen, dit keer in Zuid-Afrika. In Australië eindigde in 2013 de Nederlandse inzending als eerste. De auto is een aangepaste versie van het model van vorig jaar, de Nuna 7S.
De zes eerdere modellen staan tijdelijk in de grote hal van het Louwman Museum. De eerste Nuna is van 2001, het tweede model van twee jaar later. Nuna 3 van 2005 is tot op heden de snelste zonnewagen, met een gemiddelde snelheid van 103 km/u over 3021 kilometer. Nuna 4 stamt uit 2007 en moest het reglementair doen met een kleiner oppervlak aan zonnecellen. De nummer 5 en 6 zijn respectievelijk in 2009 en 2011 gemaakt.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

  


Martini-Racing
februari-mei 2014

De grote hal van het museum is begin 2014 gevuld met zestien sport- en racewagens die allemaal furore maakten onder de vlag van Martini Racing. Het drankmerk was één van de eerste sponsors in de geschiedenis van de autosport. Vanaf de jaren zeventig was het team aanwezig bij vele race- en rallye-evenementen, zoals Le Mans, Formule 1 en de Duitse toerwagenkampioenschappen (DTM).
Kenmerkend voor Martini Racing is de herkenbare striping, een bijzondere combinatie van donkerblauwe, lichtblauwe en rode strepen. De strepen zijn in de loop der jaren aangebracht op auto's van uiteenlopende merken, allemaal actief in de autosport.
De tijdelijke tentoonstelling in het Louwman Museum legt nadruk op de Italiaanse merken (met name Lancia en Alfa Romeo) en Porsche.
 

  

 

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

  

Golden Arrow
augustus-oktober 2013

Met deze "auto" werd destijds een wereldsnelheidsrecord gereden. Dat gebeurde op 11 maart 1929 in Daytona Beach. Zo'n 120.000 toeschouwers zagen hoe de Britse coureur Henry Segrave een gemiddelde snelheid behaalde van 372,46 km/u. De motor is een twaalfcilinder vliegtuigmotor van Napier, met een inhoud van 23,9 liter en een vermogen van 925 pk. Deze drijft de achterwielen aan. De motor had geen radiator, maar werd gekoeld met behulp van ijs. De Golden Arrow maakt deel uit van de collectie van het National Motor Museum in Beaulieu, Zuid-Engeland.
De Golden Arrow heeft een wielbasis van 4,06 meter, een lengte van 7,92 meter en is 1,13 meter hoog. De spoorbreedte is 1,52 meter. De auto weegt maar liefst 2500 kg.

 

 


 

  

Alfa Romeo - Stijliconen
april-juni 2013

Zestien exclusieve Alfa Romeo’s, allemaal met een uniek koetswerk, vervaardigd door één van de beroemde studio’s in Italië. Dat was het thema van de tentoonstelling in de zomer van 2013. Modellen van Pininfarina, Bertone, Touring, Zagato, Michelotti en nog wat andere modelstudio's vulden de grote hal van het museum. Stijliconen, was het centrale thema. Dat waren het. Zeker.
Zie ook afzonderlijk verslag.

 

 

 


 

  

Mercedes-Benz Silberpfeile/Silver Arrows
oktober 2012-februari 2013

De beroemde zilverkleurige racewagens van Mercedes-Benz uit de jaren dertig vulden enkele maanden de grote hal van het museum. Voor het eerst waren de auto's uit het Mercedes-Benz Museum in het buitenland te bewonderen. De zogeheten Silberpfeile hebben een roemrijk en in zekere zin ook berucht verleden. Met technische hoogstandjes, onbegrensde ambitie, ongekend veel geld en steun van de nazi-regering zetten de twee grote Duitse automerken (Mercedes-Benz en Auto Union) in een felle strijd met elkaar en met buitenlandse merken onwaarschijnlijke prestaties neer.
Zie ook afzonderlijk verslag

 


 

  

125 jaar autoreclame
februari-april 2012

Van 17 februari tot en met 30 april 2012 was in de grote hal een tentoonstelling ingericht over 125 jaar autoreclame. Het aanprijzen van nieuwe auto's is dus bijna net zo oud als de auto zelf, want in 2011 vierde men dat Carl Benz in 1886 octrooi verkreeg op zijn driewielige voertuig met benzinemotor. De tijdelijke expositie omvat historische reclameposters, afbeeldingen van advertenties en autoreclames op televisie. Het geheel is aangevuld met een aantal modellen uit de vaste collectie. Als blikvanger dient de Edsel. Deze is ook gebruikt voor de reclameposter. Voor de deur van het museum stond de Blij-dat-ik-rij-mascotte, destijds door de RAI Vereniging geïntroduceerd onder meer als protest tegen de verhoging van de belastingen op benzine.