Louwman Museum

Den Haag (NL)



 Ontwikkelingen na augustus 2010
●  Aanvullingen tot en met september 2017
●  Nieuwe modellen en andere wijzigingen
● 
Wijzigingen in de opstelling


 

  


Het kan altijd nog mooier en beter


Hoe mooi het museum bij de opening in juli 2010 ook was, het kan altijd nog mooier en beter. Dat vinden althans de mensen achter ons nationale autoparadijs van internationale allure, met oprichter en eigenaar Evert Louwman voorop. Steeds ziet hij zaken die in zijn ogen op een nog betere manier gepresenteerd kunnen worden. Daarnaast is hij altijd op zoek naar klassieke auto's die zijn collectie kunnen vervolmaken.
Hieronder een beknopt overzicht van de ontwikkelingen sinds de opening, als aanvulling op het verslag van het bezoek in augustus 2010.  
 

OKTOBER 2010
Ondanks alle voorbereidingen en zorgvuldigheid bleek Evert Louwman na een kleine drie maanden toch niet helemaal tevreden. De spiegelzaal op de begane grond werd opnieuw ingericht. De auto's staan nu strakker opgesteld. Zo komen ze volgens de verzamelaar beter tot hun recht. De bezoeker kan ze gemakkelijker van dichtbij bekijken en hun details bewonderen. Hieronder een paar foto's van na de herinrichting.

 

De speelsheid van de oude opstelling is wat verdwenen. Alles staat nu strak in het gelid.

Deze Pierce Arrow uit 1917 heeft een carrosserie van Studebaker en heeft als accessoire Westinghouse luchtvering. 

De Hispano-Suiza H6B uit 1924 kreeg een nieuw plaatsje en is nu van alle kanten te bekijken.

Zaaloverzicht met aan de rechterkant langs de muur de Thomas Flyer 1910, zie ook rechterfoto.

Links een Peerless 1911 en rechts een Stoddard-Dayton 1910. 

Het Belgische merk Minerva heeft als radiatormascotte de beeldtenis van de Godin Minerva. Deze 32CV stamt uit 1928.

Rechts vooraan op de linker foto de zwart met donkerrode Daimler 45HP uit 1925.

Links een Lanchester Landaulette uit 1910 en rechts een Renault 22/24cv Mühlbacher Town Car uit 1913.

Typerend voor Renault uit die tijd is de radiator achter de motor. Rechts: het rietwerkmotief op de deuren van de auto.

Renault 40cv 1922 met Widerkehr-koetswerk.

Ook de Packard 1926 van de brandweercommandant staat ergens anders.

Zowel de Cadillac (links) als de Marmon (rechts) hebben zestien (!) cilinders onder hun motorkap.

Als bijzonderheid heeft de Marmom een meedraaiende lamp.

De American Lafrance brandweerwagen 1922 is nu veel beter te zien. De auto is ingezet in New York. De ladder is 20 meter lang. 


JANUARI 2011
Louwman blijft aanpassen en verbeteren. In de Bugatti-zaal kwamen de modellen onvoldoende tot hun recht. Ze staan voortaan op een kleine verhoging en de wanden zijn aangepast, zodat de kleuren beter uitkomen. De vitrine met de kunstwerken van de familie Bugatti heeft een uitbreiding gekregen. Verder is in de grote hal door middel van vlaggen het thema van dit tentoonstellingsgedeelte duidelijker gemaakt: auto's uit alle landen en werelddelen.
Aan de tentoongestelde Spyker-collectie is het model uit 1911 toegevoegd dat we eerder zagen in het museum in Raamsdonksveer. Alleen het chassis staat er, het koetswerk ontbreekt. Jammer, want dat was juist zo typerend voor dit model (zie ook ►overzicht van alle nog bestaande Spykers).
Een in het oog springende nieuweling is een auto uit 2008 waarvan de vormgeving is gebaseerd op een Lincoln uit 1939 in combinatie met stijlelementen van de Franse carrosseriebouwers uit de Art Déco-periode van de jaren dertig. Achterin is ruimte voor een minstens zo bijzondere Harley Davidson uit 1992. Waar Louwman normaal gesproken gek is van oud en origineel, is dit het andere uiterste. 
 

De Bugatti-zaal werd aangepast. De auto's staan op een kleine verhoging en de wand is veranderd. 

De lichte achterkant laat de lijnen van de auto's beter uitkomen, zoals de extreem vlakke voorruit. 

Een blik op en in de Bugatti Type 54 Bachelier uit 1932.  

De T44 komt zo ook beter uit.

De creatieve werken van de familie Bugatti.   

Bij de auto's in de grote hal staan voortaan de vlaggen van het herkomstland, zoals de Tsjechische bij de Tatra 87. 

Een geheel eigen karakter kun je de Tatra niet ontzeggen. De auto heeft een V8-motor achterin. 

De Spyker Runabout van 1911 is terug, maar helaas zonder koetswerk.  

Een bizarre aanvulling op de collectie, in 2008 gebouwd, maar geïnspireerd op een Lincoln 1939.

De sierlijsten verwijzen naar de stijl van de Franse koetswerkbouwers van de jaren dertig.

De Harley-Davidson is geheel in stijl. 

APRIL 2012
Het Louwman Museum en zijn collectie lijken nooit af en compleet te zijn. Het kan altijd beter en mooier. Zo is de imposante zwarte Duesenberg J ingeruild voor een nog opvallender en unieker model van het merk. Het is tevens de langste Duesenberg ooit gebouwd. Het is zeker niet de mooiste. Een Amerikaanse protestantse gemeente schonk de wagen destijds aan de dominee. Het achterste dakdeel kan worden afgenomen en de bank kan elektrisch omhoog. Met de komst van de auto is de inrichting van de zaal ook gewijzigd.
Nieuw is verder een Iso Isetta die de plaats inneemt van de veel minder exclusievere BMW Isetta. De door Louwman vaak zelf gebruikte klassieke Bentley heeft tijdelijk onderdak gevonden in het museum.
Al wat eerder reden een La Croix & De LaVille uit 1904, Steyr Type 55, Lancia Astura en Stutz Bearcat naar binnen. De Lloyd Alexander is een oude bekend: hij stond al in Raamsdonksveer.
Een Moon is verhuisd van het depot naar de expositie en op de afdeling kleine auto's is een minimale Suzuki komen te staan. De Shelette van Michelotti heeft voortaan een dakje. Het bureau van Eiji Toyoda, dat we nog kennen van het museum in Raamsdonksveer, is op de verhuiswagen naar Den Haag gezet. De afdeling porselein is verder uitgebreid met serviesgoed.
In de zaal van de posters en tekeningen is in een oude vitrine een Renault uit 1900 komen te staan.
De Rolls-Royce Shooting Break is tijdelijk vervangen door een Silver Ghost Pullman Limousine. Hij is in bruikleen en wordt later dit jaar geveild. Het zou een mooie aanvulling op de collectie zijn. De auto is te koop. Men verwacht veel belangstelling tijdens de veiling, later dit jaar. De verwachte opbrengst is twee miljoen pond*. Komt het model bekend voor? Dat kan kloppen. Corgi Toys maakte er in het verleden een miniatuur van.
De Aston Martin DB5 van James Bond is dit seizoen in het National Motor Museum in Engeland te zien. Een moderne 007-Aston Martin is er tijdelijk voor in de plaats gekomen.

*Op 29 juni 2012 werd de Rolls Royce op de veiling van Bonhams verkocht. De auto bracht 4,7 miljoen pond op! De nieuwe eigenaar is niet Louwman!
 

Een heel exclusieve Duesenberg J en de SJ in een nieuw decor.

Het is niet de mooiste Duesenberg ooit gebouwd, maar het front is indrukwekkend.

Door de nieuwe inrichting kreeg ook de Auburn een andere plaats. Eigenlijk heeft de auto te weinig ruimte.

De BMW Isetta heeft Louwman ingeruild voor de originelere Iso Isetta.

Onder de bobbel achterop zitten de doppen voor benzine en water. 

Links een Moon zescilinder uit 1922, rechts een Stutz Bearcat uit 1920. 

Bentley 4,5 Litre uit 1928 met een carrosserie van Vanden Plas. 

La Croix & De LaVille 'La Nef' uit 1898 met ééncilinder De Dion-motor. Het Franse merk bestond tot 1914.

In de hal met auto's uit allerlei landen is de Oostenrijkse Steyr 55 komen te staan.

De Lancia Astura is in werkelijkheid nog grootser dan op de foto.

De gestroomlijnde voorkant en het chique interieur van de Lancia.

Nieuw op de afdeling kleine auto's, de Suzuki CV-1, inmiddels meer dan dertig jaar oud.

Een bekende uit het museum in Raamsdonksveer staat nu ook in Den Haag: de Lloyd Alexander.

 

Een kleine auto uit de jaren vijftig. Let op de relatief grote wielen.

Uitbreiding op een ander vlak dan auto's: het bureau van Eiji Toyoda en nieuwe vitrines met serviesgoed.

Tussen de schilderijen staat nu een Renault 1900 in een oude vitrine.

De Columbia is een elektrische auto uit 1899, misschien wel té mooi gerestaureerd.

In de vorm is nog duidelijk een koets te herkennen.

Deze Rolls-Royce Silver Ghost Pullman Limousine neemt tijdelijk de plaats in van de jachtwagen van dat merk.

Jeugdherinneringen komen boven: Corgi Toys maakte deze Rolls-Royce ooit in het klein. Rechts foto van de motor.

De Aston Martin DB5 staat dit jaar in Engeland, een moderne James Bond-auto kwam ervoor in de plaats.

Voortaan met een dakje: de Shelette van Michelotti op Fiat 850-basis.

FEBRUARI 2013
De collectie is uitgebreid met een Benz racewagen uit 1910, deelnemer aan de Prinz Heinrich Fahrt, een race van 1900 kilometer door Duitsland en Frankrijk. De auto zal later dit jaar in het museum te zien zijn. Eerst is de auto te bewonderen bij de tentoonstelling Rétromobile in Parijs, samen met het zustermodel dat eigendom is van het Mercedes-Benz Museum. Beide auto's kregen kort geleden een nieuw koetswerk omdat het oude verloren was gegaan. Ze zijn de twee enig overgebleven modellen die aan de race in 1910 hebben deelgenomen.
Verder is de opstelling van het tijdvak 1950-1970 veranderd en zijn enkele auto's toegevoegd, waaronder een Lloyd personenbusje, twee Suzuki's, een Trabant 601 en een Austin Eight.

Benz racewagen uit 1910, destijds deelnemer aan een race van 1900 kilometer door Duitsland en Frankrijk.

Links de Benz van Louwman, rechts het zustermodel van het Mercedes-Benz Museum.

Markante details: de kleine grilleopening en de gestroomlijnde behuizing van de (weggewerkte) lampen.

De kleine Lloyd heeft gezelschap gekregen van een personenwagenbusje van het merk.

Links de Suzuki Fronte, de eerste auto van het merk in ons land, daarachter een latere coupé van het merk.

Links een naoorlogse Austin Eight, typerend voor de Engelse modellen van toen, rechts het icoon van de DDR, de Trabant 601.


MAART 2013
Evert Louwman blijft zoeken naar nóg exclusievere modellen en uitvoeringen. De bestaande 2CV is vervangen door een 2CV Sahara met vierwielaandrijving door de toepassing van twee motoren: één voor en één achter. Tussen 1960 en 1966 werden er 694 gebouwd. De benzinetanks vonden een plaats onder de voorstoelen (!) en dus moest er een gat in de deur komen voor de vulopening. In de achterstijlen werden extra koelopeningen gemaakt.

Citroën 2CV Sahara, met twee motoren en vierwielaandrijving. Let op de benzinedop in de deur.

Voor het reservewiel was binnen geen plaats meer. De richtingaanwijzers op de voorspatborden zijn niet origineel.

Een tweede motor achterin waar bij de normale 2CV de kofferruimte was. In de C-stijl extra koelsleuven.

APRIL 2013
Als nieuwe aanwinst staat in de hal van het museum geen exotisch of heel exclusief model, maar juist een auto waarvan er heel veel zijn gemaakt. Toch past hij bij de rest, omdat het model een keerpunt betekende in de historie van het merk, leider werd in de klasse van de kleine middenklassers en één van de meest succesvolle ontwerpen van stilist Giugiaro. Het gaat om de Volkswagen Golf en wel van het eerste model.

Een Volkswagen Golf uit 1974, een icoon uit de jongste geschiedenis.

JUNI 2013
Op 21 juni brachten Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima een bezoek aan Den Haag en maakten daarbij een kort ritje in een Crane Simplex van 1915. Daags erna stond de auto (tijdelijk) in de grote hal van het museum. Een opmerkelijk detail: de kleuren van de auto zijn oranje, wit en blauw. Het meereizende gezelschap nam plaats in een oude, kleine Austin-bus.

De Crane Simplex 1915 eventjes als Koninklijk voertuig.

Oranje-wit-blauw: toepasselijke kleuren bij een Koninklijke rondrit.

Een oude kleine Austin Bus.

JULI 2013
Aan de collectie zijn weer enkele modellen toegevoegd, waaronder twee Lincolns. De eerste is een model uit het midden van de jaren twintig, de tweede een Continental Coupé van begin jaren veertig. Deze auto speelde een rol in de film The Godfather en komt in het museum naast de DeSoto uit diezelfde film te staan. Een derde nieuwtje is een Cadillac Eldorado Brougham uit 1957 met als bijzonderheid het roestvrijstalen dak. Als vierde noviteit heeft een Buffum uit 1895 een plaatsje in het museum gekregen. Het is de eerste auto ter wereld met een viercilindermotor. En dan is er ook nog een takelwagen bijgekomen, gebaseerd op een A-Ford.
 

Een Lincoln van 1925 is nieuw in de collectie en staat (tijdelijk) in de hal.

De Lincoln Continental Coupé 1941 speelde een rol in de film The Godfather.

Het roestvrijstalen dak en ontbreken van een B-stijl kenmerken de Cadillac Eldorado Brougham.

Links de Buffum uit 1895, rechts een takelwagen op basis van een A-Ford.

AUGUSTUS 2013
Tot en met 27 oktober 2013 staat de Golden Arrow uit 1929 in het museum. Met deze "auto" werd destijds een wereldsnelheidsrecord gereden. Dat gebeurde op 11 maart 1929 in Daytona Beach. Zo'n 120.000 toeschouwers zagen hoe de Britse coureur Henry Segrave een gemiddelde snelheid behaalde van 372,46 km/u. De motor is een twaalfcilinder vliegtuigmotor van Napier, met een inhoud van 23,9 liter en een vermogen van 925 pk. Deze drijft de achterwielen aan. De motor had geen radiator, maar werd gekoeld met behulp van ijs. De Golden Arrow maakt deel uit van de collectie van het National Motor Museum in Beaulieu, Zuid-Engeland.
 

De Golden Arrow in volle glorie. Wielbasis 4,06 meter, lengte 7,92 meter, hoogte 1,13 meter. Gewicht 2500 kg.

Links de voorzijde van de Golden Arrow, rechts de achterkant. Spoorbreedte is 1,52 meter.

Natuurlijk, het ding heeft vier wielen en een motor. Maar verder gaat iedere vergelijking met een auto mank.
 

SEPTEMBER 2013
Een nieuwe aanwinst is de Rolls-Royce Silver Ghost uit 1913 die een (tijdelijke) plek heeft gekregen in de grote hal van het museum. Een mooi detail vormt het stuurwiel dat laat zien hoe in die tijd het ontstekingstijdstip en de carburatie door de rijder moest worden aangepast om een soepele loop van de motor te kunnen realiseren.

De Rolls-Royce Silver Ghost is van 1913, uit de tijd dat het merk maar één model maakte.

Rechts is de lange wielbasis mooi zichtbaar.

Het stuur zag er destijds heel wat ingewikkelder uit dan tegenwoordig.

De Benz heeft inmiddels een plaats gevonden op de afdeling klassieke racers.

OKTOBER 2013
Nog niet in het museum, maar gesignaleerd in de opslagruimte: Lancia Appia van de tweede serie, een kleine Italiaanse auto. Anders dan je zou denken, is dit geen Engelse uitvoering. Standaard werd de auto geleverd met rechts stuur. De deuren gingen naar elkaar toe open, er is geen B-stijl.

In de opslag onder het museum een nieuwe aanwinst: een Lancia Appia van de tweede serie.

De auto werd geleverd met rechts stuur.

NOVEMBER 2013
De Appia heeft inmiddels een plaatsje gekregen in het museum, in de grote hal. De bijzondere lijnen van deze kleine limousine komen mooi tot hun recht. De Lancia Astura is terug van weggeweest. De auto is gerestaureerd en heeft enkele originele details teruggekregen. Niet langer is het koetswerk tweekleurig en de wielen zijn nu voorzien van luxe doppen.

Hoewel de afmetingen bescheiden zijn, heeft de wagen de allure van een grote sedan.

Serie twee onderscheid zich met name van de eerste serie door de achterkant met 'afzonderlijke' kofferbak.

Terug van de restaurateur: de Astura is nu eenkleurig en heeft andere wielen.


DECEMBER 2013

Evert Louwman heeft zijn collectie verrijkt met een T-Ford uit 1913, geen exclusief model, maar bijzonder omdat de auto nog bestaat uit de originele onderdelen en voorzien is van bijzondere accessoires, zoals extra vering. Volgens de collectioneur zijn in het bijzonder de originele spatborden uitzonderlijk. Ze zijn van dun plaatmateriaal, terwijl ze bij de meeste T-Fords vervangen zijn door dikkere exemplaren. De auto is precies honderd jaar oud en stamt uit het jaar dat Henry Ford de lopende band in zijn bedrijf invoerde. Een T-Ford uit 1924 behoorde al veel langer tot de collectie.

Ford model T uit 1913, uit het jaar dat Henry Ford de lopende band invoerde.

Dit model T is voorzien van een aantal originele accessoires die niet tot het standaardmodel behoorden.
 

JANUARI 2014
Soms kan een kleine wijziging het aanzien van een auto flink veranderen, zoals het opzetten van de kap. Twee mooie voorbeelden zijn de Chenard & Walker en de Saoutchik-Mercedes. De eerste heeft een soort tentdak gekregen. Bij de Mercedes is sprake van (losse)forse B-stijlen die de instap overigens bemoeilijken, omdat ze verder naar voren steken dan de opening van de deur eronder.

De Chenard & Walker van 1923 ziet er met "tentdak" heel anders uit.

De dikke B-stijl van de Mercedes-Benz zorgt voor een ander aanzien.


FEBRUARI
2014
Tijdens de Tweede Wereldoorlog maakte de Franse vliegtuigbouwer Ateliers d'Aviation Louis Breguet in de plaats Anglet een serie van zo'n 200 elektrische auto's. Slechts enkele daarvan zijn overgebleven. Dit exemplaar is tientallen jaren opgeslagen geweest in de schuur van een kasteel, vergeten en pas enkele jaren geleden herontdekt. Het model A2, werd voortgestuwd door een elektromotor. Voor de energie zorgden zes 12-Volts accu's. Het wagentje is gestroomlijnd, licht van gewicht en eenvoudig van vorm. De carrosserie is van lichtmetaal dat ook voor vliegtuigen werd gebruikt. Voortrein, stuurinrichting en remmen zijn afkomstig van de Simca 5. Met een gemiddelde snelheid van 40 km/u was de actieradius zo'n 65 kilometer.
 

Breguet A2 van 1941, een elektrische auto in kleine serie gemaakt door de vliegtuigfabriek. 

JUNI 2014
Op zondag 1 juni werd een nieuwe aanwinst in de collectie gepresenteerd: een Rapid, in Zwitserland gemaakt naar de ideeën van ingenieur Joseph Ganz, de man die zich jarenlang in Duitsland sterk had gemaakt voor een goedkope 'volkswagen', maar die in de jaren dertig moest vluchten uit Duitsland vanwege zijn joodse achtergrond. Ganz heeft een rol gespeeld bij de ideeënontwikkeling voor de latere Volkswagen Kever, maar Hitler verbood in 1934 Ganz' publicaties. Van de Rapid zijn er zo'n veertig gemaakt, waarvan er vermoedelijk nog maar twee bestaan. Dit is de meest originele.
 

De Rapid, gemaakt naar het idee van Joseph Ganz. 

AUGUSTUS 2014
De afdeling race- en sportwagens is aangevuld met een Abarth Spyder uit 1955, met een voor die tijd zeer vooruitstrevend koetswerk van Boano. De techniek stamt van de Fiat 1100. Op de circuits werd een topsnelheid bereikt van 180 km/u. De auto is er één van een kleine serie van zo'n twaalf auto's.
 

Abarth creëerde op basis van Fiat-techniek deze racer, Boano schiep de carrosserie.

 

SEPTEMBER/OKTOBER 2014
Enkele nieuwe aanwinsten en een hele nieuwe inrichting van de grote zaal op de begane grond vormen het nieuws. In de spiegelzaal zijn wanden geplaatst, zodat een vastgestelde looproute ontstaat en iedere auto afzonderlijk beter tot zijn recht komt. Een nieuw topstuk in de collectie is de uiterst zeldzame The American Underslung Tourer 664 uit 1914. Opvallend zijn het lage chassis van de auto, de grote witte banden en de vorm van de voorspatborden. De auto is werkelijk schitterend afgewerkt. De afdeling racewagens is verder verrijkt met een Cooper T43 uit 1958 en een Midget Racer uit 1938 met een motor die volgens Evert Louwman nog mooier is dan die van een Bugatti. Tot slot is er een echte Amerikaanse Hot Rod, op basis van een Ford Model 18 'Golden Deuce' Coupé uit 1932. Een zeer opvallende nieuweling is een bijzondere racewagen, in 1951 ontworpen door autocoureur Piero Taruffi. Hij bereikt er zeven keer een snelheidsrecord mee. De vorm is op zijn minst gezegd curieus. De coureur zit in de ene pijp, de motor ligt in de andere. De recordsnelheid van 298 km/u werd bereikt met een viercilinder Maserati-motor. Die motor werd gedemonteerd. Een latere eigenaar zette er een zescilinder Ferrari-motor in, met een vermogen van 195 pk en een inhoud van 2428cc. De wielen worden door een ketting aangedreven.
 

De nieuwe inrichting van de grote zaal op de begane grond. 

Iedere tentoongestelde auto krijgt op deze wijze meer aandacht.

The American Underslung uit 1914, nog geen handjevol is bewaard gebleven. 

Opvallend zijn de lage bouw en de grote wielen met witte banden. 

De Midget racer uit 1938 en de Cooper van twintig jaar later.

Een Hot Rod op basis van een oude Ford met een modern dashboard.

De snelheidsrecordwagen Tarf, aanvankelijk met een Maserati-motor, maar nu met een Ferrari-krachtbron. 

DECEMBER 2014
Evert Louwman heeft gehoor gegeven aan de wens van vele bezoekers én van museumdirecteur Kooyman nog een Porsche aan zijn museumcollectie toe te voegen. Het is bekend dat het niet zijn favoriete merk is, maar toen de gelegenheid zich voordeed, is hij gezwicht voor deze bijzondere Porsche 356, één van de eerste serie van twaalf die de Rijkspolitie in 1962 op de snelwegen heeft ingezet.
 

Onthulling van de nieuwste aanwinst door Evert Louwman en museum-directeur Ronald Kooyman.

Een mooi detail van de 356: de uitlaten lopen door de bumperrozetten.

De Porsche is weer precies zoals de politie 'm destijds gebruikte.

FEBRUARI 2015
Acht cilinders, 5,9 liter inhoud en 850 pk zijn de technische karakteristieken van de speciaal voor de Nascar-races in Amerika geprepareerde Toyota Camry uit 2013. Het aantal onderdelen dat deze auto deelt met een Camry in de showroom is op een hand te tellen. Waar je denkt dat de koplampen zitten, is een plakplaatje van verlichting aanwezig.

 

Het jongste model in het museum, uit 2013 stamt deze speciale Toyota Camry.

APRIL 2015
Tijdelijk is aan de expositie toegevoegd een DeLorean DMC-12, de roestvrijstalen coupé met vleugeldeuren die in een fabriek in Noord-Ierland werd gemaakt, een initiatief van John Z. DeLorean, voormalige GM-chef die voor zichzelf begon. Het project werd een mislukking. Na 9000 auto's met veel kinderziekten was het afgelopen. Het koetswerk is getekend door Giugiaro.

De DeLorean DMC-12 is tijdelijk aan de collectie toegevoegd.

De slechte afwerking is duidelijk te zijn bij de aansluiting van motorkap, spatbord en bumper.

DECEMBER 2015
Louwman is gek op exclusieve en heel bijzondere modellen. Het museum is er weer een paar rijker, zoals een uitzonderlijke Rolls-Royce. Hiervan is er maar één gemaakt. Ontworpen door Vignale, met een mix van Amerikaanse en Italiaanse stijlelementen. Over mooi of lelijk valt niet te twisten. Bijzonder is ook de po (!) onder de achterbank.
De afdeling sport- en racewagens wordt verbouwd. Tegelijk daarmee zijn twee nieuwe modellen binnengereden: een Toyota racewagen en een Toyota Celica rallywagen.
Na een eerdere aankondiging is eindelijk de Joswin gearriveerd: een Duits merk met onder de kap een vliegtuigmotor van Daimler. De grote limousine uit 1922 heeft een buitengewoon bijzonder interieur met twee fauteuils achterin, schemerlampjes, ivoren deurklinken en ingelegde houten zijkanten met bijpassend hemeltje.
Net voor Kerstmis presenteerde Evert Louwman zijn nieuwste aanwinsten. De eerste is een elektrische Baker uit 1908. Onder de 'motorkap' zitten uitsluitend de accu's. Het zijn nog de originele. De tweede noviteit is een ultra-kleine Kleinschnittger met een ééncilinder motor van 125cc. Dit wagentje moet echter nog onder handen genomen worden voordat hij een plekje in het museum krijgt.
 

De voorkant is typisch Amerikaans, terwijl de achterzijde duidelijk Italiaans vorm heeft gekregen.

De auto is nog groter dan hij op de foto lijkt. De verhoudingen zijn wat merkwaardig.
Ondanks dat het een Long Wheel Base is, lijkt de wielbasis te kort voor de carrosserie.

De enige Rolls-Royce met de merknaam op de zijkant. Rechts: dit is niet de antenne, maar een vlaggenhouder.

Twee Toyota's zijn aan de collectie toegevoegd: een Celica rallywagen en een raceauto.

Een Joswin uit 1922. Van dit Duitse merk zijn niet veel auto's gemaakt, laat staan dat er nu nog bestaan. 

Onder de kap achter de Mercedes-achtige radiateur ligt een vliegtuigmotor van Daimler.

Het interieur is uitzonderlijk luxe en ademt de sfeer van een luxe huiskamer.

Er schijnt er nog maar één te bestaan: een Baker elektrische auto met voorin de originele accu's.

Onder de kap zitten alleen de accu's. Rechts: het instrumentenpaneel bestaat uit slechts een volt- en ampèremeter.

De Kleinschnittger heeft een ééncilinder 125cc-motor.

 

JANUARI 2016
Geheel origineel en daarom uniek en passend in de collectie: een International uit 1908 met een luchtgekoelde boxermotor en kettingaandrijving op beide achterwielen. De kap is zo teer dat het niet aan te raden is deze naar beneden te klappen. Binnenkort zal de voorloper van het vrachtwagenmerk International Harvester in het museum een plaats krijgen.

Nog helemaal origineel, de Internatioinal. Rechts een detail van de achtervering en kettingaandrijving.

 

JUNI 2016
Auto's waarvan er maar één op de hele wereld bestaat, daarvan staan er verschillende in het museum. Er zijn er twee bijgekomen: de Pegaso Z-102 Berlineta ENASA Cúpula uit 1952 en de Pininfarina X uit 1960. De eerste heeft een jarenlang restauratietraject achter de rug. In alles is de vormgeving van de auto bijzonder. De Pininfarina heeft een achterzijde die lijkt op een Amerikaan, gekoppeld aan een zeer aerodynamische voorkant die van een vliegtuig zou kunnen komen. De auto heeft vier wielen: één voor- en achterwiel en twee zijwielen. De luchtweerstandcoëfficiënt is met 0,23 voor die tijd extreem laag. Achterin huist een 1100 cc Fiat-motor.

Na een showtoer rond de wereld heeft de auto zijn plaats in het museum ingenomen.

Aan de bijzondere achterruit dankt het model zijn naam Cúpula.

De voor- en achterkant lijken niet bij elkaar te passen.

 

AUGUSTUS 2016
De Panhard & Levassor met Skiff-koetswerk is tijdelijk uit het museum verdwenen in verband met werkzaamheden aan de auto ter voorbereiding aan een concours d'elégance. De lege plek is voor heel even ingevuld met een Amilcar uit 1914, eveneens met een houten Skiff-opbouw. De auto is overgekomen uit Raamsdonksveer, waar Louwman nog een aantal klassiekers heeft staan. (Inmiddels behoort de auto niet meer tot de Louwman-collectie.) 

De Panhard & Levassor met houten achterkant in bootmodel is tijdelijk vervangen door een Amilcar, ook met Skiff-koetswerk.


DECEMBER 2016

De open Chevrolet Corevette is ingeruild voor een coupé van de eerste serie Sting Ray, met de karakteristieke gesplitste achterruit. Hoewel fraai, bleek dit erg onhandig. Het nut van de binnenspiegel was heel gering. Reden voor de fabrikant om al na één jaar over te schakelen op een ééndelige achterruit. Minder bijzonder, maar veiliger en praktischer. Dat maakt het aanvankelijke model des te aantrekkelijker in de wereld van liefhebbers en verzamelaars.  
De zwarte Citroën DS met wit dak is vervangen door een gebroken witte met een zwart dak die in veel betere staat verkeert.

De Chevrolet Corvette Sting Ray in coupé-uitvoering van 1963. 

Alleen in het eerste modeljaar had de Corvette de later zo beroemd geworden gesplitste achterruit.

Als een volbloed Amerikaan is de uitgerust met luxe snufjes, zoals airco.

Er kwam een andere, mooiere DS in de plaats van het bestaande model. 

Tijdens de jaarlijkse bijeenkomst met alle vrijwilligers trokken museumeigenaar en -directeur Evert Louwman en Ronald Kooyman het doek van twee nieuwe aanwinsten: een Grout stoomwagen uit 1904 en de oudste nog geheel originele Peugeot Bébé. Daarnaast lieten ze een plaatje zien van de onlangs verworven oudste hybride auto ter wereld, een Armstrong uit 1896. Deze zal pas in 2017 naar het museum komen.

De Grout stoomwagen komt uit een museum in Amerika en heeft een locomotiefachtige voorkant.

Links de Grout, rechts een plaatje van de Armstrong Hybrid 1896.

Peugeot Bébé in geheel originele staat. 

FEBRUARI 2017
Een nieuwe aanwinst is de Belgische Métallurgique 12HP uit 1912 met een cabriolet-koetswerk van Vanden Plas. De wagen is opgenomen in de tijdlijn van het museum, op de tweede etage. Het koetswerk is in 1960 overgespoten, maar daarna nooit meer. 

De Métallurgique uit 1912 met koetswerk van Vanden Plas.

JULI 2017
De afdeling kleine naoorlogse auto's heeft uitbreiding gekregen in de vorm van de Zündapp Janus, een wagentje met de motor in het midden en deuren aan de voor- en achterkant. De achterpassagiers zaten tegen de rijrichting in. De auto is in eigen beheer gerestaureerd.  

Een auto met een Januskop; op de verlichting na zijn voor- en achterkant identiek. 

AUGUSTUS 2017
De Amerikaanse Ford V8 heeft plaatsgemaakt voor de Duitse Ford Eifel model C Cabriolet van 1938. Opmerkelijk is de toevoeging aan het beeldmerk op de grille. Onder de bekende schrijfwijze van het merk staat als extra vermelding: Deutsches Erzeugnis, om toch vooral de Duitse inbreng bij dit model te accentueren. De eerdere Duitse Fords waren afgeleid van de Britse modellen van het merk.   

Aan de afdeling tijdlijn van het museum is de Ford Eifel toegevoegd. Hij neemt de plaats in van de V8 van Ford. 

Deze Eifel cabriolet is een bijzonder elegante verschijning, ook in vergelijking tot de gewonere uitvoeringen. 
 

SEPTEMBER 2017
Twee politiewagens - totaal verschillend, maar allebei gebaseerd op populaire reguliere modellen - zijn aan de collectie toegevoegd: een MG TC (1947) en een Renault 4CV (1955). De eerste is gebruikt door de politie in het Engelse graafschap Kent, de tweede stond ten dienste van de Parijse politie. De Renault heeft opmerkelijke, aangepaste deuren. De bovenzijde van de voordeuren is verdwenen om de politieagenten letterlijk meer armslag te geven bij gebruik van hun wapen. De ombouw werd gedaan door de Parijse carrosseriebouwer Currus.
In de parkeergarage is de expositie aangepast met enkele auto's die nog niet eerder in het museum te zien waren, waaronder een Saab, een Volvo 1800S, een Mazda Cosmo, Austin FX3 Taxi en een Lloyd Arabella.
   

De MG TC genoot vooral populariteit in de Verenigde Staten, maar ook in het moederland, zoals bij de politie van Kent. 

De opengewerkte deuren maken deze Renault 4CV bijzonder. 

Eerder stond de Toyota Corona in de parkeergarage, nu in de zogeheten tijdlijn 1945-1970. 

Lloyd Araballe met op de achtergrond de Britse taxi en rechts de Mazda Cosmo. 

Een Saab 92 en Volvo 1800 S.  

 

   Uit de museumcollectie verdwenen

Om ruimte te bieden aan nog mooiere exemplaren, is sinds de opening in de zomer van 2010 een aantal auto's uit de museumcollectie gehaald. Hieronder enkele voorbeelden.   

Uit de collectie zijn verdwenen de Duesenberg Model A en Duesenberg J...

...de Chenard et Walcker en de nagebouwde recordwagen van Napier... 

...de Amerikaanse open Auburn en Peerless...

...de Peugeot en Bugatti T43...

...de Wanderer W25K en Thomas Flyer...

...de Cadillac V16 en DeSoto cabriolet...

...de Mercedes met Saoutchik-koetswerk en de 600.  

De gewone 2CV werd vervangen door de Sahara 4x4,  

de BMW Isetta door de Iso Isetta,

de open Corvette door een coupé, 

voor de DS kwam een veel mooier exemplaar in de plaats,

de Ford V8 maakte plaats voor een Ford Eifel Cabriolet 

en de gewone Renault 4CV werd vervangen door een politieauto.