London to Brighton
Veteran Car Run
Londen (GB)
●
Traditionele jaarlijkse old timer-rit
● Sinds
1927
● Auto's
van vóór 1905
● Stoom, elektra en benzine
● Afvaardiging
Louwman Museum
november 2017
De oudjes doen het nog opperbest
Een paar
honderd auto's van bouwjaar 1904 of eerder doen jaarlijks mee aan een rit van 60
mijl van Londen naar Brighton. De traditie komt voort uit een wetswijziging in
1896. Het is een wereldwijd unieke manifestatie in de autowereld. Al jaren was
er het plan een keer de start mee te maken. In 2017 komt het ervan.
 |
Voor een hobby moet je soms wat over
hebben. Zondag 5 november 2017 begint om kwart over vijf in de ochtend. De
bestemming is Serpentine Road in Hyde Park. Het Park Grand London
Paddington-hotel ligt op een kwartiertje lopen. Sinds 1936 is Hyde Park het
startpunt van de jaarlijkse London to Brighton Veteran Car Run, een
traditie die in 1927 is gestart. Alleen tijdens de oorlogsjaren en in 1947, toen
brandstof op de bon was, kon het evenement niet doorgaan. Op het programma staat
een toertocht van zestig Britse mijlen, eindigend op de boulevard van Brighton.
Vanaf 1956 is de eerste zondag van november de vaste dag, met de start bij
zonsopgang.
De deelnemers zijn allemaal krasse oudjes. De jongste van 1904, de meeste een
paar jaar ouder. De traditie mag geworteld zijn in 1927, de aanleiding ligt nog
een paar decennia daarvoor. De eerste rit van de hoofdstad naar de kust vond
plaats op 14 november 1896. Aan deze zogeheten Emancipation Run deden
dertig auto’s mee. Hun berijders vierden de nieuwe Locomotive on the Highway
Act. Voortaan mochten gemotoriseerde voertuigen de weg op zonder dat
er een man met een rode vlag voor moest lopen. Bovendien werd de maximum
snelheid verhoogd van 4 naar 14 mijl (zo’n 22 km/u). De Britse autoliefhebbers -
vrijwel allemaal notabelen - hadden gestreden voor acceptatie van de auto, toen
ongeveer tien jaar oud. De weerstand van spoorwegen en transporteurs met paard-en-wagen was gebroken.
 |
 |
Al om zes uur tuffen de eerste
deelnemers door de donkere Londense straten.
Internationaal
Editie 2017 van de jaarlijkse tocht kent meer dan 400
inschrijvingen, het hoogste aantal van de afgelopen jaren. De oudste auto is een Peugeot uit 1893. De meeste auto’s en
berijders komen uit het Verenigd Koninkrijk zelf, maar het deelnemersveld is
internationaal. Er zijn ook
inschrijvingen uit Duitsland, Noorwegen, Zwitserland, Italië, Argentinië,
Australië, Nieuw Zeeland, Hong Kong, Zuid-Afrika en de Verenigde Staten. En uit
Nederland natuurlijk. Alleen al de familie Louwman is met drie auto’s present.
Aan de rit doen dit jaar ook beroemdheden mee als Pink Floyd-drummer Nick Mason
en afstammelingen van de families Peugeot en Panhard. Franse auto’s zijn
trouwens in de meerderheid. Maar liefst 65 dragen de merknaam De Dion Bouton en
dertig komen uit de vroegere werkplaatsen van Panhard et Levassor. Dat is geen
toeval. In de eerste jaren van de autohistorie was Frankrijk gidsland, ook al
waren de eerste verbrandingsmotoren in Duitsland ontstaan.
 |
 |
De antieke auto's worden per
speciale transporter naar hun berijders gebracht.
Deze Winton maakt deel uit van de
collectie van de Nederlandse deelnemer Evert Louwman.
Knipperlichtjes
Om kwart voor zes lopen we langs Bayswater Road, aan de noordkant van Hyde Park.
Van verre horen we het pruttelende geluid van een deelnemer. Nauwelijks
zichtbaar, met losse knipperlichtjes die je koopt bij de fietsenwinkel, rijdt de
wagen in een slakkengangetje tussen de rest van het verkeer. Het is gelukkig
niet druk. Even later komt een volgende deelnemer. Op de hoek van Lancaster
Terrace, voor een hotel, zien we twee imposante gesloten autotransporters
waaruit antieke auto’s rollen. Ze zullen zo meteen van hieruit vertrekken naar
de start. Eén van de auto’s herkennen we direct: Genevieve, de Darracq die de
hoofdrol speelde in de naar haar genoemde film uit 1953. Ze heeft haar
dagelijkse rustplaats in het Louwman Museum even verlaten. Evert Louwman staat
er naast. Hij zal haar met zijn dochter en twee kleinkinderen naar Brighton
chaufferen. Hij heeft nog twee auto’s naar Londen laten brengen: een Peugeot uit
1895 en een Winton uit 1904. Aan het stuur daarvan zitten zijn schoonzoon en een
team van veilinghuis Bonhams. Louwman begroet ons hartelijk en drukt ons op het
hart om tijdig bij de start te zijn. We lopen snel verder.
 |
 |
Een laatste inspectie en dan klaar
om naar Hyde Park te gaan.
Genevieve klaar voor het jaarlijks
avontuur.
Getokkel
In Hyde Park is inmiddels geen sprake meer van stilte. De eerste antieke auto’s
zijn al gearriveerd. Beetje bij beetje druppelen de deelnemers vervolgens
binnen. Het getokkel van de één- en tweecilinders kondigt van verre hun komst
aan. Het duurt niet lang of we herkennen het specifieke geluid van de Oldsmobile
Curved Dash. Als uitzondering zoeft een Columbia geluidloos voorbij. Het is een
elektrische auto uit 1902, de enige van het merk die vandaag aanwezig is. Een
heel team van regelaars wijst de deelnemers de weg. De auto’s zijn ingedeeld in
15 secties, op volgorde van bouwjaar. Vanaf zonsopgang, om twee minuten over
zeven exact, start om de twee minuten een sectie. Om vierhonderd auto’s te
kunnen plaatsen, moeten ze haaks op de rijrichting komen te staan. Het
manoeuvreren kost soms enige moeite. Een helpende hand is dan onmisbaar. Sommige
chauffeurs laten de auto’s alvast stationair warm draaien. De start is echter
pas over een half uur. Intussen blaast de wind over het naastgelegen water. Het
enthousiasme van iedereen doet de kou vergeten. Het is niet meer dan vier, vijf
graden. Maar het is droog en de voorspellingen geven aan dat dat zo zal blijven.
Geregelde deelnemers tekenen daarvoor. Niet zelden komen ze drijfnat in Brighton
aan. De eerste zondag van november is niet de beste dag voor zo’n evenement,
maar het kan gewoon niet anders. Een traditie van 1927 veranderen is net zo
lastig als de Britten rechts laten rijden of de mijl inleveren voor de
kilometer.
De deelnemers verzamelen zich in
Serpentine Road, de weg die dwars door Hyde Park loopt.
Op zoek naar het juiste vak in
afwachting van de start.
De deelnemers zijn
ingedeeld in sectoren, gebaseerd op hun leeftijd.
Toeschouwers
We lopen langs de geparkeerde auto’s en gaan naar het startpunt, aan de zuidkant
van Hyde Park. Via de uitgang bij Hyde Park Corner rijden de auto’s straks langs
Buckingham Palace en verlaten het centrum van Londen over Westminster Bridge.
Aan belangstelling geen gebrek. We zijn niet de enige toeschouwers. Honderden
hebben de wekker gezet om hierbij aanwezig te zijn. Louwman had gelijk: zorg dat
je op tijd bent, dan heb je een mooie plaats bij de start. We staan op de eerste
rij. Enkele meters voor ons staat de startboog met daarnaast een digitale klok.
Om zeven uur stellen de eerste deelnemers zich op. Twee commentatoren geven
informatie over de rit, de auto’s en hun berijders. De een zit keurig in pak in
een commentaarhuisje, de ander staat in een lange, gevlekte jas bij de auto’s.
Het beeld is passend bij de sfeer. Chic en pretentieloos: ze gaan hier
moeiteloos samen. De liefde voor de antieke auto is het bindmiddel. Iedereen is
ontspannen, hoewel het aan de praat houden van de motor niet altijd eenvoudig
is. De starter houdt de Britse vlag omhoog en om exact twee over zeven zwaait
hij die voor de eerste keer naar beneden. Even daarvoor is een rode vlag
doormidden getrokken; een traditie die verwijst naar de oorsprong van de rit. De Peugeot gaat als oudste deelnemer
het eerst van start. Het beeld is fantastisch, het bijpassende geluid niet
minder. Chauffeurs in leeftijd variërend van achttien tot tachtig proberen
zonder horten en stoten uit stilstand weg te komen. Soms gaat dat gepaard met
een forse blauwe walm, bij de stoomauto’s met een stevige wolk rook.
Het begint al licht te worden als de
auto's zich opstellen.
De berijder van deze auto laat de
wagen alvast warm draaien. Af en toe geeft de motor een teken van leven.
De Gardner-Serpollet wordt
aangedreven door stoom.
De grijze stickers op de zijkant
geven aan dat deze auto ook heeft deelgenomen aan de race met klassiekers op
Goodwood.
De rit is ook toegankelijk voor
driewielers.
Met nummer 002 is de Peugeot van
Louwman de op één na oudste ingeschreven auto.
Enthousiasme
Iedere twee minuten is een volgende sectie aan de beurt. Dat gaat zo vijf
kwartier door. Het beeld is in beginsel steeds hetzelfde, maar het verveelt
nooit. Iedere auto is anders; alle inzittenden verschillen. Deelnemers stellen
zich op voor de startboog, chauffeurs controleren nog even de hendels en knoppen
en de passagiers trekken hun jassen recht en de dekens over zich heen. Er is ook
veel aandacht voor de kijkers aan de kant. Plezier wordt met een hoofdletter
geschreven. Het enthousiasme is aanstekelijk. Iedereen staat aan het begin van
een leuke dag. Als je auto je tenminste niet een paar meter voor de start in de
steek laat. Dat gebeurt gelukkig maar een paar keer. Motorkappen gaan open, gereedschap komt
tevoorschijn. Uiteindelijk krijgt iedereen zijn klassieker weer aan de gang.
Velen doen al voor de zoveelste keer mee. De rit is een klasseloze
aangelegenheid. Een zeldzame, kostbare auto in showroomconditie krijgt evenveel
aandacht als een onbeduidend oudje met duidelijke gebruikssporen. De ouderdom en
traditie verbroederen. London-Brighton is geen autobijeenkomst om poenerig te
doen, al is deelname zeker voor buitenlanders geen goedkope aangelegenheid. De
mensen van ver hebben hun wagen gesierd met een vlag van hun land. We zien
bescheiden Australische vlaggetjes, maar ook een reusachtige Italiaanse
driekleur en het opvallende doek van de deelnemers uit Hong Kong.
Ons Nederlandse hart gaat iets sneller kloppen als startnummer 381 aan de start
verschijnt. Genevieve laat zich groeten.
De Darracq van Evert Louwman heeft een hoog startnummer. Het bouwjaar is immers
1904. Als hij ons ziet bij de start, verschijnt een grote glimlach op zijn
gezicht. Hij zwaait hartelijk en laat een paar keer het orgeltje horen dat aan
de uitlaat is gemonteerd, een bijzonderheidje van de Darracq.
 |
Er zijn heel wat mensen komen kijken
om de start mee te maken. Nog een kleine zeven minuten tot 7.02 uur.
De eerste auto's worden geplaatst om
zo meteen te vertrekken. Het is één minuut over zeven.
Om klokslag 7.02 uur - tijd van
zonsopgang - gaan de eerste deelnemers van start.
Bij deze Salvesen stoomwagen (1896) zijn kolen de
bron van de stoommachine.
De auto's verzamelen zich per sector
voor de start.
Een krachtige zwieper met de Britse
vlag is het vertreksein.
Deze auto is met zijn berijders uit
Zwitserland gekomen.
Harrods is sponsor van de eerste
tussenstop en neemt met een oude elektrische auto deel aan de rit.
Een extra dekentje kan geen kwaad.
Soms komen de wagens met wat horten
en stoten op snelheid.
In tegenstelling tot de luidruchtige
één- en tweecilinders zoeft de elektrisch Columbia over de weg.
Een geheel gesloten auto was een
zeldzaamheid in de pioniersjaren. Erg ruim is het niet.
Ook in letterlijke zin is het een
bont gezelschap aan deelnemers.
Vooraan een zogeheten vis-a-vis van
het merk De Dion Bouton.
Passagiers werden in de
pioniersjaren op de meest wonderlijke manieren vervoerd, vóór- of achterop.
Een Autocar uit 1902, een merk dat
snel weer verdween.
Een Fiat 1899, het eerste model van
het Italiaanse merk. Uit het museum in Beaulieu, Zuid-Engeland.
Even een kort praatje met de
interviewer, in afwachting van de start.
Veel auto's zijn open, maar sommige
hebben al een dakje, zoals de Napier uit 1902 (links).
Bijna iedere auto wordt wel door
iemand op de foto gezet.
De meeste inzendingen zijn Franse
auto's, maar de rechter is een Britse Humberette.
Het zal je maar gebeuren: pech nog
voordat je gestart bent. Naderhand ging het toch goed.
In 1900 was deze auto een noviteit,
nu vanwege de ouderdom een bezienswaardigheid.
Een 2-cilinder Daimler uit 1900 (van
de Jaguar Daimler Heritage Trust) en een 1-cilinder Pierce uit 1903.
Evert Louwman aan het stuur van
Genevieve, de Darracq uit 1904 die normaal in zijn Haagse museum staat.
Goede doel
Halverwege de uittocht komen drie klassieke autobussen voorrijden. Hoe
nostalgisch ze er ook uitzien, ze vallen alleen al door hun leeftijd uit de
toon. Vergeleken met de personenauto’s zijn het jonkies, nog geen driekwart eeuw
oud. Toch maken ze onderdeel uit van de stoet. De passagiers hebben via een
veiling een plaats bemachtigd. Het is een initiatief van de Britse omroep BBC om
geld op te halen voor de actie Children in Need. De actie wordt nu voor de derde
keer gehouden en heeft al driekwart miljoen pond voor het goede doel opgeleverd.
Een jonge vrouwelijke BB’er (bekende Brit) zit achter het stuur van één van de
bussen. Het laat zich raden dat de passagiers allemaal welgemutst zijn.
Bovendien zitten ze een stuk warmer dan de mannen en vrouwen die met hun
wagentjes zonder dak of kap de negentig kilometer naar Brighton
moeten afleggen. Een groot aantal heeft niet eens een voorruit. Dan is zelfs
met twintig tot dertig kilometer per uur de wind knap koud. Het zal de pret
echter niet
drukken.
 |
 |
Tussen de oudjes door reden een paar
oude Bedford touringcars voor het goede doel.
Als je helemaal uit Hong Kong komt,
wil je dat ook laten weten. De auto is Brits: een Sunbeam 1903.
Geen uitlaatgassen maar onschuldige
rook in dit geval. Van een stoomwagen.
De lichtgele auto vooraan is een
Darracq, bouwjaar 1903.
Een effectieve vorm van verwarming:
extra dikke dekens. De auto is een Stevens-Duryea; de rijders komen uit Amerika.
Een fraaie Wolseley uit 1901 en een
van de vele De Dion Boutons.
De vierzitter links heeft een deur
aan de achterkant voor de achterpassagiers.
Tussen de auto's reed opeens een
high wheeler, een fiets voor acrobatische berijders.
De Amerikaanse Oldsmobile Curved
Dash was ruimschoots vertegenwoordigd. Het was de eerste serieauto in Amerika.
Twee keer een De Dion Bouton. Het
merk is sterk vertegenwoordigd in het deelnemersveld.
De Winton uit de Louwman-collectie.
In 1904 zien sommige auto's er al
veel volwassener uit dan enkele jaren daarvoor.
Een reusachtige wagen, de Delaugere
et Clayette, een 4-cilinder 6,3 liter uit 1904.
Ook deze Peugeot is van 1904. Wat
een verschil met het model van tien jaar eerder.
Enkele Renaults deden mee als
bijzondere inschrijvingen. Ze zijn van 1905 dus in beginsel uitgesloten.
Tegen het einde van de start, zo
rond kwart over acht, breekt de zon door.
In de beginjaren waren er vele
vormen van gemotoriseerd vervoer. Rechts een Leon Bollee van vermoedelijk 1899.
Laatkomers
Rond acht uur meldt de zon zich. De kracht is onvoldoende om de kou uit handen
en voeten te verdrijven, maar de zonnestralen geven de laatste starters wel een
extra glans. Het messing schittert. Als ‘special entries’ doen een paar
indrukwekkende Renaults mee. Ze zijn van later dan 1904 dus te jong voor
reguliere deelname. De toeschouwers deert het niet. Ze krijgen net zo veel
aandacht als de rest.
Als tegen half negen enkele extreme laatkomers Hyde Park achter zich laten,
starten onmiddellijk de opruimwerkzaamheden. Het draaiboek kan weer een jaar de
kast in. Collega’s in Brighton moeten over een paar uur aan de bak. De snelste
auto’s zullen er aan het eind van de ochtend aankomen. Halverwege is er een
gezamenlijke tussenstop, door Harrods verzorgd. Dat is dus een kwaliteitspauze.
Ook daar zullen heel wat liefhebbers naar toe komen om de vierhonderd puffende
en ratelende antiquiteiten op wielen te bewonderen. Op Serpentine Road blijft
een verlaten Bentley achter. Normaal gesproken zou je spreken over een old
timer, maar vandaag is het perspectief anders.
Wij lopen terug naar het hotel. Het ontbijt staat te wachten. Andere hotelgasten
komen van boven. Ze zijn net op. Ze weten niet wat ze gemist hebben.
 |
Op een parkeerplaats in Hyde Park
is deze Bentley achtergebleven; oud maar véél te jong voor de rit.
Naschrift
Van de 401 auto’s die in Londen vertrokken, hebben 315 de eindstreep in
Brighton gehaald voor de eindtijd van half vijf in de middag. De rest heeft
moeten opgeven of is nog later gearriveerd.
In het Louwman Museum is even een
lege plek.
|
Rit met diepzwarte rand: dodelijk
ongeluk
De editie 2017 heeft een diepzwarte rand gekregen. Rond half twaalf
raakte een Benz uit 1902 betrokken bij een ongeluk met drie andere
(moderne) auto’s. Zes mensen raken gewond, vier van de Benz en twee van
een andere auto. Van de antieke auto is weinig over. Chauffeur en een
passagier worden met traumahelikopter en ambulance naar het ziekenhuis
overgebracht. De Engelse chauffeur overlijdt later aan zijn
verwondingen. De organisatie spreekt op de website van een
onvoorstelbaar trieste aangelegenheid: “The Royal Automobile Club is deeply saddened to learn that the driver of the veteran car involved in
the accident during the Veteran Car Run on Sunday 5 November has died as
a result of his injuries. We have offered his family our deepest
condolences and whatever support we are able to provide at this
difficult time”.
Het feestje zoals hierboven beschreven komt ineens in een ander daglicht
te staan.
|
|
 |
Bussen en taxi's voor een
dag verbannen
Op de zaterdag voor de jaarlijkse London to Brighton Run
is Regent Street in Londen het domein van bijzondere
auto's en veelal ook bijzondere mensen.
november 2017 |
 |
|