Liefhebbers
bijeen
Leidschendam (NL)
●
Bijeenkomst oude auto's
●
Liefhebbers en hun pronkstukken
●
Opvallende Amerikanen
●
Verstopte tankdoppen
juni 2010
Niet om
boodschappen mee te doen
Zo’n
dertig eigenaren van klassiekers kwamen op initiatief van de
winkeliersvereniging met hun auto’s op zaterdag 19 juni naar het winkelcentrum
Leidsenhage in Leidschendam. Dat was minder dan andere jaren. De
voorspelling van regen en een voetbalwedstrijd van het Nederlands elftal bij de
wereldkampioenschappen hielden sommigen kennelijk thuis. Zij die wel kwamen, toonden hun passie en lieten het
werk zien van vaak vele uren noeste huisvlijt.
Oude auto's te midden van het
winkelend publiek in Leidschendam.
Deze open MGA heeft een plaatsje
gezocht in het overdekte gedeelte.
Eigenaar De Vos uit Wassenaar garandeert de echtheid van het verhaal. Hij kocht
zijn Renault Frégate in 1995 van een oud vrouwtje. Ze had de auto toen ze jong
was, in 1953, nieuw gekregen. De Vos is dus de tweede eigenaar. Korte tijd na de
overname overleed de vrouw. Familie en bekenden waren verbaasd dat ze haar
trouwe vierwieler had verkocht. Meer dan veertig jaar waren ze onafscheidelijk
geweest. Veel gereden heeft ze er niet mee. Op de teller staat ook nu nog maar
48.000 kilometer. De auto is nog in originele staat. De lak is nog van toen,
op een enkel plekje een beetje doffer geworden. De donkerblauwe
nummerplaat toont de sporen van meer dan een halve eeuw. Alleen de remmen zijn
vernieuwd. Die zaten muurvast toen De Vos de auto overnam. Verder heeft hij 'm zo gelaten. Die originaliteit is juist de charme, vindt hij.
Inmiddels is een dergelijke Renault een bijzonderheid geworden. Juist omdat de
auto destijds zo gewoon was, zijn er maar weinig van overgebleven. De
4CV of Dauphine kent een grotere groep aanhangers, al heeft de liefhebber van
dat laatste model veel te stellen met het roestspook. De Dauphines waren erom
berucht.
De Vos heeft vandaag zijn Frégate gekozen om naar de jaarlijkse show te gaan. In
eerdere jaren was hij er met één van zijn andere oude Renaults. Hij heeft nog
een vooroorlogs model, een 4CV van midden jaren vijftig, een R10, een R16 en een
Avantime.
 |
 |
Een Renault Frégate uit 1953, in
handen van de tweede eigenaar.
De Renault is een weinig
opvallende verschijning en daardoor tegenwoordig tamelijk bijzonder.
De nummerplaat vertoont de sporen
van de tijd. Rechts: dit is in dit geval écht waar!
Een prachtig opgeknapte Simca
Aronde.
Veel onderdelen en details zijn
origineel; dat maakt de auto zo aantrekkelijk.
Links het vogelembleem op de
motorkap en rechts de ruitenwissers in merkwaardige rustpositie.
De benzinedop zit bij het linker
achterlicht en kan op slot worden gedaan.
Chicheid
In zekere zin vergelijkbaar met de Frégate is een andere Fransoos, een
donkerrode Simca Aronde. Ook deze auto behoort niet tot de topmodellen uit de
automobielgeschiedenis. Het was destijds een alledaagse, zij het luxe
gezinsauto. Het gestileerde vogelornament (aronde verwijst naar de zwaluw) op de motorkap geeft de wagen een
zekere chicheid mee. De oorsprong van dit exemplaar ligt in Frankrijk, getuige
de F op het kofferdeksel. Anders dan de Renault is de auto duidelijk wel
opgeknapt en zit strak in de lak. Het is één van de mooiste modellen van de
bijeenkomst. Dat komt onder meer doordat onderdelen als grille, achterlichten en
sierstrips nog origineel zijn. Het plexiglas bij het beeldmerk in de grille is
wat verweerd en beklemtoont dat het echt om een oude auto gaat. De merkwaardige
rustpositie van de ruitenwissers is een bijzonderheid. Opvallend is verder een
slotje aan de rechterkant van het linker achterlicht. De eigenaar geeft
desgevraagd graag tekst en uitleg. Hij laat zien dat bij het achterlicht de
tankdop verstopt zit. Om misbruik te voorkomen, kan die worden afgesloten.
 |
 |
De roze met zwarte Cadillac Sedan
de Ville uit de tweede helft van de jaren vijftig.
Bij een verbruik van 1 op 2 à 3
moet het achterlicht vaak omhoog om te tanken!
Stilisten konden zich uitleven op
de details van de Cadillac. Door de sierstrip leek het een 2-deurs.
1 op 2
Een soortgelijke benzinedop zien we bij een roze met zwarte Cadillac.
Het is een Sedan de Ville, melden goudkleurige letters op de zijkant, onder het
Cadillac-embleem. Tachtig liter kan er in de tank. Maar denk niet dat je daarmee
half Europa kunt doorkruisen, want het verbruik ligt tussen de 1 op 2 en 1 op 3.
Veel eigenaren hebben daarom een gastank laten inbouwen. In de kofferbak is
plaats genoeg. “Maar dan is het niet meer origineel”, laat de bezitter van deze
auto weten. Voor hem gaat originaliteit boven de beurs. Zo’n hobby kost nou
eenmaal een paar centen. En voor het dagelijks verkeer is een dergelijke slee
ongeschikt.
Ook de man die met zijn Volvo 544 is gekomen, gebruikt
doordeweeks een andere auto. Hoewel zijn klassiekerliefde zonder enig voorbehoud
naar de Volvo uitgaat – vraag een liefhebber nooit waarom, want het is
onmogelijk te beantwoorden – is zijn keus voor het alledaagse vervoer op een
Renault Scénic gevallen. Hij is geen automonteur, maar kent de Volvo inmiddels door en door. “Hij is helemaal uit
elkaar geweest. Dat is het mooie. Je kunt alle spatborden losschroeven. De motor
haal je er zo uit. Reserveonderdelen zijn wel steeds moeilijker te krijgen, maar
het lukt wel. Er zitten zelfs nieuwe stoelen in met originele bekleding”. Op de
vraag naar het bouwjaar moet hij het antwoord schuldig blijven. “Normaal is mijn
vrouw erbij. Die weet dat precies. Volgens mij is het iets van 1965”.
 |
 |
De Volvo 544 is helemaal uit
elkaar geweest en weer opgebouwd.
Uitleg over het werk en de
eigenschappen van de auto.
Met drie stuks was de "Kattenrug"
ruim vertegenwoordigd. De linker heeft andere wieldoppen en is van voor 1962.
De auto bleef tijden vrijwel
ongewijzigd; de typeplaatjes gingen met de tijd mee.
Ook achterop verschillende
schrijfwijzen.
De Kever met schuine koplampen is
van vóór 1970. Rechts een Kever 1303 Cabriolet.
Sommigen willen van hun
klassieker af, zoals de eigenaren van een BMW en een Kever Cabriolet.
BMW 3-serie Baur Cabriolet met de
kap gesloten en open. De auto is te koop.
Kever
De Volvo is een bekende klassieker. Van de circa dertig auto’s die zich dit jaar
hebben gemeld, zijn er maar liefst drie van het type “Kattenrug”. Ze
verslaan de Kever, waarvan er twee zijn komen opdagen, een gewone en
een cabriolet. Het is de vraag of die laatste er een volgend keer bij zal zijn,
want de auto ziet uit naar een andere eigenaar. De BMW cabriolet van Baur is ook
te koop, laat een papier achter de voorruit weten. Daarop staat trouwens
Bauer als naam van het bedrijf dat de BMW heeft omgebouwd, met een extra e.
Een vaker gemaakte fout.
Omdat het weer op deze
zaterdagochtend wisselvallig is, waarbij zon en lichte regen afwisselend hun rol
opeisen, moet de kap verschillende keren omhoog en omlaag. De eigenaren van twee
Britse klassiekers hebben het slimmer bekeken. Ze staan in het overdekte deel
van het winkelcentrum. De Triumph TR3A zelfs met de motorkap open. Een blik in
het interieur laat de opvallend onhandige positie van de handrem zien: rechts
van de tunnel. Het is duidelijk dat de Britten destijds de eigen markt
belangrijker vonden dan export naar landen met een links stuur.
 |
 |
Een prachtig opgeknapte Triumph
TR3A in een voortreffelijke staat.
De brede grille onderscheidt de TR3A
van de TR3.
Rechts de vreselijk onhandig geplaatste handrem.
Vier Dafjes op een rij, vooraan
een Daf 46, rechts een 55 Marathon.
De Daffodil 31 met
aanhangwagentje brengt je in de sfeer van de jaren zestig.
Luxe
Wat afgezonderd van de rest staan vier Dafjes, waaronder een Daffodil type 31
met aanhanger. Beide zijn in perfecte staat. De auto is afgewerkt in twee
kleuren blauw en heeft een linnen schuifdak. Dat was destijds een optie en grote
luxe.
Nog veel meer luxe is weggelegd voor de berijder van de imposante Imperial Crown,
het topmerk binnen het Chrysler-concern. De achtcilinder met een motorinhoud van
7,2 liter heeft maar liefst twee kachels, een airco, een elektrisch verstelbare
voorbank, elektrisch bediende ramen, rem- en stuurbekrachtiging en een
verstelbaar stuur. Er zijn er destijds maar 1333 van gebouwd. Het gaat om een
vierdeurs hardtop, dus zonder middenstijl. Dat zal de stijfheid van het
koetswerk niet ten goede zijn gekomen. Maar ach, wie maalt daar nou om? Zo’n
Amerikaan is om rustig mee te toeren, niet om er sportieve prestaties mee te
verrichten. Manoeuvreren en inparkeren is niet zo eenvoudig met een lengte van
5,85 meter. Als hulpjes zijn er voelsprieten die van zich laten horen als ze de
trottoirband raken. Een onderdeel van het modebeeld van die tijd vormen de koplampen
die onder
normale omstandigheden onzichtbaar zijn. Ze komen pas tevoorschijn als het licht
aangaat.
 |
 |
De koplampen van deze Imperial
Crown waren weggewerkt achter klepjes in de grille.
De Imperial is een vierdeurs
hardtop, dus zonder middenstijl. Rechts de parkeerhulpen.
Studebaker Hawk, één van de
beroemdste naoorlogse Amerikanen.
De "vinnen" zijn een
typisch
modeverschijnsel van die tijd.
Mooie details: links de
zijspiegel met sportief gelijnde steun, rechts de wieldoppen met de S van Studebaker.
Deze Chevrolet De Luxe is wel erg
groen, maar ziet er verder goed verzorgd uit.
Sierelementen op de motorkap en
bij het achterspatbord verwijzen naar de snelheid van de luchtvaart.
De zonneklep en het richtlicht
waren niet standaard, ook al ging het om een De Luxe-uitvoering.
Uit 1959 stamt deze Pick-up van
Chevrolet. Let op de bijzondere vorm van de laadbak.
De typeaanduiding Apache kreeg de
vorm van een raketachtige sierstrip op de flanken.
Ingetogen
Imperial bestaat als merk al lang niet meer. Datzelfde kan gezegd worden over Studebaker. De Hawk is misschien wel het bekendste naoorlogse model van het
merk. Voor Amerikaanse begrippen is de stilering ingetogen en bescheiden. Alleen
de vinnen bij de achterspatborden tonen duidelijk het geboorteland.
Onmiskenbaar Amerikaans zijn ook de twee aanwezige Chevrolets, een sedan en een
pick-up van begin en eind jaren vijftig. Beide auto’s zijn prachtig en met veel
liefde voor detail opgeknapt. Ze hebben de reis over de oceaan gemaakt terwijl
ze al tot de klassiekers behoorden. Dit zijn duidelijk geen tweedehandjes die op
de kop zijn getikt bij een oud vrouwtje.
De meeste modellen op deze dag zijn jonger. Ze stammen uit de jaren zestig en
zeventig. Ooit waren het alledaagse auto's. Dat ooit is de tijd van onze
jeugdjaren. Nu zijn het verzamel- en knutselobjecten om te koesteren en eens per
jaar mee te nemen naar het winkelcentrum. Alleen niet om er boodschappen mee te
doen! ■
 |
 |
De Borgward Isabella Coupé heeft
karakteristieke lijnen. Helemaal gaaf is dit exemplaar niet.
Het roestspook kan overal
opduiken en de eigenaar/knutselaar aan het werk houden.
Peugeot 404 Sedan, duidelijk een
voorbeeld van een geliefde young timer.
Uit dezelfde periode: een
Fiat 1500. De organisatie had deelnemers gevraagd een stuk karton tegen
olievlekken neer te leggen.
Symmetrie bij het ontwerp: links
de benzinedop, rechts het achteruitrijlicht. Op de hoedenplank een koekblik in
stijl.
Hij lijkt nog niet zo oud, deze
Mercedes, maar heeft toch al meer dan 30 jaar achter zich.
MGB, als klassieker geïmporteerd
uit Amerika. De rubberen bumpers waren nodig om aan de Amerikaanse eisen te
voldoen.
Destijds de best verkochte auto
van Nederland, de Opel Kadett B, hier als Caravan.
Duidelijk wel een
voetballiefhebber, maar toch naar de show gekomen met zijn Fiat 850 Coupé.
|