Liefhebbers bijeen

Leidschendam (NL)


 
●  Bijeenkomst oude auto's
●  Liefhebbers en hun pronkstukken
●  Opvallende Amerikanen
●  Verstopte tankdoppen
 

juni 2010
 

  

Niet om boodschappen mee te doen   

Zo’n dertig eigenaren van klassiekers kwamen op initiatief van de winkeliersvereniging met hun auto’s op zaterdag 19 juni naar het winkelcentrum Leidsenhage in Leidschendam. Dat was minder dan andere jaren. De voorspelling van regen en een voetbalwedstrijd van het Nederlands elftal bij de wereldkampioenschappen hielden sommigen kennelijk thuis. Zij die wel kwamen, toonden hun passie en lieten het werk zien van vaak vele uren noeste huisvlijt.

 

Oude auto's te midden van het winkelend publiek in Leidschendam.

Deze open MGA heeft een plaatsje gezocht in het overdekte gedeelte.

Eigenaar De Vos uit Wassenaar garandeert de echtheid van het verhaal. Hij kocht zijn Renault Frégate in 1995 van een oud vrouwtje. Ze had de auto toen ze jong was, in 1953, nieuw gekregen. De Vos is dus de tweede eigenaar. Korte tijd na de overname overleed de vrouw. Familie en bekenden waren verbaasd dat ze haar trouwe vierwieler had verkocht. Meer dan veertig jaar waren ze onafscheidelijk geweest. Veel gereden heeft ze er niet mee. Op de teller staat ook nu nog maar 48.000 kilometer. De auto is nog in originele staat. De lak is nog van toen, op een enkel plekje een beetje doffer geworden. De donkerblauwe nummerplaat toont de sporen van meer dan een halve eeuw. Alleen de remmen zijn vernieuwd. Die zaten muurvast toen De Vos de auto overnam. Verder heeft hij 'm zo gelaten. Die originaliteit is juist de charme, vindt hij. Inmiddels is een dergelijke Renault een bijzonderheid geworden. Juist omdat de auto destijds zo gewoon was, zijn er maar weinig van overgebleven. De 4CV of Dauphine kent een grotere groep aanhangers, al heeft de liefhebber van dat laatste model veel te stellen met het roestspook. De Dauphines waren erom berucht.
De Vos heeft vandaag zijn Frégate gekozen om naar de jaarlijkse show te gaan. In eerdere jaren was hij er met één van zijn andere oude Renaults. Hij heeft nog een vooroorlogs model, een 4CV van midden jaren vijftig, een R10, een R16 en een Avantime.
 

Een Renault Frégate uit 1953, in handen van de tweede eigenaar.

De Renault is een weinig opvallende verschijning en daardoor tegenwoordig tamelijk bijzonder.

De nummerplaat vertoont de sporen van de tijd. Rechts: dit is in dit geval écht waar!

Een prachtig opgeknapte Simca Aronde.

Veel onderdelen en details zijn origineel; dat maakt de auto zo aantrekkelijk.

Links het vogelembleem op de motorkap en rechts de ruitenwissers in merkwaardige rustpositie.

De benzinedop zit bij het linker achterlicht en kan op slot worden gedaan.

Chicheid
In zekere zin vergelijkbaar met de Frégate is een andere Fransoos, een donkerrode Simca Aronde. Ook deze auto behoort niet tot de topmodellen uit de automobielgeschiedenis. Het was destijds een alledaagse, zij het luxe gezinsauto. Het gestileerde vogelornament (aronde verwijst naar de zwaluw) op de motorkap geeft de wagen een zekere chicheid mee. De oorsprong van dit exemplaar ligt in Frankrijk, getuige de F op het kofferdeksel. Anders dan de Renault is de auto duidelijk wel opgeknapt en zit strak in de lak. Het is één van de mooiste modellen van de bijeenkomst. Dat komt onder meer doordat onderdelen als grille, achterlichten en sierstrips nog origineel zijn. Het plexiglas bij het beeldmerk in de grille is wat verweerd en beklemtoont dat het echt om een oude auto gaat. De merkwaardige rustpositie van de ruitenwissers is een bijzonderheid. Opvallend is verder een slotje aan de rechterkant van het linker achterlicht. De eigenaar geeft desgevraagd graag tekst en uitleg. Hij laat zien dat bij het achterlicht de tankdop verstopt zit. Om misbruik te voorkomen, kan die worden afgesloten.
 

De roze met zwarte Cadillac Sedan de Ville uit de tweede helft van de jaren vijftig.

Bij een verbruik van 1 op 2 à 3 moet het achterlicht vaak omhoog om te tanken!

Stilisten konden zich uitleven op de details van de Cadillac. Door de sierstrip leek het een 2-deurs.

1 op 2
Een soortgelijke benzinedop zien we bij een roze met zwarte Cadillac. Het is een Sedan de Ville, melden goudkleurige letters op de zijkant, onder het Cadillac-embleem. Tachtig liter kan er in de tank. Maar denk niet dat je daarmee half Europa kunt doorkruisen, want het verbruik ligt tussen de 1 op 2 en 1 op 3. Veel eigenaren hebben daarom een gastank laten inbouwen. In de kofferbak is plaats genoeg. “Maar dan is het niet meer origineel”, laat de bezitter van deze auto weten. Voor hem gaat originaliteit boven de beurs. Zo’n hobby kost nou eenmaal een paar centen. En voor het dagelijks verkeer is een dergelijke slee ongeschikt.
Ook de man die met zijn Volvo 544 is gekomen, gebruikt doordeweeks een andere auto. Hoewel zijn klassiekerliefde zonder enig voorbehoud naar de Volvo uitgaat – vraag een liefhebber nooit waarom, want het is onmogelijk te beantwoorden – is zijn keus voor het alledaagse vervoer op een Renault Scénic gevallen. Hij is geen automonteur, maar kent de Volvo inmiddels door en door. “Hij is helemaal uit elkaar geweest. Dat is het mooie. Je kunt alle spatborden losschroeven. De motor haal je er zo uit. Reserveonderdelen zijn wel steeds moeilijker te krijgen, maar het lukt wel. Er zitten zelfs nieuwe stoelen in met originele bekleding”. Op de vraag naar het bouwjaar moet hij het antwoord schuldig blijven. “Normaal is mijn vrouw erbij. Die weet dat precies. Volgens mij is het iets van 1965”.

 

De Volvo 544 is helemaal uit elkaar geweest en weer opgebouwd.

Uitleg over het werk en de eigenschappen van de auto.

Met drie stuks was de "Kattenrug" ruim vertegenwoordigd. De linker heeft andere wieldoppen en is van voor 1962.

De auto bleef tijden vrijwel ongewijzigd; de typeplaatjes gingen met de tijd mee.

Ook achterop verschillende schrijfwijzen.

De Kever met schuine koplampen is van vóór 1970. Rechts een Kever 1303 Cabriolet.

Sommigen willen van hun klassieker af, zoals de eigenaren van een BMW en een Kever Cabriolet.

BMW 3-serie Baur Cabriolet met de kap gesloten en open. De auto is te koop.

Kever
De Volvo is een bekende klassieker. Van de circa dertig auto’s die zich dit jaar hebben gemeld, zijn er maar liefst drie van het type “Kattenrug”. Ze verslaan de Kever, waarvan er twee zijn komen opdagen, een gewone en een cabriolet. Het is de vraag of die laatste er een volgend keer bij zal zijn, want de auto ziet uit naar een andere eigenaar. De BMW cabriolet van Baur is ook te koop, laat een papier achter de voorruit weten. Daarop staat trouwens Bauer als naam van het bedrijf dat de BMW heeft omgebouwd, met een extra e. Een vaker gemaakte fout.
Omdat het weer op deze zaterdagochtend wisselvallig is, waarbij zon en lichte regen afwisselend hun rol opeisen, moet de kap verschillende keren omhoog en omlaag. De eigenaren van twee Britse klassiekers hebben het slimmer bekeken. Ze staan in het overdekte deel van het winkelcentrum. De Triumph TR3A zelfs met de motorkap open. Een blik in het interieur laat de opvallend onhandige positie van de handrem zien: rechts van de tunnel. Het is duidelijk dat de Britten destijds de eigen markt belangrijker vonden dan export naar landen met een links stuur.
 

Een prachtig opgeknapte Triumph TR3A in een voortreffelijke staat.

De brede grille onderscheidt de TR3A van de TR3. Rechts de vreselijk onhandig geplaatste handrem.

Vier Dafjes op een rij, vooraan een Daf 46, rechts een 55 Marathon.

De Daffodil 31 met aanhangwagentje brengt je in de sfeer van de jaren zestig.

Luxe
Wat afgezonderd van de rest staan vier Dafjes, waaronder een Daffodil type 31 met aanhanger. Beide zijn in perfecte staat. De auto is afgewerkt in twee kleuren blauw en heeft een linnen schuifdak. Dat was destijds een optie en grote luxe.
Nog veel meer luxe is weggelegd voor de berijder van de imposante Imperial Crown, het topmerk binnen het Chrysler-concern. De achtcilinder met een motorinhoud van 7,2 liter heeft maar liefst twee kachels, een airco, een elektrisch verstelbare voorbank, elektrisch bediende ramen, rem- en stuurbekrachtiging en een verstelbaar stuur. Er zijn er destijds maar 1333 van gebouwd. Het gaat om een vierdeurs hardtop, dus zonder middenstijl. Dat zal de stijfheid van het koetswerk niet ten goede zijn gekomen. Maar ach, wie maalt daar nou om? Zo’n Amerikaan is om rustig mee te toeren, niet om er sportieve prestaties mee te verrichten. Manoeuvreren en inparkeren is niet zo eenvoudig met een lengte van 5,85 meter. Als hulpjes zijn er voelsprieten die van zich laten horen als ze de trottoirband raken. Een onderdeel van het modebeeld van die tijd vormen de koplampen die onder normale omstandigheden onzichtbaar zijn. Ze komen pas tevoorschijn als het licht aangaat.

De koplampen van deze Imperial Crown waren weggewerkt achter klepjes in de grille. 

De Imperial is een vierdeurs hardtop, dus zonder middenstijl. Rechts de parkeerhulpen.  

Studebaker Hawk, één van de beroemdste naoorlogse Amerikanen.

De "vinnen" zijn een typisch modeverschijnsel van die tijd. 

Mooie details: links de zijspiegel met sportief gelijnde steun, rechts de wieldoppen met de S van Studebaker.

Deze Chevrolet De Luxe is wel erg groen, maar ziet er verder goed verzorgd uit.

Sierelementen op de motorkap en bij het achterspatbord verwijzen naar de snelheid van de luchtvaart.

De zonneklep en het richtlicht waren niet standaard, ook al ging het om een De Luxe-uitvoering.

Uit 1959 stamt deze Pick-up van Chevrolet. Let op de bijzondere vorm van de laadbak. 

De typeaanduiding Apache kreeg de vorm van een raketachtige sierstrip op de flanken.


Ingetogen
Imperial bestaat als merk al lang niet meer. Datzelfde kan gezegd worden over Studebaker. De Hawk is misschien wel het bekendste naoorlogse model van het merk. Voor Amerikaanse begrippen is de stilering ingetogen en bescheiden. Alleen de vinnen bij de achterspatborden tonen duidelijk het geboorteland.
Onmiskenbaar Amerikaans zijn ook de twee aanwezige Chevrolets, een sedan en een pick-up van begin en eind jaren vijftig. Beide auto’s zijn prachtig en met veel liefde voor detail opgeknapt. Ze hebben de reis over de oceaan gemaakt terwijl ze al tot de klassiekers behoorden. Dit zijn duidelijk geen tweedehandjes die op de kop zijn getikt bij een oud vrouwtje.
De meeste modellen op deze dag zijn jonger. Ze stammen uit de jaren zestig en zeventig. Ooit waren het alledaagse auto's. Dat ooit is de tijd van onze jeugdjaren. Nu zijn het verzamel- en knutselobjecten om te koesteren en eens per jaar mee te nemen naar het winkelcentrum. Alleen niet om er boodschappen mee te doen! 

 

De Borgward Isabella Coupé heeft karakteristieke lijnen. Helemaal gaaf is dit exemplaar niet.

Het roestspook kan overal opduiken en de eigenaar/knutselaar aan het werk houden.

Peugeot 404 Sedan, duidelijk een voorbeeld van een geliefde young timer.

Uit dezelfde periode: een Fiat 1500. De organisatie had deelnemers gevraagd een stuk karton tegen olievlekken neer te leggen.

Symmetrie bij het ontwerp: links de benzinedop, rechts het achteruitrijlicht. Op de hoedenplank een koekblik in stijl.

Hij lijkt nog niet zo oud, deze Mercedes, maar heeft toch al meer dan 30 jaar achter zich.

MGB, als klassieker geïmporteerd uit Amerika. De rubberen bumpers waren nodig om aan de Amerikaanse eisen te voldoen. 

Destijds de best verkochte auto van Nederland, de Opel Kadett B, hier als Caravan. 

Duidelijk wel een voetballiefhebber, maar toch naar de show gekomen met zijn Fiat 850 Coupé.