Koninklijke voertuigen


 
●  Klassieke auto's uit lang vervlogen tijden
●  Ommekeer in de jaren zeventig
●  Aantal modellen in paleis Het Loo
●  Trouwauto Willem-Alexander en Maxima
●  Auto's van Prins Bernhard




bijgewerkt tot en met juli 2016 

 

 
 

Paarden en paardenkrachten in hofkringen

In de loop der jaren hebben leden van het Koninklijk Huis gebruik gemaakt van uiteenlopende voertuigen. Een aantal is bewaard gebleven. Het bekendst is natuurlijk de Gouden Koets die elk jaar wordt gebruikt op Prinsjesdag, gemaakt door het bedrijf van de gebroeders Spyker. Het was een cadeau van de Amsterdamse bevolking aan Koningin Wilhelmina bij haar aantreden in 1898.
In de stallen van Paleis Het Loo in Apeldoorn is een tentoonstelling ingericht van historische koetsen. Daarnaast staan er enkele Koninklijke auto's van weleer.
De meeste historische auto's van het Koningshuis zijn echter verdwenen. Enkele zijn terechtgekomen bij particuliere verzamelaars of bedrijven. Hieronder een kleine greep uit bewaard gebleven voertuigen.

 

De Gouden Koets, rechts bij een Spyker-tentoonstelling ter ere van het vijfjarig bestaan van het Autotron in 1977.

Jaarlijks wordt de koets gebruikt op Prinsjesdag, zoals hier in 2011 (foto: ministerie van Defensie).

De Glazen Koets, destijds door Koning Willem I gebruikt. Klik hier voor meer informatie.

De Glazen Koets is na vijf jaar restauratie en twee jaar voorbereiding in 2015 weer in alle glorie hersteld.

In de oude stallen van Paleis Het Loo zijn oude koetsen bewaard gebleven, waaronder de gala-lijkkoets.

In 1839 werd deze galaberline aangekocht; het bouwjaar is onbekend.

Archieffoto's van twee Spyker-automobielen aan het Nederlandse hof.

Winston zescilinder 1924, gebruikt door Koningin Emma. De auto staat nu in paleis Het Loo.

De auto heeft weinig opsmuk. Het wapen op de deuren verraadt slechts de belangrijkheid van de inzittende.

Een Belgische Minerva uit 1925, destijds een topmerk, gebruikt door Prins Hendrik. 

Plaats voor de Standaard en kroontjes boven de koplampen. Ook deze staat in paleis Het Loo.

De Minerva in 2010, buiten bij Het Loo. 

De toenmalige Koningin Beatrix gebruikte de Minerva op 2 juli 2010 bij de opening van het Louwman Museum in Den Haag.

Een in Nederland gebouwde Nekaf-Jeep werd gebruikt door de Koninklijke familie rondom paleis Soestdijk.

Cadillac 1937, als tweedehands gekocht toen Koningin Wilhelmina in 1948 afstand deed van de troon.

Thuisbasis van de Cadillac is paleis Het Loo. Rechterfoto: de prinses met de Cadillac bij het paleis in Amsterdam.

Austin A135 Sheerline Princess II, gebouwd tussen 1950 en 1952 in opdracht van het Koninklijk Huis.

Het Haagse koetswerkbedrijf Pennock voorzag het Austin-chassis van deze landaulette carrosserie.

De auto werd onder meer gebruikt bij een bezoek aan de Nederlandse Antillen. Er was nog geen AA-kenteken.

Mercedes-Benz 300 Cabriolet D 1953, gebruikt door Prinses Wilhelmina.

De auto staat tentoongesteld in de stallen van paleis Het Loo in Apeldoorn.

In 2010 stond de auto buiten, met de kap naar beneden.

Rolls-Royce Silver Wraith Park Ward 1958, gebruikt door Koningin Juliana.

De auto was een landaulette met neerklapbaar achterste dakdeel.

Tegenwoordig is de auto eigendom van Meijers verhuurbedrijf in Utrecht. ► meer informatie

Fiat 2300S Coupť 1965,  huwelijkscadeau van Fiat voor prinses Beatrix en prins Claus.

74.000 kilometers staan op de teller. Prins Claus reed er ook in cognito mee; dan was het kenteken 85-24-AP.

Mercury Park Lane 1968, gebruikt door prins Bernhard. Tegenwoordig is de auto in particulier bezit.

Ford LTD Convertible 1972, ingezet als paradewagen...

...en voor eigen gebruikt in ItaliŽ. Onderdeel van de verzameling van paleis Het Loo.

DAF Kini, ontwerp Michelotti, jarenlang door de Koninklijke familie gebruikt bij het zomerverblijf in het Italiaanse Porto Ercole.
De auto maakt tegenwoordig deel uit van de collectie van het DAF-Museum in Eindhoven.

De naam op het spatbord herinnert nog aan het gebruik door de Koninklijke familie.

Ferrari 500 Superfast Speziale 1964, ooit eigendom van prins Bernhard, staat nu in het Louwman Museum.

Mercedes-Benz 380SEL-Caruna ombouw 1984, gebruikt door prinses Juliana in het zomerverblijf in ItaliŽ. 

 Ten tijde van de oliecrisis van begin jaren zeventig stapte Koningin Juliana over van Amerikaanse Fords op kleinere, Europese modellen. Aanvankelijk waren het standaarduitvoeringen, later auto's met een verlengde wielbasis en extra binnenruimte.

De auto is een Ford Granada Ghia 2.8i Terberg-conversie uit 1983 van koningin Beatrix (verzameling Paleis Het Loo).

Koningin Beatrix maakte lange tijd gebruik van verlengde en verhoogde Ford Scorpio's. Aanvankelijk waren het modellen
 van het Britse carrosseriebedrijf Coleman Milne, later werd de ombouw in Nederland gedaan. Rechts het laatste model,
gefotografeerd bij de opening van het Bouwhuis in Zoetermeer op 13 september 2006.

Staatsieportret van de Koninklijke Scorpio.

Met meer dan 100.000 kilometer op de teller ging de Scorpio met pensioen. De auto staat nu bij Paleis Het Loo.

De verlengde Volvo S80 volgde de Scorpio-reeks op en was de officiŽle hofauto.

Koning Willem-Alexander koos een door Remetz verlengde Audi A8L als zijn persoonlijke vervoermiddel.

Een nog langere S80 met een beperkt Koninklijk tintje. De auto is gebruikt geweest bij een
staatsbezoek, maar maakte geen onderdeel uit van het reguliere wagenpark van de Koninklijke stallen.

De ombouw is het werk van het Zweedse bedrijf Nilsson.

Tussen 1991 en 2006 gebruikte het Koninklijk Huis op Koninginnedag en bij staatsbezoeken deze DAF-bus. In 2007 is
het voertuig geschonken aan het DAF-museum in Eindhoven. Er is in al die jaren slechts 77.000 kilometer mee gereden.