Koninklijke
voertuigen
●
Auto's uit lang vervlogen tijden
●
Ommekeer in de jaren zeventig
●
Aantal modellen in paleis Het Loo
●
Trouwauto Willem-Alexander en Maxima
●
Auto's van Prins Bernhard
bijgewerkt tot en
met maart 2023
|
Paarden en paardenkrachten in hofkringen
In de loop der jaren hebben leden van het Koninklijk Huis gebruik
gemaakt van uiteenlopende voertuigen. Een klein aantal daarvan is bewaard gebleven
en te bezichtigen in musea.
Het bekendst is waarschijnlijk de Gouden Koets, tot enkele jaren geleden gebruikt
op Prinsjesdag. Het cadeau van de Amsterdamse bevolking aan Koningin
Wilhelmina is vanwege de beschilderingen omstreden. De koets werd
destijds gemaakt door het bedrijf van de gebroeders Spijker.
Een beperkte tentoonstelling van Koninklijke voertuigen - zowel koetsen
als auto's - is ingericht in de voormalige stallen van Paleis Het Loo in
Apeldoorn.
Hieronder een overzicht van een aantal historische voertuigen in dienst
van Oranje.
|
De Gouden Koets, rechts bij een Spyker-tentoonstelling
ter ere van het vijfjarig bestaan van het Autotron in 1977.
Tot enkele jaren geleden werd de koets gebruikt
op Prinsjesdag, zoals hier in 2011 (foto: ministerie van Defensie).
De Glazen
Koets uit de tijd van Koning Willem I.
►Klik
hier voor meer informatie.
De Glazen Koets
werd in 2015 weer in gebruik genomen na vijf jaar restauratie en twee jaar voorbereiding.
In Paleis Het Loo in Apeldoorn zijn
enkele oude koetsen bewaard gebleven.
Een van de bijzonderheden is de gala-lijkkoets,
onder meer gebruikt bij de uitvaart van Koningin Wilhelmina.
In 1839 werd deze gala-berline
aangekocht; het bouwjaar is onbekend.
Een koets als jachtwagen.
Het Kroondomein rond Het Loo was en is een geliefd jachtgebied.
Archieffoto's van twee
Spyker-automobielen aan het Nederlandse Hof van voor de Eerste Wereldoorlog.
Koningin Wilhelmia bestelde ook na
de Eerste Wereldoorlog een paar Spykers. Geen enkele is bewaard gebleven.
Begin 1924 werd deze Winton zescilinder
(bouwjaar 1923) afgeleverd aan het Hof.
De auto, tentoongesteld in paleis
Het Loo, werd gebruikt
door Koningin Emma.
De auto heeft weinig opsmuk. Het
wapen op de deuren verraadt slechts de belangrijkheid van de inzittende.
Een Belgische Minerva uit 1925 met
koetswerk van Van Rijswijk in Den Haag,
gebruikt
door Prins Hendrik.
De auto werd in 2010 van stal
gehaald voor de opening van het Louwman Museum door Koningin Beatrix.
Aankomst van de Minerva bij de opening van het
museum.
Plaats voor de Standaard en kroontjes boven de
koplampen. Ook deze auto staat in paleis Het Loo.
Een foto uit 2010: de Minerva buiten bij Het Loo,
voor de voormalige stallen.
De Koninklijke familie gebruikte een in Nederland gebouwde Nekaf-Jeep rondom paleis Soestdijk.
Cadillac 1937, als tweedehands
gekocht toen Koningin
Wilhelmina in 1948 afstand deed van de troon.
Ook deze auto staat in
Het Loo. Rechterfoto: de prinses met de Cadillac bij het paleis in Amsterdam.
Austin A135 Sheerline Princess II,
gebouwd tussen 1950 en 1952 in opdracht van het Koninklijk Huis.
Het Haagse koetswerkbedrijf Pennock
voorzag het Austin-chassis van de carrosserie.
De auto werd onder meer gebruikt bij
een bezoek aan de Nederlandse Antillen. Er was nog geen AA-kenteken.
De auto was geen succes: Juliana werd er wagenziek in.
Staatshoofden rondgereden in open
auto's was toen nog heel gewoon.
Mercedes-Benz 300 Cabriolet D,
gebruikt door Prinses Wilhelmina.
Het model is van 1953.
In 2010 stond de auto buiten, met de
kap naar beneden.
Rolls-Royce Silver Wraith Park Ward
1958, gebruikt door Koningin Juliana.
De auto is een landaulette met
neerklapbaar achterste dakdeel.
Tegenwoordig is de auto eigendom van
Meijers verhuurbedrijf in Utrecht.
►
meer informatie
Fiat 2300S Coupé 1965, huwelijkscadeau
van Fiat voor prinses Beatrix en prins Claus.
74.000 kilometers staan op de
teller. Prins Claus reed er ook in cognito mee; dan was het kenteken 85-24-AP.
Mercury Park Lane 1968,
gebruikt door
prins Bernhard. Tegenwoordig is de auto in particulier bezit.
Ford LTD Convertible 1972, ingezet
als paradewagen...
...en voor eigen gebruikt in Italië.
Onderdeel van de verzameling van paleis Het Loo.
DAF Kini, ontwerp Michelotti, jarenlang door de Koninklijke familie gebruikt
bij het zomerverblijf in het Italiaanse Porto Ercole.
De auto maakt tegenwoordig deel uit van de collectie van het DAF-Museum in
Eindhoven.
De naam op het spatbord herinnert
nog aan het gebruik door de Koninklijke familie.
Ferrari 500 Superfast
Speziale 1964, ooit eigendom van
prins Bernhard, staat nu in het Louwman Museum.
Mercedes-Benz 380SEL-Caruna
ombouw 1984, gebruikt door prinses Juliana in het zomerverblijf in Italië.
Ten tijde van de oliecrisis van begin jaren zeventig
stapte Koningin Juliana over van Amerikaanse Fords op kleinere, Europese
modellen. Aanvankelijk waren het standaarduitvoeringen, later auto's
met een verlengde wielbasis en extra binnenruimte.
De auto is een Ford Granada Ghia 2.8i
Terberg-conversie uit 1983 van koningin Beatrix.
Koningin Beatrix maakte lange
tijd gebruik
van verlengde en verhoogde Ford Scorpio's. Aanvankelijk
waren het modellen
van het Britse carrosseriebedrijf Coleman Milne, later werd de ombouw in
Nederland gedaan. Rechts het laatste model,
gefotografeerd bij de opening van het Bouwhuis in Zoetermeer op 13 september
2006.
Staatsieportret van de
Koninklijke Scorpio.
Met meer dan 100.000 kilometer op
de teller ging de Scorpio met pensioen.
De verlengde Volvo S80 volgde de
Scorpio-reeks op en werd de officiële hofauto.
Koning Willem-Alexander koos een
door Remetz verlengde Audi A8L als zijn persoonlijke vervoermiddel.
Een nog langere S80 met een beperkt
Koninklijk tintje. De auto is gebruikt geweest bij een
staatsbezoek, maar maakte geen onderdeel uit van het reguliere wagenpark van de
Koninklijke stallen.
De ombouw is het werk van het
Zweedse bedrijf Nilsson. Eigendom van de Swedish Collection in Baarn.
Tussen 1991 en 2006 gebruikte
het Koninklijk Huis op Koninginnedag en bij staatsbezoeken deze DAF-bus. In 2007
is
het voertuig geschonken aan het DAF-museum in Eindhoven. Er
is in al die jaren slechts 77.000 kilometer mee gereden.
|