Beknopte historie Japanse automerken

 


 

DAIHATSU
samentrekking van de tekens voor Osaka en de eerste tekens voor motorenfabrikant

 


1930     Eerste 'auto': HA driewieler, motorfiets met laadbak (foto linksboven)

1951     Naamswijziging: Hatsudoki Seizo (opgericht 1907) wordt Daihatsu

1951     Start naoorlogse productie: driewieler BEE (foto rechtsboven)

1964     Start massaproductie: Compagno (foto rechtsonder)

1967     Samenwerkingsovereenkomst met Toyota

1969     Introductie in Nederland: Compagno, beperkt aantal

1978     Herintroductie in Nederland: Charmant

1988     Toyota verwerft meerderheidsbelang

2006     Terugtrekking van Australische markt (na 40 jaar aanwezigheid)

2013     Terugtrekking van Europese markt

 

 

 

  

 

HINO
genoemd naar de vestigingsplaats van het hoofdkantoor in de regio Tokio.

 


1917     Eerste auto: bedrijfswagen

1942     Merknaam Hino voor het eerst gebruikt

1950     Naoorlogse productiestart met vrachtwagens

1953     Renault 4 in licentie (foto links)

1961     Eigen model: Contessa (foto rechts)

1966     Introductie in Nederland - Assemblage Vlissingen, spoedig gestopt

1966     Overname door Toyota

1969     Einde personenwagenproductie

 

 

  


HONDA
genoemd naar de familienaam van de oprichter

 


1946     Oprichting eigen technisch bureau

1949     Eerste volledig eigen motorfiets

1963     Eerste auto's: T360 (foto linksboven) en S500 (linksonder)

1968     Introductie in Nederland: N360/N600 (foto rechtsboven) en S800

1972     Doorbraak met introductie van de Civic (foto rechtsonder)
 

 

  


ISUZU

genoemd naar de Isuzu-rivier
 

 

1916     Start autoproductie

1922     Wolseley in licentie

1929     Eigen modellen, voornamelijk bedrijfswagens

1934     Introductie merknaam Isuzu (in 1949 bedrijfsnaam)

1953     Hillman Minx in licentie

1961     Eigen model: Bellell

1963     Introductie in Nederland: Bellell en Bellett (foto linksboven)

1972     Samenwerking met General Motors (foto rechtsboven: Gemini op basis Opel Kadett)

1982     Herintroductie in Nederland: KB Pick-up

 

 

  


MAZDA
naam verwijst naar de God van het Licht
 


1930     Motorfietsen, spoedig gestaakt

1931     Introductie autoscooter ("tuk-tuk")

1940     Prototype eerste personenwagen

1958     Hervatting truckproductie

1960     Eerste auto: R360 (foto linksboven)

1967     Introductie in Nederland: 1500

1967     Start met productie auto's met Wankelmotor (Cosmo, foto rechtsboven)

1979     Alliantie en samenwerking met Ford

1984     Mazda wordt bedrijfsnaam

2010     Ford beŽindigt alliantie

 

 

  


MITSUBISHI
samentrekking van mitsu (drie) en bishi (geometrisch figuur rhombus)

 

 

1917     Eerste auto: model A, 22 stuks in 4 jaar, basis: Fiat Tipo 3

1937     Prototype PX33, legerauto met 4WD

1946     Introductie scooter en kleine truck

1951     Assemblage Kaiser J en Jeep (overgaand in licentieproductie tot 1988)

1953     Introductie model 500 (foto's boven)

1971     Samenwerking met Chrysler

1975     Introductie in Nederland: Lancer en Galant (foto linksonder: Japanse uitvoering Galant)

2000     Alliantie met DaimlerChrysler (tot 2005)
2016     Nissan neemt een belang van 34% en krijgt daarmee zeggenschap

 

 

  

 

NISSAN / DATSUN
Nissan: beursnaam van Nihon Sangyo, wat Japanse Industrie betekent.
Datsun: automerk D.A.T., nieuwe generatie Datson, gewijzigd in Datsun.

 

 

1912     Kaishinsha Motor Car Works bouwt eerste DAT-personenwagen (DAT: Den, Aoyama en Takeuchi)

1921     Jitsuyo Jidosha Seizo (JJS) presenteert Lila-personenwagen

1926     Fusie DAT en JJS; DAT maakt alleen nog bedrijfswagens

1930     Hervatting personenwagenproductie DAT

1931     Introductie Datson

1932     Datson wordt Datsun (foto links)
1933     Oprichting Nissan (Nihon Sangyo)

1937     Nissan-auto's, basis: Graham-Paige

1938     Alleen nog bedrijfswagens

1947     Hervatting personenwagens

1952     Austin-modellen in licentie

1955     Introductie eigen model

1966     Introductie in Nederland: 1300 Bluebird (foto rechts) en Cedric

1986     Afscheid van de naam Datsun

1999     Alliantie met Renault; verregaande samenwerking

2013     Herintroductie merknaam Datsun

 

 

  


PRINCE
genoemd naar kroonprins Akihito

 

 

1946     Tama, elektrische auto

1952     Eerste auto, bedrijfsnaam gewijzigd in Prince

1966     Overname door Nissan

1967     Introductie in Nederland: A200 (foto's boven) en B200 (foto's onder)
1968     Merknaam verdwijnt, typenamen Skyline en Gloria blijven, maar niet leverbaar in Nederland.
 

 

  

 

SUBARU
genoemd naar de Japanse aanduiding van het zevengesternte Pejaden
 

 

1946     Introductie scooter

1954     Eerste auto: P-1 (1500), slechts 20 stuks

1958     Eerste auto in massaproductie: 360 (foto's boven) - eerste Kei-car

1969     Introductie in Nederland: FF-1 (foto linksonder)

1972     Presentatie vierwielaandrijving bij personenwagen

1973     Herintroductie in Nederland: 1400

2012     Subaru stopt met productie Kei-cars

 

 

  

 

SUZUKI
genoemd naar de familienaam van de oprichter

 


1937     Prototypen voor personenwagen

1952     Introductie motorfiets

1955     Eerste auto: Suzulight (foto linksboven)

1967     Introductie nieuwe Fronte (foto linksonder) 

1968     Overname Hope Motor Company (HopeStar ON360: voorloper Suzuki LJ)

1969     Suzuki op de personenwagen-RAI
1971     Nederlandse introductie Fronte 500

1979     Herintroductie in Nederland: SC, LJ80 (foto rechtsonder)

1981     Doorbraak op Nederlandse markt met Suzuki Alto

 

 

  


TOYOTA
genoemd naar familienaam van de oprichter Toyoda, maar automerk veranderd in Toyota

 

 

1933     Toyota als autodivisie van Toyoda opgericht

1935     Eerste personenauto: prototype A1 en eerste vrachtwagen, prototype G1

1936     Introductie eerste model, de Toyoda AA (foto linksboven)

1937     Gebruik van de merknaam Toyota

1947     Herstart autoproductie: Toyopet SA (foto rechtsboven)

1957     Export naar de USA, merknaam Toyota i.p.v. Toyopet

1965     Introductie in Nederland: Crown (rechtsonder)

2012     Toyota nummer 1: in aantallen grootste autoproducent ter wereld