Rolls-Royce
Shooting Brake
Berkel en Rodenrijs /
Rotterdam
● Ontmoetingen
in coronatijd
●
Bijzondere Rolls-Royce
●
Nieuw koetswerk op oud chassis
●
Restaurateur Richard Overmeer
●
Achtergrond Shooting Brake
mei 2020
aanvulling oktober 2022: tweede bezoek aan Overmeer
Vanuit huis op ontdekkingstocht
Zo veel mogelijk binnen
blijven en af en toe een rondje fietsen voor de noodzakelijke beweging. Dat is
het devies in deze tijd van coronacrisis. En dus zijn er logischerwijs geen
bijeenkomsten met oude auto’s en zijn musea vooralsnog dicht. Niet iets om
wakker van te liggen. De wereld kent grotere problemen. Nieuwe ontdekkingen op
hobbygebied zijn er dus even niet, zou je denken. Dat blijkt niet helemaal waar.
Door wat toevalligheden maken we toch een ontdekkingstocht. Grotendeels vanuit huis, met
telefoon en iPad als onmisbare gidsen. Met als slotakkoord een bijzondere
ontmoeting.
 |
Dit is een verhaal dat aan elkaar
hangt van toevalligheden en uiteindelijk leidt tot een interessante ontdekkingstocht
met een heel bijzondere auto in de hoofdrol. Het begin is weinig spectaculair
met een eenvoudig berichtje dat ik verstuur via WhatsApp. Tijdens het dagelijks rondje
fietsen in de omgeving - met gepaste afstand tot anderen uiteraard - zie ik een
oude Vauxhall Viva te koop staan. Sinds het begin van de ‘intelligente lock
down’ is iedere ook maar enigszins afwijkende auto onderweg reden om even stil
te staan en een fotootje te maken. Komende tijd zullen we immers weinig
bijzonderheden tegenkomen. Heel uitzonderlijk zijn de modellen doorgaans niet.
Zo'n Viva was ooit doodgewoon, al zie je dergelijke auto's nu nog maar zelden. Alledaagse
gebruikstypes kennen weinig aanhangers in liefhebberskringen. Museumwaardig zijn
ze evenmin. Dat gaat zeker op voor een exemplaar als dit, waaraan de roest zich flink
tegoed heeft gedaan. De wagen is te koop, maar ik heb geen interesse. Ik fiets
verder.
 |
Een rondje fietsen en dan zie je
opeens dit in de buurt.
De Vauxhall Viva uit 1972 is te
koop. Er moet nog wel wat aan worden gedaan.
Farina
Dat de
aantasting nog veel erger vormen kan aannemen, bewijst een serie auto's die ik
bij een ander fietsrondje tegenkom. Een kennelijke liefhebber verzamelt
middenklassers van BMC uit de jaren zestig, de zogeheten Farina-reeks: Morris
Oxford, Austin A60 Cambridge en het luxere broertje Wolseley 16/60. Mogelijk is
de intentie er ooit weer rijdende showmodellen van te maken, maar dan zijn we
wel wat jaartjes verder. Her en der is duct tape gebruikt om
gaten te dichten en onderdelen vast te plakken.
Tijdens weer een ander ritje stuit
ik vlak na elkaar op twee Peugeots 404 Break langs de kant van de weg. Ook weer niet reuze
zeldzaam, maar in deze tijd moet de liefhebber het daar even mee doen.
Terug naar het begin van dit verhaal.
Als ik zoiets zie, app ik vaak een fotootje naar een
vriend die afgelopen twintig jaar al vele keren mijn reisgenoot was bij reizen
naar musea en fabrieken. Een collega-enthousiasteling, kun je zeggen. We begrijpen elkaar
en waarderen dergelijke berichtjes. Een ander zou zich misschien afvragen waarom
je een foto van een roestige oude auto maakt. Nu een persoonlijke ontmoeting er door de situatie niet in zit, zijn de
autoplaatjes mooie aanleidingen voor contact.
 |
Een liefhebber in Pijnacker heeft
een serie BMC's staan. Roest heeft deze Austin A60 Cambridge flink te pakken
genomen.
De Morris Oxford-variant is
herkenbaar aan de afwijkende grille en gladde motorkap.
Duct tape komt eraan te pas om de
auto te conserveren.
De Wolseley 16/60 was destijds de
luxere versie van de BMC-reeks.
Niet alle modellen zijn in slechte
staat.
Twee keer een Peugeot 404 Break, zomaar aan de
kant van de straat.
Rolls-Royce
Mijn app-berichtje over de Viva lokt een antwoord uit. Ik krijg een berichtje
terug. De zoon van mijn vriend -
de interesse van zijn vader kennend - heeft hem een foto gestuurd van een oude
auto. Hij zag 'm in Rotterdam, wachtend voor een verkeerslicht. Dat is andere koek. Ik zie een
smetteloos klassieke Rolls-Royce met een opmerkelijke houten opbouw. Het is wat de Britten een
Shooting Brake noemen, een jachtwagen. Tegen zo'n plaatje kunnen mijn verroeste zestigers en zeventigers
niet op.
De auto intrigeert me. Zoiets zie je
maar zelden. Daarmee is een Viva of Oxford de moeite van het vermelden
nauwelijks waard. De naar eigen
zeggen ‘beste auto ter wereld’ als vervoermiddel om naar de jacht te gaan, is op
zijn minst exclusief te noemen. Onbekend is de combinatie me niet. In
het Louwman Museum staat een schitterende jachtwagen op basis van de befaamde Rolls-Royce Silver Ghost.
Dan hebben we het echter over een auto die een kleine dertig jaar ouder is dan
de Rotterdamse.
 |
De foto bij het app-berichtje: een
opmerkelijke Rolls-Royce voor een verkeerslicht in Rotterdam.
Het Louwman Museum showt deze
Shooting Brake uit 1910.
|
SHOOTING BRAKE
De term Shooting Brake stamt nog uit het tijdperk van de koetsen. Vanaf
1890 komt met name in Engeland en Schotland een type koets in zwang dat
door de adel en andere notabelen wordt gebruikt voor de jacht: voor
het vervoer van geweren en materiaal én de buitgemaakte wildtrofeeën. De
eerste Shooting Brakes als auto ontstonden in Engeland aan het begin van
de vorige eeuw. Het type auto werd daarna vooral populair in de jaren
twintig en dertig. Sommige fabrikanten namen zelf zo’n variant in hun
leveringsprogramma op, maar
de meeste werden geproduceerd door de onafhankelijke koetswerkbedrijven.
De opbouw is van hout. (Populair is trouwens in dit verband een relatief begrip. In het
standaardwerk "A-Z British Coachbuilders 1919-1960" van meer dan 200
pagina's staat letterlijk maar één foto van een Shooting Brake.)
Na 1930 verwaterde het begrip en werd het vervangen
door Estate, een model dat bij ons doorgaans wordt aangeduid met stationcar.
In Amerika spreekt men van Station Wagon en ontstaan luxe versies met een gedeeltelijk houten
carrosserie, de Woody Wagons.
Sinds de jaren zestig is de aanduiding Shooting Brake terug en wordt
gebruikt voor dure, exclusieve, met de hand gemaakte auto's met
doorgetrokken daklijn die de kenmerken van sportwagen en stationwagen in zich combineren.
Onder liefhebbers woedt een discussie of de term alleen gebruikt mag worden
voor tweedeurs modellen of dat vier deuren ook zijn toegestaan. Met de
jacht heeft een dergelijk model echter niets meer te maken.
De herkomst van het woord Brake is onduidelijk. Verwar de term niet met
het Franse woord voor stationcar: break. Sommige deskundigen menen dat
beide woorden hun oorsprong vinden in het Nederlandse brik.
|
|
 |
 |
Dergelijke Amerikaanse modellen
noemen we een Woody Wagon en geen Shooting Brake.
Moderne varianten op basis van een
Jaguar XJS en Bentley Continental GT.
Kan een Shooting Brake ook vier deuren hebben,
zoals deze Maserati of Lagonda?
Oxford
Het app-fotootje op mijn telefoon herinnert me aan twee foto’s die ik in 2005 maakte
tijdens een vakantie in Oxford. In de drukke hoofdstraat moest een opvallende, klassieke auto keren.
Dat trok de aandacht. Door de grote draaicirkel was het een heel
gedoe. Het duurde even vanwege het andere verkeer. Dat kwam goed uit. Zo was er
tijd genoeg om vlug het fototoestel te pakken; smartphones
bestonden nog niet. Het resulteerde in twee plaatjes.

Het was een Rolls-Royce met een houten opbouw, weet ik nog. Zouden ze op elkaar lijken,
de wagens uit Oxford en Rotterdam?
Ik haal de oude foto's erbij en concludeer al snel dat de verschillen groter
zijn dan de overeenkomsten. Bij het bekijken van de plaatjes
zie ik ook nog een klassieke Jaguar geparkeerd staan.
Van het een komt het ander. Nu mijn aandacht is getrokken, zoek ik in de
boekenkast naar het boekje 'British Woodies' dat ik een paar jaar geleden heb
gekregen. Misschien staat hier iets wetenswaardigs in over Rolls-Royce Shooting
Brakes. Dat valt tegen. Maar ik herken op de omslagfoto's wel de auto uit
Oxford! Het was me nooit eerder opgevallen. Binnenin lees ik dat het om een
Phantom uit 1931 gaat, maar niets over de achtergronden of de koetswerkbouwer.
Over de 'Rotterdamse auto' is niets te vinden.
 |
Oxford 2005: de bijzondere
verkeersdeelnemer had heel wat bekijks.
Het ging om een Rolls-Royce Phantom
uit 1931. Op de achtergrond een klassieke Jaguar.
Overmeer
Mijn nieuwsgierigheid naar de achtergronden van de auto in Rotterdam groeit. Ik wil er meer over weten. De kentekenplaat is net
zichtbaar. Dat is een gelukje. Zo kom ik er snel achter dat het om een model
25/30 hp uit 1936 gaat. In 1972 is de auto naar Nederland gekomen. Bij de RDW
staat de auto als zwart te boek. Merkwaardig, want hij is toch echt groen,
tenminste de spatborden en motorkap. Google brengt me
vervolgens bij een artikel in De Heraut, het nieuws- en advertentieblad voor Lansingerland. Dat is nota bene bij mij in de buurt. Op 12 juli 2017 heeft de
krant aandacht besteed aan Richard Overmeer, een plaatselijke ondernemer uit
Berkel en Rodenrijs die van zijn passie zijn werk heeft gemaakt. Hij restaureert
oude auto’s en is bezig met een mooi project. Op de foto staat hij
afgebeeld met… de Rolls-Royce!
Overmeer is dan 33 jaar oud, lees ik. Van huis uit is hij meubelmaker, maar een
tijd lang was hij beroepsmilitair. Hij werd uitgezonden naar Irak en
Afghanistan. Na het afscheid van Defensie startte hij in april 2010 zijn eigen
bedrijf. Dat is precies tien jaar geleden dus. De oud-militair maakt oude auto’s
weer als nieuw. Het project van de Rolls-Royce is in 2013 begonnen, weet de
krant te melden.

In 2017 publiceerde De Heraut een
artikel over Richard Overmeer en zijn bedrijf.
Vakmanschap
Van de online-versie van de krant schakel ik al snel naar de website van Richard Overmeer
zelf, met
als grote kop ‘Ambachtelijk vakmanschap’. Daarmee zet hij zijn bedrijf in de
markt. In de linker kolom staat een verwijzing naar een
eerdere uitgave van het blad Great British Cars. Dat heeft een reportage
gepubliceerd over de Rolls-Royce. Ik ben geen abonnee, dat is duidelijk, want
anders had ik het hele verhaal al lang gekend. Helaas brengt de webpagina van de
uitgever me niet verder en bovendien is juist dit nummer niet meer verkrijgbaar.
De website van Overmeer werpt via het kopje Projecten een boeiend nieuw licht op
de zaak. Een groot aantal foto's laat het verloop van de werkzaamheden zien. Het
begint met een zwart met rode saloon, een Rolls-Royce uit de jaren dertig zoals
je je die voorstelt. Het weinig opzienbarende koetswerk is van Park Ward. Een paar plaatjes verderop worden koetswerk en chassis van
elkaar gescheiden. En dan volgen er vele foto’s van houtbewerking. Het kwartje
begint te vallen. De jachtwagen is geen restauratieobject zoals ik eerst dacht, maar een nieuwe auto
op een bestaand chassis. De klant wilde kennelijk een veel exclusievere auto dan
het bestaande model, daarbij de rijke Britse traditie in acht nemend. Geen
wonder dat ik vergeefs zocht in het boekje van de British Woodies.
Het
oorspronkelijk ambacht van Overmeer komt bij dit project goed van pas. Hij
krijgt hulp van zijn gepensioneerde vader, die ook een historie van houtbewerking achter zich
heeft. Hij heeft het dak gemaakt.
De foto’s bieden ook nog een blik in het schitterende interieur, met een echte
bar in het achterste deel van de auto. Bij zo’n jachtpartij past wel een
glaasje. De binnenkant is bekleed door een ander bedrijf uit
Berkel en Rodenrijs, dat van Geert Bergwerff.

Het blad Great British Cars wijdde
een artikel aan de auto.
De jachtwagen als pronkstuk (foto's:
www.richardovermeer.nl - met dank voor het gebruik)
Het houtwerk is net als de rest van
topkwaliteit.
Het begint met een traditionele 25/30 hp
met een koetswerk van Park Ward.
Carrosserie en chassis worden
gescheiden. Een nieuwe houten opbouw komt in de plaats van het origineel.
Het dak is op zich al een stuk
vakmanschap.
De nieuwe carrosserie krijgt vorm.
De metalen omlijsting van de
voorruit moest ook opnieuw worden gemaakt.
Ook het interieur werd met veel zorg
en oog voor nauwkeurigheid samengesteld.
Achterin is een luxe barmeubel
aangebracht, passend bij de kwaliteit van het merk.
Staatsieportret van de auto,
helemaal klaar voor aflevering.
 |
Elitepubliek
Kijkend naar de foto’s komen herinneringen boven aan andere, soortgelijke
auto's. Dat 'soortgelijk' laat zich lastig definiëren, want een Amerikaanse
Woody is geen Shooting Brake, terwijl de overeenkomsten groot zijn. Het gaat
om het zeldzame mengsel van een houten stationcar-achtige opbouw en een merk
voor een elitepubliek. In het automuseum in Amerang, diep in Duitsland, zagen we negen jaar geleden een
soort jachtwagen op basis van een Horch 830BL. Woody of Shooting Brake?
Zeg het maar. De firma Tarbuk in Wenen was destijds de maker van deze exclusieve
auto, vermoedelijk de enige ter wereld.
Opeens schiet me nog iets te binnen. Stond in het automuseum van Málaga, in een
omgebouwde oude fabriek, in 2012 ook niet een Rolls-Royce Shooting Brake?
Opnieuw ga ik op zoek. Het fotoarchief biedt uitkomst: het geheugen heeft gelijk.
Het blijkt een 20/25 hp te zijn, voorloper van de 25/30 hp. Het bouwjaar is 1931.
De opbouw vertoont gelijkenissen, al is de daklijn verschillend. Het lukt me
niet de koetswerkbouwer te achterhalen.
Een oude Viva, een appje, wat speurwerk achter de pc en herinneringen hebben tot
een leuke virtuele ontdekkingstocht geleid. Vanuit huis, passend bij de
omstandigheden. De
gesignaleerde klassieker voor het verkeerslicht in Rotterdam heeft een achtergrond gekregen. Het
verhaal is rond. Over tot de orde van de dag. Dacht ik.
 |
Een gedeeltelijk houten koetswerk
bij een Horch. Zou het een 'Jagdwagen' zijn?
Voorloper van de 25/30 hp, de 20/25
hp in het automuseum van Málaga in 2012.
|
ROLLS-ROYCE 25/30 HP
De Rolls-Royce 25/30 hp werd in 1936 op de markt gebracht en in 1938
vervangen door de Wraith nadat 1201 chassis de fabriek hadden verlaten.
Rolls-Royce maakte alleen het chassis en de motor, de carrosserieën
kwamen van onafhankelijke koetswerkbouwers. De 25/30 is een
gemoderniseerde versie van de 20/25 hp. Dat model was zeven jaar in
productie, vanaf 1929. In beide gevallen ging het om het goedkopere type
van de fabrikant, naast de twaalfcilinder Phantom. Ten opzichte van zijn voorganger
heeft de 25/30 hp een grotere en krachtiger motor, een zescilinder in
lijn met een inhoud van 4257 cc, gekoppeld aan een vierversnellingsbak.
De fabriek had de gewoonte het vermogen nooit bekend te maken. Klanten vonden de oude motor
in elk geval niet krachtig genoeg, mede omdat de
carrosserieën door de jaren heen zwaarder werden. De auto heeft nog een
starre voor- en achteras, in combinatie met bladvering. Er wordt geremd
op alle vier de wielen, met een mechanische bekrachtiging, onder
licentie van Hispano-Suiza gemaakt. De louvres van de radiator kunnen
open en dicht, naar gelang de hoeveelheid koellucht die nodig is.
|
|
Interclassics
De Rolls-Royce verdwijnt even uit mijn vizier.
Met het oog op het bijwerken van een verhaal over de Jeep vanwege 75 jaar bevrijding,
zoek ik een foto van een klassieke Land-Rover, de
naoorlogse concurrent van het Amerikaanse legervoertuig. Met enige regelmaat zijn modellen uit de eerste serie op beurzen te vinden.
In de map met foto’s van Interclassics Maastricht van zes jaar geleden, valt
mijn oog op een paar afbeeldingen van een auto op de stand van een
restauratiebedrijf. Ik word afgeleid van mijn speurwerk naar de Land-Rover. De
plaatjes tonen een auto die nog niet af is. De voorkant is nog ongelakt. De
achterzijde is ongebruikelijk: van hout. Het interieur ontbreekt nog volledig. Een bijzonder project, moet ik toen
gedacht hebben. Een goede reden om er wat foto's van te maken. Ik heb ze destijds gebruikt
bij het verslag over de beurs, maar er verder weinig acht op geslagen. Nu trekt
echter het reclamebord van de standhouder mijn aandacht. Ik lees ‘Richard Overmeer, autorestauraties’.
Dat is sterk! Dit is de Rolls-Royce 25/30 hp Shooting Brake! Zonder het te weten blijkt de onbekende toch
in zekere zin bekend. Ik heb de auto dus met eigen ogen gezien, zij het heel anders dan
in de app. Een mooi slot van het verhaal. Nee... toch niet.
 |
Het project van Overmeer zo'n zes
jaar geleden.
De auto is nog lang niet
klaar, dat is duidelijk.
Het publiek heeft veel bewondering.
De auto verdient het.
Het indrukwekkende eindresultaat.
Proefrit
Begin mei is er een onverwacht vervolg. Als ik langs het bedrijf van Richard
Overmeer rijd, zie ik dat de grote garagedeur openstaat. Er is een auto half
naar buiten gereden. Dat wil zeggen: niet een auto, maar dé auto,
de Shooting Brake van dit verhaal. Toeval bestaat niet,
zeggen ze.
Dit vraagt natuurlijk om een nadere kennismaking. Ik stop om de auto van
dichtbij te bekijken. Richard Overmeer is er zelf ook; hij is aan het werk. Hij
vertelt dat hij de wagen binnenkort aan de opdrachtgever gaat overdragen. De
laatste puntjes worden op de i gezet. De eigenaar heeft er afgelopen weken al
een paar keer een proefrit mee gemaakt in en rond zijn woonplaats Rotterdam. Dat
verklaart veel! Overmeer vindt het wel bijzonder dat ik op basis van een
fotootje in de achtergronden ben gedoken en al zoveel van de auto weet. Hij
vertelt vriendelijk en met enthousiasme over zijn werk en zijn tienjarig
bedrijf. Last van economische malaise heeft hij gelukkig niet. Zijn klanten
kunnen zich een hobby veroorloven die wat geld kost. Ze zijn daarnaast zijn
ambassadeurs en zorgen voor mond tot mond reclame. Hij is nu bezig met de restauratie van een
tweedeurs Jaguar XJ Coupé en de verbouwing van een Volvo 242 die een verlaagd
dak heeft gekregen. Een oude Bentley wordt weer als nieuw gemaakt. Hij heeft van
zijn interessegebied zijn werk kunnen maken, stelt hij tevreden vast. Het zou
mooi zijn als iedereen dat kan zeggen. Hoewel hij het niet zo expliciet zegt, is
de Rolls-Royce waarschijnlijk wel zijn paradepaardje. Het is vast niet toevallig
dat juist die auto op zijn visitekaartje prijkt. Hij heeft de Shooting Brake
gebouwd, maar ook ontworpen, op basis van gegevens van soortgelijke modellen.
Bijzondere aandacht kreeg de juiste kromming van de daklijn. Met trots toont hij
de schitterend houten bar achterin, compleet met bijpassend glaswerk. De kwaliteit van het
meubel past bij het imago van het merk. Beter is niet mogelijk.
Nu dit project zijn voltooiing nadert, denkt hij al aan een vervolg. Hij wijst
op een afbeelding aan de muur: een Shooting Brake op basis van een Bentley
sportwagen. Wie weet gaan we die in de toekomst nog ergens tegenkomen. Op een
beurs, bij een manifestatie of in de app. Een berichtje van een vriend met een fotootje van een bijzondere auto,
wachtend voor een verkeerslicht... ■
 |
Wat een verrassing! De Rolls-Royce
staat voor het bedrijf van zijn maker.
Van dichtbij is de auto minstens zo
indrukwekkend als op de foto.
De laatste puntjes worden op de i
gezet voor aflevering.

Het volgende project?
OKTOBER 2022
Ruim twee jaar later ben ik weer bij Richard Overmeer. Inmiddels staat de naam
van zijn bedrijf op het pand. Het bezoek aan zijn bedrijf is georganiseerd door
de Conam, de Contactgroep Auto- en Motorrijwiel Historie. Opnieuw is de
ontvangst hartelijk. De Rolls-Royce staat als visitekaartje voor de deur. De
Jaguar XJ Coupé is bijna klaar en staat buiten te glimmen. Hij vertelt over de
projecten die hem nu bezighouden: de restauratie van de carrosserie van een
Austin-Healey, de volledige restauratie van een Pierce Arrow en de bouw van een
koetswerk van een Bentley van 1930 op een chassis van een naoorlogs model. Op de
vraag of hij de voorkeur geeft aan hout- of metaalbewerking, maakt hij geen
keuze. Het gaat hem vooral om mooi werk te maken, in samenspraak met de klant.
Aanvankelijk zou hij slechts een deel van het restauratiewerk van de Pierce
Arrow doen, maar inmiddels is het hele project aan hem toevertrouwd. Creatief
vakmanschap en kwaliteit zijn duidelijk zijn sterke punten. Maar voor de bouw
van een Bentley Shooting Brake heeft nog niemand zich gemeld.
 |
Inmiddels staat de naam van de
onderneming trots op de gevel.
De Rolls-Royce staat trots voor het
pand.
Het blijft een schoonheid om te
zien.
De afwerking is tot in de puntjes
verzorgd.
De minibar achterin laat de liefde
voor het vakmanschap zien.
De Jaguar XJ Coupé is inmiddels
bijna klaar.
Overmeer doet alleen het
carrosseriewerk aan deze Austin-Healey.
Zicht op het bedrijf, met op de
voorgrond het Bentley-chassis waarop een nieuw koetswerk komt.
Op de brug een Bentley Mark VI uit
1952, sinds kort op Nederlands kenteken.
Begonnen als deelproject, is de
volledige restauratie van een Pierce Arrow nu aan Overmeer toevertrouwd.
Het houtwerk is helemaal opnieuw
gemaakt. Het koetswerk is van gegoten aluminium en nog helemaal origineel.
Op dit chassis van een naoorlogse
Bentley komt een carrosserie naar het model van 1930.
Spatborden en de radiatormantel
maakt Overmeer helemaal zelf.
Delen van een nieuw dashboard. De
klant bepaalt welke kleur houtfineer gekozen wordt.
|