Koninklijke Rolls-Royce

Amsterdam (NL) 



 
●  Auto bij het huwelijk van de kroonprins
●  Ooit eigendom van het Koninklijk Huis
●  Tegenwoordig eigendom verhuurbedrijf
●  Bijzonderheden van de Silver Wraith

 
2 februari 2002


 

  


Zilveren schim als dienares bij een Koninklijk feest


Er kwamen vele genodigden naar Amsterdam op 2 februari 2002: Koninklijke vrienden en relaties, hoogwaardigheidsbekleders, vrienden en bekenden. Het huwelijk van kroonprins Willem-Alexander met Máxima Zorreguieta kreeg veel aandacht. Velen waren in de weer om de dag zo goed mogelijk te laten verlopen. Voor één van de dienaressen was het een hernieuwde kennismaking met het Huis van Oranje. Haar aanwezigheid bleef niet onopgemerkt.

Ze straalde helemaal. Van alle kanten. Iedereen kon het met eigen ogen aanschouwen op deze prachtige winterdag, waarbij de zon zich liet zien alsof de lente haar intrede al had gedaan. Zowel de mensen langs de route in Amsterdam als de vele miljoenen die in verschillende landen aan de buis zaten gekluisterd, hebben haar gratie ervaren. Ze paste volledig in het decor van deze Koninklijke gebeurtenis met zoveel grandeur. Ze stal de harten van velen. De camera's zoemden in. Haar robe stijlvol, de lijnen klassiek maar volledig passend bij deze nationale - wat heet: internationale - gebeurtenis. Opvallend, zeker, en toch met gevoel voor de juiste verhoudingen. Stijlelementen van heden en verleden op smetteloze wijze smaakvol bijeengebracht tot een natuurlijk geheel. Als de stoet langzaam de route tussen de Beurs van Berlage en de Nieuwe Kerk volgt, valt op hoe geslaagd de keuze is. En temidden van de gekleurde japonnen en bijbehorende hoeden uit de ateliers van de scheppers van haute couture is de kleur van deze zilveren dame even simpel als stijlvol: zwart.

Sprookjeshuwelijk
De glimmende elementen maakten haar tot het automobiele middelpunt van wat wel het sprookjeshuwelijk van 2002 is genoemd. De Gouden Koets komt op 2 februari welhaast in de schaduw te staan van de bijzondere Rolls-Royce Silver Wraith met Landaulette-koetswerk uit het huis Park Ward. Bijzonder natuurlijk vanwege het vorstelijke bruidspaar, maar ook bijzonder vanwege de historische banden met het vorstenhuis. In de boeken van haar scheppers staat dat zij op 13 maart 1958 werd afgeleverd aan Her Majesty Queen Juliana, dat wil zeggen: overgedragen aan het Koninklijk staldepartement. De Nederlandse vorstin had, mede met het oog op het staatsbezoek van haar Britse ambtsgenote, de nieuwe staatsiekaros besteld. Na de Engelse koningin zouden nog vele hooggeplaatsten op de achterbank van de 'zilveren schim' neervlijen en zou het voertuig menig bruidspaar op hun dag der dagen gedienstig terzijde staan. Een betere keuze was voor 02-02-02 dus nauwelijks mogelijk.
 


Tijdsbeeld

Daags na de plechtigheid van 2 februari weten de kranten te melden dat de auto na de troonsafstand van Koningin Juliana in 1980 niet meer werd gebruikt. De auto paste niet meer in het tijdsbeeld. Energiebesparing als gevolg van de oliecrisis stond immers hoog op de politieke en maatschappelijke agenda. Voor het dagelijks vervoer was de vorstin in de jaren zeventig overgestapt op kleinere auto's. De Rolls verhuisde van Soestdijk naar een autoverhuurbedrijf in Utrecht. Daar begint zij aan een tweede leven en krijgt een plaatsje in de vloot auto's die het bedrijf voor bijzondere gelegenheden aanbiedt. Voor één keertje verruilt de auto het garagebedrijf weer voor de Koninklijke stallen en krijgt bij die gelegenheid de historische kentekenplaten AA-58 weer opgeschroefd.*
Het was niet de eerste keer dat de auto als Koninklijke trouwauto diende. In 1979 gebruikte prinses Christina de auto bij haar huwelijk. Daarnaast werd de wagen ingezet bij de ontvangst en het vervoer van staatshoofden en regeringsleiders.
 


Silver Wraith
De Silver Wraith was het eerste Rolls-Royce model na de Tweede Wereldoorlog. De productie startte in 1946 en werd in 1959 gestaakt. Aanvankelijk was er keuze uit een versie met "korte" en lange wielbasis, maar de eerste verdween na enige tijd uit de leveringscatalogus. De Silver Wraith werd voortgestuwd door zes cilinders met in de eerste jaren een gezamenlijke inhoud van 4257 cc. De inhoud werd in 1951 vergroot tot 4566 en vier jaar later tot 4887 cc. Het vermogen werd volgens traditie van de fabriek niet prijsgegeven en de opgave daarvan afgedaan met de kwalificatie "voldoende". (Bij een nieuwe versie luidde het verhaal dat het vermogen groeide naar "meer dan voldoende".) De wielen van de Silver Wraith stonden in de lange uitvoering 3 meter en 38 centimeter uit elkaar. Vanaf 1955 werd standaard een automatische versnellingsbak met vier versnellingen gemonteerd. De voorwielophanging was onafhankelijk; achter werd een starre as met bladveren toegepast. Het chassisnummer van de voormalige AA-58 was LGLW24, waarbij de eerste L erop duidde dat de wagen een links stuur bezat. Het is overigens de enige Silver Wraith Landaulette met het stuur aan die kant. Ondanks haar gratie is ze geen lichtgewicht: 2600 kilo.
 


Park Ward

Anders dan bij latere modellen bood de fabriek voor de Silver Wraith geen standaard koetswerk aan. Iedere klant moest een koetswerkbedrijf in de arm nemen om het chassis uit Crewe een passend uiterlijk te laten aanmeten. Bekende leveranciers waren Hooper, Freestone & Webb, James Young, H.J. Mulliner en niet in de laatste plaats Park Ward, genoemd naar de oprichters W.H. Park en C.W. Ward. In 1919 startten zij hun onderneming. In tegenstelling tot veel andere bedrijven in de sector heeft Park Ward dus nooit koetsen gemaakt. In 1924 werd de gezamenlijke onderneming formeel als Park Ward & Co. aangeduid. Aan het begin van de jaren dertig bestond negentig procent van het werk uit het vervaardigen van een carrosserie op een Rolls-Royce chassis, waarmee de binding met dat merk in de praktijk sterk was. In 1939 nam de autofabrikant het bedrijf over, om het in 1961 samen te voegen met een andere beroemde koetswerkbouwer, H.J. Mulliner.
 


Design 727

De auto waarmee prins Willem-Alexander en prinses Máxima tijdens hun huwelijksdag werden vervoerd, staat in de boeken als designmodel 727, één van een beperkte serie van zes. Naast Koningin Juliana bestelde onder meer de gouverneur van Zuid-Afrika destijds een dergelijk model. Park Ward maakte nog twee andere Laundaulettes op basis van de Silver Wraith. Die zijn geregistreerd als model 558. Van de versie met lange wielbasis zijn er in totaal 639 gebouwd, allemaal uniek. Maar zonder hun Koninklijke dienstbetrekkingen zijn ze toch stukken minder interessant. 

 
* Het zou niet bij die ene keer blijven. Ook bij het huwelijk van prins Johan Friso met Mabel Wisse Smit, op 24 april 2004, verleende de schim haar diensten.

NB.
Meer informatie over deze Rolls-Royce en andere Koninklijke auto's in het boek Koninklijk Autorijden van Frans Vrijaldenhoven, uitgegeven in 2001.
De auto is te huur bij Meijers Autobedrijf in Utrecht. De foto's zijn afkomstig van de website van het bedrijf.

 

 

De Rolls-Royce tijdens het Concours d'Élégance 2016 in Apeldoorn.