Autobedrijf
Hessing
Utrecht (NL)
●
Rolls-Royce Ghost als nieuw model
●
Nieuwe auto's en occasions
●
Dealer van exclusieve merken
●
Crisis is ook hier merkbaar
●
Overzicht van aangeboden modellen
februari 2010, aanvulling
januari 2012
Het is stil in de
tempel
De showroom van Autobedrijf Hessing aan de A2
bij Utrecht is één van de markantste van Nederland. Het is een mooie ambiance
voor auto’s die minstens zo exclusief zijn, al was het alleen maar vanwege hun
uitstraling en prijs. Terwijl elders dealers hun deuren moeten sluiten vanwege
de crisis, staat in deze tempel het glimmend metaal nog volop in de
schijnwerpers. Een nieuwe Rolls-Royce is reden om weer eens binnen te stappen.
Maar er is méér te zien.
Het opvallende pand van Hessing
langs de A2 bij Utrecht.
Midden in de autoshowroom wordt een expositieruimte over een nieuw, luxe
woonproject ingericht, Park Bloeyendael in De Bilt: een beschermde en beveiligde
wijk met louter exclusieve villa's en een majestueus appartementencomplex. Een
woning hier kost al gauw een miljoen, maar schrik niet van anderhalf keer dat
bedrag voor een appartement in het hoofdgebouw. Exclusiviteit is het trefwoord.
Huizen en groen bepalen het beeld. Voor auto's is een plaats in de parkeergarage
onder de grond. In iedere eenheid kunnen minimaal twee, maar in sommige wel een
handvol auto's.
Werknemers van een bouwbedrijf leggen de laatste hand aan de expositieruimte en
zijn druk in de weer met de inrichting. Langs de muur staan
talloze foto's van de verschillende villasoorten. Op de tafeltjes liggen boeken
met staaltjes van moderne architectuur, verspreid over de wereld. Filmbeelden
met Hollywood-achtige leefomgevingen trekken voorbij op de levensgrote
beeldschermen. De man achter het vastgoedproject is Frits Hessing, eigenaar van
het autobedrijf.
 |
 |
Luxe optrekjes in Park
Bloeyendael, te bekijken in de showroom van Hessing.
 |
 |
Slappe was
De presentatie sluit perfect aan bij de clientèle die men hier gewend is te ontvangen:
ondernemers, zakenlui, artiesten en liefhebbers die één gemeenschappelijk
kenmerk hebben, namelijk dat ze goed in de slappe was zitten en daar ook voor
willen uitkomen. Op de leestafel
ligt niet toevallig de Telegraaf in plaats van de Volkskrant.
Het woord modaal is hier onbekend. Mensen met een doorsnee loondienstverband
komen hier alleen om te kijken of om te werken. Kijkers en werkers zijn er op
deze vrijdag in februari wel, klanten niet. De verkopers zitten achter hun
bureau om met telefoon en beeldscherm potentieel geïnteresseerden op te sporen
en zaken te regelen. Ook het hogere segment van de automarkt heeft klappen
gekregen. De aanschaf van een sportwagen "voor erbij" of het inruilen van de
luxe limousine kan best even wachten tot de aandelen het weer beter doen. De
recessie heeft in elk geval twee liefhebbers van een Lamborghini en een exclusieve Rolls-Royce
cabriolet niet tegengehouden. Beide auto's zijn verkocht en staan te wachten op
aflevering.
 |
 |
Deze Lamborghini is verkocht,
meldt het kaartje dat erop ligt.
De showroom is nog altijd
indrukwekkend vanwege de bijzondere architectuur.
De verschillende merken hebben
elk hun eigen gedeelte.
Er wordt hard gewerkt aan
aanpassing van het middengedeelte van de showroom.
Zes cijfers
De prijzen van de nieuwe auto's hebben allemaal minstens zes
cijfers voor de komma en in veel gevallen is het eerste cijfer geen 1. Behalve
bij de Maserati's liggen de prijzen van de occassions meestal ook boven de ton. Goedkope
auto’s staan hier niet, alleen dure en peperdure. Het gaat om modellen waarvan gezegd wordt:
“Als je moet vragen wat-ie kost, is hij te duur voor je”.
Al bijna veertig jaar vertegenwoordigt het familiebedrijf Hessing de merken
Rolls-Royce en Bentley in Nederland. In 1980 kwam daar Maserati bij en in 1995
Lamborghini. Sinds vier jaar is Hessing ook de Nederlandse distributeur van
Bugatti. De website spreekt ergens nog over zes merken, maar die tekst is men
vergeten aan te passen. Begin 2009 is afscheid genomen van Lotus. Ouderen
herinneren zich de naam Hessing ongetwijfeld nog als dealer van dure, exclusieve
tweedehands auto’s en importeur van Amerikaanse Fords.
 |
 |
Het aanbod bestaat uit zowel
nieuwe als gebruikte modellen, van onder meer Bentley en Rolls-Royce.
Hessing doet ook in Italiaanse
raspaardjes en vertegenwoordigt Maserati en Lamborghini.
Het mooie gebouw heeft ook zijn
keerzijden zoals de temperatuurregeling en de steile, gladde vloeren.
Geluidswal
Ruim vier jaar geleden werd het omvangrijke bedrijfspand in De Bilt verruild
voor de zichtlocatie langs de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. Het opvallende
gebouw (met als bijnaam de cockpit) is onderdeel van de geluidswal. In het begin deden zich op de
naastgelegen snelweg opstoppingen voor. Inmiddels zijn de meeste
verkeersdeelnemers aan de glazen bobbel gewend geraakt. De verhuizing was
destijds wel een cultuurschok. Het hout en de luxe vloerbedekking van De Bilt
werden ingeruild voor een koele high tech-omgeving met witte vloeren en
wanden. Dat koel heeft alleen betrekking op de uitstraling, want in de zomer werkt de
glazen gevel als een broeikas en stijgt de binnentemperatuur tot een onaangenaam
niveau. Het gezegde ‘Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden’ heeft hier z’n
architectonische vertaling gekregen. Een andere onhandigheid vormen de steile
gladde vloeren. Mooi om er een auto op te zetten, maar lastig om te lopen. Je
moet beslist de trap nemen.
 |
 |
Het nieuwste model, de Ghost als
"kleine" en "goedkopere" Rolls-Royce.
Vergeleken met de Phantom is de
Ghost veel eleganter gelijnd.
De traditionele grille werd
opnieuw getekend en is een slag sierlijker geworden.
Het beeldmerk in de wielen blijft
altijd rechtop staan! Het typeplaatje opzij is samengevoegd met het
zijknipperlicht.
En zo ziet de Ghost er uit als
hij niet in de schijnwerpers staat, maar gewoon buiten op straat.
Baby
Reden voor het bezoek was de komst van een nieuwe Rolls-Royce, altijd een
evenement. De Britse BMW-dochter heeft aan het bestaande gamma een nieuw model
toegevoegd, de Ghost. Het is een kleiner model, onder de Phantom. Sommigen
spreken liefkozend over een baby-Royce, maar met een lengte van vijf meter
veertig is het dan wel een baby van de mammoet. (Kenners korten de naam nooit af
tot ‘Rolls’, maar altijd tot ‘Royce’, daarmee eer betonend aan de geestelijk
vader van het merk, autotechnicus Henry Royce.) “De Rolls-Royce Ghost is een
visie op eenvoud”, geeft Hessing op de website aan. Onder eenvoud verstaat
menigeen echter wat anders dan een twaalfcilinder met een inhoud van 6,6 liter
en een vermogen van 570 pk. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u en optrekken
naar honderd vergt minder dan vijf tellen. De lijnvoering is ogenblikkelijk
herkenbaar, maar sportiever en beslist eleganter dan die van de grotere broer.
Wat ons betreft is dit de fraaiste Rolls-Royce van het huidige aanbod. Net als
de Phantom scharnieren de achterdeuren aan de achterkant. De Ghost is goedkoper
dan de andere modellen, maar met een prijs van het showroommodel van € 370.960
is het nog geen koopje.
Wie één van de standaardkleuren te gewoontjes vindt, kan een satijnzilveren
motorkap krijgen. En natuurlijk is al het hout van het binnenwerk afkomstig van
dezelfde boom en is het leer van de stoelen van koeien die nooit tegen het
prikkeldraad hebben gestaan. Hij mag eenvoudig zijn, aan sommige uitgangspunten
tornt ook deze baby niet.
 |
 |
Publiciteitsfoto's van de Ghost.
De auto heeft als optie een zilvergrijze motorkap.
Net als de grotere Phantom heeft
de Ghost achterdeuren die aan de achterzijde scharnieren.
Het interieur straalt een en al
luxe uit, met het beste hout en leer als materialen.
De basisvormgeving van het
dashboard is eenvoudig en overzichtelijk.
Achterbank en de binnenkant van
de deuren gaan in elkaar over.
Aanbod
De Ghost staat in een speciaal hoekje van de showroom, bij de andere modellen
van het merk. Tegenwoordig omvat het aanbod vijf modellen, naast de Ghost zijn
dat de Phantom als gewone limousine en met een verlengde wielbasis, de Phanton
Coupé en de Drophead Coupé (een prachtige Engelse uitdrukking voor een
cabriolet). Sinds BMW het bedrijf overnam en een geheel nieuwe fabriek liet
verrijzen in het Zuid-Engelse Goodwood is er volop activiteit. Het bedaagde
imago werd afgeschud met een vormgeving die - zeker in het begin - lang niet
door iedereen werd gewaardeerd. Maar mooi of niet: karakteristiek zijn deze
mastodonten van de weg zeker. Vorig jaar maakte Rolls-Royce 1002 auto's. Ondanks
de komst van het nieuwe model is de productie ruim tweehonderd stuks minder dan
het jaar ervoor. De crisis laat zich gelden. De belangrijkste markten zijn de
Verenigde Staten, Engeland en de Verenigde Arabische Emiraten. In Nederland werd
afgelopen jaar slechts één nieuwe Rolls-Royce op kenteken gezet. Voor Hessing is
het te hopen dat 2010 een stijging laat zien. Alles staat klaar om de gasten in
een aangename atmosfeer te ontvangen. In alle rust kan men plaatsnemen in één van de luxe fauteuils
om uitvoering, kleur en extra opties uit te kiezen. Op deze vrijdag zijn alle
stoelen echter onbezet, net als de zitjes bij de andere merken. Het is stil in de tempel.
 |
 |
Het is stil in de tempel. Ook de
dure merken hebben te lijden onder de crisis.
De voorkanten van de Phantom
(links) en Ghost (rechts) vergeleken.
Links de Phantom Coupé, rechts de
Drophead Coupé.
Twee gebruikte Phantoms: de linker
kost € 290.000, de rechter is bijna een ton goedkoper, maar heeft meer gereden.
Karakteristiek: de zilverkleurige
motorkap van deze Drophead Coupé.
Hij is verkocht. De auto behoort
tot de op één na milieu-onvriendelijkste categorie.
De tweedeurs coupé met aan de
voorkant openslaande deuren. Hij kost nieuw ruim een half miljoen.
Ook de coupé is een indrukwekkend
grote verschijning.
De vorm van de voorruit, A-stijl
en het extra zijruitje is een bijzonder stijlelement.
Publiciteitsfoto's van de Coupé
tonen de bijzondere deur- en kofferklepopeningen en het instrumentenbord.
Bentley
Nu we toch binnen zijn, nemen we de tijd om ook de andere modellen en merken
rustig te bekijken. In absolute aantallen spant Bentley de kroon. Sinds de
scheiding van Rolls-Royce is het aanbod sterk verbreed. Bentley timmert
behoorlijk aan de weg. Hessing heeft, al dan niet als occassion, het grootste
deel van het aanbod in huis. De basis wordt gevormd door de Continental Flying
Spur, tegenwoordig ook leverbaar in de snelle Speed-uitvoering. Als afgeleide
zijn er de Continental GT en GTC, de coupé en cabriolet. Van de nieuwste
Mulsanne is alleen een groot fotopaneel aanwezig.
Wie een nieuwe te prijzig vindt, kan voor een gebruikt model ook terecht. Om uit
te zoeken, hoef je niet eens naar Utrecht. Via de website kan je thuis in alle
discretie de keus bepalen. Dan mis je wel de omgeving van de autotempel. Daar
kan een beeldscherm met plaatjes niet tegenop.
■
Bentley Continental Flying Spur
in gewone en Speed-uitvoering.
Aan voor- en achterkant zijn
sedan en coupé/cabriolet duidelijk aan elkaar verwant.
Bentley Continental GT.
Bentley Continental GTC.
De Bentley oogt kleiner en
lichtvoetiger dan hij is.
Leer en het beste hout domineren
het interieur. Er is keuze uit verschillende houtsoorten. (Rechterfoto: Hessing)
Twee gebruikte Bentleys: de
Arnage kost € 175.000, de Azure precies een ton meer.
De uitstraling van het dashboard
van deze twee auto's is door de kleurstelling totaal verschillend. (Foto's:
Hessing)
De nieuwe Mulsanne is er alleen
nog in de vorm van een groot fotopaneel.
Zo gaat de nieuwe top-Bentley
eruit zien.
De roomwitte Quattroporte is van
2008 (40.000 km gereden) en kost anderhalve ton. De nieuwe GranTurismo kost €
204.802.
Tien cilinders met een inhoud van
5 liter liggen onder de kap van de Gallardo.
Elk detail is stijlvol
uitgevoerd. Alleen de wielen kosten al een vermogen. (Foto's: Hessing)
Beide modellen van de Gallardo
zijn gloednieuw. Voor een kwart miljoen (per stuk!) doet Hessing ze graag van de
hand.
Twee vreemde eenden in de bijt:
een Audi TT cabriolet en een Ferrari.
JANUARI 2012
Op 9 januari 2012 is Hessing failliet verklaard. Het faillissement omvat vijf
ondernemingen, waaronder het autobedrijf. In de media verschijnen berichten die
de oorzaak van het bankroet leggen bij het vastgoedproject. De verkoop van de
grond en de woningen van park Bloeyendael bleef sterk achter bij de
verwachtingen zodat Frits Hessing een schuld van ruim tien miljoen
euro niet kon inlossen. Die miljoenen was hij schuldig aan een
financieringsmaatschappij Alcredis, eigendom van Evert Louwman. In de pers haalt
Hessing uit naar Louwman en beschuldigt hem ervan dat hij het project moedwillig
heeft laten sneven om zo in het bezit te komen van het autobedrijf. Ingewijden
weten echter te vertellen dat het al veel langer slecht ging met Hessing als
autobedrijf. Er werden simpelweg te weinig auto's verkocht om de zaak draaiend
te kunnen houden. De vastgoedmiljoenen zouden juist gebruikt zijn voor het
autobedrijf.
Daags na het faillissement lieten verschillende partijen weten interesse te
hebben voor het pand en de importeurschappen. Louwman heeft in elk geval het
pand in handen en onderhandelt met de fabrikanten van de exclusieve merken over
de importrechten, weten de kranten te melden.
|