Autobedrijf Hessing

Utrecht (NL)



 
●  Rolls-Royce Ghost als nieuw model
●  Nieuwe auto's en occasions
●  Dealer van exclusieve merken
●  Crisis is ook hier merkbaar
●  Overzicht van aangeboden modellen


februari 2010, aanvulling januari 2012
 

  


Het is stil in de tempel


De showroom van Autobedrijf Hessing aan de A2 bij Utrecht is één van de markantste van Nederland. Het is een mooie ambiance voor auto’s die minstens zo exclusief zijn, al was het alleen maar vanwege hun uitstraling en prijs. Terwijl elders dealers hun deuren moeten sluiten vanwege de crisis, staat in deze tempel het glimmend metaal nog volop in de schijnwerpers. Een nieuwe Rolls-Royce is reden om weer eens binnen te stappen. Maar er is méér te zien.
 

Het opvallende pand van Hessing langs de A2 bij Utrecht.

Midden in de autoshowroom wordt een expositieruimte over een nieuw, luxe woonproject ingericht, Park Bloeyendael in De Bilt: een beschermde en beveiligde wijk met louter exclusieve villa's en een majestueus appartementencomplex. Een woning hier kost al gauw een miljoen, maar schrik niet van anderhalf keer dat bedrag voor een appartement in het hoofdgebouw. Exclusiviteit is het trefwoord. Huizen en groen bepalen het beeld. Voor auto's is een plaats in de parkeergarage onder de grond. In iedere eenheid kunnen minimaal twee, maar in sommige wel een handvol auto's.
Werknemers van een bouwbedrijf leggen de laatste hand aan de expositieruimte en zijn druk in de weer met de inrichting. Langs de muur staan talloze foto's van de verschillende villasoorten. Op de tafeltjes liggen boeken met staaltjes van moderne architectuur, verspreid over de wereld. Filmbeelden met Hollywood-achtige leefomgevingen trekken voorbij op de levensgrote beeldschermen. De man achter het vastgoedproject is Frits Hessing, eigenaar van het autobedrijf.
 

Luxe optrekjes in Park Bloeyendael, te bekijken in de showroom van Hessing.


Slappe was
De presentatie sluit perfect aan bij de clientèle die men hier gewend is te ontvangen: ondernemers, zakenlui, artiesten en liefhebbers die één gemeenschappelijk kenmerk hebben, namelijk dat ze goed in de slappe was zitten en daar ook voor willen uitkomen. Op de leestafel ligt niet toevallig de Telegraaf in plaats van de Volkskrant. Het woord modaal is hier onbekend. Mensen met een doorsnee loondienstverband komen hier alleen om te kijken of om te werken. Kijkers en werkers zijn er op deze vrijdag in februari wel, klanten niet. De verkopers zitten achter hun bureau om met telefoon en beeldscherm potentieel geïnteresseerden op te sporen en zaken te regelen. Ook het hogere segment van de automarkt heeft klappen gekregen. De aanschaf van een sportwagen "voor erbij" of het inruilen van de luxe limousine kan best even wachten tot de aandelen het weer beter doen. De recessie heeft in elk geval twee liefhebbers van een Lamborghini en een exclusieve Rolls-Royce cabriolet niet tegengehouden. Beide auto's zijn verkocht en staan te wachten op aflevering.

 

Deze Lamborghini is verkocht, meldt het kaartje dat erop ligt.

De showroom is nog altijd indrukwekkend vanwege de bijzondere architectuur.

De verschillende merken hebben elk hun eigen gedeelte.

Er wordt hard gewerkt aan aanpassing van het middengedeelte van de showroom.

Zes cijfers
De prijzen van de nieuwe auto's hebben allemaal minstens zes cijfers voor de komma en in veel gevallen is het eerste cijfer geen 1. Behalve bij de Maserati's liggen de prijzen van de occassions meestal ook boven de ton. Goedkope auto’s staan hier niet, alleen dure en peperdure. Het gaat om modellen waarvan gezegd wordt: “Als je moet vragen wat-ie kost, is hij te duur voor je”.
Al bijna veertig jaar vertegenwoordigt het familiebedrijf Hessing de merken Rolls-Royce en Bentley in Nederland. In 1980 kwam daar Maserati bij en in 1995 Lamborghini. Sinds vier jaar is Hessing ook de Nederlandse distributeur van Bugatti. De website spreekt ergens nog over zes merken, maar die tekst is men vergeten aan te passen. Begin 2009 is afscheid genomen van Lotus. Ouderen herinneren zich de naam Hessing ongetwijfeld nog als dealer van dure, exclusieve tweedehands auto’s en importeur van Amerikaanse Fords.
 

Het aanbod bestaat uit zowel nieuwe als gebruikte modellen, van onder meer Bentley en Rolls-Royce.

Hessing doet ook in Italiaanse raspaardjes en vertegenwoordigt Maserati en Lamborghini.

Het mooie gebouw heeft ook zijn keerzijden zoals de temperatuurregeling en de steile, gladde vloeren.

Geluidswal
Ruim vier jaar geleden werd het omvangrijke bedrijfspand in De Bilt verruild voor de zichtlocatie langs de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. Het opvallende gebouw (met als bijnaam de cockpit) is onderdeel van de geluidswal. In het begin deden zich op de naastgelegen snelweg opstoppingen voor. Inmiddels zijn de meeste verkeersdeelnemers aan de glazen bobbel gewend geraakt. De verhuizing was destijds wel een cultuurschok. Het hout en de luxe vloerbedekking van De Bilt werden ingeruild voor een koele high tech-omgeving met witte vloeren en wanden. Dat koel heeft alleen betrekking op de uitstraling, want in de zomer werkt de glazen gevel als een broeikas en stijgt de binnentemperatuur tot een onaangenaam niveau. Het gezegde ‘Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden’ heeft hier z’n architectonische vertaling gekregen. Een andere onhandigheid vormen de steile gladde vloeren. Mooi om er een auto op te zetten, maar lastig om te lopen. Je moet beslist de trap nemen. 
 

Het nieuwste model, de Ghost als "kleine" en "goedkopere" Rolls-Royce.

Vergeleken met de Phantom is de Ghost veel eleganter gelijnd. 

De traditionele grille werd opnieuw getekend en is een slag sierlijker geworden.

Het beeldmerk in de wielen blijft altijd rechtop staan! Het typeplaatje opzij is samengevoegd met het zijknipperlicht.

En zo ziet de Ghost er uit als hij niet in de schijnwerpers staat, maar gewoon buiten op straat. 

Baby
Reden voor het bezoek was de komst van een nieuwe Rolls-Royce, altijd een evenement. De Britse BMW-dochter heeft aan het bestaande gamma een nieuw model toegevoegd, de Ghost. Het is een kleiner model, onder de Phantom. Sommigen spreken liefkozend over een baby-Royce, maar met een lengte van vijf meter veertig is het dan wel een baby van de mammoet. (Kenners korten de naam nooit af tot ‘Rolls’, maar altijd tot ‘Royce’, daarmee eer betonend aan de geestelijk vader van het merk, autotechnicus Henry Royce.) “De Rolls-Royce Ghost is een visie op eenvoud”, geeft Hessing op de website aan. Onder eenvoud verstaat menigeen echter wat anders dan een twaalfcilinder met een inhoud van 6,6 liter en een vermogen van 570 pk. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u en optrekken naar honderd vergt minder dan vijf tellen. De lijnvoering is ogenblikkelijk herkenbaar, maar sportiever en beslist eleganter dan die van de grotere broer. Wat ons betreft is dit de fraaiste Rolls-Royce van het huidige aanbod. Net als de Phantom scharnieren de achterdeuren aan de achterkant. De Ghost is goedkoper dan de andere modellen, maar met een prijs van het showroommodel van € 370.960 is het nog geen koopje.
Wie één van de standaardkleuren te gewoontjes vindt, kan een satijnzilveren motorkap krijgen. En natuurlijk is al het hout van het binnenwerk afkomstig van dezelfde boom en is het leer van de stoelen van koeien die nooit tegen het prikkeldraad hebben gestaan. Hij mag eenvoudig zijn, aan sommige uitgangspunten tornt ook deze baby niet.
 

Publiciteitsfoto's van de Ghost. De auto heeft als optie een zilvergrijze motorkap.

Net als de grotere Phantom heeft de Ghost achterdeuren die aan de achterzijde scharnieren.

Het interieur straalt een en al luxe uit, met het beste hout en leer als materialen.

De basisvormgeving van het dashboard is eenvoudig en overzichtelijk.

Achterbank en de binnenkant van de deuren gaan in elkaar over.

Aanbod
De Ghost staat in een speciaal hoekje van de showroom, bij de andere modellen van het merk. Tegenwoordig omvat het aanbod vijf modellen, naast de Ghost zijn dat de Phantom als gewone limousine en met een verlengde wielbasis, de Phanton Coupé en de Drophead Coupé (een prachtige Engelse uitdrukking voor een cabriolet). Sinds BMW het bedrijf overnam en een geheel nieuwe fabriek liet verrijzen in het Zuid-Engelse Goodwood is er volop activiteit. Het bedaagde imago werd afgeschud met een vormgeving die - zeker in het begin - lang niet door iedereen werd gewaardeerd. Maar mooi of niet: karakteristiek zijn deze mastodonten van de weg zeker. Vorig jaar maakte Rolls-Royce 1002 auto's. Ondanks de komst van het nieuwe model is de productie ruim tweehonderd stuks minder dan het jaar ervoor. De crisis laat zich gelden. De belangrijkste markten zijn de Verenigde Staten, Engeland en de Verenigde Arabische Emiraten. In Nederland werd afgelopen jaar slechts één nieuwe Rolls-Royce op kenteken gezet. Voor Hessing is het te hopen dat 2010 een stijging laat zien. Alles staat klaar om de gasten in een aangename atmosfeer te ontvangen. In alle rust kan men plaatsnemen in één van de luxe fauteuils om uitvoering, kleur en extra opties uit te kiezen. Op deze vrijdag zijn alle stoelen echter onbezet, net als de zitjes bij de andere merken. Het is stil in de tempel.

 

Het is stil in de tempel. Ook de dure merken hebben te lijden onder de crisis. 

De voorkanten van de Phantom (links) en Ghost (rechts) vergeleken.

Links de Phantom Coupé, rechts de Drophead Coupé.

Twee gebruikte Phantoms: de linker kost € 290.000, de rechter is bijna een ton goedkoper, maar heeft meer gereden.

Karakteristiek: de zilverkleurige motorkap van deze Drophead Coupé.

Hij is verkocht. De auto behoort tot de op één na milieu-onvriendelijkste categorie.

De tweedeurs coupé met aan de voorkant openslaande deuren. Hij kost nieuw ruim een half miljoen.

Ook de coupé is een indrukwekkend grote verschijning.

De vorm van de voorruit, A-stijl en het extra zijruitje is een bijzonder stijlelement.

Publiciteitsfoto's van de Coupé tonen de bijzondere deur- en kofferklepopeningen en het instrumentenbord.

Bentley
Nu we toch binnen zijn, nemen we de tijd om ook de andere modellen en merken rustig te bekijken. In absolute aantallen spant Bentley de kroon. Sinds de scheiding van Rolls-Royce is het aanbod sterk verbreed. Bentley timmert behoorlijk aan de weg. Hessing heeft, al dan niet als occassion, het grootste deel van het aanbod in huis. De basis wordt gevormd door de Continental Flying Spur, tegenwoordig ook leverbaar in de snelle Speed-uitvoering. Als afgeleide zijn er de Continental GT en GTC, de coupé en cabriolet. Van de nieuwste Mulsanne is alleen een groot fotopaneel aanwezig.
Wie een nieuwe te prijzig vindt, kan voor een gebruikt model ook terecht. Om uit te zoeken, hoef je niet eens naar Utrecht. Via de website kan je thuis in alle discretie de keus bepalen. Dan mis je wel de omgeving van de autotempel. Daar kan een beeldscherm met plaatjes niet tegenop.

 

Bentley Continental Flying Spur in gewone en Speed-uitvoering.

Aan voor- en achterkant zijn sedan en coupé/cabriolet duidelijk aan elkaar verwant.

Bentley Continental GT. 

Bentley Continental GTC.

De Bentley oogt kleiner en lichtvoetiger dan hij is.

Leer en het beste hout domineren het interieur. Er is keuze uit verschillende houtsoorten. (Rechterfoto: Hessing)

Twee gebruikte Bentleys: de Arnage kost € 175.000, de Azure precies een ton meer. 

De uitstraling van het dashboard van deze twee auto's is door de kleurstelling totaal verschillend. (Foto's: Hessing)

De nieuwe Mulsanne is er alleen nog in de vorm van een groot fotopaneel.

Zo gaat de nieuwe top-Bentley eruit zien.

De roomwitte Quattroporte is van 2008 (40.000 km gereden) en kost anderhalve ton. De nieuwe GranTurismo kost € 204.802.

Tien cilinders met een inhoud van 5 liter liggen onder de kap van de Gallardo.

Elk detail is stijlvol uitgevoerd. Alleen de wielen kosten al een vermogen. (Foto's: Hessing)

Beide modellen van de Gallardo zijn gloednieuw. Voor een kwart miljoen (per stuk!) doet Hessing ze graag van de hand.

Twee vreemde eenden in de bijt: een Audi TT cabriolet en een Ferrari.
 

   Aanvulling

JANUARI 2012
Op 9 januari 2012 is Hessing failliet verklaard. Het faillissement omvat vijf ondernemingen, waaronder het autobedrijf. In de media verschijnen berichten die de oorzaak van het bankroet leggen bij het vastgoedproject. De verkoop van de grond en de woningen van park Bloeyendael bleef sterk achter bij de verwachtingen zodat Frits Hessing een schuld van ruim tien miljoen euro niet kon inlossen. Die miljoenen was hij schuldig aan een financieringsmaatschappij Alcredis, eigendom van Evert Louwman. In de pers haalt Hessing uit naar Louwman en beschuldigt hem ervan dat hij het project moedwillig heeft laten sneven om zo in het bezit te komen van het autobedrijf. Ingewijden weten echter te vertellen dat het al veel langer slecht ging met Hessing als autobedrijf. Er werden simpelweg te weinig auto's verkocht om de zaak draaiend te kunnen houden. De vastgoedmiljoenen zouden juist gebruikt zijn voor het autobedrijf.
Daags na het faillissement lieten verschillende partijen weten interesse te hebben voor het pand en de importeurschappen. Louwman heeft in elk geval het pand in handen en onderhandelt met de fabrikanten van de exclusieve merken over de importrechten, weten de kranten te melden.