Collectie Vereijken
Helmond (NL)
●
Particuliere verzameling
●
Een hobby van man én vrouw
●
Verhuur van bruidsauto's
●
Uiteenlopende modellen
juni 2013
Van alle markten thuis
Het echtpaar Vereijken in het
Brabantse Helmond heeft in de loop de jaren als hobby een verzameling
van tientallen klassieke auto’s opgebouwd. In een speciaal voor dit doel
gebouwde ruimte achter hun huis worden ze gekoesterd als de tastbare erfenis van
een lang leven hard werken. Een buitengewoon gastvrije ontvangst geeft de
gelegenheid die erfenis eens nader te bekijken.
In het voorportaal staat een
Whitgift met een onduidelijke achtergrond.
In het halletje staat een Whitgift, strak in
de lak. Het merk heeft een onduidelijke achtergrond. Veel is
Louis Vereijken er niet over te weten gekomen. Sommige bronnen reppen over een
Engelse, andere over een Amerikaanse achtergrond. Het deert hem niet echt. Het
wagentje is er immers niet minder mooi om. Aan de andere kant van de ruimte zien
we een lichte motorfiets van Peugeot. Op een
tafeltje staat een grote bruidsfoto. Dat is niet toevallig. Veel bezoekers zijn
toekomstige bruidsparen. Achter het voorportaal staan op twee
verdiepingen namelijk tientallen oude auto’s waarvan de meeste gehuurd kunnen worden voor
bruiloften en partijen. Op deze manier probeert Vereijken een klein deel van de
uitgaven voor de hobby terug te verdienen. Gas en elektra worden immers steeds
duurder. De bruidsfoto verbeeldt echter nog veel meer: het begin van een leven lang samen
werken en optrekken van onze gastvrouw en -heer, met deze verzameling als een gezamenlijke hobby.
 |
 |
De bruidsfoto is hier minstens zo op
zijn plaats als de lichte motorfiets van Peugeot.
Stoffenzaken
Vanuit een enkele marktkraam bouwden Louis en Mientje Vereijken een keten
op van 40 stoffenzaken en een groothandel. In de topdagen hadden ze 147 mensen
in dienst. Dat was altijd hard werken. Ze hebben er een schitterend huis, een goede
oude dag en mooie hobby aan over gehouden. Ze klagen niet. Integendeel, al
doet het nog steeds pijn dat hun levenswerk geen toekomst bleek te hebben.
In de stoffen kwam de klad. Mensen naaien hun kleding niet meer zelf. De winkels
moesten sluiten. Maar gelukkig zijn de kinderen goed terechtgekomen. Twee hebben een
eigen zaak. Schoenen en sieraden.
Vereijken en zijn vrouw hebben de grens van
zeventig inmiddels al enkele jaren achter zich gelaten, al zie je dat niet aan
ze af. Het geheim? Altijd bezig blijven. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds
laat, vroeger met de zaak, tegenwoordig met de tuin, het huis en de auto’s.
Gastvrij worden we ontvangen. Geen kouwe drukte, maar hartelijkheid alom. Geworteld in
Brabant is dit altijd hun streek gebleven. Vroeger reisden ze naar Duitsland en
Indonesië voor de stoffen. Nu blijven ze hier. Wat wil je nog meer in zo'n mooie
omgeving? En de kinderen wonen in de buurt. Koffie schenkend en cake serverend
rijgen ze met een duidelijk Brabantse tongval
de ene anekdote aan de andere.
Natuurlijk komt het op de auto’s. We gaan eens kijken.
 |
 |
De collectie is ondergebracht in een
speciaal gebouw achter het woonhuis.
Enkele modellen op de begane grond.
Schatkamer
Achter hun tot villa verbouwde oude boerderij staat de schatkamer. Geen schuur
of loods, maar een in stijl opgetrokken gebouw met een kostbaar rieten dak, al
was het een tweede woonhuis op het erf. De gemeente werkte mee en gaf ze
toestemming hun collectie op eigen terrein te stallen. Op de begane grond en in de kelder
staan tientallen auto's allemaal goed gepoetst te
glimmen. Om klanten in de sfeer te brengen, hebben verschillende auto's kanten
strikjes om de buitenspiegels.
Een echte lijn in de verzameling is niet te
herkennen. De Vereijkens zijn niet eenkennig en hebben een groot autohart. Hier
staat wat ze leuk vinden en op hun pad kwam. De laatste aanwinst is een Rover
2600 van een dokter uit de omgeving. Hoewel Louis Vereijken had besloten geen
auto's meer te kopen,
kon hij dit aanbod niet afslaan. De Rover werd hem voor weinig geld
aangeboden. Dan zeg je geen nee. Zijn vrouw hoopt hem nog één keer te kunnen
overreden een Citroën Traction Avant aan te schaffen. Tot die tijd doet ze het
met een modelletje op een tafeltje bij binnenkomst en in de vensterbank.
 |
 |
Een verlengde Rolls-Royce Silver
Cloud zonder derde zijruitje, maar met "valse scharnieren".
Links twee Jaguars, rechts een
Daimler met koetswerk van Hooper.
Een chique Jaguar MK IX of
alledaagse Morris Minor: ze worden op dezelfde wijze gekoesterd.
Zo'n mooie Rover 2600 (SD1) sla je
voor weinig geld toch niet af...
Een mooie klassieke Packard, volgens
de eigenaar een ramp als de kap omhoog is: "Je ziet helemaal niets".
Ook deze Chevrolet Corvette is als
bruidauto te huur (foto: Oldtimers & Classiccars)
Chevrolet cabriolet en Lincoln
limousine: trouwauto's bij uitstek.
Met zo'n Cadillac (bouwjaar 1960)
heb je als bruidspaar zeker bekijks. (foto: Oldtimers & Classiccars)
Een oude Citroën (links en
hieronder) en de droom van mevrouw Vereijken: een Traction.
 |
Antieke klokken
De vragen naar het waarom van het verzamelen en naar de eerste auto zijn niet
met één zin te
beantwoorden. Er zijn als het ware drie eerste auto’s, terwijl het begon met
antieke klokken. Vereijken had een aardige collectie
toen één van zijn relaties vroeg of hij misschien ook belangstelling had voor
oude auto's. Hij had nog een Chevrolet te koop. Wie van oude techniek houdt,
maakt gemakkelijk een overstap, moet hij gedacht hebben. Vereijken vond het idee wel
leuk en kocht de auto. Er moest nog wel wat aan worden gedaan. Hij kende iemand
die de Chevrolet wel voor hem wilde opknappen. De man had echter een probleem. In
zijn garage was maar plaats voor één auto en daar stond een oude Citroën die hij
zojuist had gerestaureerd. Vereijken wist snel raad. Hij kocht de Citroën en nam
die mee naar huis. Hij had er wel plek voor. En behalve de Chevrolet wilde hij
ook de aangeboden A-Ford wel hebben. Van het een kwam het andere. Hij kreeg de
smaak te pakken. Jarenlang ging het zo door: hij liep aan tegen wat aardigs en zijn kennis
knapte het op. Zo breidde de verzameling zich uit. Aan
zelf sleutelen en knutselen is hij nooit begonnen. Je moet weten waar je kracht
ligt en bovendien had hij er geen tijd voor.
 |
 |
Blik op de onderverdieping met
rechts een Daffodil.
De gele Citroën was één van de drie
eerste modellen. Rechts een bakkerswagen waarvan de motor ontbreekt.
Verlengd en omgebouwd tot pick-up:
een bijzondere Ford Mustang.
In de kelder is het donker. Het valt
niet mee de Peugeot 203 en Opel Kadett op de foto te krijgen.
Een MG en Westfield, zomaar twee
sportwagentjes uit de verzameling.
Van alles wat
Wat is er zoal te zien? Op de begane grond staan vooral de trouwauto’s, met als
pronkstuk een lichtgele open achtcilinder Packard uit 1939. Een mooie auto, zo
met de kap open. Met dichte kap is het een ramp om mee te rijden, wordt ons
verteld. Het uitzicht is beroerd. Verder zien we een Rolls-Royce Silver Cloud en Silver Shadow, een Jaguar MK 2 en MK
IX, een Daimler limousine met een koetswerk van Hooper en enkele Amerikaanse sleeën.
Ze worden vergezeld door Chevrolets, Fords en een Citroën uit de jaren dertig, een Pagode-Mercedes, maar ook een
Chevrolet Corvette uit de jaren zeventig.
De verzameling in de kelder is nog
bonter. Er staat van alles en nog wat, van alledaagse auto’s als de Opel Kadett
A, een Peugeot 203, een Skoda 100, Ford Cortina, Fiat Toplino, 500 en 600 tot een verlengde tot
pick-up omgebouwde Ford Mustang, een Westfield, een DS en een bakkerswagen met
houten opbouw op
basis van een antieke Citroën. Er zit geen motor in. De restaurateur is in het
project blijven steken waarop Vereijken het wagentje maar naar zijn permanente
stalling heeft gebracht.
 |
 |
Er is ook nog plaats voor een
ingerichte huiskamer en een oude juke box.
Juke box
Elke auto heeft zo zijn eigen verhaal. Louis en Mientje brengen ze met enthousiasme
naar voren. Tussen de
vierwielers staan bankstellen, kastjes en een biljarttafel. Op de muur zijn
toepasselijke schilderingen aangebracht, op de grond liggen vloerkleden, ergens
opzij staat een juke box en in een hoek een complete
oude huiskamer. Dit is hún wereld, maar ze laten er anderen graag van
meegenieten. Het is allemaal eerlijk en degelijk spul, keurig onderhouden of
vakkundig opgeknapt. De presentatie is nergens poenerig. Dat zou ook niet passen bij onze gastheer en
-vrouw. In dat opzicht lijkt een witte Bugatti een buitenbeentje. Schijn
bedriegt: het is een replica uit 1967. De auto onderstreept nog eens dat deze
verzamelaars van alle markten thuis zijn.
■
In de hoek een gezellige bar, rechts
een replica van een Bugatti. Een echte zou hier niet passen.
Alleen het bordje op het hek
verraadt de schatkamer achter op het terrein.
|