Opmerkelijk
autokerkhof
Glendale -
Utah (USA)
●
Bijzondere verzameling wrakken
●
Modellen door de jaren
heen
●
Achtergrond onbekend
●
Foto-impressie
oktober 2018
Kijken mag, aankomen niet
Autowrakken van voornamelijk Amerikaanse
merken, soms van historische betekenis, op een autokerkhof langs de kant van de
weg in de Amerikaanse staat Utah. Een schatting over de duim: minstens tweehonderd. Daar gaat de liefhebber niet zo maar aan voorbij, dat spreekt vanzelf.
Gaandeweg de kennismaking groeit de verbazing. Er lijkt enige mate van ordening
te zijn. Wat moet
dat hier en waarom?
 |
Het is donderdag 4 oktober 2018. We hebben er al heel wat kilometers op zitten
tijdens onze toer door Amerika. Heel wat mijlen, beter gezegd. Al veel
bijzonderheden en eigenaardigheden in dit land hebben we ervaren. Elke dag komen er weer bij.
We rijden op Highway 89. Vanochtend vertrokken we uit Springdale bij het Zion
National Park en nu zijn we op weg naar Bryce Canyon, dat opnieuw een
natuurhistorisch hoogtepunt belooft te worden. Er zijn veel van die
hoogtepunten in deze weken. De nationale parken bieden ongekend veel natuurschoon
en zijn bovendien fantastisch georganiseerd.
Op onze reis zijn we na Californië en Nevada in de derde staat terechtgekomen, Utah. Het
is hier anders. Niet alleen moet de klok een uur vooruit, maar ook de aanblik
lijkt te verschillen. Alsof alles een stuk rommeliger is, minder verfijnd. Of
dat te maken heeft met de staatsgrens? Wellicht. Iedere staat lijkt haar eigen
cultuur te hebben. Veel vaker dan in de afgelopen
weken zien we bij de huizen langs de weg afgedankte auto’s staan. Ze hebben
veelal de status van wrak bereikt. Kennelijk zijn ze op enig moment in onbruik
geraakt maar nooit opgeruimd. Op menig erf staat een oude pick-up die opa of oma ooit nog heeft
gebruikt. De gezinsauto van pa of ma is na een werkzaam leven gewoon
achtergelaten. Ze staan blijkbaar niemand in de weg. Er is geen aandrang ze weg
te (laten) halen. Soms zijn ze al deel geworden van de natuurlijke omgeving.
 |
 |
Opvallend veel afgedankte auto's bij
de huizen langs de kant van de weg. Ze zijn nooit weggehaald.
 |
 |
Edsel
We hebben onze ervaringen nauwelijks gedeeld en uitgesproken als bij Glendale
een bijzondere verwaarloosde oude auto in beeld komt. Het is
een Edsel. Die kom je niet iedere dag tegen. We minderen vaart en zien dat er
meer auto’s staan. Veel meer zelfs. Reden voor een stop. We rijden een zijweg in
en dan dringt pas goed door dat het een gigantisch autokerkhof is. Zo over de
duim geschat wel tweehonderd auto's. Het zijn veelal Amerikaanse merken, sommige zeer karakteristiek
voor de Amerikaanse autohistorie. De oudste is zo’n driekwart eeuw oud, de jongste minimaal een kwart. Ze
verkeren in wisselende staat van ontbinding. Veel meer dan schrootwaarde zullen ze
niet hebben.
Zelfs een doorgewinterde fanatieke klusser begint er niet meer aan ze op te
knappen.
We stappen uit. Er is niemand om wat aan te vragen. Na het overwinnen van enige schroom lopen we
brutaalweg het terrein op om het geheel van dichterbij te bekijken. Niet alleen de Edsel
is bijzonder. Er is nog meer interessants te zien. Een Chevrolet van 1957 bijvoorbeeld,
opgeknapt beslist een liefhebbersmodel. Er staan er zelfs twee. Een Rambler Rebel,
gemaakt tussen 1957 en 1960, zou in goede staat niet misstaan in
een museum. Je kunt nog steeds zien dat het vroeger een chique verschijning is
geweest met zijn uitvoering in twee kleuren. De dicht bij elkaar geplaatste
koplampen zijn karakteristiek.
 |
 |
Het is deze Edsel die de aandacht
trekt en onze nieuwsgierigheid opwekt.
Na het inslaan van de zijweg blijkt
dat er veel meer auto's staan en liggen.
Twee keer een Chevrolet modeljaar
1957, met die speciale "raketten" op de motorkap.
Of gaat de voorkeur uit naar
modeljaar 1958?
Deze Rambler Rebel is vroeger een
chique wagen geweest. Dat zie je nog steeds.
Een typisch Amerikaanse
familiewagen, een Ford.
Gremlin
Een Chevrolet Impala
van 1959 met zijn horizontale staartvinnen is als sedan al opmerkelijk, maar de
stationcar is de overtreffende trap wat exclusiviteit aangaat. Destijds had je veel bekijks met zo'n auto. Twee typisch
Amerikaanse modellen zijn de Ford Rancho en Chevrolet El Camino: aan de voorkant
is het een personenwagen en van achteren een pick-up.
We kijken onze ogen uit.
Er staan maar liefst drie Gremlins naast elkaar (dat wil zeggen: wat ervan over is),
het model dat AMC in 1970 lanceerde om Volkswagen in de markt van de kleine
auto's dwars te zitten. Dat mislukte jammerlijk. De Gremlin was net zo raar als
zijn naam doet vermoeden; de makers namen de grotere Hornet, kortten het
onderstel in, behielden de voorkant, maar vervingen de kofferbak door een
schuine achterkant.
Even verderop ligt de beoogde VW-killer van General Motors: een
Chevrolet Corvair,
door consumentenactivist en latere onafhankelijke presidentskandidaat Ralph
Nader tot de grond toe afgebrand in zijn boek Unsafe at any speed. Toch
zou een mooi gerestaureerd exemplaar voor een liefhebber waarde hebben.
Hoe verder je rondkijkt, hoe meer je ontdekt. Pick-ups, bestelbusjes,
vrachtwagens, voorlopers van de SUV: ze zijn er allemaal. En allemaal in
vergelijkbare staat, de ene hooguit een klein beetje beter en completer dan de
andere.
 |
Jaargang 1959 van de Chevrolet
Impala Station Wagon, met horizontale staatvinnen. is ogenblikkelijk herkenbaar.
Rechts de voorkant van de Chevrolet
Impala Station Wagon en op de achtergrond de Rambler Rebel.
Personenwagen en pick-up
gecombineerd: Ford Rancho en Chevrolet El Camino.
De mislukte VW-concurrent van AMC,
de Gremlin. Drie stuks naast elkaar.
Een coupéversie van het tweede model
Chevrolet Corvair. Onveilig, maar wel iconisch.
Raadsel
Van wie de auto’s zijn, waarom ze hier verzameld zijn en wat de bedoeling is,
blijft een raadsel. Duidelijk is wel dat ze van iemand zijn
die er waarde aan hecht. Op verschillende plaatsen lezen we de tekst Look do not
touch. Dit is niet zomaar een autokerkhof. Dit lijkt meer op een eerbiedwaardige
begraafplaats.
Nieuwsgierig geworden, zoeken we na aankomst op onze bestemming naar
aanknopingspunten op internet. Daar lezen we een bericht van iemand anders met
dezelfde ervaring als wij. Hij is erachter gekomen dat de eigenaar een zekere Bill is, leeftijd rond
de tachtig. Hij heeft hem ook gesproken. Bill is trots op zijn verzameling oud roest.
Hij beschouwt het als een
bezienswaardigheid. Daar heeft hij groot gelijk in. Dat mensen op zijn terrein
rondlopen en kijken, vindt hij niet erg. Alleen mogen ze er geen onderdelen of
beeldmerken afslopen. Vandaar de vele bordjes. Look do not
touch.
In de tijd dat wij rondkijken, hebben nog twee langsrijdende automobilisten de
auto even geparkeerd om een blik op deze curieuze uitstalling te werpen. Dit is meer dan oude rommel. Dit heeft charme. Dit is
een wegkwijnend stukje historie. En dat zomaar langs de kant van de weg. Vrij om
ernaar te kijken. Als je er verder maar vanaf blijft.
■
 |
Zo'n Lincoln Continental (vooraan)
kennen we nog als de auto van Cannon, de tv-politieheld.
Meer belangstelling voor een
vrachtwagen? Dat kan ook.
Zeg maar welk tijdvak je voorkeur
heeft. Maar denk erom: alleen kijken.
Deze camper ziet er nog goed uit.
Zou die nog bruikbaar zijn?
Deze Fords zijn definitief
afgedankt.
Links: ronde achterlichten maken de
Ford jaren '50 snel herkenbaar. Rechts: in de kofferbak ligt nog een losse
motor.
Het zijn er misschien wel 200 alles
bij elkaar.
Deze Pontiac Silver Streak is een
van de oudere modellen. Rond 1950 gemaakt.
Lang geleden liet je je graag zien
met zo'n elegant gelijnde auto.
Er zijn ook nieuwere auto's bij. Dat
wil zeggen zo'n kwart eeuw oud.
Voorlopers van de moderne SUV's: een
Jeep Grand Wagoneer en een GMC.
De "collectie" omvat vele modellen
in soorten en maten.
De wrakken zijn niet, zoals je vaak
ziet, op elkaar gestapeld, maar lijken wel uitgestald.
Deze Chevrolet en Cadillac missen
wat delen. Meegenomen door vandalen? Of eerder hergebruikt?
Het dak is niet ongehavend uit de
strijd gekomen...
Rust roest. Dat laten deze oude
auto's maar weer eens zien.
Voor deze verzameling onderbreekt de
liefhebber zijn reis even. Ieder zijn hobby!
|