Fordlandia
The rise and fall of Henry Ford's
forgotten jungle city -
Greg
Grandin
●
Historie van een mislukt plan
●
Fords wens tot volledige
onafhankelijkheid
●
Een eigen rubberplantage in
Brazilië
●
Ideeën over een ideale
samenleving
●
Het opleggen van eigen waarden
en normen
januari 2012
|
Henry's mislukte utopia
Eind
jaren twintig liet Henry Ford in Brazilië een nederzetting verrijzen die moest
bijdragen aan twee van zijn idealen: een volledig onafhankelijk autobedrijf en
een modelsamenleving voor zijn werknemers. Het werd in beide opzichten een
jammerlijke mislukking.
Vanaf het begin was het een curieus,
om niet te zeggen bizar project: het stichten van een stadje midden in de
Braziliaanse jungle. Ruim tachtig jaar geleden gaf de Amerikaanse automagnaat
Henry Ford (1863-1947) er opdracht toe. Hij koppelde er meteen zijn naam aan:
Fordlandia. Het project had tot doel de Fordfabrieken volledig onafhankelijk te
maken van de door de Britten en Nederlanders beheerste markt van natuurlijke
rubber.
Fords nederzetting, links vanuit
de lucht (alle foto's op deze webpagina zijn afkomstig uit het archief van
TheHenryFord).
Ford werd bij een groot publiek
vooral bekend door de invoering van de lopende band bij de autoproductie. Zijn
beroemde model T werd daardoor ook bereikbaar voor de gewone burger. Jaar op
jaar kon hij de prijs ervan verlagen. Het werd de op één na meest geproduceerde
auto ooit. Ford is de vader van de mobilisering van de samenleving en de opkomst
van het consumentisme. Zijn visie op de productie van consumentengoederen
bepaalde decennialang het beeld van de geïndustrialiseerde wereld. Wie zich
verdiept in de persoon leert iemand kennen met een buitengewoon ingewikkelde
karakterstructuur. Ford was een vat vol tegenstellingen. Hij was gewoon en
excentriek tegelijkertijd. Hij had uitgesproken opvattingen over de
technologische revolutie als weldaad voor de mensheid. Hij hield ontzettend van
de natuur die zijn eigen producten meehielpen te verwoesten. Hij gunde zijn
werknemers het beste, mits ze functioneerden in een onmenselijk systeem waarin
werk boven alles stond. Hij had hele eigen denkbeelden over goed en kwaad, had
uitgesproken voorkeuren en antipathieën, was onverholen antisemitisch en had de
pest aan de bankwereld. Hij wenste keizer te zijn in zijn eigen gestichte
keizerrijk: onafhankelijk van anderen en zonder inmenging van buitenaf.
 |
 |
Het kappen van de bomen in het
regenwoud om plaats te maken voor de plantage en nederzetting.
Initiatieven
Henry Ford verraste de wereld keer op keer met zijn eigengereide initiatieven:
de oprichting van zijn eigen autofabriek, het uitkopen van andere
aandeelhouders, de opzet van zijn productiesysteem, de vrijwillige verdubbeling
van het dagloon voor zijn arbeiders, mislukte vredesinitiatieven tijdens de
Eerste Wereldoorlog, de oprichting van een eigen openluchtmuseum en proeven met
soja om melkkoeien overbodig te maken. De lijst is moeiteloos uit te breiden.
Ford werd de rijkste man van zijn tijd, omringde zich met dubieuze
onderwereldfiguren en hielp door mentale onderdrukking mee aan de vroegtijdige
dood van zijn enige zoon.
Al deze aspecten zijn in vele biografieën uitgebreid beschreven. Het project
Fordlandia heeft echter nooit veel aandacht gekregen. Dat was reden voor de
Amerikaanse historicus en auteur Greg Grandin zich hierin te verdiepen en zijn
ervaringen te boek te stellen. De ondertitel is veelzeggend: the rise and
fall of Henry Ford’s forgotten jungle city. Opkomst en ondergang vonden
plaats binnen een tijdsbestek van nog geen twintig jaar.
 |
 |
Links de haven, rechts de
krachtcentrale van Fordlandia.
Zelfvoorzienend
In 1927 wil Henry Ford een volgende stap doen om zijn autoproductie volledig
onafhankelijk te maken van anderen. Aan de River Rouge nabij Detroit ontstaat op
dat moment het grootste industriële complex ter wereld. Het is bijna
zelfvoorzienend. Op het terrein staan hoogovens, staal- en glasfabrieken,
allemaal eigendom van Ford. Het hout voor de koetswerken komt van eigen bossen
en houtzagerijen en wordt met eigen schepen aangevoerd. Er zijn laboratoria voor
materiaalonderzoek en fabrieken voor het maken van de onderdelen voor de auto’s.
Alleen voor rubber is Ford afhankelijk van de wereldmarkt, gedomineerd door de
Engelsen en Nederlanders met hun plantages in het Verre Oosten. Dat is hem een
doorn in het oog: afhankelijk te zijn van anderen die met hun machtspositie de
prijzen kunnen dicteren. Henry Ford besluit zijn eigen rubber te gaan
produceren. De plantage moet verrijzen aan de oever van de rivier Rio Tapajós in
Brazilië. Ford krijgt de beschikking over 1 miljoen hectare land. Het bedrijf
zal het gebied ontwikkelen. Brazilië en de locale gemeenschap krijgen een
aandeel in de opbrengst. De keus van het land is niet toevallig. Brazilië was
een belangrijke rubberleverancier voordat de productie zich verplaatste naar
Azië.
 |
 |
Na het kappen wordt de grond
klaargemaakt voor beplanting met rubberbomen (rechts).
Jungle
Grandin neemt de lezer mee met de eerste pioniersreizen van Fords medewerkers in
1927 naar de bijna ondoordringbare jungle waar de nederzetting moet komen. De
Amerikanen willen, in opdracht van hun baas, een industrieel complex neerzetten
naar Amerikaans ontwerp. Lees: zoals Ford het in eigen land heeft gedaan. Ze
blijken echter totaal niet voorbereid op het voor hen onbekende gebied. Niet
alleen krijgen ze te maken met totaal andere klimatologische omstandigheden, ook
de weerstand van de plaatselijke bevolking is onderschat. Bovendien kent
Brazilië volstrekt onduidelijke politieke besluitvormingsprocessen, waarbij het
uitblijven van een besluit vaak de duidelijkste uitkomst is. Daarnaast zijn de
techneuten van Ford slecht op de hoogte van de natuurlijke omstandigheden
waaronder rubberbomen gedijen. Ze zaaien in het verkeerde seizoen, gebruiken de
verkeerde zaden en worden het ongedierte niet de baas.
Links de school, rechts het
ziekenhuis van de gestichte plaats.
Een patiënt wordt binnengebracht en
overgebracht naar de ziekenzaal. De hulp was kosteloos.
Modelsamenleving
Hoewel het met de rubberproductie niet gaat zoals verwacht, komt Fordlandia als
gemeenschap letterlijk en figuurlijk van de grond. Ford wil meer dan een
rubberplantage realiseren. Hij wil een modelsamenleving, waar arbeiders onder
goede omstandigheden kunnen werken en wonen. De arbeidsvoorwaarden zijn beter
dan in de omgeving. Er komt een ziekenhuis waarvan ook niet-werknemers gratis
gebruik kunnen maken. De dokters kunnen beschikken over de modernste apparatuur.
De voorzieningen zijn beter dan elders in Brazilië. Kinderen krijgen les in de
door Ford gebouwde school. Er komen een zwembad, restaurant en winkels. De
huizen krijgen tuintjes, zodat iedereen gedeeltelijk zijn eigen voedsel kan
telen. Met de cultuur en gewoontes van de Brazilianen wordt niet of nauwelijks
rekening gehouden. De werktijden zijn zoals in Amerika, dus overdag, en niet
zoals men hier gewend is, voor zonsopgang en na zonsondergang. Lokale
omstandigheden worden over het hoofd gezien. De huizen zijn naar Amerikaans
model en zijn niet aangepast aan het klimaat. Aanvankelijk leidt het materiaal
van de daken in de zomer tot ondraaglijke temperaturen binnen.
 |
 |
De geordende woonwijk voor de
bewoners van Fordlandia. Allemaal met een klein tuintje, zoals Henry Ford dat
wilde.
Huisbezoek
De dwang en drang van Ford gaat nog veel verder. De mensen moeten leven zoals
Henry Ford dat goed acht. Dat betekent onder meer een verbod op roken en het
gebruik van alcohol, hoewel dat in de praktijk niet te handhaven blijkt. Net als
in Amerika gaan medewerkers van het bedrijf op huisbezoek bij de werknemers om
te kijken of ze wel verstandig omgaan met het verdiende geld. Deelname aan de
door Henry Ford zo belangrijk gevonden dansavonden is niet geheel vrijwillig.
Op de plantage en in de houtzagerij wordt gewerkt volgens de systematiek van
Ford. Het tijdschema is strak en vergt grote discipline. De weerstand van de
werknemers groeit met de jaren. In 1930 slaat de vlam in de pan als Ford uit
doelmatigheidsoogpunt besluit dat werknemers hun maaltijd niet langer geserveerd
krijgen, maar ervoor in de rij moeten gaan staan. Er breekt opstand uit. De
gebouwen van Ford moeten het ontgelden. Het zou feitelijk nooit meer goed komen.
 |
 |
De danszaal, ook Henry Fords eigen
idee, en het zwembad.
De houtzagerij (links) en rechts de
verwoestingen na de opstand van 1930 met vooraan een kapotte prikklok.
Grootspraak
In al die jaren valt de hoeveelheid geproduceerde rubber tegen. Bij lange na
worden de geprognosticeerde hoeveelheden niet bereikt. Bij de start in 1927 werd
gezegd dat de plantage jaarlijks goed zou zijn voor het rubber van 2 miljoen
auto’s. Het bleek al gauw grootspraak. Ford blijft voor het rubber aangewezen op
de wereldrubbermarkt. In de toptijden komt slechts 750 van de 38.000 benodigde
ton rubber uit Brazilië. Fordlandia levert wel verschillende houtsoorten, maar
de investeringen brengen hun geld niet op.
Om de problemen de baas te worden, huurt Ford In 1933 platendeskundige James
Weir in. Hij adviseert elders een rubberplantage op te zetten omdat de
omstandigheden daar beter zijn. Zo ontstaat naast Fordlandia de vestiging
Belterra, honderdtwintig kilometer stoomafwaarts. Na 1933 krijgt deze plaats een
steeds prominentere positie. De bevolking van Fordlandia neemt in omvang snel
af. De plantage blijft bestaan, maar lijdt een kwijnend bestaan. In 1940 werken
er nog 500 mensen in Fordlandia, tegen 2500 in Belterra.
Omdat het Braziliaanse avontuur tegemoet moest komen aan Henry Fords idealen,
verwachtte iedereen zijn persoonlijke belangstelling. Jarenlang hebben de
Braziliaanse regering en de bewoners van Fordlandia uitgekeken naar zijn komst.
Het bezoek heeft nooit plaatsgevonden.
 |
 |
Eén van de huizen (links) en het
sproeien tegen ongedierte op de latere plantage van Belterra (rechts).
Rubberbomen van 16 maanden (links)
en van 4,5 jaar oud (rechts).
Rubberbomen
In 1945 zet het bedrijf Ford een punt achter het Braziliaanse avontuur. Het doet
de grond voor een kwart miljoen dollar over aan de Braziliaanse overheid. Er is
dan in totaal 20 miljoen dollar in de projecten geïnvesteerd. Er staan drie
miljoen rubberbomen. Henry Ford is inmiddels opgevolgd door zijn kleinzoon Henry
Ford II die alleen door grote reorganisaties en drastische ingrepen het bedrijf
van de ondergang kan redden. De ideeën van de oude Ford over ideale
productievormen en bijpassende samenlevingen blijken in de weerbarstige
werkelijkheid minder succesvol dan in het hoofd van de oude man.
Fordlandia bestaat nog steeds, maar is verlaten en niet veel meer dan oude
gebouwen met ingegooide ramen. De watertoren met het afgebladderde logo van Ford
is nog altijd van veraf te zien. Het is de enig overgebleven zichtbare
verbintenis met het autoconcern.
In bepaalde seizoenen was het
terrein moeilijk toegankelijk. Dat bleef zo. Rechts een foto van 1937.
Nawoord
Grandin heeft zijn grondige studie naar de opkomst en ondergang van Henry’s
illusie weten te vertalen in een beeldend verhaal met vele sfeerdetails. Hij
neemt de lezer mee naar de Braziliaanse jungle van die tijd. Zijn houding is een
kritische. In het nawoord trekt hij de conclusie dat Fords verhaal een
illustratie is van de Amerikaanse arrogantie om overal ter wereld de eigen
normen als uitgangspunt te nemen voor in te richten samenlevingen. Daarmee
krijgt het verhaal van Fordlandia opeens een ander perspectief, waarbij de
gedachten meteen uitgaan naar de Amerikaanse missies in Afghanistan en Irak.
Henry Ford werd ook in Amerika destijds bij tijd en wijle als een zonderling
gezien – zeker op latere leeftijd – maar is anderzijds overduidelijk wel een
kind van zijn land. ■
 |
Fordlandia
The Rise And Fall Of Henry Ford's Forgotten Jungle City
Greg Grandin
Icon Books Ltd
oktober 2010
|
|