Boekpresentatie
'FiftyFifty'
Baarn (NL)
●
Exclusieve bijeenkomst in Bomencentrum
●
Presentatie eerste exemplaren
●
De passie van twee enthousiastelingen
●
50 bijzondere Volvo's
●
50 bijzondere bomen
oktober 2011
Meer dan twee kilo bijzonderheden
Vijftig bijzondere Volvo's en vijftig
bijzondere bomen in woord en beeld. Dat is de inhoud van het boek FiftyFifty dat
op
14 oktober 2011 in het Groene Paviljoen van het Baarnse Bomencentrum ten doop werd
gehouden. Een opmerkelijk boek van twee enthousiaste initiatiefnemers die twee
ogenschijnlijk gescheiden werelden van bomen en auto's met elkaar weten te
verbinden. Een select gezelschap van honderd gasten was aanwezig.
 |
“CO2 is het mooiste goed op aarde. Bomen hebben het nodig en maken er
zuurstof van. Auto's scheiden de CO2 uit die de bomen gebruiken.
Bomen en auto's hebben dus alles met elkaar te maken". Met een vette knipoog
knoopt Hans Blokzijl zijn twee werelden aan elkaar. Hij is gepassioneerd
bomenspecialist, -liefhebber en -handelaar, een groene ondernemer met liefde
voor landschap en milieu. Tegelijkertijd is hij verslingerd aan bijzondere
Volvo’s, gemaakt in bomenland bij uitstek, Zweden. Hij heeft een unieke
collectie bijzondere modellen opgebouwd. De liefde voor beide ontstond tijdens
een stage voor zijn opleiding, vele jaren geleden. Samen met zijn vriend Carlo
Brantsen, hoofdredacteur van het autoblad Carros en ook Volvo-adept, maakte hij
het boek FiftyFifty. In groot formaat presenteert de luxe uitgave vijftig
bijzondere bomen en evenzoveel exclusieve Volvo’s.
Honderd gasten waren uitgenodigd
de boekpresentatie bij te wonen.
Hans Blokzijl heeft er plezier
in. Rechts signeert hij boeken samen met co-auteur Carlo Brantsen.
Om in de sfeer te komen staan
tegen de wand kartonnen met afbeeldingen van de auto's in het boek.
Weigeren
Honderd speciale gasten zijn op 14 oktober uitgenodigd de presentatie bij te
wonen. “Een uitnodiging van Hans kun je niet weigeren”, vertelt Lex Kerssemakers,
lid van de Raad van Bestuur van Volvo Cars in Zweden. “Hij blijft zo lang
aandringen dat je maar beter meteen ja kunt zeggen, ook al staan er andere
afspraken in de agenda”. Kerssemakers is er dus, net als de algemeen directeur
van Volvo Nederland, Ad van Batenburg, en de honorair-consul-generaal van
Zweden, Edgar Peer. Oud-SER-voorzitter Herman Wijffels kon op het laatste moment
niet, maar is er via het videoscherm toch bij. De aanwezige hoofdgasten worden
onderhoudend geïnterviewd door TROS-presentator Bas van Werven. “Met de diepgang
van een surfplank”, naar eigen zeggen. De uitnodiging vermeldt een
tafeldiscussie over groene mobiliteit. Een typisch voorbeeld van een vlag die de
lading niet dekt. Niemand van de aanwezigen stoort het. Het is toch vooral een
feestje met vrienden en bekenden.
 |
 |
Plaats van samenkomst: Blokzijls
eigen Groene Paviljoen in Baarn.
Uitzicht vanaf het paviljoen op
het prachtig aangelegde park.
De
natuur heeft zich in herfsttinten getooid.
Groene Paviljoen
Plaats van samenkomst is natuurlijk (in beide betekenissen van het woord) het
Groene Paviljoen in Baarn, Blokzijls eigen conferentiecentrum. Buiten hebben
zijn duizenden bomen en planten zich inmiddels getooid in herfsttinten. De zon
geeft extra diepte aan de kleuren. Voor de deur staan twee auto’s uit de
collectie van Blokzijl. De ambulance is een Volvo 445 uit 1959 met koetswerk van
het Zweedse bedrijf GRIP-kaross Grantorpets Fabriks AB. De wagen heeft
jarenlang dienst gedaan, op het laatst op een vliegveld, voordat hij naar Baarn
kwam. Daarnaast staat een zes meter veertig lange Volvo 960 Limousine van
koetswerkbedrijf Nilsson, gebruikt door het Zweedse Koninklijk huis. Een kleine
badge op de grille verwijst naar dit roemrijke verleden. “Europese koningshuizen
kiezen graag voor Volvo omdat ze veilig, chic en niet protserig zijn”, aldus één
van de aanwezigen. In dit gezelschap gaat zo'n verklaring er in als Gods woord
in een ouderling, even vergetend dat de Oranjes decennia lang voor Ford kozen.
 |
 |
Voor de deur één van de auto's
uit de Swedish Collection.
De 544 Stationcar heeft een
verlengde wielbasis om het beter geschikt te maken als ambulance.
Ooit reden leden van de
Koninklijke familie in Zweden in deze auto, nu de gasten van Hans Blokzijl.
Het plaatje op de grille verwijst
naar het Koninklijk verleden.
Boek
Dit voorjaar ontstaat bij Blokzijl het idee om een boekje te maken over zijn
beide passies. Als snel wordt vriend en autojournalist Carlo Brantsen bij het
project betrokken. Hij weet meteen dat ‘nee’ geen optie is. Het ene idee volgt
op het andere. De onvermoeibare Blokzijl zet er vaart achter. Hij belt 's
ochtends in alle vroegte met de uitwerking van een eerste idee van de avond
ervoor. Het boekje wordt een boek: omvangrijk en lijvig, meer dan twee kilo
zwaar. Het presenteert vijftig speciale Volvo’s en bomen in woord, maar vooral
in beeld. Brantsen ontfermt zich over de autoteksten, Blokzijl brengt zijn
bomenkennis in.
De meeste auto’s maken deel uit van Blokzijls eigen Swedish Collection.
Voor een exclusieve cabriolet en niet minder bijzondere pick-up op basis van de
“Kattenrug” wordt echter een beroep gedaan op een Zweedse collectioneur. Een
Belgische dealer-verzamelaar stelt enkele andere modellen beschikbaar, waaronder
een rolbeugelloos prototype van de 480 Cabriolet. Een Nederlander ziet zijn
vaderlandse Volvo 343 geportretteerd. De samenstellers benaderen twee andere
landgenoten voor hun Amazon, het model dat opmerkelijk genoeg in de Swedish
Collection ontbreekt. De schitterende wit met zwarte 122S en de groene
stationcarversie P220 worden net als de andere auto's in een bosrijke omgeving
op de foto gezet. Natuurlijk zijn de eigenaren uitgenodigd voor de
boekpresentatie. Hun auto’s staan op de parkeerplaats tussen die van de andere
gasten.
 |
 |
Enkele klassieke Volvo's op de
parkeerplaats, een 544 "Kattenrug" en 122S Amazon.
Beide auto's zijn opgenomen in
het boek, maar daar zijn de foto's vele malen mooier!
Twee exclusieve uitvoeringen:
links de 960 Ambassador, rechts diens opvolger, de S90 Executive.
De hal waar de collectie van
Blokzijl is ondergebracht; rechts een Duett, één van zijn vele modellen.
Grootschalig
Ondernemer Blokzijl pakt zaken groots aan. Zijn Bomencentrum is uniek in
Nederland, net als zijn conferentieoord. Ook een ‘aardig ideetje’ als een boek
wordt een grootschalig project. De oplage is maar liefst 25.000. Verkoop en
distributie houdt hij in eigen hand. Naast een Nederlandse komen er Engelse en
Zweedse versies. Volvo Nederland heeft er inmiddels als relatiegeschenk 1000
besteld. Bij de presentatie wordt Kerssemakers uitgedaagd een order te plaatsen
om de uitgave op te nemen in de internationale collectie officiële
relatiegeschenken. Tot een toezegging laat hij zich ter plekke niet verleiden.
Hij realiseert zich ongetwijfeld dat een bestelling vroeg of laat onvermijdelijk
is.
Het boek is in de onwaarschijnlijk korte termijn van enkele maanden
gerealiseerd. Fotograaf Ingmar Timmer had liever wat meer tijd gehad, zegt hij.
Aan de foto’s is het niet af te zien. Het eindresultaat toont geen spoortje van
haast of tijdsdruk. Dat is mede, verklaart Blokzijl nadrukkelijk, te danken aan
de inzet van één van zijn medewerkers Alwin Houthoff. Hij ging met het boek naar
bed en stond ermee op. Als dank krijgt hij een dakloze Volvo aangeboden,
compleet met boom! Voor een parkeergarage is het wat lastig…
 |
 |
Een dakloze Volvo mét boom als
dank voor de inzet.
Neutraal
Groene ondernemer en vijftig ton bedrukt papier, kan dat samen? Blokzijl geeft
het antwoord: ja. Bij de keuze van de drukker is de productiewijze
doorslaggevend geweest. “Dat hij een Volvo rijdt, pleitte ook voor hem”, voegt
hij eraan toe. Voor het drukken zijn bio-inkten gebruikt, gebaseerd op
plantaardige oliën. Het papier is FSC-gekeurd, wat betekent dat het afkomstig is
van verantwoorde bosbouw. De gehele productie is CO2-neutraal en met
100% groene stroom gerealiseerd.
Auto’s en natuur: onverenigbare grootheden verenigd, met fifty-fifty
aandacht voor beide delen, al krijgen de auto’s toch net iets meer accent. Maar
op de vraag van Bas van Werven wat Blokzijl zou doen als hij moest kiezen tussen
bomen en auto’s, komt spontaan het antwoord: bomen. Al was het alleen maar omdat
ze noodzakelijk zijn om de autoliefhebberij mogelijk te maken. Zo zakelijk is
hij nou ook wel weer. ■
Meer informatie over FiftyFifty ►www.swedishcollection.nl
Meer over de collectie van Hans Blokzijl ►verslag
van bezoek aan de Swedish Collection in maart 2011
 |
 |
Links één van de afbeelde auto's
in het boek, rechts de beide mannen achter de uitgave, Carlo Brantsen en Hans Blokzijl.
Twee exclusieve open Volvo's in
het boek FiftyFifty.
Een Duett en 145 Express, hoewel
seriemodellen toch bijzonder, zeker in deze conditie.
Blokzijl weet de werelden van
auto's en bomen als geen ander bij elkaar te brengen.
|