Historische trucks

Den Helder (NL)




●  Bijeenkomst van klassieke voertuigen
●  Foto's van oude trucks
●  Enkele legerauto's van toen
 



juni 2011
 

  


Klassieke zware jongens op de werf
 

De Oude Rijkswerf Willemsoord in Den Helder was op 25 en 26 juni het middelpunt van het Historisch Weekend, een jaarlijkse traditie die in 2011 het derde lustrum beleefde. Bezoekers konden kennismaken met tal van oude transportmiddelen, op de weg en in het water. In de mailbox ontvingen we een serie foto's van een aantal klassiekers, met name oude trucks.
Hieronder een kleine impressie voor wie zelf niet naar de marinestad kon afreizen.

 

De Oude Rijkswerf is in oude glorie hersteld (foto's: Willemsoord bv).

Tweehonderd jaar geleden gaf Napoleon opdracht om het vissersdorp Den Helder uit te bouwen tot een zeehaven met droogdokken. De strategische ligging maakte het stadje tot ideale vestigingsplaats voor een oorlogshaven. Inspecteur-generaal Jan Blanken werd aangesteld om het karwei te klaren. Zijn plan omvatte de aanleg van een werfterrein, vestingwerken, magazijnen en huizen. Na de val van Napoleon besloot Koning Willem I het project voort te zetten en te laten uitvoeren. De bijzondere positie als vooraanstaand onderdeel van de verdediging van het land raakte Den Helder niet meer kwijt. Nog altijd kent iedereen dit uiterste puntje van Noord-Holland als de marinestad.
Bijna twee eeuwen lang was de Rijkswerf Willemsoord onderdeel van de Koninklijke marine. In 1993 kreeg dit krijgsmachtonderdeel een nieuw emplacement op de Nieuwe Haven. De staat droeg het oude complex in 2000 over aan de gemeente. Den Helder besloot het monument te behouden en er een nieuwe, recreatieve bestemming aan te geven met een jachthaven, musea, restaurants, een bioscoop, casino en ruimte voor grote evenementen.
 

 

Begrip
Sinds enige jaren is de historische plek Willemsoord het decor van een bijeenkomst met klassieke voer- en vaartuigen. Dit Historisch Weekend is in de wijde omgeving inmiddels een begrip. Liefhebbers van oude auto's, vrachtwagens, motoren en boten komen bijeen om te zien en gezien te worden. Omlijst door muzikale optredens en vermaak voor jong en oud trekt het evenement elke keer zo'n 25.000 bezoekers.
Vergeleken met de omgeving zijn de auto’s nog jong. In Napoleons tijd was het paard immers nog het gebruikelijke vervoermiddel. In de autowereld hebben modellen met een leeftijd van een halve eeuw of meer echter de status van klassieker bereikt. Daarom passen de historische werf en zijn bezoekers toch goed bij elkaar. In totaal waren er meer dan 500 oude auto's, waarvan ruim 100 vracht- en legerwagens. Ze trokken veel bekijks. Ook de zware jongens op de werf riepen gevoelens van weemoed op, waarbij na een eerste regenachtige dag de zon zijn best deed zijn naamdag waardig in te vullen. Ongetwijfeld is er volgend jaar weer een Historisch Weekend; editie 16. In afwachting daarvan een terugblik op nummer 15.  
 

Het werfterrein biedt ruimte genoeg voor de oude auto's en trucks.

Auto's van allerlei jaargangen, in soorten en maten.

Tot de oudste deelnemers behoren deze bedrijfswagens op basis van de Ford T. Rechts één van de eerste modeljaren.

De vaderlandse DAFs roepen bij velen herinneringen op aan vroeger, toen je ze gewoon op straat zag.

Originele uitvoeringen van toen zijn prachtig opgeknapt en onderhouden.

Twee DAF-bussen: links met opbouw van Bova, rechts een Van Hool-koetswerk waarvan het achterste deel is omgebouwd.

Een DAF 2600 frontstuurcabine en een Volvo-truck met zogeheten torpedofront.

Twee Volvo-trekkers zonder oplegger. Aan de opbouw is het leeftijdsverschil goed af te zien.

Internationaal verwierf het Zweedse Scania-Vabis bekendheid met dit model met vierkante neus dat vele jaren werd gemaakt.

Modernere varianten van het merk dat na 1969 eenvoudigweg Scania ging heten.

Brandweerauto's van Magirus-Deutz, met het bekende beeldmerk op de grille.

De wagen links kreeg een tweede leven; de eigenaar koos een opvallend kleurtje uit. Rechts een origineler exemplaar.

Links nogmaals hetzelfde type Magirus, rechts een klassieke Unimog.

Een Mercedes-Benz truck en kampeerwagen. Op de achtergrond een Opel Blitz.

Een in Nederland zeldzame vrachtwagen van het Zwitserse merk Berna.

Typisch Amerikaans: een oude Ford F-serie pick-up en een Kenworth vrachtwagen.

Een Amerikaanse Mack-trekker, rechts met een zwaar beladen dieplader, links losgekoppeld.

Een Nekaf-Jeep en een DAF vertegenwoordigen het legergroen in de marinestad.

Nog twee militaire DAFs van weleer, type YA, ééntonners, hier met verschillende opbouwen.

Een serie klassieke tractoren maakte ook deel uit van de transporttentoonstelling.

Oude Franse auto's. Dergelijke old timers vragen nog heel wat uurtjes om er weer glimmend bij te staan.

Sommige plaatjes behoeven geen toelichting. Afblijven geblazen!

Links een Renault Juvaquatre/Dauphinoise stationcar, rechts een Austin A35 bestelwagen.

Edele Britten: een Jaguar S-type en Bentley S1. De jaren zestig laten zich groeten.

Een Buick Riviera met gigantische achterruit en een vroege Ford Mustang.

Tweemaal een DeLorean. De zwarte is niet origineel, want de auto werd ongelakt afgeleverd. Rechts een Jaguar E-type.

Twee prachtige, nostalgische combinaties, een 2CV en Kever met minstens zulke karakteristieke aanhangers.

Zo vervoer je je kostbare klassieker en zo stap je bij een BMW Isetta naar binnen.

Klassiekers zijn er in het groot.... en in het klein. De vitrine staat tegen de neus van een Peugeot 204.

Na een druk weekend, ligt het voormalige werfcomplex er weer rustig bij. Volgend jaar de volgende editie.