DAF-Experience en -fabriek

Eindhoven (NL)




●  Klanten- en relatiecentrum bij fabriek
●  Fabrieksbezoek 
●  DAF als onderdeel Paccar
●  Introductie nieuwe XF
●  Oranje als introductiekleur Euro 6 serie  


december 2015 - aanvulling januari 2016
 

  


No nonsense met een warme uitstraling 
 

Op het fabriekscomplex in Eindhoven staat sinds enkele jaren het DAF Experience Center. Hier ontvangt het bedrijf klanten en relaties. De formule blijkt aan te slaan: de doelgroep reageert positief. Dat is begrijpelijk, concluderen we na een bezoek, gekoppeld aan een rondgang door de fabriek. De uitwerking van het idee is doordacht en buitengewoon verzorgd. Menige autofabrikant kan zich hieraan spiegelen. Tijdens de hernieuwde kennismaking met onze nationale truckbouwer krijgen we een kijkje achter de schermen op gebieden als de cultuur van de onderneming, de communicatiestrategie, de relatie met het Amerikaanse moederbedrijf, de introductie van een nieuw model en het geheim achter winstgevendheid in een periode van algehele economische malaise die deze bedrijfstak zwaar heeft getroffen. Na de kennismaking blijft een duidelijk oranjegevoel over. 

 

 

Voor de deur van het DAF Experience Center staan drie trucks, een DAF, Kenworth en Peterbilt. Ze behoren tot dezelfde familie, sinds het Amerikaanse bedrijf Paccar in 1996 DAF overnam. De verschillen zijn duidelijk. De werelden van de vrachtwagens aan beide kanten van de Grote Oceaan zien er anders uit. Naast smaak is de wetgever een oorzaak. Waar in Amerika de lengte van de oplegger aan een maximum is gebonden, is in Europa de totale lengte gelimiteerd. Daarom zijn de Europese trucks zo compact gebouwd en dijen de Amerikanen fors uit in de lengte.
Dat DAF onderdeel is van Paccar betekent dat er veel aandacht is voor permanente winstgevendheid en dus voor efficiënte productiemethoden, kostenbeheersing en een flexibele bedrijfsvoering. Al 76 jaar op rij is het moederbedrijf  winstgevend. Binnen de autowereld is dat een ongekende prestatie.
 

Drie merken, één familie: DAF, Kenworth en Peterbilt.

Europese markt
Met een productie van 129.000 trucks in 2014 en een omzet van 19 miljard dollar is Paccar de vijfde truckproducent ter wereld, na Daimler, Volvo, Volkswagen (MAN/Scania) en Dongfeng. Onder normale economische omstandigheden zijn de drie merken van Paccar ongeveer even groot. DAF richt zich vooral op de Europese markt, maar heeft sinds enige tijd ook een fabriek in Brazilië. In Eindhoven bouwt men de zware en middelzware modellen XF en CF, in Engeland rolt de lichte LF van de band. In België worden de cabines van de XF en CF gemaakt. Bij elkaar produceerde DAF in 2014 43.200 voertuigen met een personeelsbestand van 8500 werknemers. Zo’n 5500 daarvan werken hier in Eindhoven. Lang niet al die mensen houden zich rechtstreeks bezig met het bouwen van auto’s. Behalve gebruikelijke zaken als ontwikkeling, verkoop en administratie, is serviceverlening aan de ondernemer en chauffeur een belangrijke afdeling. DAF heeft een decennialange traditie op het vlak van snelle hulp bij pech. In 1972 werd International Truck Service gelanceerd, destijds een primeur in de bedrijfswagenwereld. In het distributiecentrum in Eindhoven ligt 99,8 procent van de onderdelen op voorraad om zo snel mogelijk naar een gestrande vrachtwagen vervoerd te worden.
 

Links de CF, rechts de XF, beide modellen worden in Eindhoven gemaakt.

Motorenontwikkeling
De plaats van DAF binnen het concern heeft twee gezichten. Enerzijds is er een grote vrijheid in bedrijfsvoering en zijn de lijnen kort. Aan onnodige bureaucratie hebben zowel moeder als dochter een hekel. Waar Eindhoven op eigen benen kan staan, moedigen de Amerikanen dat aan. Anderzijds is er wel degelijk sprake van integratie van de afzonderlijke bedrijfsonderdelen. Zo is DAF het center of excellence voor de hele groep als het gaat om motorenontwikkeling. Het profiel van het merk DAF is hoog, al maakt de toevoeging ‘a Paccar Company’ onderdeel uit van de huisstijl. (De naam Paccar komt voort uit de Pacific Car and Foundry Company, met een historie die teruggaat tot 1905.) Binnen DAF is de Eindhovense vestiging met een oppervlakte van 120 voetbalvelden verreweg het grootst. Hier vindt de motorenbouw plaats, de productie van plaatwerkcomponenten en de productontwikkeling. Even buiten het fabrieksterrein staat het onderdelendistributiecentrum, terwijl in het Brabantse Sint Oedenrode de testbanen liggen.
 

DAF is het center of excellence voor de hele Paccar-groep op het vlak van motorenontwikkeling.

Relatiecentrum
Vandaag zijn we te gast in het Experience Center, gevestigd in een onopvallend pand. Het is één van de vele fabrieksgebouwen. De entree is relatief eenvoudig met twee glazen draaideuren. In witte letters staat de naam op het glas. Geen automatisch zoevende deuren, geen rode loper, geen neonletters op de gevel en een eenvoudige bewegwijzering. Aan de buitenkant zie je niet dat binnen een tot in de puntjes verzorgd relatiecentrum is ingericht. Het tekent de onderneming. No nonsense is hier het credo. Aan overdreven opsmuk hebben ze bij DAF een hekel. Kwaliteit is belangrijk, net als goede relaties en écht contact met de klanten. Daar richt zich de energie op. De geur van gebakken lucht vinden ze hier ongewenst. Het idee van het Experience Center komt van DAF zelf. Natuurlijk zijn er bedrijven ingehuurd voor de uitvoering, maar aan het concept liggen geen dure bureaus met hoge uurtarieven ten grondslag. Lean and mean is het uitgangspunt. Dat gaat ook op voor bijvoorbeeld de communicatie-uitingen. DAF werkt graag met veelal kleine, gespecialiseerde partijen. De regie blijft in eigen hand.
 

De toegang tot het Experience Center is eenvoudig.

Crisis
Het idee voor een dergelijk klantencentrum is ontstaan ten tijde van de grootste naoorlogse crisis in de bedrijfswagensector. In het najaar van 2008 stortte de markt in. Omzetdalingen van 50 tot 75% waren binnen de branche aan de orde van de dag. De totale Europese markt halveerde van 330.000 naar 165.000 nieuw verkochte voertuigen per jaar. Net als andere bedrijven moest DAF razendsnel reageren. De flexibele organisatie maakte dat mogelijk. Binnen het bedrijf was snelle kostenreductie een opgave voor iedere afdeling. Bij Communicatie kwam een vraagteken te staan bij de peperdure deelname aan internationale tentoonstellingen. De vraag was vervolgens: hoe kunnen we potentiële klanten dan kennis laten maken met onze nieuwste producten en diensten? Het antwoord was eenvoudig: door relaties naar Eindhoven te halen. Per saldo een kosteneffectieve én doeltreffende oplossing. In enkele jaren tijd zijn al 25.000 serieuze zakenrelaties verwelkomd. Ze kunnen kennismaken met het productgamma, de fabriek en de historie. Het DAF-museum is vlakbij. Op het testterrein van Sint Oedenrode mogen ze zelf achter het stuur van een truck kruipen om te ervaren wat het betekent zo'n voertuig te berijden.
 

In plaats van naar beurzen te gaan, nodigt DAF de klanten uit naar Eindhoven te komen.

Uitleg over de achtergronden van het exterieurontwerp.

Schaalmodel om te laten zien hoe een nieuwe cabine er uit gaat zien.

Model om de maatvoering van de onderdelen te controleren.

Vormen van merchandising: schaalmodellen en kleding.

Hoogwaardig
De nadruk op kostenbewustzijn en de weerzin tegen opsmuk betekenen niet dat de gasten een middelmatige ontvangst wacht. Integendeel. Het DAF Experience Center is slim opgezet, doordacht vorm gegeven en hoogwaardig uitgevoerd. Voor het nieuwe Euro 6 productenprogramma onderging het een complete metamorfose en werd het fors uitgebreid. De eerste ruimte biedt mogelijkheden om groepen te ontvangen. Er zijn bijpassende horecafaciliteiten. Aan de wand zien we vitrines met merchandising, van schaalmodellen tot kleding. De volgende zaal heeft een theateropstelling en een smetteloze, glanzend witte, halfronde vloer. Powerpoint- en filmbeelden op het zaalbrede scherm ondersteunen de presentaties. Na afloop daarvan worden de gasten uitgenodigd de witte vloer op te gaan. Het scherm gaat omhoog en op een achterliggend halfrond scherm start een multiprojector presentatie met bijpassende muziek. Beeld en geluid imponeren de bezoekers, in de traditie van effectieve communicatie. Daarna splitst het scherm zich en krijg je zicht op de nieuwste producten. In de letterlijke zin schitterend uitgelicht staan ze uitnodigend te wachten op een nadere kennismaking.
 

Na de filmprojectie gaan de bezoekers de showruimte in.

De modellen schitteren letterlijk als de wand opengaat.

Onderdeel van de Experience: een overzicht van de motoren.

De Experiende biedt ruimte grote gastengroepen te ontvangen.

Aan tafels kunnen gesprekken worden gevoerd.

Euro 6
Oranje is de overheersende kleur. Bijna alle modellen zijn in deze kleur gespoten. Dat is niet omdat iemand dat wel mooi vond, noch een teken van chauvinisme, maar een strategische keuze, legt gastheer en communicatiedirecteur Rob Appels uit. Vanaf 1 januari 2014 mogen in Europa alleen nog trucks worden verkocht die voldoen aan de Euro 6 emissie-eisen. DAF ontwikkelde een heel nieuwe reeks XF-modellen, met een nieuw chassis en nieuwe motoren. Het was met één miljard de grootste investering in de historie van het bedrijf. Om de introductie van die nieuwe serie extra kracht bij te zetten, werd een exclusieve introductiekleur gekozen. Zo’n onderscheidende kleur is belangrijk om bij klanten en pers te onderstrepen dat het om een nieuw product gaat en aan te geven dat DAF anders is dan de concurrenten. De Euro 5-lijn van het Eindhovense merk had als promotiekleur felgeel. DAF koos nu voor een warme, bijna huiselijke uitstraling. Zo moet duidelijk worden dat het bedrijf dicht bij de klant staat. Het oranje werd consequent doorgevoerd bij de presentatie van de totaal nieuwe truck, in de markt gezet als de beste XF ooit.
 

Het paradepaardje van DAF, de compleet nieuwe XF.

Op de vloer brengen bewegende projecties de boodschap over.


Familieband
Ter wille van de versterking van het merkimago en ter onderscheiding van de Euro 5-modellen, kregen ook de kleinere modellen dezelfde promotionele kleur. Samen met het ontwerp van het front onderstreept dit de familieband tussen de verschillende modelseries. Ze zijn allemaal duidelijk DAF. Rob Appels voegt daar graag aan toe: “Ontwikkeld voor de laagste operationele kosten en gebouwd volgens de hoogste kwaliteitstandaard”. Hij vertelt dat het werk aan de nieuwe generatie trucks in het diepste geheim moest plaatsvinden. Net als in de personenwagenindustrie zijn journalisten tuk op plaatjes van toekomstige modellen. Het lukte DAF het nieuws geheim te houden tot aan de introductiedatum. Ook niemand van de werknemers had de ongeschreven regel overtreden om niets naar buiten te brengen. In deze tijd van snelle sociale media een compliment aan allen, aldus Appels. Het tekent volgens hem de betrokkenheid van de werknemers bij het bedrijf. Iedereen snapt wat er op het spel staat. Toen de XF officieel werd gepresenteerd, was er gebak voor het hele personeel. Het was een mooie dag voor de fabrikant én voor de plaatselijke bakker!
 

De CF is er ook in extra stille uitvoering, voor bijvoorbeeld nachtelijk vervoer in binnensteden .

De LF is de lichtste truck en komt uit Engeland.

De showruimte toont verschillende opbouwmogelijkheden.

Kosten
Vergeleken met de wereld van de personenwagens kent de bedrijfswagensector een ander evenwicht tussen zakelijkheid en emotie. De ondernemer let vooral op de kosten. Naast de aanschaf is dat vooral verbruik, onderhoud en service. Een DAF kan in bepaalde gevallen toe met een servicebeurt om de 150.000 kilometer. Een motor wordt geacht zo’n 1,6 miljoen kilometer zonder grote problemen te kunnen afleggen. Bij ongeplande stilstand is het van grote waarde snel weer verder te kunnen rijden. Elke minuut telt. Voor de chauffeur daarentegen is zijn truck als een tweede huis. Is hij er trots op, zal hij er zuiniger mee omspringen. De berijder is de grootste beïnvloeder van de kosten van een vrachtwagen, legt Appels uit. Gevraagd naar de aanschafprijs van een truck, kaatst hij de bal terug. “Wat kost een huis? Zo’n vraag is ook niet eenduidig te beantwoorden”. Het hangt helemaal af van het type en de uitvoering.
 

Deze witte LF steekt af bij alle andere modellen.

Toch eens even instappen....?

Deze module toont het interieur van de CF-Truck.

De ergonomie van het interieur is uitgekiend en biedt de chauffeur de beste ondersteuning voor het werk.

Rondleiding
Het wordt tijd eens te gaan bekijken hoe zo’n truck tot stand komt. De start van de fabrieksrondleiding is in de oude ontvangsthal van het hoofdkantoor aan de Geldropseweg. Het zal een halve eeuw geleden zijn dat ik hier voor het eerst kwam. Behalve vrachtwagens werd toen ook nog de Daf 33 in Eindhoven gemaakt. Het gebouw roept herinneringen op. De opzet is sindsdien niet veranderd. De smalle gangen met glazen kantoren zijn er nog altijd. Gelukkig is ook de opvallende muurschildering behouden gebleven, met het oude DAF-beeldmerk als centraal element. Midden in de hal staan een paar moderne trucks. Natuurlijk uitgevoerd in warm oranje.
We nemen plaats in een treintje dat ons door de fabrieken voert. Beeldschermen geven achtergrondinformatie over aard en omvang van het proces. De paden zijn smal. Het is knap stuurmanskunst (of beter: stuurvrouwskunst) dat de wagonnetjes niets raken. Je kunt zien dat het gebouw al tientallen jaren oud is. Woekeren met de ruimte is een probleem in veel fabrieken op traditionele locaties. Midden in de fabriek vinden bouwwerkzaamheden plaats. Hier komt straks vast een nieuwe machine. In de tussentijd gaat het werk gewoon door.
 

In het oude hoofdkantoor begint de fabrieksrondleiding.

De schitterende muurschildering is gelukkig behouden gebleven en toont het oude beeldmerk.

Ook hier de nieuwste trucks in de introductiekleur oranje.

Robots
Onwillekeurig ga je de productiewijze vergelijken met die in een personenwagenfabriek. De technische verschillen tussen de producten zijn groot. Een chassis en bladveren zijn hier nog de normaalste zaak van de wereld. De dimensies verschillen ook. Een motor met versnellingsbak is net zo lang als een kleine personenwagen.
De algehele uitstraling van de fabriek is anders: minder gelikt, nuchterder en ambachtelijker. Geen mooie houten vloeren bij de eindassemblage. Geen automatisch rijdende onderdeelkarren. Geen witgelakte persfabriek waar je van de vloer kunt eten. Geen door mensen verlaten ruimtes waar alleen robots het werk doen. In Eindhoven zijn er maar een paar. Robots lonen hier niet. Iedere truck is immers anders. In het Belgische Westerlo, bij de cabineproductie, heeft wel een robotiseringsslag plaatsgevonden.
Misschien wel het meest opvallend zijn de mensen bij de persen van de plaatwerkcomponentenfabriek. Ze leggen de staalplaat klaar en halen even later de onderdelen onder de pers vandaan. Beelden van een bezoek aan een autofabriek in de jaren zeventig dienen zich aan. Bij de veel snellere personenautoproductie is dit handwerk al lang verleden tijd. Aan de andere kant is het aanbod aan kleuren vele malen groter. Bij DAF kun je kiezen uit meer dan 2000 mogelijkheden. Kom daar maar eens om bij Opel, Ford of Volkswagen!
 

Robots zijn er maar weinig. (Foto: DAF)

Werk aan assen en wielen. (Foto: DAF)

Assen in wording. (Foto: DAF)

Euro 5
Centraal in de truckfabriek loopt de band waar de CF- en XF-modellen door elkaar worden gemaakt. We ontwaren ook enkele oude XF’s. Rob Appels corrigeert direct: “Het zijn nieuwe trucks!” Dat klopt natuurlijk. Het gaat om nieuwe vrachtauto’s, maar van het vorige model. De XF met Euro 5 motor is nog altijd in productie, voor markten die nog niet op de Euro 6-emissienormen zijn overgegaan. Die normen zijn trouwens streng en dwingend. Anders dan in de personenwagenwereld is de uitstoot streng gereglementeerd. Ook in de dagelijkse praktijk. Geen geknoei met laboratoriumwaarden en sjoemelsoftware. In de eerste zeven jaar na aflevering kunnen vrachtwagens van de weg worden geplukt en ter plekke gecontroleerd. De NOx-uitstoot moet dan binnen de afgesproken normen vallen. Fabrikanten houden ook de CO2-emissie goed in de gaten. Die zijn namelijk direct gekoppeld aan de zuinigheid van motoren. En verbruik is één van de belangrijkste keuzecriteria bij aanschaf. Nee, als het om het milieunormen gaat, hebben bedrijfswagenfabrikanten hun huiswerk beter op orde dan de collega’s van de personenwagens. Daar is trouwens veel in geïnvesteerd de laatste jaren. In de periode 1993-2014 is de uitstoot van NOx met maar liefst 95% gedaald.
 

Het monteren van de assen aan het chassis is bij de truckfabricage nog altijd handwerk. (Foto: DAF)

Bij de montage wordt in tweeploegendienst gewerkt. (Foto: DAF)

DAF is binnen Paccar toonaangevend in de motorenbouw. (Foto: DAF)

Een complete motor wordt aangeleverd voor plaatsing in het chassis. (Foto: DAF)

Het huwelijk: motor en chassis worden met elkaar verbonden. (Foto: DAF)

Een nieuwe XF aan het eind van de productielijn. (Foto: DAF)

De Euro 5 modellen worden nog steeds gemaakt voor bepaalde markten.

Good
In delen van de fabricage van motoren en plaatcomponenten wordt in drie ploegen gewerkt, elders in twee. Voor alle bedrijfsonderdelen geldt dat flexibiliteit een vereiste is om snel op marktontwikkelingen te kunnen inspelen. Afgelopen jaar is de dagproductie al vier keer naar boven toe bijgesteld. Dat betekende werk voor 800 extra medewerkers. Mochten er echter signalen zijn dat de economie weer wat verzwakt, dan zal de productie direct worden verminderd. Het bedrijf moet nu eenmaal mee-ademen met de markt.
Afgelopen maanden is de productie enkele maanden noodgedwongen onderbroken. De oorzaak lag niet bij het bedrijf zelf. Vanwege het uitblijven van een bedrijfstak-cao is DAF door de bonden uitgeroepen tot een van de actiedoelwitten. Juist op de dag van ons bezoek is een ander bedrijf het doelwit: VDL NedCar in het Limburgse Born. In Eindhoven loopt alles vandaag op rolletjes. Boven de werkvloer hangen borden met de geplande en de gerealiseerde productie. Het laatste getal is hoger dan het eerste. Bij het woord takttijd staat dan ook in rode letters de kwalificatie GOOD. Op prikborden in de fabriek staan de teams vermeld die in de afgelopen periode bovengemiddeld goed werk hebben afgeleverd. Het zijn er heel wat. De vermeldingen karakteriseren het bedrijf. No nonsense, maar wel met een warme uitstraling.
 

Een oude DAF 2800 ATi naast zijn moderne opvolger.

 

Lees meer op gerelateerde pagina's:

Geschiedenis van DAF

Bezoek aan DAF-museum

 

   Aanvulling

JANUARI 2016
Moederbedrijf Paccar heeft in 2015 het beste jaar in zijn bestaan gerealiseerd. Niet eerder werd een omzet van 19,1 miljard dollar behaald, met een winst van 1,6 miljard dollar. Ook dat was een record. In totaliteit werden 154.700 trucks afgeleverd van de drie merken DAF, Peterbilt en Kenworth.