Japan
Classic Day 2015
Boxtel (NL)
●
Bijeenkomst Japanse auto's
●
Alledaagse en bijzondere modellen
●
Enkele unieke exemplaren
●
Veel Mazda en Datsun
●
Extra: impressie museum
september 2015
Waarom raak je verliefd op een Japanner?
Op
het terrein van Classic Park in Boxtel is vrijwel ieder weekeinde in het seizoen
- van lente tot herfst - een bijeenkomst van bijzondere auto's. Elke keer is er
één thema, soms een merk, soms het land van herkomst. Enthousiastelingen komen
bij elkaar om hun bolides aan elkaar en aan anderen te laten zien. Net als vorig
jaar is de eerste zondag van september bestempeld tot Japan Classic Day. Een
grote verscheidenheid aan auto’s uit het land van de rijzende zon vult dan het
evenemententerrein. De positieve ervaringen van 2014 zijn reden om weer eens
richting Boxtel te gaan en bij thuiskomst door wat oude brochures te bladeren.
 |
Het heeft de evenementenorganisatie
van Classic Park het bijna voorbije seizoen niet meegezeten. Verschillende keren
waren de weersverwachtingen voor de zondag reden om lekker thuis te blijven.
Een druilerige dag is geen aansporing je klassieke auto uit de garage te halen
om er mee naar Boxtel te rijden of als liefhebber te gaan kijken. Dan kun je als
organisatie alles nog zo goed op orde hebben, als het weer tegenzit valt een
leuke manifestatie figuurlijk en soms ook letterlijk in het water. Voor deze
septemberzondag hebben de weermannen en -vrouwen veel bewolking, buien en een
kleine kans op zon voorspeld. Het is niet altijd zo, maar dit keer sluit de
werkelijkheid naadloos aan op de prognoses. Op weg naar de bijeenkomst komt bij
's-Hertogenbosch het water met bakken uit de hemel. In de buurt van Boxtel
zorgen de ruitenwissers al met veel minder slagen voor goed zicht en bij
aankomst is het droog. Na een uurtje breekt zelfs de zon door de wolken heen.
Die laten zich echter niet aftroeven. Het machtsspel in de lucht duurt de rest
van de dag. Het is afwisselend blauw en grijs. Zon en regen eisen allebei hun
plaats op. De kappen van de cabriolets gaan open en weer dicht. Af en toe moeten
bezoekers hun toevlucht nemen tot het museum. Wat overigens geen straf is. De
meeste tijd zijn ze echter te vinden in de buurt van de auto's op het
buitenterrein.
 |
Een grijze dag,
maar velen kwamen niettemin naar Boxtel.
 |
Buitenbeentjes
De bijeenkomst van vorig jaar is een aantal deelnemers kennelijk goed bevallen (►zie
ook verslag.) Ze zijn opnieuw gekomen. Enkele vrolijk gekleurde jaren zeventig Mazda’s zijn
weer van de partij. Net als toen is het merk sterk vertegenwoordigd, al dan niet
in clubverband. Gelukkig hebben ook andere liefhebbers de reis naar Brabant gemaakt. Het
is per slot van rekening een thema- en geen merkbijeenkomst. Er is genoeg te
zien. Waar te beginnen? De keuze valt – eigenlijk zoals altijd – op de
buitenbeentjes: modellen die je zelden of nooit tegenkomt. De Suzuki Cara is er
zo een. Het kleine, lage wagentje valt meteen op door zijn vleugeldeuren. Het is
een zogeheten Kei-car, een Japanse auto met een lengte van maximaal 3,30 meter
en een cilinderinhoud van niet meer dan 660 cc. Voor dergelijke modellen geldt
in het moederland een vriendelijk fiscaal klimaat. De Cara is een
gemeenschappelijk ontwerp van Suzuki en Mazda. Tussen 1992 en 1995 zijn er een
kleine 5000 gemaakt. Verreweg de meeste (zo'n 90%) zijn verkocht als Autozam, de
aan Mazda gelieerde Japanse verkooporganisatie. Van de 500 Suzuki's is dit de
enige in ons land. Bronnen op internet spreken zelfs over de enige buiten Japan.
De eigenaar kocht hem in Groot-Brittanië. Voor alledaags gebruik in ons land is
het natuurlijk niet de handigste auto. Wat doe je bij een parkeergarage? Het
trekken van een kaartje is knap lastig met het stuur rechts en vleugeldeuren.
Maar wie heeft het hier over gebruiksgemak? Liefde maakt blind, toch? Een
tweetakt Fronte rijd je ook niet vanwege het comfort of de ruimte. In de
kofferruimte onder de voorklep kan weinig meer dan een toilettas, een paar
schoenen en een regenjas. Daar staat een aaibaarheid tegenover die geen
praktische moderne auto kan bieden. Een rode Swift cabriolet doet graag mee in
hetzelfde koor van Suzi-adepten.
 |
Vrolijk
gekleurde Mazda's uit de jaren zeventig.
Een
appeltjesgroene Mazda 616 LN, waarbij die afkorting Long Nose betekent: de
versie met langere voorkant.
Net als vorig
jaar zijn er veel Mazda's. In soorten en maten.
Een Mazda RX-3,
een coupé met Wankelmotor.
Het beeldmerk
op de grille verwijst naar de vorm van de cilinder. RE staat voor Rotary Engine.
Nog een RX-3.
Een uniek
wagentje: de Suzuki Cara, 660 cc, 3,30 meter kort.
Opvallend
kenmerk van de wagen: de vleugeldeuren.
De auto is
alleen voor de Japanse markt gemaakt, dus uitsluitend met rechts stuur.
Een hoog
aaibaarheidsgehalte, maar nauwelijks kofferruimte.
Het
tweetaktmotortje zit achterin.
De
cabrioletuitvoering van de Suzuki Swift. Hier is heel wat opknapwerk in gaan
zitten, vertelt de eigenaar.
Schattig
Er zijn meer buitenbeentjes. Een Daihatsu Midget II, een pick-upje met het
reservewiel op de neus, is te laat voor de show op het grote parkeerterrein. Er
is slechts plaats op een parkeerplaats aan de zijkant. Jammer. Zo'n wagentje is
toch schattig? Wat mij betreft aardiger dan de alledaagse modellen, hoewel die
door hun bejaardheid ook zo hun charme hebben. Accord, Cherry, Corolla, 323,
626… de herinnering aan de opkomst van de Japanse auto in Nederland komt weer
boven. Hun uitrusting en bijzondere vorm onderscheidde ze in het straatbeeld.
Toch laat ik ze nog even links liggen voor de Scion bB, getekend door de
ontwerper van de blokkendoos. Niet zo oud misschien, maar wel zeer opmerkelijk.
De doos op wielen werd de eerste vijf jaar van deze eeuw gemaakt door Toyota.
Scion werd als merk gecreëerd met jongeren als beoogde doelgroep. In het
moederland en in Amerika waren zulke modellen razend populair. Hollanders zijn
er te nuchter voor. Daihatsu en Nissan hebben geprobeerd ze hier aan de man te
brengen, maar zijn er al snel mee gestopt. Doe onze jeugd maar een derdehands
Golf of vijfdehands BMW.
 |
Een Daihatsu
Midget II, een uniek modelletje.
Opvallend: het
reservewiel op de neus.

In Japan werd de Midget ook als vrijetijdswagentje aangeprezen. Zie de
voorkant en binnenpagina van de brochure.
Deze Scion is
door de ontwerper van de blokkendoos getekend. Bedoeld voor jeugdige kopers.
Vorig jaar ook
van de partij: een Toyota Corolla.
De Mazda 323
was destijds in Nederland zeer populair ondanks de conventionele techniek
(achterwielaandrijving).
Een Mazda 818:
de eerste uitvoering met rechthoekige lampen.
Een jongere
Mazda 818 met ronde koplampen, hier in stationcaruitvoering.

Brochure van de 818 uit
1979.
Het grotere
broertje van de Honda Civic, de Accord Coupé.
Amerikaanse
lijnen kenmerken de Mazda 929, gemaakt tussen 1973 en 1975.
Zoals bij vele
Japanners: voor onze smaak overgestileerd.
Nog een 929
coupé, met extra lange stootblokken op de bumpers.
Een
coupé-versie van de 626 van rond 1980.
De leverancier
van onderdelen was met een mooie reclamezuil gekomen. Bovenop een miniatuur 929.
Nostalgie
Na de buitenbeentjes is het tijd voor nostalgie. Terug naar toen. Een
ontdekkingstocht dwars over het terrein. Vijftigers spreken elkaar aan om te
horen of de ander dezelfde jeugdherinneringen heeft. In veel gevallen blijkt dat
zo te zijn. De verhalen komen boven. Over de opmars van de Japanners als
serieuze concurrent van het Europese aanbod. Toen een Nissan nog een Datsun
heette. Eerst was er de 1200 en later de succesvolle Cherry. Die had op zich al
een coupéachtig uiterlijk, maar de fabrikant maakte er een echte coupé van.
Vreemd genoeg had die wel een grote achterklep en de familieversie niet. De
Corolla van Toyota en 323 van Mazda zorgden voor een stevige marktpositie in de
populaire prijsklasse. De grote modellen uit Japan hebben dat nooit bereikt. Dat
maakt ze tot bijzonderheden en dus tot aandachttrekkers op deze dag. De trotse
bezitter van een witte Datsun 2400 vertelt dat zijn exemplaar nieuw in
Zwitserland is verkocht en vijftien jaar geleden van de eerste eigenaar is
overgenomen en later naar Nederland gebracht. De auto is gebouwd in 1970 maar
pas in ’71 op kenteken gezet. De 2400 was de laatste uit de modelreeks die in
1966 het levenslicht zag. Pininfarina schijnt nog geholpen te hebben bij de
vormgeving. Op de zijkant staat Super Six, met goudkleurige letters, verwijzend
naar de zescilinder motor. Het is een Full Automatic volgens een typeplaatje op
de grille. Afgezien van een overgespoten motorkap, is de lak nog origineel. De
eigenaar speelt een kat-en-muisspel met het roestspook. Zo her en der zijn
kleine plekjes weggewerkt. Wie zegt dat oude liefde niet roest, heeft nooit in
kringen van autoliefhebbers vertoefd.
 |
 |
De
Datsun Cherry als coupé, met een C-stijl die je geen stijl meer kunt
noemen.
Anders dan de
gewone Cherry had de coupé een grote achterklep.

De brochure van toen
illustreert niet alleen de auto, maar ook een tijdsbeeld.
De bezitter van
deze Datsun 1200 parkeert 'm netjes naast de Datsun 2400.
De 1200 maakte
het merk Datsun in Nederland bekend.

De Coupé werd
pas later aan het leveringsprogramma toegevoegd. Er kwam een apart foldertje.
Nog een 1200,
maar dan als Coupé.
Deze klassieker
ziet er goed verzorgd uit en zit goed in de lak.
Datsun 2400
Super Six, gebouwd in 1970, maar pas een jaar later op kenteken gezet.
De auto is
destijds verkocht in Zwitserland en daarna naar Nederland gekomen. De lak is nog
origineel.
Op de auto
staat zowel concernnaam Nissan als merknaam Datsun.

Brochures
waarmee de Datsun 2400 en zijn viercilinder versie 2000 (in Nederland) werden
gepromoot.
Typische
Japanse vormgeving bij deze Datsun 160J Hardtop SSS.
Voor- en
achterkant zijn duidelijk Japans, met de vele sierstrips en ornamenten.

Op de RAI van 1977 deelde
de importeur deze brochures uit.
Nietszeggend
In de buurt van de Datsun staan een opvolger, de Laurel, en zijn concurrent, de
Toyota Crown. Even verderop een Skyline GT, in deze vorm nooit in Nederland
verkocht. Allemaal zijn ze exclusief omdat er zo weinig van zijn verkocht. En
bijzonder omdat ze zo nietszeggend zijn. In de canon van de autogeschiedenis
komen ze niet voor. Maar voor hun adepten is er niets mooiers. Het meest
gevoerde gesprek tussen soortgenoten is de uitleg waarom ze juist op deze
Japanner verliefd zijn geraakt. De een heeft de merkliefde van huis uit
meegekregen, de ander kent de auto uit het dorp van zijn jeugd.
Aantrekkingskracht is niet te beredeneren. De een is dol op zijn Mazda 323 in
besteluitvoering waaraan het woord luxe voorbij is gegaan, een ander op zijn
voor die tijd en prijsklasse rijkelijk uitgeruste 1300. Compleet met
automatische versnelling, een jaloezie als accessoire bij de achterruit en
kenteken deel III uit 1978 op de voorruit geplakt. Het gele wagentje dingt mee
naar een prijs bij het Concours d'Elegance. Hij is zeker kanshebber. De auto is
in topconditie, als nieuw. De dubbele witte bies op de flanken maken er zelfs
een chique verschijning van. Dat kun je niet van alle inzendingen zeggen. Met
hun stickers en opvallende extra’s lijken ze woest als indianen getooid in
oorlogskleuren. Aan de jury de ondankbare taak ze te vergelijken. Origineel
heeft verschillende betekenissen.
 |
Een Nissan
Laurel, destijds veel auto voor het geld.
Auto's als de
Toyota Crown en andere grote Japanners zijn in Europa nooit echt aangeslagen.
Ook hier een
overdreven stilering, zoals bij de grille en achterlichten.

De Crown werd in 1979 gepresenteerd als model voor de top van de markt,
maar sloeg in Europa nauwelijks aan.
In Nederland
nooit nieuw verkocht: de Nissan Skyline GT.
Opvallend
stijlkenmerk: de 'wenkbrauwen' boven de achterwielen.
Niet luxe, wel
exclusief in de zin dat er maar heel weinig van (over) zijn: Mazda 323
bestelwagen.

Mazda gebruikte destijds
de aanduiding 323 Van.
Een
schitterende Mazda 1300, met automatische versnellingsbak.
De zonwering
voor de achterruit is een passend accessoire.
De dubbele
witte streep op de flanken geven de kleine auto een chique uitstraling.
Zo kan het ook:
opvallen met je Mazda 929.
Een niet minder
opvallende Nissan Skyline GT Hardtop.
Vrienden
De afdeling sportwagens is goed vertegenwoordigd. Liefhebbers van de MX-5 hebben
elkaar opgezocht en hun wagens naast elkaar geparkeerd, net als degenen die aan
de RX-7 hun liefde betuigen. Twee van hen zijn door hun auto vrienden geworden.
Ad Rademakers en Marco de Leeuw kwamen elkaar op het spoor omdat hun auto’s
vrijwel identiek zijn en ook nog eens een bijna gelijk kenteken hebben. Dat
vraagt erom gezamenlijk naar clubbijeenkomsten en evenementen te gaan. Onder de
voorruit ligt een krantenartikel over de beide mannen en hun passie.
Waren er vorig jaar enkele Datsun Fairlady’s, dit keer is de opvolger present:
de Datsun Z. Een van de eigenaren was kennelijk toch minder tevreden over het
tekenwerk van de Japanse designers. Hij zette de zaag in voor- en achterkant en
gaf zijn 280ZX een aangepast uiterlijk. Neutraal gezegd: je moet ervan houden.
Zo niet, dan loop je snel voorbij. Juist de diversiteit maakt een Japan Classic
Day zo aardig. Eén van de jongste deelnemende auto’s is een hybride Honda CR-Z.
Vanwege tegenvallende verkopen is de wagen maar korte tijd in ons land verkocht.
Hoewel nog jong, is de aanwezigheid zeker gepast. De CR-Z is er dit jaar voor de
eerste keer bij. Misschien niet voor het laatst. Als het weer meewerkt, komen
volgend jaar vast velen terug. Dat wordt duimen voor de mannen van Classic Park.
■
 |
 |
Sportwagens
waren ruimschoots vertegenwoordigd: zoals de Mazda MX-5 en Toyota Celica/Supra.
Een eeneiige
tweeling: Mazda RX-7 met ook nog eens bijna hetzelfde kenteken.
Door hun auto's
werden de bezitters goede vrienden. Ze gaan samen naar bijeenkomsten als deze.
De velgen
onderstrepen dat de Mazda RX-7 een Wankelmotor heeft.
Een exclusieve,
Amerikaanse RX-7 cabriolet.
Een RX-7, in
Japan als Ẽfini op de markt gebracht. Vandaar ook een afwijkend logo op de neus.
Dé
klassieke, populaire Japanse sportwagen: Datsun 240Z.
Een 280Z zoals
die in Amerika werd aangeboden.
Een 280ZX met
aangepaste voor- en achterkant.
De rijder van
de Toyota Sera doet zijn vlinderdeur open bij het wachten voor de
aanmelding.
Een klassieker
van de toekomst: de hybride Honda CR-Z? Wie zal het zeggen.
Terwijl het buitenterrein van
Classic Park gevuld was met Japanse auto's, was er - net als de voorgaande keren
- ook binnen weer veel te zien. Hieronder slechts een kleine impressie, waaruit
de breedheid van het aanbod duidelijk blijkt. De meeste auto's zijn te koop,
zodat de samenstelling van de collectie voortdurend wisselt. Zie ook de
reisverslag van eerdere bezoeken.
Als buiten de
regen komt, is er binnen nog voldoende te zien.
Bij binnenkomst
word je begroet door een Subeam Talbot Ten uit 1939.
Georges Richard
1900, een van de oudste auto's die hier staat.
De Minerva is
in bruikleen en niet te koop.
De Minerva is
van 1909, het is een Type S met 4 cilinders en 26 pk.
Rolls Royce
Phantom I 1928 Sedanca-de-Ville
Een Pierce
Arrow, representant van de luxe Amerikanen van de jaren dertig.
Deze Bugatti 57
was net binnengekomen.
Twee Fords uit
1936, een V8 Tudor en een bestelwagen.
Deze Alfa Romeo
6C 2500 met Pininfarina-koetswerk moet een kleine vier ton opbrengen.
Een bijzondere
Morgan Plus 4 uit 1957 met hoge deuren.
Tweemaal een
Rolls-Royce Silver Cloud, een Series I en Series III.
De
Bentley-versie van de Silver Cloud met afwijkende radiator.
Deze auto
verkeert in concoursconditie. Bouwjaar 1964. Vraagprijs 44.500 euro.
Exclusieve
Italianen, een Fiat 500 Jolly en Ferrari 330GT van 1967.
Ook voor een
mooie Mercedes-Benz coupé of klassieke BMW kun je hier terecht.
Amphicar en
Renault Floride: modellen voor de liefhebber.
Een gesloten en
open versie van de Nederlandse Spyker.
Een mooi
contrast: een Ferrari naast een Volkswagen.
 |
Kleurrijk jeugdsentiment
Een bijeenkomst van Japanse auto's uit onze
jeugdjaren bij Classic Park in Boxtel. Het
straatbeeld was vroeger heel wat kleurrijker.
september 2014 |
 |
|