Classic
Park
Boxtel (NL)
●
Goede start van nieuw museum
●
Steeds wisselende collectie
●
Verschillende nieuwe aanwinsten
●
Bijzondere Rolls-Royce
●
Klassieke luxe én gebruiksauto's
augustus 2014 - september
2014 - december 2014
Goed uit de startblokken
Het
jongste automuseum van Nederland, Classic Park in Boxtel, is goed uit de
startblokken gekomen. Sinds de opening aan de vooravond van Pasen, afgelopen
voorjaar, hebben heel wat liefhebbers de weg naar het complex aan de
Koppenhoefstraat gevonden.
 |
Je moet er even voor omrijden. Classic Park ligt weliswaar naast de A2
en is vanaf de snelweg goed zichtbaar, maar om er te komen moet je vanaf
Utrecht een stukje door het dorp Boxtel. Het complex zelf ligt er net
buiten, in het fraaie groene Brabantse landschap. Met hulp van de
navigatie is het een fluitje van een cent. Het terrein is mooi aangelegd
en keurig verzorgd, het gras geknipt als een Engels gazon. Wat een
verschil met enkele jaren terug, toen de loodsen van de voormalige
eiersorteerderij omgeven waren door woekerend onkruid. Volgens
ingewijden is het vooral initiatiefnemer Anton van Dijke die erop
toeziet dat alles netjes en verzorgd blijft, zowel buiten als binnen.
Dat de planten bij de ingang door de stevige hoosbuien van de laatste
dagen hun blaadjes hebben verloren, is hem niet aan te rekenen.
 |
Autoliefhebbers
Bij de ingang van het terrein staat een verwijzing naar de
parkeerplaatsen. Exclusieve en klassiekers mogen rechtdoor, overige
auto’s moeten naar rechts. Met een driekwart jaar oude blauwe stationcar
is dat geen lastige keuze. Rechtsaf dus. Parkeergelegenheid in
overvloed.
Sinds de opening, even vóór
Pasen, hebben veel autoliefhebbers de weg gevonden. Ze zijn als potentiële koper gekomen om de
klassieker van hun dromen hier te kunnen vinden, of als liefhebber om
een kijkje te nemen in het museum, dan wel als eigenaar van een
bijzondere auto om deel te nemen aan één van de vele evenementen die
afgelopen maanden zijn georganiseerd. Eigenaren die hun klassieker hier
in onderhoud hebben, weten de werkplaats met vijf bruggen natuurlijk ook
te vinden. Tijdens evenementen verandert de linkerparkeerplaats in een
buitenmuseum, waarop mensen kunnen uitkijken die in het restaurant een
vorkje prikken of zich tegoed doen aan een kopje koffie met taart. Er
zijn al bijeenkomsten geweest met Porsches, met cabriolets, Mini's,
Franse en Zweedse auto’s. Alle soorten merkenclubs en andere groepen
liefhebbers zijn welkom. Dat was nou juist de bedoeling van Van Dijke.
In augustus zal Classic Park ook rustpunt respectievelijk eindpunt zijn
van toerritten door het Brabantse land, georganiseerd om geld voor goede
doelen bijeen te brengen.
 |
 |
Bijeenkomsten
met Porsches en cabrio's (foto's: Classic Park), het buitenmuseum...
...en een groot
aanbod klassiekers in het binnenmuseum.
Museum
Het hart van Classic Park vormen de auto’s in het museum. Er staat een
grote verscheidenheid aan modellen, merken en leeftijden. Het overgrote
deel is te koop. Showroom en museum lopen wat dat betreft in elkaar
over. De steeds wisselende samenstelling van het aanbod maakt het geheel
voor zowel kopers als andere bezoekers aantrekkelijk. Vergeleken met de
vorige keer missen we een aantal auto's, zoals Ferrari's, een Ford
Cresliner, de bijzondere Tornado Talisman en de Jensen Interceptor. Ze
staan inmiddels in de garages van liefhebbers in binnen- en buitenland
of zijn op weg daarnaartoe. De deelname aan beurzen over de grens heeft
Classic Park ook in andere landen op de kaart gezet. De vrij gekomen
ruimte is opgevuld met een aantal 'nieuwe' oude auto’s. Het spreekt voor
zich dat onze aandacht zich vooral daarop richt, al blijven de andere
natuurlijk ook de moeite waard.
Deze
Mercedessen stonden ten tijde van de opening ook in het museum...
...maar blijven
natuurlijk de moeite van het bekijken meer dan waard.
Rolls-Royce
Eén van de noviteiten is een chique groen met zwarte Rolls-Royce 20/25
Drophead Coupé, ook wel Sedanca de Ville genoemd. De auto kan met open,
gesloten of halfopen kap worden gereden. Hij is vooral bijzonder vanwege
het koetswerk van Gurney Nutting. De Britse carrosseriebouwer werd
meestal uitgekozen om een Bentley-chassis van een passend uiterlijk te
voorzien. Op de website van Classic Park is te lezen dat de Londense
Rolls-Royce-dealer H.R. Owen destijds opdracht gegeven heeft voor het
maken van een kleine serie. In kennerskringen heet dit type dan ook de
Owen Sedanca. Slechts 22 zijn ervan gemaakt. Dit exemplaar uit 1934 is
destijds gereden door Doris Delevigne, een – naar zeggen – beeldschone
dame die affaires had met beroemde en rijke mannen, waaronder Winston
Churchill en zijn zoon Randolph. In de jaren ernaar verhuisde de auto
naar Amerika, kwam terug in Engeland, nam opnieuw de oversteek om
uiteindelijk toch weer naar het geboorteland terug te keren. Is
Nederland een tijdelijke verblijfplaats of zijn nieuwe thuisland? Dat
hangt af van de vraag waar de klant woont die de ruim twee ton zal
neertellen die de auto moet opbrengen. Feit is, dat hij of zij kan
zitten op de originele bekleding.
 |
Rolls-Royce
20/25 met koetswerk van Gurney Nutting. De kap heeft drie standen.
De auto heeft
zowel in Engeland als de Verenigde Staten gereden.
Beste auto's
De Sedanca is niet de enige representant van het merk dat pretendeert de
beste auto’s ter wereld te maken. Zo her en der staan in het museum
verschillende modellen. Zojuist binnengekomen is een Silver Cloud, als
cabriolet gemaakt en geen later omgebouwde saloon. Het leer en hout van
het binnenwerk is vanzelfsprekend. Van de vorige keer kennen we de
imposante Phantom V uit 1951 en de Phantom I van 1929, destijds gemaakt
in de Amerikaanse vestiging van de fabriek. Deze zogeheten
Springfield (naar de plaats waar de fabriek stond) heeft een
koetswerk van Brewster. Naast een Britse 20/25 met een Park
Ward-carrosserie zien we een groot beeld van de Spirit of Ecstacy,
de beroemde radiatormascotte. Leuk voor in je huis, als je tenminste een
hele grote huiskamer, hal of tuin hebt waar het beeld tot zijn recht kan
komen. Evenmin nieuw, maar nog altijd bijzonder, is een Bentley met
opmerkelijke opbergvakken in de voorspatborden.
 |
 |
Een Rolls-Royce
Silver Cloud met originele cabrioletcarrosserie.
Leer en luxe
hout zijn vanzelfsprekend bij het merk.
Een Rolls-Royce
Phantom V van 1961, een knaap van een wagen.
Rolls-Royces
met respectievelijk een Brewster- en Park Ward-carrosserie.
Voor wie een
Spirit of Ecstacy op de radiator niet genoeg is, is er een bijna manshoog beeld
voor in huis of in de tuin.
Deze Bentley
Mark VI van H.J. Mulliner heeft merkwaardige opbergkastjes in de voorspatborden.
Dauphine
Van totaal andere orde is een Renault Dauphine, zoals vrijwel alles
auto’s hier in zeer verzorgde staat. Geen idee welke man, vrouw of
maîtresse hiervan ooit eigenaar is geweest. Wel is bekend dat de auto
voor het eerst in Zwitserland is afgeleverd. Anders dan de Rolls zijn er
meer dan een paar handen vol van gemaakt. Meer dan twee komma één
miljoen om precies te zijn. Toch is zo’n Dauphine vandaag de dag best
exclusief. De Franse auto’s van die tijd stonden bekend om hun
roestvorming. Verreweg de meeste zijn geëindigd op de sloop of zijn
vergaan in een verlaten boerenschuur op het Franse platteland. Deze is
echter puntgaaf. Het wagentje is volledig onder handen genomen en ziet
er als nieuw uit. Sterker nog: is waarschijnlijk beter dan hij nieuw
ooit is geweest.
Ze hebben wel wat, die alledaagse auto's van toen. Geen luxe of
exclusiviteit, maar wel een hoog aaibaarheidsgehalte. Zo'n Standard
Eight, zonder kofferklep of grille en met van die schuine schuifraampjes
en rood geblokte bekleding is toch schattig?
 |
Waarschijnlijk
beter dan hij nieuw ooit is geweest: Renault Dauphine.
Standard Eight
1954, destijds een doodgewone, goedkope auto.
Met roodgeruite
stoelen en schuine schuiframen.
Liefhebbers
We wandelen verder over de glimmend rode loper van vloerverf. Mercedes-Benz
is van oudsher een geliefd merk. Er staan
verschillende SL-roadsters, waaronder de 17e 190SL ooit gemaakt die we
eerder zagen op de beurs in Essen. Juist een ogenschijnlijk veel gewoner
model trekt echter onze aandacht. Het is een 170V vierdeurs cabriolet,
nieuw in de collectie. Een aantal Amerikanen zagen we ook niet eerder,
zoals een Studebaker 'Bullet Nose' van rond 1950 en een Packard van eind
jaren dertig. Een bijzonder stijldetail daarvan vormen de sterk
afgeronde hoeken bij de zijruiten. De auto's zijn zo recent aan het
aanbod toegevoegd dat het documentatieblad, dat bij elke auto meer
informatie geeft over de technische gegevens en achtergronden, nog
ontbreekt. Een Chevrolet Pick-up is net binnen en heeft zelfs nog geen
definitief plaatsje gekregen. Op zo’n wagen word je op slag verliefd of
je moet er weinig van hebben. Een tussenweg is nauwelijks mogelijk. Dat
gaat in nog veel sterkere mate op voor twee typisch Amerikaanse
retro-klassiekers, met een vette knipoog naar een Mercedes-Benz van de
jaren '20 en '30. Hoewel velen ervan gruwen, hebben ze inmiddels na
dertig jaar vanwege hun beperkte oplage toch een plek tussen de
klassiekers opgeëist. De Clénet van 1981 staat voor een kleine zestig
mille te koop.
 |
 |
Mercedes-Benz
170V in een bijzondere uitvoering, als zogeheten Cabrio-Limousine.
Studebaker 'Bullet
Nose', de bijnaam verwijst naar de vorm van de grille.
Een Packard uit
de jaren dertig, direct herkenbaar aan de vorm van de radiator.
Net binnen: een
pick-up van Chevrolet.
Nog wat
Amerikanen: Studebaker Commander 1955 en Packard Four Hundred van 1956.
Tweemaal
Chevrolet Corvette, in kennerskringen bekend als de C1 en C2.
De één gruwt
ervan, de ander wil er graag eentje hebben: Amerikaanse retro-klassieker.
Nee, het is
zeker geen Mercedes-Benz, ondanks de ster voorop.
Spaarpot
Originaliteit is in kennerskringen een belangrijk begrip, maar heeft ook
zijn prijs. Een Fiat Jolly, zo’n flaneerwagentje dat Ghia schiep op basis
van de 500, loopt aardig in de papieren. Voor een mooie betaal je op een
veiling al gauw 100.000 dollar. Als je nou gek bent op zo'n karretje,
maar de spaarpot is niet zó groot, is een replica misschien een
alternatief. Voor zo’n vijftien mille staat hij in je garage. Maar
eerlijk is eerlijk: je kunt
het verschil wel duidelijk zien.
Van de Jaguar XJ13 bestaat er maar één en die is niet te koop. Jaguar
ontwikkelde de racewagen voor deelname aan de 24-uur van Le Mans, midden
jaren zestig, maar verder dan het stadium van prototype kwam het niet.
De auto is nooit aan de start verschenen. Het bedrijf Proteus bouwde een
kwart eeuw later de wagen na, compleet met de opvallende klinknagels aan
de buitenkant. Onder de motorkap ligt een twaalfcilinder. De wielen zijn
gemaakt met behulp van de mallen van het origineel. De replica moet zo’n
twee ton opbrengen. Ook een Lagonda uit 1935 is een replica. Op basis
van een origineel chassis werd de Le Mans-winnaar van dat jaar
gereproduceerd.
 |
 |
Links een
originele (en zeer prijzige) Fiat 500 Jolly en rechts een nagemaakte versie,
compleet met rieten interieur.
Replica's van
de Jaguar XJ13 en de Lagonda Le Mans-winnaar van 1935.
Windgeruis
Juist de
diversiteit van het aanbod maakt het slenteren door de gangpaden van
Classic Park zo'n leuke bezigheid. Sommige auto's zie je niet iedere
dag. Van het exclusieve Franse merk Facel Vega, dat slechts tien jaar
heeft bestaan (1954-1964), staan er twee. De FV3B en HK500 zijn beide
van eind jaren vijftig en hebben een Chrysler-motor. De een is een
automaat, bij de andere moet je zelf schakelen. Er is geen middenstijl. De ruit van de
voordeur komt voor het achterzijruitje. Dat sluit natuurlijk nooit goed
af en zal wel voor het nodige windgeruis zorgen. Wie voor anderhalve ton
een stille, comfortabele reislimousine wil hebben, moet misschien toch
naar wat anders uitzien. Iets minder exclusiefs, vermoedelijk.
De HK500 van
het Franse merk Facel Véga.
Deze auto is
van 1959.
Er staat nog
een Facel Véga, de FV3B.
Geen
tussenstijl. De voorste ruit zit aan de buitenkant. Dit móet wel voor windgeruis
zorgen.
Magirus
Het is lastig uit te leggen waarom het ene model je meer aantrekt
dan het andere. Bij het Dafje en de Spyker moet het Hollands hart er wat
mee te maken hebben. Bij een echte old timer is de onbekende naam reden
nog eens even goed te kijken en van die gekke Mini Moke zie je vaker
latere versies in plaats van zo'n originele als hier, met van die kleine
wielen. En een mooie Lancia is gewoon...mooi. De Italiaanse stilisten
hebben hun handtekening achtergelaten.
Juist voor het vertrek komt een auto het gebouw binnengereden. Het
is letterlijk en figuurlijk een zwaargewicht: een Magirus-Deutz. Typisch
zo’n auto uit je jeugdjaren met die bekende ronde neus en dat prominente
beeldmerk. Dat is weer iets heel anders dan een Rolls-Royce of Mercedes. Ook zo’n auto
heeft ongetwijfeld adepten.
Misschien komen ze een dezer weken wel in Boxtel langs om dan op slag
verliefd te raken en er met de rode reus vandoor te gaan.
Over een tijdje gaan we gewoon weer eens kijken wat er nog staat en wat
inmiddels is verdwenen. Dat is zo aardig bij een dynamisch museum. Met
de blauwe stationcar. Dus bij binnenkomst gewoon rechtsaf.
■
 |
 |
Een DAF (met
vouwdak) en een Willys Jeep.
Echt mooi? Nee.
Maar de Hollandse Spyker is toch iets aparts.
Italiaanse
stilisten laten zien hoe mooie auto's eruit kunnen zien, zoals deze Lancia's.
Een vroege Mini
Moke, nog met van die kleine wielen.
Ook de Donnet
Zedel uit 1927 is te koop.
Vorige keer
vonden we 'm ook al zo mooi: Horch 830BL uit 1936. Vraagprijs 650.000 euro.
Weer heel wat
anders: een oude vrachtwagen. Daar zijn vast liefhebbers voor te vinden.
Een gevarieerd
aanbod, van luxe tourers tot sportwagens.
Op de voorgrond
een Hudson Eight 1936, één van de zes die ooit zijn gemaakt.
Bij de in- en
uitgang staat deze Peugeot 401DL uit 1935.
In de winkel
Belgische chocolade om vanuit het Brabantse land mee naar huis te nemen: geheel
in stijl.
►Verslag
van de opening
Enkele weken na het bovenstaande bezoek zijn we nogmaals in Classic
Park, ter gelegenheid van een evenement rond Japanse auto's (zie ook
verslag). Een deel van de collectie is verdwenen. Kennelijk zijn goede
zaken gedaan en hebben de auto's een nieuwe eigenaar gevonden. In hun
plaats zien we een aantal modellen die kort geleden zijn verworven.
Misschien wel het meest opvallend zijn twee Volkswagens T1, een
kampeerwagen en dubbele cabine pick-up. Voor een goed opgeknapt
exemplaar moet je tegenwoordig heel wat neertellen. Vraagprijs rond de
80.000-90.000 euro. Klassiekers zijn een betere investering dan
aandelen, zeggen velen. Had je er destijds maar één gekocht en goed
onderhouden... Dat geldt ook voor een Volvo cabriolet, één van de 68 die
ooit zijn gemaakt. Hiervoor moet de beurs nog een klein beetje verder
open. Voor heel wat minder kan je ook een klassieker rijden, als je
kiest voor bijvoorbeeld een Morris Minor.
Hieronder een aanvulling op de foto's in het verslag hierboven.
 |
 |
Een
schitterende kampeerwagen op basis van een Volkswagen.
De
voorruiten kunnen open, waardoor voor de ruitenwissers in ruststand een
speciale constructie is bedacht.
Ooit was het
een gebruiksauto, vandaag de dag een liefhebbersmodel, de T1 dubbele cabine.
Van deze Volvo
P1900 uit 1956 zijn er maar 68 gemaakt.
Een zeldzame
klassieker met markant voorkomen.
Vraagprijs
94.500 euro. Maar dan heb je wel iets bijzonders.
Een Morris
Minor als tweedeurs of als Traveller.
BMW 326 uit
1937 met koetswerk van Autenrieth.
Weer een heel
ander soort klassieker: Rio Red Flying Cloud van 1928.
AutoWeek
Classics besteedde vorig jaar aandacht aan deze Londense Talbot.
Opnieuw brengen we een
bezoek aan Boxtel en weer is het aanbod gewijzigd. Door de verkoop is er
weer ruimte voor "nieuwe" modellen, vrijwel stuk voor stuk
liefhebbersauto's en in goede staat. Het aanbod blijft divers, zowel wat
exclusiviteit, leeftijd als prijsklasse betreft, van een Fiat 125
Special (grotendeels met de originele lak) tot een exclusieve Bentley
Continental en van een bijzondere Lancia Fulvia Coupé tot een
schitterende Lincoln uit de eerste oorlogsjaren. Net als de vorige keren
zetten we een aantal op de foto.
Lincoln
Continental V12 1941.
Voor een kleine
130.000 euro staat dit prachtexemplaar te koop.
De Lincoln
heeft een prominente plaats gekregen.
De Lincoln Club
Coupé uit 1947 is minder zeldzaam en kost daarom de helft.
De Cadillac
verdwijnt binnenkort: hij is verkocht.
Let op de
details als de achterlichten, de driedelige achterruit en de sierstrips.
De Bentley
Continental S3 uit 1963 heeft een karakteristieke voorkant met name door de
koplamp-opstelling.
Het koetswerk
kwam van Mulliner Park Ward.
Een Morgan 4/4
nog zonder de bekende bolle voorkant.
De Austin
Healey 100M is een vroeg model uit deze beroemde serie. Bouwjaar 1956.
Achteraan een
Alvis, op de voorgrond een Mercedes-Benz 170S Cabriolet uit 1950.
De
Mercedes-Benz 220 was door zijn langere neus te onderscheiden van de 180. De
auto stamt uit 1958.
Allebei Frans,
maar totaal verschillend: een Peugeot 504 Cabriolet en Delahaye.
Voor de
liefhebber: een uiterst exclusieve uitvoering van de Lancia Fulvia Coupé HF.
Grotendeels nog
met de originele lak: een Fiat 125 Special.
Ten opzichte
van de gewone 125 had de Special meer chroom. De sierstip opzij zat lager.
|