Classic Park

Boxtel (NL)




●  Verkoop en onderhoud van klassiekers
●  Automuseum met meer dan 100 auto's
●  80% van de modellen is te koop
●  Locatie voor evenementen en bijeenkomsten
●  Familiebedrijf van enthousiaste ondernemers
●  Grote variëteit aan bijzondere auto's


april 2014

  


De droom van Anton is voorbij


Langs de A2 bij Boxtel, tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch, staat Classic Park. Hier worden klassieke en exclusieve auto's verkocht en onderhouden. Maar het is ook een ontmoetingsplaats voor autoliefhebbers, met als hart een museum. Voor het grootste deel is de museumcollectie te koop. Verder zijn er zalen en een restaurant voor evenementen en zakelijke bijeenkomsten. Vanaf het Paasweekeinde van 2014 zijn de gasten welkom. Een paar dagen eerder, op 16 april, vond de officiële opening plaats van het familiebedrijf Van Dijke.
 


Een sfeervolle ontmoetingsplaats voor liefhebbers van klassieke en bijzondere auto’s, waar ze op een terrasje kunnen uitkijken op een parkeerplaats met glimmende bolides, in het restaurant van een goede maaltijd kunnen genieten, in de winkel wat leuks voor thuis kunnen kopen en die op een mooie zomerdag of -avond het eindpunt is van een toerrit door de schitterende groene omgeving van het Brabantse land. Dat alles in combinatie met een museum vol auto's die te koop zijn en een gespecialiseerd onderhoudsbedrijf voor klassiekers.
Dat was de droom van ondernemer en autoliefhebber Anton van Dijke. Inspiratie deed hij op in Duitsland. In verschillende plaatsen zijn daar dergelijke centra gevestigd: Classic Remise in Berlijn en Düsseldorf, Meilenwerk bij Stuttgart en Klassikstadt in Frankfurt. In Nederland bestond zoiets nog niet. Waarom eigenlijk niet? De droom liet hem niet meer los. Een ondernemer onderzoekt dan mogelijkheden om er werkelijkheid van te maken. Gepassioneerd ging hij aan de slag nadat hij zijn beveiligingsbedrijven had verkocht en nadacht over de toekomst van hemzelf en zijn twee zoons Renald en Sander. Anders dan bij de Duitsers, wilde Van Dijke geen verzamelplaats van zelfstandige ondernemers, maar een zaak voor en van zichzelf.
 

Dit had Anton van Dijke in zijn hoofd: vanuit het restaurant uitkijken op een parkeerplaats voor bijzondere auto's. 

Artist impression van het gebouw met vooraan de parkeerplaats voor klassiekers. Andere auto's moeten naar de achterkant.
 

Parkeerplaats
Op woensdag 16 april 2014 is de droom voorbij. In de goede zin, wel te verstaan. De droom is werkelijkheid geworden. Het is de dag van de feestelijke officiële opening van Classic Park. Het weer werkt mee. De lucht is strakblauw; de zon laat zich van de beste zijde zien. Het is precies zoals Anton het voor ogen heeft gehad. De speciale parkeerplaats bij het terras stroomt vol met bijzondere auto’s. Voor alledaagse modellen is er elders op het terrein plek. Vooraan staat een cabriolet uit de jaren dertig, met daarnaast de elektrische Fisker Karma, klassieker van de toekomst. Een Delahaye en Bentley, beide met de kap naar beneden, laten zien waarom mensen verliefd kunnen worden op auto’s van toen. Hun grote koplampen kijken zelfverzekerd de wereld in. Op hun uitstraling is menig fabrikant van nu jaloers. Dit zijn geen massaproducten. Hun carrosserieën zijn nog door mannen met hamers tot stand gekomen. Stuk voor stuk zijn de geparkeerde auto's aandachttrekkers. Een Belgisch echtpaar is met een Citroën DS cabriolet naar de opening gekomen. De kap is keurig weggestopt onder het dek achter de achterbank. De auto is puntgaaf. De vriendelijke eigenaar wijst naar het pand. “Bij hun gekocht, goeie zaak”. De Van Dijkes zijn enkele jaren geleden begonnen met hun autohandel vanuit een tijdelijk pand in Valkenswaard, onder Eindhoven.
 

Op de dag van de opening staat de parkeerplaats vol met interessante modellen.  

Een bijzondere auto van toen naast een toekomstige klassieker. Rechts een Lotus Elan. 

Het weer speelde mee: de kappen van de Delahaye en de Bentley konden naar beneden. 

Belangstelling voor een Jaguar Mark II. 

Een Lagonda Saloon. 

Naar volle tevredenheid gekocht bij de Van Dijke's: een Citroën DS Cabriolet. 

Liefde
Een man van bovengemiddelde lengte kruipt uit zijn lage Saab Sonett. Liefde is niet rationeel. De één is gek van een klein Zweeds coupeetje, de ander houdt van een riante Rolls-Royce. Een jonge man parkeert een antieke Georges Roy uit 1912. Hij kijkt rond en stelt vast dat zijn auto – dat wil zeggen: die van zijn vader – de oudste op de parkeerplaats is. Het rijden in zo'n auto valt nog niet mee. Het gaspedaal zit in het midden en de rem rechts. Daar moet je goed je kop bij houden. “Het is me wel eens gebeurd dat ik gas gaf als ik wilde remmen”, bekent hij. Het heeft gelukkig nooit tot ongelukken geleid.
Met het vullen van de parkeerruimte groeit de belangstelling. Menige telefoon komt uit de binnenzak om één of meer van de stalen bezoekers op de foto te zetten. Je ziet tenslotte niet iedere dag op een parkeerplaats een Pagode en Vleugeldeur naast elkaar staan. En ook een Lamborghini Jarama is geen alledaagse weggebruiker.  
 

Saab Sonett, in deze versie met een V4-motor onder de (verhoogde) kap.

Kenmerkend was onder meer de verticale kofferklep, onder de vlakke achterruit.

De een houdt van een klein coupeetje, de ander van een riante limousine.  

De oudste op de parkeerplaats: een Georges Roy uit 1912.

Mascotte van de Georges Roy. 

Een Rolls-Royce Phantom en een oud Mini'tje: allebei bijzonder genoeg voor de speciale parkeerplaats.   

Een Pagode en Vleugeldeur naast elkaar: dat zie je niet iedere dag. 

Lamborghini Jarama. Ook die zie je niet op iedere straathoek.

 

Kroonluchters
Binnen wordt het drukker en drukker. De familie Van Dijke heeft vele gasten uitgenodigd om dit bijzondere moment mee te maken. De grote evenementenzaal met sfeervolle kroonluchters vult zich snel. De cateraar laat zien wat gastvrijheid inhoudt. Zo worden straks ook gezelschappen welkom geheten. De opening is meteen een visitekaartje van de zakelijke dienstverlening. 
Het officiële programma begint met een speech van Anton. De liefde voor auto’s heeft hij niet van zijn vader, vertelt hij. Die was meer van de boten. Zijn beide zoons zijn niettemin wel erfelijk belast. Ze erfden ook zijn ondernemerschap en zakelijk inzicht. Hij verhaalt verder over de vele hindernissen die te overwinnen zijn om van een droom realiteit te maken. Veel anderen hadden het bijltje er vast bij neergegooid, maar Van Dijke zette door. Waar in vroeger tijden de naam van een eiersorteerderij op een aantal loodsen stond, prijkt nu trots het wit-groene beeldmerk van Classic Park.
 

Plaatje uit het familiealbum: Anton van Dijke en zijn zoons met op de achtergrond het pand van de voormalige eiersorteerderij. 

Een nieuwe naam op een nieuwe gevel, op weg naar een nieuwe bestemming. 

Bestemmingsplan
Niet alleen moest het pand flink worden verbouwd, bleek de grond vervuild en moest de natuurlijke omgeving opnieuw worden aangelegd, het slechten van politiek-bestuurlijke barrières was mogelijk nog de grootste opgave. Het bestemmingsplan van Boxtel stond geen automuseum annex werkplaats en restaurant toe. Dat zijn immers geen agrarische bestemmingen. Niet iedereen was zo enthousiast als Van Dijke zelf. Zijn gedrevenheid en uitgewerkte plannen haalden sceptici uiteindelijk over de streep, waarbij hij steun kreeg van één van de wethouders, ook een ondernemend type. Hij zag de meerwaarde voor de gemeente wel zitten en vond dat ondernemerschap steun verdient. Van Dijke zelf bouwde intussen aan goede contacten met de directe omgeving. De buren maakten geen bezwaar. Toch zat er uiteindelijk vijf jaar tussen de start van het project en de opening. Toen de vergunningen eenmaal rond waren, werd hard gewerkt aan de realisatie. Het bouwschema was ambitieus. Van Dijke lijkt goede relaties te onderhouden met de weergoden. Ze zijn hem op deze openingsdag welgezind, maar hebben ook afgelopen maanden meegewerkt. Door de zachte winter konden de bouwers goed doorwerken. 
 

Toen alle vergunningen rond waren, kon men aan de slag. Er was een hoop werk te doen.

Dankzij de zachte winter liep het ambitieuze bouwschema geen vertraging op.

En zo ziet het restaurant er nu uit. Een ongelooflijke metamorfose van het eens industrieel aandoende complex.

Smaakvol ingericht en met een foto van een oude BMW op de achtergrond. 

Lagaay
Na een vriendelijk woord van de burgemeester komt hoofdgast Harm Lagaay op het podium, de Nederlandse auto-ontwerper die in het buitenland furore maakte bij Ford, BMW en vooral Porsche. Zijn tongval en woordkeus verraden een jarenlang verblijf in Duitsland. “Auto’s zijn een spiegel van de tijdgeest”, stelt hij. “Vormgeving is door de jaren heen van grote betekenis geweest voor het succes van autofabrikanten”. Hij legt uit dat de ontwikkeling van een nieuwe auto fundamenteel is veranderd. Vroeger werkten ontwerpers en technici naast elkaar, nu is de ontwikkeling een geïntegreerd proces geworden. Hij illustreert zijn betoog met vijf ontwerpen waarin hij de hand heeft gehad: de Porsche 924, Ford Sierra Cosworth, BMW Z1, Porsche Boxter en de Porsche 911.
Aansluitend volgt een parade van auto's die kenmerkend zijn voor de vormgeving van een periode: de eerste Benz uit 1886, een klassieke Rolls-Royce, Chevrolet Corvette, Alfa Romeo SZ en Jaguar F-type. Harm Lagaay stapt dan in een racewagen om het museum officieel te openen.
 

Een Panhard-Levassor vormt de entree tot het museum. 

Dit is een van de oudste auto's van het museum en niet te koop.

Na de opening stroomt het museum vol. 

Er is veel belangstelling voor het werk van Van Dijke en zijn team. 

 

Knap werk
Het museum gaat open. Met het glas in de hand bevolken de gasten de museumvloer. Er klinken bewonderende geluiden. Terecht. De architect, aannemer en uitvoerders hebben knap werk verricht. De voormalige hallen zijn kunstig omgetoverd. Wie ze zag voor de verbouwing, herkent ze niet. Het deels glazen dak zorgt voor veel binnenvallend daglicht. De aprilzon doet zijn best de auto’s extra te laten glimmen. De knalrood geschilderde looproute, verwijzend naar de rode loper voor belangrijke gasten, is een sfeervol accent. De overheersende kleur is wit. De tentoongestelde auto’s komen zo goed tot hun recht. De topstukken staan op een verhoging. De diversiteit is groot: van klassiekers uit de pionierperiode tot moderne supersportwagens. Tachtig procent van de auto’s is te koop. Dat maakt het museum zo bijzonder. Er zullen steeds andere auto’s staan. Voor het grootste deel is de collectie eigendom van Van Dijke en zijn zoons, een klein deel bestaat uit auto’s die anderen via het museum te koop aanbieden. Niet voor elke auto is een hele dikke beurs nodig. Niet iedereen kan zich een Rolls-Royce, Horch of Mercedes-Benz veroorloven. Een T-Ford, Kever, Mini of Fiatje 500 is ook mogelijk.
 

Overzicht over een deel van de collectie. 

Voor de bezoekers is symbolisch de rode loper uitgerold.  

Exclusieve auto's van zeer uiteenlopende aard, bewust door elkaar gezet.  

Jensen Interceptor. Het model werd gemaakt tussen 1966 en 1976

 Onder de loopbrug heb je het idee in een parkeergarage te staan.

Panhard-Levassor X uit 1910. Deze auto is niet voor de verkoop.  

De Citroën A en Ford T waren echte massaproducten. Rechts een antieke Renault.

Links een Mercedes-Benz 200 Cabriolet uit 1933 en rechts een BMW van net na de oorlog.  

Een Mercedes-Benz met Amerikaans gestijld koetswerk. 

Topmodellen uit het vooroorlogse Duitsland: Horch en Mercedes-Benz.  

De imposante Horch.... 

...en niet minder indrukwekkende Mercedes-Benz. Allebei in concours-staat.  

Een schitterende Mercedes-Benz 300SL Roadster.  

Het nieuwste model Mercedes-Benz SLS AMG met vleugeldeuren, onlangs uit productie genomen. 

Het aanbod is zeer divers, van een BMW Isetta en Opel Blitz brandweerwagen tot een Porsche 911. 

Exclusiviteiten
Porsches en Mercedessen SL zijn geliefde klassiekers. Er is volop keuze. Tussen de auto’s die je ook bij andere handelaren kunt tegenkomen, staan verschillende exclusiviteiten. En dan moet je niet denken aan de modellen met de Spirit of Ecstacy of ster op de radiator die per definitie tot die categorie behoren. Nee, dan gaat het bijvoorbeeld om een MG XPower SV-R, een Tornado Talisman, een moderne Spyker, een Lancia Flaminia Coupé of een oer-Hollands Dafje. We ontdekken ook een Ferrari F40, een Bugatti, een Maserati Bora en Quattroporte. Grappig is een serie Mini’s, bijna allemaal anders dan anders: een bestelwagen, pick-up, de open Mini Moke, een Wolsey Hornet en een Authi Mini Cooper, de in Spanje gebouwde variant. Eigenlijk zonde dat ze te koop staan: zo'n uniek rijtje bij elkaar zie je nergens. 

 

Opvallen doe je zeker met deze bijzondere MG. 

Een klassieker van de toekomst: een Nederlandse Spyker, uit de stal van Victor Muller.  

Tornado Talisman, één van de 180 die tussen 1961 en 1963 zijn geproduceerd. 

Twee exclusieve Lancia coupé's: een Flaminia en 2000.  

Hollands glorie van weleer: een Daf 33 De Luxe met vouwdak. 

Een schitterend rijtje bijzondere Mini's. 

Dit is een exclusieve Authi, een Mini gemaakt in Spanje.  

Mini Pick-up en de oerversie van de Mini Moke. 

Helemaal links een bestelwagentje, daarnaast de Wolseley Hornet, een Mini met vinnen en een kofferbak. 

Verrassing
Bij de inrichting is niet gekozen voor een chronologische of thematische opstelling. De vrees was, dat bezoekers zich zouden oriënteren op een bepaalde categorie en de rest links zouden laten liggen. De huidige opstelling zorgt steeds weer voor een verrassing. Persoonlijk hadden we een andere keuze gemaakt, iets meer gestructureerd: bijvoorbeeld alle Rolls-Royces bij elkaar, een afdeling sportwagens, een hoek met alleen maar Amerikanen en alle Italiaanse creaties van de beroemde koetswerkhuizen. Maar dat is een kwestie van smaak. En daarover valt nu eenmaal niet te twisten. Het doet aan de charme van de collectie niets af.
 

Licht olijfgroen met zwart: Rolls-Royce Phantom II met Barker-koetswerk uit 1931. Vraagprijs 175.000 euro. 

Voor minder dan een halve ton rijd je weg met de Rolls-Royce 20/25 Park Ward uit 1935. 

Wil je voor- of naoorlogs? Het aanbod aan Rolls-Royces is breed.  

Een Phantom II 1930 met koetswerk van T.H. Gill & Son en een naoorlogse Phantom. 

Een Alvis, uit het land waar een cabriolet een Drophead Coupé heet. Britser kan nauwelijks. 

De jaren dertig laten zich groeten met deze Lincoln convertible.  

Een Hudson 8-cilinder met gestroomlijnd koetswerk en een kunstzinnige grille.  

Als een vliegende kogel, zo snel zou de Hudson moeten zijn. 

Met zo'n Amerikaanse Ford of een Nash Metropolitan heb je beslist veel bekijks. 

Twee Chevrolets uit de collectie. 

Voor een kleine 20.000 euro ben je eigenaar van deze zeer ruime Peugeot 401DL uit 1935. 

Een Bugatti trekt altijd de aandacht, zeker in zo'n opvallende kleur.  

Tussen 1954 en 1964 bestond het Franse merk Facel Vega. De HK 500 werd in 1958 geïntroduceerd. 

Voor wie een gewone Fiat 500 te gewoon vindt is een Autobianchi stationcar of Fiat Jolly een leuk alternatief. 

Maserati Bora, een ontwerp van Giugiaro.  

Een Ferrari F40 en Alfa Romeo SZ. 

Klassiek, maar niet opzichtig: een tweedeurs Ferrari of vierdeurs Maserati. 

Zo'n Porsche 928 en zeker een Lamborghini Urraco is veel opvallender.  

Droom
Anton van Dijke had ooit een droom. Velen hebben zich ongetwijfeld afgevraagd: hoe reëel zijn die ideeën? Kan zoiets in Nederland wel van de grond komen? De autocultuur in Duitsland is toch anders dan bij ons. Lukt het hem en zijn enthousiaste familieleden en team? Hoe moet ik me zo'n autobelevingswereld voorstellen? Ze hebben nu het antwoord. De werkelijkheid is minstens zo mooi als de droom. Classic Park is niet langer een tijdelijke showroom met klassiekers en een werkplaats, het is voortaan een ankerplaats voor liefhebbers van bijzondere vierwielers. De voormalige wethouder van Boxtel had gelijk: zulk ondernemerschap moet je koesteren. Daar doe je veel mensen een plezier mee. 
 

Door een glazen wand is vanuit het museum de werkplaats zichtbaar. 

Autogerelateerde boeken, onderhoudsmaterialen, kleding en andere zaken in de boutique. 

Als vader dan een echte klassieker koopt, is er voor de kinderen een kleintje...  

Renald en Sander van Dijke in een Rolls-Royce vlak voor de opening van het museum. 

 

Lees ook het verslag van het bezoek enkele maanden na de opening