C42
Champs-Elysées
Parijs (F)
●
Showroom van
Citroën
●
Achtergronden van de grondlegger
●
Bijzondere architectuur
●
Wisselende tentoonstellingen
●
Citroëns traditie van publiciteit
juli 2008 -
aanvulling december 2017
Showroom naar de geest van
André Citroën
Alle drie
de grote Franse automerken hebben een showroom aan de beroemdste straat van
Parijs, de Avenue des Champs-Elysées. Niet zozeer om er auto’s te verkopen, maar
simpelweg om er te zijn, om te laten merken dat je er toe doet. Van de drie is
die op nummer 42 - van Citroën - het meest verrassend, zeker nadat Renault jaren
geleden haar kleine museum annex pub opdoekte.
André Citroën (1878-1935) was een
ingenieuze, creatieve en bijzondere ondernemer. Hij introduceerde de lopende
band in de Franse auto-industrie. Naar zijn Amerikaanse voorbeeld Henry Ford
bracht hij in 1919 een goedkope auto voor het grote publiek. In enkele jaren
tijd groeide zijn bedrijf tot een vooraanstaande speler in de autowereld van de
jaren twintig. Een ongekende drang tot originaliteit en vooruitstrevendheid werd
de basis van zijn onderneming. Zijn fabriek liet de wereld unieke en
onvergetelijke auto’s na die hun tijd ver vooruit waren, zoals de Traction Avant
(1934-1957), de 2CV (1948-1990) en de DS (1955-1975). Zijn onorthodoxe zienswijze en
flamboyante levensstijl kenden ook hun schaduwkanten. Zijn creatieve geest liet
zich lastig combineren met gedegen ondernemerschap. Een jaar voor zijn relatief
vroege dood werd zijn bedrijf failliet verklaard. De ontwikkeling van de Traction had het bedrijf financieel uitgeput. Als de grootste schuldeiser
Michelin niet had ingegrepen, was het automerk voorbije geschiedenis geweest.
Dan was nummer 42 aan de Champs Elysées nu een parfumeriehuis, modezaak,
eetgelegenheid of boekenwinkel.
Van links naar rechts: André
Citroën, reclame in de lucht (1922) en de verlichte Eiffeltoren (1925).
Publiciteit
Citroëns eigenzinnige optreden gold zeker ook de manier van reclame maken. Hij
had een neus voor goede publiciteit en troefde daarmee alle concurrenten af, in
het bijzonder aartsrivaal Renault. In 1922 schreef ten tijde van de autosalon
een vliegtuigje de naam van Citroën in de lucht. De puntjes waren nog het
moeilijkst, verklaarde de vlieger achteraf. In datzelfde jaar startte een serie
expedities met auto’s door onherbergzame gebieden. De Citroëns met rupsbanden
doorkruisten de Sahara en China. Elke expeditie was een bron van veel
media-aandacht. Ongekend was ook de stunt om zijn naam in verlichte letters op
de Eiffeltoren te laten zetten.
Showroom
In 1927 kocht Citroën grond aan Parijs’ bekendste boulevard om er een showroom
in te richten. Naar traditie van het huis werd in 1932 een spraakmakende
verbouwing doorgevoerd. Het pand kreeg een voor die tijd ongekend hoge, geheel
glazen gevel. Jarenlang was Frankrijks excentriekste automerk op deze wijze
prominent aanwezig. Maar tijden en smaken veranderen. Het glas maakte in de
jaren tachtig plaats voor een nieuw concept: Hippo Citroën, een
ontmoetingsruimte waar mensen onder het genot van een drankje en een hapje op
een aangename wijze met elkaar in contact konden komen.
Ook van Hippo ging het nieuwtje af. Tijd voor verandering, zeker omdat ook
Renault en huisgenoot Peugeot hun paradepaardjes hadden aangepast aan de tijd.
In 2004 werd de slopershamer besteld. Lange tijd kondigde een schutting aan dat
Citroën bezig was met de toekomst: een nieuwe showroom. En in de geest van André
zou dat weer iets bijzonders worden.
C42
Nazomer 2007 verdween de schutting. Erachter verrees C42, zoals het nieuwe
gebouw wordt aangeduid. De showroom is minstens even spectaculair als de eerste,
75 jaar eerder. Architect Manuelle Gautraud ontwierp een glazen gevel van 25
meter hoog en 12 meter breed, geïnspireerd op het beeldmerk van Citroën, de
double chevron. De toonkamer bestaat uit zeven boven elkaar geplaatste draaiende
plateaus met daarop Citroëns uit verleden, heden en toekomst. Ze staan tegen een
aangepaste, kleurrijke achtergrond. Uitgekiende verlichting en spiegels zorgen
voor extra aandacht. De huisstijlkleuren rood en wit domineren. De plateaus zijn
rood, de trappen eromheen en de wanden zijn smetteloos wit. Alleen in de kelder
is het omgedraaid. Daar is de overheersende kleur rood. De collectie wisselt
voortdurend van samenstelling, waarbij de nieuwste modellen centraal staan. Juli
2008 zijn dat de nieuwe Berlingo en de gefacelifte C2 en C3 Pluriël. Het
verleden laat men herleven via een 2CV van 1950 en de plastic Méhari. Op de
begane grond staat het toekomstmodel C-Airplay. Het is al weer drie jaar oud,
maar ziet er nog altijd futuristisch uit.
 |
 |
C42 met ruimte voor wisselende
exposities (foto's: wikipedia, bigup21, Christian Bortes)
Draaischijven
Architectonisch zit het gebouw knap in elkaar. De glazen gevelelementen en de
centrale as met draaischijven zijn zeker bijzonder. Op de verschillende
verdiepingen accentueren ronde vitrines met schaalmodellen en boeken het
karakter van het geheel. Beeldschermen geven extra informatie over de
tentoongestelde modellen. Maar zoals vaak bij Citroën, is de keerzijde van
exclusiviteit dat niet iedereen zich er meteen prettig zal voelen. Mensen met
hoogtevrees moeten maar niet naar beneden kijken. En op een doorsnee, niet al te
hete julidag loopt de temperatuur op de bovenste verdieping onder het glazen dak
al heel snel op. Aan dergelijke praktische bezwaren zou André Citroën zich niet
hebben gestoord. C42 is een mooi eerbetoon aan deze bijzondere persoonlijkheid
in de wereld van de automobiel.
■
Fotoimpressie C42 - juli 2008 |
Een zomerse uitnodiging om binnen
te komen in de huisstijlkleuren rood en wit.
Links: zicht op de Champs-Elysées
- rechts: ronde vitrines op verschillende plaatsen in het gebouw.
De 2CV van 1950 als bovenste
model, vlak onder het glazen dak.
Nog zonder derde ruitje en aan de
voorkant sluitende voordeuren.
De eerste generatie had een "kofferklep" van doek.
Langzaam draait de Méhari
(1968-1987) naar voren.
De Méhari had een carrosserie van
(zacht) plastic. Het getoonde model is één van de laatste exemplaren.
Weer een etage lager op het
draaiplateau komt de nieuwe Berlingo Multispace tevoorschijn.
De tweede generatie van deze
gezinsbestelwagen is het nieuwste product in juli 2008.
Citroën C3 Pluriël na de beperkte
facelift van begin 2008.
Dak open, ramen naar beneden,
maar de afneembare grijze dakbogen zijn
blijven staan.
Links de licht gewijzigde C2,
rechts de C1, een samenwerkingsproject met Peugeot en Toyota.
Onder de C1, op het laagste
plateau, een opvallende conceptcar.
De C-Airplay van 2005 is een
vingeroefening van de stilisten, rechts het futuristische dashboard.
DECEMBER 2017
Citroën heeft aangekondigd C42 eind van het jaar te sluiten en het gebouw af te
stoten. Na negentig jaar op deze plaats aan Parijs' beroemdste boulevard
aanwezig te zijn geweest en tien jaar na de opening is het afgelopen. Het merk
werkt aan een geheel nieuw showroomconcept dat elders in Parijs en verder over
de hele wereld komende jaren te zien zal zijn.
Zomer 2021: het voormalige C42, de
opvallende showroom van Citroën op historische grond.
|