C42 Champs-Elysťes

Parijs (F)



 
●  Showroom van CitroŽn
●  Achtergronden van de grondlegger
●  Bijzondere architectuur
●  Wisselende tentoonstellingen
●  CitroŽns traditie van publiciteit

 
juli 2008

 

  


Showroom naar de geest van Andrť CitroŽn

Alle drie de grote Franse automerken hebben een showroom aan de beroemdste straat van Parijs, de Avenue des Champs-Elysťes. Niet zozeer om er autoís te verkopen, maar simpelweg om er te zijn, om te laten merken dat je er toe doet. Van de drie is die op nummer 42 - van CitroŽn - het meest verrassend, zeker nadat Renault jaren geleden haar kleine museum annex pub opdoekte.

Andrť CitroŽn (1878-1935) was een ingenieuze, creatieve en bijzondere ondernemer. Hij introduceerde de lopende band in de Franse auto-industrie. Naar zijn Amerikaanse voorbeeld Henry Ford bracht hij in 1919 een goedkope auto voor het grote publiek. In enkele jaren tijd groeide zijn bedrijf tot een vooraanstaande speler in de autowereld van de jaren twintig. Een ongekende drang tot originaliteit en vooruitstrevendheid werd de basis van zijn onderneming. Zijn fabriek liet de wereld unieke en onvergetelijke autoís na die hun tijd ver vooruit waren, zoals de Traction Avant (1934-1957), de 2CV (1948-1990) en de DS (1955-1975). Zijn onorthodoxe zienswijze en flamboyante levensstijl kenden ook hun schaduwkanten. Zijn creatieve geest liet zich lastig combineren met gedegen ondernemerschap. Een jaar voor zijn relatief vroege dood werd zijn bedrijf failliet verklaard. De ontwikkeling van de Traction had het bedrijf financieel uitgeput. Als de grootste schuldeiser Michelin niet had ingegrepen, was het automerk voorbije geschiedenis geweest. Dan was nummer 42 aan de Champs Elysťes nu een parfumeriehuis, modezaak, eetgelegenheid of boekenwinkel.
 

Van links naar rechts: Andrť CitroŽn, reclame in de lucht (1922) en de verlichte Eiffeltoren (1925).


Publiciteit

CitroŽns eigenzinnige optreden gold zeker ook de manier van reclame maken. Hij had een neus voor goede publiciteit en troefde daarmee alle concurrenten af, in het bijzonder aartsrivaal Renault. In 1922 schreef ten tijde van de autosalon een vliegtuigje de naam van CitroŽn in de lucht. De puntjes waren nog het moeilijkst, verklaarde de vlieger achteraf. In datzelfde jaar startte een serie expedities met autoís door onherbergzame gebieden. De CitroŽns met rupsbanden doorkruisten de Sahara en China. Elke expeditie was een bron van veel media-aandacht. Ongekend was ook de stunt om zijn naam in verlichte letters op de Eiffeltoren te laten zetten.
 

Showroom in de jaren dertig en eind jaren vijftig.

Showroom
In 1927 kocht CitroŽn grond aan Parijsí bekendste boulevard om er een showroom in te richten. Naar traditie van het huis werd in 1932 een spraakmakende verbouwing doorgevoerd. Het pand kreeg een voor die tijd ongekend hoge, geheel glazen gevel. Jarenlang was Frankrijks excentriekste automerk op deze wijze prominent aanwezig. Maar tijden en smaken veranderen. Het glas maakte in de jaren tachtig plaats voor een nieuw concept: Hippo CitroŽn, een ontmoetingsruimte waar mensen onder het genot van een drankje en een hapje op een aangename wijze met elkaar in contact konden komen.
Ook van Hippo ging het nieuwtje af. Tijd voor verandering, zeker omdat ook Renault en huisgenoot Peugeot hun paradepaardjes hadden aangepast aan de tijd. In 2004 werd de slopershamer besteld. Lange tijd kondigde een schutting aan dat CitroŽn bezig was met de toekomst: een nieuwe showroom. En in de geest van Andrť zou dat weer iets bijzonders worden.
 

Architectuur van het nieuwe pand C42.

C42
Nazomer 2007 verdween de schutting. Erachter verrees C42, zoals het nieuwe gebouw wordt aangeduid. De showroom is minstens even spectaculair als de eerste, 75 jaar eerder. Architect Manuelle Gautraud ontwierp een glazen gevel van 25 meter hoog en 12 meter breed, geÔnspireerd op het beeldmerk van CitroŽn, de double chevron. De toonkamer bestaat uit zeven boven elkaar geplaatste draaiende plateaus met daarop CitroŽns uit verleden, heden en toekomst. Ze staan tegen een aangepaste, kleurrijke achtergrond. Uitgekiende verlichting en spiegels zorgen voor extra aandacht. De huisstijlkleuren rood en wit domineren. De plateaus zijn rood, de trappen eromheen en de wanden zijn smetteloos wit. Alleen in de kelder is het omgedraaid. Daar is de overheersende kleur rood. De collectie wisselt voortdurend van samenstelling, waarbij de nieuwste modellen centraal staan. Juli 2008 zijn dat de nieuwe Berlingo en de gefacelifte C2 en C3 PluriŽl. Het verleden laat men herleven via een 2CV van 1950 en de plastic Mťhari. Op de begane grond staat het toekomstmodel C-Airplay. Het is al weer drie jaar oud, maar ziet er nog altijd futuristisch uit.
 

C42 met ruimte voor wisselende exposities.

Draaischijven
Architectonisch zit het gebouw knap in elkaar. De glazen gevelelementen en de centrale as met draaischijven zijn zeker bijzonder. Op de verschillende verdiepingen accentueren ronde vitrines met schaalmodellen en boeken het karakter van het geheel. Beeldschermen geven extra informatie over de tentoongestelde modellen. Maar zoals vaak bij CitroŽn, is de keerzijde van exclusiviteit dat niet iedereen zich er meteen prettig zal voelen. Mensen met hoogtevrees moeten maar niet naar beneden kijken. En op een doorsnee, niet al te hete julidag loopt de temperatuur op de bovenste verdieping onder het glazen dak al heel snel op. Aan dergelijke praktische bezwaren zou Andrť CitroŽn zich niet hebben gestoord. C42 is een mooi eerbetoon aan deze bijzondere persoonlijkheid in de wereld van de automobiel.
 

C42 in het straatbeeld volgens Google's Streetview.


 

  Fotoimpressie C42 - juli 2008

 

Een zomerse uitnodiging om binnen te komen in de huisstijlkleuren rood en wit.

Links: zicht op de Champs-Elysťes - rechts: ronde vitrines op verschillende plaatsen in het gebouw.

De 2CV van 1950 als bovenste model, vlak onder het glazen dak.

Nog zonder derde ruitje en aan de voorkant sluitende voordeuren.

De eerste generatie had een "kofferklep" van doek.

Langzaam draait de Mťhari (1968-1987) naar voren.

De Mťhari had een carrosserie van (zacht) plastic. Het getoonde model is ťťn van de laatste exemplaren.

Weer een etage lager op het draaiplateau komt de nieuwe Berlingo Multispace tevoorschijn.

De tweede generatie van deze gezinsbestelwagen is het nieuwste product in juli 2008.

CitroŽn C3 PluriŽl na de beperkte facelift van begin 2008.

Dak open, ramen naar beneden, maar de afneembare grijze dakbogen zijn blijven staan.

Links de licht gewijzigde C2, rechts de C1, een samenwerkingsproject met Peugeot en Toyota.

Onder de C1, op het laagste plateau, een opvallende conceptcar.

De C-Airplay van 2005 is een vingeroefening van de stilisten, rechts het futuristische dashboard.