Bugatti Royale - overzicht van alle koetswerken

 

  Chassis 41100 lange versie (prototype)

  Tourer

1926

Koetswerk van een Packard

 

  Coupé

1928

Koetswerk: Bugatti

 

  Berline

1928

Koetswerk: Bugatti

 

  Coach

1929

Koetswerk:Weymann, Parijs

 

 

  Chassis 41100 korte versie

  Coupé de Ville

1931

Koetswerk: Jean Bugatti

Auto van Ettore Bugatti

 

  Chassis 41111

  Roadster

1931/1932

Koetswerk: Jean Bugatti

Verkocht aan Esders

  Coupé de Ville

1939

Koetswerk: Binder, Parijs

 

 

  Chassis 41121

  Cabriolet

1931

Koetswerk: Weinberger, München

Verkocht aan Fuchs

 

  Chassis 41131

  Limousine

1933

Koetswerk: Park Ward, Londen

Verkocht aan Foster

 

  Chassis 41141

  Coach

1932

Koetswerk: Kellner, Parijs

Destijds onverkocht

 

  Chassis 41150

  Berline de Voyage

1929

Koetswerk: Bugatti

Destijds onverkocht

 

 

 

 

 

 

 


Chassis 41100

 

Coupé de ville (Coupé Napoleon);
ontworpen door Jean Bugatti,

het vijfde koetswerk op chassis
41100, dat voor dit model licht werd
ingekort.

Dit was het persoonlijk voertuig van
Ettore Bugatti.

De auto staat tegenwoordig in het

Cité de l'Automobile in Mulhouse

(de voormalige Schlumpf-collectie).

De bekleding, deurklinken en
tweekleurige uitvoering zijn niet
origineel, maar in opdracht van
Schlumpf aangebracht.
Van oorsprong was de auto
egaal zwart.

 

 


Chassis 41100 (replica)

 

In september 2011 werd de

reconstructie voltooid van de Tourer,

het eerste koetswerk op het

41100-chassis. Het werk

werd gedaan door een bedrijf in

Den Helder.
Opdrachtgever en eigenaar zijn

niet bekend gemaakt.

 

 


Chassis 41111

 

Coupé de ville, ontwerp Binder

(Parijs). Geïnspireerd op het
ontwerp van Jean Bugatti (zie
hierboven), maar volgens velen
minder elegant.
Het koetswerk uit 1938 is het
tweede op het chassis.

De eerste carrosserie was een

cabriolet, afgeleverd aan

modekoning Esders (zie hieronder).

41111 was de eerste Royale

die werd verkocht.

Gefotografeerd in het ZeitHaus,
het museum van Autostadt

in Wolfsburg (zomer 2015).

 

 


Chassis 41111 (replica)

 

Verzamelaar Fritz Schlumpf gaf

opdracht de verloren gegane

cabriolet van Esders opnieuw

te bouwen. Deze deels met

originele onderdelen gemaakte

Royale is onderdeel van de
collectie van het Cité de
l'Automobile in Mulhouse.

De auto heeft geen koplampen,

want Esders reed toch nooit

in het donker.

 

 


Chassis 41121

 

Carrosseriebedrijf Weinberger in

München maakte in opdracht van

de Duitse arts Fuchs deze
cabriolet. De auto was bij
aflevering zwart met gele

accenten. Een latere eigenaar
liet de auto overspuiten in ivoor
met donkergroen. Hij liet ook
extra lampen aanbrengen en
verving de wielen door andere
exemplaren. De auto staat nu in
het Henry Ford Museum in
Dearborn (USA).

 

 

 


Chassis 41131

 

Het beroemde Britse koetswerk-

bedrijf van Park Wark voorzag

de Royale van deze saloon-

carrosserie, in opdracht van de
zakenman Foster. Het is de

enige Royale met reservewielen

aan de zijkanten. De spatborden
zijn door een latere eigenaar

licht aangepast. Ook het

interieur is gewijzigd.
Net als de Coupé Napoleon staat

de auto in het museum in Mulhouse.

 

 


Chassis 41141

 

De verkoop van de Royale viel

tegen. Bugatti liet de Parijse

koetswerkbouwer Kellner een

tweedeurs coach ontwerpen

om te showen op de autotentoon-

stellingen. De auto bleef

destijds niettemin onverkocht.

Deze Royale staat niet in een
museum, maar behoort tot een
privécollectie, naar verluidt in het
Verre Oosten.

Nu is de auto zwart met blauw,
eerder was de kleurcombinatie

zwart met geel.

 

 


Chassis 41150

 

Deze traditioneel gevormde

Double Berline is een ontwerp

van de Bugatti-fabriek zelf.

De auto is oorspronkelijk nooit

verkocht en later vele keren van

eigenaar gewisseld. Eén van hen

veranderde de kleur in ivoorwit

met zwarte accenten. William
Harrah, verwoed verzamelaar en

de casinokoning van Reno (USA)

liet de auto in de oorspronkelijke
kleuren zwart en geel restaureren.

Huidige eigenaar onbekend.