Bugatti Atlantic

 

Na veel onderzoek concluderen deskundigen dat er met inbegrip van het prototype Aerolithe in totaal vijf exemplaren van de Bugatti Type 57 Atlantic zijn gebouwd. Drie daarvan bestaan nog en zijn in handen van particuliere verzamelaars. Daarnaast zijn er verschillende nagebouwde modellen in omloop.


 

 


Chassis 57533
(Aerolithe prototype)

 

Geïntroduceerd in 1935 op de
Salon van Parijs. Koetswerk van

magnesium-aluminium (electron),
dat moeilijk te lassen was,

vandaar dat de twee delen

geklonken werden.

Hieraan dankt de auto zijn

bijzondere klinknagelstrook op

het dak.

Originele kleur: zilvergrijs.
De auto bestaat niet meer.

 


 

 


Chassis 57374

 

Afgeleverd in 1936 aan Victor

Rothschild. Het koetswerk was

van aluminium; de opmerkelijke

klinknagelconstructie werd

behouden.

Originele kleur: lichtblauw.
Origineel kenteken: DGJ 758.

De Amerikaan Bob Oliver liet de

auto in verschillende kleuren

overspuiten en modificeren.
In 1971 aangekocht door Peter
Williamson, die de auto in de

originele staat terugbracht.
Tegenwoordig onderdeel van de
collectie van Peter Mullin

in California (USA).

 


 

 


Chassis 57453

 

Gereed gekomen in 1936, gebruikt

door Jean Bugatti en uitgeleend

aan verschillende prominenten.

Overgebleven fotomateriaal moet

het bestaan van deze Atlantic

bewijzen. Tot voor kort was

onbekend dat er een vierde
Atlantic (buiten het prototype) is

gemaakt.

Historie verder onbekend.

 

 

 


Chassis 57473

 

In 1936 aan Jacques Holzschuch

afgeleverde; in 1939 of 1945

voorzien van nieuwe achter-

spatborden. René Chatard kocht

de auto in 1952 op naam van zijn

maîtresse Marguerite Schneider.

In 1955 verongelukte hij bij een

aanrijding met een trein, samen

met een andere maîtresse. Pas

in 1965 werd het wrak vrijgegeven.

De wagen werd opnieuw opgebouwd.

Nicolas Seydoux liet de auto

donkerrood lakken. Met nog

overgebleven onderdelen opnieuw

gerestaureerd door Paul Russell

en in de originele grijze kleur

gespoten. Sinds 2004 eigendom van

de Torrota Collection in Zürich.

 

 


Chassis 57591

 

Afgeleverd in 1938 aan

Richard Pope in London.

Originele kleur: saffierblauw.
Origineel kenteken: EXK 6.

In de loop der jaren is de auto

in uiteenlopende kleuren blauw

overgespoten. In de jaren zeventig

voorzien van verchroomde in

plaats van blauwe draad-

spaakwielen.

In 1988 aangekocht door

Ralph Lauren. In zijn opdracht

door Paul Russel gerestaureerd,

aangepast en zwart gespoten.

 

 


Reconstructie

 

Door de Deense specialist

Erik Koux in de jaren negentig

nagebouwde carrosserie op

basis van origineel Bugatti 57-

chassis en met originele motor.

Onderdeel van de collectie van

het ZeitHaus van Autostadt in

Wolfsburg.