Bugatti 57 Atlantic

 

Op basis van het chassis en de motor van het Type 57
ontwikkelde Bugatti een bijzondere coupé, de Atlantic.
Volgens deskundigen zijn er met inbegrip van het
prototype Aérolithe in totaal vijf exemplaren gebouwd.
Drie daarvan bestaan nog en zijn in handen van musea
en verzamelaars. Daarnaast zijn er verschillende

nagebouwde modellen in omloop.
 

 

  

 

 


 

 


Chassis 57331
(Aérolithe prototype)

 

Geïntroduceerd in 1935 op de
Salon van Parijs. Koetswerk van

magnesium-aluminium (electron),
dat moeilijk te lassen was,

vandaar dat de twee delen

geklonken werden.

Hieraan dankt de auto zijn

bijzondere klinknagelstrook op

het dak.

Originele kleur: zilvergrijs.
De auto bestaat niet meer.

 


 

 


 

 


Chassis 57374

 

Afgeleverd in 1936 aan Victor

Rothschild met aluminium
koetswerk. De klinknagel-
constructie werd behouden.

Originele kleur: lichtblauw.
Origineel kenteken: DGJ 758.

De Amerikaan Bob Oliver liet de

auto in verschillende kleuren

overspuiten en modificeren.
In 1971 aangekocht door Peter
Williamson, die de auto in de

originele staat terugbracht.
Tegenwoordig onderdeel van de
collectie van Peter Mullin

in California (USA).

 

 

 


 

 


Chassis 57453

 

De tweede Atlantic, gereed

gekomen in oktober 1936,
gebruikt door Jean Bugatti
en uitgeleend aan
verschillende prominenten.

Vanaf de Tweede Wereldoorlog
ontbreekt het spoort van deze
auto. Gesuggereerd is, dat
de nazi's hem hebben
gedemonteerd voor de
materialen.

 

 

 


Chassis 57473

 

In 1936 aan Jacques Holzschuch

afgeleverd. Rond 1945 door de
nieuwe eigenaar Figioni
aangepast, onder meer met
nieuwe achterspatborden.
In 1955 verongelukt bij een

aanrijding met een trein. Pas

in 1965 werd het wrak vrijgegeven.

De wagen werd opnieuw opgebouwd.

Nicolas Seydoux liet de auto

donkerrood lakken. Met nog

overgebleven onderdelen opnieuw

gerestaureerd door Paul Russell

en in de originele grijze kleur

gespoten.

 

 


Chassis 57591

 

Afgeleverd in 1938 aan

Richard Pope in London.

Originele kleur: saffierblauw.
Origineel kenteken: EXK 6.

In de loop der jaren is de auto

in uiteenlopende kleuren blauw

overgespoten. In de jaren zeventig

voorzien van verchroomde in

plaats van blauwe draad-

spaakwielen.

In 1988 aangekocht door

Ralph Lauren. In zijn opdracht

door Paul Russel gerestaureerd,

aangepast en zwart gespoten.

 

 


Reconstructie

 

Door specialist Erik Koux

in de jaren negentig

nagebouwde carrosserie op

basis van origineel Bugatti 57-

chassis en met originele motor.

Onderdeel van de collectie van

het ZeitHaus van Autostadt in

Wolfsburg.