GM do Brasil
Brazilië
●
Historie Braziliaanse GM-tak
●
Van assemblage tot eigen productie
●
Naast auto's ook koelkasten
●
Eigen versies van wereldauto's
●
Meer Europees dan Amerikaans
maart 2005
|
Herkenbaar lid van een wereldwijde familie
Hoewel Toyota op de hielen zit, is General
Motors anno 2005 nog altijd de grootste autofabrikant ter wereld. Al snel na de
oprichting in 1908 krijgt de onderneming vertakkingen in alle werelddelen. Geen
continent of GM is aanwezig, dus ook in Latijns-Amerika. Dit jaar viert General
Motors do Brasil (GMB) de tachtigste verjaardag. Een korte terugblik op een
afwisselend leven.
Op 3 april 1936 landt
de Duitse Zeppelin Hindenburg in Rio de Janeiro. De toeloop is groot. Het
luchtschip heeft dit keer namelijk een auto meegebracht vanaf de andere kant van
de oceaan. Het is een lichtgroene Opel, de halfmiljoenste van het merk dat even
tevoren is opgenomen in het GM-concern. De twee mobiele wonderen uit de Eerste
Wereld worden door een mensenmassa met verbazing bekeken.
Vandaag de dag zou een dergelijke expeditie weer veel aandacht trekken. Een 245
meter lang gevaarte dat met een snelheid van 120 kilometer per uur door de lucht
zoeft, is bezienswaardiger dan de Concorde ooit is geworden. Veel aandacht voor
de Opel zou er echter niet zijn. In het leveringsprogramma voor 2005 van General
Motors do Brasil komen we namen tegen als Corsa, Meriva, Astra, Zafira en Vectra.
De auto’s zijn vergelijkbaar met de Europese naamgenoten, hoewel de modelcycli
niet altijd parallel lopen. Bij ons zijn sommige modellen inmiddels vervangen
door een jongere generatie. Verder is er één klein verschil. Letterlijk. Waar
bij ons de omcirkelde bliksemschicht als merkbeeld van Opel staat, zien we hier
het kruis van Chevrolet.
 |
GM do Brasil (foto: GM Heritage Center).
Bezienswaardigheid
Dat op die dag in april de auto minstens zoveel aandacht krijgt als het
luchtschip, is niet verwonderlijk. Een Europese auto is een bezienswaardigheid.
In het straatbeeld domineren Amerikaanse modellen. In 1925 heeft General Motors
figuurlijk gesproken voet op Braziliaanse bodem gezet. De onderneming gaat
auto’s in elkaar zetten die als CDK-pakket (’completely knocked down’) in kisten
vanuit Amerika worden ingevoerd. Jaar op jaar stijgt het aantal, zonder
recordhoogten te behalen. Na 11 jaar wordt de mijlpaal van de 100.000e bereikt,
nog eens vijf jaar later is dat aantal met de helft toegenomen. Inspelend op de
toenemende urbanisatie en de bevolkingsgroei rond de steden, met de bijbehorende
vervoersbehoefte, zijn autobussen vanaf medio jaren dertig een belangrijk
product. Ook in de naoorlogse periode ligt hier een sterk accent op, samen met
vrachtwagens en lichte trucks.
De tienduizendste auto loopt van
de band (foto: General Motors).
Echte fabriek
Het assemblagebedrijf ontwikkelt zich langzaam maar zeker tot een echte
fabriek. In 1958 komt de eerste volledig in Brazilië geproduceerde vrachtwagen
van de band. Tien jaar later volgt een personenwagen. Het eerste eigen kind
krijgt de naam Opala. Dat is een samenvoeging van Opel en Impala, een populair
model in de Verenigde Staten. De auto is maar gedeeltelijk een eigen
ontwikkeling. Het model lijkt en profil als twee druppels water op de toenmalige
Opel Rekord. Alleen aan de voor- en achterkant zijn er forse afwijkingen. De
verschillende modelvarianten komen overeen: tweedeurs, vierdeurs, hardtop coupé
en stationcar.
Dit eerste model geeft de richting voor de toekomst aan. Wat personenwagens
betreft oriënteert Brazilië zich voortaan op Europa en niet op Amerika. Geen
benzineslurpende slagschepen voor de highways, maar praktische compacte
familiewagens voor stedelijk gebruik. Na de succesvolle start van de grote
middenklasser volgt in 1973 een model voor de smallere beurs. De naam: Chevette.
Het wereldomspannende karakter van General Motors laat zich in een enkele
oogopslag herkennen. Een vergelijkbaar model staat bij ons als Opel in de
showroom, rolt in Engeland als Vauxhall van de band, in Japan als Isuzu en in
Australië als Holden.
 |
 |
De eerste Braziliaanse Chevrolet,
de Opala in een vroege en late uitvoering (coupé en vierdeurs).
Koelkasten
In de tussentijd heeft General Motors do Brasil ook naam gemaakt op een heel
ander gebied dan het verkopen van auto’s. Het is een belangrijke leverancier
geworden van koel- en vrieskasten. De oorsprong ligt net als bij de auto’s in
Amerika. Frigidaire is daar een begrip. De merknaam dateert van 1918 toen het
bedrijf onderdeel werd van General Motors. Nog altijd bestaat het merk, al
behoort het sinds 1979 niet meer tot de GM-stal.
Wat een succes is in Amerika, moet dat in een warm land als Brazilië ook kunnen
worden, is de gedachte. Vanaf 1930 neemt men de import ter hand. Na de oorlog
start de productie in eigen land, mede vanwege de hoge invoerheffingen. In 1960
bereikt de totale productie – sinds de start in 1951 – het aantal van 300.000
stuks.
In de Chevette herkennen wij het
C-model van de Opel Kadett.
Uitwisseling
Terug naar de auto’s. Na de Opala en Chevette volgen vele typen en modellen.
Ze zijn bijna allemaal gebaseerd op modellen die we ook elders binnen het
GM-imperium tegenkomen. De mondiale uitwisseling van ideeën,
onderzoeksresultaten en componenten neemt toe. Vanaf de jaren zeventig is het
maken van een ‘wereldauto’ zelfs onderdeel van de strategie van het concern.
Toch is de Braziliaanse tak in een bepaald opzicht tamelijk uniek. Als reactie
op de oliecrisis van begin jaren zeventig start, in samenspraak met de overheid,
een onderzoek naar alternatieve brandstoffen. Dat leidt uiteindelijk tot auto’s
die rijden op alcohol. Dat kan in het land zelf worden gemaakt en vermindert de
afhankelijkheid van het buitenland. De experimentele fase duurt geruime tijd,
maar in 1983 gaan de modellen in productie.
Europese en Amerikaanse soorten
modellen bij elkaar gebracht in één type, de Pick-up.
Niet de enige
General Motors is niet de enige autofabrikant in Brazilië. Zeker niet.
Vrijwel alle grote Amerikaanse, Europese en Japanse autofabrikanten hebben er
hun vestiging. Per jaar maken ze met elkaar zo’n anderhalf miljoen
personenwagens. (Ter vergelijking: in Duitsland zijn dat er ruim 5 miljoen.) Een
derde daarvan gaat over de grens. De autoproductie is een speerpunt van het
economische beleid van het land.
De relatie tussen de Braziliaanse autoindustrie en de Nederlandse markt lijkt er
een van gescheiden werelden. Dat beeld is niet helemaal correct. Nederland zal
binnenkort kennismaken met de Braziliaanse Volkswagen Fox, een goedkoop model
onder de Polo. De auto zal de strijd aangaan met goedkopere merken, onder meer
uit Zuid-Korea. De Fox is niet de eerste auto die de oversteek maakt. Eerder
konden we al kennismaken met de Fiat Palio, ook in Brazilië voor export op de
boot gezet.
Hoewel de anderen niet kunnen bogen op 80 jaar geschiedenis, maakt niet alleen
General Motors do Brasil deel uit van een wereldwijde familie! ■
 |
 |
Deze Chevrolet-modellen komen de
Europeaan bekend voor!
* in
2008 streefde Toyota General Motors voorbij en staat nu op de eerste plaats
|