Albinsson&Sjöberg Bilmuseum
Karlskrona (S)
●
Kleine autoverzameling
●
Bizarre en alledaagse modellen
●
Volvo met vleugeldeuren
●
Enkele oude Amerikanen
●
Prachtige werkplaats 1:25
augustus 2011
Gestrikt door een foldertje
Albinsson & Sjöberg is de grootste
Scandinavische uitgeverij van auto- en motorsportbladen. Naast het kantoor in
het Zweedse Karskrona is een kleine verzameling oude auto’s en motorfietsen
bijeengebracht in een museum. In het toeristenseizoen gaat de garagedeur enkele
uren per dag open. Naast gewone klassiekers staan er enkele ronduit bizarre
modellen.
Bij zijn kantoor heeft uitgeverij
Albinsson & Sjöberg een klein museum ingericht.
Bij het inchecken valt het oog er
direct op. Op de balie van het hotel ligt een
luxe en uitnodigende folder van het plaatselijke Bilmuseum. Bil is het Zweeds voor auto.
Het adres is letterlijk om de hoek, nog geen paar honderd meter verderop. Toeval
bestaat niet, zou je zeggen. Op het omslag staat een foto van het interieur van een Amerikaan uit de jaren vijftig.
Wie goed kijkt, ziet ook een merkwaardige Volvo, een Amazon met een nieuw
aangemeten voorkant. Binnenin zijn er nog enkele nieuwsgierigheid prikkelende foto’s. De bijbehorende tekst is in vier
talen (Zweeds, Engels, Duits en Pools): Välkommen, Welcome, Willkommen en Witamy.
Hoe sterker kan een uitnodiging tot een bezoek zijn? Anders dan een paar andere
Zweedse automusea, stond dit museum niet op het lijstje van te bezoeken
bezienswaardigheden. Het lijstje is snel aangepast.
Andere bezienswaardigheden in de
plaats zijn meer de moeite waard!
Foldertje
Met de marketing is niets mis. Laat dat maar aan uitgevers over. Ze strikken je
met een foldertje. Het museum blijkt minder interessant dan verwacht. Het is een
verzameling van zo’n dertig
tamelijk willekeurige auto’s. Als je al veel automusea hebt gezien, wordt het
lastiger enthousiasme op te wekken. Bovendien heeft Karlskrona nog zoveel meer te bieden.
Niet op autogebied weliswaar, maar daarom niet minder de moeite waard. Het maritieme museum
is prachtig. Het schetst de positie van de marine en kustwacht van Zweden door
de eeuwen heen. Maak ook een tocht naar de vesting Kungsholms Fort, nog niet zo
lang open voor publiek. Tot aan de val van het communisme hield Zweden onder
meer vanaf hier de Russische vijand goed in het vizier. Loop door de oude
visserswijk, opgenomen op de Unesco-werelderfgoedlijst. Ga pas als er tijd over
is naar het Bilmuseum.
Het oude centrum met
vissershuisjes staat op de Unesco-werelderfgoedlijst.
Vleugeldeuren
Er was nog tijd over. Eenmaal binnen schreeuwen een paar bizarre auto’s om aandacht. Een geheel grijze
Volvo 242 met vleugeldeuren zie je nergens anders. Het interieur is van grijs
bont, het dashboard wit en het stuur lijkt op een groot uitgevallen zilveren
broche. Ernaast staat een Volvo Amazon, drastisch verlaagd en met een geheel
getransformeerde neus. Dit kun je geen plastische chirurgie meer noemen. Dit is re-creatie. Hier hebben gespecialiseerde carrosseriebewerkers zich op kunnen
uitleven. Ook technisch is weinig bij het oude gebleven. In beide auto's ligt een Rover V8-blok. Het trio is compleet met een
knalgele, nauwelijks te herkennen Saab. De toch al niet geringe voorste overhang werd
verder verlengd. Ook deze auto kan onder veel lagere viaducten door dan het
origineel. Kan het gekker? Opvallende Amerikanen uit de vijftig- of zestiger
jaren zijn opeens alledaags. Om over een Opel Rekord, Ford Anglia of Simca
Vedette maar te zwijgen. Aan een Volvo 444 of Saab 96 loop je welhaast achteloos voorbij.
 |
Bij zijn kantoor heeft uitgeverij
Albinsson & Sjöberg een klein museum ingericht.
Aandachttrekker van de eerste
orde: een Volvo 242 met vleugeldeuren.
Ook van binnen is de Volvo niet
bepaald standaard!
Aan deze Volvo Amazon en de Saab
900 sleutelden de carrosseriebouwers vele uren.
Zweedse auto's met een
gebruikelijker uiterlijk: een Saab Sonett en 96 als rallyewagen.
Aan de Volvo P444 of Saab 96 V4
loop je bijna achteloos voorbij.
Een Chevrolet uit de jaren
vijftig met bijpassende caravan.
Ford Mustang en Chevrolet
Corvette: onvergetelijke Amerikaanse sportwagens.
Een Engelse en Duitse Ford, de
Anglia en Taunus
17M.
Een Ford Anglia met de befaamde
achterover hellende achterruit.
Een Simca Vedette en Opel Kapitän,
de luxe klasse van weleer.
Een Opel Rekord van de
late jaren vijftig.
Vitrine
Misschien wel het mooiste in het museum is een chaotisch, rommelig, Amerikaans
benzinestation annex werkplaats/autosloperij. Je aarzelt om er je zoveel-de-handse auto in
onderhoud te geven. Je denkt zelfs even de olie te ruiken. Dat kan niet, want de
werkplaats staat achter glas. In een vitrine! Met liefde, vakmanschap en
veel oog voor detail nagemaakt op een schaal van 1:25. Hoe langer je kijkt,
hoe meer je ziet. Samen met kasten vol miniaturen en een zaal met brom-
en motorfietsen is dit de trots van het museum. Het gaat om de verzameling van
autohistoricus en illustrator Peter Haventon, in het voorjaar van 2011 naar Karlskrona overgebracht. Aldus het foldertje.
Toch handig, zo'n meertalige uitgave. We lezen ook dat het blad Bilsport van A&S
in 1962 voor het eerst verscheen. Andere gespecialiseerde titels volgden.
In de garage zijn recente uitgaven van de uitgever te koop. Ze zijn allemaal in
het Zweeds. De meertaligheid houdt op bij het foldertje. De kwaliteit kunnen we
dus niet beoordelen. Maar wat het wagenpark betreft: leuk om even te bekijken,
maar alleen als je in de buurt bent en tijd over hebt. Een wereldmuseum is het
niet.
■
 |
Misschien wel het mooiste
onderdeel van het museum: het Amerikaanse benzinestation.
In 2011 werd de verzameling van
Peter Haventon aan het museum toegevoegd: bromfietsen, motoren en miniaturen.
De toegang tot het museum is een
openstaande kanteldeur. Een Ferrari staat je op te wachten.
|