Showrooms en
klantencentra
Berlijn (D)
●
Opel in Berlin
●
Volkswagen Forum
●
Mercedes-Benz Gallery
●
Mercedes-Benz Salzufer
augustus 2012
Berlijnse graadmeters van voor- en tegenspoed
Terwijl grote delen van de Europese
auto-industrie in zwaar weer zitten, gaat het met een aantal Duitse merken boven
verwachting goed. Omzet- en winstverwachtingen zijn ook voor dit jaar positief.
Dat beeld geldt echter niet voor alle bedrijven. Niet overal gaat de vlag uit
als de kwartaalcijfers weer bekend worden gemaakt. De showrooms en klantencentra in de Duitse hoofdstad
Berlijn blijken een mooie illustratie en graadmeter van de verschillen en
tegenstellingen. In de stad die al bijna een kwart eeuw probeert zich te presenteren als Europese stad van
betekenis na de eenwording in 1990, gaan we op bezoek bij enkele automerken. Een
confrontatie met voor- en tegenspoed.
Beide typerend voor Berlijn: een
Porsche en Rolls-Royce langs de straatkant en toeristen in een onthoofde
Trabant.
Van na en lang vóór de eenwording:
de koepel boven op de Reichstag en de Franse Dom aan de Gendarmenmarkt.
Het is ons vijfde bezoek aan Berlijn in acht jaar. Iedere keer valt op hoezeer
de stad zich vernieuwt en ontwikkelt en tegelijkertijd hoeveel er – in en buiten
het centrum – nog te doen valt. Met de overkomst van het parlement in 1991 uit
Bonn was er de
hoop dat ook grote bedrijven hun hoofdkantoren zouden overbrengen naar de hoofdstad
van het nieuwe, ongedeelde Duitsland. Die hoop bleek ijdel. De bedrijven bleven
weg. Veel vestigden er wel een kantoor, al was het maar uit beleefdheid en om de
regering niet voor het hoofd te stoten. Extra aantrekkingskracht had daarbij het nieuwe, prestigieuze
centrum rond Under den Linden, het gebied dat vóór 1989 tot de DDR
behoorde. Nu zijn er de meest luxe winkels met extravagante en dure artikelen.
Van een Rolls-Royce, Porsche of Ferrari langs de stoeprand moet je niet
opkijken.
De Humboldt Box, het Museuminsel en
de Berliner Dom: eeuwen met elkaar verbonden.
Opel in Berlin
Tien jaar geleden opende de toenmalige bondskanselier Gerhard Schröder samen met
burgemeester Klaus Wowereit en Opels topman Carl-Peter Foster de vestiging ‘Opel
in Berlin’. Een jaar later kwam op het hoog boven de omgeving uitstekende
internationale handelscentrum trots het Opel beeldmerk te staan. De vestiging
was de uitvalsbasis van de public affairs-afdeling van het merk, op een paar
steenworpen van het nieuwe regeringscentrum. Op de begane werd ruimte geschapen
voor een showroom met huidige en toekomstige modellen, terwijl de eerste
verdieping de historie van het merk liet zien. Er werd een permanente
wisseltentoonstelling ingericht met klassiekers uit de fabriekscollectie. Juist
het wisselende karakter was reden om bij ieder bezoek aan Berlijn even bij Opel
binnen te wippen.
Een foldertje uit het archief dat
oproept eens langs te komen.
Vanaf de koepel van de Reichstag
zien we iets opmerkelijks: het Opel-beeldmerk is verdwenen.
Zo zag het er in 2009 uit toen Opel
nog aanwezig was.
Naaimachines
Dit jaar staat Opel in Berlin ook weer op het programma. Het merk uit
Rüsselsheim viert immers zijn 150-jarig bestaan. Niet als autofabrikant
natuurlijk, want zo lang zijn er nog geen auto’s. In 1862 gaat het nog om
naaimachines, gevolgd door fietsen.
Voordat we naar Opel gaan, bezoeken we de beroemde koepel boven op
de Reichstag, het historische parlementsgebouw. Van hieruit heb je een mooi zicht op de binnenstad.
Waarschijnlijk
zal niemand van de bezoekers het zijn opgevallen, maar ons wel. Het Opel-beeldmerk op het handelscentrum is verdwenen! Het blijkt een slecht
voorteken. De complete vestiging is weg. Het pand staat er nog, maar heeft
nieuwe inwoners gekregen. Waar eerst de
klassiekers stonden, worden nu schoenen verkocht. Kennelijk is de Berlijnse
vestiging ten offer gevallen aan een reorganisatieronde. Echt verbazingwekkend
is dat niet. Opel maakt al jaren verlies. Waar moederbedrijf General Motors in Amerika na
het faillissement van enkele jaren geleden weer zwarte cijfers produceert, is de
Europese tak nog altijd een groot zorgenkind.
Opel in Berlin is niet meer. Het
Berlijnse steunpunt heeft zijn tienjarig bestaan en de 150ste verjaardag van het
merk niet gehaald. De jarige heeft er het geld niet meer voor. We zullen het
moeten doen met de foto’s van de vorige keren.
 |
 |
150 jaar geleden begon Opel met het
maken van naaimachines. Daarna volgden de fietsen en auto's.
Opel in Berlin 2004. Links het
studiemodel Insignia, rechts de experimentele historische raketauto.
Opel in Berlin 2005. Links een
Rekord Coupé 1962, rechts een Kapitän 1953.
Opel in Berlin 2007. Links een
Olympia 1952, rechts een toekomststudie uit de jaren zeventig.
Opel in Berlin 2009. Links een
Laubfrosch 1924, rechts een Ascona.
Opel in Berlin 2012: Opel heeft
plaatsgemaakt voor Shoe City. De vestiging is gesloten, de klassiekers weg.
Opel is nog wel
aanwezig met een oude muurreclame in U-Bahnstation Wittenbergplatz, geheel in
oude stijl opgetrokken.
Volkswagen Forum
Bij het Volkswagen Forum, even verderop, op de hoek van dezelfde
Friedrichstrasse en Unter den Linden, is de etalageruit met papier afgeplakt.
Het gaat toch goed met Volkswagen, zou je zeggen. Is ook deze luxe showroom om
redenen van rationalisering gesloten?
Is het ook hier over en uit, in dit geval
na 13 jaar? Geenszins. De eerste indruk vertekent. Het papier gaat er binnenkort
weer af, als de verbouwing klaar is. Het gaat Volkswagen inderdaad goed en de
pretentie om binnen enkele jaren de grootste fabrikant ter wereld te zijn, wil
men maar wat graag uitdragen. Niet voor niets hebben de showrooms van Bentley en
Bugatti de opvallendste plek in het Forum gekregen. Toeristen stromen erop af
als vliegen op de stroop. Het is verwonderlijk dat wel deze twee luxe merken,
alsook Volkswagen, VW-Nutzfahrzeuge, Skoda en Seat er allemaal hun showroom
hebben, maar dat Audi schittert door afwezigheid. Jaren terug was er een
vestiging enkele deuren verderop. Die is al lang verplaatst naar elders in de
stad.
 |
 |
Een deel van het Volkswagen Forum is
slechts tijdelijk gesloten. Er wordt opnieuw ingericht.
Het Forum huisvest showrooms van de
verschillende concernmerken. Alleen Audi ontbreekt.
De showroom van Bentley aan Unter
den Linden trekt de aandacht.
Een Continental GT in een
zeer opzichtige kleur.
Een kast laat alle
uitvoeringsmogelijkheden zien. Rechts de huiden waarvan de bekleding is gemaakt.
De cabrioletversie van de onlangs
vernieuwde Bentley.
Een aandachtstrekker van jewelste:
de Bugatti Veyron in de schijnwerpers.
Aan belangstelling geen gebrek.
Velen maken een fotootje van deze snelle bolide.
Mercedes-Gallery
Tegenover Volkswagen heeft Mercedes-Benz drie jaar geleden zijn intrek genomen.
Dat gebeurde ongeveer op hetzelfde moment dat Peugeot de handdoek juist in de
ring gooide. De Duitse evenknie van de presentatie aan de Parijse Champs-Elysées
bleek te kostbaar. Net als Opel kampt ook Peugeot al jaren met grote financiële
problemen.
Mercedes-Benz zet in de zomer van 2012 een stijlstudie in de etalage, een
coupéachtige sedan die laat zien hoe toekomstige modellen er uit gaan zien.
Naast de presentatie van een paar ‘gewone’ auto’s, ligt de nadruk op uitstraling
en prestige. Een mooi voorbeeld zijn de vitrines met foto’s van beroemdheden die
kozen voor Mercedes. Hun auto staat er in het klein naast. Het merk legt vol
trots de verbinding met voormalige bondskanseliers als Konrad Adenauer, Willy
Brandt en Helmut Kohl. Het moet wel een doorn in het Stuttgartse oog zijn dat
Angela Merkel zweert bij aartsrivaal Audi.
 |
 |
Mercedes vestigde in 2009 zijn
Gallery in het prestigieuze nieuwe stadscentrum aan Unter den Linden.
De Concept Style Coupé staat op een
draaischijf in de showroom.
De vierdeurs coupé geeft invulling
aan een nieuwe klasse, zoals de grotere CLS dat jaren geleden deed.
Het seriemodel zal vermoedelijk niet
heel veel afwijken van deze studie.
Aan de wand worden oude en moderne
Mercedessen in miniatuur op kunstzinnige wijze gepresenteerd.
Pronken met beroemdheden en hun
Mercedes-Benz.
Allerlei soorten mensen kozen voor
een Mercedes, van politici tot uitgevers, zoals Axel Springer.
Jammer voor het merk uit Stuttgart
dat Angela Merkel een Audi verkiest.
Salzufer
Al deze presentaties in het nieuwe centrum van de stad vallen in het niet bij
de showroom van Mercedes-Benz aan de Salzufer. Als je zoekt naar een megalomaan,
overdonderend en macht uitstralend verkooppaleis, moet je hier zijn. Op vier
niveaus worden alle modellen van het merk gepresenteerd, soort bij soort.
Hellingbanen en trappen verbinden de verdiepingen. Er staan quasi onopvallend
drie levensgrote palmbomen. Een waterwand van ruim tien meter hoog komt uit in
een vijver met in het midden een Mercedes op een ronddraaiend plateau. Er hangt
een SL 500 in de lucht. Een metershoog videoscherm toont reclamefilms. Bij de
afdeling terreinwagens staan meer dan manshoge cactussen. Er is een complete
kinderverkeerstuin, een racesimulator en een uitgebreid restaurant.
Het gebouw aan de Salzufer is
markant vorm gegeven.
Een reusachtige showroom met veel
ruimte voor de hele serie.
Een SL500 hangt achteloos in de
lucht boven wat andere modellen.
Links de palmbomen, rechts een
metershoge waterwand.
Alle modellen staan soort bij soort,
serie bij serie.
Een door AMG aangeklede E-klasse
staat op de draaischijf in het water.
Nogmaals de AMG, maar dan van
dichterbij.
De afdeling G-klasse is verrijkt met
enkele grotere en kleinere cactussoorten.
In totaal vier niveaus telt de
showroom. Ze zijn door trappen en hellingbanen verbonden.
Op de bovenste verdieping is
aandacht voor de racerij.
Bij de racewagens staan de
"racewagens" voor op straat: een SLS-AMG en SL-AMG.
Een metersgroot scherm presenteert
reclamefilms. Rechts een vitrine met (historische) schaalmodellen.
Voor toekomstexperimenten moet je
naar buiten: een A- en B-klasse (beide oud model) op elektricitiet en met
brandstofcel.
Klassiekers
Op de website is sprake van een show van klassieke Mercedessen. Dat valt tegen.
Daarvoor hoef je niet naar de Salzufer af te reizen. Er staat één echte oude Mercedes en vier zogeheten
young timers. Je zou er bijna
aan voorbijlopen, met het idee dat het tweedehandsjes zijn. Toch zijn het de
topmodellen uit de tijden van weleer: een SL, een SEC, 500E en S-klasse met
V12-motor.
Aardig zijn wel weer de koffers die de historie van het merk
samenvatten. In elke koffer een schaalmodel en bijbehorende zaken uit het
betreffende tijdvak. Erg indrukwekkend is de historische afdeling niet. Audi
laat in Neckarsulm bij het fabriekscentrum zien hoe je zo’n afdeling wel tot een
bezienswaardigheid maakt.
Hoewel topmodellen van weleer, zou
je bijna aan deze klassiekers voorbij lopen: een SEC en SL.
Superieure limousines: een E500 en
S-klasse met twaalfcilinder motor.
De enige "echte" oldtimer.
Losstaande koplampen naast de
traditionele grille: zo herken je een Mercedes uit die tijd.
De geschiedenis samengevat in een
aantal koffers.
Wie de koffers open doet, ziet
miniatuurmodellen, accessoires en documentatie uit het tijdvak.
Maybach
De hoogste etage tot slot huisvest een afzonderlijke showroom van Maybach, nog
veel exclusiever en duurder dan de rest. Alleen serieuze klanten zijn hier
welkom. Andere geïnteresseerden mogen slechts naar binnen gluren. Het licht is
uit en de deur is op slot. Binnenkort definitief trouwens, want de
herintroductie van Mercedes’ prestigemerk is uitgelopen op een fiasco. Maybach
houdt op te bestaan en daarmee ook deze showroom. Men weet vast een goede
bestemming voor de ruimte te vinden. Er zullen daar vast volgend jaar geen
schoenen worden aangeboden!
■
De showroom van Maybach. Binnenkort
verleden tijd.
Op een parkeerplaats buiten zien we
reclame voor de nieuwste A-klasse en
voor de deur van de dealer staat een SLS.
|