Belgische auto's

 

Foto's van modellen van Belgische autofabrikanten in verschillende musea of bij exposities.
Achter de omschrijving een link naar het verslag van het bezoek aan het betreffende museum.
Hieronder de jaren waarin het merk werd geproduceerd.

 

 

 

 Belga-Rise

 

1919-1931

 

  

 Excelsior

 

1903-1932

 

  

 FN

 

1899-1935

 

  

 Fondu

 

1906-1912

 

  

 Germain

 

1898-1914

 

  

 Gillet

 

vanaf 1994

 

  

 Imperia

 

1904-1949

 

  

 Métallurgique

 

1898-1928

 

  

 Minerva (+ Minervette)

 

1899-1939

 

  

 Nagant

 

1900-1928

 

  

 Vivinus

 

1899-1912

 

 

 

 

In de loop van de geschiedenis zijn op veel plaatsen in België auto's gemaakt. Klik op foto voor vergroting. Autoworld

 

 

Replica van de elektrische auto van Jenatzy waarmee hij in 1899 een recordsnelheid van 105 km/u behaalde - Autoworld

 

 

Germain - 1899 - 4 cilinders - Daimler-motor -  Autoworld

 

 

Germain - 1900 - 2 cilinders - carrosserie D'Ieteren - Mahymobiles 
 

 

Vivinus - 1900 - 2 cilinders - 60 km/u - Mahymobiles

 

 

FN Victoria - 1900 - 2 cilinders - 3,5 pk - Louwman Museum

 

 

FN Phaeton - 1901 - 2 cilinders - 796 cc - 2,5 pk - Autoworld

 

 

De FN Phaeton had een achteringang voor de passagiers - Autoworld

 

 

Minervette - 1904 - 1 cilinder - 5 pk - Museo Automovilístico de Málaga

 

 

Fondu CF - 1906 - 4 cilinders - 4850 cc - 24/30 pk - 60 km/u - Autoworld

 

 

Vooraanzicht van deze Fondu CF - Autoworld

 

 

FN 2000A - 1908 - 4 cilinders - 1995 cc - 12/16 pk - Autoworld

 


 

Minerva - 1909 - Type S - 4 cilinders - 26 pk - tijdelijk tentoongesteld bij Classic Park in Boxtel.

 

 

Nagant Type D - 1909 - 14/16 HP - Louwman Museum

 

 

Nagant 7000-1 - 1910 - 4 cilinders - 3300 cc - 18/24 pk - koetswerk D'Ieteren - Autoworld

 

 

Minerva X - 1911 - 4 cilinders - schuivenmotor - 4084 cc - carrosserie Dumas - Autoworld

 

 

Vooraanzicht van de Minerva X, met de onderscheidende radiatorvorm - Autoworld

 

 

Minerva X - 1911 - 4 cilinders - schuivenmotor - 4084 cc - 26 pk - carrosserie Dumas - Autoworld
 

 

Métallurgique 12 HP  - 1912 - 4 cilinders - 1700 cc - 12 pk - koetswerk Vanden Plas - Louwman Museum

 

 

Hermes 00U0 - 1912 - 4 cilinders - 2120 cc - 12 pk - motor van Fondu - Autoworld

 

 

Minerva KK - 1914 - Ambulance - Mahymobiles

 

 

Minerva KK - 1914 - 18 pk - chassis met zomer- en wintercarrosserie - Autoworld

 

 

Minerva - 1916 - Museo Automovilístico de Málaga

 

 

Minerva - 1919 - 6 cilinders - 30 pk - Museo Automovilístico de Málaga

 

 

FN - 1919 - 2700 AT - Autoworld

 

 

Minerva - 1921 - 6 cilinders - schuivenmotor - 5335 cc - 30 pk - koetswerk Vanden Plas - auto van Koning Albert - Autoworld

 

 

Minerva 20CV - 1923 - 4 cilinders - 3560 cc - 20 pk - 100 km/u - Caramulo

 

 

Minerva XX - 1923 - 4 cilinders - 1978 cc - 15 pk - Oostenrijks koetswerk - Autoworld

 

 

Nagant 1000C Torpedo Sport - 1923 - 4 cilinders - 2120 cc - 15 pk- Autoworld

 

 

Minerva MLT - 1924 - 4 cilinders - 3560 cc - 20 pk - Autoworld

 

 

FN 1300S - 1925 - 4 cilinders - 1452 cc - 10 pk - Autoworld

 

 

Minerva AD 16 HP - 1925 - 4 cilinders - schuivenmotor - 2250 cc - 16 pk - Autoworld

 

 

Radiatormascotte van de godin Minerva - Autoworld

 



Minerva AC 30 HP - 1925 - 6 cilinders - 5340 cc -
Toyota Automobile Museum
 

 

Minerva - 1925 - voormalige eigenaar: Prins Hendrik - Paleis 't Loo

 

 

Dezelfde Minerva met het Koninklijk wapen op de achterdeur - Paleis 't Loo

 

 

Niet in een museum, maar wel een klassieker: Excelsior Albert I - 1927

 

 

Een beeld van Koning Albert I, naar wie de auto was genoemd, siert de radiator.

 

 

Minerva AF - 1927 - 6 cilinders - 5300 cc - 30 pk - 110 km/u - Autoworld

 

 

Minerva AK - 1928 - 6 cilinders - schuivenmotor - 6000 cc - Louwman Museum

 

 

FN 1400 - 1929 - 4 cilinders - 1452 cc - 10 pk - carrosserie Walch - Autoworld

 

 

Minerva AE Coupé - 1929 - 6 cilinders - 3382 cc - 20 pk - Autoworld

 

 

Achteraanzicht van de Minerva AE - Autoworld

 

 

FN 1400S - 1930 - 4 cilinders - 1452 cc - 11 pk - 100 km/u - Autoworld

 

 

FN 1400S - 1930 - 4 cilinders - 1452 cc - 11 pk - Autoworld

 

 

Minerva AL Coupé - 1930 - 8 cilinders - schuivenmotor - 6625 cc - 40 pk - 130 km/u - carrosserie LeBaron - Autoworld

 

 

Gemoderniseerde en strakkere radiatormascotte - Autoworld

 

 

Imperia 1100 SS - 1932 - 4 cilinders - schuivenmotor - 1094 cc - 25 pk - 80 km/u - Autoworld

 

 

Belga Rise - BR 6 - 1934 - 8 cilinders - 3820 cc - motor van Talbot - Autoworld

 

 

Minerva SP - 1934 - 6 cilinders - schuivenmotor - 6200 cc - Autoworld

 

 

Minerva M4 - 1934 - 4 cilinders - schuivenmotor - 1978 cc - 50 pk - 100 km/u - laatste personenauto van Minerva - Autoworld

 

 

FN 42 Prince Baudouin - 1935 - 4 cilinders - 1995 cc - Autoworld
 

 

Grille en beeldmerken van de FN 42 Prince Baudouin - Autoworld

 

 

Imperia TA 9 BS - 1938 - 4 cilinders - 105 km/u - Mahymobiles

 

 

FN Tricar - 1947 - 2 cilinders - 992 cc - 22 pk - 65 km/u - laadvermogen 1000 kg - Autoworld

 

 

Imperia TA-8 - 1949 - 4 cilinder - 1340 cc - 30 pk - motor van Hotchkiss - Autoworld

 

 

Niet in een museum, maar wel een museumstuk: Minerva-licentiebouw van een Land-Rover uit de jaren vijftig.

 

 

Gillet Vertigo - vanaf 1991 gebouwd - 8cilinders - 4200 cc - 430 pk - Autoworld