|
Biografie
Mary Barra
Road to Power
How GM's Mary Barra shattered the Glass Ceiling
Laura Colby
●
Eerste vrouwelijke CEO van
autofabrikant
●
Gestage weg naar de top
●
Communicatief en duidelijk
●
Tips voor ambitieuze vrouwen
december 2016
|
Fluwelen handschoen met ijzeren vuist
De
internationale auto-industrie geldt als vanouds als een mannengemeenschap met
een duidelijke machocultuur. Boeken over de strijd om de macht bij de grootste
bedrijven bevestigen dat keer op keer. Hoe past in dat beeld de benoeming van
een vrouw, eind 2013, als eerstverantwoordelijke van General Motors?
 |
Het lukte Hillary Clinton dit jaar niet de eerste vrouwelijke president van de
Verenigde Staten te worden. Het lukte Mary Barra eind 2013 wel de positie van
eerste vrouwelijke CEO van een wereldomspannend autoconcern te bereiken. Het
thema 'vrouw' en 'leiderschap' is in Amerika actueel. Barra (1956) is CEO van
General Motors, één van de drie grootste autofabrikanten ter wereld, naast
Toyota en Volkswagen. De autowereld geldt nog altijd als een mannenbolwerk. Hoe
is het dan mogelijk dat een vrouw het glazen plafond kon doorbreken? En wat
kunnen andere vrouwen daarvan leren? Dat is de vraag die Laura Colby,
journaliste bij het gezaghebbende Bloomberg, wil beantwoorden in haar boek
Road to Power. Het verscheen zo’n jaar geleden. Een echt doorwrocht antwoord
blijft ook na het lezen uit. De biografie van de nummer één van GM biedt een
mooie blik op de carrière van Barra, echter zonder spectaculaire kijkjes in de
keuken. Het levensverhaal van Barra wordt keurig beschreven, maar nergens heb je
het idee bij haar in de directiekamer te hebben gezeten. Haar eigenschappen als
benaderbaar, communicatief, open, recht door zee, hard werkend, ambitieus en
veranderingsgezind zijn opgetekend uit de monden van mensen die met haar hebben
gewerkt. Het kan niet anders dan dat er ook critici van haar aanpak zijn, maar
die heeft Colby niet aangehaald en vermoedelijk ook niet gesproken. Het boek
heeft een hoog feel good-gehalte en laat vragen onbeantwoord.
Loopbaanprogramma
Het verhaal van Barra is aan de ene kant een opmaat naar een nieuwe tijd, waarin
vrouwen meer mogelijkheden krijgen tot de top van het bedrijfsleven door te
dringen. Door meer nadruk te leggen op samenwerking en open communicatie zouden
vrouwen anders leiding geven aan ondernemingen dan mannen. Aan de andere kant is
Barra het product van een loonbaanprogramma dat een bedrijf als GM – en vele
andere multinationals – al vele jaren hebben. Haar benoeming tot eerste CEO van
een auto-onderneming is dan ook minder verrassend als je het verhaal van haar
carrière leest. Als jonge, intelligente vrouw met interesse voor wiskunde,
techniek en elektronica kiest ze voor een baan bij General Motors waar ze studie
en werk kan combineren. Die keuze is mede ingegeven door het feit dat ze een
dure academische opleiding zelf niet kan betalen.
 |
Leiderschapskwaliteiten
Het bedrijf geeft haar alle mogelijkheden als blijkt dat zij zich van
studiegenoten onderscheidt door leiderschapskwaliteiten, een grote mate van
ijver en een behoorlijke portie ambitie. Barra koppelt dat aan de eigenschap dat zij
gemakkelijk met mensen om kan gaan en in al haar werk oprecht geïnteresseerd
blijkt in de werksituatie op de werkvloer. Bovendien is ze uitermate loyaal aan
de onderneming en accepteert ze benoemingen die op het eerste gezicht niet haar
wensdroom zijn. Ze heeft ook ‘het geluk’ om op jonge leeftijd de rechterhand te
worden van de toenmalige CEO van het bedrijf. Door haar leergierigheid en ijver
leert ze veel in die tijd. Meer dan haar mannelijke collega’s stimuleert zij
samenwerking, eigen verantwoordelijkheid, eerlijkheid en opruimen van overbodige
regelgeving. Die eigenschappen maken haar, volgens de auteur, juist geschikt om
de positie bij GM te bekleden nadat het bedrijf failliet is gegaan en er aan een
nieuwe toekomst gewerkt moet worden. Tegelijkertijd is ze pur sang manager met
duidelijke doelen en weinig begrip als medewerkers de afgesproken doelen niet
halen.
Slachtoffers
Dat ook Barra niet ontkomt aan het keurslijf van een leider van een grote
onderneming, blijkt als ze snel na haar aantreden als CEO voor een Amerikaanse
Senaatscommissie moet verschijnen. General Motors heeft jarenlang een defect aan
een startslot onder het tapijt geveegd in plaats van auto’s teruggeroepen om het
probleem op te lossen. Meer dan veertig mensen vinden de dood doordat hun auto
plotseling afslaat, waardoor stuur- en rembekrachtiging uitvallen en airbags bij
een botsing niet werken. Omdat het gaat om goedkope auto’s, zijn er onder de
slachtoffers veel jonge mensen. Tijdens de verhoren, die de Amerikaanse
televisie rechtstreeks uitzendt, zien de Amerikanen een topfunctionaris
die haar openheid opzij heeft gezet en weinig zeggende, ontwijkende antwoorden
geeft. Ongetwijfeld volgt ze daarmee de adviezen van haar juristen op. Het
positieve beeld van vlak na haar benoeming verbleekt. De persoon Barra, die veel
gezinnen van omgekomen slachtoffers persoonlijk heeft bezocht, maakt plaats voor
de leider die het belang van het bedrijf boven alles plaatst. Dat wil niet
zeggen dat de boodschap aan haar voorbij gaat. Na de confrontatie met de
politiek vervangt ze in korte tijd de destijds
verantwoordelijke medewerkers en stelt ze nieuwe aan die een herhaling moeten
voorkomen. In de tussentijd reorganiseert ze ook de structuur van
bedrijfsonderdelen, zodat de onderneming sneller en adequater reageert op zaken
die verkeerd dreigen te gaan. Tegelijkertijd blijft ze hameren op wat ze tijdens
haar hele loopbaan heeft gedaan: inzetten op kwaliteitsverbetering en innovatie.
Wie mee wil doen in de mondiale autorace moet alles op alles zetten om te willen
winnen, is haar credo. Doelen stellen is niet belangrijk, ze hálen, daar gaat
het om. In dat opzicht wijkt haar gedachtegoed en gedrag niet af van succesvolle
mannelijke collega’s in het vak. Dat kan ook niet, als je zo bent opgegroeid in
de bedrijfscultuur.
 |
Adviezen
Aan het eind van het boek komt Laura Colby tot een aantal adviezen aan vrouwen
in hun strijd tegen het glazen plafond, opgetekend uit de mond van Barra. 1:
volg je ambitie en doe waar je passie ligt; 2: doe wat je gevraagd wordt, ook al
is het minder leuk, en gebruik je energie alleen voor dingen waar je invloed op
hebt; 3: kies je eigen balans tussen werk en persoonlijk leven; 4: ben eerlijk
en neem ook impopulaire maatregelen als die nodig zijn; 5: ben de baas over je
eigen loopbaan en steek je ambitie niet onder stoelen of banken.
Mary Barra: een opmerkelijke vrouw omdat ze als eerste een dergelijke toppositie
bij een autobedrijf bekleedt. Een vrouw ook die eigenschappen heeft die veel van
haar mannelijke collega’s ontberen en meer is gericht op samenwerking dan op
interne competitie. Tegelijkertijd iemand die sekseneutraal opereert als leider
van een bedrijf en zich in dat opzicht niet onderscheidt van haar collega's. Haar stijl mag wat meer
neigen naar een fluwelen handschoen, daarin zit echter een ijzeren vuist.
Regeldrift
Colby heeft een aardig portret gemaakt van Barra en ook nog eens geschetst hoe
het er bij het oude GM aan toeging en hoezeer de bakens verzet moeten worden.
Een mooi voorbeeld van de doorgeslagen regeldrift waren de vele pagina’s in het
personeelshandboek over wat in welke omstandigheden de vereiste kledingcode was.
Barra scheurde figuurlijk de pagina’s eruit en verving ze door twee woorden:
gepaste kleding. “Ik geef mensen de verantwoordelijkheid over honderden en
duizenden werknemers en miljoenen dollars zonder ze tot in detail voor te
schrijven hoe ze dat moeten doen. Moeten we als bedrijf dan wel zeggen wat ze
aan moeten trekken?” Helaas staan er te weinig van deze anekdotes in het boek.
Bovendien is de verstikkende bureaucratie binnen GM al vele malen herschreven,
onder andere in boeken van John DeLorean en Bob Lutz, twee iconen uit de
Amerikaanse auto-industrie van al heel wat jaren geleden. Het werk van Colby is al met al
te veel beschrijvend, te weinig analyserend en blijft teveel aan de oppervlakte.
Het is zeer leesbaar, maar wordt nergens spannend. ■
 |
Foto's tonen het hoofdkantoor van
General Motors in Detroit.
 |
Road to Power - How GM's Mary Barra
shattered the Glass Ceiling
Laura Colby
Bloomberg Press
maart 2015
ISBN: 978-1118972632
|
|
|